Regeling vervallen per 30-04-2009

Privacyverordening GBA

Geldend van 03-06-2004 t/m 29-04-2009

Intitulé

Privacyverordening GBA

De raad van de gemeente Woudrichem;• gelezen het voorstel van burgemeester en wethouders d.d. 6 april 2004; • gelet op de Wet gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens en op de Wet bescherming persoonsgegevens; BESLUIT:vast te stellen de:Privacyverordening gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens Woudrichem 2004

Hoofdstuk 1 ALGEMENE BEPALINGEN

Artikel 1 Begripsbepalingen

Deze Verordening gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens Woudrichem 2004 verstaat onder:

  • a.

    de Wet GBA: de Wet Gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens;

  • b.

    GBA: Gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens;

  • c.

    Privacyverordening GBA Woudrichem: de Privacyverordening gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens Hilversum 2002;

  • d.

    houder: het college van burgemeester en wethouders;

  • e.

    beheerder: degene die onder verantwoordelijkheid van de houder is belast met de dagelijkse zorg voor de GBA;

  • f.

    ingeschrevene: degene ten aanzien van wie een persoonslijst als bedoeld in artikel 1 van de wet, in de GBA van de gemeente is opgenomen;

  • g.

    afnemer: afnemer als bedoeld in artikel 1 van de wet;

  • h.

    binnengemeentelijke afnemer: de binnengemeentelijke afnemer als bedoeld in artikel 1 van de Wet GBA;

  • i.

    derde: elke andere persoon of instelling dan een afnemer en de ingeschrevene en de geregistreerde.

Artikel 2 Beheer van de GBA

Beheerder van de GBA is een door het college van burgemeester en wethouders benoemde persoon.

Artikel 3 Verbanden met andere gemeentelijke persoonsregistraties

Op grond van artikel 96 van de Wet GBA worden met het oog op het met elkaar in verband brengen van persoonsgegevens tussen de gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens en andere gemeentelijke registraties de gegevens in de door de houder vast te stellen bijlage I verstrekt aan met name genoemde afdeling, onder vermelding door wie de registratie wordt beheerd en voor welk doel de gegevensverstrekking plaatsvindt. Door de beheerders van de andere gemeentelijke registraties als genoemd in bijlage I worden:

  • a.

    gegevens opgehaald vanuit de gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens en opgenomen in de desbetreffende registratie, waarbij een binnengemeentelijke afnemersindicatie kan worden geplaatst op de persoonslijst van betrokkene;

  • b.

    mutaties ontvangen van op de persoonslijst van ingeschrevene aangebrachte actualiseringen waar een binnengemeentelijke afnemersindicatie voorkomt op de persoonslijst;

  • c.

    opgave gedaan van eerste inschrijvingen op grond van geboorte en vestiging in de gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens.

Hoofdstuk 2 BEPALINGEN MET BETREKKING TOT DE GEMEENTELIJKE BASISADMINISTRATIE PERSOONSGEGEVENS

Artikel 4 Rechtstreekse toegang tot de GBA

Rechtstreekse toegang tot de GBA hebben:

  • a.

    de beheerder;

  • b.

    de door de beheerder aangewezen functionarissen werkzaam binnen de gemeentelijke organisatie

  • c.

    met inachtneming van de artikelen 88 en 89 van de Wet GBA, de binnengemeentelijke afnemers, welke staan vermeld in door de houder vast te stellen Bijlage II en voor wat betreft de in deze bijlage genoemde gegevens en onder vermelding van welk doel waarvoor de gegevensverstrekking plaatsvindt.

Artikel 5 Gegevensverstrekking aan binnengemeentelijke afnemers welke geen rechtstreekse toegang hebben en de te verstrekken gegevens

Met inachtneming van de artikelen 88 en 89 van de Wet GBA worden gegevens verstrekt aan binnengemeentelijke afnemers. In de door de houder vast te stellen bijlage III van deze verordening is aangegeven welke binnengemeentelijke afnemers welke gegevens ontvangen, alsmede ten behoeve van welk doel.

Artikel 6 Overige verstrekkingen en de gegevens die kunnen worden verstrekt

Met inachtneming van artikel 100, tweede lid van de Wet GBA kunnen, in andere gevallen dan bedoeld in de artikelen 98 en 99 van de Wet GBA, aan de in de door de houder vast te stellen bijlage IV vermelde instanties op verzoek gegevens worden verstrekt, voor zover de persoonlijke levenssfeer daardoor niet onevenredig wordt geschaad.

Hoofdstuk 3 OVERIGE BEPALINGEN

Artikel 7 Beveiliging

De beheerder treft ten behoeve van de technische en organisatorische beveiliging de noodzakelijke maatregelen, als vermeld in het nog nader vast te stellen beveiligingsplan. Genoemd beveiligingsplan zal onderdeel uitmaken van de "Beheerregeling voor de gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens ".

Artikel 8 Onvoorziene gevallen

In gevallen, de uitvoering van deze verordening betreffende, waarin deze verordening niet voorziet, beslist het college van burgemeester en wethouders.

Artikel 9 Slotbepalingen

  • 1. Deze verordening treedt in werking op de dag van de afkondiging.

  • 2. Deze verordening wordt aangehaald als "Privacyverordening GBA Woudrichem 2004".

  • 3. De verordening ligt ter inzage bij de beheerder van de Gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens.

Ondertekening

Aldus vastgesteld in de openbare vergaderingvan 24 mei 2004.De griffier, De voorzitter,J. Bakker, A. van Harten

1

 

Afdeling WOB

Hoofd afdeling WOB

- alle gegevens uit GBA

Bureau Altena

Hoofd bureau Altena

- Administratienummer- Sofinummer- Geslacht- Geslachtsnaam- Voornamen- Geboortedatum- Nationaliteit- Woonplaats- Woonadres- Postcode

 

Behorende bij artikel 3 van de nadere regels voor de gegevensverstrekking uit de GBA 2

'Binnengemeentelijke afnemers met rechtstreekse toegang' 

financien

01 persoon02 ouder 103 ouder 205 huwelijk08 verblijfplaats09 kind10 verblijftitel11 gezag21 verwijsgegevens01 persoon02 ouder 103 ouder 205 huwelijk08 verblijfplaats09 kind10 verblijftitel11 gezag21 verwijsgegevens

Belastingheffing/Wet Onroerende ZakenBelasting- en overige invordering

Concrenstaf

01 persoon02 ouder 103 ouder 208 verblijfplaats09 kind21 verwijsgegevens

Personeelsaangelegenheden

Financiële administratie

01 persoon08 verblijfplaats21 verwijsgegevens

Adressering facturen

AJBZ

01 persoon08 verblijfplaats21 verwijsgegevens

Verstrekking van vergunningen

OW

01 persoon08 verblijfplaats21 verwijsgegevens

juridische procedurescontrole NAW-gegevens t.b.v. eigendomstransactiesaanschrijving bewoners i.v.m. uitvoering werken

WOB-begraafplaatsenadministratie

01 persoon02 ouder 103 ouder 208 verblijfplaats09 kind21 verwijsgegevens

Bijhouden administratie begraafplaatsen en crematorium

Buraau Altena/Sociale Recherche

01 persoon02 ouder 103 ouder 205 huwelijk08 verblijfplaats09 kind10 verblijftitel11 gezag21 verwijsgegevens

Recherchewerk t.b.v. Maatschappelijke zaken

Bureau Altena/Intake

01 persoon02 ouder 103 ouder 205 huwelijk08 verblijfplaats09 kind10 verblijftitel11 gezag21 verwijsgegevens

- intake- uitvoering huursubsidie- gemeentelijke kredietbank- uitvoering Wet Schuldsanering Natuurlijke Personen

bureau Altena/ Activering

01 persoon02 ouder 103 ouder 205 huwelijk08 verblijfplaats09 kind10 verblijftitel11 gezag21 verwijsgegevens

(her)intreding op de arbeidsmarkt en inburgering

W.O.B.

01 persoon02 ouder 103 ouder 205 huwelijk08 verblijfplaats09 kind10 verblijftitel11 gezag21 verwijsgegevens

Leerlingenadministratie

Burau Altena / verhaal en terugvordering

01 persoon02 ouder 103 ouder 205 huwelijk08 verblijfplaats09 kind10 verblijftitel11 gezag21 verwijsgegevens

Debiteurenadministratie/verhaal en terugvordering

Bureau Altena / uitkeringsadministratie

01 persoon02 ouder 103 ouder 205 huwelijk08 verblijfplaats09 kind10 verblijftitel11 gezag21 verwijsgegevens

Uitkeringsadministratie en invordering

Afdeling ruimte

01 persoon08 verblijfplaats21 verwijsgegevens

Uitvoering:- Woningwet en bouwverordening- Drank- en Horecawet

Bureau Altena / Inkomensvoorziening Sociale Zaken

Sociale Zaken01 persoon02 ouder 103 ouder 205 huwelijk08 verblijfplaats09 kind10 verblijftitel11 gezag21 verwijsgegevens

Behandeling verzoeken uitkering

Bureau Altena / wvg

01 persoon02 ouder 103 ouder 205 huwelijk08 verblijfplaats09 kind10 verblijftitel11 gezag21 verwijsgegevens

Regeling woningaanpassing gehandicaptenVervoersvoorzieningenRolstoeltoekenningen

 

Behorende bij artikel 4 van de Nadere regels voor de gegevensverstrekking uit de GBA. 3

Binnengemeentelijke afnemers (in de vorm van mutatieverslag) 

Politie Regio Noord-Brabant-Noord, Woudrichem/Werkendam

01 persoon05 huwelijk06 overlijden09 kindgegevens08 verblijfplaats21 verwijsgegevens

Bijhouden vuurwapenadministratieControledoeleinden koppelingswet

Bestuurssecretariaat

Jaarlijke opgave van huwelijksjubilea (60 jaar en meer), alsmede opgave van degenen die 100 jaar of ouder worden

Aandacht in de vorm van bezoek of felicitatie door de burgemeester en/of andere autoriteiten

Afdeling Middelen

01 persoon05 huwelijk06 overlijden08 verblijfplaats10 verblijfstitel(mutatieverslag)

Controledoeleinden

Afd. Communicatie

01 persoon08 verblijfplaats

Verwelkoming van nieuwe inwoners

Bureau Altena

01 persoon10 verblijfstitel(mutatieverslag)

Afdeling WOB

01 persoon04 nationaliteit08 verblijfplaats15 feitelijke datum van vestiging

Inburgeringscontracten nieuw ingekomen vreemdelingen

Afdeling WOB

01 persoon02 ouder 103 ouder 204 nationaliteit06 overlijden07 inschrijving08 verblijfplaats11 gezag21 verwijsgegevens(mutatieverslag)

Leerlingenadministratie

 

Behorende bij artikel 5 (vrije derden) van de Nadere regels voor de gegevensverstrekking uit de GBA. 4

 

Instellingen en voorzieningen op het gebied van de gezondheidszorg

Voor het bijhouden van de patiënten-administratie en ten behoeve van wetenschappelijke doeleinden

De verstrekking kan uitsluitend betrekking hebben op:Algemene en verwijsgegevens over de naam, de geslachtsnaam van de echtgenoot of eerdere echtgenoot, het gebruik door de ingeschrevene van de geslachtsnaam van de echtgenoot of eerdere echtgenoot, het adres, de gemeente van inschrijving, de geboortedatum en de datum van overlijden.Voor zover een algemeen gegeven wordt verstrekt waarbij een aantekening is geplaatst als bedoeld in artikel 54 van de Wet, wordt dat gegeven uitsluitend verstrekt onder mededeling van die aantekening

Mark en Maas

Voor het bijhouden van de baby- en peuteradministratie van 0 tot 4 jarigen ten behoeve van het consultatiebureau

 

Woningbouwverenigingen woonlinie en Meander

Voor het bijhouden van de verhuuradministratie

 

Centrum voor Werk en Inkomen

Voor het controleren van persoonsgegeven ten behoeve van aanvragen voor uitkeringen op basis van sociale zekerheidswetten.

De verstrekking kan uitsluitend betrekking hebben op:Algemene en verwijsgegevens over de naam, de geslachtsnaam van de echtgenoot of eerdere echtgenoot, het gebruik door de ingeschrevene van de geslachtsnaam van de echtgenoot of eerdere echtgenoot, het adres, de gemeente van inschrijving, de geboortedatum en het sofinummer.

Regionaal Indicatie Orgaan

Voor het verifiëren van adresgegevens bij aanvragen inzake de Wet Voorzieningen Gehandicapten

 

Instellingen en voorzieningen voor onderwijs

Het bijhouden van de leerlingenadministratie