Permanente link
Naar de actuele versie van de regeling
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR28706
Naar de door u bekeken versie
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR28706/1
Regeling vervallen per 01-12-2010
Ondermandaatbesluit dienst Middelen
Geldend van 01-06-2010 t/m 30-11-2010
Intitulé
Ondermandaatbesluit Dienst Middelen 2010 v1De directeur van de Dienst Middelen van de gemeente Zaanstad
Overwegende dat het, uit een oogpunt van doelmatigheid, wenselijk is een aantal bevoegdheden te ondermandateren; gelet op de Organisatieverordening Zaanstad, het Algemeen Mandaatbesluit Zaanstad en mogelijke andere bestuursbeslissingen.
besluit:
Artikel 1 Ondermandaat
1. |
Conform de bijlage bij dit besluit ondermandaat te verlenen voor het uitoefenen van de - door de burgemeester en het college van burgemeester en wethouders, ingevolge het Algemeen Mandaatbesluit Zaanstad - aan mij in mandaat gegeven bevoegdheden. |
2. |
De ondergemandateerde blijft bij de uitoefening van de bevoegdheden binnen de kaders gesteld in de wet, het gemeentelijk beleid en de besluiten van het GMT en binnen de voor zijn afdeling geldende budgetten. |
3. |
De functioneel leidinggevende van een ondergemandateerde is altijd bevoegd om de in ondermandaat verleende bevoegdheid zelf uit te oefenen. |
Artikel 2 Waarneming bij afwezigheid/vervanging
1. |
In geval van verhindering of ontstentenis van de directeur komt het aan hem verleende mandaat toe aan de controller van de dienst Middelen of de directeur van een andere dienst. |
|
2. |
Het in artikel 1 verleende ondermandaat komt in geval van verhindering of ontstentenis van de ondergemandateerde tevens toe aan diens naasthogere in de lijn, alsmede – in voornoemde omstandigheden - |
|
a. |
kan de controller worden vervangen door een aangewezen functionaris. |
|
b. |
kan een afdelingshoofd worden vervangen door een - door hem - als vervangend afdelingshoofd aangewezen persoon, alsmede door de - door de directeur van de dienst Middelen - expliciet als plaatsvervanger aangewezen functionaris(-sen). |
|
c. |
kunnen afdelingshoofden binnen de dienst Middelen elkaar onderling vervangen met toestemming van het betreffende hoofd van de afdeling of de directeur. |
|
3. |
Degene die een andere functie waarneemt heeft op dat moment de bevoegdheden die aan die functie zijn verbondenen en is, alleen in het geval van waarneming, bevoegd om over de budgetten van deze functionaris te beschikken |
Artikel 3 Ondertekeningsvolmacht
Aan het ondermandaat is gekoppeld de volmacht van de burgemeester, d.d. 25 mei 2010, om uit de toepassing van de bevoegdheden voortvloeiende correspondentie, besluiten en overeenkomsten te ondertekenen en de Gemeente op basis van artikel 171 van de Gemeentewet te vertegenwoordigen. |
Artikel 4 Ondertekening
Bij gebruik van de in de bijlage bij dit besluit genoemde bevoegdheden wordt in de ondertekening van besluiten tot uitdrukking gebracht dat in mandaat wordt gehandeld namens de burgemeester of namens het college van burgemeester en wethouders van Zaanstad, conform de daarvoor geldende regels volgens het Algemeen Mandaatbesluit Zaanstad. |
Artikel 5 Uitsluitingen
1. |
Het ondermandaat is niet van toepassing op: |
|
a. |
zaken die politiek of bestuurlijk gevoelig liggen; |
|
b. |
zaken waarvan een lid van het college – de burgemeester als zodanig daaronder mede begrepen – te kennen heeft gegeven dat hij op grond van politieke of bestuurlijke overwegingen van oordeel is dat hij het nemen van een besluit daarover aan zich dient te trekken; |
|
c. |
kwesties waarin de directeur dat heeft bepaald; |
|
d. |
zaken die een beslissing vergen die zou afwijken van het tot dan toe gevoerde beleid; |
|
e. |
zaken die een beslissing vergen die zou afwijken van een advies waarvan het inwinnen ingevolge wettelijk voorschrift dan wel ingevolge een gemeentelijke richtlijn verplicht is; |
|
f. |
zaken die een beslissing vergen die leidt tot overschrijding van het voor deze beslissing(-en) aan de gemandateerde beschikbaar staande budget; |
|
g. |
beslissingen om de raad een voorstel te doen; |
|
h. |
zaken die de vaststelling van algemeen verbindende voorschriften of beleidsregels vergen, tenzij het regels betreffen ten aanzien van de ambtelijke organisatie met uitzondering van de organisatie van de griffie; |
|
i. |
zaken die het nemen van een besluit vergen waarvoor is bepaald dat dit genomen moet worden met versterkte meerderheid of waarvan de aard van de bevoegdheid zich verzet tegen het nemen van een besluit krachtens mandaat. |
|
j. |
besluiten die wettelijk onderworpen zijn aan goedkeuring; |
|
2. |
In de gevallen dat één of meer van de bovengenoemde uitzonderingen genoemd van toepassing is, dan wel u twijfelt of zulks het geval is, wordt het besluit of de afdoening van de zaak door u aan de functionaris die het ondermandaat heeft verleend, voorgelegd. |
Artikel 6 Inwerkingtreding en bekendmaking
1. |
Dit besluit treedt in werking op 1 juni 2010. |
2. |
Dit besluit zal worden bekendgemaakt door het plaatsen daarvan in het Gemeenteblad. |
3. |
De functioneel leidinggevende van een ondergemandateerde is altijd bevoegd om de bevoegdheid die is ondergemandateerd aan een van zijn medewerkers, zelf uit te oefenen. |
Ondertekening
Bijlage bij ondermandaatbesluit dienst Middelen 2010 v1
Algemeen |
|||
Bevoegdheid |
Orgaan |
Ondermandaat aan* |
Bijzonderheden |
Het aangaan resp. ondertekenen van overeenkomsten en het doen van uitgaven binnen de voor het betreffende onderwerp toegekende budgetten en het vastgestelde aanbestedingsbeleid. |
het college resp. de burgemeester |
directeur samen met de controller |
bedragen > € 100.000,-- excl. BTW per transactie |
Het aangaan resp. ondertekenen van overeenkomsten en het doen van uitgaven binnen de voor het betreffende onderwerp toegekende budgetten en het vastgestelde aanbestedingsbeleid. |
het college resp. de burgemeester |
directeur |
bedragen tot een maximum van € 100.000,-- excl. BTW per transactie. |
Het aangaan resp. ondertekenen van overeenkomsten en het doen van uitgaven binnen de voor het betreffende onderwerp toegekende budgetten en het vastgestelde aanbestedingsbeleid. |
het college resp. de burgemeester |
afdelingshoofden |
bedragen tot een maximum van € 50.000,-- excl. BTW per transactie |
Het aangaan resp. ondertekenen van overeenkomsten en het doen van uitgaven binnen de voor het betreffende onderwerp toegekende budgetten en het vastgestelde aanbestedingsbeleid. |
het college resp. de burgemeester |
teamleiders |
bedragen tot een maximum van € 5.000,-- excl. BTW per transactie |
Het verschaffen van informatie op grond van de Wet Openbaarheid van Bestuur (Wob) |
het college resp. de burgemeester |
afdelingshoofden |
Financiële Administratie
Bevoegdheid |
Orgaan |
Ondermandaat aan |
Bijzonderheden |
werkgeversverklaringen Het afgeven van werkgeversverklaringen: loonopgave hypotheek en loonopgave huursubsidie |
het college |
Teamleider salarisadministratie en Medewerker salarisadministratie B |
|
Het beheren van de gemeentekas Het vervaardigen van kasstaat en mandaatoverzicht, voorschotkwitanties e.d. Alle betalingen voortvloeiende uit de salarisadministratie. Het verstrekken van voorschotten in relatie tot toekomstige salarisbetalingen. |
het college |
Hoofd Inkoop & Financiën |
|
afdrachten en aangiften Het afdragen van loonbelasting, volksverzekeringen, premies sociale wetten, pensioenpremies, IZA-premies aan de diverse instanties, alsmede de bijbehorende aangiften. |
het college |
Hoofd Inkoop & Financiën |
|
Statistiek Het doen van opgave ten behoeve van de statistiek. |
het college |
Hoofd Inkoop & Financiën |
|
Betalingsverkeer Het verzorgen van het gemeentebrede betalingsverkeer inclusief het doen van onverschuldigde terugbetalingen en het reguleren van bankrekeningbestanden door middel van het uitvoeren van stortingen/onttrekkingen tussen de gemeentelijke bankrekeningen (kruisposten). |
het college |
Hoofd Inkoop & Financiën |
Informatiebeheer
Bevoegdheid |
Orgaan |
Ondermandaat aan |
Bijzonderheden |
Het beheren van (kabinets)correspondentie en het op peil houden van het daarbij behorend archief in het kader van de voorbereiding van de door het gemeentebestuur te nemen beslissingen. |
het college |
Hoofd Facilitaire Zaken |
|
Artikel 2 sub a Besluit Informatiebeheer De aanwijzing bij mandaat tot algemeen registrator. |
het college |
Hoofd Facilitaire Zaken |
|
Artikel 8 Archiefbesluit 1995 Het ondertekenen van de verklaring betreffende de specificatie van vernietigde, vervangen of vervreemde archiefbescheiden. |
het college |
Teamleider Informatieverzorging |
|
Het aftekenen van aangetekende stukken en/of het afgeven van een ontvangstbevestiging voor aan de balie afgegeven stukken. |
burgemeester resp. het college |
Technisch logistiek medewerker postkamer en Medewerker receptie |
Juridische zaken
Bevoegdheid |
Orgaan |
Ondermandaat aan |
Bijzonderheden |
Overslaan bezwaarschriftprocedure Beslissen op een verzoek op grond van het bepaalde in art. 7:1a Algemene wet bestuursrecht om de bezwaarschriftprocedure over te slaan en het geschil rechtstreeks voor te leggen aan de rechter |
burgemeester resp. het college |
Hoofd Juridische Zaken |
|
Hoorzittingen / het horen van belanghebbenden art. 7:5 Algemene wet bestuursrecht Gelet op het bepaalde in artikel 2, tweede lid, van de verordening op de behandeling van bezwaarschriften Zaanstad 2003, het vragen van advies aan de externe commissie voor de bezwaarschriften, |
burgemeester resp. het college |
Hoofd Juridische Zaken |
|
Beslissen op bezwaarschriften Het nemen en ondertekenen van besluiten inhoudende de beslissing op bezwaarschrift, tenzij het oorspronkelijke besluit door de burgemeester respectievelijk het college zelf is genomen. |
burgemeester resp. het college |
Hoofd Juridische Zaken |
Het mandaat is niet van kracht inzake de behandeling van bezwaren over besluiten bij de voorbereiding waarvan mandataris zelf betrokken is geweest. |
Hoorzittingen / het horen van belanghebbenden art. 7:5 Algemene wet bestuursrecht Het voorzitten van zittingen waarin belanghebbenden worden gehoord over bezwaren die zijn ingediend tegen een besluit alsmede het uitbrengen van advies over die bezwaren. |
burgemeester resp. het college |
Juridisch adviseurs van de afdeling Juridische Zaken |
Het mandaat is niet van kracht inzake de behandeling van bezwaren over besluiten bij de voorbereiding waarvan mandataris zelf betrokken is geweest. |
Bezwaar- en beroepschriften Het voeren van correspondentie ter voorbereiding van de behandeling van bezwaar- en beroepschriften |
burgemeester resp. het college |
Juridisch adviseurs van de afdeling Juridische Zaken |
|
Verweerschriften Het ondertekenen van verweerschriften in rechterlijke procedures. |
burgemeester resp. het college |
Juridisch adviseurs van de afdeling Juridische Zaken |
|
Hoger beroep / verzet Tegen een uitspraak van de rechtbank instellen van hoger beroep of het indienen van een verzetschrift. |
burgemeester resp. het college |
Hoofd Juridische Zaken |
|
Notariële akten Het voeren van correspondentie ter voorbereiding van het passeren van notariële akten; het aan medewerkers van notarissen verlenen van algemene en bijzondere volmachten als bedoeld in artikel 171 lid 2 van de Gemeentewet juncto Afdeling 10.1.1 Mandaat van de Algemene wet bestuursrecht tot het tekenen van notariële akten met betrekking tot grondtransacties, waarbij de gemeente betrokken is. |
burgemeester resp. het college |
Juridisch adviseurs van de afdeling Juridische Zaken |
|
Advisering Het uitbrengen van adviezen aan gemeentelijke bestuursorganen of medewerkers/management van onderdelen van de gemeentelijke organisatie. |
Juridisch adviseurs van de afdeling Juridische Zaken |
||
Verhaal in rechte Het nemen van besluiten om in rechte verhaal Algemene bijstandswet toe te passen |
het college |
Juridisch adviseurs van de afdeling Juridische Zaken |
Schade en verzekeringen
Bevoegdheid |
Orgaan |
Ondermandaat aan |
Bijzonderheden |
Het afwikkelen van schade aan of in de gemeentelijke eigendommen (kantoorgebouwen, onderwijsinstellingen) |
het college |
Teamleider, Schade en verzekeringen |
|
Het voeren van correspondentie met betrekking tot het verhalen van schade aan gemeentelijke eigendommen. |
het college |
Teamleider, Schade en verzekeringen |
|
Het voeren van correspondentie met betrekking tot schadeclaims aan de gemeente Zaanstad. |
het college |
Teamleider, Schade en verzekeringen |
|
Tekenen en accorderen van Eigen Risico Fonds Formulieren, ondertekenen Europese Schadeaangifteformulieren. |
het college |
Teamleider, Schade en verzekeringen |
|
Tekenen van betalingsopdrachten met betrekking tot schadeclaims beneden of gelijk aan het eigen risico. |
het college |
Teamleider, Schade en verzekeringen |
|
Het voegen als beledigde partij. |
het college |
Teamleider, Schade en verzekeringen |
Personeelsaangelegenheden
Toepassen van het AGZ-reglement en andere rechtspositieregelingen (brieven, besluiten e.d.) binnen de Dienst Middelen |
|||
Bevoegdheid |
Orgaan |
Ondermandaat aan |
Bijzonderheden |
Verlof ex art. 6:1:1, alsmede buitengewoon verlof ex art. 6:4:1, 6:4:2 en 6:4:4 en verlof voor overwerk ex art. 3:2:1 Het nemen van een besluit over een verzoek tot toekenning van verlof als vorenbedoeld. |
het college |
afdelingshoofden |
voor afdelingshoofden: de directeur |
Dienstreis Het geven van een opdracht tot het maken van een dienstreis (met uitzondering van buitenlandse reizen) en het vaststellen van de hoogte van de vergoeding voor de gemaakte kosten. |
het college |
afdelingshoofden |
voor afdelingshoofden: de directeur |
Vacaturestelling Besluit tot openstelling van een vacature. |
het college |
||
Personeelswerving Besluitvorming over de (wijze van) werving van personeel. |
het college |
afdelingshoofden, e.e.a. binnen de door het GMT vastgestelde kaders |
voor afdelingshoofden: de directeur |
Wervingsprocedure Correspondentie m.b.t. werving van personeel (bevestiging, oproep, afwijzing e.d.) |
het college |
personeelsconsulent |
|
Overwerk Opdracht geven tot het verrichten van overwerk (voor meer dan 10 uur per kalendermaand alleen met voorafgaande schriftelijke toestemming van het college |
het college |
afdelingshoofden |
voor afdelingshoofden: de directeur |
Dienstcursussen Deelname aan dienstcursussen (w.o. collectieve cursussen voor medewerkers gemeente Zaanstad), seminars e.d. |
het college |
afdelingshoofden |
voor afdelingshoofden: de directeur |
Studiefaciliteiten Beslissing over studiefaciliteiten ex hoofdstuk 17. |
het college |
afdelingshoofden |
voor afdelingshoofden: de directeur |
Ouderschapsverlof Treffen van een afwijkende regeling m.b.t. verlenen betaald ouderschapsverlof ex art. 6:5:3 |
het college |
afdelingshoofden |
voor afdelingshoofden: de directeur |
Inconveniënten en dienstroosters Beslissing over (verzoeken terzake toepassing van) inconveniënten (overwerk, onregelmatige dienst, consignatie e.d.) en dienstroosters. |
het college |
afdelingshoofden |
voor afdelingshoofden: de directeur |
EHBO-toelage Het aanwijzen van personeel voor het verrichten van EHBO-diensten en het toekennen van de daarvoor geldende toelage. |
het college |
Loopbaanbegeleiding
Bevoegdheid |
Orgaan |
Ondermandaat aan |
Bijzonderheden |
Beoordeling De vaststelling van de personeelsbeoordeling. |
het college |
afdelingshoofden |
voor afdelingshoofden: de directeur |
Psychologisch onderzoek De beslissing om een (kandidaat) medewerker een psychologische test te laten ondergaan. |
het college |
afdelingshoofden |
voor afdelingshoofden: de directeur |
Ziet u een fout in deze regeling?
Bent u van mening dat de inhoud niet juist is? Neem dan contact op met de organisatie die de regelgeving heeft gepubliceerd. Deze organisatie is namelijk zelf verantwoordelijk voor de inhoud van de regelgeving. De naam van de organisatie ziet u bovenaan de regelgeving. De contactgegevens van de organisatie kunt u hier opzoeken: organisaties.overheid.nl.
Werkt de website of een link niet goed? Stuur dan een e-mail naar regelgeving@overheid.nl