Permanente link
Naar de actuele versie van de regeling
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR357829
Naar de door u bekeken versie
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR357829/2
Regeling vervallen per 01-01-2016
Ondermandaatbesluit Bedrijfsvoering en Dienstverlening 2015
Geldend van 01-07-2015 t/m 31-12-2015
Intitulé
Ondermandaatbesluit Bedrijfsvoering en Dienstverlening 2015Ondermandaatbesluit Bedrijfsvoering en Dienstverlening 2015
Algemeen deel
De directeur van het domein Bedrijfsvoering van de gemeente Zaanstad;
Overwegende dat het, uit een oogpunt van doelmatigheid, wenselijk is een aantal bevoegdheden te ondermandateren;
Gelet op het ‘Organisatiebesluit Zaanstad 2012’ en de ‘Budgetregels gemeente Zaanstad 2011’;
besluit:
Artikel 1 Definities
1. |
Bevoegdhedenovereenkomst: overeenkomst waarin de gemeente met betrekking tot een haar toekomende publiekrechtelijke bevoegdheid met haar wederpartij(en) afspreekt op welke wijze zij deze publiekrechtelijke bevoegdheid al dan niet zal uitoefenen. |
2. |
Mandaatregister: het gehele door de directeur vastgestelde ondermandaatbesluit per Domein (bestaande uit het algemene uniforme deel, P-matrix en het bijzondere deel) waarin aangegeven wordt waar welke bevoegdheden in de organisatie worden neergelegd (op functieniveau met daaraan gekoppeld de personen). |
3. |
Naasthogere leidinggevende: de functionaris aan wie de direct leidinggevende van de ambtenaar voor zijn werkzaamheden in hiërarchische zin verantwoording verschuldigd is. |
4. |
P-matrix: matrix die onderdeel uitmaakt van het algemene uniforme deel van de ondermandaten en die betrekking heeft op de beslissingsbevoegdheden op het gebied van personeel en organisatie waarin specifiek is aangegeven welke besluiten door de directeur op grond van art. 5, derde lid van het Organisatiebesluit zijn ondergemandateerd aan de leidinggevenden binnen zijn/haar sectoren. |
Artikel 2 Verlening ondermandaat/machtiging
1. |
De directeur van het domein Bedrijfsvoering van de gemeente Zaanstad verleent aan de nader in de bijlagen bij dit besluit genoemde functionarissen toestemming om in ondermandaat gebruik te maken van de in de bijlage genoemde bevoegdheden. |
2. |
Het ondermandaat omvat de bevoegdheid tot het nemen van besluiten en alle andere daarbij behorende feitelijke -en rechtshandelingen (inclusief het voeren van correspondentie) die nodig zijn met betrekking tot de toegekende bevoegdheden binnen het werkveld van de mandataris. |
3. |
Hierbij geldt dat de directeur de bevoegdheden ook zelf kan blijven uitoefenen en/of dit besluit altijd direct kan wijzigen of intrekken. |
4. |
De ondergemandateerde dient bij de uitoefening van de hem toegekende bevoegdheden binnen de kaders te blijven van de wet, het gemeentelijk beleid en de besluiten van de (algemeen) directeur. |
5. |
Het ondermandaat mag ook worden uitgeoefend door de gelijke of naast hogere in functie, dan wel de daarop volgende hogere in functie binnen de portefeuille van de directeur. |
Artikel 3 Uitsluitingen
Dit ondermandaat is niet van toepassing op:
a. |
zaken die politiek of bestuurlijk gevoelig liggen; |
b. |
zaken die een beslissing vergen die zou afwijken van het tot dan toe door het gemeentebestuur gevoerde beleid. |
c. |
zaken die een beslissing vergen die zou afwijken van een advies waarvan het inwinnen ingevolge wettelijk voorschrift dan wel ingevolge een gemeentelijke richtlijn verplicht is; |
d. |
zaken die een beslissing vergen die leidt tot overschrijding van het voor deze beslissing(-en) aan de ondergemandateerde beschikbaar staande budget; |
e. |
beslissingen om de raad een voorstel te doen; |
f. |
zaken die de vaststelling van algemeen verbindende voorschriften of beleidsregels vergen, tenzij het regels betreffen ten aanzien van de ambtelijke organisatie met uitzondering van de organisatie van de griffie; |
g. |
zaken die het nemen van een besluit vergen waarvoor is bepaald dat dit genomen moet worden met versterkte meerderheid of waarvan de aard van de bevoegdheid zich verzet tegen het nemen van een besluit krachtens ondermandaat; |
h. |
besluiten die wettelijk onderworpen zijn aan goedkeuring. |
Artikel 4 Volmacht, machtiging
Voor de toepassing van dit besluit wordt met ondermandaat gelijkgesteld de verlening van volmacht en machtiging.
Artikel 5 Ondertekenen
Het ondermandaat behelst de bevoegdheid om genomen besluiten en (bevoegdheids)overeenkomsten te ondertekenen.
Artikel 6 Waarneming bij afwezigheid/vervanging
1. |
De vervanging in het kader van dit besluit vindt, met uitzondering van het goedkeuren en betalen van facturen, plaats ofwel door de gelijke dan wel de naasthogere in functie dan wel de daarop volgende hogere in functie binnen het domein van de directeur. |
2. |
De waarneming bij het goedkeuren en betalen van facturen vindt plaats door een door de budgethouder aangewezen functionaris. |
Artikel 7 Personeelsaangelegenheden
De ondermandaten op het gebied van personeelsaangelegenheden zijn opgenomenin de P-matrix.
Artikel 8 Mandaatregister Budgethouders
1. |
De afdelingshoofden zijn budgethouder van de budgetten aangaande het werkveld van hun afdeling en dienen zich te houden aan de geldende budgetregels. |
2. |
De verantwoordelijkheidvoor een budget houdt mede in het aangaan van verplichtingen en het goedkeuren van facturen. |
Artikel 9 Programmamanagers
De bevoegdheden die op basis van dit besluit zijn ondergemandateerd aan de afdelingshoofden komen ook toe aan programmamanagers, netwerkontwikkelaars, projectmanager GAF, met uitzondering van de bevoegdheden die niet specifiek aan hen zijn toebedeeld in het bijzondere deel.
Artikel 10 Ondertekening besluiten
1.Besluiten die in ondermandaat worden genomen worden voorzien van de volgende ondertekeningsformule:
Hoogachtend,
namens burgemeester en wethouders van Zaanstad,
functienaam,
< mevrouw>/de heer< titulatuur>< voorletters >< naam functionaris >
Voorbeeld:
Hoogachtend,
namens burgemeester en wethouders van Zaanstad,
hoofd afdeling Juridische Zaken,
mevrouw mr. N. Zeef
2.In de gevallen, waarin een gevolmachtigde gebruik maakt van zijn volmacht, tekent de gevolmachtigde. In die gevallen worden de betreffende stukken voorzien van de volgende ondertekeningsformule:
Voor zover het een bevoegdheid van de burgemeester betreft:
.Hoogachtend,
namens de burgemeester van Zaanstad,
functienaam,
<mevrouw/de heer><titulatuur><voorletters><naam functionaris>
Artikel 11 Ondertekening en inwerkingtreding
1. |
Dit besluit treedt in werking op 1 januari 2015 en vervangt het ondermandaatbesluit Bedrijfsvoering van 1 januari 2014. |
2. |
Dit besluit zal worden bekendgemaakt door het plaatsen daarvan in het Gemeenteblad. |
Bijlage I behorende bij ondermandaatbesluit Domein Bedrijfsvoering
Bevoegdheden Privaatrechtelijke bevoegdheden |
Orgaan |
Ondermandaat aan |
Bijzonderheden |
Het verrichten van privaatrechtelijke rechtshandelingen |
Het college resp. de burgemeester van Zaanstad |
Sectorhoofden |
Bij financiële verplichtingen groter of gelijk aan € 200.000 exclusief BTW per transactie ( Alvorens de verplichting aan te gaan overlegt het sectorhoofd met de budgethouder. Bij alle financiële verplichtingen met een waarde hoger dan € 50.000 exclusief BTW geldt dat Cluster Inkoop vooraf verplicht dient te worden ingeschakeld. Onder privaatrechtelijke rechtshandelingen wordt in ieder geval verstaan: het voorbereiden, aangaan, ondertekenen, uitvoeren en opzeggen van overeenkomsten. |
Idem |
Het college resp. de burgemeester van Zaanstad |
Afdelingshoofden (= budgethouder) |
Bij financiële verplichting kleiner dan € 200.000 exclusief BTW per transactie. Bij alle financiële verplichtingen met een waarde hoger dan € 50.000 exclusief BTW geldt dat Cluster Inkoop vooraf verplicht dient te worden ingeschakeld. Onder privaatrechtelijke rechtshandelingen wordt in ieder geval verstaan: het voorbereiden, aangaan, ondertekenen, uitvoeren en opzeggen van overeenkomsten. |
Bevoegdhedenovereenkomsten |
|||
Het voorbereiden, aangaan, ondertekenen, uitvoeren en opzeggen van bevoegdhedenovereenkomsten |
Het college van Zaanstad |
Sectorhoofden |
Bij financiële verplichtingen groter of gelijk aan € 200.000 exclusief BTW per transactie. Alvorens de verplichting aan te gaan overlegt het sectorhoofd met de budgethouder. |
idem |
idem |
Afdelingshoofden (= budgethouder) |
Bij financiële verplichting kleiner dan € 200.000 exclusief BTW per transactie. |
Ondertekenen overeenkomst na collegebesluit |
|||
Het ondertekenen van een (bevoegdheids)overeenkomst nadat de beslissing om de overeenkomst aan te gaan is genomen door het college van burgemeester en wethouders. |
Burgemeester van Zaanstad en/of het college van Zaanstad |
Afdelingshoofden |
|
Uitgaande subsidies |
|||
Een subsidieaanvraag o.g.v. art. 4:5 Algemene wet bestuursrecht (aanvraag is onvolledig, voldoet niet aan een wettelijk voorschrift e.d.) niet in behandeling te nemen. |
Het college van Zaanstad |
Afdelingshoofden |
|
Opschorten van de beslistermijn op grond van artikel 4:14 of 4:15 Algemene wet bestuursrecht. |
Het college van Zaanstad |
Afdelingshoofden |
|
Verlenen, weigeren, vaststellen, wijzigen en intrekken van subsidies aangaande het werkveld van de betreffende sector binnen de voor het betreffende onderwerp toegekende budgetten. |
Het college van Zaanstad |
Sectorhoofden |
Bij een subsidiebedrag groter of gelijk aan € 200.000. |
Idem |
Het college van Zaanstad |
Afdelingshoofden |
Bij een subsidiebedrag kleiner dan € 200.000. |
Nemen van een besluit op een verzoek om toestemming voor rechtshandelingen vermeld in artikel 4:71 Algemene wet bestuursrecht. |
Het college van Zaanstad |
Sectorhoofden |
|
Nemen van een besluit op een verzoek om toestemming voor het vormen van een bestemmingsfonds. |
Het college van Zaanstad |
Sectorhoofden |
Bij een subsidiebedrag groter of gelijk aan € 200.000. |
Idem |
Het college van Zaanstad |
Afdelingshoofden |
Bij een subsidiebedrag kleiner dan € 200.000. |
Bekendmaken van het voornemen tot weigering van subsidie (artikel 4:51 Algemene wet bestuursrecht). |
Het college van Zaanstad |
Sectorhoofden |
Bij een subsidiebedrag groter of gelijk aan € 200.000. |
Idem |
Het college van Zaanstad |
Afdelingshoofden |
Bij een subsidiebedrag kleiner dan € 200.000. |
Het voorbereiden, aangaan, ondertekenen en uitvoeren van raam- en uitvoeringsovereenkomsten met gesubsidieerde instellingen. |
Het college van Zaanstad |
Sectorhoofden |
Dit ondermandaat geldt alleen bij een subsidiebedrag dat groter of gelijk is aan € 200.000 en/of bij een overeenkomst met een looptijd langer dan 1 jaar. |
Idem |
Het college van Zaanstad |
Afdelingshoofden |
Dit ondermandaat geldt alleen bij een subsidiebedrag dat kleiner is dan € 200.000 en een overeenkomst met een looptijd korter of gelijk aan 1 jaar. |
Subsidie verkrijgen |
|||
Het besluiten tot en ondertekenen van aanvragen van subsidie bij derden, het aanvragen van voorschotten bij een verkregen subsidie, het opstellen en ondertekenen van een prestatieverklaring,het (tussentijds)verantwoorden van een verkregen subsidie. |
Het college resp. de burgemeester van Zaanstad |
Sectorhoofden |
De cofinanciering van Zaanstad is minder dan € 500.000 en het bedrag van de aanvraag is minder dan € 500.000. Meldingsplicht MT indien de totale kosten (aanvraag, cofinanciering gemeente Zaanstad en cofinanciering derden) hoger zijn dan € 100.000. |
Idem |
Het college resp. de burgemeester van Zaanstad |
Afdelingshoofden |
De cofinanciering van Zaanstad is minder dan € 200.000 en het bedrag van de aanvraag is minder dan € 200.000. Meldingsplicht MT indien de totale kosten (aanvraag, cofinanciering gemeente Zaanstad en cofinanciering derden) hoger zijn dan € 100.000 |
Nadeelcompensatie |
|||
Het nemen van besluiten over (het afhandelen van) een verzoek tot nadeelcompensatie |
Het college resp. de burgemeester van Zaanstad |
Afdelingshoofden |
Voorzover het een besluit tot toekenning betreft geldt dit mandaat tot een bedrag van 200.000 exclusief BTW |
Besluit tot toekennen van nadeelcompensatie |
Het college resp. de burgemeester van Zaanstad |
Sectorhoofden |
|
Besluiten tot het voeren van rechtsgedingen |
|||
Het besluiten namens de gemeente, het college of de raad rechtsgedingen, bezwaarprocedures of administratieve beroepsprocedures te voeren. |
Het college van Zaanstad |
Afdelingshoofden |
|
Wet openbaarheid van Bestuur |
|||
Besluiten nemen over het verschaffen van informatie op grond van de Wet openbaarheid van bestuur (Wob). |
Het college resp. de burgemeester van Zaanstad |
Afdelingshoofden |
|
Wet dwangsom |
|||
Besluiten nemen over het afhandelen van een verzoek in het kader van artikel 4:17 en 4:18 (beschikking betreffende een verbeurte dwangsom vanwege niet tijdig beslissen op een aanvraag) van de Algemene wet bestuursrecht (Awb). |
Het college resp. de burgemeester van Zaanstad |
Afdelingshoofden |
|
Bestuursrechtelijke en/of privaatrechtelijke geldschulden |
|||
Alle bevoegdheden op grond van titel 4.4. van de Algemene wet bestuursrecht inzake bestuursrechtelijke geldschulden aangaande het werkveld van de betreffende afdeling. |
Het college resp. de burgemeester van Zaanstad |
Afdelingshoofden |
|
De bevoegdheid tot het afboeken van definitieve oninbare vorderingen van dubieuze debiteuren. |
Het college resp. de burgemeester van Zaanstad |
Afdelingshoofd A&I samen met betrokken sectorhoofd |
|
Klachten |
|||
De bevoegdheid tot het behandelen van klachten, als bedoeld in de Klachtenregeling Zaanstad 2015 en hoofdstuk 9 van de Algemene wet bestuursrecht. |
Het college resp. de burgemeester van Zaanstad |
klachtencoördinatoren |
|
Wet bescherming persoonsgegevens |
|||
Het bij of krachtens de Wet bescherming persoonsgegevens bepaalde met betrekking tot de uitvoering van taken en bevoegdheden ten aanzien van de verwerking van persoonsgegevens. |
Het college resp. de burgemeester van Zaanstad |
Afdelingshoofden |
|
Maatregelen mbt ordeverstoring |
|||
Het geven van bevelen die noodzakelijk te achten zijn voor de handhaving van de openbare orde als bedoeld in artikel 172 lid 3 van de Gemeentewet bij verstoring van de openbare orde of bij ernstige vrees voor het ontstaan daarvan in het Gemeentehuis, voor een periode niet langer dan noodzakelijk ter bescherming van de openbare orde. dan wel het optreden als eigenaar van het gemeentehuis. |
Burgemeester van Zaanstad |
Afdelingshoofden en de externe beveiligingsorganisatie |
|
Het voeren van alle correspondentie en het nemen van besluiten op basis van het Agressieprotocol |
Het college resp. de burgemeester van Zaanstad |
Afdelingshoofden |
Mits het agressief gedrag gemeld is en het registratieformulier is ingevuld. |
Rest |
|||
Het doen van aangifte van vermoedelijk strafbare feiten |
Burgemeester van Zaanstad |
Afdelingshoofden/medewerkers Facilitaire Zaken en de externe beveiligingsorganisatie |
Ondermandaatbesluit Bedrijfsvoering / Bijzonder deel
Speciale bevoegdheden Sector Middelen/afdeling Accounting & Inkoop (A&I) |
Orgaan |
Ondermandaat aan |
Bijzonderheden |
Speciale bevoegdheden Team Administraties |
|||
Werkgeversverklaringen: het afgeven van werkgeversverklaringen: loonopgave hypotheek en loonopgave huursubsidie |
Het college resp. de burgemeester van Zaanstad |
Medewerkers Personeels-& salarisadministratie |
|
Alle betalingen voortvloeiende uit de salarisadministratie. Het verstrekken van voorschotten in relatie tot toekomstige salarisbetalingen. |
Het college resp. de burgemeester van Zaanstad |
Hoofd Accounting & Inkoop en Teamleider A&I |
|
Het beheren van de gemeentekas: het vervaardigen van kasstaat en mandaatoverzicht, voorschotkwitanties e.d. |
Het college resp. de burgemeester van Zaanstad |
Teamleider administraties en Procesbeheerder Administraties |
|
Afdrachten en aangiften: het afdragen van loonbelasting, volksverzekeringen, premies sociale wetten, pensioenpremies, IZA-premies aan de diverse instanties, alsmede de bijbehorende aangiften. |
Het college resp. de burgemeester van Zaanstad |
Hoofd Accounting & Inkoop en Teamleider A&I |
|
Afdrachten en aangiften: het afdragen van BTW, alsmede de bijbehorende aangiften BTW en BCF |
Het college resp. de burgemeester van Zaanstad |
Hoofd A&I en Teamleider A&I |
|
Betalingsverkeer: het verzorgen van het gemeentebrede betalingsverkeer, inclusief het doen van onverschuldigde terugbetalingen en het reguleren van bankrekeningbestanden door middel van het uitvoeren van stortingen/onttrekkingen tussen de gemeentelijke bankrekeningen (kruisposten). |
Het college resp. de burgemeester van Zaanstad |
Hoofd Accounting & Inkoop en Teamleider A&I |
|
Speciale bevoegdheden Cluster Inkoop |
|||
Het verrichten van alle rechtshandelingen die noodzakelijk zijn voor het aanbestedingsproces, met uitzondering van de bevoegdheid om de opdracht definitief te gunnen en de overeenkomst aan te gaan en te ondertekenen, welke bevoegdheden zijn voorbehouden aan de verantwoordelijke budgethouder uit hoofde van de budgetregeling en het integraal management-principe. |
Het college resp .de burgemeester van Zaanstad |
Medewerkers Cluster Inkoop |
|
Speciale bevoegdheden Cluster Subsidies Voorbereidende handelingen |
|||
Het verrichten van alle rechtshandelingen die noodzakelijk zijn voor het subsidieproces, met uitzondering van het weigeren, verlenen, vaststellen, intrekken en wijzigen van subsidies, welke bevoegdheden zijn voorbehouden aan de verantwoordelijke budgethouder uit hoofde van de budgetregeling en het integraal management-principe. |
Het college resp. de burgemeester van Zaanstad |
Teamleider Subsidiebureau Medewerkers Cluster Subsidies |
|
Speciale bevoegdheden Sector Middelen/ afdeling Facilitaire Zaken |
|||
Het beheren van (kabinets)correspondentie en het op peil houden van het daarbij behorend archief in het kader van de voorbereiding van de door het gemeentebestuur te nemen beslissingen. |
Het college resp. de burgemeester van Zaanstad |
Hoofd Facilitaire Zaken |
|
Artikel 2 sub a Besluit Informatiebeheer: de aanwijzing bij mandaat tot algemeen registrator. |
Het college resp. de burgemeester van Zaanstad |
Hoofd Facilitaire Zaken met bevoegdheid tot ondermandaat |
|
Artikel 8 Archiefbesluit 1995: het ondertekenen van de verklaring betreffende de specificatie van vernietigde, vervangen of vervreemde archiefbescheiden. |
Het college resp. de burgemeester van Zaanstad |
Teamleider Informatieverzorging |
|
Het aftekenen van aangetekende stukken en/of het afgeven van een ontvangstbevestiging voor aan de balie afgegeven stukken. |
Het college resp. de burgemeester van Zaanstad |
Technisch logistiek medewerker postkamer, medewerker Baanstede en Medewerker receptie |
|
Het optreden als eigenaar van het gemeentehuis en het daarbij toepassen van de huisregels |
Burgemeester van Zaanstad |
Afdelingshoofden, medewerkers Facilitaire Zaken en de externe beveiligingsorganisatie |
|
Sector Concernondersteuning Speciale bevoegdheden afdeling Juridische Zaken |
|||
Op een verzoek op grond van het bepaalde in art. 7:1a Algemene wet bestuursrecht besluiten om de bezwaarschriftprocedure over te slaan en het geschil rechtstreeks voor te leggen aan de rechter. |
Het college resp. de burgemeester van Zaanstad |
Afdelingshoofd Juridische Zaken |
|
Op grond van het bepaalde in artikel 2, tweede lid, van de verordening op de behandeling van bezwaarschriften Zaanstad 2003 de externe commissie voor de bezwaarschriften te vragen om advies met betrekking tot een bezwaarschrift. |
Het college resp. de burgemeester van Zaanstad |
Afdelingshoofd Juridische Zaken |
|
Het nemen en ondertekenen van besluiten inhoudende de beslissing op een bezwaarschrift, tenzij het oorspronkelijke besluit door de burgemeester respectievelijk het college zelf is genomen. |
Het college resp. de burgemeester van Zaanstad |
Afdelingshoofd Juridische Zaken |
Het mandaat is niet van kracht inzake de behandeling van bezwaren over besluiten bij de voorbereiding waarvan mandataris zelf betrokken is geweest. |
Het nemen en ondertekenen van een besluit op grond van art. 7:3 af te zien van het afzien van horen van belanghebbenden. |
Het college resp. de burgemeester van Zaanstad |
Afdelingshoofd Juridische Zaken |
|
Het horen van belanghebbenden op grond van artikel 7:2 j.o. art. 7:5 Algemene wet bestuursrecht over bezwaren die zijn ingediend tegen een besluit alsmede het uitbrengen van advies over die bezwaren. |
Het college resp. de burgemeester van Zaanstad |
Juridisch adviseurs van de afdeling Juridische Zaken |
Het mandaat is niet van kracht inzake de behandeling van bezwaren over besluiten bij de voorbereiding waarvan mandataris zelf betrokken is geweest. |
Het voeren en ondertekenen van alle correspondentie betreffende de behandeling van bezwaarschriften. |
Het college resp. de burgemeester van Zaanstad |
Juridisch adviseurs van de afdeling Juridische Zaken |
|
Het vertegenwoordigen van de gemeente, het college of de raad in rechtsgedingen, bezwaarprocedures of administratief beroepsprocedures als bedoel in artikel 160 lid 1 onder f van de Gemeentewet inclusief het uitvoeren van de daarvoor benodigde handelingen zoals het voeren verweer en het ondertekenen van alle correspondentie inclusief verweerschriften en beroepschriften. |
Het college resp. de burgemeester van Zaanstad |
Juridisch adviseurs van de afdeling Juridische Zaken |
|
Het verrichten van handelingen en het ondertekenen van correspondentie ter voorbereiding van de civiele verdediging zoals bedoeld in artikel 160 lid 1 onder g van de Gemeentewet. |
Het college resp. de burgemeester van Zaanstad |
Juridisch adviseurs van de afdeling Juridische Zaken |
|
Het vertegenwoordigen van de gemeente in civielrechtelijke procedures bij de sector kanton van de rechtbank, strafrechter in eerste aanleg, alsmede arbitrage zaken op grond van artikel 171 van de Gemeentewet inclusief het ondertekenen van alle op de procedure betrekking hebbende correspondentie waaronder de dagvaarding. |
Het college resp. de burgemeester van Zaanstad |
Juridisch adviseurs van de afdeling Juridische Zaken |
|
Het vertegenwoordigen van de gemeente bij alle buitengerechtelijke rechtshandelingen op grond van artikel 171 van de Gemeentewet inclusief het ondertekenen van alle correspondentie. |
De burgemeester van Zaanstad |
Juridisch adviseurs van de afdeling Juridische Zaken |
|
Het vertegenwoordigen van de burgemeester in rechtsgedingen en beroepsprocedures als gevolg van opgelegde huisverboden op grond van artikel 2 eerste lid van de Wet tijdelijk huisverbod. |
De burgemeester van Zaanstad |
Juridisch adviseurs van de afdeling Juridische Zaken |
Het vertegenwoordigen van de burgemeester in rechtsgedingen en beroepsprocedures als gevolg van opgelegde huisverboden op grond van artikel 2 eerste lid van de Wet tijdelijk huisverbod. |
Het voeren van correspondentie ter voorbereiding van het passeren van notariële akten; het aan medewerkers van notarissen verlenen van algemene en bijzondere volmachten als bedoeld in artikel 171 lid 2 van de Gemeentewet juncto Afdeling 10.1.1 Mandaat van de Algemene wet bestuursrecht tot het tekenen van notariële akten met betrekking tot grondtransacties, waarbij de gemeente betrokken is. |
Het college resp. de burgemeester van Zaanstad |
Juridisch adviseurs van de afdeling Juridische Zaken |
|
Het nemen van besluiten om in rechte verhaal Algemene bijstandswet toe te passen. |
Het college resp. de burgemeester van Zaanstad |
Juridisch adviseurs van de afdeling Juridische Zaken |
|
Speciale bevoegdheden Cluster Schade & Verzekeringen |
|||
Het afwikkelen van schade aan of in de gemeentelijke eigendommen (kantoorgebouwen, onderwijsinstellingen) |
Het college resp. de burgemeester van Zaanstad |
Teamleider, Schade en verzekeringen |
|
Het voeren van correspondentie met betrekking tot het verhalen van schade aan gemeentelijke eigendommen. |
Het college resp. de burgemeester van Zaanstad |
Schaderegelaars/verzekeringsadviseurs Cluster Schade & Verzekeringen |
|
Het voeren van correspondentie met betrekking tot schadeclaims aan de gemeente Zaanstad. |
Het college resp. de burgemeester van Zaanstad |
Schaderegelaars/verzekeringsadviseurs Cluster Schade & Verzekeringen |
|
Tekenen en accorderen van Eigen Risico Fonds Formulieren, ondertekenen Europese Schadeaangifteformulieren. |
Het college resp. de burgemeester van Zaanstad |
Schaderegelaars/verzekeringsadviseurs Cluster Schade & Verzekeringen |
|
Tekenen van betalingsopdrachten met betrekking tot schadeclaims beneden of gelijk aan het eigen risico. |
Het college resp. de burgemeester van Zaanstad |
Schaderegelaars/verzekeringsadviseurs Cluster Schade & Verzekeringen |
|
Het voegen als beledigde partij. |
Het college resp. de burgemeester van Zaanstad |
Schaderegelaars/verzekeringsadviseurs Cluster Schade & Verzekeringen |
|
Sector Concerncontrol Speciale bevoegdheden Team AO/IC en Audit |
|||
Het doen van een verzoek tot teruggaaf dividend belasting |
Het college resp. de burgemeester van Zaanstad |
Fiscaal adviseur |
|
Sector Veiligheid en Handhaving |
||||
Afdeling Havens en Vaarwegen |
||||
Alle genoemde bevoegdheden uit het bijzondere deel van het ondermandaat van de afdeling Havens en Vaarwegen met uitzondering van : -bevoegdheden personeelsmatrix |
Het college |
Afdelingshoofd Havens en Vaarwegen Coördinator Havens en Vaarwegen |
||
Algemene Plaatselijke Verordening |
||||
Het verlenen of weigeren van een ontheffing van het verbod om reclame-voertuigen of grote voertuigen te parkeren (art. 5:7 en 5:8 APV) |
Het college van Zaanstad |
afdelingshoofd Havens & Vaarwegen |
||
Het verlenen en weigeren van vergunningen als bedoeld in artikel 5.24 APV (voorwerpen op, in of boven openbaar water). |
het college van Zaanstad |
afdelingshoofd Havens & Vaarwegen |
||
Het aanwijzen van gedeelten van het openbaar vaarwater als bedoeld in artikel 5.25, eerste lid, APV (het innemen van een ligplaats). |
het college van Zaanstad |
afdelingshoofd Havens & Vaarwegen |
||
Het stellen van nadere regels en beperkingen als bedoeld in artikel 5.25, derde lid, APV. |
het college van Zaanstad |
afdelingshoofd Havens & Vaarwegen |
||
Het aanwijzen van gedeelten van het openbaar water waar het alleen met pleziervaartuigen is toegestaan om een ligplaats in te nemen voor maximaal drie keer vierentwintig uur als bedoeld in artikel 5.25a APV (Pleisterplaatsen). |
het college van Zaanstad |
afdelingshoofd Havens & Vaarwegen |
||
Het geven van aanwijzingen als bedoeld in artikel 5:26 APV met betrekking tot het innemen, veranderen of gebruik van een ligplaats in het belang van de openbare orde, volksgezondheid, veiligheid, milieuhygiëne en het aanzien van de gemeente. |
het college van Zaanstad |
afdelingshoofd Havens & Vaarwegen |
||
Het verlenen en weigeren van vergunningen als bedoeld in artikel 5.34 APV (Rondvaart en verhuurbedrijf). |
het college van Zaanstad |
afdelingshoofd Havens & Vaarwegen |
||
Het verlenen en weigeren van vergunningen als bedoeld in artikel 5.35 APV (Veren). |
het college van Zaanstad |
afdelingshoofd Havens & Vaarwegen |
||
Het verlenen en weigeren van ontheffingen als bedoeld in artikel 5.37 APV (Het gebruiken van vaartuigen als opslagplaats of bedrijfsruimte). |
het college van Zaanstad |
afdelingshoofd Havens & Vaarwegen |
||
Het verlenen en weigeren van ontheffingen als bedoeld in artikel 5.38 APV (Het breken van ijs). |
het college van Zaanstad |
afdelingshoofd Havens & Vaarwegen |
||
Het verlenen en weigeren van vergunningen als bedoeld in artikel 5.39 APV (Het opleggen van vaartuigen). |
het college van Zaanstad |
afdelingshoofd Havens & Vaarwegen |
||
Het verlenen en weigeren van vergunningen als bedoeld in artikel 5.40 APV (Baggeren). |
het college van Zaanstad |
afdelingshoofd Havens & Vaarwegen |
||
Het verlenen en weigeren van vergunningen als bedoeld in artikel 5.41 APV (Bouwen, verbouwen en herstellen van vaartuigen). |
het college van Zaanstad |
afdelingshoofd Havens & Vaarwegen |
||
Het verlenen en weigeren van ontheffingen als bedoeld in artikel 5.42 APV (Toegang tot openbare trappen of steigers). |
het college van Zaanstad |
afdelingshoofd Havens & Vaarwegen |
||
Het verhalen van objecten als bedoeld in artikel 5:43a APV (Verhalen anders dan op eigen aanvraag). |
het college van Zaanstad |
afdelingshoofd Havens & Vaarwegen |
||
Het aanwijzen van gebieden waar het verboden is om op een afgemeerd schip de hoofdmotor of hulpmotor in werking te hebben en het verlenen van ontheffing op grond van artikel 5:43b Verbod gebruik hoofdmotor of hulpmotor (z) |
het college van Zaanstad |
afdelingshoofd Havens & Vaarwegen |
||
Overige wetgeving |
||||
Het nemen van besluiten als bedoeld in artikel 2 en artikel 10 van de Wrakkenwet. |
het college van Zaanstad |
afdelingshoofd Havens & Vaarwegen |
||
Het uitoefenen van de bevoegdheden van het bevoegd gezag in de zin van de Scheepvaartverkeerswet en de daarop gebaseerde regelgeving zoals het Binnenvaartpolitiereglement en Besluit administratieve bepalingen scheepvaartverkeer |
het college van Zaanstad |
afdelingshoofd Havens & Vaarwegen |
||
Het geven van verkeersaanwijzingen in de zin van artikel 9 van de Scheepsvaartverkeerswet |
Het college van Zaanstad |
De havenbeambten en operators van de afdeling Havens en Vaarwegen |
||
Het geven van verkeersaanwijzingen in de zin van artikel 1.19 Binnenvaartpolitiereglement |
Het college van Zaanstad |
De havenbeambten en operators van de afdeling Havens en Vaarwegen |
||
Het uitoefenen van de bevoegdheden van de bevoegde autoriteit als bedoeld in artikel 5, eerste lid, sub c van het Vaststellingsbesluit Binnenvaartpolitiereglement. |
het college van Zaanstad |
afdelingshoofd Havens & Vaarwegen |
||
Het uitoefenen van de bevoegdheden van de bevoegde autoriteit als bedoeld in artikel 1, sub b en artikel 2 van de Regeling vervoer over binnenwateren van gevaarlijke stoffen. |
het college van Zaanstad |
afdelingshoofd Havens & Vaarwegen |
||
Het uitoefenen van de bevoegdheden van het bevoegd gezag in de zin van de Havenbeveiligingswet. |
de burgemeester van Zaanstad |
afdelingshoofd Havens & Vaarwegen |
||
Bestuursrechtelijke handhaving |
||||
Bestuursrechtelijke handhaving ex artikel 125 Gemeentewet en H. 5 Awb van hieronder genoemde wetgeving. Van de eerste controlebrief t/m de handhavingsbeschikking (bestuursdwang of dwangsom): -Scheepsvaartverkeerswet (en de daar op gebaseerde regelgeving zoals het Binnenvaartpolitiereglement en Besluit administratieve bepalingen scheepsvaartverkeer); -Wrakkenwet; -Algemeen Plaatselijke Verordening; -Regionale Havenverordening Noordzeekanaalgebied; -Regionale Havenreglement Noordzeekanaalgebied |
Het college resp. de burgemeester |
afdelingshoofd Havens & Vaarwegen |
||
Het optreden met een spoedeisende last onder bestuursdwang ex art. 125 Gemeentewet en H. 5 Awb ten aanzien van de wet- en regelgeving waar de havenbeambten toezichthouder van zijn. |
het college van Zaanstad |
afdelingshoofd Havens & Vaarwegen |
||
Regionale havenverordening Noordzeekanaalgebied 2012 (RH NZKG) |
||||
Het besluiten tot het plaatsen van verkeerstekens als bedoeld in artikel 3.1, eerste lid van de RH NZKG |
het college van Zaanstad |
afdelingshoofd Havens & Vaarwegen |
||
Het aanwijzen van operationele ruimte en het stellen van voorschriften en beperkingen als bedoeld in artikel 3.3, eerste en tweede lid, van de RH NZKG |
het college van Zaanstad |
afdelingshoofd Havens & Vaarwegen |
||
Het verhalen van schepen als bedoeld in artikel 3.4, tweede lid, van de RH NZKG |
het college van Zaanstad |
afdelingshoofd Havens & Vaarwegen |
||
Het aanwijzen van havenbekkens waar een invaarverbod voor geldt als bedoeld in artikel 3.8, eerste lid, van de RH NZKG |
het college van Zaanstad |
afdelingshoofd Havens & Vaarwegen |
||
Het opleggen van maatregelen onttrekking economisch verkeer als bedoeld in artikel 3.9, eerste lid, van de RH NZKG |
het college van Zaanstad |
afdelingshoofd Havens & Vaarwegen |
||
Sector Veiligheid en Handhaving |
||||
Woningwet |
||||
Het aanschrijven tot het treffen van voorzieningen en/of het aanbrengen van verbeteringen aan een gebouw, bouwwerk of standplaats (artikel 1a, 1b, 2, 7b, 13, 13a, 14, 14a, en 15 Woningwet en artikel 2.1 Wabo). |
het college van Zaanstad |
afdelingshoofd Gebruikstoezicht |
||
Gelijktijdig kan het college, met een besluit zoals genoemd in de bovenstaande regel, besluiten tot toepassing van bestuursdwang of oplegging van een last onder dwangsom gericht op naleving van het eerstgenoemde besluit. (art. 15 Woningwet). |
het college van Zaanstad |
afdelingshoofd Gebruikstoezicht |
||
Het verlenen van opdracht tot het instellen van een onderzoek naar de bouwtechnische staat van een bouwwerk. |
het college van Zaanstad |
afdelingshoofd Gebruikstoezicht |
||
Bestuursrechtelijke handhaving |
||||
Bestuursrechtelijke handhaving ex art. 125 Gemeentewet en H. 5 Awb van hieronder genoemde wetgeving. Van de eerste controlebrief t/m de handhavingsbeschikking (bestuursdwang of dwangsom): -Woningwet, -Wet op de ruimtelijke ordening, -Bouwverordening, -Bouwbesluit, -Monumentenwet, -Wet Milieubeheer, -Wet Bodembescherming (incl. besluit uniforme saneringen), -Wet Geluidhinder, -Drank- en Horecawet, -Wet op de Kansspelen, -Wet Kinderopvang en kwaliteitseisen peuterspeelzalen, -Opiumwet, -de gemeentelijke verordeningen -voortvloeiend uit een Special Coverage Location |
het college van Zaanstad |
afdelingshoofd Gebruikstoezicht |
||
Invorderingsbeschikking (5:37 Awb) |
||||
Besluiten tot een beschikking tot invordering van een dwangsom |
het college van Zaanstad |
afdelingshoofd Gebruikstoezicht en afdelingshoofd Straattoezicht |
||
Kostenbeschikking (5:25 lid 6 Awb) |
||||
Besluiten tot invorderen van gemaakte bestuursdwangkosten |
het college van Zaanstad |
afdelingshoofd Gebruikstoezicht en afdelingshoofd Straattoezicht |
||
Uitvaardigen dwangbevel (5:10 Awb) |
||||
Besluiten tot het uitvaardigen van een dwangbevel als gevolg van een bestuurlijke sanctie (5:10 Awb) |
het college van Zaanstad |
afdelingshoofd Gebruikstoezicht en afdelingshoofd Straattoezicht |
||
Wet algemene bepalingen omgevingsrecht (Wabo) |
||||
Het nemen van besluiten en zorgdragen voor toezicht en handhaving op grond van het bepaalde bij of krachtens de Wabo (art. 5.2), Woningwet (art 92 e.v.), Wet ruimtelijke ordening (art 7.1 en 7.2), Monumentenwet 1988 (artikel 63) geldende voorschriften waarbij het college bevoegd gezag is. |
het college van Zaanstad |
afdelingshoofd Gebruikstoezicht en afdelingshoofd Straattoezicht |
||
Wet Bodembescherming |
||||
Stellen van financiële zekerheid ex art. 39f. |
het college |
afdelingshoofd Gebruikstoezicht |
||
Beantwoording van schriftelijke vragen in relatie tot bodemverontreiniging en –sanering. |
het college |
afdelingshoofd Gebruikstoezicht |
||
Wet Milieubeheer/Wet bodembescherming |
||||
Het verlenen van opdracht tot het instellen van een akoestisch onderzoek, geur- en bodemonderzoek. |
het college |
afdelingshoofd Gebruikstoezicht |
||
Algemene Plaatselijke Verordening |
||||
Intrekken vergunning (art. 1.6). |
de burgemeester |
afdelingshoofd Gebruikstoezicht |
||
Intrekken van evenementenvergunning (art. 2.25). |
de burgemeester |
afdelingshoofd Gebruikstoezicht afdelingshoofd straattoezicht |
||
Bevelen van al dan niet tijdelijke gedeeltelijke of algehele sluiting (art. 2.29, art. 2.30 en art. 3.7 eerste lid, sub b). |
de burgemeester |
afdelingshoofd Gebruikstoezicht |
||
Toepassen bestuursrechtelijke handhaving (ex art. 125 gemeentewet en de Awb) wegens overtreding artikel art. 2.28 (terrasvergunning). |
de burgemeester |
afdelingshoofd Gebruikstoezicht |
||
Intrekken terrasvergunning (art. 2.28 jo art. 13 DHW). |
de burgemeester |
afdelingshoofd Gebruikstoezicht |
||
Toepassen bestuursrechtelijke handhaving (125 gemeente wet en Awb) wegens overtreding artikel 3.4 (sexinrichting/escortbedrijf) |
het college van Zaanstad resp. de burgemeester |
afdelingshoofd Gebruikstoezicht |
||
Aanschrijven van exploitant tot het treffen van voorzieningen (art. 3.16 lid 2). |
het college van Zaanstad resp. de burgemeester |
afdelingshoofd Gebruikstoezicht |
||
Opiumwet |
||||
Het waarschuwen voor en het toepassen van bestuursdwang indien in voor het publiek toegankelijke lokalen en/of woningen en daarbij behorende erven verdovende middelen worden verkocht, afgeleverd of verstrekt, dan wel daartoe aanwezig zijn (art. 13 b). |
de burgemeester |
afdelingshoofd Gebruikstoezicht |
||
Drank- en horecawet |
||||
Intrekken vergunning (art. 31). |
de burgemeester |
afdelingshoofd Gebruikstoezicht |
||
Toepassen bestuursdwang o.g.v. art. 125 GW en H. 5 Awb (alle verbodsartikelen). |
de burgemeester |
afdelingshoofd Gebruikstoezicht |
||
Three strikes out, ex art. 19a |
de burgemeester |
afdelingshoofd Gebruikstoezicht |
||
Schorsen van de vergunning (art. 32). |
de burgemeester |
afdelingshoofd Gebruikstoezicht |
||
Ontzeggen toegang ex art. 36 |
de burgemeester |
afdelingshoofd Gebruikstoezicht |
||
Opleggen last onder dwangsom |
de burgemeester |
afdelingshoofd Gebruikstoezicht |
||
Bestuurlijke boete ex artikel 44a |
de burgemeester |
afdelingshoofd Gebruikstoezicht |
||
Opvragen van gegevens t.b.v. vergunningverlening |
de burgemeester |
medewerkers KCV |
||
Wet op de Kansspelen, Verordening Speelautomaten |
||||
Toepassen bestuursdwang o.g.v. art. 125 Gemeentewet en H. 5 Awb(art. 30b Wet op de Kansspelen jo Awb). |
de burgemeester |
afdelingshoofd Gebruikstoezicht |
||
Intrekken aanwezigheidsvergunning (art. 30f Wet op de Kansspelen). |
de burgemeester |
afdelingshoofd Gebruikstoezicht |
||
Het verlenen, weigeren en intrekken van een vergunning voor het exploiteren of het doen exploiteren van een speelgelegenheid (art. 4, 8 en 10 Verordening Speelautomaten) |
de burgemeester |
afdelingshoofd Gebruikstoezicht, medewerkers KCV |
||
Winkeltijdenwet |
||||
Bestuursrechtelijke handhaving o.g.v. art. 125 Gemeentewet jo H.5 Awb wegens overtreding art. 2. |
het college |
afdelingshoofd Gebruikstoezicht |
||
Wet Kinderopvang en kwaliteitseisen peuterspeelzalen (Wko) |
||||
Afhandelen van aanvragen en wijzigingen (inclusief besluitvorming, wijzigingen in de gegevens) en registratie van kindercentra, gastouderbureaus, gastouders en peuterspeelzalen in het landelijk register kinderopvang en peuterspeelzaalwerk (LRKP) (art. 1.45, 1.47, 2.2 en 2.4 Wko) |
het college |
afdelingshoofd Gebruikstoezicht |
||
Bestuursrechtelijke handhaving krachtens de Wet Kinderopvang en kwaliteitseisen peuterspeelzalen. Van de eerste controlebrief t/m de handhavingbeschikking (bestuursdwang, dwangsom, aanwijzing, bestuurlijke boete, exploitatieverbod en verwijdering uit het landelijk register). |
het college |
afdelingshoofd Gebruikstoezicht |
||
APV, Afvalstoffenverordening |
||||
Bestuursrechtelijke handhaving van APV en Afvalstoffenverordening. Van de eerste controlebrief t/m de handhavingbeschikking (bestuursdwang of dwangsom). |
het college |
Teamleider Straattoezicht en juridisch adviseur Straattoezicht |
||
Het opleggen van een aanlijn- en/of muilkorfgebod aan de eigenaar of houder van gevaarlijk of hinderlijk geachte honden (2.59 APV) |
het college |
Teamleider Straattoezicht en juridisch adviseur Straattoezicht |
||
Verhaalkosten |
||||
Het verhalen van de kosten van het beheer van onrechtmatig op de openbare weg geplaatste afvalstoffen (art. 18.17 Wm). |
het college |
Teamleider Straattoezicht en juridisch adviseur Straattoezicht |
||
Parkeerverordening |
||||
Het intrekken of wijzigen van een vergunning op grond van artikel 15 |
college |
afdelingshoofd straattoezicht |
||
Kermisverordening |
||||
Het uitoefenen en verrichten van operationele taken, incl. de bevoegdheden m.b.t. het verlenen van en weigeren van een vergunning ingevolge de Kermisverordening |
het college |
teamleider Straattoezicht en juridisch adviseur Straattoezicht |
||
Marktverordening |
||||
Het uitoefenen en verrichten van de operationele taken, incl. de bevoegdheden m.b.t. het verlenen, schorsen, weigeren en intrekken van een vergunning, ingevolge de Marktverordening. |
het college |
teamleider straattoezicht en juridisch adviseur Straattoezicht |
||
Wegenverkeerswet 1994 |
||||
Het uitoefenen van bestuursdwang o.g.v. art. 170 WvW (wegsleepregeling). |
het college |
afdelingshoofd Straattoezicht |
||
Afdeling Openbare Orde en Veiligheid |
||||
Algemene Plaatselijke Verordening |
||||
Het verlenen, weigeren en intrekken van een ontheffing voor het zich begeven op afgezette terreinen, wegen of weggedeelten en het verlenen, weigeren en intrekken van een ontheffing voor het omver halen of wegnemen van voorwerpen die zijn geplaatst ter afsluiting van de openbare weg (o.b.v. 2.1 derde en vierde lid APV) |
de burgemeester |
medewerkers afdeling OOV |
||
Het voor een of meer horecabedrijven tijdelijk, andere dan de krachtens artikel 2.29 APV geldende, sluitingsuren vaststellen. |
de burgemeester |
medewerkers Klantcontact Vergunningen en medewerkers afdeling OOV |
||
Afwijking sluitingstijden e.d. |
de burgemeester |
afdelingshoofd OOV |
||
Het bevelen tot sluiting van gebouwen, waarin gelegenheid wordt gegeven prostitutie te plegen dan wel waarin prostitutie wordt toegelaten (art. 3.7 APV) |
het college van Zaanstad resp. de burgemeester |
afdelingshoofd Gebruikstoezicht |
||
Wet openbare manifestaties |
||||
Het verbieden of het stellen van voorschriften en beperkingen aan een openbare manifestatie (art. 5, 6, 7 Wet openbare manifestaties) |
de burgemeester |
medewerkers Klant Contact Vergunningen |
||
Besluit politieregisters |
||||
Het opvragen van gegevens ten behoeve van de beoordeling van een aanvraag voor de verlening van onder andere een drank- en horecavergunning, een vergunning voor het exploiteren of het doen exploiteren van een speelgelegenheid (art. 13 Besluit justitiële gegevens, art. 14, lid 1 sub q Besluit Politieregisters) |
de burgemeester |
afdelingshoofd OOV/ medewerkers Klancontact Vergunningen (voor drank- en horecawet) |
||
Sector Klant Contact Centrum |
||||
Wet algemene bepalingen omgevingsrecht (Wabo) |
||||
Besluiten op een aanvraag voor een omgevingsvergunning voor het kappen van een boom (art. 2.2, eerste lid, onder g Wabo en art. 4:11 APV) |
het college |
medewerkers afdeling Klant Contact Vergunningen |
||
Besluiten op een aanvraag voor een omgevingsvergunning voor het maken van een uitweg, te hebben of te veranderen of het gebruik daarvan te veranderen. (art 2.2, eerste lid onder e Wabo en art 2:12 (uitweg) APV) |
het college |
medewerkers afdeling Klant Contact Vergunningen |
||
Besluiten op een aanvraag voor een omgevingsvergunning op grond van artikel 2.1, eerste lid, onder a en c, Wabo voor zover het betreft een dakkapel, reclameobjecten, dakterras, vlaggenmast, wijzigingen aan kozijnen, constructiewijzigingen, schuurtjes of tuinhuisjes of huisdierenverblijven, lichtmasten, ballenvangers, fietsenstallingen, paardenbakken en zeecontainers. |
het college |
medewerkers afdeling Klant Contact Vergunningen |
||
Algemene Plaatselijke Verordening (APV) |
||||
Het intrekken of wijzigen van een vergunning of ontheffing op grond van artikel 1:6 van de APV |
de burgemeester/het college |
medewerkers afdeling Klant Contact Vergunningen |
||
Het verkorten van de termijn voor het afgeven van een schriftelijk kennisgevingbewijs voor het organiseren van een betoging op een openbare plaats, of een mondelinge kennisgeving in behandeling nemen. (art. 2:3 APV) |
de burgemeester |
medewerkers afdeling Klant Contact Vergunningen |
||
Het verlenen of weigeren van een ontheffing om ten behoeve van publiek als straatartiest, straatfotograaf, tekenaar, filmer of gids op te treden op de openbare weg (art. 2:9 APV) |
de burgemeester |
medewerkers afdeling Klant Contact Vergunningen |
||
Het verlenen of weigeren van een ontheffing voor voorwerpen of stoffen op, aan of boven de weg (art. 2:10 APV) |
het college |
medewerkers afdeling Klant Contact Vergunningen |
||
Het verlenen of weigeren van een vergunning tot aanleggen, veranderen of beschadigen van een weg (artikel 2:11 APV) |
het college |
medewerkers afdeling Klant Contact Vergunningen |
||
Het verlenen of weigeren van een vergunning voor een evenement (artikel 2:25 APV) |
de burgemeester |
medewerkers afdeling Klant Contact Vergunningen |
||
Het weigeren of het stellen van nadere eisen of voorschriften aan een vergunning voor een vechtsportwedstrijd (artikel 2:25a Apv) |
de burgemeester |
medewerkers afdeling Klant Contact Vergunningen |
||
Het verlenen of weigeren of intrekken van een vergunning voor de exploitatie van een horecabedrijf inclusief terras (art. 2:28 APV) |
de burgemeester |
medewerkers afdeling Klant Contact Vergunningen |
||
Het vaststellen door middel van vergunningsvoorschriften van andere sluitingsuren ten behoeve van horecabedrijven (art. 2:29, tweede lid APV). |
de burgemeester |
medewerkers afdeling Klant Contact Vergunningen |
||
Het verlenen of weigeren van een vergunning voor het ter beschikking stellen van consumentenvuurwerk tijdens de verkoopdagen (art. 2:72 APV). |
het college |
medewerkers afdeling Klant Contact Vergunningen |
||
Het verlenen of weigeren van een vergunning sexinrichting (artikel 3:4 en 3:13 APV) |
de burgemeester |
medewerkers afdeling Klant Contact Vergunningen |
||
Het afgeven van een kennisgevingbewijs voor het organiseren van incidentele festiviteiten (art. 4:3 APV). |
de burgemeester |
medewerkers afdeling Klant Contact Vergunningen |
||
Het verlenen of weigeren van een ontheffing voor het veroorzaken van geluidhinder bij omwonende (n) (art. 4:6 APV). |
het college |
medewerkers afdeling Klant Contact Vergunningen |
||
Het verlenen of weigeren van een vergunning voor het vellen en doen vellen van een houtopstand (art. 4:11 APV). |
het college |
medewerkers afdeling Klant Contact Vergunningen |
||
Het verlenen of weigeren van een ontheffing van het verbod om ten behoeve van recreatief nachtverblijf kampeermiddelen te plaatsen of geplaatst te houden buiten een kampeerterrein (art. 4:18 APV). |
het college |
medewerkers afdeling Klant Contact Vergunningen |
||
Het verlenen of weigeren van een ontheffing van het verbod tot parkeren en verhandelen van voertuigen van een autobedrijf (art. 5:2 en 5:3 APV). |
het college |
medewerkers afdeling Klant Contact Vergunningen |
||
Het verlenen of weigeren van een ontheffing van het verbod om kampeermiddelen langer dan drie dagen te stallen of op een andere door het college aangewezen weg of plaats te hebben of te parkeren (art. 5:6 APV) |
het college |
medewerkers afdeling Klant Contact Vergunningen |
||
Het verlenen of weigeren van een ontheffing van het verbod om reclamevoertuigen of grote voertuigen te parkeren (art. 5:7 en 5:8 APV) |
het college |
medewerkers afdeling Klant Contact Vergunningen |
||
Het verlenen of weigeren van een ontheffing van het verbod om met een voertuig, fiets of bromfiets te rijden door of stil te staan in een park of plantsoen of een gemeentelijke beplanting of groenstrook (art. 5:11 APV). |
het college |
medewerkers afdeling Klant Contact Vergunningen |
||
Het verlenen of weigeren van een vergunning of vrijstelling (vierde lid) voor een openbare inzameling van geld of zaken of daartoe een tekenlijst aanbieden (art. 5:13 APV). |
het college |
medewerkers afdeling Klant Contact Vergunningen |
||
Het verlenen of weigeren van een vergunning voor het innemen van een standplaats ten behoeve van de verkoop van zaken en/of diensten (art. 5:18 APV). |
het college |
medewerkers afdeling Klant Contact Vergunningen |
||
Het aanwijzen van gedeelten van openbaar water en het stellen van nadere regels en beperkingen met betrekking tot het innemen van een ligplaats in deze gedeelten (art. 5:25 APV). |
het college |
medewerkers afdeling Klant Contact Vergunningen |
||
Het verlenen of weigeren van een ontheffing van het verbod om in de openlucht afvalstoffen te verbranden of anderszins vuur aan te leggen, te stoken of te hebben (art. 5:56 APV). |
het college |
medewerkers afdeling Klant Contact Vergunningen |
||
Het verlenen of weigeren van een ontheffing van het verbod tot incidentele as verstrooiing (5:58 APV). |
het college |
medewerkers afdeling Klant Contact Vergunningen |
||
Diversen |
||||
Het verlenen, weigeren en intrekken van een rioolaansluitingsvergunning. |
het college |
medewerkers afdeling Klantcontact Vergunningen |
||
Het nemen van tijdelijke verkeersmaatregelen (art. 34 BAWB). |
het college |
medewerkers afdeling Klantcontact Vergunningen |
||
Parkeerverordening |
||||
Het nemen van besluiten mbteen vergunning op grond van artikel 2 (reguliere parkeervergunning) |
het college |
medewerkers afdeling Klantcontact Vergunningen |
||
Het nemen van besluiten mbt een vergunning op grond van artikel 3 (categorie III vergunning) |
het college |
medewerkers afdeling Klantcontact Vergunningen |
||
Het nemen van besluiten mbt een vergunningaanvraag op grond van artikel 4 (de Burcht) |
het college |
medewerkers afdeling Klantcontact Vergunningen |
||
Het nemen van besluiten van mbt een vergunningaanvraag op grond van artikel6 (bezoekersvergunningen) |
het college |
medewerkers afdeling Klantcontact Vergunningen |
||
Het nemen van besluiten m.b.t een vergunningaanvraag op grond van artikel 7 (mantelzorg) |
het college |
medewerkers afdeling Klantcontact Vergunningen |
||
Het nemen van besluiten mbt een vergunningaanvraag op grond van artikel 8 (autodate) |
medewerkers afdeling Klantcontact Vergunningen |
|||
Het nemen van besluiten mbt een vergunningaanvraag op grond van artikel 9 (marktparkeerplaatsen) |
medewerkers afdeling Klantcontact Vergunningen |
|||
Het nemen van besluiten over het verlengen van de beslissingstermijn op grond van artikel 13 |
het college |
medewerkers afdeling Klantcontact Vergunningen |
||
Het nemen van besluiten over het intrekken of wijzigen van een vergunning op grond van artikel 15 |
het college |
medewerkers afdeling Klantcontact Vergunningen/ afdelingshoofd straattoezicht |
||
Bouwbesluit 2012 |
||||
Het toezenden of uitreiken van een gedateerd bewijs van ontvangst, waarin de datum van ontvangst is vermeld (artikel 1.20 Bouwbesluit) |
Het college |
medewerkers afdeling Klantcontact Vergunningen |
||
Drank-en Horecawet |
||||
Het beslissen op aanvragen om een vergunning ten behoeve van café, restaurant en slijterij (art. 3 van de Drank- en Horecawet). |
de burgemeester |
hoofd afdeling Klantcontact Vergunningen, teamleider afdeling Klantcontact Vergunningen |
||
Het verlenen of weigeren van ontheffing voor een bijzondere gelegenheid van zeer tijdelijke aard (artikel 4, paracommerciële horeca) |
de burgemeester |
hoofd afdeling Klantcontact Vergunningen, teamleider afdeling Klantcontact Vergunningen |
||
Het verlenen of weigeren van ontheffing voor een bijzondere gelegenheid van zeer tijdelijke aard (artikel 35) |
de burgemeester |
hoofd afdeling Klantcontact Vergunningen, teamleider afdeling Klantcontact Vergunningen |
||
Adviesvragen aan landelijk bureau BIBOB |
het college |
Hoofd afdeling Klantcontact Vergunningen Teamleider afdeling Klantcontact Vergunningen |
||
Het beslissen over verzoeken om advies om ontheffing, gericht aan de minister van Volksgezondheid, Welzijn en Sport (VWS) (art. 39, 40, 43 en 44 van de Drank- en Horecawet). |
het college |
medewerkers afdeling Klantcontact Vergunningen |
||
Schorsen en Intrekken vergunning (art. 31) |
de burgemeester |
Hoofd afdeling Klantcontactvergunningen |
||
Wet op de kansspelen/ verordening speelautomaten (Vs) |
||||
Het beslissen op aanvragen voor een loterijvergunning (art. 3, eerste lid Wet op de kansspelen). |
het college |
medewerkers afdeling Klantcontact Vergunningen |
||
Het beslissen over aanvragen voor een vergunning tot het houden van een klein kansspel (art. 7c van de Wet op de kansspelen). |
het college |
medewerkers afdeling Klantcontact Vergunningen |
||
Het beslissen over aanvragen voor een aanwezigheidsvergunning speelautomaten (art. 30b van de Wet op de kansspelen) |
de burgemeester |
medewerkers afdeling Klantcontact Vergunningen |
||
Het verlenen (artikel 4 Vs) of weigeren (artikel 8 Vs) en op verzoek exploitant intrekken van een vergunning. |
de burgemeester |
medewerkers afdeling Klantcontact Vergunningen |
||
Verordening Winkeltijden |
||||
Het beslissen tot intrekken of wijzigen van ontheffing. art. 4 Verordening Winkeltijden) |
het college |
medewerkers afdeling Klantcontact Vergunningen |
||
Het beslissen op aanvragen tot ontheffing, ten behoeve van de openstelling voor 06:00 uur en na 22:00 uur (art. 5 Verordening Winkeltijden). |
het college |
medewerkers afdeling Klantcontact Vergunningen |
||
Woningzaken |
||||
Het behandelen van klachten die gaan over de verdeling van huurwoningen van de woningcorporaties in Zaanstad. |
het college |
hoofd afdeling Klantcontact Vergunningen, teamleider Klantcontact Vergunningen |
||
Het nemen van besluiten over een urgentieaanvraag met betrekking tot het met voorrang verkrijgen van een woning. |
het college |
hoofd afdeling Klantcontact Vergunningen, teamleider Klantcontact Vergunningen |
||
Leegstandswet |
||||
Het nemen van besluiten op een aanvraag op grond van de Leegstandswet |
het college |
medewerkers afdeling Klantcontact Vergunningen |
||
Afdeling Klantcontact Burgerzaken |
||||
Wet op de lijkbezorging |
||||
Het beslissen op een verzoek tot het stellen van een andere termijn voor begraving of verbranding (artikel 17, eerste lid ). |
de burgemeester |
medewerkers afdeling Klantcontact Burgerzaken |
||
Het beslissen op een verzoek tot het bestemmen van een terrein om permanent as op te verstrooien door de houder van een crematorium en de houder van een plaats van bijzetting (artikel 66b) |
het college |
medewerkers afdeling Klantcontact Burgerzaken |
||
Het beslissen op een verzoek tot het verlenen van een verlof tot ontleding (artikel 68, eerste lid). |
de burgemeester |
medewerkers afdeling Klantcontact Burgerzaken |
||
Besluit op de lijkbezorging |
||||
Het beslissen op een verzoek tot afgifte van een laissez-passer voor het vervoer van een lijk uit Nederland (artikel 11, juncto artikel 3 van de Overeenkomst van Straatsburg). (Handtekening moet gedeponeerd zijn bij rechtbank in verband met legalisatie in het buitenland). |
de burgemeester |
medewerkers afdeling Klantcontact Burgerzaken |
||
Wet basisregistratie personen (Brp) |
||||
Het uitvoeren van taken en nemen van besluiten gebaseerd op de Wet basisregistratie personen (Brp), Besluit basisregistratie personen en Regeling basisregistratie personen zoals onder andere het (beschikken over het) verstrekken van gegevens en inlichtingen uit de Brp, het doen van mededelingen, het ondertekenen en verstrekken van gewaarmerkte afschriften, uittreksels en verklaringen, alsmede het legaliseren van handtekeningen en een attestatie de vita, het in- en uitschrijven van personen en het opnemen en wijzigen van persoonsgegevens, het vragen van inlichtingen, geschriften, beëdigde vertalingen of persoonlijke verschijning, het starten en verrichten van een administratief onderzoek naar de juistheid van de gegevens in de Brp, aanwijzen van instellingen waarbij daar verblijvende burgers kunnen kiezen voor een briefadres; aanwijzen van rechtspersonen die hun zetel in Nederland hebben zoals bedoeld in artikel 2.42 van de Wet Brp; het nemen van een beslissing als bedoeld in 2.60 van de Wet Brp; het nemen van een beslissing namens de burgemeester zoals bedoeld in artikel 2.41 van de Wet Brp; Het afnemen van verklaringen onder ede of belofte over gegevens over de burgerlijke staat, voorzover het feiten betreft die zich buiten Nederland hebben voorgedaan, als bedoeld in artikel 2.8 lid 2 onder e Wet Brp etc. |
Het college/de burgemeester |
Afdelingshoofd Klantcontact Burgerzaken/ medewerkers Klantcontact Burgerzaken |
||
Het opleggen van een bestuurlijke boete ex 4.17 Brp jo afdeling 5.4 Awb |
Het college |
Afdelingshoofd Klantcontact Burgerzaken |
||
Reisdocumenten (Paspoortwet) |
||||
Het uitoefenen van taken en bevoegdheden op grond van de artikelen 24, vierde en vijfde lid; 26, eerste lid, onder a en vierde lid; 28; 30, eerste lid; 40, eerste lid, onder a en tweede lid, 41, eerste en tweede lid en 42 en 43; 44 tot en met 46; 48, tweede lid 49 en 50; 53, 54, derde en vierde lid, 55, onder a, en 56, van de Paspoortwet. |
de burgemeester |
medewerkers afdeling Klantcontact Burgerzaken |
||
Reisdocumenten (Besluit paspoortgelden) |
||||
Schriftelijke verantwoording aan leverancier van geleverde reisdocumenten (art. 3, eerste lid) |
de burgemeester |
medewerkers afdeling Klantcontact Burgerzaken |
||
Reisdocumenten (Paspoortuitvoeringsregeling Nederland) |
||||
Het uitoefenen van taken en bevoegdheden op grond van de artikelen 6; 8; 10, derde lid; 21, vierde lid; 22, tweede lid; 24, zesde lid; 25, derde lid; 54; 57; 61; 62; 63 en 64; 67; 68; 69 en 70; 75; 78, 81, zesde lid, 90, 92, 93, eerste, derde en vijfde lid, en 94; 95 van de Paspoortuitvoeringsregeling Nederland. |
de burgemeester |
medewerkers afdeling Klantcontact Burgerzaken |
||
Bijhouden administratie handtekeningen van tot ondertekening van aanvraagformulieren bevoegde personen (art. 47, tweede lid) |
de burgemeester |
sectorhoofd Klant Contact Centrum afdelingshoofd Klantcontact Burgerzaken teamleiders afdeling Klantcontact Burgerzaken |
||
Aangifte bij politie en definitieve onttrekking aan het verkeer (art. 96) |
de burgemeester |
teamleiders afdeling Klantcontact Burgerzaken |
||
Verzending aan leverancier van afschriften beschikkingen inzake kwijtschelding als bedoeld in art. 2 Besluit paspoortgelden, alsmede verschreven reisdocumenten (art. 97) |
de burgemeester |
teamleiders afdeling Klantcontact Burgerzaken |
||
Verschaffing van voor controle benodigde informatie in het kader van de financiële verantwoording (art. 99) |
de burgemeester |
teamleiders afdeling Klantcontact Burgerzaken |
||
Rijkswet op het Nederlanderschap |
||||
Het aan de hand van de overgelegde stukken beoordelen van de gronden waarop de verklaring van optie berust en, indien aan de vereisten is voldaan, het schriftelijk bevestigen van de verkrijging van het Nederlanderschap (artikel 6, tweede lid, jo artikel 6 van het Besluit verkrijging en verlies Nederlanderschap) |
de burgemeester |
medewerkers afdeling Klantcontact Burgerzaken |
||
Het in ontvangst nemen van verzoeken tot naturalisatie ex artikel 7 |
de burgemeester |
medewerkers afdeling Klantcontact Burgerzaken |
||
Het adviseren van de minister ten aanzien van naturalisatieverzoeken op grond van de circulaire van de Minister van Justitie, kenmerk 763352/99/IND d.d. 1 september 1999 inzake de Handleiding voor de toepassing van de Rijkswet op het Nederlanderschap. |
de burgemeester |
medewerkers afdeling Klantcontact Burgerzaken |
||
Besluit verkrijging en verlies Nederlanderschap |
||||
Het uitvoeren van taken en uitoefenen van bevoegdheden op grond van artikelen 6, eerste tot en met vijfde lid; 7, eerste, tweede en derde lid; 8; 9; 10, eerste tot en met vierde lid; 11; 12, eerste en tweede lid; 17; 23; 29; 31, derde, vierde en vijfde lid; 32; 33; 34; 35; 36, eerste tot en met vijfde lid; 63, tweede ne derde lid; 64, eerste tot en met derde lid; 65; 70, eerste en tweede lid, van het Besluit verkrijging en verlies Nederlanderschap. |
de burgemeester |
medewerkers afdeling Klantcontact Burgerzaken |
||
Besluit optie- en naturalisatiegelden 2002 |
||||
Het innen van het verschuldigde bedrag ineens voor de verklaring van optie of het verzoek tot naturalisatie bedoeld in de artikelen 2 en 3 (artikel 5) |
de burgemeester |
medewerkers afdeling Klantcontact Burgerzaken |
||
Het afdragen van de wegens verzoeken tot naturalisatie ontvangen gelden (artikel 8) |
de burgemeester |
medewerkers afdeling Klantcontact Burgerzaken |
||
Regeling verkrijging en verlies Nederlanderschap |
||||
Het bekendmaken van de bevestiging of de gehele of gedeeltelijke weigering van de optieverklaring op de wijze voorzien in artikel 4, eerste, tweede en derde lid |
de burgemeester |
medewerkers afdeling Klantcontact Burgerzaken |
||
Het afdragen van de bedragen bedoeld in artikel 8, eerste lid van het Besluit optie- en naturalisatiegelden 2002 op de wijze voorzien in artikel 13, eerste lid |
de burgemeester |
medewerkers afdeling Klantcontact Burgerzaken |
||
Het indienen van een verzoek om een bericht omtrent toelating (artikel 15) |
de burgemeester |
medewerkers afdeling Klantcontact Burgerzaken |
||
Kaderwet dienstplicht |
||||
Het inschrijven voor de dienstplicht (artikel 4) |
het college |
medewerkers afdeling Klantcontact Burgerzaken |
||
Geslachtsnaamaanwijzing |
||||
Het instellen van een onderzoek t.b.v. en het adviseren aan de minister van justitie ter uitvoering van het Besluit regels voor geslachtsnaamwijziging. |
de burgemeester |
medewerkers afdeling Klantcontact Burgeza |
||
Kieswet |
||||
Het in kennis stellen van betrokkenen omtrent de uitsluiting van het kiesrecht (artikel B5, derde lid) |
de burgemeester |
medewerkers afdeling Klantcontact Burgerzaken |
||
Het registreren van de kiesgerechtigdheid van ingezetenen van de gemeente in de gemeentelijke administratie (artikelen D1, eerste lid, D4, D6, D7 juncto D5) |
het college |
medewerkers afdeling Klantcontact Burgerzaken |
||
Het indelen van de gemeente in stemdistricten (artikel E2) |
het college |
sectorhoofd Klant Contact Centrum afdelingshoofd Klantcontact Burgerzaken |
||
Het benoemen van stembureauleden (artikel E4) |
het college |
sectorhoofd Klant Contact Centrum afdelingshoofd Klantcontact Burgerzaken |
||
Het vaststellen en uitbetalen van de presentiegelden voor stembureauleden |
het college |
sectorhoofd Klant Contact Centrum afdelingshoofd Klantcontact Burgerzaken |
||
Het zorgen voor voldoende en zodanig ingerichte stemlokalen geschikt voor kiezers met lichamelijke gebreken (artikel J4, tweede lid) |
het college |
sectorhoofd Klant Contact Centrum afdelingshoofd Klantcontact Burgerzaken |
||
Het verzoeken aan besturen van bijzondere scholen om stemlokalen alsmede het voor de inrichting benodigde materiaal beschikbaar te stellen (artikel J4, derde lid) |
het college |
sectorhoofd Klant Contact Centrum afdelingshoofd Klantcontact Burgerzaken |
||
Het zorgen voor voldoende en zodanig ingerichte stemlokalen geschikt voor kiezers met lichamelijke gebreken (artikel J4, tweede lid) |
het college |
afdelingshoofd Klantcontact Burgerzaken |
||
Het verzoeken aan besturen van bijzondere scholen om stemlokalen alsmede het voor de inrichting benodigde materiaal beschikbaar te stellen (artikel J4, derde lid ) |
het college |
afdelingshoofd Klantcontact Burgerzaken |
||
Het zorgdragen voor de inrichting van het stemlokaal en het aanwijzen van personen ten dienste gesteld aan het stembureau (artikel J4, vierde lid) |
de burgemeester |
afdelingshoofd Klantcontact Burgerzaken |
||
Het uitreiken van een nieuwe oproepingskaart bij vermissing (artikel J8) |
de burgemeester |
medewerkers afdeling Klantcontact Burgerzaken |
||
Het in gereedheid brengen van stembiljetten en formulieren processen-verbaal (artikel J21, eerste en tweede lid) |
de burgemeester |
medewerkers afdeling Klantcontact Burgerzaken |
||
Het zorgdragen voor de aanwezigheid in elk stembureau van stembiljetten en formulieren voor de processen-verbaal (artikel J22) |
de burgemeester |
medewerkers afdeling Klantcontact Burgerzaken |
||
Het bepalen wanneer en waar een geschorste zitting van een stembureau wordt hervat (artikel J38) |
de burgemeester |
afdelingshoofd Klantcontact Burgerzaken en Belastingen |
||
Het beslissen op een verzoek tot afgifte van een kiezerspas of stempas (artikelen K8, K9 en K10) |
de burgemeester |
medewerkers afdeling Klantcontact burgerzaken |
||
Het aanwijzen van stembureaus uitsluitend bestemd voor het uitbrengen van stemmen door middel van een kiezerspas of voor het, met inachtneming van de bepalingen van hoofdstuk L, uitbrengen van een volmachtstem waarvoor de kiezer overeenkomstig artikel L8 is gemachtigd (artikel K12, eerste lid) |
het college |
afdelingshoofd Klantcontact Burgerzaken |
||
Het bepalen dat de stemming in de kiezerspasstembureaus op een eerder of later tijdstip dan acht uur begint en eindigt op een eerder tijdstip dan twintig uur (artikel K12, tweede lid) |
het college |
afdelingshoofd Klantcontact Burgerzaken |
||
Het vaststellen van een plaats waar de stemopneming in stembureaus ingevolge artikel K 12, lid 1 plaatsvindt (artikel K12, derde lid) |
het college |
afdelingshoofd Klantcontact Burgerzaken |
||
Het aanwijzen van mobiele stembureaus uitsluitend bestemd voor het uitbrengen van stemmen door middel van een kiezerspas of voor het, met inachtneming van de bepalingen van hoofdstuk L, uitbrengen van een volmachtstem waarvoor de kiezer overeenkomstig artikel L8 is gemachtigd (artikel K13, eerste lid) |
het college |
afdelingshoofd Klantcontact Burgerzaken |
||
Het vaststellen van de zittingstijden en de onderscheiden plaatsen waar de mobiele stembureaus gedurende de dag der stemming worden gestationeerd (artikel K13, tweede lid) |
het college |
afdelingshoofd Klantcontact Burgerzaken |
||
Het beslissen op een verzoek tot het stemmen bij volmacht (artikelen L11 t/m L13) |
de burgemeester |
medewerkers afdeling Klantcontact Burgerzaken |
||
Het beslissen op een verzoek om per brief te mogen stemmen (artikel M4) |
de burgemeester |
medewerkers afdeling Klantcontact Burgerzaken |
||
Het in ontvangst nemen van de processen-verbaal en verzegelde pakken van de stembureaus (artikel N11, eerste lid) |
de burgemeester |
medewerkers afdeling Klantcontact Burgerzaken |
||
Kiesbesluit |
||||
Het ontlenen aan de gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens van de gegevens die nodig zijn voor de vaststelling van de kies-gerechtigdheid van personen die hierin zijn opgenomen als ingezetene (artikel D 1) |
het college |
medewerkers afdeling Klantcontact Burgerzaken |
||
Het registreren van gegevens ten aanzien van personen die werkelijke woonplaats hebben in de gemeente maar niet als ingezetene zijn opgenomen in de gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens en in de gemeentelijke administratie als kiesgerechtigd worden opgenomen (artikel D 1a) |
het college |
medewerkers afdeling Klantcontact Burgerzaken |
||
Het in gereedheid brengen en opstellen van stemmachines (artikel J16) |
de burgemeester |
medewerkers afdeling Klantcontact Burgerzaken |
||
Het mededelen aan de voorzitter van het centraal stembureau dat de zitting van het stembureau is geschorst (artikel J26) |
de burgemeester |
afdelingshoofd afdeling Burgerzaken |
||
Het na een schorsing van de zitting van een stembureau in bewaring nemen van de stemmachine, de verzegelde pakketten en de verzegelde enveloppe ((artikel J31) |
de burgemeester |
afdelingshoofd Klantcontact Burgerzaken |
||
Het tijdig voor de hervatte zitting ter beschikking van het stembureau stellen van het materiaal genoemd in artikel J31 (artikel J32) |
de burgemeester |
afdelingshoofd Klantcontact Burgerzaken |
||
Wegenverkeerswet 1994 |
||||
Het in ontvangst nemen van en het beslissen op aanvragen tot de afgifte van rijbewijzen (artikelen 111, 112, 113, 115, 116, eerste lid, 119 en 120) |
de burgemeester |
medewerkers afdeling Klantcontact Burgerzaken |
||
Het ongeldig verklaren van rijbewijzen (artikel 124, tweede lid, onder c en d) |
de burgemeester |
medewerkers afdeling Klantcontact Burgerzaken |
||
Reglement Rijbewijzen |
||||
Het in ontvangst nemen van aanvragen ter registratie en omwisseling van rijbewijzen, alsmede de daarbij over te leggen bescheiden en het doorsturen van de aanvraag naar de Dienst Wegverkeer als bedoeld Hoofdstuk II, Aanvraag rijbewijzen |
de burgemeester |
medewerkers afdeling Klantcontact Burgerzaken |
||
Burgerlijk Wetboek |
||||
Het benoemen van (buitengewone) ambtenaren van de burgerlijke stand (Boek 1:16) |
het college |
afdelingshoofd Klantcontact Burgerzaken |
||
Het doen van aangifte ingeval de in artikel 19e genoemde personen ontbreken of nalaten de aangifte te doen (Boek 1: 19e, onder 5) |
de burgemeester |
medewerkers afdeling Klantcontact Burgerzaken |
||
Reglement op de Burgerlijke Stand |
||||
Het benoemen van honoraire buitengewone ambtenaren van de burgerlijke stand voor één huwelijksvoltrekking, c.q. partnerschapsregistratie (artikel 2, derde lid) |
het college |
afdelingshoofd Klantcontact Burgerzaken |
||
Besluit Burgerlijke Stand 1994 |
||||
Het afwijzen van verzoeken tot aanwijzing van een locatie als gemeentehuis ten behoeve van een éénmalige huwelijksvoltrekking (artikel 1, eerste lid, Besluit van 30 september 1999 tot delegatie van de bevoegdheid tot het aanwijzen van een locatie als gemeentehuis) |
het college |
afdelingshoofd Klantcontact Burgerzaken |
||
Verklaring omtrent het gedrag |
||||
Het in ontvangst nemen van een verzoek om een verklaring omtrent het gedrag |
de burgemeester |
medewerkers afdeling Klantcontact Burgerzaken |
||
Overig |
||||
Het doen van aangifte bij de politie als gevolg van het vermoeden dan wel constateren van fraude op het gebied van rijbewijzen, reisdocumenten, GBA, Burgerlijke Stand en Verkiezingen |
de burgemeester |
medewerkers afdeling Klantcontact Burgerzaken |
||
Het aanwijzen van ambtenaren die de gemeente in rechte kunnen vertegenwoordigen |
de burgemeester |
sectorhoofd Klant Contact Centrum afdelingshoofd Klantcontact Burgerzaken |
||
Het verzenden van facturen aan klanten en het verstrekken van opdrachten om leges te innen dan wel te betalen. |
het college |
medewerkers afdeling Klantcontact Burgerzaken |
||
Aanwijzing van een locatie tot gemeentehuis voor eenmalig gebruik op grond van artikel 8, derde lid, van het Reglement burgerlijke stand van de gemeente Zaanstad 2008 |
het college |
afdelingshoofd Klantcontact Burgerzaken |
||
Wet Maatschappelijke ondersteuning |
||||
Het nemen van een besluit omtrent het verlenen van een gehandicaptenparkeerkaart (o.g.v. Besluit administratieve bepalingen wegverkeer) |
het college |
teamleider Klantcontact Vergunningen |
||
Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer (BABW) |
||||
Het aanstellen van verkeersregelaars (o.g.v. artikel 56, eerste lid, onder b, BABW) |
de burgemeester |
afdelingshoofd Klantcontact Vergunningen |
||
Ontzeggingtoegang/waarschuwing |
||||
Het (al of niet tijdelijk) ontzeggen van de toegang tot gemeentelijke gebouwen. |
het college resp. de burgemeester |
Leidinggevenden van agressief bejegende ambtenaren |
||
Het geven van een waarschuwing omtrent ontoelaatbaar gedrag |
het college resp. de burgemeester van Zaanstad |
Leidinggevenden van agressief bejegende ambtenaren |
||
Sector Omgevingsvergunningen |
||||
Wet algemene bepalingen omgevingsrecht (Wabo) |
||||
Het beslissen op een aanvraag om een omgevingsvergunning als bedoeld in artikel 2.1 en 2.2 van de Wet algemene bepalingen omgevingsrecht (Wabo) (artikel 2.4, eerste lid Wabo) daaronder begrepen: * Het buiten behandeling laten o.g.v. artikel 4:5 Awb juncto de ministeriele regeling omgevingsrecht (MOR) * het verlenen van de vergunning, al dan niet onder het opleggen van beperkingen en voorschriften zoals bedoeld in artikel 2.22 Wabo * het weigeren van de vergunning |
het college |
Sectorhoofd Omgevingsvergunningen, Afdelingshoofd vergunningen en toezicht, Afdelingshoofd juridische procedures omgevingsrecht, Teamleider Vergunningen en Toezicht Met uitzondering van besluiten omtrent het starten van een procedure en het vaststellen van de ruimtelijke onderbouwing als bedoeld in artikel 2.1 eerste lid, onder c juncto 2.12 lid 1 onder a sub 3 Wabo |
||
Het aanhouden en het mededelen daarvan van een beslissing op de aanvraag om een omgevingsvergunning van het bouwen van een bouwwerk of uitvoeren van een werk (artikel 2.1 eerste lid, onder a en b Wabo) in artikel 3.3 Wabo genoemde gevallen |
het college |
Sectorhoofd Omgevingsvergunningen, Afdelingshoofd vergunningen en toezicht, Afdelingshoofd juridische procedures omgevingsrecht, Teamleider Vergunningen en Toezicht |
||
Het aanhouden en mededelen daarvan van een beslissing op de aanvraag om een omgevingsvergunning voor het bouwen van een bouwwerk of uitvoeren van een werk (art. 2.1, eerste lid, onder a en b Wabo) en waarop een exploitatieplan van toepassing is en dit plan nog niet onherroepelijk is (artikel 3.5 Wabo) |
Sectorhoofd Omgevingsvergunningen, Afdelingshoofd Vergunningen en Toezicht, Afdelingshoofd juridische procedures omgevingsrecht, Teamleider Vergunningen en Toezicht |
|||
Het aanhouden en mededelen daarvan van een beslissing op de aanvraag om een omgevingsvergunning voor het bouwen van een bouwwerk of het uitvoeren van een werk (art. 2.1, eerste lid, onder a en b Wabo) in artikel 3.3 Wabo genoemde gevallen |
Het college |
Sectorhoofd Omgevingsvergunningen, Afdelingshoofd vergunningen en toezicht, Afdelingshoofd juridische procedures omgevingsrecht, Teamleider Vergunningen en Toezicht |
||
Het verlengen van de beslistermijn omtrent een aanvraag om omgevingsvergunning (artikel 3.9, tweede lid Wabo en 3.18, tweede lid Awb) |
Het college |
Sectorhoofd Omgevingsvergunningen, Afdelingshoofd vergunningen en toezicht, Afdelingshoofd juridische procedures omgevingsrecht, Teamleider Vergunningen en Toezicht |
||
Het bepalen dat een vergunning moet worden aangevraagd zoals bedoeld in artikel 2.6, eerste lid Wabo (revisievergunning) en het buiten behandeling laten van de aanvraag o.g.v. artikel 2.6, tweede lid Wabo |
Het college |
Sectorhoofd Omgevingsvergunningen, Afdelingshoofd vergunningen en toezicht, Afdelingshoofd juridische procedures omgevingsrecht, Teamleider Vergunningen en Toezicht |
||
Andere bestuursorganen in de gelegenheid stellen advies omtrent een aanvraag in te dienen (2.26 Wabo) |
Het college |
Sectorhoofd Omgevingsvergunningen , Afdelingshoofd vergunningen en toezicht, Afdelingshoofd juridische procedures omgevingsrecht, Teamleider Vergunningen en Toezicht |
||
Het verbinden van voorschriften o.g.v. artikel 2.27 Wabo |
Het college |
Sectorhoofd Omgevingsvergunningen, Afdelingshoofd vergunningen en toezicht, Afdelingshoofd juridische procedures omgevingsrecht, Teamleider Vergunningen en Toezicht |
||
Het inwinnen van advies bij het Bureau bevordering integriteitsbeoordelingen door het openbaar bestuur (artikel 2.20 Wabo) |
Het college |
Sectorhoofd Omgevingsvergunningen, Afdelingshoofd vergunningen en toezicht, Afdelingshoofd juridische procedures omgevingsrecht, Teamleider Vergunningen en Toezicht |
||
Kennis geven van een omgevingsvergunning en langs elektronische weg als bedoeld in artikel 3.12, tweede lid Wabo |
Het college |
Sectorhoofd Omgevingsvergunningen, Afdelingshoofd vergunningen en toezicht, Afdelingshoofd juridische procedures omgevingsrecht, Teamleider Vergunningen en Toezicht |
||
Het al dan niet op verzoek, wijzigen van de omgevingsvergunning (art. 2.30 en 2.31 juncto art. 3.15 Wabo) |
Het college |
Sectorhoofd Omgevingsvergunningen, Afdelingshoofd vergunningen en toezicht, Afdelingshoofd juridische procedures omgevingsrecht, Teamleider Vergunningen en Toezicht |
||
Het, al dan niet op een verzoek geheel of gedeeltelijk intrekken van een omgevingsvergunning (artt. 2.33 en 5.19 juncto art. 3.15 Wabo), daaronder begrepen en het opleggen van voorschriften, zoals bedoeld in artikel 2.33a Wabo |
Het college |
Sectorhoofd Omgevingsvergunningen, Afdelingshoofd vergunningen en toezicht, Afdelingshoofd juridische procedures omgevingsrecht, Teamleider Vergunningen en Toezicht |
||
Het intrekken van een verleende omgevingsvergunning eerste fase indien niet binnen twee jaar een aanvraag is ingediend voor de beschikking tot de tweede fase (artikel 2.5, vijfde lid, onder a. Wabo) |
Het college |
Sectorhoofd Omgevingsvergunningen, Afdelingshoofd vergunningen en toezicht, Afdelingshoofd juridische procedures omgevingsrecht, Teamleider Vergunningen en Toezicht |
||
Het intrekken van een omgevingsvergunning eerste of tweede fase indien met betrekking tot de andere fase negatief is beslist en niet binnen twee jaar een nieuwe aanvraag is gedaan (art 2.5 vijfde lid, onder b, Wabo) |
Het colege |
Sectorhoofd Omgevingsvergunningen, Afdelingshoofd vergunningen en toezicht, Afdelingshoofd juridische procedures omgevingsrecht, Teamleider Vergunningen en Toezicht |
||
Het wijzigen van de beschikking met betrekking tot de eerste fase ten gevolge van de beschikking tot de tweede fase voor zover dat nodig is met het oog op het verlenen van de omgevingsvergunning (art. 2.5, zesde lid Wabo) |
het college |
Sectorhoofd Omgevingsvergunningen, Afdelingshoofd vergunningen en toezicht, Afdelingshoofd juridische procedures omgevingsrecht, Teamleider Vergunningen en Toezicht |
||
Het verlenen van toestemming om de omgevingsvergunning aan een ander over te dragen 2.25, derde lid Wabo) |
Het college |
Sectorhoofd Omgevingsvergunningen, Afdelingshoofd vergunningen en toezicht, Afdelingshoofd juridische procedures omgevingsrecht, Teamleider Vergunningen en Toezicht |
||
Het stilleggen van de bouw of sloop indien wordt gebouwd in strijd met de bij of krachtens de Wabo gegeven voorschriften dan wel de schriftelijke bevestiging hiervan (artikel 125 Gemeentewet jo 5:21 Awb, artikel 92 Woningwet en 5.10 derde lid jo artikel 5:17 Wabo) |
het college |
Sectorhoofd Omgevingsvergunningen, Afdelingshoofd vergunningen en toezicht, Afdelingshoofd juridische procedures omgevingsrecht, Teamleider Vergunningen en Toezicht, medewerkers afdeling juridische procedures |
||
Bouwverordening 2008 |
||||
Het nemen van besluiten (o.a. ontheffingen/afwijken van) op grond van de Bouwverordening |
Het college |
Sectorhoofd Omgevingsvergunningen, Afdelingshoofd vergunningen en toezicht, Afdelingshoofd juridische procedures omgevingsrecht, Teamleider Vergunningen en Toezicht |
||
Wet Geluidhinder |
||||
Het vaststellen van een hogere waarde voor de ten hoogste toelaatbare geluidsbelasting o.g.v. artikel 110a Wet Geluidhinder |
Het college |
Sectorhoofd Omgevingsvergunningen, Afdelingshoofd vergunningen en toezicht, Afdelingshoofd juridische procedures omgevingsrecht, Teamleider Vergunningen en Toezicht |
||
Artikel 6.1 Wet ruimtelijke ordening |
||||
Het nemen van besluiten (toekennen, afwijzen, niet in behandeling nemen etc) ten aanzien verzoeken tot tegemoetkoming van planschade naar aanleiding van: Een omgevingsvergunning voor het gebruiken van gronden of bouwwerken in strijd met een bestemmingsplan, een voorbereidingsbesluit (activiteit als bedoeld in art. 2.1, lid 1, onderdeel C van de Wabo) dan wel het aanhouden van een omgevingsvergunning |
Het college van Zaanstad |
Sectorhoofd Omgevingsvergunningen, Afdelingshoofd vergunningen en toezicht, Afdelingshoofd juridische procedures omgevingsrecht Tot een maximum van € 50.000 per toekenning per aanvraag Indien wordt afgeweken van het advies van de externe adviseur is er geen mandaat |
||
Sector Belastingen |
||||
Het toekennen van een nummer aan een object of een te onderscheiden deel van een object (art. 3, Verordening op het benoemen van openbare ruimten en het nummeren van bouwwerken, gebouwen en complexen, afbakende terreinen, lig- en standplaatsen). |
het college |
gegevensbeheerders basisregistraties |
||
Wet basisregistratie adressen en gebouwen (BAG) |
||||
Het opstellen van ambtelijke verklaringen |
het college |
Medewerkers WOZ/ basisregistraties |
||
het toetsen van (overige) brondocumenten aan de vereisten voor inschrijving ingevolge artikel 11 van de wet BAG |
het college |
Medewerkers WOZ/ basisregistraties |
||
het uitgeven van inschrijfnummers en identificatienummers |
het college |
Medewerkers WOZ/ basisregistraties |
||
Het op grond van het bepaalde in artikel 10, tweede lid, van de wet BAG inschrijven van de in of op grond van artikel 10, eerste lid van de wet BAG aangewezen brondocumenten in het adressenregister dan wel het gebouwenregister; |
Medewerkers WOZ/ basisregistraties |
|||
ingevolge artikel 9 van de wet BAG verzorgen van een zodanige opzet van het adressen en gebouwen register dat de inhoud daarvan duurzaam kan worden bewaard en te allen tijde binnen een redelijke termijn raadpleegbaar en beschikbaar is |
het college |
afdelingshoofd WOZ |
||
Het op maken van processen verbaal van constatering zoals bedoeld in artikel 10 eerste lid onder b van de wet BAG |
het college |
Medewerkers WOZ/ basisregistraties |
||
Vaststellen van de definitieve geometrie zoals bedoeld in artikel 7 en 8 van de Wet BAG |
het college |
medewerker Geo-informatie/ basisregistraties |
||
Het op basis van de brondocumenten opnemen van gegevens in de adressenregistratie en gebouwenregistratie overeenkomstig de voorschriften uit de artikelen 14A en 15 van de BAG |
het college |
medewerkers WOZ/ basisregistraties |
||
Het ontvangen, doorgeleiden en afhandelen van meldingen zoals bedoeld in artikel 37 en verzoeken zoals bedoeld in artikel 38 van de wet BAG, inclusief de verwerking daarvan zoals bedoeld in de artikelen 31, 39, 40 en 41 van de Wet BAG |
het college |
Medewerkers WOZ/ basisregistraties |
||
Het onderhouden van het berichtenverkeer met de Landelijke Voorziening basisregistraties adressen en gebouwen zoals bedoeld in artikel 31 van de wet BAG |
het college |
Medewerkers WOZ/ basisregistraties |
||
het op verzoek van een ieder verlenen van inzage in het adressenregister, het gebouwenregister en gebouwenregistratie, alsmede het aan een ieder verstrekken van de in de adressenregistratie respectievelijk de gebouwenregistratie opgenomen gegevens zoals bedoeld in artikel 32, eerste lid onder a van de wet BAG |
het college |
afdelingshoofd WOZ |
||
Het nemen van besluiten in het kader van de Wet Basisregistraties adressen en gebouwen |
het college |
Medewerkers WOZ/ basisregistraties |
||
Verordening op het beheer en gebruik van de gemeentelijke begraafplaatsen |
||||
Besluiten tot uitgifte van een graf |
het college |
sectorhoofd belastingen/afdelingshoofden sector Belastingen |
||
Wet op de lijkbezorging |
||||
Het besluiten tot geven van verlof tot opgraving van een lijk (artikel 29 wet op de lijkbezorging) |
de burgemeester |
sectorhoofd belastingen/afdelingshoofden sector belastingen |
||
Gemeentelijke belastingen |
||||
Het voeren van verweer in (initieel) (cassatie) beroep bij de Rechtbank en/of de Hoge Raad d.m.v. -het indienen van verweerschriften; -vertegenwoordiging ter zitting |
het college resp. de burgemeester |
sectorhoofd Belastingen |
Plv. sectorhoofd Belastingen |
|
Het verstrekken van gegevens aan de Waarderingskamer ten behoeve van haar taak (art. 4, tweede lid, Wet WOZ). |
het college |
sectorhoofd Belastingen |
Plv. sectorhoofd Belastingen |
|
Het voorleggen van een geschil met afnemers aan de Waarderingskamer (art. 11, eerste lid, Wet WOZ). |
het college |
sectorhoofd Belastingen |
Plv. sectorhoofd Belastingen |
|
Het bij de afnemers vragen om inlichtingen benodigd voor een juiste uitvoering van de Wet WOZ (art. 32 Wet WOZ). |
het college |
sectorhoofd Belastingen |
Plv. sectorhoofd Belastingen |
|
Het zorgdragen voor het verzamelen, opslaan, verstrekken van gegevens betreffende de binnen de gemeente gelegen onroerende zaken en de waarde daarvan, voor zover dit voor de uitvoering van de Wet WOZ noodzakelijk is (art. 38 Wet WOZ, gegevensbeheer). |
het college |
sectorhoofd Belastingen |
Plv. sectorhoofd Belastingen |
|
Het fungeren als aanspreekpunt voor de Waarderingskamer (art. 10, 15 en 21 Wet WOZ). |
het college |
sectorhoofd Belastingen |
Plv. sectorhoofd Belastingen |
|
Het instellen van cassatie bij de Hoge Raad in een procedure betreffende een WOZ-beschikking (art. 332 Wetboek van Burgerlijke Rechtsvordering). |
het college |
sectorhoofd Belastingen |
Plv. sectorhoofd Belastingen |
|
Het toepassen van een hardheidsclausule (art. 63 Algemene Wet inzake rijksbelastingen juncto artikel 231 Gemeentewet). |
het college |
sectorhoofd Belastingen |
Plv. sectorhoofd Belastingen |
|
Het instellen van cassatie bij de Hoge Raad in procedures betreffende gemeentelijke belastingen (art. 332 Wetboek van Burgerlijke Rechtsvordering). |
het college |
sectorhoofd Belastingen |
Plv. sectorhoofd Belastingen |
|
Het kwijtschelden van de in een belastingaanslag begrepen verhoging (art. 66 Algemene Wet inzake rijksbelastingen juncto artikel 231 Gemeentewet). |
het college |
sectorhoofd Belastingen |
Plv. sectorhoofd Belastingen |
|
Het instellen van cassatie bij de Hoge Raad in procedures betreffende gemeentelijke belastingen (art. 28 van de Algemene wet inzake rijksbelastingen) |
het college |
Sectorhoofd Belastingen |
Plv. sectorhoofd Belastingen |
|
Het instellen van initieel cassatieberoep bij de Hoge Raad in procedures betreffende gemeentelijke belastingen (art. 28 van de Algemene wet inzake rijksbelastingen) |
het college |
sectorhoofd Belastingen/ Plv. sectorhoofd Belastingen |
||
Het fiatteren van een uitspraak op een verzoek tot kwijtschelding |
het college |
sectorhoofd belastingen |
Plv. sectorhoofd Belastingen |
|
Het oninbaar verklaren van een belastingschuld zoals bedoeld in artikel 255, vijfde lid Gemeentewet |
het college |
sectorhoofd Belastingen |
afdelingshoofden sector belastingen |
Mandaatmatrix Personele besluiten (P-matrix)
MANDAATMATRIX PERSONELE BESLUITEN |
Onder leidinggevende wordt verstaan: degene bij wie het beoordelen van medewerkers onderdeel uitmaakt van het functieprofiel. |
||
Toelichting: bevoegdheden zijn gemandateerd door het college van B&W aan de directeuren. De directeur kan bepaalde bevoegdheden doormandateren. In deze lijst is per onderwerp te zien of dit het geval is, en naar welk niveau. Het staat de medewerker altijd vrij om bij afwijzing van een verzoek met zijn naasthogere leidinggevende in gesprek te gaan, voordat hij eventueel gebruik maakt van de formele bezwaarmogelijkheid op grond van de Awb.De Awb termijn loopt echter wel door! |
|||
Arbeidsvoorwaarden en afspraken |
Onderwerp |
niveau beslissingsbevoegdheid |
|
Wet arbeid en zorg verlof, andere varianten |
naasthoger leidinggevende |
||
vakantieverlof, buitengewoon verlof, onbetaald verlof, Wet arbeid en zorg verlof wettelijke standaardvariant |
direct leidinggevende |
||
arbeidsduur/ werktijden |
direct leidinggevende |
||
cafetariamodel, sociaal convenant, fietsenplan |
direct leidinggevende |
||
studiefaciliteiten |
direct leidinggevende |
||
aanvragen assessment/ loopbaan begeleiding/coaching |
direct leidinggevende |
||
telewerken |
direct leidinggevende |
is een overeenkomst met de medewerker. |
|
dienstopdracht |
direct leidinggevende |
als mondeling gegeven, altijd schriftelijk bevestigen |
|
Instroom |
|||
openstellen vacature direct vallend onder de directeur |
directeur |
||
openstellen overige vacatures |
sectorhoofd |
||
verlenen vaste aanstelling |
directeur |
||
aanvraag inhuur externen direct vallend onder de directeur |
directeur |
||
aanvraag inhuur overige externen |
sectorhoofd |
||
verlenen (verlenging van) tijdelijke aanstelling |
sectorhoofd |
||
instroom inhuur (binnen kader) |
direct leidinggevende |
||
stageovereenkomst/ Stageregeling |
direct leidinggevende |
||
Toeslagen, vergoedingen en declaraties |
|||
buitenlandse dienstreis |
gemeentesecretaris |
bepaald in organisatiebesluit, wordt niet ondergemandateerd |
|
toekennen vergoedingen (buiten kaders) |
naasthoger leidinggevende |
||
toekennen toeslagen |
naasthoger leidinggevende |
||
vergoeding schade aan persoonlijke eigendommen bij uitoefening functie |
naasthoger leidinggevende |
in overleg met schade en verzekeringen |
|
toekennen vergoedingen |
direct leidinggevende |
||
dienstreis binnenland |
direct leidinggevende |
mondeling of schriftelijk besluit/opdracht. |
|
Uitstroom |
|||
onvrijwillig ontslag (initiatief werkgever) |
directeur |
||
ontslag op verzoek medewerker (inclusief FPU, Ouderdomspensioen, Keuzepensioen) |
direct leidinggevende |
||
Verzuim en re-integratie |
|||
niet toepassen loonkorting bij ziekte |
naasthoger leidinggevende |
betreft uitzondering bij terminale ziekte |
|
herplaatsing bij einde wachttijd |
naasthoger leidinggevende |
||
sanctie bij nalatigheid nakomen ziekte- verzuimverplichtigingen |
naasthoger leidinggevende |
||
instellen bezwaar tegen UWV beschikkingen |
naasthoger leidinggevende |
||
opdragen passende arbeid |
direct leidinggevende |
dit geldt bij tijdelijk; definitief opdragen is herplaatsing/ wijziging aanstelling |
|
no show consult in rekening brengen |
direct leidinggevende |
||
Wijzigen rechtspositie/ doorstroom |
|||
plaatsing (reorganisatie) |
directeur |
||
niet-plaatsing/ boventalligverklaring (reorganisatie) |
directeur |
||
vaststellen re-integratieplan |
directeur |
reorganisatie; indien geen overeenstemming wordt bereikt |
|
vaststelling beoordeling |
naasthoger leidinggevende |
||
bevordering |
naasthoger leidinggevende |
||
herplaatsing (arbeidsongeschiktheid) |
naasthoger leidinggevende |
||
(tijdelijke) overplaatsing |
direct leidinggevende |
||
nevenwerkzaamheden |
directeur |
||
Disciplinair/zwaarwegend |
|||
vaststellingsovereenkomst |
gemeentesecretaris |
in Organisatiebesluit 2011 bepaald uitgesloten van ondermandaat |
|
functiewaardering bij niet eensluidend advies |
gemeentesecretaris |
zie organisatiebesluit |
|
disciplinaire maatregelen |
directeur |
zwaarwegend besluit |
|
schorsing |
directeur |
zwaarwegend besluit |
|
ontzegging toegang gebouwen |
directeur |
zwaarwegend besluit |
|
(tijdelijk) ontheffen uit functie |
directeur |
zwaarwegend besluit |
|
schadeloosstelling |
directeur |
zwaarwegend besluit |
|
detachering |
directeur |
driepartijen overeenkomst met externe werkgever |
|
functieprofiel incl. waardering |
directeur |
directeur bewaakt functiescheiding |
|
dienstongeval |
directeur |
zwaarwegend besluit ivm gevolgen aansprakelijkheid |
|
Ziet u een fout in deze regeling?
Bent u van mening dat de inhoud niet juist is? Neem dan contact op met de organisatie die de regelgeving heeft gepubliceerd. Deze organisatie is namelijk zelf verantwoordelijk voor de inhoud van de regelgeving. De naam van de organisatie ziet u bovenaan de regelgeving. De contactgegevens van de organisatie kunt u hier opzoeken: organisaties.overheid.nl.
Werkt de website of een link niet goed? Stuur dan een e-mail naar regelgeving@overheid.nl