Permanente link
Naar de actuele versie van de regeling
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR485543
Naar de door u bekeken versie
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR485543/1
Regeling vervallen per 09-01-2020
Ondermandaatbesluit Maatschappelijke Ontwikkeling 2018
Geldend van 22-03-2018 t/m 08-01-2020
Intitulé
Ondermandaatbesluit Maatschappelijke Ontwikkeling 2018De directeur van de portefeuille Maatschappelijke Ontwikkeling van de gemeente Zaanstad;
Gelet op het Organisatiebesluit Zaanstad 2012, de Budgetregels gemeente Zaanstad 2011, en het budgethouder - ondermandaatbesluit van de gemeentesecretaris (op basis van artikel 3 sub b van de Budgetregels);
Overwegende dat de directeur alle bevoegdheden op het gebied van personeel en organisatie ten behoeve van het dagelijks beheer van de portefeuille van sectoren betreffende Maatschappelijke Ontwikkeling van de gemeentesecretaris / algemeen directeur in ondermandaat heeft gekregen conform artikel 2 lid 4 van het Organisatiebesluit, met uitzondering van de in artikel 5 lid 2 van het Organisatiebesluit genoemde bevoegdheden;
Overwegende dat de directeur de verantwoordelijkheid voor de budgetten op productniveau betreffende Maatschappelijke Ontwikkeling van de gemeentesecretaris / algemeen directeur in ondermandaat heeft gekregen (budgethouderschap);
Overwegende dat het, uit een oogpunt van doelmatigheid, wenselijk is een aantal bevoegdheden te ondermandateren;
Besluit:
Artikel 1 Definities
- 1.
Bevoegdhedenovereenkomst: overeenkomst waarin een bestuursorgaan van de gemeente met betrekking tot een haar toekomende publiekrechtelijke bevoegdheid met haar wederpartij(en) afspreekt op welke wijze zij deze publiekrechtelijke bevoegdheid al dan niet zal uitoefenen.
- 2.
Ondermandaatbesluit Maatschappelijke Ontwikkeling: het door de directeur vastgestelde ondermandaatbesluit inclusief vier bijlagen namelijk: een algemeen uniform deel, een bijzonder deel, een P-matrix en een B – matrix. Hierin wordt aangegeven waar welke bevoegdheden in de organisatie worden neergelegd (op functieniveau met daaraan gekoppeld de personen).
- 3.
Naast hogere leidinggevende: de functionaris aan wie de direct leidinggevende van de ambtenaar voor zijn werkzaamheden in hiërarchische zin verantwoording verschuldigd is.
- 4.
P-matrix: matrix met de beslissingsbevoegdheden op het gebied van personeel en organisatie.
- 5.
B – matrix. Hierin wordt op codenummerniveau van de begroting aangegeven waar het budgethouderschap in de organisatie is neergelegd.
- 6.
Budgethouder: degene die bevoegd is te beschikken over een toegekend budget ter uitvoering van een specifieke taak en hierover verantwoording aflegt als bepaald in de Budgetregels gemeente Zaanstad 2011.
Artikel 2Verlening ondermandaat/machtiging
- 1.
De directeur van Maatschappelijke Ontwikkeling van de gemeente Zaanstad verleent aan de in de bijlagen bij dit besluit genoemde functionarissen toestemming om in ondermandaat gebruik te maken van de in de bijlagen genoemde bevoegdheden.
- 2.
Het ondermandaat omvat de bevoegdheid tot het nemen van besluiten, voeren van correspondentie over, en alle andere daarbij behorende feitelijke -en rechtshandelingen die nodig zijn met betrekking tot de toegekende bevoegdheden binnen het werkveld van de mandataris.
- 3.
Hierbij geldt dat de directeur de bevoegdheden ook zelf kan blijven uitoefenen en/of dit besluit altijd kan wijzigen of intrekken.
- 4.
De ondergemandateerde dient bij de uitoefening van de hem toegekende bevoegdheden binnen de kaders te blijven van de wet, het gemeentelijk beleid en de besluiten van de (algemeen) directeur.
- 5.
Het ondermandaat mag ook worden uitgeoefend door de gelijke of naast hogere in functie, dan wel de daarop volgende hogere in functie binnen de portefeuille van de directeur.
Artikel 3Uitsluitingen
Dit ondermandaat is niet van toepassing op:
- a.
zaken die politiek of bestuurlijk gevoelig liggen;
- b.
zaken die een beslissing vergen die zou afwijken van het tot dan toe door het gemeentebestuur gevoerde beleid.
- c.
zaken die een beslissing vergen die zou afwijken van een advies waarvan het inwinnen als gevolg van wettelijk voorschrift dan wel als gevolg van een gemeentelijke richtlijn verplicht is;
- d.
zaken die een beslissing vergen die leidt tot overschrijding van het voor deze beslissing(-en) aan de ondergemandateerde beschikbaar staande budget;
- e.
beslissingen om de raad een voorstel te doen;
- f.
zaken die de vaststelling van algemeen verbindende voorschriften of beleidsregels vergen, tenzij het regels betreffen ten aanzien van de ambtelijke organisatie met uitzondering van de organisatie van de griffie;
- g.
zaken die het nemen van een besluit vergen waarvoor is bepaald dat dit genomen moet worden met versterkte meerderheid of waarvan de aard van de bevoegdheid zich verzet tegen het nemen van een besluit krachtens ondermandaat;
- h.
besluiten die wettelijk onderworpen zijn aan goedkeuring.
Artikel 4Volmacht, machtiging
Voor de toepassing van dit besluit wordt met ondermandaat gelijkgesteld de verlening van volmacht en machtiging.
Artikel 5Ondertekening
Aan het ondermandaat is gekoppeld het ondertekenen van besluiten en overeenkomsten die uit de toepassing van de bevoegdheden voortvloeien.
Artikel 6Waarneming bij afwezigheid/vervanging
- 1.
De vervanging in het kader van dit besluit vindt, met uitzondering van het goedkeuren en betalen van facturen, plaats ofwel door de gelijke dan wel de naast hogere in functie dan wel de daarop volgende hogere in functie binnen het domein van de directeur.
- 2.
De waarneming bij het goedkeuren en betalen van facturen vindt plaats door een door de budgethouder aangewezen functionaris.
Artikel 7Personeelsaangelegenheden
De ondermandaten op het gebied van personeelsaangelegenheden zijn opgenomen in de P-matrix (bijlage III).
Artikel 8Budgethouders
- 1.
De ondermandaten van de verantwoordelijkheid voor budgetten op codenummerniveau in de begroting is opgenomen in de B – matrix, bijlage IV;.
- 2.
De budgethouders dienen zich te houden aan de geldende budgetregels.
- 3.
De verantwoordelijkheid over een budget houdt mede in het aangaan van verplichtingen en het goedkeuren van facturen.
Artikel 9Gedeeltelijke gelijkstelling functies met Afdelingshoofd
De bevoegdheden die op basis van dit besluit zijn onder gemandateerd aan de Afdelingshoofden komen ook toe aan programmamanagers, netwerkontwikkelaars, met uitzondering van de bevoegdheden die niet specifiek aan hen zijn toebedeeld in de bijlage bijzonder deel.
Artikel 10Ondertekening besluiten
- 1.
Besluiten die in ondermandaat worden genomen worden voorzien van de volgende ondertekeningsformule:
Hoogachtend,
Namens burgemeester en wethouders van Zaanstad,
functienaam,
< m evrouw>/de heer< tit u l atuur>< voorletters >< naam functionaris >
Voorbeeld:
Hoogachtend,
Namens burgemeester en wethouders van Zaanstad,
Hoofd afdeling Juridische Zaken,
Mevrouw mr. N. Zeef
- 2.
In de gevallen, waarin een gevolmachtigde gebruik maakt van zijn volmacht, tekent de gevolmachtigde. In die gevallen worden de betreffende stukken voorzien van de volgende ondertekeningsformule:
Voor zover het een bevoegdheid van de burgemeester betreft:
Hoogachtend,
Namens de burgemeester van Zaanstad,
Functienaam ,
<mevrouw/de heer><titulatuur><voorletters><naam functionaris>
Artikel 11Ondertekening en inwerkingtreding
- 1.
Dit besluit treedt in werking op de dag na bekendmaking en vervangt het ondermandaatbesluit Maatschappelijke Ontwikkeling van 2016.
- 2.
Dit besluit zal worden bekendgemaakt door het plaatsen daarvan in het digitale Gemeenteblad.
- 3.
Dit besluit zal worden gepubliceerd op www.overheid.nl.
Besluit directeur Maatschappelijke Ontwikkeling, 13 maart 2018
Handtekening directeur
Bijlage I behorende bij ondermandaatbesluit Maatschappelijke Ontwikkeling: algemeenuniform deel
Bevoegdheden |
Orgaan |
Ondermandaat aan |
Bijzonderheden |
Privaatrechtelijke rechtshandelingen |
|||
Het verrichten van privaatrechtelijke rechtshandelingen (waaronder mede wordt verstaan het vestigen van zakelijke rechten) |
Het college resp. de burgemeester van Zaanstad |
Sectorhoofden |
Bij financiële verplichtingen groter of gelijk aan € 221.000 exclusief BTW per transactie (Alvorens de verplichting aan te gaan overlegt het Sectorhoofd met de budgethouder. Bij alle financiële verplichtingen met een waarde hoger dan € 50.000 exclusief BTW geldt dat team Inkoop vooraf verplicht dient te worden ingeschakeld. Onder privaatrechtelijke rechtshandelingen wordt in ieder geval verstaan: het voorbereiden, aangaan, ondertekenen, uitvoeren en opzeggen van overeenkomsten. |
Idem |
Het college resp. de burgemeester van Zaanstad |
Afdelingshoofden (= budgethouder) |
Bij financiële verplichting kleiner dan € 221.000 exclusief BTW per transactie. Bij alle financiële verplichtingen met een waarde hoger dan € 50.000 exclusief BTW geldt dat team Inkoop vooraf verplicht dient te worden ingeschakeld. Onder privaatrechtelijke rechtshandelingen wordt in ieder geval verstaan: het voorbereiden, aangaan, ondertekenen, uitvoeren en opzeggen van overeenkomsten. |
Bevoegdhedenovereenkomsten |
|||
Het voorbereiden, aangaan, ondertekenen, uitvoeren en opzeggen van bevoegdhedenovereenkomsten |
Het college van Zaanstad |
Sectorhoofden |
Bij financiële verplichtingen groter of gelijk aan € 221.000 exclusief BTW per transactie. Alvorens de verplichting aan te gaan overlegt het Sectorhoofd met de budgethouder. |
idem |
Afdelingshoofden (= budgethouder) |
Bij financiële verplichting kleiner dan € 221.000 exclusief BTW per transactie. Het budgethouderschap houdt tevens in het goedkeuren van facturen. |
|
Ondertekenen overeenkomst na collegebesluit |
|||
Het ondertekenen van een (bevoegdheid)overeenkomst nadat de beslissing om de overeenkomst aan te gaan is genomen door het college van burgemeester en wethouders. |
Burgemeester van Zaanstad en/of het college van Zaanstad |
Afdelingshoofden |
|
Uitgaande subsidies |
|||
Een subsidieaanvraag o.g.v. art. 4:5 Algemene wet bestuursrecht (aanvraag is onvolledig, voldoet niet aan een wettelijk voorschrift e.d.) niet in behandeling te nemen. |
Het college van Zaanstad |
Afdelingshoofden |
|
Opschorten van de beslistermijn op grond van artikel 4:14 of 4:15 Algemene wet bestuursrecht. |
Het college van Zaanstad |
Afdelingshoofden |
|
Verlenen, weigeren, vaststellen, wijzigen en intrekken van subsidies aangaande het werkveld van de betreffende sector binnen de voor het betreffende onderwerp toegekende budgetten. |
Het college van Zaanstad |
Sectorhoofden |
Bij een subsidiebedrag groter of gelijk aan € 221.000. |
Idem |
Het college van Zaanstad |
Afdelingshoofden |
Bij een subsidiebedrag kleiner dan € 221.000. |
Nemen van een besluit op een verzoek om toestemming voor rechtshandelingen vermeld in artikel 4:71 Algemene wet bestuursrecht. |
Het college van Zaanstad |
Sectorhoofden |
|
Nemen van een besluit op een verzoek om toestemming voor het vormen van een bestemmingsfonds. |
Het college van Zaanstad |
Sectorhoofden |
Bij een subsidiebedrag groter of gelijk aan € 221.000. |
Idem |
Het college van Zaanstad |
Afdelingshoofden |
Bij een subsidiebedrag kleiner dan € 221.000. |
Bekendmaken van het voornemen tot weigering van subsidie (artikel 4:51 Algemene wet bestuursrecht). |
Het college van Zaanstad |
Sectorhoofden |
Bij een subsidiebedrag groter of gelijk aan € 221.000. |
Idem |
Het college van Zaanstad |
Afdelingshoofden |
Bij een subsidiebedrag kleiner dan € 221.000. |
Subsidie verkrijgen |
|||
Het besluiten tot en ondertekenen van aanvragen van subsidie bij derden, het aanvragen van voorschotten bij een verkregen subsidie, het opstellen en ondertekenen van een prestatieverklaring, het (tussentijds)verantwoorden van een verkregen subsidie. Het besluiten tot en verzoek te dienen om een subsidieaanvraag in te trekken. |
Het college resp. de burgemeester van Zaanstad |
Sectorhoofden |
De cofinanciering van Zaanstad is minder dan € 500.000 en het bedrag van de aanvraag is minder dan € 500.000. |
Idem |
Het college resp. de burgemeester van Zaanstad |
Afdelingshoofden |
De cofinanciering van Zaanstad is minder dan € 221.000 en het bedrag van de aanvraag is minder dan € 221.000. |
Nadeelcompensatie |
|||
Het nemen van besluiten over een verzoek tot nadeelcompensatie |
Het college resp. de burgemeester van Zaanstad |
Afdelingshoofden |
Voor zover het een besluit tot toekenning betreft geldt dit mandaat tot een bedrag van € 221.000 exclusief BTW. |
Besluiten tot het voeren van rechtsgedingen |
|||
Het besluiten namens de gemeente, het college of de raad rechtsgedingen, bezwaarprocedures of administratieve beroepsprocedures te voeren. |
Het college van Zaanstad |
Afdelingshoofden |
|
Wet openbaarheid van Bestuur |
|||
Besluiten nemen over het verschaffen van informatie op grond van de Wet openbaarheid van bestuur (Wob). |
Het college resp. de burgemeester van Zaanstad |
Afdelingshoofden |
|
Wet hergebruik van overheidsinformatie Besluiten nemen op verzoeken om hergebruik van informatie op grond van de Wet hergebruik van overheidsinformatie |
Het college van Zaanstad |
Afdelingshoofden |
|
Wet dwangsom |
|||
Besluiten nemen over het afhandelen van een verzoek in het kader van artikel 4:17 en 4:18 (beschikking betreffende een verbeurte dwangsom vanwege niet tijdig beslissen op een aanvraag) van de Algemene wet bestuursrecht (Awb). |
Het college resp. de burgemeester van Zaanstad |
Afdelingshoofden |
|
Bestuursrechtelijke en/of privaatrechtelijke geldschulden |
|||
Alle bevoegdheden op grond van titel 4.4. van de Algemene wet bestuursrecht betreffende bestuursrechtelijke geldschulden aangaande het werkveld van de betreffende afdeling. |
Het college resp. de burgemeester van Zaanstad |
Afdelingshoofden |
|
De bevoegdheid tot het afboeken van definitieve oninbare vorderingen van dubieuze debiteuren. |
Het college resp. de burgemeester van Zaanstad |
Afdelingshoofd samen met betrokken Sectorhoofd |
|
Klachten |
|||
De bevoegdheid tot het coördineren, registreren en rapporteren van klachten, als bedoeld in artikel 4 van de Klachtenregeling gemeente Zaanstad 2015 en hoofdstuk 9 van de Algemene wet bestuursrecht. |
Het college resp. de burgemeester van Zaanstad |
Direct leidinggevenden |
|
De bevoegdheid tot het behandelen van klachten, als bedoeld in de Klachtenregeling gemeente Zaanstad 2015 en hoofdstuk 9 van de Algemene wet bestuursrecht. |
Het college resp. de burgemeester van Zaanstad |
Afdelingshoofden en sectorhoofden |
|
Wet bescherming persoonsgegevens / Algemene Verordening Gegevensbescherming |
|||
Het bij of krachtens de Wet bescherming persoonsgegevens of het bij de Algemene Verordening Gegevensbescherming bepaalde met betrekking tot de uitvoering van taken en bevoegdheden ten aanzien van de verwerking van persoonsgegevens. |
Het college resp. de burgemeester van Zaanstad |
Afdelingshoofden |
|
Maatregelen m.b.t. ordeverstoring |
|||
Het geven van bevelen die noodzakelijk te achten zijn voor de handhaving van de openbare orde als bedoeld in artikel 172 lid 3 van de Gemeentewet bij verstoring van de openbare orde of bij ernstige vrees voor het ontstaan daarvan in het Gemeentehuis, voor een periode niet langer dan noodzakelijk ter bescherming van de openbare orde, dan wel het optreden als eigenaar van het Gemeentehuis. |
Burgemeester van Zaanstad |
Afdelingshoofden en de externe beveiligingsorganisatie |
|
Het voeren van alle correspondentie en het nemen van besluiten op basis van het Agressieprotocol |
Het college resp. de burgemeester van Zaanstad |
Afdelingshoofden |
Mits het agressief gedrag gemeld is en het registratieformulier is ingevuld. |
Het doen van aangifte |
|||
Het doen van aangifte van vermoedelijk strafbare feiten |
Burgemeester van Zaanstad |
Afdelingshoofden/medewerkers Facilitaire Zaken en de externe beveiligingsorganisatie. |
Bijlage II behorende bij het ondermandaatbesluit Maatschappelijke Ontwikkeling – Bijzonder deel
Bevoegdheden |
Orgaan |
Ondermandaat aan |
Bijzonderheden |
Uitvoering Leerplichtwet 1969 |
|||
Het aanwijzen van toezichthouders als bedoeld in de Leerplichtwet 1969. |
Het college van Zaanstad |
Afdelingshoofd Naleving |
De Toezichthouder moet tevens als leerplichtambtenaar beëdigd zijn. |
Het nemen van besluiten o.g.v. de artikelen 3a, 3b en 15. |
Het college van Zaanstad |
Casemanager, Casemanager Senior en Casemanager Expert |
De casemanager moet als leerplichtambtenaar beëdigd zijn. |
Het beëdigen van een leerplichtambtenaar. |
De burgemeester van Zaanstad |
Afdelingshoofd Naleving |
|
Wet op de lijkbezorging |
|||
Het aanwijzen van gemeentelijke lijkschouwers (art. 4) |
Het college van Zaanstad |
Afdelingshoofd Kennis |
|
Het aanwijzen van uitvoerders |
Het college van Zaanstad |
Afdelingshoofd Services en Frontlijn |
|
Verordening Voorzieningen Huisvesting Onderwijs |
|||
Niet behandelen onvolledige aanvraag (art. 7, derde en vierde lid). |
Het college van Zaanstad |
Afdelingshoofd Kennis |
|
Bekendmaking van besluiten (art. 14). |
Het college van Zaanstad |
Afdelingshoofd Kennis |
|
Aanvang bekostiging; geen bekostiging wegens ontbreken overeenstemming (art. 15, vierde en vijfde lid). |
Het college van Zaanstad |
Afdelingshoofd Kennis |
|
Goedkeuring bouwplannen, begroting c.a. (art. 16), mits passend binnen toegekende budget. |
Het college van Zaanstad |
Sectorhoofd |
Bij een bedrag groter of gelijk aan € 221.000. |
Goedkeuring bouwplannen, begroting c.a. (art. 16), mits passend in budget. |
Het college van Zaanstad |
Afdelingshoofd Projecten A |
Bij een bedrag kleiner dan € 221.000. |
Aanvang bekostiging in termijnen (art. 17). |
Het college van Zaanstad |
Afdelingshoofd Kennis |
|
Verlenging termijn aanspraak vergoeding (art. 18, derde lid). |
Het college van Zaanstad |
Afdelingshoofd Kennis |
|
Niet behandelen onvolledige aanvraag (art. 20, tweede lid). |
Het college van Zaanstad |
Afdelingshoofd Kennis |
|
Besluit nemen op spoedeisende aanvraag (art. 21). |
Het college van Zaanstad |
Afdelingshoofd Kennis |
|
Aanvang bekostiging; geen bekostiging wegens ontbreken overeenstemming / goedkeuring bouwplannen, begroting c.a., mits passend binnen toegekende budget / aanvang bekostiging in termijnen (art. 23). |
Het college van Zaanstad |
Afdelingshoofd Kennis |
|
Toestemming verhuur (art. 36, derde en vierde lid). |
Het college van Zaanstad |
Afdelingshoofd Kennis |
|
Leerlingenvervoer |
|||
Het nemen van besluiten naar aanleiding van aanvragen voor voorzieningen leerlingenvervoer. |
Het college van Zaanstad |
Financieel administratief medewerker Senior en Financieel administratief medewerker Expert |
|
Het nemen van besluiten (toekennen, afwijzen, niet in behandeling nemen etc.) op een aanvraag voor een vervoersvoorziening |
Het college van Zaanstad |
Financieel administratief medewerker Senior en Financieel administratief medewerker Expert |
|
Participatiewet, IOAW, IOAZ en BBZ |
|||
Het nemen van besluiten op aanvraag of ambtshalve over het toekennen, wijzigen, intrekken of beëindigen van uitkeringen inclusief het opleggen van maatregelen. |
Het college van Zaanstad |
Casemanager, Casemanager Senior en Casemanager Expert Financieel administratief medewerker Expert |
|
Het besluiten tot oplegging van een hersteltermijn tijdens de uitkeringsintake op het UWV of het Werkplein. |
Het college van Zaanstad |
Casemanager, Casemanager Senior en Casemanager Expert Financieel administratief medewerker Expert |
Het gaat hierbij om Casemanagers tijdens de uitoefening van hun intakewerkzaamheden. |
Het vertegenwoordigen van de gemeente Zaanstad in verband met de uitvoering m.b.t. vestiging / doorhaling / wijziging van krediethypotheken. |
De burgemeester / het college van Zaanstad |
Afdelingshoofd en Casemanager, Casemanager Senior Casemanager Expert Financieel administratief medewerker Expert |
|
Het nemen van besluiten tot buiten invordering stelling en terugvordering van uitkeringen. |
Het college van Zaanstad |
Casemanager, Casemanager Senior en Casemanager Expert Financieel administratief medewerker Senior en Financieel administratief medewerker Expert |
|
Het verzoek inlichtingen te verstrekken op grond van artikelen 63 en 64 Participatiewet. |
Het college van Zaanstad |
Casemanager, Casemanager Senior en Casemanager Expert Financieel administratief medewerker Senior en Financieel administratief medewerker Expert Sociaal rechercheur |
|
Het verzoek inlichtingen te verstrekken op grond van artikel 44 en 45 Wet inkomensvoorziening oudere en gedeeltelijk arbeidsongeschikte gewezen zelfstandigen. |
Het college van Zaanstad |
Casemanager, Casemanager Senior Casemanager Expert Financieel administratief medewerker Senior en Financieel administratief medewerker Expert |
|
Het leggen van vereenvoudigd derdenbeslag, beslag op roerende- en onroerende zaken op grond van artikel 60, derde en vierde lid, Participatiewet. |
Het college van Zaanstad |
Afdelingshoofd Financieel administratief medewerker Expert |
|
Het verzoek inlichtingen te verstrekken op grond van artikel 44 en 45 Wet inkomensvoorziening oudere en gedeeltelijk arbeidsongeschikte werkeloze werknemers. |
Het college van Zaanstad |
Casemanager, Casemanager Senior en Casemanager Expert Financieel administratief medewerker Senior en Financieel administratief medewerker Expert |
|
Het uitvaardigen van een dwangbevel in het kader van de participatiewet, Besluit bijstandsverlening zelfstandigen 2004, de Wet inkomensvoorziening oudere en gedeeltelijk arbeidsongeschikte werkloze werknemers en de Wet inkomensvoorziening oudere en gedeeltelijk arbeidsongeschikte zelfstandigen. |
Het college van Zaanstad |
Afdelingshoofd |
|
Het vaststellen van het recht op Individuele Inkomenstoeslag Of het recht op een andere minimaregelinge (TCA / TER / IST / RSK |
Het college van Zaanstad |
Financieel administratief medewerker Senior en Financieel administratief medewerker Expert |
|
Het aanwijzen van toezichthouders als bedoeld in de Participatiewet, IOAW, IOAZ en BBZ. |
Het college van Zaanstad |
Afdelingshoofd Naleving |
|
Het besluiten tot het opleggen danwel tot het afzien van het opleggen van een bestuurlijke boete als bedoeld in artikel 18a, eerste en zevende lid, Participatiewet |
Het college van Zaanstad |
Casemanager, Casemanager Senior Casemanager Expert Financieel administratief medewerker Senior en Financieel administratief medewerker Expert |
|
Het besluiten tot het geheel of gedeeltelijk kwijtschelden van de opgelegde bestuurlijke boete als bedoeld in artikel 18a, dertiende lid, Particpatiewet |
Het college van Zaanstad |
Casemanager, Casemanager Senior Casemanager Expert Financieel administratief medewerker Senior en Financieel administratief medewerker Expert |
|
Schuldsaneringsregeling natuurlijke personen uit de Faillissementswet (WSNP) |
|||
Opstellen van verzoekschriften en verklaringen WSNP conform de artikelen 284 of 285 Faillisementswet. |
Het college van Zaanstad |
Casemanager, Casemanager Senior en Casemanager Expert Financieel administratief medewerker Senior en Financieel administratief medewerker Expert Procesbeheerder |
|
Verzoekschriften tot dwangakkoord/moratorium conform de artikelen 287a of 287b Faillisementswet. |
Het collegevan Zaanstad |
Casemanager, Casemanager Senior en Casemanager Expert Financieel administratief medewerker Senior en Financieel administratief medewerker Expert Procesbeheerder |
|
Wet kinderopvang |
|||
Het uitoefenen van bevoegdheden in het kader van de Wet Kinderopvang. |
Het college van Zaanstad |
Casemanager, Casemanager Senior en Casemanager Expert |
Binnen de door de raad bij de begrotingsvaststelling verstrekte middelen. |
Het verlenen, weigeren en intrekken van vergoedingen in het kader van kinder- en buitenschoolse opvang (Wet Kinderopvang). |
Het college van Zaanstad |
Financieel administratief medewerker Senior en Financieel administratief medewerker Expert |
|
Fonds de Hoop |
|||
Het doen van uitgaven uit Fonds de Hoop. |
Het college van Zaanstad |
Afdelingshoofd Kennis |
Binnen de door de raad bij de begroting verstrekte middelen aan het fonds. |
Schulddienstverlening |
|||
Het tot stand brengen van een saneringskrediet en/ofeen schuldbemiddeling |
het college van Zaanstad |
Casemanager, Casemanager Senior en Casemanager Expert Procesbeheerder Services uitkeringen. Financieel administratief medewerker, Financieel administratief medewerker Senior en Financieel administratief medewerker Expert |
Binnen de door de raad bij de begrotingsvaststelling verstrekte middelen. |
Het nemen van een besluit betreffende het toekennen of het weigeren van een traject schulddienstverlening |
het college van Zaanstad |
Casemanager, Casemanager Senior en Casemanager Expert Financieel administratief medewerker, Financieel administratief medewerker Senior en Financieel administratief medewerker Expert |
|
Het afsluiten of opzeggen van een schuldregelingsovereenkomst |
het college van Zaanstad |
Casemanager, Casemanager Senior en Casemanager Expert Financieel administratief medewerker, Financieel administratief medewerker Senior en Financieel administratief medewerker Expert |
|
Het indienen bij de rechtbank van een verzoek om een afkoelingsperiode als bedoeld in artikel 5 van de Wet gemeentelijke schuldhulpverlening (breed moratorium) |
Het college van Zaanstad |
Casemanager, Casemanager Senior en Casemanager Expert Financieel administratief medewerker Senior en Financieel administratief medewerker Expert Procesbeheerder |
|
Regelingcertificaat inburgering oudkomers |
|||
Het uitreiken van een certificaat en het vermelden van de behaalde niveaus als bedoeld in artikel 1 en 2 van de Regeling Certificaat inburgering oudkomers. |
Het college van Zaanstad |
Financieel administratief medewerker Senior en Financieel administratief medewerker Expert |
|
Beleidsregels indicatiestelling aangepaste woningen |
|||
Besluiten op basis van de beleidsregels indicatiestelling aangepaste woningen Gemeente Zaanstad 2016. |
Het college van Zaanstad |
Afdelingshoofd Voorzieningen |
In de beleidsregels is bepaald dat het Sociale Wijkteam bepaald of is voldaan aan de criteria. |
Adviescommissie clientenparticipatie |
|||
Het benoemen en ontslaan van leden van de adviescommissie als bedoeld in artikel 10 van de Verordening clientenparticipatie Zaanstad 2017 |
Het college van Zaanstad |
Sectorhoofd Frontlijn |
|
WMO 2015 en Verordening maatschappelijke ondersteuning Zaanstad 2018 |
Het nemen van de besluiten en de uitvoering van de wet en de verordening is door het college gemandateerd aan de professionals van de Sociale Wijk Teams. |
||
Het administratief afhandelen van besluiten in het kader van de Wmo 2018 |
Het college van Zaanstad |
Financieel administratief medewerker Senior en Financieel administratief medewerker Expert |
Het inhoudelijke besluit wordt namens het college genomen door de professionele medewerker van het Sociale Wijk Team |
Het bevestigen van de ontvangst van een hulpvraag (artikel 2, lid 2 Verordening maatschappelijke ondersteuning gemeente Zaanstad 2018) |
Het college van Zaanstad |
Financieel administratief medewerker Senior Financieel administratief medewerker en Financieel administratief medewerker Expert |
De medewerker van het Sociale Wijk Team bevestigt de ontvangst van een hulpvraag. Veelal gebeurt dit impliciet door een afspraak te maken voor het keukentafelgesprek. |
De bevoegdheden genoemd in artikel 4, 5 en 6 Verordening maatschappelijke ondersteuning gemeente Zaanstad 2015, voor het doen van (voor)onderzoek, voeren van gesprek en het maken van een verslag. |
Het college van Zaanstad |
Financieel administratief medewerker Senior Financieel administratief medewerker en Financieel administratief medewerker Expert |
Door het college van Zaanstad zijn deze bevoegdheden gemandateerd aan de professionele van de Sociale Wijkteams |
Het administratief afhandelen van besluiten over het verstrekken of afwijzen van een maatwerkvoorziening artikel 8 Verordening |
Het college van Zaanstad |
Financieel administratief medewerker Senior Financieel administratief medewerker en Financieel administratief medewerker Expert |
Het inhoudelijke besluit wordt namens het college genomen door de professionele medewerker van het Sociale Wijk Team, |
Het administratief afhandelen van het besluit betreffende het verstrekken of afwijzen van een maatwerkvoorziening |
Het college van Zaanstad |
Financieel administratief medewerker Senior Financieel administratief medewerker en Financieel administratief medewerker Expert |
Het inhoudelijke besluit wordt namens het college genomen door de professionele medewerker van het Sociale Wijk Team, |
Het administratief afhandelen van besluiten over herzien dan wel intrekken van besluiten als bedoeld in artikel 14 Verordening |
Het college van Zaanstad |
Financieel administratief medewerker Senior en Financieel administratief medewerker Expert |
Het inhoudelijke besluit wordt namens het college genomen door de professionele medewerker van het Sociale Wijk Team, |
Het afwijken van het bepaalde in de verordening als bedoeld in artikel 20 Verordening (hardheidsclausule). |
Het college van Zaanstad |
Medewerker Sociaal Wijkteam in overleg met casemanager Vangnet |
Het nemen van besluiten op basis van de hardheidsclausule val niet onder het reguliere mandaat van het Sociale Wijk Team De besluitvorming loopt via de Vangnetprocedure van de gemeente |
Het administratief afhandelen van besluiten als bedoeld in artikel 20 van de Verordening |
Het college van Zaanstad |
Afdelingshoofd Financieel administratief medewerker Senior Financieel medwerker en Financieel administratief medewerker Expert |
|
Jeugdwet en Verordening Jeugdhulp gemeente Zaanstad 2018 |
Het nemen van de besluiten en de uitvoering van de Jeugdwet en verordening is door het college gemandateerd aan de professionals van de Jeugdteams. |
||
Het administratief afhandelen van besluiten over het verstrekken of afwijzen van een niet vrij toegankelijke jeugdhulp (artikel 3.6 Verordening Jeugdhulp Zaanstad 2018). |
Het college van Zaanstad |
Financieel administratief medewerker, Financieel administratief medewerker Senior en Financieel administratief medewerker Expert |
Het inhoudelijke besluit wordt namens het college genomen door de professional van het Jeugdteam |
Het administratief afhandelen van besluiten betreffende het herzien dan wel intrekken van besluiten als bedoeld in artikel 3.12 van de Verordening |
Het college van Zaanstad |
Financieel administratief medewerker Senior en Financieel administratief medewerker Expert |
Het inhoudelijke besluit wordt namens het college genomen door de professional van het Jeugdteam |
Het afwijken van het bepaalde in de verordening als bedoeld in artikel 20 Verordening Jeugdhulp gemeente Zaanstad 2018 (hardheidsclausule). |
Het college van Zaanstad |
Medewerker Jeugdteam in overleg met casemanager Vangnet |
Het nemen van besluiten op basis van de hardheidsclausule valt niet onder het reguliere mandaat van het Jeugdteam. De besluitvorming loopt via de Vangnetprocedure van de gemeente Zaanstad. |
Het administratief afhandelen van besluiten als bedoeld in artikel 8.3 Verordening Jeugdhulp gemeente Zaanstad 2018 (hardheidsclausule). |
Het college van Zaanstad |
Financieel administratief medewerker Senior en Financieel administratief medewerker Expert |
Bijlage III behorendebij het ondermandaatbesluit Maatschappelijke Ontwikkeling 2018 Personele matrix
MANDAATMATRIX PERSONELE BESLUITEN 2017 |
Onder leidinggevende wordt verstaan: degene bij wie het beoordelen van medewerkers onderdeel uitmaakt van het functieprofiel. |
|
Onderwerp |
niveau beslissingsbevoegdheid |
Toelichting: bevoegdheden zijn gemandateerd door het college van B&W aan de directeuren. De directeur kan bepaalde bevoegdheden doormandateren. In deze lijst is per onderwerp te zien of dit het geval is, en naar welk niveau. De verantwoordelijkheid voor het budget blijft ongewijzigd. Beslissingen die gevolgen hebben voor het budget zullen eerst met de budgethouder moeten worden besproken alvorens deze kunnen worden uitgevoerd. Het staat de medewerker altijd vrij om bij afwijzing van een verzoek met zijn naasthogere leidinggevende in gesprek te gaan, voordat hij eventueel gebruik maakt van de formele bezwaarmogelijkheid op grond van de Awb. De Awb termijn loopt echter wel door! |
Arbeidsvoorwaarden en afspraken |
||
Alle soorten verlof waaronder vakantieverlof, buitengewoon verlof, onbetaald verlof |
direct leidinggevende |
|
arbeidsduur/ werktijden |
direct leidinggevende |
|
cafetariamodel, sociaal convenant, fietsenplan |
direct leidinggevende |
|
studiefaciliteiten |
direct leidinggevende |
|
aanvragen assessment/ loopbaanbegeleiding/ coaching |
direct leidinggevende |
|
telewerken |
direct leidinggevende |
is een overeenkomst met de medewerker. |
dienstopdracht |
direct leidinggevende |
als mondeling gegeven, altijd schriftelijk bevestigen |
Instroom |
||
openstellen vacature |
direct leidinggevende |
|
verlenen vaste aanstelling |
directeur |
|
verlenen en verlengen tijdelijke aanstelling |
direct leidinggevende |
|
aanvraag inhuur derden |
direct leidinggevende |
|
instroom externe medewerker |
direct leidinggevende |
|
stageovereenkomst/ Stageregeling |
direct leidinggevende |
|
Toeslagen, vergoedingen en declaraties |
||
buitenlandse dienstreis |
gemeentesecretaris |
bepaald in organisatiebesluit, wordt niet ondergemandateerd |
toekennen vergoedingen |
direct leidinggevende |
|
toekennen toeslagen |
direct leidinggevende |
|
vergoeding schade aan persoonlijke eigendommen bij uitoefening functie |
direct leidinggevende |
in overleg met schade en verzekeringen |
Uitstroom |
direct leidinggevende |
mondeling of schriftelijk besluit/opdracht. |
onvrijwillig ontslag (initiatief werkgever) |
directeur |
|
ontslag op verzoek medewerker (inclusief FPU, Ouderdomspensioen, Keuzepensioen) |
direct leidinggevende |
|
Verzuim en re-integratie |
||
niet toepassen loonkorting bij ziekte |
direct leidinggevende |
betreft uitzondering bij terminale ziekte |
herplaatsing bij einde wachttijd |
direct leidinggevende |
|
sanctie bij nalatigheid nakomen ziekte- verzuimverplichtingen |
direct leidinggevende |
|
instellen bezwaar tegen UWV beschikkingen |
direct leidinggevende |
|
opdragen passende arbeid |
direct leidinggevende |
|
no show consult in rekening brengen |
direct leidinggevende |
|
Wijzigen rechtspositie/ doorstroom |
||
plaatsing (reorganisatie) |
directeur |
|
niet-plaatsing/ boventalligverklaring (reorganisatie) |
directeur |
|
aanwijzen van een mobiliteitskandidaat |
directeur |
|
vaststellen re-integratieplan |
directeur |
reorganisatie; indien geen overeenstemming wordt bereikt |
vaststelling beoordeling |
direct leidinggevende |
|
bevordering |
direct leidinggevende |
|
herplaatsing (arbeidsongeschiktheid) |
direct leidinggevende |
|
(tijdelijke) overplaatsing |
direct leidinggevende |
|
nevenwerkzaamheden |
directeur |
|
interne detachering |
direct leidinggevende |
|
Disciplinair/zwaarwegend |
||
Vaststellingsovereenkomst |
gemeentesecretaris |
in Organisatiebesluit 2012 bepaald uitgesloten van ondermandaat |
disciplinaire maatregelen |
directeur |
zwaarwegend besluit |
schorsing |
directeur |
zwaarwegend besluit |
ontzegging toegang gebouwen |
directeur |
zwaarwegend besluit |
(tijdelijk) ontheffen uit functie |
directeur |
zwaarwegend besluit |
schadeloosstelling |
directeur |
zwaarwegend besluit |
detachering |
directeur |
driepartijen overeenkomst met externe werkgever |
dienstongeval |
directeur |
zwaarwegend besluit i.v.m. gevolgen aansprakelijkheid |
Bijlage IV behorende bij het ondermandaatbesluit Maatschappelijke ontwikkeling 2018: Budgetmatrix / B-matrix
Ziet u een fout in deze regeling?
Bent u van mening dat de inhoud niet juist is? Neem dan contact op met de organisatie die de regelgeving heeft gepubliceerd. Deze organisatie is namelijk zelf verantwoordelijk voor de inhoud van de regelgeving. De naam van de organisatie ziet u bovenaan de regelgeving. De contactgegevens van de organisatie kunt u hier opzoeken: organisaties.overheid.nl.
Werkt de website of een link niet goed? Stuur dan een e-mail naar regelgeving@overheid.nl