Regeling vervallen per 13-04-2010

Ondermandaatbesluit dienst Stad 2009

Geldend van 10-07-2009 t/m 12-04-2010

Intitulé

Ondermandaatbesluit dienst Stad 2009

Bijlage 1 Ondermandaat dienst Stad 2009

Artikel 1: Ondermandaat

  • -

    De directeur ontleent zijn bevoegdheden aan de Organisatieverordening Zaanstad, het Algemeen Mandaatbesluit Zaanstad en bestuursbeslissingen op casus niveau. Aan de nader in dit besluit genoemde personen geeft hij toestemming om bij wijze van ondermandaat gebruik te maken van de in dit Ondermandaatbesluit genoemde bevoegdheden. Hij kan die bevoegdheden ook zelf blijven uitoefenen en/of dit Ondermandaatbesluit altijd direct wijzigen en of intrekken.

  • -

    De ondergemandateerde blijft bij de uitoefening van de bevoegdheden binnen de kaders gesteld in de wet, het gemeentelijk beleid en de besluiten van het GMT en het DMT.

Artikel 2: Mandaat, volmacht, machtiging

Voor de toepassing van deze regeling en de daarop berustende bepalingen worden met mandaat gelijkgesteld de verlening van:

  • a.

    Volmacht;

  • b.

    Machtiging.

Artikel 3: Ondertekeningsmandaat

Aan het ondermandaat is gekoppeld het ondertekeningsmandaat om uit de toepassing van de bevoegdheden voortvloeiende correspondentie, besluiten en overeenkomsten te ondertekenen.

Artikel 4: Waarneming bij afwezigheid/vervanging

De volgende regeling geldt:

Bij afwezigheid van:

Wordt deze vervangen door:

de directeur

de adjunct-directeur

de adjunct-directeur

de directeur of een afdelingshoofd

een afdelingshoofd

de (adjunct-)directeur of een afdelingshoofd

een programmamanager

de (adjunct-)directeur of een programmamanager

Degene die een andere functie waarneemt heeft op dat moment de bevoegdheden die aan die functie zijn verbonden. Elke waarneming wordt gemeld aan de primair ondergemandateerde.

Artikel 5: Ondertekeningsclausule

Bij gebruik van de in dit besluit genoemde bevoegdheden worden de stukken als volgt ondertekend:

‘Hoogachtend,

namens burgemeester en wethouders van de gemeente Zaanstad,

functienaam,

<mevrouw/mijnheer><titulatuur><voorletters><naam functionaris>’

Voorbeeld:

Hoogachtend,

namens burgemeester en wethouders van de gemeente Zaanstad,

hoofd afdeling Cultuur, Monumenten en Toerisme,

mevrouw mr. J.Meelker

Artikel 6: Uitsluitingen

Het ondermandaat is niet van toepassing:

  • a.

    in kwesties waarin de directeur dat heeft bepaald;

  • b.

    op zaken die politiek of bestuurlijk gevoelig liggen;

  • c.

    op zaken die een beslissing vergen die afwijkt van het tot dan toe door het gemeentebestuur gevoerde beleid;

  • d.

    op zaken die een beslissing vergen die zou afwijken van een advies waarvan het inwinnen ingevolge wettelijk voorschrift dan wel ingevolge een gemeentelijke richtlijn verplicht is;

  • e.

    op zaken die een beslissing vergen die leidt tot overschrijding van het voor deze beslissing(en) aan de (onder)gemandateerde beschikbaar staande budget;

  • f.

    de beslissing om de raad een voorstel te doen;

  • g.

    op zaken die de vaststelling van algemeen verbindende voorschriften vergen, alsmede op de vaststelling van beleidsregels, tenzij het regels betreffen ten aanzien van de ambtelijke organisatie met uitzondering van de organisatie van de griffie;

  • h.

    op zaken die het nemen van een besluit vergen waarvoor is bepaald dat dit genomen moet worden met versterkte meerderheid of waarvan de aard van de bevoegdheid zich verzet tegen het nemen van een besluit krachtens mandaat;

  • i.

    op besluiten die wettelijk onderworpen zijn aan goedkeuring.

Artikel 7: Inwerkingtreding

Dit besluit treedt in werking de dag na bekendmaking en vervangt het eerdere ondermandaatbesluit van de dienst Stad van 1 februari 2008.

Deel A: Bevoegdheden directeur

De directeur kan alle bevoegdheden die hij in dit besluit heeft ondergemandateerd ook zelf blijven uitoefenen.

Deel B: Bevoegdheden adjunct-directeur

  • -

    Het uitoefenen van de bevoegdheden die in dit besluit zijn ondergemandateerd aan afdelingshoofden, indien en voor zover deze betrekking hebben op die personen zelf.

  • -

    Het voorbereiden, aangaan, ondertekenen en uitvoeren van raam- en uitvoeringsovereenkomsten met gesubsidieerde instellingen (BCF) indien het gaat om bedragen hoger dan € 50.000,- of om overeenkomsten met een looptijd langer dan 1 jaar.

  • -

    Het weigeren, verlenen, vaststellen, wijzigen en intrekken van subsidies aangaande het werkveld van de betreffende afdeling, binnen de voor het betreffende onderwerp toegekende budgetten, indien het gaat om bedragen hoger dan € 50.000,-.

  • -

    Het verlenen van kwijtschelding van schulden.

Deel C: Algemene bevoegdheden afdelingshoofden en programmamanagers

Correspondentie

Het voeren van alle correspondentie betreffende de bevoegdheden die men heeft op basis van het ondermandaat, zoals genoemd in dit besluit.

Wet openbaarheid van bestuur.

Het nemen van een besluit op een verzoek om informatie gericht aan het college van burgemeester en wethouders op basis van de Wet openbaarheid van bestuur.

Personeelsaangelegenheden

  • -

    Het treffen van een afwijkende regeling m.b.t. het verlenen van betaald ouderschapsverlof.

  • -

    beslissen over het opbouwen van spaaruren.

  • -

    Het nemen van een besluit over een verzoek tot verlof.

  • -

    Het nemen van een besluit over een verzoek tot verlof voor overwerk.

  • -

    Het nemen van een besluit over een verzoek tot  toekenning van buitengewoon verlof.

  • -

    Het geven van een opdracht tot het maken van een dienstreis (m.u.v. buitenlandse reizen) en het vaststellen van de hoogte van de vergoeding van de gemaakte kosten.

  • -

    Het besluiten in samenspraak met de personeelsconsulent over de (wijze van) werving van personeel.

  • -

    Het corresponderen m.b.t. werving van personeel (bevestiging, oproep, afwijzing e.d.).

  • -

    Het geven van een opdracht tot het verrichten van overwerk voor maximaal 10 uur per kalendermaand.

  • -

    Het deelnemen aan (dienst)cursussen, seminars e.d..

  • -

    Het toekennen van studiefaciliteiten.

  • -

    Het beslissen over (verzoeken terzake toepassing van) inconveniënten (overwerk, onregelmatige dienst, consignatie e.d.) en dienstroosters.

  • -

    Het opstellen van personeelsbeoordelingen.

  • -

    Het beslissen om een (kandidaat)medewerker een psychologische test te laten ondergaan.

Overeenkomsten

  • -

    Het voorbereiden, aangaan, ondertekenen en uitvoeren van overeenkomsten binnen de voor het betreffende onderwerp toegekende budgetten en het vastgestelde inkoop – en aanbestedingenbeleid, een en ander tot een maximaal bedrag ad € 50.000,- ( exclusief BTW).

  • -

    Het ondertekenen van overeenkomsten met een waarde hoger dan € 50.000,- nadat de beslissing om de overeenkomst aan te gaan is genomen door het college van burgemeester en wethouders of de directeur van de Dienst Stad conform het algemeen mandaatbesluit.

Onderhandelen

Het vertegenwoordigen van de gemeente in onderhandelingen binnen de grenzen van het vastgestelde beleid en het beschikbare budget ook bij bedragen hoger dan€ 50.000,- (exclusief BTW).Hierbij geldt als voorwaarde dat aan de onderhandelingspartners tijdig schriftelijk wordt kenbaar gemaakt dat het onderhandelingsresultaat moet worden goedgekeurd door het college.

Aan de afdelingshoofden wordt toegestaan om aan beleidsmedewerkers en procesmanagers een machtiging te verschaffen om onder dezelfde voorwaarden de gemeente te vertegenwoordigen in onderhandelingen.

Budgetten

Het goedkeuren, ondertekenen en uitbetalen van facturen voortvloeiende uit verplichtingen.

Verlenen/vaststellen subsidies

  • -

    Het voorbereiden, aangaan, ondertekenen en uitvoeren van raam- en uitvoeringsovereenkomsten met gesubsidieerde instellingen (BCF), een en ander tot een maximaal bedrag ad € 50.000,- en een looptijd korter dan 1 jaar.

  • -

    Het weigeren, verlenen, vaststellen, wijzigen en intrekken van subsidies aangaande het werkveld van de betreffende afdeling, binnen de voor het betreffende onderwerp toegekende budgetten, een en ander tot een maximaal bedrag ad € 50.000,-.

  • -

    Aanvrager in de gelegenheid stellen een onvolledige subsidieaanvraag aan te vullen.

  • -

    Een subsidieaanvraag o.g.v. art. 4:5 Algemene wet bestuursrecht niet in behandeling te nemen.

Aanvragen subsidies

Het aanvragen van subsidies, rijksvergoedingen, bijdragen, uitkeringen en overige gelden evenals het verrichten van handelingen die in verband met het afleggen van verantwoording van (te) ontvangen gelden nodig zijn, dat tot een bedrag van € 50.000,-.

Bij aanvragen waar andere afdelingen en/of diensten betrokken zijn en bij aanvragen waar cofinanciering wordt gevraagd is vooroverleg met de directeur een voorwaarde.

De subsidieaanvraag moet passen binnen het geldende beleid. Indien dit niet het geval is, is de uitsluitingsgrond van artikel 6 onder c van dit Ondermandaatbesluit van toepassing en is het college het bevoegde gezag.

Deel D: Speciale bevoegdheden afdelingshoofd Cultuur, Monumenten en Toerisme

Monumentenwet / Monumentenverordening

  • -

    Verlenen van uitstel voor gereedmelding.

  • -

    Het voeren van een procedure van plaatsing van monumenten op de gemeentelijke monumentenlijst, nadat het college een conceptbesluit heeft genomen om over te gaan tot een procedure van plaatsing.

Deel E: Speciale bevoegdheden afdelingshoofd Grondzaken

Specifieke Grondzakenovereenkomsten

Het tot maximaal bedrag van € 50.000,- (exclusief BTW) per transactie gedurende de gehele looptijd van de overeenkomst:

  • -

    Aan- en verkopen van onroerende zaken;

  • -

    Vestigen van erfdienstbaarheden, rechten van erfpacht en opstal op gemeente-eigendommen;

  • -

    Uitgeven in erfpacht en het verlenen van toestemming tot het geheel of gedeeltelijk vervreemden van een recht van erfpacht;

  • -

    In gebruik geven van gemeente-eigendommen of aan de gemeente toebehorende zakelijke rechten;

  • -

    Aangaan van kwalitatieve verbintenissen voor en ten laste van gemeente-eigendommen;

  • -

    Verhuren of verpachten van gemeente-eigendommen of aan de gemeente toebehorende zakelijke rechten;

Het voorbereiden, aangaan, ondertekenen en uitvoeren van andere overeenkomsten dan hierboven expliciet genoemd, binnen de voor het betreffende onderwerp toegekende budgetten en het vastgestelde aanbestedingsbeleid, mede omvattende het beheer van de gemeentelijke accommodaties, een en ander tot een maximale financiële verplichting van € 50.000,- (exclusief BTW).

Afwijking Grondprijzenbrief

Gebruikmaken van de afwijkingsmogelijkheden van de genoemde prijzen in de geldende Grondprijzenbrief voor wat betreft Stroken Grond I tot en met IV. Hierbij wordt de voorwaarde gesteld dat het geëigende bevoegdheidsniveau wordt bepaald aan de hand van de berekening van de theoretische omvang van de transactie op basis van de vastgestelde richtprijzen

Deel F: Speciale bevoegdheden afdelingshoofd RO en Wonen

Verkoopregulerende bepalingen

Het beslissen op aanvragen van projectontwikkelaars om ontheffing van de verkoopregulerende bepalingen voor sociale en middeldure woningen.

Verordening Indicatiestelling Woningen/Convenant woonruimteverdeling

Toekennen en weigeren stadsvernieuwingsurgentie.

Leegstandswet

Verlenen en weigeren toestemming tijdelijke verhuur.

Verordening Financiële Stimulering Funderingsherstel (Project Grenen Palen)

Het nemen van beslissingen, inclusief het toepassen van de hardheidsclausule, op basis van deze verordening tot een maximaal bedrag ad € 50.000,- (exclusief BTW) per beslissing.

Deel G: Ondertekening en inwerkingtreding

Besluit d.d.

30 juni 2009

Gepubliceerd in gemeenteblad

9 juli 2009

Inwerkingtreding

10 juli 2009

Toegezonden aan B&W

30 juni 2009

Handtekening directeur

Bijlage 2 Vertegenwoordiging in en buiten rechte

De burgemeester van de gemeente Zaanstad;

overwegende, dat:

artikel 171, lid 1 van de Gemeentewet als volgt luidt:

“De burgemeester vertegenwoordigt de gemeente in en buiten rechte."

Artikel 171 lid 2 van de gemeentewet als volgt luidt:

“De burgemeester kan de in het eerste lid bedoelde vertegenwoordiging opdragen aan een door hem aan te wijzen persoon”.

het gewenst is voor de Dienst Stad een persoon aan te wijzen aan wie de in de wet genoemde vertegenwoordigingsbevoegdheid wordt opgedragen;

b e s l u i t :

  • 1.

    de directeur van de Dienst Stad aan te wijzen als persoon die namens de burgemeester de gemeente Zaanstad in en buiten rechte vertegenwoordigt, indien en voor zover het gaat om aangelegenheden de Dienst Stad betreffende en de directeur blijft binnen de bevoegdheden die hij heeft krachtens het Algemeen Mandaat Besluit.

  • 2.

    de directeur van de Dienst Stad toe te staan deze vertegenwoordiging over te dragen aan personen binnen de Dienst Stad. die op basis, en binnen de grenzen van het ondermandaatbesluit van de Dienst Stad rechtshandelingen en/of feitelijke handelingen mogen verrichten.

Zaanstad,………………………………………..

De burgemeester,