Permanente link
Naar de actuele versie van de regeling
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR111835
Naar de door u bekeken versie
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR111835/1
Regeling vervallen per 01-01-2015
Verordening cliëntenparticipatie Wwb gemeente Zandvoort
Geldend van 01-01-2009 t/m 31-12-2014
Intitulé
Verordening cliëntenparticipatie Wwb gemeente ZandvoortWet werk en bijstand
Vastgesteld door de gemeenteraad van Zandvoort : d.d. 24 maart 2009
Gepubliceerd in de Zandvoortse Courant : d.d. 16 juli 2009
Inwerkingtreding : d.d. 01 januari 2009
Registratienr: 2009/01/3599 Z2009-000625
VERORDENING
Cliëntenparticipatie Wwb gemeente Zandvoort
De raad van de gemeente Zandvoort:
gelezen het voorstel van het college van burgemeester en wethouders van 17 februari 2009, nr. 2009/01/3691;
gelet op de overwegingen van de commissie Raadszaken van 10 maart 2009;
gelet op artikel van de Wet werk en bijstand;
besluit de volgende verordening, inclusief toelichting, vast te stellen:
Verordening Cliëntenparticipatie
Artikel 1
Begripsbepalingen
Voor de toepassing van deze verordening wordt verstaan onder:
a.het college: het college van Burgemeester en Wethouders van de
gemeente Zandvoort;
b.de raad: de gemeenteraad van Zandvoort.
c.wet: Wet werk en bijstand of de Wet Inkomensvoorziening Oudere en
gedeeltelijk arbeidsongeschikte werkloze werknemers of de Wet
inkomensvoorziening oudere en gedeeltelijk arbeidsongeschikte gewezen
zelfstandigen;
d.cliënten: personen die een uitkering ontvangen op grond van de wet dan
wel op grond van het minimabeleid van de gemeente;
e.vertegenwoordigers: vertegenwoordigers van belangenorganisaties
van cliënten;
Artikel 2
-
Cliëntenraad
-
1. De cliëntenraad wordt ingesteld door het college om de gewenste participatie vanburgers te bereiken binnen de gemeente Zandvoort.
-
2. De cliëntenraad heeft tot doel de communicatie te bevorderen tussen de
gemeente Zandvoort en haar cliënten.
Artikel 3
-
Taak
-
1. De cliëntenraad heeft tot taak het college gevraagd en ongevraagd te adviserenover haar dienstverlening en de beleidsterreinen die direct verband houden met of verwant zijn aan de wet.
-
2. De cliëntenraad adviseert niet over individuele zaken/klachten.
-
3. De cliëntenraad adviseert niet over interne of organisatorische aangelegenhedenvan de gemeente.
Artikel 4
-
Benoeming en ontslag leden
-
1. Leden van de cliëntenraad worden benoemd door het college.
-
2. De zittingsduur van de leden is behoudens tussentijds aftreden in beginsel
maximaal 4 jaar, en zij kunnen ten hoogste eenmaal worden herbenoemd.
-
3. Het lidmaatschap van de cliëntenraad wordt in principe beëindigd na afloop van de cliëntrelatie, maar kan nog met maximaal een jaar worden voortgezet zolang niet in vervanging is voorzien.
-
4. Het lidmaatschap eindigt met onmiddellijke ingang op het moment dat het lid daarzelf schriftelijk om verzoekt bij het college.
-
5. De benoeming ter voorziening in een tussentijdse vacature geschiedt bij voorkeurbinnen twee maanden na het ontstaan van de vacature.
-
6. Leden van de cliëntenraad kunnen geen deel uitmaken van of werkzaam zijnonder verantwoordelijkheid van bestuursorganen van de gemeente. Op het moment dat een lid onderdeel gaat uitmaken van of begint met het verrichten van werkzaamheden onder verantwoordelijkheid van een bestuursorgaan van de gemeente eindigt zijn lidmaatschap van de cliëntenraad.
Artikel 5
-
Samenstelling
-
1. De cliëntenraad vormt zoveel mogelijk een afspiegeling van het cliëntenbestand van de gemeente en bestaat uit minimaal 4 leden en maximaal 8 leden.
-
2. De cliëntenraad bestaat zoveel mogelijk uit een gelijk aantal cliënten en
vertegenwoordigers.
-
3. De cliëntenraad benoemt uit zijn midden een voorzitter en een secretaris.
Artikel 6
-
Werkwijze
-
1. Om te kunnen voldoen aan het in artikel 3 lid 1 gestelde dient de cliëntenraad
door de gemeente tijdig van tevoren te worden geïnformeerd en/of om advies
gevraagd.
-
2. Ieder lid mag zowel mondeling als schriftelijk bij de voorzitter van de cliëntenraad
voorstellen indienen.
-
3. De cliëntenraad vergadert in principe zes keer per jaar.
-
4. De vergaderingen van de cliëntenraad worden in het openbaar gehouden.
-
5. Indien over personen wordt beraadslaagd of over zaken waaromtrent een
meerderheid van de aanwezige leden van de cliëntenraad dat wenst, wordt een besloten vergadering gehouden. In dat geval zijn de geheimhoudingsregels van de Gemeentewet van toepassing.
-
6. De voorzitter draagt er zorg voor dat de oproepingen, spoedeisende zaken uitgezonderd, tenminste tien dagen voor de te houden vergaderingen worden verzonden. Indien er sprake is van een spoedeisende zaak zal de voorzitter de leden inhoudelijk de argumenten betreffende het spoedeisende karakter meedelen.
-
7. De oproeping vermeldt plaats, datum en uur van de vergadering alsmede de agenda.
-
8. Tijdens de vergadering wordt geen besluit genomen als daarvoor niet tenminste de helft van het aantal zitting hebbende leden is opgekomen.
-
9. Op verzoek van de voorzitter dan wel tenminste 1/3 deel van de leden kunnen leden van het college van burgemeester en wethouders, de gemeenteraadsleden, functionarissen in dienst van de gemeente en/of andere deskundigen worden uitgenodigd voor het bijwonen van een vergadering of delen daarvan, het zij bij de behandeling van bepaalde onderwerpen.
-
10. Een besluitenlijst van de vergadering wordt binnen twee weken na de
vergadering verspreid. De notulen worden gelijktijdig met de oproepingen tien dagen voor de te houden vergadering samen met de agenda toegestuurd. In de vergadering worden deze vastgesteld.
-
11. De cliëntenraad brengt over de werkzaamheden jaarlijks een verslag uit binnen vier maanden na het einde van het kalenderjaar waar het verslag betrekking op heeft. Dit verslag wordt ter kennis gebracht aan het college, de gemeenteraad en raadscommissie van de gemeente.
Artikel 7
-
Faciliteiten
-
1. Het college verschaft de cliëntenraad de fysieke faciliteiten die nodig zijn voor deuitoefening van haar taak.
-
2. De cliëntenraad kan wanneer er middelen nodig zijn voor
deskundigheidsbevordering een verzoek doen bij het college. Het college zal
beoordelen of dit verzoek redelijk is.
-
3. De leden van de cliëntenraad ontvangen een onkostenvergoeding per
bijgewoonde vergadering. De onkostenvergoeding geldt alleen voor de
overlegvergadering met de Gemeente. Alle interne overleggen worden niet betaald.
-
4. De hoogte van de onkostenvergoeding bedraagt € 50,--en wordt jaarlijks
geïndexeerd met het prijsindexcijfer voor de gezinsconsumptie (CPI).
Artikel 8
Inwerkingtreding
De verordening treedt in werking op 01 januari 2009.
Artikel 9
Citeertitel
Deze verordening kan worden aangehaald als “Verordening cliëntenparticipatie Wwb gemeente Zandvoort”.
Aldus vastgesteld in de openbare raadsvergadering van 24 maart 2009.
De griffier, De voorzitter,
Toelichting op de Verordening Cliëntenparticipatie Wet werk en bijstand gemeente Zandvoort
Algemeen
De wettelijke basis voor de verordening is te vinden in de Gemeentewet, de Wwb, IOAW, IOAZ.
Het betreft de volgende passages:
Gemeentewet Artikel 150:
1.De raad stelt een verordening vast waarin regels worden gesteld met betrekking
tot de wijze waarop ingezetenen en belanghebbenden bij de voorbereiding van gemeentelijk beleid worden betrokken. Dit biedt een algemene basis voor cliëntenparticipatie bij de gemeente Zandvoort.
Wwb artikel 47:
De gemeenteraad stelt bij verordening regels over de wijze waarop de personen, bedoeld in artikel 7, eerste lid, of hun vertegenwoordigers worden betrokken bij de uitvoering van deze wet, waarbij in ieder geval wordt geregeld de wijze waarop:
a.Periodiek overleg wordt gevoerd met deze personen of hun vertegenwoordigers;
b.Deze personen of vertegenwoordigers onderwerpen voor de agenda van dit overleg kunnen aanmelden;
c.Zij worden voorzien van de voor een adequate deelname aan het overleg
benodigde informatie.
IOAW en IOAZ artikel 42:
Burgemeester en wethouders dragen zorg voor de realisatie en vormgeving van cliëntenparticipatie bij de uitvoering van de wet, met inachtneming van artikel 150 van de Gemeentewet.
Artikel 1
Begripsbepalingen
Dit artikel bevat enkele begripsomschrijvingen.
Artikel 2
-
Cliëntenraad
-
1. Hier wordt aangegeven dat de cliëntenraad voor de gemeente Zandvoort
voortkomt uit de wens om de cliëntenparticipatie voor de gemeente goed geregeld te hebben.
-
2. Met een cliëntenraad voor de gemeente Zandvoort kan ervoor gezorgd wordendat de communicatie tussen de gemeente en de cliënten verbeterd wordt. Voor de gemeente Zandvoort betekent dat het vergroten van het inzicht in de beleving en ervaring van haar cliënten over de dienstverlening van de gemeente en de kwaliteit van haar producten; voor de cliëntenraad betekent dat reageren op en adviseren over de dienstverlening en producten van de gemeente Zandvoort.
Artikel 3
Taak
De advisering strekt zich uit tot de dienstverlening, de beleidsterreinen die direct verband houden met de Wwb, IOAW en de IOAZ en die daaraan verwant zijn voor zover zij althans de cliënten direct aangaan (zoals het minimabeleid). Het is niet de bedoeling dat de leden zich gaan bezighouden met bijvoorbeeld interne, organisatorische zaken. Beleidsterreinen buiten de Wwb om, maar die wel de positie van de cliënt kunnen beïnvloeden (bijvoorbeeld de Wmo) vallen buiten de reikwijdte van de gevraagde advisering. Het is verder niet de bedoeling dat de cliëntenraad adviseert over individuele zaken en klachten. Wel kunnen meerdere klachten over hetzelfde onderwerp leiden tot een opmerking ter verbetering van de dienstverlening.
Artikel 4
Benoeming en ontslag leden
Het college van de gemeente Zandvoort zal de leden van de cliëntenraad
benoemen. De zittingsduur van de leden wordt in principe in tijd beperkt om een zekere doorstroming binnen de cliëntenraad te bewerkstelligen. Wel is er een mogelijkheid tot herbenoeming. Het lidmaatschap wordt in principe beëindigd na afloop van de cliëntrelatie en bij (tussentijds) schriftelijk opzeggen.
Artikel 5
Samenstelling
De omvang en de samenstelling van de cliëntenraad zal vooral bepaald worden door het aantal kandidaten dat zich aanmeldt. Het college kiest ervoor om gelet op de wens om een gelijke verhouding van vertegenwoordigers en cliënten te hebben op een cliëntenraad van minimaal 4 leden en maximaal 8 leden.
Artikel 6
Werkwijze
De gemeente is er voorstander van dat de cliëntenraad participeert voordat het beleid is uitgewerkt en het college besloten heeft. Anders zou de participerende cliënt uitsluitend via het spreekrecht bij de raadscommissie nog invloed kunnen uitoefenen. De gemeente kiest ervoor dat de cliëntenraad tijdig in het beleidsproces wordt betrokken, voordat het college zich hier definitief over heeft uitgesproken. De vergaderingen van de cliëntenraad kunnen dan ook een informerend karakter hebben op beleidsvoornemens en/of wijzigingen, zodat in dat stadium al meegedacht kan worden. Het college zal de cliëntenraad advies vragen. De advisering kan overige ook ongevraagd geschieden. Dit artikel beschrijft ook de frequentie van het aantal vergaderingen waarvoor deze verordening geldt. Als er geen bespreekpunten zijn, zal de frequentie minder zijn. Als vanwege de voortgang van de beleidsstukken frequenter overleg noodzakelijk is, moet dit mogelijk zijn. De wijze van het uitschrijven van de vergadering is bij de voorzitter van de cliëntenraad neergelegd die vanuit zijn verantwoordelijkheid deze taak op zich neemt. Vanuit de afdeling Maatschappelijke zaken en Dienstverlening zal altijd een
ambtelijk vertegenwoordiger uit de staf bij de vergaderingen zijn, met uitzondering van de besloten bijeenkomsten.
Artikel 7
Faciliteiten
De cliëntenraad kan niet functioneren als zij niet beschikt over vergaderfaciliteiten. Deze worden dan ook aangeboden. Tevens zal zij in de gelegenheid gesteld moeten worden om gebruik te maken van de repro-faciliteiten. De leden van de cliëntenraad ontvangen ook een onkostenvergoeding per bijgewoonde vergadering van € 50,--. Deze vergoeding wordt jaarlijks geïndexeerd. Het toekennen van een onkostenvergoeding heeft behalve een materiële ook een
symbolische waarde: er wordt duidelijk gemaakt dat cliëntenparticipatie serieus wordt genomen. Daarbij moeten deze vergoedingen gekwalificeerd worden als onkostenvergoeding. Onkostenvergoedingen vormen namelijk geen inkomsten die in mindering gebracht dienen te worden op de uitkering. Aantoonbare meerkosten komen binnen redelijke grenzen ook voor vergoeding in aanmerking, zoals telefoonkosten verbonden aan het telefoonnummer van de cliëntenraad.
Artikel 9
Citeertitel
Deze bepaling spreekt voor zich.
Ziet u een fout in deze regeling?
Bent u van mening dat de inhoud niet juist is? Neem dan contact op met de organisatie die de regelgeving heeft gepubliceerd. Deze organisatie is namelijk zelf verantwoordelijk voor de inhoud van de regelgeving. De naam van de organisatie ziet u bovenaan de regelgeving. De contactgegevens van de organisatie kunt u hier opzoeken: organisaties.overheid.nl.
Werkt de website of een link niet goed? Stuur dan een e-mail naar regelgeving@overheid.nl