Mandaatbesluit Zandvoort

Geldend van 20-12-2018 t/m heden

Intitulé

Mandaatbesluit Zandvoort

Het college van burgemeester en wethouders en de burgemeester van de gemeente Zandvoort, een ieder voor zover het de bevoegdheden van het betreffende orgaan betreft,

overwegende dat,

  • -

    bij besluit van 16 mei 2017 het college van burgemeester en wethouders en de burgemeester van de gemeente Zandvoort het ‘Mandaatbesluit ambtelijke samenwerking Zandvoort-Haarlem' hebben vastgesteld, welke in werking is getreden met ingang van 1 januari 2018;

  • -

    het college van burgemeester en wethouders en de burgemeester van Zandvoort met voornoemd besluit een algemeen mandaat hebben verleend aan de algemeen directeur van de gemeente Haarlem;

  • -

    dat in artikel 2, derde lid, van het `Mandaatbesluit ambtelijke samenwerking Zandvoort-Haarlem' enkele bevoegdheden zijn uitgesloten van het algemene mandaat aan de algemeen directeur van Haarlem;

  • -

    het voor de efficiëntie van de besluitvorming wenselijk is om voor enkele bevoegdheden van het college van burgemeester en wethouders en de burgemeester van Zandvoort mandaat te verlenen aan de gemeentesecretaris van de gemeente Zandvoort;

besluiten vast te stellen:

het Mandaatbesluit gemeentesecretaris Zandvoort 2018

Artikel 1 Begrippen

In dit mandaatbesluit wordt verstaan dan wel mede verstaan onder:

  • a.

    mandaat: de bevoegdheid om in naam van een bestuursorgaan een besluit te nemen;

  • b.

    volmacht: de bevoegdheid om te besluiten tot en het verrichten van privaatrechtelijke rechtshandelingen in naam van het bestuursorgaan;

  • c.

    machtiging: de bevoegdheid feitelijke handelingen, niet zijnde privaatrechtelijke rechtshandelingen, te verrichten in naam van het bestuursorgaan;

  • d.

    besluit: een schriftelijke beslissing, inhoudende een publiekrechtelijke rechtshandeling.

Artikel 2 Mandaat

  • 1. Aan de gemeentesecretaris van de gemeente Zandvoort wordt mandaat verleend om namens het college van burgemeester en wethouders en de burgemeester van de gemeente Zandvoort en onder hun verantwoordelijkheid besluiten te nemen omtrent:

    • a.

      Het beslissen op bezwaarschriften indien het bezwaarschrift niet-ontvankelijk is en/of het primaire besluit niet wordt herroepen;

    • b.

      Het verlenen van parkeervergunningen die door de gemeente Zandvoort worden bekostigd;

  • 2. De bevoegdheid om een besluit te nemen houdt tevens in de bevoegdheid tot het weigeren, wijzigen, beëindigen of intrekken van dat besluit.

Artikel 3 Volmacht en machtiging

  • 1. Aan de gemeentesecretaris van de gemeente Zandvoort wordt, om de uitvoering van de eerder bedoelde taken mogelijk te maken:

    • a.

      volmacht verleend tot het besluiten tot en het verrichten van privaatrechtelijke rechtshandelingen;

    • b.

      machtiging verleend tot het verrichten van feitelijke handelingen.

  • 2. De bevoegdheid om tot een privaatrechtelijke rechtshandeling te besluiten en deze te verrichten dan wel een feitelijke handeling te verrichten houdt tevens in de bevoegdheid tot het wijzigen, opzeggen of anderszins beëindigen van die (rechts)handeling.

  • 3. Onder machtiging wordt mede begrepen alle voorbereidende handelingen in het kader van de behandeling van bezwaarschriften alsmede het voeren van verweer bij de rechter, tenzij het college van burgemeester en wethouders of de burgemeester van de gemeente Zandvoort vooraf heeft aangegeven hierin zelf te willen voorzien.

Artikel 4 Omvang en instructies mandaat, volmacht en machtiging

  • 1. Het mandaat, de volmacht en de machtiging wordt beperkt door de grenzen van de voor het onderwerp geldende wet- en regelgeving en het geformuleerde beleid, inclusief eventuele richtlijnen en instructies.

  • 2. Het mandaat omvat naast het nemen en ondertekenen van besluiten, tevens het verrichten van alle voorbereidings- en uitvoeringshandelingen die bij de uitoefening van de bevoegdheid behoren, zoals:

    • a.

      het verstrekken van mondelinge en/of schriftelijke informatie en gegevens van feitelijke en objectieve aard;

    • b.

      het verzenden van ontvangstbewijzen;

    • c.

      het voeren van overige correspondentie;

    • d.

      het vragen van adviezen en inwinnen van inlichtingen;

    • e.

      het verzorgen van publicaties.

  • 3. De gemeentesecretaris van de gemeente Zandvoort is bevoegd tot het nemen van besluiten, tenzij:

    • a.

      Advies nodig is van andere organisatieonderdelen of externe partijen en het verkregen advies niet aansluit op respectievelijk niet tot dezelfde conclusie leidt als het eigen standpunt;

    • b.

      het besluit een afwijking zou inhouden van het bestaande beleid, richtlijnen, voorschriften en dergelijke;

    • c.

      uit het besluit financiële gevolgen voortvloeien die niet zijn voorzien in de begroting;

    • d.

      vóór het nemen van het besluit zienswijzen of bedenkingen hiertegen naar voren zijn gebracht;

    • e.

      het college van burgemeester en wethouders of de burgemeester van de gemeente Zandvoort vooraf te kennen heeft gegeven zelf te willen beslissen.

      Indien zich een of meer van de onder a tot en met e omschreven situaties voordoet, dan besluit het ter zake bevoegd bestuursorgaan.

  • 4. De in dit artikel genoemde instructies hebben uitsluitend interne werking.

    Indien de instructies niet in acht worden genomen, blijven de rechtsgevolgen van het genomen besluit of de andere handeling geheel in stand.

Artikel 5 Plaatsvervanging

  • 1. De plaatsvervanger van de gemeentesecretaris van de gemeente Zandvoort oefent dezelfde bevoegdheid uit als degene die hij vervangt.

Artikel 6 Ondertekening en ondertekeningsmandaat

  • 1. Ingeval van uitoefening van publiekrechtelijke bevoegdheden namens het college en bij het verrichten van feitelijke handelingen worden stukken als volgt ondertekend:

    Het college van burgemeester en wethouders van Zandvoort,

    namens dezen,

    <de gemeentesecretaris, met vermelding naam functionaris>.

  • 2. Ingeval van uitoefening van privaatrechtelijke bevoegdheden en uitoefening van publiekrechtelijke bevoegdheden namens de burgemeester worden stukken als volgt ondertekend:

    De burgemeester van Zandvoort,

    namens deze,

    <de gemeentesecretaris, met vermelding naam functionaris>.

Artikel 7 Informatieverstrekking

De gemeentesecretaris van de gemeente Zandvoort informeert het ter zake bevoegd bestuursorgaan desgewenst en indien nodig over de krachtens mandaat genomen besluiten en over de wijze waarop het mandaat overigens wordt uitgeoefend.

Artikel 8 Intrekking bestaande mandaten

Gelijktijdig met de vaststelling van dit besluit wordt de `Mandaatregeling 2015' ingetrokken.

Artikel 9 Citeertitel en inwerkingtreding

Dit besluit wordt aangehaald als `Mandaatbesluit gemeentesecretaris Zandvoort 2018' en treedt na bekendmaking in werking.

Ondertekening

Aldus vastgesteld op 4 december 2018 (2018/428567)

Burgemeester en wethouders van Zandvoort,

de secretaris,

W. van den Berg

de burgemeester,

mr. N. Meijer