Regeling vervallen per 15-02-2018

Mandaatregeling gemeente Zederik 2017

Geldend van 23-03-2017 t/m 14-02-2018

Intitulé

Mandaatregeling gemeente Zederik 2017

De burgemeester, het college van burgemeester en wethouders en de heffings- en invorderingsambtenaar van Zederik, elk voor zover bevoegd;

overwegende dat het wenselijk is een nieuwe mandaatregeling vast te stellen;

gelet op afdeling 10.1.1 van de Algemene wet bestuursrecht;

BESLUITEN

vast te stellen de

MANDAATREGELING GEMEENTE ZEDERIK 2017

Artikel 1. Definities

In deze regeling wordt verstaan onder:

  • a. machtiging:

    de bevoegdheid om in naam van het bestuursorgaan feitelijke handelingen te verrichten of om het bestuursorgaan te vertegenwoordigen in bestuursrechtelijke procedures.

  • b. mandaat:

    de bevoegdheid om in naam van het bestuursorgaan besluiten te nemen, waaronder tevens de voorbereiding en de uitvoering ervan wordt verstaan.

  • c. mandaatgever:

    het bestuursorgaan dat de betreffende bevoegdheid heeft verleend.

  • d. gemandateerde:

    degene die de bevoegdheid namens het bestuursorgaan uitoefent.

  • e. ondermandaat:

    de gemandateerde verleent mandaat aan een ander. Voor het verlenen van ondermandaat is toestemming van de oorspronkelijke mandaatgever noodzakelijk.

  • f. volmacht:

    de bevoegdheid om in naam van het bestuursorgaan privaatrechtelijke rechtshandelingen te verrichten.

Artikel 2. Mandaatregister, mandaat, volmacht en machtiging

  • 1. Er is een mandaatregister, waarin de verleende (onder)mandaten zijn opgenomen. Deze mandaatlijst wordt aangehaald als: Mandaatregister, behorend bij de Mandaatregeling gemeente Zederik 2017.

  • 2. Het college, de burgemeester, de heffingsambtenaar en de invorderingsambtenaar verlenen mandaat respectievelijk volmacht respectievelijk machtiging aan afdelingshoofden en medewerkers om de bevoegdheden zoals opgenomen in het mandaatregister uit te oefenen onder de daar genoemde voorwaarden en tot zover de uitoefening van deze bevoegdheden tot de taken en verantwoordelijkheden van de afdelingshoofden en medewerkers behoren.

  • 3. Alle bevoegdheden die in het mandaatregister zijn opgenomen, zijn standaard gemandateerd aan de gemeentesecretaris/directeur. Dit wordt niet separaat in het mandaatregister vermeld.

  • 4. De in deze regeling opgenomen bepalingen omtrent mandaat zijn van overeenkomstige toepassing op het uitoefenen van ondermandaat, volmacht en machtiging.

  • 5. De mandaatgever kan te allen tijde ter zake van de uitoefening van de gemandateerde bevoegdheid bijzondere aanwijzingen geven of zelf de bevoegdheid uitoefenen.

Artikel 3. Mandaat en ondermandaat

  • 1. Het bestuursorgaan besluit over het verlenen van (onder)mandaat.

  • 2. (Onder)mandaat kan worden verleend aan medewerkers werkzaam in of buiten de gemeentelijke organisatie en aan bestuursorganen van de gemeente Zederik en andere bestuursorganen, voor zover de aard van de mandaatverlening zich niet tegen de mandaatverlening verzet.

  • 3. (Onder)mandaat wordt schriftelijk vastgelegd.

Artikel 4. Relatie Regeling budgetbeheer

Indien de uitoefening van het mandaat financiële consequenties heeft, is de geldende Regeling budgetbeheer mede van toepassing.

Artikel 5. Geen gebruik maken van mandaat

De gemandateerde maakt geen gebruik van het mandaat indien:

  • a.

    niet wordt voldaan aan bij mandaatverlening gestelde voorwaarden;

  • b.

    overschrijding dreigt van kredieten of begrotingsposten;

  • c.

    niet conform regelgeving of niet binnen bestaand beleid wordt besloten;

  • d.

    hij bij de te nemen beslissing een persoonlijk belang heeft als bedoeld in artikel 2:4, tweede lid van de Algemene wet bestuursrecht.

Artikel 6. Informatie aan het bestuursorgaan, vooraf en achteraf

  • 1. De gemandateerde voert vooroverleg en koppelt terug met de mandaatgever in geval:

    • a.

      er twijfel bestaat of een aangelegenheid onder het mandaat valt;

    • b.

      wordt afgeweken van een (wettelijk) verplicht voorgeschreven advies.

  • 2. De gemandateerde stelt het bestuursorgaan achteraf in kennis van die besluiten, waarvan hij redelijkerwijs moet aannemen dat deze voor het bestuursorgaan van belang zijn om voldoende geïnformeerd te zijn.

Artikel 7. Reikwijdte mandaat

Een verleend mandaat strekt zich niet uit tot:

  • a.

    het vaststellen, wijzigen of intrekken van algemeen verbindende voorschriften;

  • b.

    het beslissen op een bezwaarschrift of een klacht, zoals bedoeld in titel 9.1. van de Algemene wet bestuursrecht; en,

  • c.

    het vaststellen, wijzigen of intrekken van beleidsregels.

Artikel 8. Plaatsvervanging

In geval van afwezigheid of ontstentenis van de gemandateerde, treedt de hierna aangewezen vervanger in de plaats:

  • 1.

    Gemeentesecretaris wordt vervangen door de loco-gemeentesecretaris.

  • 2.

    Een afdelingshoofd wordt vervangen door diens waarnemend afdelingshoofd.

Artikel 9. Slotbepalingen

  • 1. Dit besluit kan worden aangehaald als ‘Mandaatregeling gemeente Zederik 2017’.

  • 2. Deze regeling treedt in werking op de dag na bekendmaking.

  • 3. Per de dag van inwerkingtreding van deze regeling wordt ‘Mandaatregeling gemeente Zederik 2010’ en het bijbehorende Mandaatregister ingetrokken.

Ondertekening

Aldus besloten in de vergadering van het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Zederik op 7 februari 2017.

de gemeentesecretaris,

de burgemeester,

 

Aldus besloten door de burgemeester van de gemeente Zederik op 7 februari 2017.

de burgemeester,

 

Aldus besloten door de heffingsambtenaar van de gemeente Zederik op 22 februari 2017.

de heffingsambtenaar,

 

Aldus besloten door de invorderingsambtenaar van de gemeente Zederik op 22 februari 2017.

de invorderingsambtenaar,

Bijlage: Mandaatregister gemeente Zederik 2017

Mandaatregister

Behorende bij de

Mandaatregeling gemeente Zederik 2017

Vastgesteld door:

de burgemeester,

het college van burgemeester en wethouders,

de heffingsambtenaar en

de invorderingsambtenaar

van de gemeente Zederik,

elk voor zover bevoegd,

d.d. 7 en 22 februari 2017

Wijzigingenlijst

Besluit kenmerk

Datum besluit

Datum bekendmaking

Datum inwerkingtreding

Wijziging betreft (verwijzen naar nrs. in mandaatregeling)

Inhoudsopgave Mandaatregister

  • 1.

    Privaatrechtelijke rechtshandelingen

  • 2.

    Gerechtelijke procedures

  • 3.

    Wet bescherming persoonsgegevens (Wbp)

  • 4.

    Het verstrekken van informatie (Wet openbaarheid van bestuur en Wet justitiële gegevens)

  • 5.

    Wet kenbaarheid publiekrechtelijke beperkingen op onroerende zaken (WKPB)

  • 6.

    Algemene wet bestuursrecht (Awb)

    • A.

      AWB Algemeen (zienswijzen, termijnen)

    • B.

      Toezicht, handhaving en invordering

    • C.

      Wet dwangsom en beroep bij niet tijdig beslissen

  • 7.

    Feitelijke handelingen (geen privaatrechtelijke rechtshandelingen of besluiten in de zin van de Awb)

  • 8.

    Burgerzaken

  • 9.

    Vergunningverlening (niet zijnde omgevingsvergunningen)

    • A.

      RO-gerelateerd

    • B.

      Vergunningen mbt huisvesting

    • C.

      Vergunning Drank- en Horecawet en andere bijzondere wetten

    • D.

      Vergunningen mbt de Algemene Plaatselijke Verordening

    • E.

      Vergunningen/besluiten inzake parkeren en verkeer

  • 10.

    Omgevingsvergunning

  • 11.

    Wet Basisregistratie voor Adressen en Gebouwen (Wet BAG)

  • 12.

    Waterwet

  • 13.

    Welzijn (WMO, Leerlingenvervoer, Kinderopvang)

  • 14.

    Subsidies

  • 15.

    Planning, control en financiën

  • 16.

    Grondzaken en onroerend goed

1 Privaatrechtelijke rechtshandelingen

Nr.

Bevoegdheid

Rechtsgrond

Bevoegd orgaan

Mandaat aan

Ondermandaat

Bijzondere voorwaarden

1.1

Besluiten tot het aangaan, wijzigen, opzeggen, beëindigen en ontbinden van privaatrechtelijke overeenkomsten

en

het verrichten van privaatrechtelijke rechtshandelingen ter uitvoering van die besluiten (met inbegrip van de ondertekening van overeenkomsten).

Gemeentewet,

artikel 160

Gemeentewet,

artikel 171

College

Burgemeester

Afdelingshoofd

Budgethouder

1. niet zijnde oprichting of deelneming in een rechtspersoon;

2. financiële dekking moet aanwezig zijn in de vorm van een daarvoor bestemde begrotingspost of beschikbaar gesteld krediet;

3. het aangaan van de rechtshandeling vloeit voort uit de aan de betreffende de afdeling opgedragen taken en reikt niet verder dan het maximumbedrag genoemd in de geldende regeling budgetbeheer.

1.2

Het vaststellen van de aanbestedingsstrategie voor inkopen

a. tot een bedrag van € 25.000

b. boven een bedrag van € 25.000

College

Afdelingshoofd

Budgethouder

Ondermandaat geldt alleen voor a.

In overleg met inkoopcoördinator.

1.3

Het gunnen van een opdracht in het kader van een aanbestedingsprocedure

a. tot een bedrag van € 25.000

b. tot een bedrag van € 100.000

c. boven een bedrag van € 100.000

College

Afdelingshoofd

Budgethouder

Mandaat geldt voor zover passend binnen beschikbaar krediet.

Mandaat geldt voor b en c, ondermandaat geldt alleen voor a.

C in overleg met portefeuillehouder.

1.4

Afwijken van de kaderstelling in de nota inkoop- en aanbesteding gemeente Zederik 2014

a. tot een bedrag van € 25.000

b. boven een bedrag van € 25.000

College

Afdelingshoofd

Mandaat geldt alleen voor a.

In overleg met inkoopcoördinator.

1.5

Het inkopen van werken, leveringen en diensten.

Machtiging

College

Afdelingshoofd

Budgethouder

1.6

Besluiten tot het aangaan van planschadeovereenkomsten en het uitvoeren hiervan (met inbegrip van de ondertekening van overeenkomsten).

Gemeentewet, artikel 160 en 171,

artikel 6.4a Wro

Burgemeester

College

Afdelingshoofd

2 Gerechtelijke procedures

Nr.

Bevoegdheid

Rechtsgrond

Bevoegd orgaan

Mandaat aan

Ondermandaat

Bijzondere voorwaarden

2.1

Het (beslissen tot het) indienen van een zienswijze, bezwaar of beroep naar aanleiding van:

– een tegen de gemeente ingestelde (rechts-)vordering, aansprakelijkstelling of ingebrekestelling

– een aan de gemeente gerichte (concept-)beschikking

een en ander voor zover deze (rechts-)vordering, aansprakelijkstelling, ingebrekestelling en beschikking betrekking heeft op het werkterrein van de afdeling.

Algemene wet bestuursrecht (verder: Awb), Gemeentewet

Burgemeester

College

Afdelingshoofd

Juridisch adviseur

Het ondermandaat strekt zich uit tot het besluiten tot en het instellen van pro forma bezwaar en beroep en hoger beroep ter voorkoming van termijnoverschrijding. Het ondermandaat strekt zich niet uit tot het aanvoeren van de gronden.

2.2

Het besluiten om een derde of een wederpartij van de gemeente aansprakelijk te stellen, in gebreke te stellen in het kader van een door de gemeente ingestelde (rechts-)vordering, aansprakelijkstelling, ingebrekestelling, een en ander voor zover deze vordering, aansprakelijkstelling, ingebrekestelling betrekking heeft op het werkterrein van het afdeling.

Awb

Burgerlijk Wetboek

Gemeentewet, art. 171

Burgemeester

Afdelingshoofd

2.3

Het voeren van verweer in bezwaar en (hoger) beroepsprocedures tegen besluiten van de gemeente, alsmede het (doen) vertegenwoordigen van het bevoegd bestuursorgaan van de gemeente in alle soorten procedures en rechtsgedingen, bij arbitrage en mediation en het beslissen op een verzoek om in te stemmen met rechtstreeks beroep.

Awb, art. 8:24

Burgerlijk Wetboek

Gemeentewet

Burgemeester

College

Afdelingshoofd

Juridisch adviseur

Medewerkers waarvoor een doorlopende machtiging is afgegeven

Het beslissen op een verzoek om rechtstreeks beroep in plaats van het volgen van een bezwaarschriftprocedure mag niet in mandaat worden genomen door degene die in primo het besluit genomen heeft.

2.4

Het machtigen van vertegenwoordigers van het bestuursorgaan in gerechtelijke procedures, bezwaarprocedures, klachtenprocedures en mediation, een en ander voor zover deze procedures betrekking hebben op de aan de desbetreffende afdeling opgedragen taken en werkzaamheden.

Awb, Gemeentewet

Burgemeester

College

Afdelingshoofd

3 Wet bescherming persoonsgegevens (Wbp)

Nr.

Bevoegdheid

Rechtsgrond

Bevoegd orgaan

Mandaat aan

Ondermandaat

Bijzondere voorwaarden

3.1

Het doen van een melding van het voornemen om een verwerking te starten zoals bedoeld in art. 27 van de Wbp.

Wet bescherming persoonsgegevens, art. 27

College

Afdelingshoofd

3.2

Het meedelen aan een betrokkene indien persoons-gegevens worden verkregen op een wijze zoals bedoeld in artikel 33 van de Wbp.

Wet bescherming persoonsgegevens, artikel 33

College

Afdelingshoofd

3.3

Het meedelen aan een betrokkene indien persoons-gegevens worden verkregen op een andere wijze dan bedoeld in artikel 33 van de Wbp.

Wet bescherming persoonsgegevens, artikel 34

College

Afdelingshoofd

3.4

Het meedelen aan de Autoriteit Persoonsgegevens en aan een betrokkene van een inbreuk op de beveiliging zoals bedoeld in artikel 34a van de Wbp.

Wet bescherming persoonsgegevens, artikel 34a

College

Afdelingshoofd

Functionaris Gegevensbescherming

Functionaris belast met de CISO-taak

3.5

Het meedelen aan een betrokkene of hem betreffende persoonsgegevens worden verwerkt zoals bedoeld in art. 35 van de Wbp.

Wet bescherming persoonsgegevens, artikel 35

College

Afdelingshoofd

3.6

Het meedelen of aan een verzoek van een betrokkene om gegevens te verbeteren, aan te vullen, te verwijderen of af te schermen zal worden voldaan zoals bedoeld in art. 36 van de Wbp.

Wet bescherming persoonsgegevens, artikel 36

College

Afdelingshoofd

3.7

Het inlichten van derden indien aan een verzoek zoals bedoeld in art. 36 van de Wbp wordt voldaan en het desgevraagd inlichten van betrokkene daarover zoals bedoeld in art. 38 Wbp.

Wet bescherming persoonsgegevens, artikel 38

College

Afdelingshoofd

3.8

Het besluiten over de beëindiging van de verwerking van de in artikel 8 onder e en f van de Wbp bedoelde gegevens, zoals bedoeld in artikel 40 Wbp.

Wet bescherming persoonsgegevens, artikel 40

College

Afdelingshoofd

3.9

Het beëindigen van de verwerking van gegevens van de in artikel 41 van de Wbp bedoelde situatie.

Wet bescherming persoonsgegevens, artikel 41

College

Afdelingshoofd

4 Het verstrekken van informatie (Wet openbaarheid van bestuur en Wet justitiële gegevens)

Nr.

Bevoegdheid

Rechtsgrond

Bevoegd orgaan

Mandaat aan

Ondermandaat

Bijzondere voorwaarden

4.1

Het niet in behandeling nemen van elektronisch ingediende Wob-verzoeken middels een schriftelijke mededeling aan de verzoeker.

Artikel 2:15 Awb

Burgemeester

College

Heffings- en invorderingsambtenaar

Afdelingshoofd

4.2

Het beslissen op een WOB-verzoek (om verstrekking van informatie); inclusief het verdagen van de beslistermijn.

Wet openbaarheid van

bestuur, artikel 6 en 10

Burgemeester

College

Heffings- en invorderingsambtenaar

Afdelingshoofd

4.3

Het besluiten tot verstrekken van informatie ogv de Wob, uit eigener beweging (actieve informatieplicht).

Wet openbaarheid van bestuur, artikel 8 en 9

Burgemeester

College

Heffings- en invorderingsambtenaar

Afdelingshoofd

Medewerkers afdelingen

4.4

Het behandelen van verzoeken om inlichtingen voor specifieke doeleinden, niet zijnde een algemene verklaring omtrent gedrag.

Wet Justitiële gegevens

Burgemeester

Afdelingshoofd

5 Wet kenbaarheid publiekrechtelijke beperkingen op onroerende zaken (WKPB)

Nr.

Bevoegdheid

Rechtsgrond

Bevoegd orgaan

Mandaat aan

Ondermandaat

Bijzondere voorwaarden

5.1

Het uitoefenen van bevoegdheden o.g.v. de Wet Kenbaarheid publiekrechtelijke beperkingen op onroerende zaken (WKPB):

a. toetsen van brondocumenten aan vereisten voor inschrijving;

b. uitgeven van inschrijf- en identificatienummers;

c. inschrijven en doorhalen/uitschrijven van documenten in het register en opnemen van gegevens daarover in de registratie;

d. plaatsen van aantekeningen op brondocumenten;

e. verwerken van kadastrale mutaties in de administratie;

f. verstrekken van een bewijs van inschrijving;

g. waarmerken van kopieën van brondocumenten, waarbij publiekrechtelijke beperkingen zijn opgelegd;

h. op verzoek verstrekken van kopieën of uittreksels uit het register en registratie; verstrekken van verklaringen, dat uit het register blijkt, dat op het betreffende aangevraagde perceel geen publiekrechtelijke beperkingen van toepassing zijn;

i. herstellen van fouten en doorvoeren van correcties;

j. (doen) verstrekken van berichten aan de landelijke voorziening;

k. Het afgeven van een verklaring dat de gegevens op het besluitformulier Wkpb overeenkomen met de gegevens in het originele besluit en de aan het besluit gehechte gewaarmerkte kopie.

Wet kenbaarheid publiekrechtelijke beperkingen onroerende zaken, artikel 9, lid 1 juncto artikel 12, 13 en 14 Uitvoeringsbesluit Wkpb, artikel 15a Wkpb;

juncto collegebesluit van 26 juni 2007

College

Afdelingshoofd

Beheerder – medewerker afdeling Bedrijfsvoering en zijn plaatsvervangers.

Coördinator team Toezicht en Handhaving

5.2

De Wet kenbaarheid publiekrechtelijke beperkingen onroerende zaken (WKPB) van toepassing verklaren.

WKPB

Woningwet

College

Afdelingshoofd

Coördinator team Toezicht en Handhaving

6 Algemene wet bestuursrecht (Awb)

Secretaris CB = secretaris commissie bezwaarschriften GLZ

Nr.

Bevoegdheid

Rechtsgrond

Bevoegd orgaan

Mandaat aan

Ondermandaat

Bijzondere voorwaarden

A.

AWB Algemeen (zienswijzen, termijnen)

6.1

Het stellen van een termijn voor de aanvulling van een onvolledige aanvraag en het besluiten om een aanvraag niet in behandeling te nemen wanneer deze onvolledig blijft of deze niet binnen de gestelde termijn is aangevuld, zoals bedoeld in artikel 4:5 van de Awb.

Algemene wet bestuursrecht, artikel 4:5

Burgemeester

College

Afdelingshoofd

Medewerkers afdelingen

6.2

Het beslissen dat een aanvrager of derde belanghebbende niet in de gelegenheid wordt gesteld zijn zienswijze naar voren te brengen op grond van artikel 4:11 van de Awb.

Awb, artikel 4:11

Burgemeester

College

Afdelingshoofd

6.3

Het gebruik maken van inspraakmogelijkheden, zoals het indienen van zienswijzen conform de uniforme openbare voorbereidingsprocedure van afdeling 3.4 Algemene wet bestuursrecht.

Awb, afdeling 3.4

College

Afdelingshoofd

Juridisch adviseur

Het ondermandaat strekt zich enkel uit tot het besluiten tot en het instellen van pro forma bezwaar en beroep en hoger beroep ter voorkoming van termijnoverschrijding. Het ondermandaat strekt zich niet uit tot het aanvoeren van de gronden.

6.4

Het verdagen van de beslistermijn voor bezwaarschriften – gericht tegen besluiten van college dan wel burgemeester – met zes weken, nadat de commissie bezwaarschriften GLZ advies heeft uitgebracht.

(Tijdens behandeling door commissie is verdagen op grond van de Verordening commissie bezwaarschriften GLZ 2011 gedelegeerd aan de secretaris CB.)

Awb, artikel 7:10, lid 3

Burgemeester

College

Afdelingshoofd

Medewerkers afdelingen

6.5

Het verdagen van de beslistermijn voor bezwaarschriften – gericht tegen besluiten van de heffingsambtenaar – met zes weken.

Awb, artikel 7:10, lid 3

Heffings-ambtenaar

Afdelingshoofd

6.6

Het verder uitstellen van de beslistermijn voor bezwaarschriften – gericht tegen besluiten van college dan wel burgemeester – met instemming van partijen, nadat de commissie bezwaarschriften GLZ advies heeft uitgebracht.

(Tijdens behandeling door commissie is verder uitstellen op grond van de Verordening commissie bezwaarschriften GLZ 2011 gedelegeerd aan de secretaris CB.)

Awb, artikel 7:10, lid 4

Burgemeester

College

Afdelingshoofd

Medewerkers afdelingen

6.7

Het verder uitstellen van de beslistermijn voor bezwaarschriften – gericht tegen besluiten van de heffingsambtenaar – met instemming van partijen.

Awb, artikel 7:10, lid 4

Heffingsambtenaar

Afdelingshoofd

6.8

Het aanhouden van een voortijdig ingediend bezwaarschrift.

Awb, artikel 6:10

Burgemeester

College

Heffingsambtenaar

Afdelingshoofd

Medewerkers afdelingen,

secretaris CB

Ondermandaat geldt niet voor besluiten van heffingsambtenaar.

6.9

Het beslissen op een verzoek om rechtstreeks beroep te mogen instellen bij de administratieve rechter, zoals bedoeld in artikel 7:1a van de Awb.

Awb, artikel 7:1a

Burgemeester

College

Heffings-ambtenaar

Afdelingshoofd

Juridisch adviseur en secretaris CB

6.10

Het afwijzen van een verzoek tot toekenning van een dwangsom als bedoeld in artikel 4:17 Awb (niet tijdig beslissen op aanvraag beschikking).

Awb, artikel 4:17

Wet dwangsom en beroep bij niet tijdig beslissen

College

Afdelingshoofd

Medewerkers afdelingen, secretaris CB

B.

Toezicht, handhaving en invordering

6.11

Het aanwijzen van toezichthouders als bedoeld in artikel 5:11 van de Awb ten aanzien van voorschriften op grond waarvan het college bevoegd is een besluit te nemen.

Awb, art. 5:11

College

Afdelingshoofd

6.12

Het besluiten, ondertekenen en verzenden van een constateringsbrief naar aanleiding van een bouwcontrole.

Gemeentewet, artikel 125

Awb, hoofdstuk 5

College

Afdelingshoofd

Coördinator team Toezicht en Handhaving, handhaver, toezichthouder

6.13

Het besluiten, ondertekenen en verzenden van een vooraankondiging van een last onder dwangsom of last onder bestuursdwang.

Gemeentewet, artikel 125 Awb, hoofdstuk 5

College

Afdelingshoofd

Coördinator team Toezicht en Handhaving en juridisch adviseur Handhaving

Na instemming van portefeuillehouder.

6.14

Het besluiten tot het opleggen van een last onder bestuursdwang of het opleggen van een last onder dwangsom op grond van artikel 125 Gemeentewet jo. artikel 5:21 en 5:32 van de Awb.

Gemeentewet, artikel 125

Awb, artikel 5:21 en 5:32

College

Afdelingshoofd

Coördinator team Toezicht en Handhaving, juridisch adviseur Handhaving

en Milieudienst ZHZ

Na instemming van portefeuillehouder.

6.15

Het op verzoek opschorten, opheffen of verminderen van de last onder dwangsom en het verlengen van de begunstigingstermijn in een last onder dwangsom of een last onder bestuursdwang.

Gemeentewet, artikel 125

Awb, artikel 5:34

College

Afdelingshoofd

Coördinator team Toezicht en Handhaving en juridisch adviseur Handhaving

Na instemming van portefeuillehouder.

6.16

Het besluiten op verzoeken van (derde-)belanghebbenden om handhavend op te treden, bestuursdwang toe te passen en invorderingsbeschikkingen te nemen.

Awb, artikel 4:13, 5:31a en 5:37

Wabo, artikel 5.2 lid 1

College

Afdelingshoofd

Coördinator team Toezicht en Handhaving, juridisch adviseur Handhaving en Milieudienst ZHZ

Na instemming van portefeuillehouder.

6.17

Het afwijzen van een verzoek van (derde-)belanghebbenden om handhavend op te treden indien geen sprake (meer) is van een overtreding.

Awb, artikel 4:13, 5:31a en 5:37

Wabo, artikel 5.2 lid 1

College

Afdelingshoofd

Coördinator team Toezicht en Handhaving en juridisch adviseur Handhaving

6.18

Het afwijzen van een verzoek tot toekenning van een dwangsom als bedoeld in artikel 4:17 Awb (niet tijdig beslissen op aanvraag beschikking).

Awb, artikel 4:17

College

Afdelingshoofd

Coördinator team Toezicht en Handhaving en juridisch adviseur Handhaving

6.19

Het nemen van een invorderingsbeschikking zoals bedoeld in artikel 5:37 Awb en het verzenden van aanmaningen ten aanzien van handhavingsbesluiten.

Awb, 5:37

College

Afdelingshoofd

Coördinator team Toezicht en Handhaving, juridisch adviseur Handhaving en Milieudienst ZHZ

Na instemming van portefeuillehouder.

6.20

Het besluiten tot het opleggen van bestuursdwang zonder voorafgaande last, de uitvoering hiervan en in verband daarmee het sluiten van overeenkomsten met derden om die handelingen te verrichten die nodig zijn ter uitvoering van de bestuursdwang in spoedeisende gevallen.

Gemeentewet, artikel 125

Awb, artikel 5:31

College

Afdelingshoofd

Coördinator team Toezicht en Handhaving en juridisch adviseur Handhaving

Na instemming van portefeuillehouder.

6.21

Het bij dwangbevel invorderen van een geldsom zoals bedoeld in artikel 5:10 Awb.

Awb, artikel 5:10

College

Afdelingshoofd

6.22

De uitoefening van het recht van parate executie.

Awb, artikel 5:30

College

Afdelingshoofd

6.23

Afgeven van legitimatiebewijzen aan toezichthouders.

Awb, artikel 5:12

Regeling model legitimatiebewijs toezichthouders Awb, artikel 1

College

Afdelingshoofd

6.24

Beschikkingen tot betaling van geldsom in verband met bestuursrechtelijke geldschulden.

Awb, artikel 4:86

College

Afdelingshoofd

6.25

Beschikking tot verrekening van bestuursrechtelijke geldschulden met gemeentelijke vorderingen.

Awb, artikel 4:93

College

Afdelingshoofd

6.26

Beschikkingen tot het geven van uitstel tot betaling van bestuursrechtelijke geldvorderingen en intrekking en wijziging daarvan.

Awb, artikel 4:94 en 4:96

College

Afdelingshoofd

6.27

Beschikkingen tot het verlenen van een voorschot,voorafgaand aan de vaststelling van een bestuursrechtelijke geldschuld en tot wijziging en intrekking van die voorschotten.

Awb, artikel 4:94

College

Afdelingshoofd

6.28

Beschikkingen tot vaststelling van de verschuldigde wettelijke rente op bestuurlijke geldschulden en -vorderingen.

Awb, artikel 4:99

College

Afdelingshoofd

6.29

Besluiten tot het stilleggen van illegale sloop- en bouwwerkzaamheden en het besluiten tot het intrekken van de stilleggingsbesluiten.

Gemeentewet, Awb, artikel 5.17 Wet algemene bepalingen omgevingsrecht

College

Afdelingshoofd

Coördinator van team Toezicht en Handhaving,

handhaver/plantoetser,

aangewezen toezichthouder

Portefeuillehouder wordt geïnformeerd.

C.

Wet dwangsom en beroep bij niet tijdig beslissen

6.30

Het opschorten van de beslistermijn voor een aanvraag ex artikel 4:15 van de Awb.

Artikel 4:15 Awb

College

Afdelingshoofd

Medewerkers afdelingen

6.31

Het verlengen van de redelijke beslistermijn voor een aanvraag ex artikel 4:14, lid 3 van de Awb.

Artikel 4:14, lid 3, Awb

College

Afdelingshoofd

Medewerkers afdelingen

6.32

Het verdagen van de beslistermijn voor een aanvraag op grond van een bijzondere wet.

Artikel 4:15 Awb juncto Bijzondere wet

College

Afdelingshoofd

Medewerkers afdelingen

6.33

Het vaststellen van de hoogte van de verschuldigde dwangsom na ingebrekestelling ex artikel 4:17 en 4:18 van de Awb.

Artikel 4:17 en 4:18 Awb

College

Afdelingshoofd

Medewerkers afdelingen

6.34

Het terugvorderen van onverschuldigd betaalde dwangsommen ex artikel 4:20 van de Awb.

Artikel 4:20 Awb

College

Afdelingshoofd

Medewerkers afdelingen

7 Feitelijke handelingen (geen privaatrechtelijke rechtshandelingen of besluiten in de zin van de Awb)

Nr.

Bevoegdheid

Rechtsgrond

Bevoegd orgaan

Mandaat aan

Ondermandaat

Bijzondere voorwaarden

7.1

a. De ontvangstbevestiging, voorbereiding, terinzage legging, behandeling en afwikkeling van besluiten, brieven (niet zijnde Awb-klachten over gedragingen), aanvragen en bedankberichten;

b. Het aanvragen van vergunningen;

c. Publiceren en bekend maken (bijv. van aanvragen en besluiten);

d. Kennisgeving van van rechtswege verleende vergunningen;

e. Publicatie/bekendmaking van regelgeving, beleid, verordeningen;

f. Fiattering diverse berekeningen betreffende bouwwerken;

g. Bijhouden van het register als bedoeld in artikel 27 van de Wet gemeenschappelijke regelingen;

h. Vragen om advies aan derden, met uitzondering van adviesaanvragen aan bureau RIEC/LBB;

i. het afparaferen van betaalopdrachten;

j. het verstrekken en inwinnen van feitelijke informatie en statistische opgaven;

k. het doorzenden van aanvragen, bezwaar- en beroepschriften naar het juiste bestuursorgaan of rechterlijke instantie;

l. Het doen van aangifte van schade aan gemeentelijke eigendommen;

m. en alle overige feitelijke handelingen,

een en ander steeds op voorwaarde dat deze handelingen niet op enig rechtsgevolg zijn gericht én deze handelingen voortvloeien uit de aan de desbetreffende afdeling opgedragen taken en werkzaamheden.

Machtiging

Burgemeester

College

Afdelingshoofd

Ad a, b, c, d, e, g, h, i, j, k en m: mandaat aan medewerkers alle afdelingen.

Ad f: ondermandaat aan technisch /juridisch backoffice medewerker bouwzaken.

Ad l: mandaat aan de desbetreffende beheerder.

– Het mandaat geldt niet bij het verstrekken van feitelijke informatie behorend bij een besluit op grond van de Wet openbaarheid van bestuur.

– Bij de brieven mag het niet gaan om Awb-klachten over gedragingen.

– Het wijzigen van de vragenlijst BIBOB is voorbehouden aan de beleidsmedewerker OOV.

7.2

Het uitvoeren van de bevoegdheden als bedoeld in de Archiefwet 1995.

College

Afdelingshoofd

Medewerker DIV

7.3

Gegevens verstrekken aan het CBS.

Gemeentewet, artikel 160

College

Afdelingshoofd

Medewerkers afdelingen

8 Burgerzaken

Nr.

Bevoegdheid

Rechtsgrond

Bevoegd orgaan

Mandaat aan

Ondermandaat

Bijzondere voorwaarden

8.1

Doen van aanvragen om inlichtingen ten behoeve van naturalisatie en optie.

Wet Justitiële Gegevens, artikel 9 en 13

Burgemeester

Afdelingshoofd

Back-office medewerker team inwonerszaken

8.2

Alle verrichtingen die verband houden met het verkrijgen van het Nederlanderschap door middel van een optie. Hieronder wordt ook verstaan het afgeven van een optiebeschikking.

Rijkswet op het Nederlanderschap

Burgemeester

Afdelingshoofd

Back-office medewerker team inwonerszaken

8.3

Adviseren en inlichtingen verstrekken aan Minister van Justitie m.b.t. naturalisatie.

Rijkswet op het Nederlanderschap

Burgemeester

Afdelingshoofd

Back-office medewerker team inwonerszaken

8.4

Het in ontvangst nemen en bevestigen van verklaring van afstand van de Nederlandse nationaliteit en doorzenden naar het nationaliteitenregister.

Rijkswet op het Nederlanderschap, artikel 15

Burgemeester

Afdelingshoofd

Back-office medewerker team inwonerszaken

8.5

Machtiging tot afnemen verklaring van verbondenheid.

Rijkswet op het Nederlanderschap, artikel 6

Burgemeester

Afdelingshoofd

Back-office medewerker team inwonerszaken

8.6

De in- en uitschrijving van personen in de basisadministratie.

Wet BRP

College

Afdelingshoofd

Back-office medewerker team inwonerszaken

8.7

De verwerking van rechtsfeiten omtrent de burgerlijke staat.

Wet BRP

College

Afdelingshoofd

Medewerkers team inwonerszaken

8.8

Het registreren van gegevens over het gebruik van de geslachtsnaam.

Wet BRP

College

Afdelingshoofd

Medewerkers team inwonerszaken

8.9

Het doen van aangifte en het verwerken van het vertrek naar het buitenland en van persoonlijk en schriftelijk ontvangen binnen- en intergemeentelijke verhoudingen.

Wet BRP

College

Afdelingshoofd

Medewerkers team inwonerszaken

8.10

Het gevolg geven aan een aanvraag om geheimhouding van gegevens.

Wet BRP

College

Afdelingshoofd

Medewerkers team inwonerszaken

8.11

1. Verstrekken van gegevens aan andere gemeentebesturen;

2. Het vragen van inlichtingen en/of geschriften aan burgers;

3. Oproepen van burgers tot het verstrekken van gegevens.

Wet BRP

College

Afdelingshoofd

Medewerkers team inwonerszaken

8.12

Beschikkingen tot het verstrekken van inlichtingen uit de BRP.

Wet BRP

College

Afdelingshoofd

Medewerkers team inwonerszaken

8.13

De afhandeling van foutberichten.

Wet BRP

College

Afdelingshoofd

Medewerkers team inwonerszaken

8.14

Het desgevraagd informeren of persoonsgegevens in de basisadministratie worden verwerkt.

Wet BRP

College

Afdelingshoofd

Medewerkers team inwonerszaken

8.15

Het verwijderen van gegevens na adoptie en wijziging van de vermelding van het geslacht in de akte van geboorte.

Wet BRP

College

Afdelingshoofd

Back-office medewerker

team inwonerszaken

8.16

Het verwerken van correctieverzoeken.

Wet BRP

College

Afdelingshoofd

Medewerkers team inwonerszaken

8.17

Het in ontvangst nemen van een aanvraag om een reisdocument en het beslissen hierover.

Paspoortwet, artikelen 26 en 40

Burgemeester

Afdelingshoofd

Medewerkers team inwonerszaken

8.18

De overige taken en bevoegdheden die bij of krachtens de Paspoortwet zijn opgedragen aan de burgemeester.

Paspoortwet, artikelen 18 t/m 24, artikelen 28 t/m 33

Burgemeester

Afdelingshoofd

Medewerkers team inwonerszaken

8.19

Het in ontvangst nemen van een aanvraag om een rijbewijs en het beslissen hierover.

Wegenverkeerswet, artikelen 111 t/m 116 en

Reglement rijbewijzen

Burgemeester

Afdelingshoofd

Medewerkers team inwonerszaken

8.20

De overige taken en bevoegdheden die bij of krachtens de Wegenverkeerswet en het Reglement rijbewijzen zijn opgedragen aan de burgemeester.

Wegenverkeerswet, artikelen 117, 119, 120, 120A, 121 en Reglement rijbewijzen.

Burgemeester

Afdelingshoofd

Medewerkers team inwonerszaken

8.21

Het in ontvangst nemen van aanvragen om een bewijs van Nederlanderschap en het beslissen hierover zoals bedoeld in de Rijkswet op het Nederlanderschap.

Wet BRP

College

Afdelingshoofd

Medewerkers team inwonerszaken

8.22

Het in ontvangst nemen en beslissen over aanvragen om verkorting of verlenging van de termijn voor lijkbezorging.

Wet op de Lijkbezorging, artikel 17

Burgemeester

Afdelingshoofd

Medewerkers team inwonerszaken

8.23

Het in ontvangst nemen en beslissen over aanvragen om ontleding van een stoffelijk overschot.

Wet op de Lijkbezorging, artikel 68

Burgemeester

Afdelingshoofd

Back-office medewerker team inwonerszaken

8.24

Het in ontvangst nemen en beslissen over aanvragen om opgraving van een lijk.

Wet op de Lijkbezorging, artikel 29

Burgemeester

Afdelingshoofd

Coördinator team inwonerszaken

8.25

Het in ontvangst nemen en beslissen over aanvragen om een laissez-passer.

Besluit op de Lijkbezorging, artikel 11

Mandaatbesluit Burgerzaken d.d. 3 juni 2005, Gemeenteblad 3B, nr. 46

Burgemeester

Afdelingshoofd

Back-office medewerker team inwonerszaken

8.26

Verlenen uitsluitend recht op een graf.

Wet op de lijkbezorging, artikel 28

Burgemeester

Afdelingshoofd

Medewerkers team inwonerszaken

8.27

De overige taken en bevoegdheden die bij of krachtens de Wet op de Lijkbezorging zijn opgedragen aan de burgemeester.

Besluit op de Lijkbezorging, artikelen 12a lid 3, 13 lid 2, 14, 21, 22, 29 lid 1 en 2

Mandaatbesluit Burgerzaken d.d. 3 juni 2005, Gemeenteblad 3B, nr. 46

Burgemeester

Afdelingshoofd

Coördinator team inwonerszaken

8.28

Het in ontvangst nemen en beslissen over aanvragen ter voorziening in de behoeften aan inkwartiering, onderhoud, transporten en leveranties.

Inkwartieringswet, artikel 6

Mandaatbesluit Burgerzaken

College

Afdelingshoofd

Medewerkers team inwonerszaken

8.29

De overige taken en bevoegdheden die bij of krachtens de Inkwartieringswet zijn opgedragen aan de burgemeester.

Inkwartieringswet

Mandaatbesluit Burgerzaken d.d. 3 juni 2005, Gemeenteblad 3B, nr. 46

Burgemeester

Afdelingshoofd

Medewerkers team inwonerszaken

8.30

Het in ontvangst nemen en besluiten over aanvragen om attestatie de vita (verklaring van in leven zijn).

Burgerlijk Wetboek, artikel 1 :19k

Burgemeester

Afdelingshoofd

Medewerkers team inwonerszaken

8.31

Het in ontvangst nemen van een aanvraag om een verklaring omtrent het gedrag.

Wet op de justitiële en strafvorderlijke gegevens, artikel 30

Burgemeester

Afdelingshoofd

Medewerkers team inwonerszaken

8.32

De overige taken en bevoegdheden die bij of krachtens de Wet justitiële en strafvorderlijke gegevens zijn opgedragen aan de burgemeester.

Wet op de justitiële en strafvorderlijke gegevens, artikel 31 en 39

Burgemeester

Afdelingshoofd

Medewerkers team inwonerszaken

8.33

Het legaliseren van handtekeningen.

Gemeentewet

Burgemeester

Afdelingshoofd

Medewerkers team inwonerszaken

8.34

Uitgifte graf, overschrijving grafrechten en toestemming plaatsing grafbedekking.

Beheersverordening gemeentelijke begraafplaatsen Zederik, artt. 14, 16 en 18

College

Afdelingshoofd

Medewerkers team inwonerszaken

8.35

Een trouwlocatie aanwijzen als eenmalig huis der gemeente Zederik.

Burgerlijk Wetboek, artikel 1:63, Wet rechten burgerlijke stand, artikel 5, lid 1, Gemeentewet artikel 108 juncto artikel 147.

College

Afdelingshoofd

Coördinator team inwonerszaken

8.36

Het uitoefenen van de bevoegdheden als bedoeld in de kieswet (registratie kiesgerechtigden, stemdistricten, stembureaus, verklaring bij Europese verkiezingen, oproepingskaart, kiezerspas).

Kieswet, artt. D1, D4, D5 D6, E2, E4, E6, J4, J7, J8, J21, J22, J38, K3, K4, K8, K12, K13, L11, L13, N12, Y14, Y32, Y33, Y33a.

Burgemeester

College

Afdelingshoofd

Coördinator team inwonerszaken

8.37

Het verkopen, overdragen of vernietigen c.q. af laten maken van in bewaring gegeven zaken c.q. dieren en het uitkeren van in bewaring gegeven geld, met inbegrip van het ondertekenen van overeenkomsten hieromtrent.

Burgerlijk Wetboek, artikelen 5:6, 5:8, 5 :11 en 5:9 en het Besluit gevonden voorwerpen

Burgemeester

Afdelingshoofd

Medewerkers team inwonerszaken

8.38

Vernietigen brondocumenten BRP en tevens opmaken van het proces-verbaal daarvan.

Wet BRP

College

Afdelingshoofd

Back-office medewerker team inwonerszaken

8.39

Uitvoering van de Distributiewet.

Distributiewet

Burgemeester

Afdelingshoofd

Medewerkers team inwonerszaken

8.40

Aanwijzen van ambtenaren als bedoeld in artikel 4.2 Wet BRP.

Artikel 4.2 Wet BRP

College

Afdelingshoofd

Coördinator team inwonerszaken

8.41

Aanwijzen van instellingen als bedoeld in artikel 2.40 Wet BRP (instellingen op terrein maatschappelijke opvang).

Artikel 2.40 Wet BRP

College

Afdelingshoofd

Coördinator team inwonerszaken

8.42

Uitvoering artikel 2.50 Wet BRP (verblijf houden personen in instellingen).

Wet BRP

College

Afdelingshoofd

Medewerkers team inwonerszaken

8.43

Aanvragen van inlichtingen nodig voor bijhouden van basisadministratie persoonsgegevens aan binnen- en buitenlandse instanties.

Wet BRP

College

Afdelingshoofd

Medewerkers team inwonerszaken

8.44

De uitvoering van de Wet BRP inzake de rechten van de burger.

Wet BRP

College

Afdelingshoofd

Medewerkers team inwonerszaken

8.45

Beschikkingen (ambtshalve op verzoek) m.b.t. aanbrengen wijzigingen in de BRP anders dan o.g.v. aangifte door burger.

Wet BRP

College

Afdelingshoofd

Medewerkers team inwonerszaken

8.46

Beschikkingen m.b.t. selecties uit basisadministratie persoonsgegevens, anders dan o.g.v. aangifte door burger.

Wet BRP

College

Afdelingshoofd

Back-office medewerker team inwonerszaken

8.47

Correspondentie m.b.t. naleving Wet BRP.

Wet BRP

College

Afdelingshoofd

Medewerkers team inwonerszaken

8.48

Ondertekenen gewaarmerkte afschriften en verklaringen o.g.v. Wet BRP.

Wet BRP

College

Afdelingshoofd

Medewerkers team inwonerszaken

8.49

Toedelen van taken en bevoegdheden aan medewerkers afdeling tevens ambtenaren van de burgerlijke stand ter zake van werkzaamheden m.b.t. burgerlijke stand.

Besluit Burgerlijke Stand, artikel 2

College

Afdelingshoofd

Back-office medewerker team inwonerszaken

8.50

Benoemen buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand voor één dag.

Artikel 1:16 BW

College

Afdelingshoofd

Coördinator team inwonerszaken

9 Vergunningverlening (niet zijnde omgevingsvergunningen)

Nr.

Bevoegdheid

Rechtsgrond

Bevoegd orgaan

Mandaat aan

Ondermandaat

Bijzondere voorwaarden

A

RO-gerelateerd

9.1

Het vrijgeven en ter inzage leggen van een (voor)ontwerp bestemmingsplan

Wro, artikel 3.1

College

Afdelingshoofd

9.2

Het voeren van overleg in het kader van artikel 3.1.1 van het Besluit ruimtelijke ordening (verder: Bro).

Bro, artikel 3.1.1.

College

Afdelingshoofd

Beleidsmedewerker RO

9.3

De bevoegdheid tot het vaststellen van een hogere waarde voor de ten hoogste toelaatbare geluidsbelasting.

Wet geluidhinder, artikel 110a

College

Afdelingshoofd

B

Vergunningen m.b.t. huisvesting

9.4

Het nemen van een besluit met betrekking tot een aanvraag om:

– een vergunning tot onttrekking, samenvoeging, omzetting, dan wel splitsing van woonruimte;

– toestemming voor overdracht van woningen ingevolge de Algemene voorwaarden.

Huisvestingswet, Huisvestingsverordening 2005

College

Afdelingshoofd

Beleidsmedewerker RO

9.5

Het nemen van besluiten over een woonvergunning.

Woningwet, artikel 60

College

Afdelingshoofd

Beleidsmedewerker RO

9.6

Het overschrijven van een woonvergunning.

Bouwverordening

College

Afdelingshoofd

Beleidsmedewerker RO

9.7

Afgifte huisvestingsvergunning ingevolge de Huisvestingswet en -verordening voor huurwoningen van Goed Wonen Zederik inclusief de inschrijving als woningzoekende.

Huisvestingswet en

Huisvestingsverordening 2005

College

Afdelingshoofd en directeur/bestuurder van Goed Wonen Zederik (GWZ)

Medewerker GWZ

9.8

Afgifte huisvestingsvergunning ingevolge de Huisvestingswet en -verordening voor koopwoningen en particuliere huurwoningen.

Huisvestingswet en

Huisvestingsverordening 2005

Afdelingshoofd en directeur / bestuurder van GWZ

Medewerker GWZ en beleidsmedewerker RO

C

Vergunning Drank- en Horecawet en andere bijzondere wetten

9.9

Het beslissen op (weigeren, verlenen) aanvragen om vergunningen en/of ontheffingen voor horeca-, slijtersbedrijven en paracommerciële instellingen, en het verbinden van voorschriften aan vergunningen of ontheffingen op basis van de Drank- en Horecawet.

Drank- en Horecawet, artikelen 3, 4 lid 4, 27 en 28

Burgemeester

Afdelingshoofd

9.10

Het behandelen van een melding en verstrekken van een gewijzigde vergunning n.a.v. wijziging inrichting waarin het horecabedrijf wordt uitgeoefend.

Drank- en Horecawet, artikel 30

Burgemeester

Afdelingshoofd

9.11

Het behandelen van een melding en verstrekken van een gewijzigde aanhangsel vergunning n.a.v. bijschrijven leidinggevende en/of doorhalen aantekening bemoeienis leidinggevende.

Drank- en Horecawet, artikel 30a, lid 1, sub a en b, lid 2

Burgemeester

Afdelingshoofd

9.12

Het weigeren van de wijziging van het vergunning-aanhangsel n.a.v. melding bijschrijven leidinggevende.

Drank- en Horecawet, artikel 30a, lid 5

Burgemeester

Afdelingshoofd

9.13

Vervallen verklaren van een vergunning voor de uitoefening van het horecabedrijf ex artikel DHw.

Drank- en Horecawet, artikel 33

Burgemeester

Afdelingshoofd

9.14

Het beslissen op een aanvraag voor ontheffing van het verbod voor het verstrekken van zwak-alcoholhoudende drank bij een bijzondere gelegenheid van zeer tijdelijke aard voor een aaneengesloten periode van ten hoogste twaalf dagen.

Drank- en Horecawet, artikel 35

Burgemeester

Afdelingshoofd

9.15

Het toepassen van bestuursdwang door ontzegging toegang tot een horeca-inrichting.

Drank- en Horecawet, artikel 36

Burgemeester

Afdelingshoofd

Coördinator team Toezicht en Handhaving

9.16

Aanwijzen ambtenaren belast met toezicht op de naleving van de in deze wet gestelde eisen.

Drank- en Horecawet, artikel 41

Burgemeester

Afdelingshoofd

Coördinator team Toezicht en Handhaving

9.17

Het verzenden van brieven naar aanleiding van de leeftijdinspectie in het kader van de Drank- en Horecawet.

Drank- en Horecawet, artikel 41

Burgemeester

Afdelingshoofd

Coördinator team Toezicht en Handhaving

9.18

Toepassen bestuursdwang ter handhaving verplichting tot medewerking obv art. 5:20, lid 1 Awb.

Drank- en Horecawet, artikel 44

Burgemeester

Afdelingshoofd

Coördinator team Toezicht en Handhaving

9.19

Het beslissen op een aanvraag om een loterijvergunning

Wet op de Kansspelen, artikel 3

College

Afdelingshoofd

9.20

Het verbinden van voorschriften aan een loterijvergunning krachtens artikel 3, lid 1.

Wet op de Kansspelen, artikel 5, lid 1

College

Afdelingshoofd

9.21

Het intrekken van een loterijvergunning.

Wet op de Kansspelen, artikel 5, lid 3

College

Afdelingshoofd

9.22

Aanwijzen van wijze van melden en beoordelen meldingen klein kansspel.

Wet op de Kansspelen, artikel 7c, lid 2, sub a

College

Afdelingshoofd

9.23

Het beslissen tot het verbieden van een klein kansspel en het intrekken van een kansspelvergunning.

Wet op de Kansspelen, artikel 7c, lid 3

College

Afdelingshoofd

9.24

Het beslissen of een verklaring van geen bezwaar wordt verleend ten behoeve van het beslissen op een ontheffing voor tijdelijk en uitzonderlijk gebruik luchtvaart (TUG) ten behoeve van het (doen) opstijgen en (doen) landen van een luchtvaartuig.

Wet luchtvaart, artikel 8a.51

Regeling veilig gebruik luchthavens en andere terreinen, artikel 35, lid 3

Burgemeester

Afdelingshoofd

9.25

Het opvragen van justitiële documentatie ten behoeve van het nemen van besluiten op grond van:

– Wet op de kansspelen, artikelen 30d, 30e, lid 1 en 2, 30f, leden 1, 2, 3 en 4,

– Drank en Horecawet, artikel 3 juncto artikel 8 en juncto artikel 27, lid 1, sub a en artikel 35, lid 1, sub b.

Wet op de justitiële en strafvorderlijke gegevens, artikelen 9 t/m 13

Besluit justitiële gegevens artikel 13

Besluit eisen redelijk gedrag.

Burgemeester

Afdelingshoofd

D

Vergunningen mbt de Algemene Plaatselijke Verordening

9.26

Het verlenen van een ontheffing om zich te begeven naar of te bevinden op openbare plaatsen die door of vanwege het bevoegd bestuursorgaan in het belang van de openbare veiligheid of ter voorkoming van ongeregeldheden zijn afgezet.

APV, artikel 2:1 lid 4

Burgemeester

Afdelingshoofd

9.27

Het behandelen van een melding en verstrekken van een gewijzigde aanhangsel vergunning n.a.v. bijschrijven leidinggevende.

APV, artikel 2:28a

Burgemeester

Afdelingshoofd

9.28

Het nemen van een besluit op een melding voor het plaatsen van voorwerpen op of aan de weg in strijd met de publieke functie van de weg.

APV, artikel 2:10

College

Afdelingshoofd

9.29

Het nemen van een besluit op een aanvraag om vergunning voor het aanleggen, beschadigen of veranderen van de weg.

APV, artikel 2:11

College

Afdelingshoofd

Beleidsmedewerker verkeer

9.30

Het nemen van een besluit op een aanvraag om vergunning voor het maken en veranderen van een uitweg.

APV, artikel 2:12

College

Afdelingshoofd

Beleidsmedewerker verkeer

9.31

Het nemen van een besluit op een aanvraag om vergunning voor het organiseren van een A-evenement

APV, artikel 2:15

Burgemeester

Afdelingshoofd

E

Vergunningen/besluiten inzake parkeren en verkeer

9.32

Het beslissen op aanvragen om gehandicaptenparkeerkaarten.

Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer (hierna: BABW), artikel 49;

Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990 (hierna: RV 1990), artikel 26

College

Gemeentesecretaris/Algemeen directeur gemeente Leerdam

Afdelingshoofd Burgers & Voorzieningen gemeente Leerdam

Kwaliteitsmedewerker

Beleidsmedewerker voorzieningen

Coördinator Wmo

9.33

Het beslissen op verzoeken om het aanwijzen en het opheffen van een gehandicaptenparkeerplaats.

Wegenverkeerswet, artikel 18;

BABW, artikel 12

RVV 1990, artikel 26

College

Afdelingshoofd

Beleidsmedewerker verkeer

9.34

Het beslissen op een aanvraag om ontheffing op grond van artikel 87 van het RVV 1990.

RVV 1990, artikel 87 juncto 25

College

Afdelingshoofd

9.35

Beslissing op aanvragen om verkeersontheffing.

RVV 1990, artikel 87

College

Afdelingshoofd

Beleidsmedewerker verkeer

9.36

Het nemen van tijdelijke verkeersbesluiten.

Wegenverkeerswet, artikel 18,

BABW, artikel 12

College

Afdelingshoofd

Beleidsmedewerker verkeer

9.37

Het besluiten tot het verhalen dan wel het ten laste brengen van kosten, zoals bedoeld in artikel 29 en 33 Babw.

BABW, artikel 29 en 33

College

Afdelingshoofd

9.38

Het tijdelijk plaatsen of toepassen van verkeerstekens en het tijdelijk uitvoeren van maatregelen, zoals bedoeld in artikel 34 en 37 van het Babw.

BABW, artikel 34 en 37

College

Afdelingshoofd

Beleidsmedewerker verkeer

9.39

Het verlenen of weigeren van een instemmingsverklaring.

Telecommunicatiewet, artikel 5.3

College

Afdelingshoofd

10 Omgevingsvergunning (Wet algemene bepalingen omgevingsrecht)

De volgende afkortingen worden gebruikt:

OZHZ = Omgevingsdienst Zuid-Holland Zuid

Nr.

Bevoegdheid

Rechtsgrond

Bevoegd orgaan

Mandaat aan

Ondermandaat

Bijzondere voorwaarden

10.1

Het beslissen op aanvragen om een enkelvoudige of meervoudige omgevingsvergunning, met uitzondering van het beslissen op een aanvraag voor een (enkelvoudige) omgevingsvergunning bij of krachtens de Wabo, die uitsluitend betrekking heeft op:

de milieuvergunning of -melding.

Wabo,

art. 2.1, lid 1 onder a, b, c, d, f, g, h en i

art. 2.2

art. 2.5 (twee fasen)

art. 2.12, lid, sub c (voorbereidingsbesluit)

art. 2.12, lid 1 sub a onder 1 (binnenplanse ontheffing)

art. 2.12, lid 1 sub a onder 2 (buitenplans)

art. 2.12, lid 2 (tijdelijke)

art. 2.12, lid 1, sub a onder 3 (buitenplans)

College

Afdelingshoofd

Uitsluitend voor positief beslissen (verlenen) aan:

Medewerker team Vergunningen

Beleidsmedewerker RO

Beleidsmedewerker verkeer

1. Mandaat Afdelingshoofd is beperkt tot het beslissen over (enkelvoudige) omgevingsvergunning bij of krachtens de Wabo, die uitsluitend betrekking heeft op monumenten.

2. Mandaat Afdelingshoofd is beperkt tot het beslissen over (enkelvoudige) omgevingsvergunning bij of krachtens de Wabo, die uitsluitend betrekking heeft op het verbieden van het maken of veranderen van een uitweg n.a.v. een melding.

3. Ondermandaat medewerkers van de vakafdeling is beperkt tot de hierboven genoemde (enkelvoudige) omgevingsvergunning voor zover die betrekking heeft op het terrein van zijn/haar vakafdeling.

10.2

Beslissen op een aanvraag om een omgevingsvergunning eerste en/of tweede fase (beide beschikkingen; tezamen de omgevingsvergunning).

Wabo, artikel 2.5 lid 2

College

Afdelingshoofd

Medewerker team Vergunningen

1. Mandaat Afdelingshoofd is beperkt tot het beslissen over (enkelvoudige) omgevingsvergunning bij of krachtens de Wabo, die uitsluitend betrekking heeft op monumenten.

2. Mandaat Afdelingshoofd is beperkt tot het beslissen over (enkelvoudige) omgevingsvergunning bij of krachtens de Wabo, die uitsluitend betrekking heeft op het verbieden van het maken of veranderen van een uitweg n.a.v. een melding.

3. Ondermandaat medewerkers van de vakafdeling is beperkt tot de hierboven genoemde (enkelvoudige) omgevingsvergunning voor zover die betrekking heeft op het terrein van zijn/haar vakafdeling.

10.3

Het intrekken van een verleende beschikking eerste/tweede fase.

Wabo, artikel 2.5 lid 5

College

Afdelingshoofd

Medewerker team Vergunningen

1. Mandaat Afdelingshoofd is beperkt tot het beslissen over (enkelvoudige) omgevingsvergunning bij of krachtens de Wabo, die uitsluitend betrekking heeft op monumenten.

2. Mandaat Afdelingshoofd is beperkt tot het beslissen over (enkelvoudige) omgevingsvergunning bij of krachtens de Wabo, die uitsluitend betrekking heeft op het verbieden van het maken of veranderen van een uitweg n.a.v. een melding.

3. Ondermandaat medewerkers van de vakafdeling is beperkt tot de hierboven genoemde (enkelvoudige) omgevingsvergunning voor zover die betrekking heeft op het terrein van zijn/haar vakafdeling.

10.4

Het opvragen van een welstandsadvies.

Wabo, artikel 2.10, lid 1

Woningwet, artikel 12, 12a, 12b

College

Afdelingshoofd

Medewerker team Vergunningen

10.5

Het in de gelegenheid stellen van het bestuursorgaan dat zorg draagt voor het beheer van het zuiveringstechnisch werk of het oppervlaktewater waarop het afvalwater vanuit die voorziening wordt gebracht, om advies uit te brengen.

Wabo, artikel 2.26 lid 1

College

Afdelingshoofd

Medewerker team Vergunningen en B&O

10.6

Het in de gelegenheid stellen van de bij algemene maatregel van bestuur en, in gevallen als bedoeld in artikel 2.2, de bij de betrokken verordening aangewezen bestuursorganen of andere instanties in gevallen die behoren tot een bij die maatregel, onderscheidenlijk verordening aangewezen categorie advies uit te brengen over de aanvraag of het ontwerp van de beschikking op de aanvraag om een omgevingsvergunning.

Wabo, artikel 2.26 lid 3

College

Afdelingshoofd

Medewerker team Vergunningen

10.7

Het verzoeken aan een als adviseur aangewezen bestuursorgaan om naar aanleiding van een aanvraag om een omgevingsvergunning advies uit te brengen over:

a. de bij de beslissing op de aanvraag te betrekken gegevens,

b. aan de vergunning te verbinden voorschriften,

met betrekking tot activiteiten die zullen plaatsvinden binnen het grondgebied van de rechtspersoon waartoe het betrokken bestuursorgaan behoort en ten aanzien waarvan dat orgaan bijzondere deskundigheid bezit.

Wabo, artikel 2.26 lid 4

College

Afdelingshoofd

Medewerker team Vergunningen

10.8

Het wijzigen van voorschriften van een omgevingsvergunning.

Wabo, artikel 2.31

College

Afdelingshoofd

10.9

Het intrekken van een omgevingsvergunning.

Wabo, artikel 2.33

College

Afdelingshoofd

Medewerker team Vergunningen

Alleen mandaat bij intrekken op eigen aanvraag van de vergunninghouder. Bij intrekking anders dan op eigen aanvraag van de vergunninghouder, is het besluit daarover niet gemandateerd. Wel heeft het afdelingshoofd in dat geval ondertekeningsmandaat overeenkomstig het door het college genomen besluit.

10.10

Het doen van een schriftelijke mededeling aan Onze Minister van de wijze waarop gevolg is gegeven aan een aanwijzing.

Wabo, artikel 2.34 lid 3

College

Afdelingshoofd

10.11

Het onverwijld toezenden van een bewijs van ontvangst van de aanvraag aan de aanvrager, waarin de datum staat vermeld, waarop het de aanvraag heeft ontvangen.

Wabo, artikel 3.1 lid 2

College

Afdelingshoofd

Medewerker van team Vergunningen

10.12

Het onverwijld toezenden van een bericht aan de aanvrager waarin wordt vermeld dat het college bevoegd is op de aanvraag te beslissen en waarin tevens worden vermeld:

a. de procedure die ter voorbereiding van de beslissing zal worden gevolgd,

b. welke beslistermijn van toepassing is, en

c. de beschikbare rechtsmiddelen om tegen de beschikking op te komen.

Indien op de voorbereiding van de beslissing titel 3.2 van de Awb van toepassing is, vermeldt het bevoegd gezag tevens dat de gevraagde beschikking van rechtswege is gegeven, indien niet tijdig op de aanvraag is beslist.

Wabo, artikel 3.1 lid 3

College

Afdelingshoofd

Medewerker van team Vergunningen

10.13

Voor zover het belang van de veiligheid van de Staat dat vereist het geheel of gedeeltelijk achterwege laten van de toepassing van afdeling 3.4 en artikel 3:44 van de Algemene wet bestuursrecht en van de artikelen 2.26 en 3.19, daarbij valt te denken aan overstromingen of terrorisme.

Wabo, artikel 3.2

College

Afdelingshoofd

10.14

Het aanhouden van de beslissing op een aanvraag om een omgevingsvergunning.

Wabo, artikel 3.3 leden 1 en 4

Wabo, artikel 3.4

Wabo, artikel 3.5

College

Afdelingshoofd

Medewerker team Vergunningen

10.15

Het verlenen van de omgevingsvergunning (doorbreken van de aanhoudingsplicht).

Wabo, artikel 3.3 lid 3

Wabo, artikel 3.3 lid 6

College

Afdelingshoofd

Medewerker team Vergunningen

10.16

Het doen van mededeling aan de aanvrager over de aanhouding op grond van artikel 3.3 en artikel 3.5 van de Wabo.

Wabo, artikel 3.6

College

Afdelingshoofd

Medewerker team Vergunningen

10.17

Het onverwijld kennis geven van de aanvraag om een omgevingsvergunning in een of meer dag-, nieuws- of huis-aan-huisbladen of op een andere geschikte wijze.

Wabo, artikel 3.8

College

Afdelingshoofd

Medewerker team Vergunningen

10.18

Tegelijkertijd met of zo spoedig mogelijk na de bekendmaking van het besluit op de aanvraag om een omgevingsvergunning

a. mededeling doen van die beschikking op de wijze waarop het overeenkomstig artikel 3.8 kennis heeft gegeven van de aanvraag, en

b. zenden van een afschrift van die beschikking in bij algemene maatregel van bestuur aangewezen categorieën gevallen aan de daarbij aangewezen bestuursorganen.

Wabo, artikel 3.9 lid 1

College

Afdelingshoofd

Medewerker team Vergunningen

10.19

Het zo spoedig mogelijk mededeling doen van de bekendmaking, bedoeld in artikel 4:20c van de Algemene wet bestuursrecht, op de wijze waarop het overeenkomstig artikel 3.8 kennis heeft gegeven van de aanvraag.

Wabo, artikel 3.9 lid 4

College

Afdelingshoofd

Medewerker team Vergunningen

10.20

Het bepalen dat de toepassing van artikel 3.1 of afdeling 3.4 van de Algemene wet bestuursrecht geheel of gedeeltelijk achterwege blijft.

Wabo, artikel 3.10 lid 2

College

Afdelingshoofd

10.21

Het onverwijld toezenden van een exemplaar van de aanvraag en de daarbij gevoegde stukken aan het bestuursorgaan dat bevoegd is een verklaring te geven als bedoeld in artikel 2.27.

Wabo, artikel 3.11 lid 1

College

Afdelingshoofd

Medewerker team Vergunningen

10.22

Het onverwijld toezenden van zienswijzen die mede betrekking hebben op het ontwerp van de verklaring aan het bestuursorgaan dat de verklaring geeft.

Wabo, artikel 3.11 lid 3

College

Afdelingshoofd

Medewerker team Vergunningen

10.23

Het, op verzoek van het bestuursorgaan dat bevoegd is de verklaring te geven, verlengen van de termijn waarbinnen de beslissing op de aanvraag moet worden genomen met toepassing van artikel 3:18, lid 2, Awb in samenhang met artikel 3.12, lid 7 en 8, Wabo.

Wabo, artikel 3.11 lid 4

College

Afdelingshoofd

Medewerker team Vergunningen

10.24

Het zenden van het ontwerpbesluit met de daarop betrekking hebbende stukken die redelijkerwijs nodig zijn voor een beoordeling van het ontwerpbesluit, alsmede een afschrift van de beschikking op de aanvraag om een omgevingsvergunning aan het orgaan dat bevoegd is een verklaring te geven en in bij of krachtens algemene maatregel van bestuur aangewezen categorieën gevallen de daarbij aangewezen bestuursorganen.

Wabo, artikel 3.12 lid 4

College

Afdelingshoofd

Medewerker team Vergunningen

10.25

1. Het doen van mededeling van de beschikking tot wijziging van een omgevingsvergunning of voorschriften van een omgevingsvergunning of tot gehele of gedeeltelijke intrekking van een omgevingsvergunning in dag-, nieuws- of huis-aan-huisbladen of op een andere geschikte wijze;

2. Het zenden van een afschrift van die beschikking aan in bij algemene maatregel van bestuur aangewezen bestuursorganen.

Wabo, artikel 3.15 lid 1

College

Afdelingshoofd

Medewerker team Vergunningen

10.26

Het geheel of gedeeltelijk intrekken van een omgevingsvergunning, indien de krachtens artikel 6.2 van de Waterwet verleende vergunning geheel of gedeeltelijk wordt ingetrokken.

Wabo, artikel 3.23

College

Afdelingshoofd

10.27

In gevallen als bedoeld in het eerste lid, onder a van artikel 4.1: het bepalen tot welk bedrag het verhaal neemt op de zekerheid bij het niet-nakomen van een verplichting.

Wabo, artikel 4.1 lid 3

College

Afdelingshoofd

10.28

Het toekennen van een naar billijkheid te bepalen vergoeding in de gevallen genoemd in artikel 4.2, lid 1.

Wabo, artikel 4.2 lid 1

College

Afdelingshoofd

10.29

Het zenden van een exemplaar van het advies aan de belanghebbende.

Wabo, artikel 4.2 lid 3

College

Afdelingshoofd

Medewerker team Vergunningen

11 Wet Basisregistratie voor Adressen en Gebouwen (Wet BAG)

Nr.

Bevoegdheid

Rechtsgrond

Bevoegd orgaan

Mandaat aan

Ondermandaat

Bijzondere voorwaarden

11.1

Als beheerder van de basisregistraties adressen en gebouwen aan te wijzen.

Wet BAG, artikel 2

College

Coördinator WOZ/belastingen

11.2

Als plaatsvervangend beheerder(s) van de basisregistraties adressen en gebouwen aan te wijzen.

Wet BAG, artikel 2

College

Beheerder Vastgoed

11.3

Aan de beheerder wordt mandaat verleend om de volgende taken en bevoegdheden uit te voeren:

a. het opstellen van de ‘ambtelijke verklaringen’ behalve die bedoeld onder 11.8;

b. het toetsen van (overige) brondocumenten aan de vereisten voor inschrijving ingevolge artikel 11 van de Wet basisregistraties adressen en gebouwen;

c. het uitgeven van inschrijfnummers en identificatienummers;

d. het, op grond van het bepaalde in artikel 10, tweede lid, van de Wet basisregistraties adressen en gebouwen, inschrijven van de in of op grond van artikel 10, eerste lid van de Wet basisregistraties adressen en gebouwen aangewezen brondocumenten in het adressenregister dan wel het gebouwenregister;

e. het ingevolge artikel 9 van de Wet basisregistraties adressen en gebouwen verzorgen van een zodanige opzet van het adressenregister en het gebouwenregister, dat de inhoud daarvan duurzaam kan worden bewaard en te allen tijde binnen een redelijke termijn raadpleegbaar en beschikbaar is;

f. het, ingevolge artikel 14 van de Wet basisregistraties adressen en gebouwen, zorg dragen voor een goede beschikbaarheid, werking en beveiliging van de adressenregistratie respectievelijk de gebouwenregistratie;

g. het op basis van de brondocumenten opnemen van gegevens in de adressenregistratie en de gebouwenregistratie overeenkomstig de voorschriften uit de artikelen 14A en 15 van de Wet basisregistraties adressen en gebouwen;

h. het ontvangen, doorgeleiden en afhandelen van meldingen zoals bedoeld in artikel 37 en verzoeken zoals bedoeld in artikel 38 van de Wet basisregistraties adressen en gebouwen, inclusief de verwerking daarvan zoals bedoeld in de artikelen 31, 39, 40 en 41 van de Wet basisregistraties adressen en gebouwen;

i. het onderhouden dan wel doen onderhouden van het berichtenverkeer met de Landelijke Voorziening basisregistraties adressen en gebouwen zoals bedoeld in artikel 31 van de Wet basisregistraties adressen en gebouwen;

j. het op verzoek aan een ieder verlenen van inzage in het adressenregister, het gebouwenregister, de adressenregistratie en de gebouwenregistratie, alsmede het aan eenieder verstrekken van de in de adressenregistratie respectievelijk de gebouwenregistratie opgenomen gegevens zoals bedoeld in artikel 32, eerste lid onder a van de Wet basisregistraties adressen en gebouwen;

k. het bevorderen van de nakoming van de gemeentelijke verplichtingen in het kader van de Wet basisregistraties adressen en gebouwen, met inbegrip van de inrichting van de processen, de conformiteit van het gebruikte informatiesysteem en de beveiligingsmaatregelen alsmede het rapporteren over die nakoming daarvan aan burgemeester en wethouders.

Wet BAG, artikel 2

College

Bag beheerder

11.4

Als ambtenaren aangewezen voor de vaststelling van de definitieve geometrie van panden en verblijfsobjecten, zoals bedoeld in artikel 8 van de Wet basisregistraties adressen en gebouwen, aan te wijzen.

Wet BAG, artikel 8

College

Bag beheerder

Beheerder Vastgoed

11.5

Als ambtenaren bevoegd tot het opmaken van processen-verbaal van constatering, zoals bedoeld in artikel 10, eerste lid, onder b van de Wet basisregistraties adressen en gebouwen, aan te wijzen.

Wet BAG, artikel 2 en artikel 10, lid 1b

College

Bag beheerder

Toezichthouder

Administratief medewerker toezicht en handhaving

Handhaver

Plantoetser

11.6

Als ambtenaren bevoegd tot het opmaken van schriftelijke verklaringen, strekkende tot het signaleren van een wijziging in de feitelijke situatie, die van invloed is op een of meer in de gebouwenregistratie opgenomen gegevens en die niet voortvloeit uit een krachtens de Wet basisregistraties adressen en gebouwen aangewezen brondocument, aan te wijzen.

Wet BAG, artikel 2

College

Bagbeheerder

Toezichthouder

Administratief medewerker toezicht en handhaving

Handhaver

Plantoetser

Daarnaast heeft de Raad d.d. 5 maart 2009 mandaat verleend aan het college voor:

11.7

Het uitgeven, herbenoemen en intrekken van naamgeving openbare ruimte (inclusief huisnummering).

Verordening straatnaamgeving en huisnummering

Raad

College

Coördinator team inwonerszaken

Coördinator WOZ/belastingen

Ondermandaat mits geen sprake is van hernummering.

Besluit ter kennisname aan Raad.

11.8

Het indelen van gemeentelijk grondgebied in woonplaatsen, wijken en buurten.

Verordening straatnaamgeving en huisnummering

Raad

College

Tekenmandaat aan medewerker BAG.

Besluit ter kennisname aan Raad.

12 Waterwet

Nr.

Bevoegdheid

Rechtsgrond

Bevoegd orgaan

Mandaat aan

Ondermandaat

Bijzondere voorwaarden

12.1

Het nemen van besluiten en verrichten van (privaatrechtelijke) (rechts-)handelingen inzake het toepassen van bestuursdwang in spoedeisende gevallen, zoals bedoeld in artikel 5:31, lid 2 Awb, om terstond de nadelige invloed van de lozing op de doelmatige werking van (zuiverings-)technische werken of de kwaliteit van het oppervlakte water zoveel mogelijk te voorkomen, te beperken of ongedaan te maken.

Gemeentewet, art. 160

Awb, artt. 5:11 en 10:4

Waterwet, artt. 3.8 en 8.3 lid 4

Invoeringswet Waterwet, art. 2.25b

Wabo, artt. 5.10, lid 3 en 5.20

Mandaatbesluit toezichthouders Waterschap Rivierenland d.d. 25-02-2010

College

De door Waterschap Rivierenland aangewezen toezichthouders

Het betreft mandaat, volmacht en machtiging.

12.2

Het houden van toezicht op de naleving van het bepaalde bij of krachtens de Waterwet.

Gemeentewet, art. 160

Awb, artt. 5:11 en 10:4

Waterwet, artt. 3.8 en 8.3 lid 4

Invoeringswet Waterwet, art. 2.25b

Wabo, artt. 5.10, lid 3 en 5.20

Mandaatbesluit toezichthouders Waterschap Rivierenland d.d. 25-02-2010

College

De door Waterschap Rivierenland aangewezen toezichthouders

De bevoegdheden van de toezichthouders zijn omschreven in hoofdstuk 5 van de Awb

13 Welzijn (WMO, Leerlingenvervoer, Kinderopvang)

Nr.

Bevoegdheid

Rechtsgrond

Bevoegd orgaan

Mandaat aan

Ondermandaat

Bijzondere voorwaarden

13.1.

De uitoefening van de bevoegdheden van het college in het kader van de Verordening leerlingenvervoer gemeente Zederik.

Verordening leerlingenvervoer

College

Burgemeester

Afdelingshoofd

Beleidsmedewerker Welzijn

Coördinator Wmo

Het mandaat omvat tevens het aangaan van contracten met derden over vervoer en over de bijbehorende uitoefening van bevoegdheden ingevolge de verordening.

13.2

Besluiten op een aanvraag om voorzieningen ingevolge de Wmo.

Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo),

Verordening maatschappelijke ondersteuning Zederik en het Besluit maatschappelijke ondersteuning Zederik

College

Gemeentesecretaris/Algemeen directeur gemeente Leerdam

– Afdelingshoofd Burgers & Voorzieningen gemeente Leerdam

– Kwaliteitsmedewerker

– Beleidsmedewerker voorzieningen

Coördinator Wmo

Mandaat geldt niet voor:

Een toekennend besluit voor een woningaanpassing waarvan de kosten hoger zijn dan € 20.420,00;

Besluiten waar naar verwachting een precedentwerking vanuit zal gaan.

13.3

Het voeren van correspondentie over handhaven van kwaliteitseisen voor kinderopvang inclusief aanwijzing en vooraankondiging.

Wet Kinderopvang

College

Afdelingshoofd

Beleidsmedewerker Welzijn

Coördinator team Toezicht en Handhaving

13.4

Het ondertekenen van de registratie van gastouders en kinderopvanginstellingen in het Landelijk Register.

Wet kinderopvang, art. 160 Gemeentewet en

artt.10:1 t/m 10:12 Awb

College

Afdelingshoofd

Beleidsmedewerker Welzijn

13.5

Het beslissen over een aanvraag van gastouders en kinderopvanginstellingen voor registratie in het Landelijk Register kinderopvang.

Wet kinderopvang, art. 160 Gemeentewet en

artt.10:1 t/m 10:12 Awb

College

Afdelingshoofd

Beleidsmedewerker Welzijn

13.6

Het uitoefenen van bevoegdheden op grond van de Wet kinderopvang.

Wet kinderopvang

College

Afdelingshoofd

Beleidsmedewerker Welzijn

13.7

Het maken van contractafspraken met de Dienst Gezondheid en Jeugd over het toezicht op de kinderopvang en peuterspeelzalen.

Wet kinderopvang

College

Afdelingshoofd

Beleidsmedewerker Welzijn

14 Subsidies

Nr.

Bevoegdheid

Rechtsgrond

Bevoegd orgaan

Mandaat aan

Ondermandaat

Bijzondere voorwaarden

14.1

Besluiten ingevolge het subsisiebeleid en subsidieprogramma (bevoorschotting, verlening, vaststelling incl. ontheffing eisen rondom subsidieverstrekking) en uitvoering tarieven- en accommodatiebeleid.

Titel 4.2 Awb

Algemene subsidieverordening Zederik

College

Afdelingshoofd

Beleidsmedewerker Welzijn

Mandaat geldt niet voor besluiten met betrekking tot de dorpshuizen Het Spant en Het Bosch.

14.2

Nemen van besluiten inzake het verstrekken van subsidies voor in de begroting opgenomen posten.

Titel 4.2 Awb

Algemene subsidieverordening Zederik

College

Afdelingshoofd

Beleidsmedewerker Welzijn

Mandaat geldt niet voor besluiten met betrekking tot de dorpshuizen Het Spant en Het Bosch.

15 Planning, control en financiën

Nr.

Bevoegdheid

Rechtsgrond

Bevoegd orgaan

Mandaat aan

Ondermandaat

Bijzondere voorwaarden

15.1

Het aangaan, wijzigen en opzeggen van verzekeringsovereenkomsten.

Gemeentewet, art. 231, lid 2 aanhef en onder d

College

Afdelingshoofd

15.2

Het aanmelden en afwikkelen van schadegevallen waarvoor of waartegen de Gemeente mogelijk verzekerd is.

College

Afdelingshoofd

15.3

Het treffen van betalingsregelingen en het verlenen van uitstel van betaling.

Heffingsambtenaar

Invorderingsambtenaar

Afdelingshoofd

Uitstel van betaling in overleg met portefeuillehouder boven € 20.000.–

15.4

Het doen van aanmaningen en de incasso van openstaande vorderingen.

Awb, WOZ, gemeentewet

College

Invorderingsambtenaar

Afdelingshoofd

15.5

Het toepassen van artikel 63, 66 Awr en cassatie instellen bij de Hoge Raad in belastingprocedures.

College

Afdelingshoofd

15.6

Het heffen van leges en de beslissing tot teruggave van legeskosten.

Burgerlijk wetboek

Legesverordening

Heffingsambtenaar

Afdelingshoofd

Mandaat aan afdelingshoofd geldt uitsluitend voor leges die specifiek betrekking hebben op inwonerszaken en WMO (paspoorten, rijbewijzen, gehandicaptenparkeerkaarten etc).

15.7

Aanslagen, nota’s, declaraties en kennisgevingen vaststellen, verzenden en uitreiken.

Invorderingsambtenaar

Afdelingshoofd

15.8

Het doen van aangifte bij het Openbaar Ministerie bij verdenking van strafrechtelijke feiten (bijv. fraude).

College

Afdelingshoofd

15.9

Het verrichten van werkzaamheden zoals het afschrijven van vorderingen en het verrekenen van gelden met derden.

Burgemeester

College

Heffingsambtenaar

Afdelingshoofd

15.10

Het indienen van declaraties, bij bijvoorbeeld de provincie en ministeries.

College

Afdelingshoofd

Budgethouder

15.11

Het doen van een aanmaning in het kader van bestuursrechtelijke vorderingen.

Artikel 4:112, eerste en derde lid, van de Awb

Burgemeester

College

Invorderingsambtenaar

Afdelingshoofd

15.12

Uitvaardigen dwangbevel ivm leges/gemeentelijke heffingen.

Artikel 4:115 van de Awb jo. betreffende grondslag

College

Invorderingsambtenaar

Deurwaarder

De deurwaarder (van Cannock Chase) zijn tevens aangesteld tot onbezoldigd ambtenaar der gemeentelijke belastingen

Ogv art. 231 lid2 sub e van de gemeentewet en art. 1:2 CAR-UWO.

15.13

Beslissen omtrent de invordering van de opgelegde dwangsom en aanmanen tot betaling van de dwangsom, en het bij dwangbevel invorderen van een geldsom.

Artikel 5:37 Awb

Artikel 5:10 Awb

College

Afdelingshoofd

Deurwaarder of incassobureau in voorkomende gevallen.

Afdelingshoofd kan in specifieke gevallen ondermandaat geven aan deurwaarder of incassobureau.

15.14

Nemen van beslissingen en uitvoering van taken op grond van het Treasurystatuut gemeente Zederik 2011, conform de mandaten genoemd in de bijlage bij het Treasurystatuut.

Treasurystatuut gemeente Zederik 2011

College

Zie bijlage bij het Treasury-statuut

Zie bijlage bij het Treasury-statuut.

16 Grondzaken en onroerend goed

Nr.

Bevoegdheid

Rechtsgrond

Bevoegd orgaan

Mandaat aan

Ondermandaat

Bijzondere voorwaarden

16.1

Afwikkelen van collegebesluiten inzake onroerend goed transacties.

Gemeentewet, art. 160, lid 1, onder e.

College

Afdelingshoofd

16.2

Vertegenwoordiging van de gemeente Zederik bij het passeren van notariële akten die betrekking hebben op het werkterrein van de afdeling.

Gemeentewet, art. 171

Burgemeester

Afdelingshoofd

Beleidsmedewerker Ruimtelijke Ontwikkeling

16.3

Optreden als vertegenwoordiger van de gemeente Zederik bij grensaanwijzingen en inmetingen in het kadaster.

Burgemeester

Afdelingshoofd

Beleidsmedewerker Ruimtelijke Ontwikkeling

16.4

Behandelen van aanvragen van burgers tot de aankoop van restgroen/snippergroen en beslissen over verkoop van perceeltjes restgroen.

BW, gemeentewet

College

Afdelingshoofd

In overleg met de portefeuillehouder.

16.5

Het voeren van het technisch beheer over en onderhoud van gemeentelijk onroerend goed (dorpshuizen, sportzalen, multifunctioneel centrum, brandweerkazerne etc).

College

Afdelingshoofd

Beheerder gebouwen

Overige Mandaatbesluitenlijst 2017

Niet behorende bij de Mandaatregeling gemeente Zederik 2017

Inhoudsopgave

  • 1.

    GLZ-P&O

  • 2.

    GLZ-Juridische Zaken

  • 3.

    GLZ-ICT

  • 4.

    GLZ-Crisisbeheersing

  • 5.

    Secretaris van de bezwarencommissie Zederik

  • 6.

    Klachtbehandeling

  • 7.

    Directeur Omgevingsdienst Zuid-Holland Zuid

  • 8.

    Veiligheidsregio Zuid-Holland Zuid

  • 9.

    Burgemeester en college van burgemeester en wethouders gemeente Dordrecht in verband met beschermd wonen en opvang

  • 10.

    Directeur Serviceorganisatie Jeugd Zuid-Holland Zuid

1. GLZ-P&O

Op 1 april 2011 is het mandaatbesluit Samenwerking GLZ in werking getreden. Per die datum zijn de personele aangelegenheden gemandateerd aan de medewerkers van de afdeling GLZ-P&O van de gemeente Giessenlanden. Er is een voorbehoud gemaakt voor het vaststellen van functieniveaus. Deze blijven voorbehouden voor wat betreft medewerkers van de gemeente Zederik aan het college van Zederik. Het nemen van overige beslissingen van rechtspositionele aard is voor wat betreft medewerkers van Zederik voorbehouden aan de (loco-)gemeentesecretaris van Zederik, waarbij ingevolge het Tekenmandaat GLZ-P&O 2011 de medewerkers van de afdeling GLZ-P&O gemandateerd zijn de genomen bulk-beslissingen te ondertekenen. De vastgestelde versie staat op het internet.

2. GLZ-Juridische zaken

Op 1 april 2011 is het mandaatbesluit Samenwerking GLZ in werking getreden. Per die datum zijn de juridische aangelegenheden gemandateerd aan de medewerkers van de afdeling JZ van de gemeente Leerdam. Er is een voorbehoud gemaakt voor de bevoegdheid tot het nemen van beslissingen ten aanzien van civielrechtelijke schadeclaims van een bedrag boven EUR 2.500,– Dit blijft voorbehouden aan het college van Zederik. Het nemen van beslissingen ten aanzien van civielrechtelijke schadeclaims tot een bedrag van EUR 2.500,– is voorbehouden aan de coördinator van de afdeling GLZ-JZ van de gemeente Leerdam. De vastgestelde versie staat op het internet.

3. GLZ-ICT

Op 1 april 2011 is het mandaatbesluit Samenwerking GLZ in werking getreden. Hierin is ten aanzien van alle ICT-bevoegdheden een voorbehoud gemaakt aan het hoofd van de afdeling GLZ-ICT. De vastgestelde versie staat op het internet.

4. GLZ-Crisisbeheersing

Bij besluit van 15 oktober 2013 is het mandaatbesluit Samenwerking GLZ aangevuld met mandaten voor de gemeentesecretarissen om in een andere GLZ-gemeente zijn/haar collega-gemeentesecretaris te vervangen en wordt voorzien in een financieel mandaat. Voorts is de bevoegdheid vastgelegd inzake het alarmeren, het opschalen en het uitvoeren van de taken in draaiboeken en taakkaarten van de gemeentelijke crisisorganisatie. Indien de situatie dat vereist, mag worden afgeweken van artikel 10 mandaatbesluit Samenwerking GLZ.

5. Secretaris van de bezwarencommissie Zederik

Op 25 januari 2011 is het Protocol behandeling bezwaarschriften GLZ 2011 door het college vastgesteld. In dit Protocol zijn een aantal bevoegdheden ten aanzien van de behandeling van bezwaarschriften aan de secretaris commissie bezwaarschriften GLZ gemandateerd.

6. Klachtbehandeling

Het college van burgemeester en wethouders en de burgemeester hebben op 19 maart 2013 het Protocol behandeling klachten GLZ vastgesteld. Hierin zijn bevoegdheden van deze bestuursorganen voor wat betreft de interne klachtbehandeling gemandateerd aan de centrale klachtbehandelaar. Ingeval een klager na afhandeling van de klacht een verzoekschrift indient bij de Nationale Ombudsman, dan is de afdeling JZ-GLZ, in nauwe afstemming met de centrale klachtenbehandelaar van de gemeente, verantwoordelijk voor het bijstaan van de degene op wie de klacht betrekking heeft.

7. Veiligheidsregio Zuid-Holland Zuid

Op 1 april 2011 is het mandaatbesluit Samenwerking GLZ in werking getreden, hierin was het mandaat geregeld van bevoegdheden die brandweeraangelegenheden betreffen. Deze waren gemandateerd aan de medewerkers van de afdeling GLZ-Brandweer van de gemeente Leerdam. Door de regionalisering van de gemeentelijke brandweerkorpsen per 1 juli 2013 zijn de toezichthouders van de brandweer GLZ, die belast waren met het toezicht op brandveiligheid, in dienst gekomen bij de Directie Brandweer van de Veiligheidsregio Zuid-Holland Zuid. Bij besluit van het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Zederik d.d. 14 oktober 2014 is de algemeen directeur van de Veiligheidsregio Zuid-Holland Zuid gemandateerd om de bevoegdheden zoals opgenomen in de betreffende mandaatlijst uit te oefenen onder de daar genoemde voorwaarden. Tevens is ondermandaat toegestaan aan de directeur brandweer van de Veiligheidsregio Zuid-Holland Zuid voor bepaalde bevoegdheden zoals opgenomen in de betreffende mandaatlijst.

8. Directeur Omgevingsdienst Zuid-Holland Zuid

Bij besluit van het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Zederik d.d. 25 maart 2014 is de directeur van de Omgevingsdienst Zuid-Holland Zuid gemandateerd om de bevoegdheden zoals opgenomen in de betreffende mandaatlijst uit te oefenen onder de daar genoemde voorwaarden.

9. Burgemeester en college van burgemeester en wethouders gemeente Dordrecht in verband met beschermd wonen en opvang

Bij besluit van het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Zederik d.d. 25 november 2014 zijn de burgemeester en het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Dordrecht gemandateerd om de bevoegdheden zoals opgenomen in de betreffende mandaatlijst uit te oefenen onder de daar genoemde voorwaarden.

10. Directeur Serviceorganisatie Jeugd Zuid-Holland Zuid

Bij besluit van het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Zederik d.d. 11 november 2014 is de directeur van de Serviceorganisatie Jeugd Zuid-Holland Zuid gemandateerd om de bevoegdheden zoals opgenomen in de betreffende mandaatlijst uit te oefenen onder de daar genoemde voorwaarden.