Permanente link
Naar de actuele versie van de regeling
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR606071
Naar de door u bekeken versie
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR606071/1
Regeling vervallen per 24-01-2020
Besluit van het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Zeewolde houdende regels omtrent privcacy Privacyreglement Basisregistratie Personen Zeewolde 2018
Geldend van 01-01-2018 t/m 23-01-2020
Intitulé
Besluit van het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Zeewolde houdende regels omtrent privcacy Privacyreglement Basisregistratie Personen Zeewolde 2018Burgemeester en wethouders van de gemeente Zeewolde,
gelezen het voorstel van afdeling Publiek d.d. 6 december 2017;
Gelet op de Wet bescherming persoonsgegeven, de Wet Basisregistratie Personen en op de Verordening gegevensverstrekking Basisregistratie Personen 2014;
Besluit
vast te stellen het Privacyreglement Basisregistratie Personen Zeewolde 2018.
Artikel 1. Begripsbepalingen
Dit reglement verstaat onder:
- a.
wet: de Wet basisregistratie personen (Brp);
- b.
besluit: het Besluit basisregistratie personen;
- c.
verordening: de verordening gegevensverstrekking persoonsgegevens basisregistratie personen Zeewolde 2014;
- d.
college: Het college van burgemeester en wethouders;
- e.
beheerder: de functionaris die namens de verantwoordelijke is belast met de dagelijkse zorg voor de basisregistratie personen en het beheer van het autorisatiebesluit;
- f.
bewerker: degene die, niet werkzaam binnen de gemeentelijke organisatie, het geheel of een gedeelte van het geautomatiseerde systeem onder zich heeft waarmee de basisregistratie personen wordt gevoerd;
- g.
ingeschrevene: degene ten aanzien van wie een persoonslijst in de basisadministratie is opgenomen;
- h.
authentiekgegeven: een in de basisregistratie personen opgenomen gegeven dat als authentiek wordt aangemerkt;
- h.
binnengemeentelijkeafnemer: elke afnemer die een orgaan is van de gemeente;
- i.
DDS: staat voor datadistributiesysteem en verzorgt zowel de fysieke opslag van onder andere BRP-gegevens als de distributie van deze gegevens aan gebruikersapplicaties van bestuursorganen.
Artikel 2. Beheer van de gemeentelijke basisregistratie personen
-
1. Beheerder van de gemeentelijke basisregistratie personen is het hoofd van de afdeling of diens vervanger belast met de uitvoering van de wet.
-
2. De beheerder is bevoegd richtlijnen te geven met betrekking tot het nader invulling geven aan:
- a.
(te leggen) verbanden met andere gemeentelijke registraties;
- b.
(rechtstreekse) toegang tot de basisadministratie;
- c.
verstrekkingen aan binnengemeentelijke afnemers of daaraan gelijkgestelden, die geen rechtstreekse toegang hebben tot de basisregistratie personen;
- d.
beveiliging en bescherming van de persoonlijke levenssfeer.
- a.
-
3. De richtlijnen bedoeld in het tweede lid dienen stipt te worden gevolgd door alle personen die toegang hebben tot de Basisregistratie personen.
Artikel 3. Verplicht gebruik authentieke gegevens en terugmeldplicht
-
1. Met inachtneming van het bepaalde in de artikelen 4, 5 en 6, worden tenminste de authentieke gegevens verstrekt aan bestuursorganen die deze gegevens uit de basisregistratie personen nodig hebben voor de vervulling van hun taken, zodanig dat deze afnemers aan hun verplichtingen krachtens de wet kunnen voldoen.
-
2. Een bestuursorgaan, die gerede twijfel heeft over de juistheid van een authentiek gegeven dat hij verstrekt heeft gekregen uit de basisregistratie is verplicht hiervan mededeling te doen aan de beheerder.
-
3. Een bestuursorgaan, die gerede twijfel heeft over de juistheid van een gegeven dat hij verstrekt heeft gekregen uit de basisregistratie doet hiervan mededeling aan de beheerder.
Artikel 4. Rechtstreekse toegang tot de basisregistratie personen
-
1. Rechtstreekse toegang tot de basisregistratie personen hebben:
- a.
De beheerder en de medewerkers van het Publiekscentrum;
- b.
voor zover niet in een convenant geregeld en voor zover met inachtneming van de wet de in bijlage 1 bij dit reglement vermelde organen binnen de gemeente en de uitvoeringsorganisatie Meerinzicht.
- a.
-
2. Toegang hebben medewerkers van de uitvoeringsorganisatie Meerinzicht slecht voor zover de taken in mandaat worden uitgevoerd.
-
3. Voor zover daartoe geautoriseerd krachtens het autorisatiebesluit, hebben de in bijlage 1 genoemde organen binnen de gemeente, rechtstreekse toegang tot de in die bijlage vermelde gegevens. Zij mogen deze gegevens slechts gebruiken voor de uitvoering van de hun bij wet of door het gemeentebestuur opgedragen taken.
-
4. Zij hebben de richtlijnen van de beheerder met betrekking tot beveiliging en bescherming van de persoonlijke levenssfeer op te volgen.
Artikel 5. Verstrekking aan organen binnen de gemeente
Met inachtneming van de wet worden kunnen aan de in bijlage 1 vermelde organen binnen de gemeente de in die tabel aangegeven gegevens systematisch worden verstrekt ten behoeve van de in die tabel aangegeven doeleinden.
Artikel 6. Verbanden met andere gemeentelijke registraties
-
1. Op grond van de wet, met het oog op het met elkaar in verband brengen van verwerkingen van persoonsgegevens, worden vanuit de basisregistratie personen gegevens verstrekt. Aan DDS worden gegevens verstrekt ten behoeve van de in bijlage 2 genoemde gemeentelijke registraties.
-
2. De betreffende gegevenssets en de voorwaarden waaronder deze worden verstrekt, kunnen in een convenant worden vastgelegd.
Artikel 7. Telefonische verzoeken om gegevensverstrekking
Aan overheidsorganen en derden, als bedoeld in artikel 3.5 en 3.6 van de wet worden telefonisch slechts in bijzondere omstandigheden, ter beoordeling van de beheerder, inlichtingen verstrekt.
Artikel 8. Overige verstrekkingen en gegevens die kunnen worden verstrekt
Met inachtneming van de wet Brp kunnen de in bijlage 4 bij dit reglement aan te geven overige verzoekers gegevens worden verstrekt voor wat betreft de daarbij aangegeven gegevens en uitsluitend voor de daarbij aangegeven doeleinden en voor zover de persoonlijke levenssfeer daardoor niet onevenredig wordt geschaad. Ook mogen persoonsgegevens worden verstrekt nadat de gemeente eerst uitdrukkelijk toestemming verkrijgt van de ingeschrevene van wie de gegevens worden verstrekt. De schriftelijke toestemmingen moeten een jaar lang worden bewaard.
Artikel 9. Periodieke verstrekkingen
-
1. Op grond van artikel 2 van de verordening kunnen op verzoek van een derde, die op grond van artikel 8 van dit reglement in aanmerking komt voor gegevens, gegevens periodiek worden verstrekt, waarbij wordt nagegaan, of de periodieke verstrekking: wordt gerechtvaardigd door een dringende maatschappelijke behoefte en in een juiste verhouding staat tot het doel waarvoor de gegevens worden gevraagd en of dit doel niet op een minder ingrijpende wijze kan worden bereikt.
-
2. De in de bijlage bij artikel 3 genoemde organisaties worden gegevens periodiek verstrekt voor de daarbij aangegeven doelen en de daarbij vermelde gegevens.
Artikel 10. Beveiliging
De beheerder treft ten behoeve van de technische en organisatorische beveiliging de maatregelen als vermeld in het vastgestelde Beveiligingsplan basisregistratie personen en waardedocumenten
Artikel 11. Slotbepaling
-
1. Dit reglement wordt aangehaald als Privacyreglement Basisregistratie Personen Zeewolde 2018.
-
2. Dit reglement treedt op 1 januari 2018 in werking.
-
3. Het Privacyreglement Basisregistratie Personen Zeewolde 2014 (V164) wordt per 1 januari 2018 ingetrokken.
Ondertekening
Zeewolde,
Burgemeester en Wethouders voornoemd,
de secretaris,
R.C. van Nunspeet
de burgemeester,
G.J. Gorter
Bijlage 1:
De medewerkers van de volgende organisatieonderdelen hebben rechtstreekse toegang tot de basisregistratie personen:
Organisatie |
Onderdeel |
Gegevensset |
Afdeling Samenleving |
Jeugdwet |
persoonsgegevens, oudergegevens, kindgegevens, gegevens gezag, adresgegevens
|
Afdeling Samenleving |
Openbare orde en veiligheid; integrale veiligheid |
persoonsgegevens, oudergegevens, huwelijksgegevens, kindgegevens, adresgegevens, gegevens overlijden
|
Afdeling Ruimte |
Ruimtelijke Ordening Diverse projecten |
persoonsgegevens, adresgegevens |
Afdeling Ruimte |
Handhaving |
persoonsgegevens, adresgegevens, |
Afdeling Ruimte |
Grondbeheer, gebiedsontwikkeling |
persoonsgegevens, adresgegevens |
Afdeling Publiek |
Uitvoering Algemeen Plaatselijke Verordening (bijvoorbeeld evenementenvergunning)
|
persoonsgegevens, adresgegevens |
Afdeling Publiek |
Uitvoering kwijtschelding gemeentelijke belastingen |
persoonsgegeven, adresgegevens |
Afdeling Publiek |
Huisvesting statushouders |
persoonsgegevens, oudergegevens, huwelijksgegevens, kindgegevens, adresgegevens, gegevens overlijden |
Afdeling Publiek |
Taken als Ambtenaar burgerlijke stand |
Alle gegevens op de persoonslijst |
Afdeling Publiek |
Leerlingenvervoer |
persoonsgegevens, oudergegevens, kindgegevens, adresgegevens |
Afdeling Publiek |
Rampenbestrijding |
Persoonsgegevens, oudergegevens, huwelijksgegevens, kindgegevens, adresgegevens
|
Afdeling Publiek |
BRP, regelgeving reisdocumenten, regelgeving rijbewijzen, kieswet, nationaliteitswetgeving, Vreemdelingwet, Wet op de lijkbezorging |
Alle gegevens op de persoonslijst
|
Afdeling Ondersteuning; bestuurssecretariaat/ griffie |
Jubilea en Koninklijke onderscheidingen |
persoonsgegevens, huwelijksgegevens, adresgegevens |
Backoffice burgerzaken gemeente Harderwijk |
Uitvoering wet Basisregistratie personen, Nationaliteitswetgeving |
Alle gegevens op de persoonslijst |
Meerinzicht DIV/DIM |
Registratie post en archivering |
persoonsgegevens, oudergegevens, huwelijksgegevens, kindgegevens, adresgegevens, gegevens overlijden |
Meerinzicht Domein Sociaal |
Wet Maatschappelijke ondersteuning (WMO) |
persoonsgegevens, oudergegevens, huwelijksgegevens, kindgegevens, adresgegevens, gegevens overlijden |
Meerinzicht Domein Sociaal
|
Uitvoering Participatiewet en Wet inburgering |
persoonsgegevens, oudergegevens, huwelijksgegevens, kindgegevens, (historische) adresgegevens, gegevens overlijden |
Meerinzicht Domein Sociaal |
Uitvoering taken met betrekking tot Leerplicht |
persoonsgegevens, oudergegevens, huwelijksgegevens, kindgegevens, adresgegevens, gegevens overlijden |
Meerinzicht Domein Sociaal |
Uitvoering Jeugdwet |
persoonsgegevens, oudergegevens, gegevens gezag, huwelijksgegevens, kindgegevens, adresgegevens, gegevens overlijden |
De verantwoordelijke (het college van burgemeester en wethouders) kan, indien noodzakelijke nadere aanwijzingen geven met betrekking tot beveiliging en ter bescherming van de persoonlijke levenssfeer.
Alle organen binnen de gemeente beschikken hooguit over een beperkte gedeeltelijke inzage.
Bijlage 2
Lijst van organen binnen de gemeente waaraan, met het oog op het met elkaar in verband brengen van verwerking van persoonsgegevens, gegevens worden verstrekt.
Registratie |
Waarvoor |
Gegevensset |
Key2datadistributie |
Opslag van de persoonsgegevens t.b.v. geautomatiseerde uitwisseling van persoonsgegevens |
Conform specificaties in DDS |
Key2begraven |
Bijhouden begraafplaatsadministratie |
Conform specificaties in DDS |
Suite4socialeregie |
Bijhouden cliëntenadministratie uitvoering Wet maatschappelijke ondersteuning, uitvoering participatiewet, Jeugdhulp en taken leerplicht |
Conform specificaties in DDS |
Liber /MyCorsa (zaaksysteem) |
Documentenmanagement |
Conform specificaties in DDS |
Bijlage 3
Lijst systematisch gegevensverstrekking uit de basisregistratie personen.
Organisatieonderdeel |
Waarvoor |
Gegevens |
Ziekenhuis Sint Jansdal |
Patiëntenregistratie |
Overlijden |
Zuiderzeegroep Dronten |
Patiëntenregistratie |
Overlijden |
Bijlage 4
In deze bijlage is een overzicht van derden opgenomen vanwege het aanwezig geachte maatschappelijk belang voor de gemeente, die voor verstrekking van gegevens in aanmerking komen.
Om in aanmerking te komen voor gegevensverstrekking uit de Brp, dienen deze derden te voldoen aan de criteria:
- •
de verzoeker is geen (rechts)persoon met winstoogmerk;
- •
het verzoek betreft geen commercieel doel;
- •
de verzoeker kan niet op minder ingrijpende wijze zijn doel of doelgroep bereiken;
- •
het doel betreft een maatschappelijk of gemeentelijk belang of het doel ligt in het verlengde van het gemeentelijk beleid.
Wie |
Waarvoor |
Gegevens |
Verstrekkings- beperking |
Leges |
Basis |
Bewindvoerder/ Bewindvoerders-kantoor |
Slechts voor het achterhalen van gegevens van de cliënt voor taken die onder het bewind vallen. Bijvoorbeeld als de bewindvoerder het adres van zijn cliënt wil achterhalen. Let op: besluit van bewind- voering moet in kopie bij de aanvraag zitten |
Maximaal de gegevens genoemd in art. 3.9, lid 4 Wet BRP |
Mogelijk |
Ja |
Art. 3.9 Wet BRP |
Buitenlandse EU-overheidsorganen |
Zie toelichting |
Maximaal de gegevens genoemd in art. 3.9, lid 4 Wet BRP |
Mogelijk
|
Ja |
Art. 3.9 Wet BRP (beperkte Verstrekkings-mogelijkheden zie toelichting |
Buitenlandse niet-EU overheidsorganen |
Zie toelichting |
Maximaal de gegevens genoemd in art. 3.9, lid 4 Wet BRP |
Mogelijk |
Ja |
Art. 3.9 Wet BRP (beperkte Verstrekkings-mogelijkheden zie toelichting |
Buitenlandse rechtspersonen (Voorbeeld: instellingen voor sociale zorg en zekerheid)
|
Zie toelichting |
Maximaal de gegevens genoemd in art. 3.9, lid 4 Wet BRP
|
Mogelijk
|
Ja |
Art. 3.9 Wet BRP (beperkte Verstrekkings-mogelijkheden)
|
Overheidsorganen van de Caribische landen (Aruba, Curaçao en Sint Maarten) en het Caribisch deel van Nederland (Bonaire, Sint Eustatius en Samos |
Zie toelichting |
Maximaal de gegevens genoemd in art. 3.9, lid 4 Wet BRP |
Mogelijk |
Ja |
Art. 3.9 Wet BRP (beperkte verstrekkings- mogelijkheden)
|
Crematoria, begraafplaatsen (niet-gemeentelijke) |
Bijhouding begraafplaatsadministratie en uitvoering Wet op de Lijkbezorging |
Maximaal de gegevens genoemd in art. 3.9, lid 4 Wet BRP |
Mogelijk |
Ja |
Art. 3.9 Wet BRP (beperkte Verstrekkings-mogelijkheden) |
Culturele organisaties |
Werkzaamheden zoals beschreven in de gemeentelijke verordening |
Maximaal de gegevens genoemd in art. 3.9, lid 4 Wet BRP |
Mogelijk |
Ja |
Art. 3.9 Wet BRP |
Fondsenwervende organisaties |
Werkzaamheden zoals beschreven in de gemeentelijke verordening |
Maximaal de gegevens genoemd in art. 3.9, lid 4 Wet BRP |
Mogelijk |
Ja |
Art. 3.9 Wet BRP |
Instellingen of organisaties ten behoeve van bijvoorbeeld: maatschappelijke dienstverlening, |
Werkzaamheden zoals beschreven in de gemeentelijke verordening |
Maximaal de gegevens genoemd in art. 3.9, lid 4 Wet BRP |
Mogelijk |
Ja |
Art. 3.9 Wet BRP |
Instellingen / organisaties ten behoeve van belangenbehartiging vervolgingsslachtoffers |
Werkzaamheden zoals beschreven in de gemeentelijke verordening |
Maximaal de gegevens genoemd in art. 3.9, lid 4 Wet BRP
|
Mogelijk |
Ja |
Art. 3.9 Wet BRP
|
Kredietbank (privaatrechtelijk, bijvoorbeeld een stichting) |
Werkzaamheden zoals beschreven in de gemeentelijke verordening |
Maximaal de gegevens genoemd in art. 3.9, lid 4 Wet BRP
|
Mogelijk |
Ja |
Art. 3.9 Wet BRP |
Maatschappelijk Dienstverlening Flevoland (MDF) |
Werkzaamheden zoals beschreven in de gemeentelijke verordening.
|
Maximaal de gegevens genoemd in art. 3.9, lid 4 Wet BRP |
Mogelijk |
Ja |
Art. 3.9 Wet BRP |
Migrantenorganisaties (bijv. Stichting vluchtelingenwerk)
|
Werkzaamheden zoals beschreven in de gemeentelijke verordening |
Maximaal de gegevens genoemd in art. 3.9, lid 4 Wet BRP |
Mogelijk |
Ja |
Art. 3.9 Wet BRP |
(Rechts) personen die niet in de gemeentelijke verordening benoemd zijn |
Doel kan verschillend van aard zijn per aanvrager. Met schriftelijke toestemming van betrokkene (persoon/ gezaghouder) |
Maximaal de gegevens genoemd in art. 3.9, lid 4 Wet BRP
|
Mogelijk |
Ja |
Art. 3.9 Wet BRP |
Onderwijsinstellingen
|
Werkzaamheden zoals beschreven in de gemeentelijke verordening |
Maximaal de gegevens genoemd in art. 3.9, lid 4 Wet BRP |
Mogelijk |
Ja |
Art. 3.9 wet BRP |
Ouderenorganisaties |
Werkzaamheden zoals beschreven in de gemeentelijke verordening |
Maximaal de gegevens genoemd in art. 3.9, lid 4 Wet BRP
|
Mogelijk |
Ja |
Art. 3.9 Wet BRP |
Patiëntenverenigingen |
Werkzaamheden zoals beschreven in de gemeentelijke verordening |
Maximaal de gegevens genoemd in art. 3.9, lid 4 Wet BRP
|
Mogelijk |
Ja |
Art. 3.9 Wet BRP |
Reclassering/ verslaafdenzorg |
Werkzaamheden zoals beschreven in de gemeentelijke verordening |
Maximaal de gegevens genoemd in art. 3.9, lid 4 Wet BRP |
Mogelijk |
Ja |
Art. 3.9 Wet BRP |
Thuiszorgorganisaties |
Werkzaamheden zoals beschreven in de gemeentelijke verordening |
Maximaal de gegevens genoemd in art. 3.9, lid 4 Wet BRP |
Mogelijk |
Ja |
Art. 3.9 Wet BRP |
Uitvaartverzorgers |
Werkzaamheden zoals beschreven in de gemeentelijke verordening
|
Maximaal de gegevens genoemd in art. 3.9, lid 4 Wet BRP |
Mogelijk |
Ja |
Art. 3.9 Wet BRP |
Vakorganisaties |
Werkzaamheden zoals beschreven in de gemeentelijke verordening |
Maximaal de gegevens genoemd in art. 3.9, lid 4 Wet BRP
|
Mogelijk |
Ja |
Art. 3.9 Wet BRP |
Veilig Thuis |
Het uitvoeren van de taken, bedoeld in artikel 4.1.1, tweede lid, van de Wet maatschappelijke ondersteuning 2015 dan wel uitvoering van de Jeugdwet (voorbeelden: huiselijk geweld, kindermishandeling) |
Maximaal de gegevens genoemd in art. 3.9, lid 4 Wet BRP |
Mogelijk |
Ja |
Art. 3.9 Wet BRP |
Verenigingen en stichtingen met maatschappelijk of filantropisch doel |
Werkzaamheden zoals beschreven in de gemeentelijke verordening (voorbeelden: Rode Kruis, Astmafonds, Lilianefonds, Nierstichting, Bloedbank) |
Maximaal de gegevens genoemd in art. 3.9, lid 4 Wet BRP |
Mogelijk |
Ja |
Art. 3.9 Wet BRP |
Woningbouwverenigingen/ woningcorporaties |
Werkzaamheden zoals beschreven in de gemeentelijke verordening (bijv. tegengaan illegale (spook) bewoning) |
Maximaal de gegevens genoemd in art. 3.9, lid 4 Wet BRP
|
Mogelijk |
Ja |
Art. 3.9 Wet BRP |
Ziekenhuizen |
Patiëntenzorg, verlenen medische zorg, innen rekeningen i.v.m. verleende zorg |
Maximaal de gegevens genoemd in art. 3.9, lid 4 Wet BRP |
Mogelijk |
Ja |
Art. 3.9 Wet BRP |
Ziet u een fout in deze regeling?
Bent u van mening dat de inhoud niet juist is? Neem dan contact op met de organisatie die de regelgeving heeft gepubliceerd. Deze organisatie is namelijk zelf verantwoordelijk voor de inhoud van de regelgeving. De naam van de organisatie ziet u bovenaan de regelgeving. De contactgegevens van de organisatie kunt u hier opzoeken: organisaties.overheid.nl.
Werkt de website of een link niet goed? Stuur dan een e-mail naar regelgeving@overheid.nl