Permanente link
Naar de actuele versie van de regeling
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR3875
Naar de door u bekeken versie
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR3875/1
Regeling vervallen per 25-11-2009
nr 04.15 Verordening op de heffing en invordering van afvalstoffenheffing 2009
Geldend van 13-11-2008 t/m 24-11-2009
Intitulé
nr 04.15 Verordening op de heffing en invordering van afvalstoffenheffing 2009Verordening afvalstoffenheffing 2009
De raad van de gemeente Zevenaar;
gezien het voorstel van het college van burgemeester en wethouders van 23 september 2008, nr. 08-099;
gelet op artikel 15.33 van de Wet milieubeheer en artikel 255 van de Gemeentewet;
besluit:
vast te stellen de:
Verordening op de heffing en invordering van afvalstoffenheffing 2009
Artikel 1 – Aard van de belasting en belastbaar feit
1.Onder de naam “afvalstoffenheffing” wordt een directe belasting geheven als bedoeld in artikel 15.33
van de Wet milieubeheer.
2.De afvalstoffenheffing als bedoeld in deze verordening wordt naar afzonderlijke grondslagen geheven
ter zake van het feitelijk gebruik van een perceel ten aanzien waarvan krachtens de artikelen 10.21 en 10.22
van de Wet milieubeheer een verplichting tot het inzamelen van huishoudelijke afvalstoffen geldt.
Artikel 2 – Belastingplicht
1.De belasting wordt geheven van degene die in de gemeente feitelijk gebruik maakt van een perceel
ten aanzien waarvan ingevolge de artikelen 10.21 en 10.22 van de Wet milieubeheer een verplichting tot het
inzamelen van huishoudelijke afvalstoffen geldt.
- 2.
Voor de toepassing van het eerste lid wordt als gebruiker aangemerkt:
- a.
degene die naar omstandigheden beoordeeld al dan niet krachtens eigendom, bezit, beperkt recht
- a.
of persoonlijk recht feitelijk gebruik maakt van een perceel;
b.ingeval een gedeelte van een perceel ten gebruike is afgestaan: degene die dat gedeelte ten
gebruike heeft afgestaan.
Artikel 3 – Maatstaf van heffing en belastingtarief
De afvalstoffenheffing wordt geheven naar de maatstaven en tarieven opgenomen in de bij deze verordening
behorende tarieventabel.
Artikel 4 – Heffingstijdvak
Het heffingstijdvak is gelijk aan het kalenderjaar.
Artikel 5 – Wijze van heffing
De belasting wordt bij wege van aanslag geheven.
Artikel 6 - Ontstaan van de belastingschuld en heffing naar tijdsgelang
1.De belasting is verschuldigd bij het begin van het belastingjaar of, zo dit later is, bij de aanvang van de
belastingplicht.
2.Indien de belastingplicht in de loop van het belastingjaar aanvangt, is de belasting verschuldigd voor
zoveel twaalfde gedeelten van de voor dat jaar verschuldigde belasting als er in dat jaar, na de
aanvang van de belastingplicht, nog volle kalendermaanden overblijven.
3.Indien de belastingplicht in de loop van het belastingjaar eindigt, bestaat aanspraak op ontheffing voor
zoveel twaalfde gedeelten van de voor dat jaar verschuldigde belasting, als er in dat jaar, na het einde
van de belastingplicht, nog volle kalendermaanden overblijven.
4.Het tweede en het derde lid zijn niet van toepassing indien de belastingplichtige binnen de gemeente
verhuist en aldaar een ander perceel in feitelijk gebruik neemt, alwaar de geboden mogelijkheden voor
inzameling van huishoudelijke afvalstoffen gelijk zijn.
5.Belastingaanslagen van minder dan € 9,- worden niet opgelegd. Voor de toepassing van de vorige
volzin wordt het totaal van op één aanslagbiljet verenigde belastingaanslagen aangemerkt als één
belastingaanslag.
Artikel 7 - Termijnen van betaling
- 1.
De aanslagen moeten worden betaald uiterlijk twee maanden na de dagtekening van het aanslagbiljet.
- 2.
In afwijking in zoverre van het eerste lid geldt ingeval het totaalbedrag van de op één aanslagbiljet
verenigde aanslagen, of als het aanslagbiljet maar één aanslag bevat het bedrag daarvan, minder is
dan € 2.000,- en de verschuldigde bedragen door middel van automatische incasso van de betaalrekening
van de belastingschuldige kunnen worden afgeschreven, dat:
a. aanslagen, zoals bedoeld in Hoofdstuk 1 (vast bedrag per jaar) van de Tarieventabel, waarvan de
dagtekening ligt tussen 1 januari en 1 oktober van het belastingjaar waarop ze betrekking hebben,
moeten worden betaald in zoveel gelijke termijnen als er na de maand van dagtekening van het
aanslagbiljet nog maanden in het belastingjaar overblijven, met een maximum van tien;
b. aanslagen, zoals bedoeld in Hoofdstuk 1 (vast bedrag per jaar) van de Tarieventabel, waarvan de
dagtekening ligt na 30 september van het belastingjaar waarop ze betrekking hebben, moeten worden
betaald in drie gelijke termijnen;
c. aanslagen, zoals bedoeld in Hoofdstuk 2 (variabel bedrag per lediging) van de Tarieventabel, in zes
gelijke termijnen moeten worden voldaan.
Bij het van toepassing zijn van het vorenstaande vervalt de eerste incassotermijn een maand na de
dagtekening van het aanslagbiljet en elk van de volgende termijnen telkens een maand later.
3.De Algemene termijnenwet is niet van toepassing op de in de voorgaande leden gestelde termijnen.
Artikel 8 – Kwijtschelding
1.Bij de invordering van de afvalstoffenheffing, zoals bedoeld in de Hoofdstukken 1 en 3 van de
Tarieventabel, wordt tot een maximum van € 81,- kwijtschelding verleend. Het maximumbedrag
wordt bij heffing naar tijdsgelang, zoals bedoeld in artikel 6, naar evenredigheid omgerekend.
2.Bij de invordering van de afvalstoffenheffing, zoals bedoeld in Hoofdstuk 2 van de Tarieventabel
(variabel bedrag per lediging), wordt geen kwijtschelding verleend.
3.Bij de toepassing van het eerste lid wordt in afwijking van de Uitvoeringsregeling Invorderingswet 1990
het percentage voor de kosten van bestaan gesteld op 100%.
Artikel 9 – Nadere regels door het college van burgemeester en wethouders
Het college van burgemeester en wethouders kan nadere regels met betrekking tot de heffing en invordering
van de afvalstoffenheffing geven.
Artikel 10 – Inwerkingtreding, overgangsbepaling en citeerartikel
1.De “Verordening afvalstoffenheffing 2008”, vastgesteld bij raadsbesluit van 1 november 2007 wordt
ingetrokken met ingang van de in het derde lid genoemde datum van ingang van de heffing, met dien
verstande dat zij van toepassing blijft op de belastbare feiten die zich voor die datum hebben
voorgedaan.
- 2.
Deze verordening treedt in werking met ingang van de dag na die van de bekendmaking.
- 3.
De datum van ingang van de heffing is 1 januari 2009.
- 4.
Deze verordening kan worden aangehaald als “Verordening afvalstoffenheffing 2009”.
Aldus besloten in de openbare vergadering van de raad van de gemeente Zevenaar,
gehouden op 29 oktober 2008.
De griffier, De voorzitter,
-----------
Tarieventabel behorende bij de "Verordening afvalstoffenheffing 2009"
Belasting |
Kwijtschelding |
||
Hoofdstuk 1 |
- Vast bedrag per jaar |
||
1.a. |
De belasting bedraagt per perceel per jaar: |
€ 81,- |
€ 81,- |
1.b. |
In afwijking hiervan bedraagt de belasting voor een perceel waar de mogelijkheid geboden wordt tot het afvoeren van huishoudelijke afvalstoffen via een verzamelcontainer: |
||
1.b.1. |
voor een meerpersoonshuishouden |
€ 138,- |
€ 81,- |
1.b.2. |
voor een éénpersoonshuishouden |
€ 114,- |
€ 81,- |
1.c. |
De belasting als bedoeld onder 1.a. wordt vermeerderd voor het op 1 januari van het belastingjaar of, indien de belastingplicht later aanvangt, bij aanvang van de belastingplicht, in bruikleen hebben van: |
||
1.c.1. |
een extra container, per jaar, per extra container |
€ 40,80 |
€ - |
1.c.2. |
een extra stadsemmer, per jaar, per stadsemmer |
€ 10,20 |
€ - |
Hoofdstuk 2 |
– Variabel bedrag per lediging |
||
2. |
Onverminderd het bepaalde in Hoofdstuk 1 bedraagt de belasting per lediging: |
||
2.a. |
van een 180 liter duobak |
€ 2,- |
€ - |
2.b. |
van een 280 liter duobak |
€ 3,- |
€ - |
2.c. |
van een stadsemmer |
€ 0,75 |
€ - |
2.e. |
van een extra 280 liter container |
€ 4,20 |
€ - |
Hoofdstuk 3 |
– Bedrag bij medische verklaring |
||
3. |
Indien het houden van een extra container of stadsemmer blijkens een overgelegde doktersverklaring om medische redenen geschiedt, vindt de vermeerdering als bedoeld in Hoofdstuk 1, onder 1.c. niet plaats. In dat geval wordt het totaal van de belasting als bedoeld in Hoofdstuk 1 en 2 vastgesteld op: |
€ 237,- |
€ 81,- |
Ziet u een fout in deze regeling?
Bent u van mening dat de inhoud niet juist is? Neem dan contact op met de organisatie die de regelgeving heeft gepubliceerd. Deze organisatie is namelijk zelf verantwoordelijk voor de inhoud van de regelgeving. De naam van de organisatie ziet u bovenaan de regelgeving. De contactgegevens van de organisatie kunt u hier opzoeken: organisaties.overheid.nl.
Werkt de website of een link niet goed? Stuur dan een e-mail naar regelgeving@overheid.nl