Permanente link
Naar de actuele versie van de regeling
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR610024
Naar de door u bekeken versie
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR610024/1
Regeling vervallen per 01-01-2020
Werktijdenregeling gemeente Zevenaar 2018
Geldend van 12-05-2018 t/m 31-12-2019 met terugwerkende kracht vanaf 01-01-2018
Intitulé
Werktijdenregeling gemeente Zevenaar 2018Het college van burgemeester en wethouders van Zevenaar;
Gelet op artikel 125 van de Ambtenarenwet, artikel 160 van de Gemeentewet alsmede artikel 4:1 en 4:2 van de Collectieve arbeidsvoorwaardenregeling voor de sector gemeenten, de Uitwerkingsovereenkomst (UWO) en de Arbeidstijdenwet;
Na overeenstemming in de commissie Bijzonder Georganiseerd Overleg
BESLUIT
Vast te stellen de volgende:
WERKTIJDENREGELING GEMEENTE ZEVENAAR 2018
I. Algemeen
Artikel 1 Begripsomschrijving
- a)
Bedrijfstijd:
De tijd waarin medewerkers op kantoor arbeid kunnen verrichten.
- b)
Feitelijke arbeidsduur:
Het aantal uren gedurende welke de medewerker in een bepaalde periode arbeid verricht.
- c)
Formele arbeidsduur:
De volgens de aanstelling vastgestelde omvang van het aantal uren gedurende welke de medewerker in een bepaalde periode arbeid moet verrichten.
- d)
Leidinggevende:
De functionaris waaraan, volgens de hiërarchische organisatiestructuur, verantwoording verschuldigd is.
- e)
Medewerker:
De ambtenaar in de zin van artikel 1:1 lid 1 sub a van de CAR-UWO, alsmede uitzendkrachten, detacheringskrachten, stagiaires en personen die anderszins werkzaam zijn bij of voor de gemeente Zevenaar.
- f)
Openingstijd:
De tijd waarin de dienst voor het publiek geopend is en waarin directe klantcontacten tot stand komen.
- g)
Pauze:
Een periode van een onafgebroken aantal minuten waarop geen arbeid wordt verricht.
- h)
Werkpatroon:
Het aantal te werken uren per week die verdeeld zijn over de werkdagen.
Artikel 2 Toepassing
-
1. De werktijdenregeling is van toepassing op alle medewerkers. De regeling bestaat uit een standaard- en een bijzondere regeling.
-
2. De standaardregeling geldt voor de medewerkers die zelf regelruimte hebben voor het bepalen van hun werktijden.
-
3. De bijzondere regeling is van toepassing op medewerkers die op wisselende tijden volgens rooster werken, waarvoor de individuele werktijden eenzijdig door de werkgever worden vastgesteld. Het college bepaalt welke functiegroep(en) onder de bijzondere regeling vallen. Deze functiegroep(en) en functies zijn opgenomen in Bijlage A van deze regeling.
Artikel 3 Arbeidsduur
-
1. De formele arbeidsduur bedraagt bij een voltijd dienstverband gemiddeld 36 uur per week en 1836 uur per jaar (artikel 1.1 lid 1mm CAR-UWO).
-
2. Bij een deeltijd dienstverband is de formele arbeidsduur per week het aantal uren als in de aanstelling is vermeld. De formele arbeidsduur per jaar wordt naar rato berekend.
-
3. De feitelijke arbeidsduur kan afwijken van de formele arbeidsduur, met inachtneming van de artikelen uit hoofdstuk 4 van de CAR-UWO.
-
4. Elke medewerker kan voor 1 januari verzoeken om de arbeidsduur in het daaropvolgende kalenderjaar te mogen overschrijden en deze om te zetten in vakantie.. Dit met een maximum van 50,4 uur bij een volledige betrekking. Voor een deeltijdmedewerker geldt een naar evenredigheid lager aantal uren als maximum.
Artikel 4 Bedrijfstijd, werktijd en pauze
-
1. De bedrijfstijd wordt op maandag, dinsdag, donderdag en vrijdag vastgesteld van 7:00 uur tot 18:00 uur. Op maandag en woensdag wordt de bedrijfstijd vastgesteld van 7:00 uur tot 20:00 uur.
-
2. De werktijd bedraagt per dag maximaal 11 uur. De arbeidsduur bedraagt ten hoogste 50 uren per week.
-
3. De medewerker die minimaal 5,5 uur, maar maximaal 11 uur per dag werkt, dient ten minste een half uur pauze te nemen. De pauzetijd kan ineens of in 2 delen worden opgenomen.
-
4. Wanneer een medewerker meer dan 10 uur per dag werkt, heeft hij ten minste recht op 45 minuten pauze. De pauzetijd moet minimaal in 2 delen worden opgenomen.
II. De standaardregeling
Artikel 5 Dagvenster
Medewerkers kunnen werkzaamheden verrichten binnen het dagvenster van maandag tot en met vrijdag tussen 7.00 uur en 22.00 uur.
Artikel 6 Bezetting en werkafspraken
-
1. De leidinggevende is verantwoordelijk voor de bezetting van de afdeling.
-
2. Eenmaal per jaar worden basisafspraken gemaakt tussen de leidinggevende en de medewerker over de werktijden, verlof en werkplanning binnen het dagvenster.
Dit onderwerp wordt besproken tijdens het planningsgesprek van de gesprekkencyclus.
-
3. Uitgangspunt bij het maken van de basisafspraken over werktijden is een efficiënte en effectieve bedrijfsvoering, een goede procesgang van de werkzaamheden op de afdeling, bereikbaarheid voor interne en externe klanten en een optimale samenwerking op en tussen de afdelingen.
-
4. De volgende onderwerpen dienen in ieder geval te worden besproken:
- •
Het aantal uren per werkdag dat de medewerker normaal gesproken werkt.
- •
De dag(en) dat de medewerker structureel thuiswerkt.
- •
-
5. Bijstelling van de afspraken kan in overleg plaatsvinden. In ieder geval worden tweemaal per jaar de basisafspraken over werktijden, verlof en werkplanning geëvalueerd. Overleg hierover is een vast onderdeel van de gesprekkencyclus.
-
6. Wanneer de medewerker binnen het dagvenster werkzaamheden moet verrichten buiten de afgesproken werktijden, worden de gewerkte uren op een ander moment in vrije tijd opgenomen. De leidinggevende en de medewerker maken hierover afspraken. Deze uren kunnen niet opgespaard worden of worden omgezet in vakantieuren.
Artikel 7 Thuiswerken
De medewerker kan de leidinggevende verzoeken om thuis te werken. Een dergelijk verzoek zal worden bekeken in het licht van de Thuiswerkregeling.
Artikel 8 Buitendagvenstervergoeding
-
1. Indien de medewerker buiten het dagvenster werkzaamheden moet verrichten, komt hij in aanmerking voor de buitendagvenstertoelage zoals beschreven in artikel 3:12 CAR-UWO. Deze vergoeding bedraagt per gewerkt uur een percentage van het uurloon. De gewerkte uren buiten het dagvenster kunnen op een ander moment in vrije tijd worden opgenomen. De medewerker maakt hierover afspraken met zijn leidinggevende.
-
2. De medewerker die een functie bekleedt waaraan een functieschaal 11 of hoger verbonden is heeft conform artikel 3:12 CAR-UWO geen recht op een buitendagvenstertoelage.
Artikel 9 Beschikbaarheidsdiensten
-
1. De medewerker die aangewezen is voor het verrichten van beschikbaarheidsdiensten kan recht hebben op een standaardvergoeding zoals opgenomen in de Regeling beschikbaarheidsdienst.
-
2. Indien de medewerker opgeroepen wordt tijdens zijn beschikbaarheidsdienst en werkzaamheden verricht binnen het dagvenster, heeft de medewerker recht op compensatie in tijd. De medewerker maakt hierover afspraken met zijn leidinggevende.
-
3. Indien de medewerker opgeroepen wordt tijdens zijn beschikbaarheidsdienst en werkzaamheden verricht buiten het dagvenster, komt hij in aanmerking voor de buitendagvenstertoelage zoals beschreven in artikel 3:12 CAR-UWO. Deze vergoeding bedraagt per gewerkt uur een percentage van het uurloon. De gewerkte uren buiten het dagvenster worden in tijd gecompenseerd. De medewerker maakt hierover afspraken met zijn leidinggevende.
III. De bijzondere regeling
Artikel 10 Bijzondere regeling
-
1. De bijzondere regeling is van toepassing op de in bijlage A opgenomen functiegroep(en) en functies.
-
2. De leidinggevende stelt voor deze groep eenzijdig de individuele werktijden vast conform artikel 4:4 CAR-UWO.
-
3. Het college kan met instemming van de OR de in de bijlage A genoemde functies/functiegroep(en) wijzigen.
-
4. Medewerkers in de bijzondere regeling kunnen conform de bepalingen in de CAR-UWO aanspraak maken op de overwerkvergoeding (artikel 3:18 CAR-UWO), toelage onregelmatige dienst (artikel 3:11), toelage beschikbaarheid (artikel 3:13 CAR-UWO).
Artikel 11 Slotbepalingen
- a.
In gevallen waarin deze regeling niet of niet in redelijkheid voorziet, kan de algemeen directeur een bijzondere voorziening treffen.
- b.
Deze regeling treedt in werking met terugwerkende kracht per 1 januari 2018.
- c.
Deze regeling wordt aangehaald als “Werktijdenregeling gemeente Zevenaar 2018”.
Ondertekening
Burgemeester en wethouders van de gemeente Zevenaar,
Michel Tromp
secretaris
Ella Schadd-de Boer
burgemeester
Bijlage bij werktijdenregeling
Functies bijzondere regeling Zevenaar
Functies vóór 1-1-2018 |
Functies na 1-1-2018 |
|
Medewerker Telefonie & Receptie |
PD-12 |
Adviseur dienstverlening |
Medewerker Klant Contactcentrum A (1e lijn) |
PD-17 |
Medewerker klantcontactcentrum B |
Medewerker Klant Contactcentrum A (2e lijn) |
PD-19 |
Medewerker klantcontactcentrum A |
Controleur Openbare Ruimte |
PD-60 |
Controleur Openbare Ruimte |
Technisch medewerker Milieu |
PD-62 |
Technisch medewerker |
Markt-/kermismeester |
R&B-28 |
Markt-/kermismeester |
Teamleider Technische Dienst |
R&B-40 |
Coördinator Groen en Grijs |
Monteur |
R&B-41 |
Monteur |
Teamleider Uitvoering Groen & Grijs |
R&B-50 |
Coördinator Groen en Grijs |
Assistent-uitvoerder openbare ruimte |
R&B-51 |
Assistent uitvoerder openbare werken |
Magazijnmeester |
R&B-52 |
Beheerder magazijn |
Medewerker riolering/wegen/straatmeubilair |
R&B-53 |
Medewerker civiel |
Medewerker groen |
R&B-54 |
Medewerker groen |
Beheerder begraafplaats |
R&B-56 |
Beheerder begraafplaats |
Medewerker groen (vakman ongedierte) |
R&B-57 |
Medewerker groen |
Voorman groen |
R&B-58 |
Voorman groen |
Chauffeur/bediener |
R&B-61 |
Medewerker civiel |
Teamleider Reiniging |
R&B-70 |
Coördinator Reiniging |
Beheerder milieustraat |
R&B-71 |
Beheerder milieustraat |
Medewerker milieustraat |
R&B-72 |
Medewerker milieustraat |
Chauffeur/belader |
R&B-73 |
Chauffeur/bediener/belader |
Chauffeur/bediener |
R&B-74 |
Chauffeur/bediener/belader |
Avondbode |
S&O-57 |
Medewerker facilitaire ondersteuning F |
Functies bijzondere regeling Rijnwaarden
Functies vóór 1-1-2018 |
Functies na 1-1-2018 |
|
Interieurverzorger |
Interieurverzorger |
|
Bode |
Medewerker facilitaire ondersteuning B |
|
Administratief medewerker II die bodewerk- zaamheden verricht |
Deze persoon is nu: |
Medewerker klantcontactcentrum B |
Dienstverlener (team gemeentewinkel) |
Deze zijn nu: |
Div personen |
Instructeur zwembad |
Deze is nu: |
Medewerker civiel |
Bedrijfsleider zwembad |
Deze is nu: |
Medewerker klantcontactcentrum B |
Medewerker buitendienst |
Deze is nu: |
Medewerker civiel/medewerker groen |
Teamleider buitendienst |
Coördinator Groen en Grijs |
|
BOA/mileuwacht |
Controleur Openbare Ruimte |
Ziet u een fout in deze regeling?
Bent u van mening dat de inhoud niet juist is? Neem dan contact op met de organisatie die de regelgeving heeft gepubliceerd. Deze organisatie is namelijk zelf verantwoordelijk voor de inhoud van de regelgeving. De naam van de organisatie ziet u bovenaan de regelgeving. De contactgegevens van de organisatie kunt u hier opzoeken: organisaties.overheid.nl.
Werkt de website of een link niet goed? Stuur dan een e-mail naar regelgeving@overheid.nl