Permanente link
Naar de actuele versie van de regeling
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR632824
Naar de door u bekeken versie
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR632824/1
Regeling gegevensverstrekking Basisregistratie Personen gemeente Zevenaar 2019
Geldend van 21-12-2019 t/m heden
Intitulé
Regeling gegevensverstrekking Basisregistratie Personen gemeente Zevenaar 2019Burgemeester en wethouders van de gemeente Zevenaar
Het besluit is genomen, met inachtneming van:
- •
de artikelen 3.8 en 3.9 van de Wet basisregistratie personen;
- •
de Algemene Verordening Gegevensbescherming;
- •
artikel 156 Gemeentewet;
- •
de Verordening Basisregistratie Personen gemeente Zevenaar 2019;
BESLUIT:
Vast te stellen de “Regeling gegevensverstrekking Basisregistratie Personen gemeente Zevenaar 2019”
Artikel 1: Verstrekkingen aan een orgaan van de gemeente
-
1. Met inachtneming van het besluit als bedoel in artikel 3.2 van de Wet basisregistratie personen, kunnen gegevens uit de basisregistratie aan organen van de gemeente Zevenaar worden verstrekt, voor zover deze organen deze nodig hebben voor de uitvoering van de hen opgedragen taken.
-
2. De verstrekkingen als bedoeld in lid 1, kunnen plaatsvinden door middel van rechtstreekse raadpleging van de Basisregistratie Personen (ad hoc verstrekkingen), door spontane verstrekkingen en selectie.
-
3. De organen van de gemeente aan wie gegevens worden verstrekt, de categorie van personen die het betreft, de gegevensset en de wijze van verstrekken zijn vermeld in bijlage 1 en 2.
-
4. Via het Data distributiesysteem (DDS) worden gegevens vanuit de BRP rechtstreeks verstrekt aan de aangesloten applicaties (bijlage 3).
-
5. Het hoofd afdeling Publiekszaken, onder wiens verantwoordelijkheid de basisregistratie personen wordt bijgehouden kan de gegevens vermeld in de bijlagen aanpassen, wijzigen en aanvullen.
Artikel 2: Verstrekkingen aan derden
-
1. Met inachtneming van het bepaalde in artikel 3, kunnen over een ingeschrevene die ingezetene is van de gemeente Zevenaar en over een overledene die op het moment van overlijden ingezetene van de gemeente Zevenaar was, gegevens uit de basisregistratie worden verstrekt aan derden die werkzaamheden uitvoeren met een gewichtig maatschappelijk belang voor de gemeente.
-
2. Over een ingezetene van de gemeente Zevenaar kunnen gegevens uit de basisregistratie worden verstrekt aan een derde, die voorafgaande schriftelijke toestemming heeft van de ingezetene wiens gegevens worden verstrekt.
-
3. De verstrekking als bedoeld in lid 1 van dit artikel vindt slechts plaats voor zover deze noodzakelijk is voor de behartiging van het gerechtvaardigde belang van de derde en het belang of de fundamentele rechten en vrijheden van de ingeschrevene niet aan de verstrekking in de weg staan.
-
4. De verstrekking als bedoeld in dit artikel kan uitsluitend betrekking hebben op algemene gegevens over de naam, het geslacht, de geslachtsnaam van de echtgenoot dan wel geregistreerde partner, de eerdere echtgenoot of eerdere geregistreerde partner, het gebruik door de ingeschrevene van de geslachtsnaam van de echtgenoot dan wel geregistreerde partner, de eerdere echtgenoot of eerdere geregistreerde partner, het adres, de bijhoudingsgemeente, de geboortedatum en de datum van overlijden.
Artikel 3: Aanwijzing gewichtige maatschappelijke belang en categorieën derden
-
1. Als werkzaamheden met een gewichtig maatschappelijk belang worden aangewezen de werkzaamheden als genoemd in bijlage 4 van deze regeling.
-
2. Als categorieën van derden die de in lid 1 genoemde werkzaamheden uitvoeren, worden aangewezen de categorieën als genoemd in bijlage 4.
Artikel 4: Inwerkingtreding en citeertitel
-
1. Deze regeling treedt in werking met ingang van de dag na de dag van haar bekendmaking. De regeling gegevensverstrekking BRP gemeente Zevenaar en het reglement voor de gemeentelijke basisregistratie personen van de gemeente Rijnwaarden worden hiermee ingetrokken.
-
2. Deze regeling kan worden aangehaald als: Regeling gegevensverstrekking Basisregistratie personen 2019 gemeente Zevenaar.
Ondertekening
Aldus vastgesteld in de vergadering van 10 december 2019
De burgemeester,
L.J.E.M. van Riswijk
De secretaris,
J.M. Tromp
Bijlage 1 Lijst van binnengemeentelijke organen met een raadpleegmogelijkheid in de BRP
De medewerkers van de volgende afdelingen/organisatieonderdelen van de gemeente Zevenaar hebben rechtstreekse toegang tot de BRP voor de uitvoering van de aan hen opgedragen wettelijke en overige taken. Men heeft slechts inzage in de persoonsgegevens die noodzakelijk zijn voor de uitvoering van de taken.
Afdeling/team |
Wettelijk kader/taken |
Gegevensset BRP |
Afdeling Publiekszaken • burgerzaken • KCC |
Wet BRP, Kieswet, Burgerlijk Wetboek, Besluit burgerlijke stand, Nationaliteitswetgeving, Wet op de Lijkbezorging, Wet justitiële documentatie, Vreemdelingenwet, Paspoortwet en regelgeving rijbewijzen |
Alle persoonsgegevens die zij ter uitvoering van hun wettelijke en overige taken nodig hebben. |
RSD de Liemers |
Participatiewet, IOAW, IOAZ, Bbz, ABW, Awb |
Alle persoonsgegevens die zij ter uitvoering van hun wettelijke en overige taken nodig hebben. |
Afdeling Bedrijfsvoering • P en O • Bestuurs- en managementondersteuning • Communicatie • Juridische Kwaliteitszorg |
Agendabeheer college en MT, Kabinetswerkzaamheden, personeel/salarisadministratie, openbare orde en veiligheid, handhavingsbeleid, Bibob beleid, Juridische zaken, communicatieve zaken |
Alle persoonsgegevens die zij ter uitvoering van hun wettelijke en overige taken nodig hebben. |
Afdeling Informatiebeheer • Belastingen • Intern Beheer • Facilitaire zaken • DIV |
WOZ, kwijtschelding belastingen, invordering, kadastrale mutaties, koppelen personen aan zaken, inkopen. |
Alle persoonsgegevens die zij ter uitvoering van hun wettelijke en overige taken nodig hebben. |
Afdeling Maatschappelijke Dienstverlening • Gebiedsteams |
WMO, Jeugdwet, schuldhulpverlening, gebiedsvisies |
Alle persoonsgegevens die zij ter uitvoering van hun wettelijke en overige taken nodig hebben. |
Afdeling Maatschappelijke Ontwikkeling |
Gezondheidsbeleid, sport en cultuur, jeugd en onderwijs multiproblematiek |
Alle persoonsgegevens die zij ter uitvoering van hun wettelijke en overige taken nodig hebben. |
Afdeling Vergunningen, Toezicht en Handhaving |
Bouw- en milieu vergunningen ontheffingen en beschikkingen, Toezichthoudende taken en handhavingstaken milieu, ro, bouwen en wonen, brandveiligheid en openbare ruimte |
Alle persoonsgegevens die zij ter uitvoering van hun wettelijke en overige taken nodig hebben. |
Bijlage 2 Lijst van organen van de gemeente waar systematisch c.q. op verzoek gegevens aan worden verstrekt uit de BRP
Afdeling |
Taak/doel |
Gegevensset |
Wettelijk kader |
Bedrijfsvoering • Bestuur- en managementondersteuning |
Verzenden of overbrengen van gelukwensen voor huwelijks jubilea en 100-jarigen. Uitreiken Koninklijke onderscheidingen. Uitreiken besluiten Nederlanderschap. |
Selectiegegevens: persoonsgegevens, verblijf- plaatsgegevens, huwelijks- en overlijdensgegevens NAW-gegevens NAW-gegevens |
Lokale taak Reglement op de Orde van de Nederlandse Leeuw en de Orde van Oranje-Nassau Rijkswet op het Nederlanderschap |
Maatschappelijke ontwikkeling |
Bezoekdienst 75+. Ouderen Fit. |
NAW-gegevens NAW-gegevens |
Lokale taak Lokale taak |
Maatschappelijke dienstverlening |
Ondersteuning kinderen minderbedeelde ouders. |
NAW-gegevens |
Lokale taak |
Ruimtelijke Ontwikkeling |
Onderzoek verhuizende jongeren. |
NAW-gegevens |
Lokale taak |
Bijlage 4 Werkzaamheden met gewichtig maatschappelijk belang en categorie derden die de werkzaamheden uitvoeren
Verstrekking blijft achterwege indien de betrokkene op grond van en met inachtneming van art. 3.21 Wet BRP verzocht heeft om geheimhouding.
Gewichtig maatschappelijk belang BRP |
Categorie derde BRP |
Bevorderen van culturele en maatschappelijke vaardigheden inwoners. Tegengaan analfabetisch. |
Bibliotheken |
Terugvinden van nabestaanden i.v.m. begraven en cremeren van inwoners van de gemeente Zevenaar |
Niet gemeentelijke crematoria en begraafplaatsen |
Maatschappelijke dienstverlening |
Instellingen die genoemde werkzaamheden verrichten op het terrein van |
Algemene en geestelijke gezondheidszorg |
Instellingen die werkzaamheden verrichten op het terrein van |
Kinderopvangwerk |
Instellingen die werkzaamheden verrichten op het terrein van |
Jeugdwelzijnswerk |
Instellingen die werkzaamheden verrichten op het terrein van |
Ouderenzorg |
Instellingen die werkzaamheden verrichten op het terrein van |
Gehandicaptenzorg |
Instellingen die werkzaamheden verrichten op het terrein van |
Sociale werkvoorziening |
Instellingen die werkzaamheden verrichten op het terrein van |
Sociaal - Juridische zorgverlening |
Instellingen die werkzaamheden verrichten op het terrein van |
Schuldhulpverlening |
Schuldhulpverleningsinstanties |
Bevorderen inburgering |
Niet-gemeentelijke inburgeringbureaus |
Migrantenhulp |
Migrantenorganisaties in de gemeente |
Eerlijke verdeling van sociale woonruimte en tegengaan woonfraude |
Woningcorporaties |
Patiëntenzorg, het verlenen van medische zorg en innen van rekeningen i.v.m. de verleende zorg |
Ziekenhuizen |
Uitvoering geven aan een verdrag of een besluit van een volkenrechtelijke organisatie dat in de verstrekking van gegevens voorziet. |
Een overheidsorgaan van, dan wel een persoon of organisatie gevestigd in een land binnen de Europese Unie |
Het dienen van een Nederlands publiek belang |
Een overheidsorgaan gevestigd in een land binnen de Europese Unie |
Het dienen van een Nederlands publiek belang |
Buitenlandse Rechtspersonen, gevestigd in een land binnen de Europese Unie, voor sociale zekerheid |
Ziet u een fout in deze regeling?
Bent u van mening dat de inhoud niet juist is? Neem dan contact op met de organisatie die de regelgeving heeft gepubliceerd. Deze organisatie is namelijk zelf verantwoordelijk voor de inhoud van de regelgeving. De naam van de organisatie ziet u bovenaan de regelgeving. De contactgegevens van de organisatie kunt u hier opzoeken: organisaties.overheid.nl.
Werkt de website of een link niet goed? Stuur dan een e-mail naar regelgeving@overheid.nl