Beleidsregels speelautomatenhal Zevenaar 2020

Geldend van 17-10-2020 t/m heden

Intitulé

Beleidsregels speelautomatenhal Zevenaar 2020

De burgemeester van Zevenaar;

Gelet op artikel 4:81 van de Algemene wet bestuursrecht en artikel 2, eerste, vierde en vijfde lid van de Verordening speelautomatenhal Zevenaar 2020;

Besluit vast te stellen de ‘Beleidsregels speelautomatenhal Zevenaar 2020’ zoals opgenomen als bijlage bij dit besluit.

Ondertekening

Aldus besloten door de burgemeester van Zevenaar op 25 september 2020.

De burgemeester,

Lucien van Riswijk

Beleidsregels speelautomatenhal Zevenaar 2020

Begripsbepalingen

In deze beleidsregels wordt verstaan onder:

  • 1.

    behendigheidsautomaat: een speelautomaat waarvan het spelresultaat uitsluitend kan leiden tot een verlengde speelduur of het recht op gratis spellen en het proces, ook nadat het in werking is gesteld, door de speler kan worden beïnvloed en het geheel of vrijwel geheel van zijn inzicht en behendigheid bij het gebruik van de daartoe geboden middelen afhangt of en in welke mate de spelduur verlengd of het recht op gratis spelen verkregen wordt;

  • 2.

    burgemeester: burgemeester van Zevenaar;

  • 3.

    kansspelautomaat: een speelautomaat, die geen behendigheidsautomaat is;

  • 4.

    speelautomaat: een toestel, ingericht voor de beoefening van een spel, dat bestaat uit een door de speler in werking gesteld mechanisch, elektrisch of elektronisch proces, waarbij het resultaat kan leiden tot de middellijke of onmiddellijke uitkering van prijzen of premies, daaronder begrepen het recht om gratis verder te spelen;

  • 5.

    speelautomatenhal: een inrichting, bestemd om het publiek gelegenheid te geven een spel door middel van kansspelautomaten te beoefenen, als bedoeld in artikel 30c, eerste lid onder b, van de wet;

  • 6.

    vergunning: de vergunning zoals bedoeld in artikel 2, eerste en tweede lid van de Verordening speelautomatenhal Zevenaar 2020;

  • 7.

    de wet: de Wet op de kansspelen.

I. Kennisgeving beschikbare schaarse speelautomatenhalvergunning

Openbare kennisgeving

  • 1.

    De burgemeester maakt voorafgaand aan de aanvraagfase openbaar bekend dat er één schaarse vergunning beschikbaar komt.

  • 2.

    Een oproep tot mededinging wordt ten minste twee weken voor aanvang van de indieningstermijn geplaatst in de Zevenaar Post, op de gemeentelijke website (www.zevenaar.nl), landelijk in het digitale gemeenteblad en op TenderNed (het online marktplein voor aanbestedingen van de Nederlandse overheid) gepubliceerd.

  • 3.

    De kennisgeving zoals bedoeld in het vorige lid vermeldt in elk geval:

    • a.

      de periode gedurende welke vergunningaanvragen kunnen worden ingediend (aanvraagtijdvak);

    • b.

      de wijze waarop de vergunning behoort te worden aangevraagd;

    • c.

      de methode aan de hand waarvan de beschikbare schaarse vergunning zal worden verdeeld, te weten in de vorm van een vergelijkende toets;

    • d.

      de verwijzing naar de beoordelings- en afwegingscriteria.

Nota van Inlichtingen

  • 4.

    Direct na de openbare kennisgeving krijgen potentiele aanvragers drie weken de gelegenheid om vragen te stellen ter verduidelijking van (specifieke onderdelen van) de verdelingsprocedure en de beoordelingscriteria. De ingekomen vragen worden vóór eindigen van de indieningstermijn van een reactie voorzien en voor een ieder digitaal raadpleegbaar gesteld via www.zevenaar.nl bij wijze van “Nota van inlichtingen”.

II. Aanvraagfase

Indienen van een aanvraag

  • 5.

    Formele aanvragen om vergunning dienen tijdig, volledig en op de juiste manier, overeenkomstig de toepasselijke bij of krachtens de Awb, Algemene Plaatselijke Verordening, Verordening speelautomatenhal Zevenaar 2020 en deze beleidsregels te worden ingediend.

  • 6.

    Een aanvraag is op tijd ingediend indien de aanvraag voor het verstrijken van de termijn, zoals opgenomen in de openbare kennisgeving, is ingediend.

  • 7.

    Niet tijdig ingediende aanvragen worden niet inhoudelijk beoordeeld en worden als niet-ontvankelijke aanvragen buiten behandeling gesteld.

  • 8.

    Bij een tijdig maar onvolledige aanvraag wordt aan de aanvrager een termijn gesteld waarbinnen de aanvraag kan worden aangevuld. De aanvragen die na het verstrijken van de gestelde termijn niet of niet volledig zijn ingediend worden buiten behandeling gesteld. De aanvrager komt dan niet in aanmerking voor de vergunning.

III. Beoordelingsfase

  • 9.

    Indien de aanvraag ontvankelijk is, wordt beoordeeld of zich een weigeringsgrond als in artikel 6 van de Speelautomatenhallenverordening Zevenaar 2020 voordoet. Aanvragen die voldoen aan één of meer van de genoemde weigeringsgronden worden direct afgewezen.

  • 10.

    Voor de verdeling van de schaarse vergunning wordt een vergelijkende toets gehanteerd. Dat houdt in dat de aanvragen inhoudelijk met elkaar worden vergeleken. De aanvragen worden getoetst aan de hierna genoemde beoordelingscriteria:

    • 1.

      Plan van aanpak openbare orde:

      • a.

        In het plan van aanpak openbare orde worden de risico’s voor de openbare orde, veiligheid en leefbaarheid in de directe omgeving beschreven.

      • b.

        Voorts wordt beschreven welke maatregelen worden getroffen om de risico’s in sub a zoveel mogelijk te beperken.

      • c.

        Plan van aanpak openbare orde wordt getoetst op de volgende onderdelen, waarbij alle onderdelen even zwaar wegen:

        • i.

          de risicoanalyse in relatie tot de omgeving;

        • ii.

          de voorgestelde maatregelen om die risico’s weg te nemen;

        • iii.

          de te treffen voorzieningen om overlast door bezoekers of rondhangende personen te voorkomen;

        • iv.

          de wijze van toezicht in de speelautomatenhal en in de directe omgeving daarvan;

        • v.

          de toepassing van cameratoezicht;

        • vi.

          toegangsverboden / contact met andere speelautomatenhallen;

        • vii.

          de openingstijden en het toegangsbeleid.

        • viii.

          Hoe completer de risicoanalyse hoe hoger de beoordeling zal zijn. Een hogere mate van concreetheid van voorgestelde maatregelen en procedures zal een hogere score opleveren. Ook worden plannen waarin sprake is van aandacht voor de omgeving zonder onrust te creëren in die omgeving hoger gewaardeerd.

    • 2.

      Plan van aanpak ter voorkoming en bestrijding van gokverslaving:

      • a.

        Bij het exploiteren van een speelautomatenhal speelt de preventie van risicovol en problematisch speelgedrag een grote rol. Daarom wordt in het plan van aanpak ter voorkoming en bestrijding van gokverslaving ingegaan op de te treffen voorzieningen om gokverslaving tegen te gaan.

      • b.

        Het plan van aanpak ter voorkoming en bestrijding van gokverslaving wordt getoetst op de volgende onderdelen, waarbij alle onderdelen even zwaar wegen:

        • i.

          het aantal en type speelautomaten (gok- en behendigheidsautomaten) dat wordt opgesteld waardoor een ‘ideale mix’ wordt nagestreefd;

        • ii.

          de legitimatieplicht en de minimale leeftijd van 18 jaar;

        • iii.

          de monitoring van speelgedrag;

        • iv.

          de vaardigheden/opleiding van medewerkers;

        • v.

          de communicatie met verslavingszorg ter voorkoming en bestrijding van gokverslaving;

        • vi.

          de mate van ervaring van de aanvrager met het exploiteren van een speelautomatenhal.

    • 3.

      Plan van aanpak maatregelen ter voorkoming van verstoring van de woon- en leefsituatie:

      • a.

        Het is van belang dat een goede woon- en leefsituatie in de naaste omgeving wordt gewaarborgd. In de aanvraag wordt daarom:

        • -

          een concrete locatie vermeld;

        • -

          ingegaan op de maatregelen die getroffen worden om de verstoring op de woon- en leefsituatie in de naaste omgeving te voorkomen.

      • b.

        De onderbouwing van de gevolgen op de woon- en leefsituatie wordt getoetst op de volgende onderdelen, waarbij alle onderdelen even zwaar wegen:

        • i.

          de speelautomatenhal is uitsluitend rechtstreeks vanaf de weg voor het publiek toegankelijk;

        • ii.

          de inpassing van de speelautomatenhal in de omgeving en de gevolgen voor de leef- en woonsituatie of het karakter van de winkelstraat/winkelbuurt in de naaste omgeving;

        • iii.

          de uitstraling van de speelautomatenhal is terughoudend en zo veel mogelijk transparant, de speelautomaten zijn niet direct vanaf de openbare ruimte zichtbaar;

        • iv.

          bereikbaarheid voor alle gangbare manieren van vervoer (auto, openbaar vervoer, fiets en te voet);

        • v.

          de aanwezigheid van voldoende parkeerplaatsen voor auto’s en stallingplaatsen voor fietsen in de directe omgeving;

        • vi.

          de eventuele negatieve gevolgen voor de woon- en leefsituatie als gevolg van de vestiging van de speelautomatenhal en de wijze waarop deze gevolgen zoveel mogelijk worden beperkt, worden beschreven.

  • 11.

    In de speelautomatenhal worden verschillende typen speelautomaten geplaatst. Deze productdifferentiatie moet voldoen aan de zogenoemde ideale mix:

    • a.

      Er moet een combinatie worden gevonden met meer-spelers, die het sociaal spelen vergroten.

    • b.

      Productdifferentiatie leidt tot een mix van lang bestaande kansspelautomaten en nieuwe kansspelvormen. Als gevolg hiervan trekt de speelautomatenhal een gemengd publiek.

    • c.

      In onderstaande tabel is de ideale mix in relatie tot de oppervlakte van de speelautomatenhal opgenomen. Het voldoen aan de ideale mix en een grotere productdifferentiatie leidt tot een hogere waardering.

      Speelautomatenhal <100m²

      Speelautomatenhal 100-200m²

      Speelautomatenhal >200m²

      Opstellen van minimaal

      één meer-speler

      Opstellen van minimaal

      twee meer-spelers

      Opstellen van minimaal

      vier meer-spelers

      Gekoppelde jackpot van maximaal €2.500,-

      Gekoppelde jackpot van maximaal €2.500,-

      Gekoppelde jackpot van maximaal €2.500,-

  • 12.
    • a.

      Om de aanvragen te kunnen vergelijken worden op de in dit lid onder sub i genoemde onderdelen punten toegekend.

    • b.

      Op basis van de uitkomsten van deze puntentoekenning stelt de burgmeester een rangorde op.

    • c.

      De rangorde wordt bepaald op basis van het aantal verkregen punten.

    • d.

      De aanvrager met de meeste punten eindigt op de hoogste plaats.

    • e.

      Indien de beste aanvragen in totaliteit gelijk worden beoordeeld, wint de aanvrager met de hoogste beoordeling voor het plan van aanpak ter voorkoming en bestrijding van gokverslaving.

    • f.

      Indien de in sub e genoemde situatie opnieuw leidt tot een gelijke score, wint de aanvrager met de hoogste score op het plan van aanpak openbare orde.

    • g.

      Indien de in sub f genoemde situatie opnieuw leidt tot een gelijke score zullen de overgebleven aanvragen worden onderworpen aan een loting om tot een winnende aanvraag te komen.

    • h.

      Bij de beoordeling van de aanvraag wordt voor de voorgaande beoordelingscriteria de volgende waardering gehanteerd:

      • 1.

        Plan van aanpak openbare orde: 40%;

      • 2.

        Plan van aanpak ter voorkoming en bestrijding van gokverslaving: 40%;

      • 3.

        Plan van aanpak maatregelen ter voorkoming van verstoring van de woon- en leefsituatie: 20%.

    • i.

      Voor elk afzonderlijk onderdeel worden punten toegekend. Voor elk onderdeel kunnen naar gelang de uitwerking 0, 4, 6, 8 of 10 punten worden toegekend conform onderstaand tabel:

      Beoordeling

      Punten

      Onderdeel is niet uitgewerkt

      0

      Onderdeel is onvoldoende uitgewerkt

      1

      Onderdeel is inhoudelijk onvoldoende

      3

      Onderdeel voldoet aan basisverwachting

      5

      Onderdeel toont meerwaarde voor gemeente

      7

      Onderdeel toont duidelijke meerwaarde voor gemeente

      10

    • j.

      De vergelijkende toets kan worden begeleid door een onafhankelijk adviseur. Deze is dan belast met de bewaking van het proces dat is vastgelegd in de voorliggende beleidsregel. Verder ziet de onafhankelijk adviseur toe op een zorgvuldig, goed beargumenteerd advies aan de burgemeester.

    • k.

      Alle berekeningen en punten vinden plaats in twee decimalen.