Regeling vervallen per 01-01-2020

Rechtspositieregeling voor de buitengewoon ambtenaar van de burgelijke stand

Geldend van 23-10-2012 t/m 31-12-2019

Intitulé

Rechtspositieregeling voor de buitengewoon ambtenaar van de burgelijke stand

Rechtspositieregeling voor de buitengewoon ambtenaar van de burgelijke stand

Artikel 1 Begripsbepalingen

Voor de toepassing van deze regeling wordt verstaan onder:

  • a

    Buitengewoon ambtenaar:de buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand, zoals bedoeld in artikel 2, onder a van het Reglement op de burgerlijke stand 2011.

  • b

    CAR/UWO:de Collectieve arbeidsvoorwaardenregeling en Uitwerkingsovereenkomst van de gemeente Zoetermeer.

Artikel 2 Aanstelling

Aanstelling geschiedt in tijdelijke dienst voor bepaalde tijd.

Een aanstelling voor bepaalde tijd eindigt van rechtswege.

Artikel 3 Bezoldiging

De buitengewoon ambtenaar ontvangt een bezoldiging in de vorm van een vergoeding per voltrokken huwelijk of geregistreerd partnerschap gelijk aan viermaal het uurloon behorende bij het hoogste bedrag van schaal 8, bijlage IIa van de CAR/UWO.

De vergoeding bedoeld in het eerste lid, wordt opgehoogd met het percentage van de vakantietoelage van artikel 6:3, tweede lid, van de CAR/UWO.

De vergoeding bedoeld in het eerste lid wordt opgehoogd met het percentage van de eindejaarsuitkering van artikel 3:6 van de CAR/UWO.

De vergoeding bedoeld in het eerste lid wordt opgehoogd met een percentage ter compensatie van het niet genieten van vakantieverlof.

Bij annulering binnen 14 dagen vóór de voltrekking van een huwelijk of geregistreerd partnerschap door de aanvrager(s) wordt de volledige vergoeding toegekend.

Bij vervanging van de buitengewoon ambtenaar vanwege een calamiteit anders dan ziekte binnen 14 dagen vóór de voltrekking van een huwelijk of geregistreerd partnerschap geschiedt de vergoeding als volgt:

  • -

    de buitengewoon ambtenaar die het voortraject begeleidt, ontvangt 2/3 van de vergoeding

  • -

    de buitengewoon ambtenaar die het huwelijk of geregistreerd partnerschap voltrekt, ontvangt 1/3 van de vergoeding.

Vervanging van de buitengewoon ambtenaar geschiedt in overleg met de leidinggevende.

Voor het begeleiden van een onbezoldigd buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand bij een huwelijk of geregistreerd partnerschap ontvangt de buitengewoon ambtenaar 1/2 van de vergoeding.

De buitengewoon ambtenaar ontvangt een vergoeding voor de uren dat hij aanwezig is voor werkoverleggen, OpKoers gesprekken en sollicitatiegesprekken voor mogelijk aankomende collega’s. De vergoeding is gelijk aan het uurloon behorende bij het hoogste bedrag van schaal 8, bijlage IIa van de CAR/UWO.

Reiskosten worden vergoed conform de uitvoeringsregeling vergoeding woon-werkverkeer en op basis van declaratie van de werkelijk gemaakte kilometers conform de kilometervergoeding voor dienstreizen, zoals beschreven in de uitvoeringsregeling vergoeding dienstreizen.

Artikel 4 Aanspraken bij ziekte

Bij ziekte van de buitengewoon ambtenaar jonger dan 65 jaar zijn de artikelen 7:1 tot en met 7:3 (definities, begeleiding en recht op bezoldiging bij ziekte), 7:5 tot en met 7:7 (uitkering wegens, overlijdensuitkering bij en vergoeding kosten geneeskundige verzorging bij arbeidsongeschiktheid in en door de dienst), 7:9 tot en met 7:14 (verplichtingen en sancties), 7:15:1, lid 2 (nabetaling aan ambtenaar) en 7:19 tot en met 7:21 (samenloop doorbetaling bezoldiging en uitkering) van de CAR/UWO van overeenkomstige toepassing.

Voor toepassing van dit artikel wordt onder bezoldiging verstaan: het gemiddelde van het totaal aan vergoedingen bedoeld in artikel 3, over de 12 maanden onmiddellijk voorafgaande aan de eerste dag van ongeschiktheid van de buitengewoon ambtenaar. Voor zover de ambtenaar op deze datum zijn betrekking nog geen 12 maanden heeft vervuld, wordt gerekend met het bedrag dat hem gemiddeld per maand is toegekend over de periode waarin hij in dienst is.

Voor de toepassing van dit artikel wordt onder de eerste dag van ongeschiktheid van de buitengewoon ambtenaar verstaan: de dag waarop de ambtenaar is aangewezen om een huwelijk of geregistreerd partnerschap te voltrekken, waarvoor hij wegens ziekte is verhinderd.

Burgemeester en wethouders kunnen nadere regels stellen.

Artikel 5 Ontslag en schorsing

Ontslag kan worden verleend overeenkomstig de artikelen 8:1 (op verzoek), 8:2 en 8:2a (na ouderdomspensioen), 8:3 (wegens reorganisatie), 8:4 en 8:5 (wegens arbeidsongeschiktheid), 8:6 (wegens onbekwaamheid of ongeschiktheid), 8:7 en 8:8 (overige ontslaggronden), 8:11 (wegens FPU), 8:12 en 8:12:1 (van rechtswege en tussentijdse ontslag uit tijdelijke aanstelling) en 8:13 (als disciplinaire straf) van de CAR/UWO.

Schorsing van de buitengewoon ambtenaar vindt plaats overeenkomstig artikel 8:15:1 en 8:15:2 van de CAR/UWO.

Artikel 6 Overige rechten en plichten

De artikelen 15:1, 15:1b tot en met 15:1g (verplichtingen rondom integriteit), 15:1:12 (vergoeding van schade), 15:1:15 (beoordeling van de ambtenaar), 15:1:16 (uniform of dienstkleding), 15:1:19 (verbod betreden arbeidsterrein), 15:1:20 (infectieziekten), 15:1:22 (reis- en verblijfkosten), 15:1:23 tot en met 15:1:25 (vergoeden van schade) en 15:2 van de CAR/UWO zijn van overeenkomstige toepassing.

Artikel 7 Plichtsverzuim

De buitengewoon ambtenaar die de hem opgelegde verplichtingen niet nakomt of zich overigens schuldig maakt aan plichtsverzuim, kan disciplinair gestraft worden, overeenkomstig hoofdstuk 16 van de CAR/UWO.

Artikel 8 Inwerkingtreding

Deze regeling treedt in werking met ingang van 18 januari 2011.

Artikel 9 Slotbepaling

Deze regeling kan worden aangehaald als de rechtspositieregeling voor de buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand van de gemeente Zoetermeer.

Artikel 1

De wet-Mulder heeft met ingang van 1 januari 1995 de buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand (babs) geïntroduceerd. De buitengewoon ambtenaar burgerlijke stand (babs) wordt aangesteld door het college van burgemeester en wethouders (Burgerlijk Wetboek, Boek 1, artikel 16). Gemeenten hebben een Reglement burgerlijke stand. Daarin kan geregeld zijn welke benoemingsmogelijkheden er zijn. Gemeenteambtenaren, en ook burgemeester, wethouders en leden van de raad, kunnen tot (buitengewoon) ambtenaar van de burgerlijke stand benoemd worden. Tot buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand (babs) kunnen bovendien anderen, niet werkzaam bij de gemeente, benoemd worden.De gemeenteambtenaar, de burgemeester, de wethouders en de raadsleden worden beschouwd als onbezoldigd buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand. De vergoeding voor de werkzaamheden is in het algemeen alleen op de medewerkers van buiten de gemeentelijke organisatie van toepassing.De babs is een ambtenaar in de zin van de Ambtenarenwet. Omdat de CAR/UWO niet op hem van toepassing is, dient een afzonderlijke rechtspositieregeling te gelden (art. 125 Ambtenarenwet). Doorgaans is de functie van babs een nevenfunctie, die in omvang sterk kan variëren.

Artikel 3

Artikel 125 van de Ambtenarenwet stelt dat voor ambtenaren nadere regels voor de bezoldiging moeten worden getroffen. Artikel 3 van deze regeling voorziet hierin. Per huwelijk of geregistreerd partnerschap wordt een vergoeding uitbetaald, waarin de vakantietoelage en eindejaarsuitkering zijn verdisconteerd. De berekeningssystematiek is dezelfde als die in de CAR/UWO, dat wil zeggen dat de vakantietoelage wordt gebaseerd op de bezoldiging en de eindejaarsuitkering op het salaris.

In het vierde lid wordt het recht op vakantie-uren, dat de ‘normale’ gemeenteambtenaar heeft op grond van artikel 6:2 van de CAR, afgekocht door het toekennen van een vergoeding. Vakantieaanspraken worden afgekocht vanwege het oproepkarakter van de werkzaamheden.Het percentage ter compensatie van het niet genieten van vakantieverlof is gebaseerd op de breuk tussen het aantal vakantie-uren per jaar en de arbeidsduur per jaar van de gemeenteambtenaar. De arbeidsduur per jaar kan, vanwege het wisselend aantal feestdagen, per jaar verschillen. Het percentage ter compensatie van het niet genieten van vakantieverlof wordt jaarlijks geïndexeerd.Het aanspraak maken op wettelijke vakantiedagen in het uurloon is niet meer toegestaan sinds de uitspraak van het Europese Hof van 16 maart 2006. In deze rechtspositieregeling babs is de afkoop van vakantie desalniettemin gehandhaafd. Reden daarvoor is dat de babs in verband met zijn hoofdfunctie al gebonden zal zijn aan het opnemen van het wettelijke minimum aan vakantie. In de praktijk zijn babsen bovendien veelal vrij om huwelijken te plannen. In de meeste gemeenten zal op basis van het bovenstaande gekozen kunnen worden voor handhaven van de afkoop. De uitspraak van het Hof brengt echter wel met zich mee dat een babs formeel niet het recht ontzegd kan worden om de in zijn nevenfunctie opgebouwde vakantie daadwerkelijk op te nemen, ondanks het feit dat deze reeds is afgekocht. Per verrichting (gelijkgesteld aan 4 uren) wordt 0,35 uur vakantie opgebouwd.

De uitvoeringsregeling vergoeding reiskosten woon-werkverkeer en de uitvoeringsregeling vergoeding dienstreizen zijn van toepassing verklaard. De volgende reisbewegingen kunnen door de buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand worden gemaakt en worden op de volgende wijze vergoed:

  • -

    Reis van woongebied naar stadhuis en terug voor het halen van de toga en documenten; deze reis wordt aangemerkt als woon-werkverkeer

  • -

    Reis van woongebied naar bruidspaar voor een gesprek en terug; deze reis wordt aangemerkt als dienstreis

  • -

    Reis van woongebied naar locatie voor de voltrekking van een huwelijk of geregistreerd partnerschap; deze reis wordt aangemerkt als een dienstreis.

De vergoeding van de eerstgenoemde reis wordt vergoed per voltrokken huwelijk of geregistreerd partnerschap voor de buitengewoon ambtenaar die buiten Zoetermeer woonachtig is. De vergoeding van de overige reizen vindt plaats op basis van declaratie.

Artikel 4

De regeling verklaart de CAR/UWO op het punt van doorbetaling bezoldiging bij ziekte van toepassing op de babs jonger dan 65 jaar. Achtergrond hiervan is het dwingende karakter van de sociale wetgeving die zieke werknemers (voor zover jonger dan 65 jaar) rechten en plichten toekent. Artikel 76a van de Ziektewet geeft de persoon ‘krachtens publiekrechtelijke aanstelling gehouden tot het verrichten van arbeid’ bij ziekte het recht op 104 weken (of zolang als het dienstverband nog duurt) doorbetaling van 70% van de bezoldiging of, indien de bezoldiging op een andere wijze dan naar tijdruimte vastgesteld wordt, de gemiddelde bezoldiging die betrokkene, wanneer hij niet verhinderd was geweest, gedurende de tijd had kunnen verdienen. De CAR/UWO geeft aanspraak op een hoger doorbetalingpercentage dan 70%.Eerste dag van ongeschiktheid: in lid 3 is bepaald (conform de Ziektewet) welke dag als eerste ziektedag geldt. In casu geldt als eerste ziektedag, de dag dat hij een huwelijk zou sluiten als hij niet ziek was geweest. Indien niet duidelijk is wanneer de eerste ziektedag valt, bijvoorbeeld omdat een rooster ontbreekt en de babsen zelf voor vervanging zorgdragen, wordt als eerste fictieve ziektedag de dag 14 dagen na ziekmelding aangehouden. Uitbetaling van de doorbetaling bezoldiging bij ziekte geschiedt per maand (achteraf).De babs is verplicht zo spoedig mogelijk zijn verhindering tot werken door te geven: in artikel 6 van deze regeling is artikel 15:1d van de CAR/UWO op de babs van toepassing verklaard. Ook het artikel 7:9 lid 4 (verzuimprotocol) van de CAR/UWO is van toepassing verklaard op de babs.Naast het recht op doorbetaling van bezoldiging staat de verplichting van werkgever en werknemer (jonger dan 65 jaar) zich in te spannen tot reïntegratie in het arbeidsproces. In de praktijk wordt deze verplichting niet altijd als wenselijk beschouwd. De babs is op grond van het Burgerlijk Wetboek immers uitsluitend benoemd tot het verrichten van de formaliteiten rondom en sluiting van het huwelijk/ geregistreerd partnerschap.Vaak heeft de babs een hoofdfunctie waar van uit reïntegratieverplichtingen bestaan. Per individuele situatie zal moeten worden bezien hoe arbodienstverleners en het UWV omgaan met de verplichtingen tot reïntegratie van de gemeente ten aanzien van een zieke babs.

Artikel 5

De babs wordt geschorst en ontslagen door het college van burgemeester en wethouders (Burgerlijk Wetboek, Boek 1, artikel 16). Artikel 125 van de Ambtenarenwet stelt dat voor schorsing, ontslag en uitkering nadere regels worden getroffen. Er wordt een limitatieve opsomming gegeven van de ontslaggronden voor de babs, onder verwijzing naar de CAR/UWO.Opgemerkt wordt dat ontslag na ouderdomspensioen niet verplicht is. Artikel 8:2, tweede lid en 8:2a bieden de mogelijkheid om een gepensioneerde in dienst te houden dan wel te nemen. Het dienstverband met een gepensioneerde is op grond van artikel 8:2a eenvoudig te beëindigen.

Artikel 6

De rechten en plichten van hoofdstuk 15 van de CAR/UWO worden hier voor een groot gedeelte ook op de babs van toepassing verklaard. Voor de inhoud van de artikelen wordt verwezen naar de CAR/UWO. Enkele opmerkingen hierover:De eed of belofte is niet van toepassing verklaard op de babs, omdat eedaflegging al op grond van het BW verplicht is.De personeelsbeoordeling is van toepassing, omdat de ontslaggrond ‘onbekwaamheid/ ongeschiktheid anders dan’ aan de orde kan zijn. Een beoordeling kan bij toepassing van die ontslaggrond van belang zijn, evenals bij een weigering om opnieuw een aanstelling te verlenen.De reguliere bepalingen over schadevergoeding door en aan de ambtenaar zijn van toepassing verklaard. In het algemeen kan gezegd worden dat de gemeente aansprakelijk is voor fouten van ondergeschikten en een zorgplicht heeft ten aanzien van de ondergeschikten zelf. Gemeenten kunnen bij aansprakelijkheid voor schade terugvallen op de aansprakelijkheidsverzekering die personenschade, zaakschade en vermogensschade dekt. Onder deze verzekering valt een ruime groep van ondergeschikten van de gemeente, waaronder de babs. Ook valt hieronder de babs die slechts voor één enkele gelegenheid werkzaamheden verricht.