Regeling vervallen per 13-03-2012

Verordening Externe Klachtbehandeling

Geldend van 01-01-2006 t/m 12-03-2012

Intitulé

Verordening Externe Klachtbehandeling

Artikel 1 Begripsomschrijvingen

In deze verordening wordt verstaan onder:

Bestuursorgaan: een orgaan van de gemeente als bedoeld in artikel 1:1, eerste lid, van de

Algemene wet bestuursrecht;

Ombudscommissie: de gemeentelijke instantie, ingesteld op grond van hoofdstuk IV c van de Gemeentewet;

Verzoekschrift: een geschrift waarin gevraagd wordt een onderzoek in te stellen naar de wijze waarop een bestuursorgaan zich jegens de ondertekenaar of een ander heeft gedragen;

Verzoeker: Een ieder die reeds een besluit op zijn klacht van het bestuursorgaan heeft ontvangen en besluit deze klacht met een verzoekschrift aan de Ombudscommissie voor te dragen;

Artikel 2 Ombudscommissie en samenstelling

  • 1. Er is een commissie ter behandeling van verzoekschriften in de gemeente, genaamd de Ombudscommissie.

  • 2. De Ombudscommissie bestaat uit tenminste 4 leden. Uit de leden worden de voorzitter en de vice-voorzitter benoemd.

  • 3. De leden worden door de raad benoemd voor de periode van zes jaar. Zij kunnen ten hoogste eenmaal worden herbenoemd.

  • 4. De leden dienen onafhankelijk en onpartijdig te zijn. De diverse deskundigheden van de afzonderlijke leden dragen bij aan een zo breed mogelijke samenstelling van de commissie.

Artikel 3 Secretariaat

  • 1. De gemeentesecretaris benoemt voor een in overleg met de Ombudscommissie op te stellen aantal uren per week een secretaris en een plaatsvervangend secretaris van de Ombudscommissie.

  • 2. De secretaris en zijn plaatsvervanger zijn in dienst bij de gemeente, maar zijn in hun werkzaamheden voor de Ombudscommissie uitsluitend verantwoording schuldig aan de Ombudscommissie en verrichten tijdens de in het eerste lid genoemde uren geen werkzaamheden voor het bestuursorgaan.

Artikel 4 Ontvangstbevestiging en toezending verzoekschrift

  • 1. De Ombudscommissie bevestigt de ontvangst van een verzoekschrift schriftelijk aan de verzoeker.

  • 2. Indien de commissie besluit een onderzoek als bedoeld in artikel 9:18 van de Algemene wet bestuursrecht in te stellen, zendt zij tevens een afschrift van het verzoekschrift aan het bestuursorgaan en aan degene over wiens gedragingen wordt geklaagd.

Artikel 5 Bemiddeling

    • 1.

      De Ombudscommissie kan gedurende een onderzoek de verzoeker en het bestuursorgaan voorstellen doen teneinde onderling tot een oplossing van de klacht te komen.

    • 2.

      De Ombudscommissie brengt ook na een geslaagde bemiddeling een verslag uit.

Artikel 6 Werkinstructie

Voor zover de Ombudscommissie dit nodig acht, maakt zij een werkinstructie voor haar werkzaamheden.

Artikel 7 Verslag

De commissie brengt eenmaal per jaar een verslag over haar werkzaamheden uit. Dit verslag wordt in ieder geval ter kennis gebracht van de raad en het college.

Artikel 8 Inwerkingtreding en citeertitel

  • 1.

    Deze verordening treedt in werking op 1 januari 2006.

  • 2.

    Met ingang van de inwerkingtreding van deze verordening vervalt de Verordening op de Ombudscommissie, vastgesteld op 28 oktober 1985 en nadien gewijzigd.

  • 3.

    De huidige voorzitter, vice-voorzitter en de leden van de commissie worden geacht ingevolge artikel 2 van deze verordening te zijn benoemd als voorzitter, respectievelijk vice-voorzitter en lid voor de periode waarop zij zijn benoemd.

  • 4.

    Deze verordening kan worden aangehaald als: Verordening externe klachtbehandeling.

Aldus vastgesteld in de raad van 27 juni 2005

In werking getreden op 1 januari 2006