Regeling vervallen per 03-12-2012

Verordening Interne Klachtbehandeling

Geldend van 16-07-2005 t/m 02-12-2012

Intitulé

Verordening Interne Klachtbehandeling

Artikel 1 Begripsomschrijvingen

In deze verordening wordt verstaan onder:

Bestuursorgaan: een orgaan van de gemeente als bedoeld in artikel 1:1, eerste lid, van de Algemene wet bestuursrecht;

Klager: Een ieder die een klacht indient over de wijze waarop een bestuursorgaan of een persoon werkzaam onder verantwoordelijkheid van een bestuursorgaan, zich jegens hem heeft gedragen;

Klacht: Een uiting van onvrede over of kritiek op de wijze waarop een bestuursorgaan of een persoon werkzaam onder de verantwoordelijkheid van een bestuursorgaan, zich in een bepaalde situatie ten opzichte van de klager heeft gedragen;

Klaagschrift: Het geschrift, waarmee de klager een klacht indient en dat voldoet aan de vereisten van artikel 9:4 van de Algemene wet bestuursrecht;

Melding: Een bericht van een burger aan de gemeente over een onregelmatigheid (iets dat kapot is, een storing of overlast van iets) in of op gemeentelijk eigendom of grondgebied;

Klachtenloket: Het klachtenloket van de afdeling Publiekszaken, dat verantwoordelijk is voor de registratie van en communicatie over binnengekomen klachten;

Backoffice: De afdeling die de klacht in behandeling neemt;

Melddesk: Het geautomatiseerde concernbrede registratiesysteem voor meldingen en klachten.

Artikel 2 Meldingen

Meldingen vallen niet onder de Verordening Interne Klachtbehandeling. Een melding waar binnen twee weken niets aan wordt gedaan, kan leiden tot een klacht.

Artikel 3 Wijze van het indienen van een klacht

  • 1. Burgers kunnen mondeling, schriftelijk, via de website en per e-mail klachten indienen bij de gemeente.

  • 2. Iedere medewerker van de gemeente draagt ervoor zorg, dat binnengekomen klachten worden doorgegeven aan het klachtenloket.

  • 3. Indien de behandelend medewerker van het klachtenloket constateert dat niet aan de formele vereisten voor het indienen van een klaagschrift is voldaan, dan biedt hij de klager schriftelijk alsnog de mogelijkheid zijn klaagschrift aan te vullen.

Artikel 4 Ontvangstbevestiging

  • 1.Het bestuursorgaan bevestigt de ontvangst van het klaagschrift schriftelijk. De klager ontvangt deze ontvangstbevestiging van het klachtenloket binnen vijf werkdagen.

    • 2.

      Bij de ontvangstbevestiging van schriftelijke klachten wordt in ieder geval vermeld:

      • a.

        de naam van de behandelende afdeling met het telefoonnummer van het secretariaat;

      • b.

        de mogelijkheid gehoord te worden;

      • c.

        het verdere verloop van de procedure respectievelijk de afhandelingtermijn.

Artikel 5 Taken klachtenloket bij klachtbehandeling

  • 1. Het klachtenloket is verantwoordelijk voor het in ontvangst nemen van binnengekomen klachten en voor het versturen van een ontvangstbevestiging.

  • 2. Het klachtenloket stuurt de klacht ter behandeling door naar de betrokken afdeling.

  • 3. Het klachtenloket registreert de verrichte handelingen in Melddesk.

Artikel 6 Verantwoordelijkheid klachtbehandeling

  • 1. Het afdelingshoofd van de betrokken afdeling is primair verantwoordelijk voor een goede behandeling van de klacht met inachtneming van het gegeven, dat de behandeling van de klacht geschiedt door een persoon die niet bij de gedraging, waarop de klacht betrekking heeft, betrokken is geweest.

  • 2. Het afdelingshoofd is verantwoordelijk voor het aanleveren van een antwoord op de mondelinge klacht of het klaagschrift bij het bestuursorgaan.

  • 3. De afdoening van het klaagschrift en de ondertekening wordt niet gemandateerd.

Artikel 7 Taken backoffice bij klachtbehandeling

  • 1.

    Het backoffice is de instantie die de klachten in behandeling neemt en de voortgang daarvan bewaakt.

  • 2.

    De functionaris, die op de betrokken afdeling belast wordt met de behandeling van de klacht, draagt bij schriftelijke klachten zorg voor het organiseren van een hoorzitting, waarbij aan klager de vraag wordt voorgelegd of hij afzonderlijk gehoord wil worden dan wel in aanwezigheid van degene over wiens gedraging wordt geklaagd. Hij zendt het verslag van de hoorzitting aan klager, alsook aan degene over wiens gedraging geklaagd is.

  • 3.

    Bij mondelinge klachten kan de voorgaande procedure worden gevolgd.

  • 4.

    In de brief, die als antwoord op de klacht wordt verzonden, wordt melding gemaakt van de eventuele mogelijkheid omtrent dezelfde klacht een verzoekschrift in te dienen bij de Ombudscommissie.

Artikel 8 Termijnen

  • 4.

    • 1.

      De afdoening van een klacht geschiedt binnen drie weken na de verzending van de ontvangstbevestiging, als bedoeld in artikel 4, eerste lid, dan wel zoveel eerder als redelijkerwijs mogelijk is. Wanneer afdoening binnen twee weken na verzending van de ontvangstbevestiging niet realiseerbaar is, wordt de klager hiervan door de behandelend functionaris op de hoogte gebracht.

    • 2.

      Het bestuursorgaan kan de afdoening na de wettelijke termijn van zes weken na ontvangst van de klacht voor ten hoogste vier weken verdagen.

    • 3.

      Indien na het verstrijken van de wettelijke termijn van zes weken of na verdaging van tien weken geen antwoord van het bestuursorgaan is ontvangen, kan de klager de Ombudscommissie verzoeken hierover een onderzoek in te stellen.

Artikel 9 Inwerkingtreding en citeertitel

  • 1.

    Deze verordening treedt in werking op de dag na de bekendmaking.

  • 2.

    Met ingang van de inwerkingtreding van deze verordening vervalt de verordening Klachtbehandeling gemeente Zoetermeer, vastgesteld door de raad van 30 september 2002.

  • 3.

    Deze verordening kan worden aangehaald als: Verordening interne klachtbehandeling.

Aldus vastgesteld in de raad van 27 juni 2005

In werking getreden 16 juli 2005