Regeling vervallen per 01-01-2021

Cliëntenparticipatieverordening Wet werk en bijstand (WWB) en Wet investeren in jongeren (WIJ) van de gemeente Zuidhorn

Geldend van 01-07-2010 t/m 31-12-2020 met terugwerkende kracht vanaf 01-07-2010

Intitulé

Cliëntenparticipatieverordening Wet werk en bijstand (WWB) en Wet investeren in jongeren (WIJ) van de gemeente Zuidhorn

Cliëntenparticipatieverordening Wet werk en bijstand en Wet investeren in jongeren

De Raad van de gemeente Zuidhorn, gezien het voorstel van burgemeester en wethouders;

gelet op artikel 47 van de Wet werk en bijstand, artikel 42 van de Wet inkomensvoorziening oudere en gedeeltelijk arbeidsongeschikte werkloze werknemers (Ioaw), artikel 42 van de Wet inkomensvoorziening oudere en gedeeltelijk arbeidsongeschikte gewezen zelfstandigen (Ioaz), artikel 12, eerste lid Wet investeren in jongeren en artikel 150 van de Gemeentewet;

besluit vast te stellen de volgende verordening:

Cliëntenparticipatieverordening Wet werk en bijstand (WWB) en Wet investeren in jongeren (WIJ) van de gemeente Zuidhorn

HOOFDSTUK 1. Algemene bepalingen

Artikel 1 Begripsomschrijving

  • 1. Alle begrippen die in deze verordening worden gebruikt en die niet nader worden omschreven hebben de betekenis die de Wet werk en bijstand en de Wet investeren in jongeren daaraan toekent.

  • 2. In deze verordening wordt verstaan onder:

    • a.

      wet: de Wet werk en bijstand en de Wet investeren in jongeren. In deze verordening wordt onder de wet tevens begrepen de Wet inkomensvoorziening oudere en gedeeltelijk arbeidsongeschikte werkloze werknemers (loaw), de Wet inkomensvoorziening oudere en gedeeltelijk arbeidsongeschikte gewezen zelfstandigen (Ioaz), het Besluit bijstandverlening zelfstandigen 2004 (Bbz) en de Wet inkomensvoorziening kunstenaars (Wik);

    • b.

      cliënt: de persoon die een uitkering ontvangt van de gemeente Zuidhorn op grond van de wet, alsmede de persoon die behoort tot de doelgroep van artikel 4 van de Reïntegratieverordening WWB dan wel de doelgroep die wordt benoemd in de nog op stellen nieuwe Participatieverordening;

    • c.

      Cliëntenplatform: het Cliëntenplatform Sociale Voorzieningen van de gemeente Zuidhorn;

    • d.

      raad: de gemeenteraad van de gemeente Zuidhorn;

    • e.

      maatschappelijke organisatie: de instelling die zich blijkens haar doelstelling en feitelijke werkzaamheden direct of indirect richt op de behartiging van de belangen van de cliënt;

    • f.

      cliëntenparticipatie: de gestructureerde wijze waarop de gemeente Zuidhorn haar cliënten en maatschappelijke organisaties betrekt in de beleidsvorming, uitvoering en evaluatie van de door de gemeente uit te voeren regelingen op het terrein van de sociale zekerheid, de wijze van dienstverlening en de wijze van communicatie met de cliënten.

Artikel 2 Doel cliëntenparticipatie

Het doel van de cliëntenparticipatie is:

  • 1.

    cliënten en maatschappelijke organisaties, vanuit een onafhankelijke positie, door middel van advisering aan het college optimaal te betrekken bij het uitkerings- en arbeidsreïntegratiebeleid van de gemeente, alsmede bij de daarop gerichte dienstverlening en communicatie.

  • 2.

    het bijdragen aan de totstandkoming of verbetering van het gemeentelijk uitkerings- en arbeidsreïntegratiebeleid, de dienstverlening en de communicatie met de cliënten.

HOOFDSTUK 2. Het Cliëntenplatform Sociale Voorzieningen

Artikel 3 Samenstelling en omvang

  • 1. Het Cliëntenplatform bestaat uit cliënten, vertegenwoordigers van maatschappelijke organisaties en een onafhankelijk voorzitter.

  • 2. Het Cliëntenplatform telt maximaal twaalf leden. Eén lid is onafhankelijk voorzitter, acht leden zijn cliënt, drie leden zijn vertegenwoordiger van maatschappelijke organisaties.

  • 3. Indien het ledental van het Cliëntenplatform daalt tot drie of minder worden de werkzaamheden van het Cliëntenplatform opgeschort tot het tijdstip dat het Cliëntenplatform minimaal vier leden telt.

  • 4. Door of namens het college wordt zorg gedragen voor de werving van nieuwe leden.

Artikel 4 Voordracht en benoeming

  • 1. De leden van het Cliëntenplatform worden door het college benoemd.

  • 2. De benoeming van de voorzitter geschiedt uit kandidaten die zich na een openbare oproep daartoe hebben aangemeld of die met hun instemming door derden als zodanig zijn voorgedragen.

Artikel 5 De voorzitter en secretaris

  • 1. De vergaderingen van het Cliëntenplatform worden voorgezeten door de voorzitter.

  • 2. De voorzitter wordt door het college in functie benoemd.

  • 3. De voorzitter vertegenwoordigt het Cliëntenplatform.

  • 4. De stukken die van het Cliëntenplatform uitgaan worden door de voorzitter en de secretaris ondertekend.

  • 5. De voorzitter is niet tevens:

    • a.

      door of vanwege het gemeentebestuur aangesteld of daaraan ondergeschikt;

    • b.

      door of vanwege een door de gemeente gesubsidieerde instelling aangesteld of daaraan ondergeschikt;

    • c.

      lid van de gemeenteraad of van het college van de gemeente Zuidhorn;

    • d.

      cliënt van de afdeling Contact & Dienstverlening of vertegenwoordiger van een maatschappelijke organisatie.

Artikel 6 Zittingsduur en beëindiging lidmaatschap

  • 1. De zittingsduur van een lid van het Cliëntenplatform bedraagt vier jaar, gerekend vanaf de datum van ingang van zijn benoeming.

  • 2. Het lidmaatschap eindigt door:

    • a.

      het verstrijken van de zittingsduur;

    • b.

      het vervallen van de hoedanigheid van cliënt of van vertegenwoordiger van een maatschappelijke organisatie;

    • c.

      aftreden op eigen schriftelijk verzoek;

    • d.

      onder curatelestelling;

    • e.

      overlijden;

    • f.

      opzeggen van het vertrouwen door alle overige zitting hebbende leden bij ernstig en langdurig disfunctioneren van een lid;

    • g.

      ontslag door het college op grond van met het lidmaatschap van het Cliëntenplatform onverenigbaar handelen.

      3.De leden zijn na het verstrijken van hun zittingsduur onmiddellijk herbenoembaar.

HOOFDSTUK 3 Taken en rechten van het Cliëntenplatform

Artikel 7 Taak Cliëntenplatform

  • 1. Het Cliëntenplatform heeft tot taak het college gevraagd of ongevraagd te adviseren over:

    • a.

      de vorming, uitvoering en evaluatie van het gemeentelijke sociale zekerheidsbeleid;

    • b.

      de wijze van dienstverlening aan de cliënten;

    • c.

      de wijze van communicatie met de cliënten.

  • 2. Het advies wordt op een zodanig tijdstip gevraagd, dat het van wezenlijke invloed kan zijn op het te nemen besluit.

  • 3. Indien het college het advies van het Cliëntenplatform niet of niet geheel overneemt, stelt het het Cliëntenplatform van zijn motieven om van het advies af te wijken schriftelijk in kennis. Betreft het advies een voorstel aan de gemeenteraad dan wordt de motivering bovendien in het raadsvoorstel opgenomen.

Artikel 8 Informatierecht

Het college is verplicht aan het Cliëntenplatform tijdig alle informatie te verstrekken die deze voor de vervulling van zijn taak redelijkerwijze nodig heeft.

Artikel 9 Geheimhoudingsplicht

Het Cliëntenplatform neemt kennis van het bepaalde in artikel 2:5 van de Algemene wet bestuursrecht. Behalve na voorafgaande schriftelijke toestemming van de gemeente zal het Cliëntenplatform informatie met een vertrouwelijk karakter niet aan derden kenbaar maken.

HOOFDSTUK 4 Vergaderingen, vergaderorde en beslissingen

Artikel 10 Periodiek overleg met de gemeente

  • 1. Maximaal twee keer per jaar vindt overleg van het Cliëntenplatform met de gemeente plaats.

  • 2. Onverminderd het bepaalde in het eerste lid wordt een vergadering met de gemeente belegd wanneer tenminste eenderde deel van het aantal zitting hebbende leden van het Cliëntenplatform daarom verzoekt.

  • 3. Onverminderd het bepaalde in het eerste lid wordt een vergadering met de gemeente belegd, wanneer door of namens het college daarom wordt verzocht.

  • 4. Een vergadering als bedoeld in het eerste lid wordt tenminste vier weken voor het plaatsvinden van de vergadering bekendgemaakt.

  • 5. Een vergadering als bedoeld in het tweede of derde lid wordt tenminste twee weken voor het plaatsvinden van de vergadering bekendgemaakt.

  • 6. Aan de vergaderingen van het Cliëntenplatform neemt een afgevaardigde van de gemeente Zuidhorn als vertegenwoordiger van het college deel. Bij diens afwezigheid wordt zijn plaats ingenomen door diens plaatsvervanger.

  • 7. Het Cliëntenplatform kan de verantwoordelijk wethouder of een of meerdere leden van de gemeenteraad en/of derden uitnodigen de vergadering van het Cliëntenplatform bij te wonen voor het geven van toelichting en/of advies.

Artikel 11 Leiding van de vergadering

  • 1. De vergaderingen als bedoeld in artikel 10 worden geleid door de voorzitter van het Cliëntenplatform.

  • 2. Bij verhindering of afwezigheid van de voorzitter wijst het Cliëntenplatform een van zijn leden aan als tijdelijk voorzitter van de vergadering.

Artikel 12 Schriftelijke oproeping

De voorzitter van het Cliëntenplatform roept de leden, een afgevaardigde van de gemeente Zuidhorn en eventuele genodigden, tot de vergadering op. De oproeping geschiedt door middel van een tijdige, schriftelijke uitnodiging waarin de datum, het tijdstip van aanvang, de plaats van de vergadering en de agenda zijn vermeld. Eventuele bijlagen worden bij de agenda gevoegd.

Artikel 13 Agenda

  • 1. De agenda voor de vergadering wordt door de voorzitter en de secretaris in gezamenlijk overleg opgesteld.

  • 2. Elk lid, alsmede een lid van het college, heeft het recht schriftelijk agendavoorstellen bij de voorzitter in te dienen.

  • 3. De agenda wordt tenminste één week voor de vergadering aan de leden, een afgevaardigde van de gemeente Zuidhorn en eventuele genodigden toegezonden.

Artikel 14 Beslissing en advies

  • 1. De vergadering van het Cliëntenplatform wordt niet geopend voordat meer dan de helft van het aantal zitting hebbende leden tegenwoordig is.

  • 2. Indien ingevolge het eerste lid de vergadering niet kan worden geopend, belegt de voorzitter, onder verwijzing naar dit artikel, opnieuw een vergadering tegen een tijdstip dat ten minste vierentwintig uur na het bezorgen van de oproeping is gelegen.

  • 3. Op de vergadering, bedoeld in het tweede lid, is het eerste lid niet van toepassing.

  • 4. Alleen de leden van het Cliëntenplatform hebben stemrecht, met uitzondering van de voorzitter.

  • 5. De leden van het Cliëntenplatform stemmen zonder last.

  • 6. Indien over een voorstel geen stemming wordt gevraagd is het aangenomen.

  • 7. Stemmingen geschieden door middel van handopsteken.

  • 8. Voor het tot stand komen van een beslissing bij stemming wordt de volstrekte meerderheid vereist van hen die een stem hebben uitgebracht.

  • 9. Tenzij de vergadering voltallig is, wordt bij staking van stemmen het nemen van een beslissing uitgesteld tot een volgende vergadering, waarin de beraadslagingen kunnen worden heropend.

  • 10. Indien de stemmen staken in een voltallige vergadering of in een ingevolge het vorige lid opnieuw belegde vergadering, is het voorstel niet aangenomen.

  • 11. De adviezen van het Cliëntenplatform aan het college worden gegeven overeenkomstig de mening van de meerderheid van het Cliëntenplatform. Minderheidsstandpunten worden op verzoek in het voorstel of advies opgenomen.

  • 12. Indien door of namens het college is verzocht advies uit te brengen, geeft het Cliëntenplatform hieraan zo spoedig mogelijk, doch in elk geval binnen drie weken gevolg.

Artikel 15 Verslag

  • 1. Het cliëntenplatform stelt van elke vergadering van het Cliëntenplatform een verslag op. Dit verslag wordt in de eerstvolgende vergadering van het Cliëntenplatform ter vaststelling voorgelegd.

  • 2. Voorafgaande aan de vaststelling, bedoeld in het eerste lid, zendt het Cliëntenplatform het verslag aan de leden van het Cliëntenplatform, aan het college en aan een afgevaardigde van de gemeente Zuidhorn.

HOOFDSTUK 5 Faciliteiten en vergoedingen

Artikel 16 Faciliteiten

Ten behoeve van de werkzaamheden van het Cliëntenplatform stelt het college die faciliteiten om niet beschikbaar die voor een goede taakvervulling noodzakelijk zijn.

Artikel 17 Vergoedingen

  • 1. De kosten die het Cliëntenplatform redelijkerwijs moet maken voor de uitoefening van zijn taak komen ten laste van de gemeente.

  • 2. Tot deze kosten kunnen mede worden gerekend de kosten van:

    • a.

      bevordering van de deskundigheid van de leden;

    • b.

      kinderopvang;

    • c.

      reizen;

    • d.

      raadplegen van deskundigen.

HOOFDSTUK 6 Slotbepalingen

Artikel 18 Onvoorziene omstandigheden

In gevallen waarin deze verordening niet voorziet, beslist het college.

Artikel 19 Citeertitel

Deze verordening kan worden aangehaald als "Cliëntenparticipatieverordening WWB en WIJ".

Artikel 20 Inwerkingtreding

Deze verordening treedt in werking met ingang van 1 juli 2010.

Artikel 21 Vervallen

De Verordening clientenparticipatie WWB van 20 december 2004 komt te vervallen en wordt hierbij ingetrokken.

Ondertekening

Aldus vastgesteld in de raadsvergadering van 2010.

De voorzitter

, E. Fennema

De griffier

, M.J. Slopsema-Terpstra