Regeling vervallen per 30-01-2015

Reglement voor het presidium

Geldend van 08-03-2011 t/m 29-01-2015

De raad van de gemeente Zuidhorn:

Gelet op artikel 4 van het reglement van orde voor de vergaderingen en andere werkzaamheden van de gemeenteraad van Zuidhorn:

Gelezen het voorstel van het presidium d.d. 15 februari 2011;

BESLUIT

vast te stellen het volgende reglement:

Reglement voor het presidium

Artikel 1 De voorzitter

De voorzitter van de raad is tevens voorzitter van het presidium.

Artikel 2 Vergaderingen

  • 1. Het presidium vergadert ten minste eenmaal per vier weken, tenzij er geen vergadering van de raad aanstaande is.

  • 2. De voorzitter kan, indien hij dat nodig acht, het presidium ook buiten de reguliere vergaderingen om bijeenroepen.

  • 3. De ter voorbereiding van de raadsvergadering te houden vergadering van het presidium wordt als regel gehouden tenminste 21 dagen voorafgaande aan de raadsvergadering. E.e.a. gerelateerd aan artikel 9 van het Reglement van orde van de raad.

Artikel 3 Openbaarheid van de vergaderingen

  • 1. De vergaderingen van het presidium zijn niet openbaar

  • 2. De agenda en de verslaglegging wordt ter beschikking gesteld aan de raad, het college en het MT.

Artikel 4 Andere werkzaamheden van het presidium

  • 1. Het presidium stelt jaarlijks een jaarschema op voor de vergaderingen van de raad, informele bijeenkomsten en van het presidium.

  • 2. Het presidium stelt per raadsperiode een lange-termijn-agenda (lta) op met door de fracties aangedragen onderwerpen, ter bespreking in de raad. Per onderwerp is aangegeven in welk jaar dit aan de orde moet komen in de raad. Het presidium wijst uit deze lta onderwerpen aan, waarmee de raad actief kaderstellend aan de slag gaat. De raad ontvangt de lta en wordt op de hoogte gesteld van eventuele wijzigingen.

  • 3. Daarnaast houdt de ambtelijke organisatie een concernplanning bij met onderwerpen, die naar verwachting de komende twaalf maanden in de raad zullen worden behandeld. Het presidium ontvangt en bespreekt deze concernplanning elk kwartaal. Daarna wordt deze ter kennis gebracht van de raad.

  • 4. Het presidium ziet toe op de nakoming van toezeggingen aan de raad. De ambtelijke organisatie houdt deze toezeggingen bij en legt deze periodiek voor aan het presidium.

  • 5. Het presidium organiseert voor de raad de hoorzittingen, wijk- en werkbezoeken, excursies, workshops en dergelijke waartoe door de raad is besloten, tenzij daarvoor uit de raad een commissie of werkgroep is aangewezen.

  • 6. Het presidium raamt jaarlijks tijdig voor opname in de begroting de inkomsten en uitgaven van de raad.

  • 7. Het presidium evalueert in technische zin de vergaderingen van de raad.

Artikel 5 Aansturing griffier

  • 1. Het presidium is namens de raad verantwoordelijk voor de aansturing van de griffier als ondersteuner van de raad.

  • 2. Eens per jaar heeft het presidium met de griffier een functioneringsgesprek en een beoordelingsgesprek. Ten behoeve van het beoordelingsgesprek.

Artikel 6 Beslissingsbevoegdheid

Het presidium is bevoegd beslissingen te nemen ten aanzien van verder voorkomende huishoudelijke zaken van de raad.

Artikel 7 In werking treding

  • 1.

    Dit reglement treedt in werking op de dag volgend op de dag waarop het reglement door de raad is vastgesteld.

  • 2.

    Op dat tijdstip vervalt het reglement voor het presidium vastgesteld bij raadsbesluit van 20 februari 2006.

Aldus vastgesteld door de raad van de gemeente Zuidhorn

in de openbare vergadering van 7 maart 2011,

De voorzitter, E. Fennema

De griffier, M.J. Slopsema-Terpstra