Verordening Clientenparticipatie WWB en WIJ

Geldend van 07-01-2010 t/m heden met terugwerkende kracht vanaf 01-01-2010

Intitulé

Verordening Clientenparticipatie WWB en WIJ

Artikel 1 Inleiding

  • 1  De Cliëntenraad is ingesteld door de gemeenteraad en vloeit voort uit de wens van de gemeenteraad en het College van Burgemeester en Wethouders de cliëntenparticipatie in de gemeente Zuidplas te bevorderen.

  • 2 De gemeenteraad stelt regels over de wijze waarop personen van de Cliëntenraad of hun vertegenwoordigers worden betrokken bij de uitvoering van deze wet (WWB c.a.), waarbij in ieder geval wordt geregeld de wijze waarop:o periodiek overleg wordt gevoerd met de Cliëntenraad;o de leden van de Cliëntenraad onderwerpen voor de agenda van dit overleg kunnen aanmelden;o de leden van de Cliëntenraad worden voorzien van de, voor een adequate deelname aan het overleg, benodigde informatie. 

  • 3 De Cliëntenraad heeft tot doel de communicatie te bevorderen tussen de afdeling Werk en Inkomen en haar cliënten. Voor de afdeling Werk en Inkomen betekent dit het vergroten van inzicht in de beleving en ervaring van haar cliënten, ten aanzien van de dienstverlening van de afdeling Werk en Inkomen en de kwaliteit van haar dienstbetoon. Voor de Cliëntenraad betekent dit het reageren op en het adviseren over het dienstbetoon en de resultaten hiervan. 

  • 4 De Cliëntenraad adviseert het College van Burgemeester en Wethouders met betrekking tot de nog nader te formuleren gemeentelijk beleid c.q. de eventueel de daaruit voortvloeiende gemeentelijke verordeningen voor zover deze betrekking hebben op c.q. voorvloeien uit de WWB c.a.

  • 5 De Cliëntenraad houdt zich alleen bezig met de behandeling van individuele problemen en klachten, als er gevolgen zijn voor het algemeen beleid.

Artikel 2 Begripsbepalingen

In deze verordening wordt verstaan onder:• Gemeente: gemeente Zuidplas• Gemeenteraad: de gemeenteraad van de gemeente Zuidplas• Afdeling: afdeling Werk en Inkomen• Wethouder: wethouder Werk en Inkomen• Cliënten: alle mensen die een uitkering ontvangen van de gemeente in het kader van de WWB, ANW, IOAW, IOAZ, Nuggers, de jongere als bedoeld in artikel 2 van de WIJ en overige minima. • Cliëntenraad: het door de gemeente ingestelde en gefaciliteerde adviesorgaan dat gevraagd en ongevraagd advies uitbrengt over alle zaken die het beleid en de uitvoering van de afdeling Werk en Inkomen aangaan• Vergadering: een vergadering van de leden van de Cliëntenraad• Overlegvergadering: een vergadering waarbij de Cliëntenraad in overleg treedt met en indien van toepassing advies uitbrengt aan vertegenwoordigers van de gemeente • Voorzitter: de voorzitter van de Cliëntenraad• Technisch voorzitter: de technisch voorzitter van de overlegvergaderingen• Secretaris: de secretaris van de Cliëntenraad• Ambtelijk secretaris: een ambtenaar die door de gemeente ter beschikking wordt gesteld voor de verslaglegging van de overlegvergaderingen en het faciliteren van de Cliëntenraad• Budgethouder: het hoofd van de afdeling Werk en Inkomen• ANW: Algemene Nabestaanden Wet• B&W: Burgemeester &Wethouders• IOAW: Wet Inkomensvoorziening Oudere & gedeeltelijk Arbeidsongeschikte Werknemers• IOAZ: Wet Inkomensvoorziening Oudere & gedeeltelijk Arbeidsongeschikte Zelfstandigen• Nugger: Niet Uitkeringsgerechtigde• WWB: Wet Werk & Bijstand• Wet SUWI: Wet Structuur Uitvoering Werk & Inkomen• WIJ: Wet investeren in jongeren 

Artikel 3 Samenstelling van de Clientenraad

  • 1 De Cliëntenraad bestaat uit 9 leden, waarvan tenminste 2 leden afkomstig zijn van het cliëntenbestand van de afdeling Werk en Inkomen.

  • 2 De Cliëntenraad kiest uit eigen geleding een voorzitter, een secretaris en een penningmeester. De functies van secretaris en penningmeester kunnen in 1 persoon verenigd zijn.

Artikel 4 Benoeming van leden

  • 1 Het college van B&W benoemt de leden van de Cliëntenraad na overleg met de zittende leden.

  • 2 Zowel de Cliëntenraad als de wethouder heeft het recht om nieuwe leden voor te dragen.

  • 3 Een lid wordt voor een periode van vier jaar benoemd en kan eenmaal herbenoemd worden.

Artikel 5 Voorzitter

  • 1 De voorzitter leidt de vergaderingen van de Cliëntenraad. Hij draagt zorg voor de naleving van het reglement en ziet erop toe dat de Cliëntenraad haar taak naar behoren uitoefent.

  • 2 Bij ontstentenis van de voorzitter kiest de Cliëntenraad uit zijn midden een plaatsvervanger. Deze neemt voor de duur van de vergadering de taken en bevoegdheden van de voorzitter over.

Artikel 6 Secretaris/penningmeester

  • 1 De secretaris zorgt voor het afhandelen van alle administratieve zaken die het functioneren van de Cliëntenraad met zich meebrengt.

  • 2 De penningmeester draagt zorg voor het beheer van de financiële middelen en rapporteert aan de budgethouder van de gemeente.

  • 3 De secretaris en penningmeester dragen bij het neerleggen van hun functie alle bij de functie behorende bescheiden in goede staat over aan hun opvolger.

Artikel 7 Vertegenwoordiging

  • 1 De voorzitter en / of de secretaris vertegenwoordigen de Cliëntenraad naar buiten toe en staan de pers te woord.

  • 2 Incidenteel kan de Cliëntenraad andere leden aanwijzen om de Cliëntenraad te vertegenwoordigen.

Artikel 8 Vergaderingen clientenraad

  • 1 De Cliëntenraad vergadert zo vaak als zij dit nodig acht en tenminste binnen 14 dagen voorafgaande aan een Overlegvergadering. De voorzitter leidt de vergaderingen. Bij diens afwezigheid voorzien de overige leden in een voorzitter uit hun midden.

  • 2 Na overleg met de voorzitter roept de secretaris tenminste twee weken voor de datum van de vergadering door middel van een schriftelijke kennisgeving de leden bijeen.

  • 3 De secretaris stelt, in overleg met de voorzitter, de agenda op.

  • 4 De secretaris verzorgt de verslaglegging, na vaststelling van het verslag wordt deze ondertekend door voorzitter en secretaris.

  • 5 Een vergadering wordt niet gehouden indien minder dan de helft van het totaal aantal leden aanwezig is. Binnen veertien dagen wordt een nieuwe vergadering uitgeschreven met dezelfde agenda. Deze tweede vergadering wordt gehouden ongeacht het aantal aanwezige leden.  

Artikel 9 Besluitvorming

  • 1 Ieder lid van de Cliëntenraad heeft stemrecht in de (onderlinge) vergadering.

  • 2 Ten aanzien van het uitbrengen van gevraagde adviezen wordt gestreefd unanimiteit c.q. consensus van de uit te brengen adviezen. Hierbij zijn minderheidsstandpunten uiteraard toegestaan en worden meegenomen bij het uitbrengen van het gevraagde advies.

  • 3 De Cliëntenraad beslist bij gewone meerderheid van stemmen, tenzij dit reglement anders voorschrijft. Gestreefd zal worden naar consensus in de besluitvorming.

  • 4 Blanco stemmen is niet mogelijk, het onthouden van stemmen wel.

  • 5 Staken de stemmen, dan wordt het voorstel geacht te zijn verworpen.

  • 6 Bij afwezigheid kunnen de leden van de Cliëntenraad schriftelijk stemmen; stemmen bij volmacht is niet toegestaan.

  • 7 Over zaken wordt mondeling gestemd; over personen schriftelijk (behalve bij acclamatie).

Artikel 10 Langdurige afwezigheid van leden

  • 1 Bij langdurige afwezigheid heeft een lid van de Cliëntenraad het recht om een plaatsvervanger voor te stellen aan de Cliëntenraad. De Cliëntenraad beslist over het toelaten van de plaatsvervanger in haar midden.

  • 2 De plaatsvervanger heeft geen stemrecht in de overlegvergaderingen.

Artikel 11 Schorsing en ontslag

  • 1 De Cliëntenraad kan unaniem besluiten een lid te schorsen wanneer deze regelmatig de vergadering verstoort en/of zonder kennisgeving drie achtereenvolgende vergaderingen niet aanwezig was.

  • 2 Een besluit tot schorsing kan alleen genomen worden, indien de betrokkene in de gelegenheid is gesteld om zijn of haar zienswijze op de gang van zaken te geven.

  • 3 Bij het besluit over en gedurende de periode van de schorsing wordt betrokkene de toegang tot de (overleg)vergaderingen ontzegd en heeft betrokkene geen (schriftelijk) stemrecht.

  • 4 De wethouder zal binnen 2 maanden na aanvang van de schorsing beslissen over het ontslag van betrokkene; de Cliëntenraad heeft het recht binnen 1 maand na aanvang van de schorsing schriftelijk advies uit te brengen aan de wethouder.

Artikel 12 Financien

  • 1 De financiële middelen van de Cliëntenraad bestaan uit het jaarbudget dat de gemeenteraad de Cliëntenraad heeft toegekend.

  • 2 De Cliëntenraad beslist zelf over de besteding van de toegekende gelden, mits deze betrekking hebben op de activiteiten voor het gebied Werk en Inkomen.

  • 3 De Cliëntenraad stelt jaarlijks, uiterlijk drie maanden voor aanvang van het boekjaar, een begroting vast.

  • 4 De begroting wordt ter marginale toetsing voorgelegd aan de budgethouder van de gemeente. De budgethouder toetst of de gelden conform de besluiten van de gemeenteraad worden besteed en bewaakt het budget.

  • 5 De Cliëntenraad stelt jaarlijks binnen drie maanden na afloop van het boekjaar een financieel jaarverslag vast. Na vaststelling van het financieel jaarverslag vindt de jaarafrekening plaats en treedt het nieuwe budget in werking. 

  • 6 De begroting en het financieel jaarverslag worden ter inzage gelegd voor cliënten en ter kennisname gebracht van de wethouder, het College van Burgemeester en Wethouders en de desbetreffende commissie.

Artikel 13 Faciliteiten

  • 1 De Cliëntenraad kan in overleg met de ambtelijk secretaris beschikken over faciliteiten behorend bij de door de gemeente ter beschikking gestelde vergaderruimte, te weten telefoon, fax en kopieerapparatuur.

  • 2 Door de gemeenteraad is een onkostenvergoeding voor de leden van de Cliëntenraad vastgesteld per bezochte overlegvergadering.

  • 3 Leden van de Cliëntenraad dienen vooraf aan de penningmeester van de Cliëntenraad toestemming te vragen voor het vergoeden van reis-, verblijf- en kinderopvangkosten voortvloeiend uit het bezoeken van regionale en landelijke bijeenkomsten.

  • 4 De Cliëntenraad beslist binnen de budgettaire mogelijkheden over deskundigheids-bevordering en scholing van de leden.

Artikel 14 Achterban

De cliëntenraadsleden zorgen voor een goed contact met hun achterban. Besluiten worden medegedeeld aan de achterban en door de achterban uitgebrachte voorstellen worden ingebracht in de vergadering van de Cliëntenraad.

Artikel 15 Werkgroep

  • 1 De Cliëntenraad kan na overleg met de wethouder een werkgroep instellen die bepaalde schriftelijk vastgelegde opdrachten op zich neemt.

  • 2 De Cliëntenraad zal eerst na overleg met de wethouder een werkgroep ontheffen van zijn opdracht.

Artikel 16 Overlegvergadering

  • 1 De overlegvergadering kiest (indien gewenst) een technisch voorzitter. De technisch voorzitter hoeft geen lid van de Cliëntenraad te zijn; hij/zij kan ook een vertegen-woordiger van de gemeente zijn of een onafhankelijke derde. De technisch voorzitter leidt de overlegvergaderingen en draagt zorg voor het naleven van het reglement.  

  • 2 De ambtelijk secretaris faciliteert / ondersteunt de secretaris ten aanzien van:o het opstellen van de agenda van de overlegvergaderingeno voor een goede verslaglegging van de overlegvergaderingeno het toezenden van relevante ambtelijke stukken aan de Cliëntenraado het opstellen van een jaarverslag van de Cliëntenraado ondersteuning ten aanzien van die zaken, waarvoor ambtelijke ondersteuning gewenst is. 

Artikel 17 Bijeenroepen overlegvergaderingen

  • 1 De Cliëntenraad komt volgens een in de overlegvergaderingen vastgesteld rooster in principe 6 maal (doch minimaal 1 maal) per jaar bijeen om te overleggen met vertegenwoordigers van de gemeente.

  • 2 Daarnaast is het mogelijk om een overlegvergadering te beleggen als de technisch voorzitter, de wethouder c.q. het hoofd van de afdeling Werk en Inkomen dit nodig acht of als tenminste twee leden van de Cliëntenraad een schriftelijk en gemotiveerd verzoek daartoe hebben ingediend bij de ambtelijk secretaris.

  • 3 De ambtelijk secretaris roept, na overleg met de secretaris van de Cliëntenraad, tenminste twee weken voor de datum van de overlegvergadering de deelnemers middels een schriftelijke kennisgeving bijeen.

  • 4 De overlegvergaderingen worden gehouden in een door B&W ter beschikking gestelde ruimte op het raadhuis.

Artikel 18 Agenda overlegvergadering

  • 1 De agenda voor de overlegvergadering wordt opgesteld door de ambtelijk secretaris in overleg met de (technisch) voorzitter, de secretaris van de Cliëntenraad, de wethouder en het hoofd van de afdeling Werk en Inkomen.

  • 2 De Cliëntenraad heeft het recht om voorafgaand aan de vergadering wijzigingsvoor-stellen in te dienen, indien onvoorziene en actuele ontwikkelingen daartoe aanleiding geven.

  • 3 De agenda wordt ter kennisname gebracht aan alle deelnemers aan de overleg-vergadering.

  • 4 De agenda wordt gepubliceerd in een lokaal weekblad.

Artikel 19 Verslaglegging overlegvergadering

  • 1 De ambtelijk secretaris verzorgt, onder verantwoordelijkheid van de secretaris van de Cliëntenraad, de verslaglegging van de overlegvergadering. Het verslag wordt in de volgende vergadering vastgesteld en ondertekend door de wethouder en secretaris van Cliëntenraad.

  • 2 Het verslag van de overlegvergadering wordt na vaststelling en ondertekening ter kennisname gebracht van het college van burgemeester en wethouders en de desbetreffende commissie.

  • 3 De ambtelijk secretaris draagt er zorg voor dat het verslag voor cliënten ter inzage wordt gelegd bij de afdeling Werk en Inkomen.

  • 4 Geen inhoud aanwezig van lid

Artikel 20 Quorum

  • 1 Een vergadering wordt niet gehouden als minder dan de helft van het aantal zittende leden van de Cliëntenraad aanwezig is.

  • 2 Indien een vergadering op grond van het bepaalde in het eerste lid niet doorgaat, wordt een nieuwe vergadering uitgeschreven met dezelfde agenda. Deze vindt plaats binnen twee weken na de afgelaste vergadering. Deze tweede vergadering wordt gehouden ongeacht het aantal aanwezige leden.

Artikel 21 Aanwezigheid van derden

  • 1 Overlegvergaderingen van de Cliëntenraad zijn openbaar, tenzij naar het oordeel van de deelnemers aan de overlegvergadering hierdoor het goed functioneren van het overleg belemmerd wordt of het vertrouwelijke karakter van de aan de orde zijnde onderwerpen zich daartegen verzet.

  • 2 Zowel aan cliënten als aan andere belanghebbenden kan spreektijd toegekend worden, mits dit van tevoren kenbaar is gemaakt aan de technisch voorzitter. Derden mogen niet deelnemen aan het overleg zelf, tenzij de leden van de overlegvergadering daar uitdrukkelijk toestemming voor verlenen.

Artikel 22 Besluitvorming

  • 1 Alle leden van de overlegvergadering hebben in de overlegvergadering stemrecht. Indien een technisch voorzitter is gekozen, die geen deel uitmaakt van deze raad, heeft deze geen stemrecht. De ambtelijk secretaris heeft eveneens geen stemrecht.

  • 2 Bij het uitbrengen van (ongevraagde) adviezen wordt van de zijde van de Cliëntenraad gestreefd naar unaniem uitgebrachte adviezen, die tijdig aan de adviesvrager schriftelijk ter kennis zullen worden gebracht (tenminste te gelijk met de agenda van de desbetreffende overlegvergadering). Mocht het door de Cliëntenraad uitgebrachte advies slechts gedeeltelijk of in het geheel niet worden opgevolgd en komen aanvullende argumenten ter tafel van de zijde van de adviesvragende partij, dan zal de overlegvergadering worden geschorst voor onderling beraad. Mocht na heropening van de overlegvergadering geen consensus worden bereikt, dan zal het betreffende onderwerp op de volgende vergadering opnieuw worden geagendeerd.

Artikel 23 Slotbepalingen

  • 1 In gevallen waarin deze verordening niet voorziet, beslist de Cliëntenraad, tenzij een bepaald onderwerp tot de bevoegdheid van de gemeenteraad behoort.

  • 2 Voorstellen tot aanpassing van deze verordening worden pas van kracht met 2/3 meerderheid van de uitgebrachte stemmen en na verkregen goedkeuring van de gemeenteraad.

  • 3 Leden van de Cliëntenraad zijn verplicht tot geheimhouding van alle informatie die zij als hoedanigheid van lid van de Cliëntenraad vernemen en waarvan zij het vertrouwelijke karakter kennen of redelijkerwijs kunnen vermoeden. De geheimhoudingsplicht vervalt niet bij het einde van het lidmaatschap van de Cliëntenraad.  

  • 4 Deze verordening treedt de dag na publicatie in werking en heeft terugwerkende kracht tot 1 januari 2010 en kan worden aangehaald als: “Verordening Cliëntenparticipatie gemeente Zuidplas”. Op hetzelfde tijdstip vervallen de volgende verordeningen: de Verordening Cliëntenparticipatie WWB 2004 Moordrecht van 2 december 2003, de Verordening Cliëntenparticipatie Sociale Zaken Nieuwerkerk aan den IJssel van 1 februari 2005 en de Verordening Cliëntenparticipatie Sociale Zaken gemeente Zevenhuizen-Moerkapelle van 17 december 2003.