Permanente link
Naar de actuele versie van de regeling
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR386188
Naar de door u bekeken versie
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR386188/1
Regeling vervallen per 01-01-2020
Algemeen mandaatbesluit rechtspositie personeel gemeente Zutphen 2016
Geldend van 01-01-2016 t/m 31-12-2019
Intitulé
Algemeen mandaatbesluit rechtspositie personeel gemeente Zutphen 2016Het college van burgemeester en wethouders en de burgemeester van de gemeente Zutphen, ieder voor zover het hem toekomende bevoegdheden betreft;
gelet op afdeling 10.1.1 van de Algemene wet bestuursrecht;
BESLUITEN:
- I.
dat de uitoefening van de bevoegdheden, zoals vermeld in het bij dit besluit behorende register, wordt gemandateerd en/ of opgedragen aan de daarbij vermelde functionarissen dan wel aan hen hiervoor volmacht en/ of machtiging wordt verleend;
- II.
dat de bijbehorende (onder)tekening wordt gemandateerd of opgedragen aan de daarbij vermelde functionarissen of hen hiervoor volmacht en/ of machtiging wordt verleend;
- III.
dat voor de uitoefening van de onder punt I. van dit besluit bedoelde bevoegdheden de bijzondere instructies of voorwaarden, zoals vermeld in het bij dit besluit behorende register, worden vastgesteld en daarop van toepassing verklaard;
- IV.
dat voor de uitoefening van de onder punt I. en II. van dit besluit bedoelde bevoegdheden de navolgende algemene instructies worden vastgesteld en daarop van toepassing verklaard:
Artikel 1 Begripsomschrijvingen
Dit besluit verstaat onder:
- a.
ambtenaar: ambtenaar als bedoeld in artikel 1:1, lid 1, sub a, CAR/UWO;
- b.
burgemeester: de burgemeester van de gemeente Zutphen;
- c.
college: het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Zutphen;
- d.
gemeente: gemeente Zutphen;
- e.
gemeentesecretaris: de gemeentesecretaris/ directeur;
- f.
machtiging: de bevoegdheid om in naam van een bestuursorgaan of de machtiginggever een feitelijke handeling te verrichten;
- g.
(onder)mandaat: de bevoegdheid om in naam van een bestuursorgaan een besluit te nemen;
- h.
opdracht: de mondelinge of schriftelijke last tot het volvoeren van een taak;
- i.
volmacht: de bevoegdheid om in naam van de volmachtgever een privaatrechtelijke rechtshandeling te verrichten.
Artikel 2 Toepassing
Dit mandaatbesluit is van toepassing op de bevoegdheden die betrekking hebben op:
- a.
personen die zijn of worden aangesteld als ambtenaar in dienst van de gemeente, met uitzondering van de griffier en griffiemedewerkers;
- b.
personen waarop de lokale rechtspositie en bedrijfsregelingen van toepassing zijn verklaard.
Artikel 3 Beperking mandaat, volmacht, opdracht of machtiging
- 1.
Een bevoegdheid wordt altijd door het college of de burgemeester uitgeoefend, als de uitoefening leidt tot besluiten, rechtshandelingen of feitelijke handelingen:
- a.
die strijdig zijn met of afwijkend zijn van een algemeen verbindend voorschrift (verordening en/ of regeling), beleidsregel, reglement, richtlijn, instructie, algemene regel en/ of een privaatrechtelijke regeling, tenzij uitdrukkelijk anders is aangegeven;
- b.
die afwijken van een uitgebracht extern advies;
- c.
met financiële gevolgen waarvoor geen (toereikende) begrotingspost is.
- a.
- 2.
Een gemandateerde oefent een bevoegdheid niet uit als hij bij de te nemen beslissing een persoonlijk belang, als bedoeld in artikel 2:4, tweede lid Algemene wet bestuursrecht, heeft.
Artikel 4 Informeren mandaatgever
- 1.
Een gemandateerde legt een door hem te nemen beslissing voor aan de mandaatgever als:
- a.
advies nodig is van anderen en het advies niet aansluit op het eigen standpunt dan wel niet tot dezelfde uitkomsten leidt, of
- b.
de maatschappelijke, beleidsmatige, politieke, juridische of financiële omstandigheden daartoe aanleiding geven.
- a.
- 2.
Het niet voldoen aan de in het vorige lid bedoelde verplichting doet niet af aan de rechtsgeldigheid van de krachtens mandaat genomen beslissing.
- 3.
De gemandateerde informeert de mandaatgever onverwijld over een door hem genomen beslissing indien het van belang is dat deze daar kennis van neemt.
Artikel 5 Overeenstemming
- 1.
Als het onderwerp van mandaat, volmacht, opdracht of machtiging meer dan één team aangaat, moet er tussen de teamleiders die het aangaat onderling overeenstemming bestaan over de wijze van afdoening.
- 2.
Bij het ontbreken van overeenstemming wordt geen gebruik gemaakt van het verleende mandaat, volmacht, opdracht of machtiging.
Artikel 6 Bevoegdheden gemeentesecretaris
De gemeentesecretaris is altijd bevoegd de aan een teamleider dan wel een medewerker gemandateerde of opgedragen bevoegdheden, dan wel de bevoegdheden waarvoor aan een teamleider dan wel medewerker volmacht of machtiging is verleend, uit te oefenen.
Artikel 7 Ondermandaat
- 1.
De gemeentesecretaris kan de aan hem gemandateerde bevoegdheden, zonder schriftelijk akkoord van de mandaatgever, mandateren (ondermandaat).
- 2.
Overige personen aan wie een bevoegdheid is gemandateerd, kunnen deze gemandateerde bevoegdheid enkel en alleen na en met schriftelijk akkoord van de gemeentesecretaris mandateren (ondermandaat).
Artikel 8 Ondertekening
Bij de ondertekening wordt gebruik gemaakt van een gestandaardiseerde tekst.
Artikel 9 Vervanging bij afwezigheid
- 1.
De gemeentesecretaris wordt bij afwezigheid vervangen door de adjunct-directeur.
- 2.
De teamleiders vervangen elkaar bij afwezigheid in onderling overleg.
- a.
- V.
dat dit besluit treedt in werking op 1 januari 2016;
- VI.
dat dit besluit wordt aangehaald als: Algemeen mandaatbesluit rechtspositie personeel gemeente Zutphen 2016.
Ondertekening
01 Mandaatregister rechtspositie ambtenaar
Besluit college d.d. |
Regeling |
Artikelen |
Aard wijziging |
Publicatie besluit d.d. |
Inwerkingtreding |
15-12-2015 |
|
|
Integrale vaststelling |
23-12-2015 |
01-01-2016 |
|
Omschrijving bevoegdheid |
Hele regeling |
Alleen de artikelen |
Rechtsfiguur |
Van |
Aan |
Instructies of voorwaarden |
1.1 |
Bedrijfshulpverlening |
||||||
1.1.1 |
besluiten tot aanwijzen als bedrijfshulpverlener |
|
15 Arbeids-omstandig- hedenwet |
mandaat |
college |
gemeentesecretaris teamleider HRM hoofd BHV |
|
1.1.2 |
besluiten tot toekennen van vergoeding bedrijfshulpverlening, als bedoeld in de Bezoldigingsregeling |
|
|
mandaat |
college |
gemeentesecretaris teamleider HRM hoofd BHV |
|
1.2 |
Hypotheek |
||||||
1.2.1 |
besluiten in het kader van de uitvoering van de gemeentelijke hypotheekregeling |
hele regeling |
|
mandaat |
college |
gemeentesecretaris teamleider HRM |
|
1.2.2 |
besluiten tot een privaatrechtelijke rechtshandeling en terzake vertegenwoordigen van de gemeente buiten rechte |
|
160, lid 1, onder e. en 171 Gem. wet |
mandaat volmacht opdracht machtiging |
college burgemeester |
gemeentesecretaris teamleider
|
inclusief onderhandelen met, voor zover van toepassing, inachtneming van het inkoop- en aanbestedingsbeleid en de budgethoudersregeling |
1.3 |
Rechtspositie ambtenaar |
||||||
1.3.1 |
besluiten in het kader van de uitvoering van alle lokale rechtspositie- en bedrijfsregelingen |
hele regeling |
|
mandaat volmacht opdracht machtiging |
college burgemeester |
gemeentesecretaris teamleider
|
Bij gemeentesecretaris: met uitzondering van besluiten die hem zelf betreffen Bij teamleider: enkel en alleen waar het een medewerker van zijn team betreft Bij gemeentesecretaris en teamleider: tot (een waarde van) € 500,- netto bij toekennen gratificatie met uitzondering van ontslag als disciplinaire maatregel (artikel 8:13 CAR/UWO) en het opleggen van disciplinaire straffen (artikel 16:1:2 CAR/ UWO) |
1.3.2 |
besluiten tot een privaatrechtelijke rechtshandeling en terzake vertegenwoordigen van de gemeente buiten rechte |
|
160, lid 1, onder e. en 171 Gem. wet |
mandaat volmacht opdracht machtiging |
college burgemeester |
gemeentesecretaris teamleider
|
inclusief onderhandelen met, voor zover van toepassing, inachtneming van het inkoop- en aanbestedingsbeleid en de budgethoudersregeling |
1.3.3 |
besluiten en handelen inzake rechtstreeks beroep |
|
7:1a Awb |
mandaat machtiging |
college burgemeester |
portefeuillehouder HRM gemeentesecretaris teamleider HRM |
indien en voor zover de gemeentesecretaris of teamleider het primaire besluit niet krachtens mandaat heeft genomen (artikel 10:3, lid 3 Awb) |
1.3.4 |
op de hoogte stellen van indiener bezwaarschrift en belanghebbenden van de gelegenheid tot horen |
|
7:2, lid 2 Awb |
machtiging |
college burgemeester |
portefeuillehouder HRM gemeentesecretaris teamleider HRM medewerker HRM |
|
1.3.5 |
afzien van het horen |
|
7:3 Awb |
machtiging |
college burgemeester |
portefeuillehouder HRM gemeentesecretaris teamleider HRM |
|
1.3.6 |
ter inzage leggen bezwaarschrift en op de zaak betrekking hebbende stukken en de toepassing hiervan achterwege laten |
|
7:4, lid 2 en lid 6 Awb |
machtiging |
college burgemeester |
portefeuillehouder HRM gemeentesecretaris teamleider HRM medewerker HRM |
|
1.3.7 |
besluiten of het horen in het openbaar plaatsvindt |
|
7:5, lid 2 Awb |
mandaat |
college burgemeester |
portefeuillehouder HRM gemeentesecretaris teamleider HRM |
|
1.3.8 |
horen van belanghebbenden, getuigen en deskundigen in de bezwaarfase |
|
7:6, 7:8 en 7:9 Awb |
mandaat machtiging |
college burgemeester |
portefeuillehouder HRM gemeentesecretaris
|
horen mag niet plaatsvinden door de gemeentesecretaris als die het primaire besluit heeft voorbereid en/ of genomen |
1.3.8 |
opschorten, verdagen c.q. uitstellen beslistermijn besluit op bezwaar |
|
7:10, lid 2 t/m 5 Awb |
mandaat machtiging |
college burgemeester |
portefeuillehouder HRM gemeentesecretaris teamleider HRM medewerker HRM |
|
1.3.9 |
besluiten op bezwaar in het kader van de uitvoering van alle lokale rechtspositie- en bedrijfsregelingen |
hele regeling |
7:10, lid 1 Awb |
mandaat
|
college
|
portefeuillehouder HRM gemeentesecretaris
|
voor zover het primaire besluit is genomen door een hiërarchisch ondergeschikt persoon met uitzondering van ontslag als disciplinaire maatregel (artikel 8:13 CAR/UWO) en het opleggen van disciplinaire straffen (artikel 16:1:2 CAR/ UWO). Bij gemeentesecretaris: met uitzondering van besluiten die hem zelf betreffen |
Ziet u een fout in deze regeling?
Bent u van mening dat de inhoud niet juist is? Neem dan contact op met de organisatie die de regelgeving heeft gepubliceerd. Deze organisatie is namelijk zelf verantwoordelijk voor de inhoud van de regelgeving. De naam van de organisatie ziet u bovenaan de regelgeving. De contactgegevens van de organisatie kunt u hier opzoeken: organisaties.overheid.nl.
Werkt de website of een link niet goed? Stuur dan een e-mail naar regelgeving@overheid.nl