Permanente link
Naar de actuele versie van de regeling
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR632604
Naar de door u bekeken versie
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR632604/3
Regeling vervallen per 01-01-2024
Besluit van het college van burgemeester en wethouders en de burgemeester van de gemeente Zutphen houdende bepalingen over het verlenen van bevoegdheden voor rechtspositionele aangelegenheden (Algemeen bevoegdhedenbesluit rechtspositie personeel gemeente Zutphen 2019)
Geldend van 01-12-2022 t/m 31-12-2023
Intitulé
Besluit van het college van burgemeester en wethouders en de burgemeester van de gemeente Zutphen houdende bepalingen over het verlenen van bevoegdheden voor rechtspositionele aangelegenheden (Algemeen bevoegdhedenbesluit rechtspositie personeel gemeente Zutphen 2019)Ons kenmerk: 154617
Het college van burgemeester en wethouders en de burgemeester van de gemeente Zutphen, ieder voor zover het hem toekomende bevoegdheden betreft;
gelet op het Burgerlijk Wetboek, de Ambtenarenwet, de Gemeentewet en afdeling 10.1.1 van de Algemene wet bestuursrecht;
b e s l u i t e n:
vast te stellen het
- I.
dat de uitoefening van de bevoegdheden, zoals vermeld in het bij dit besluit behorende register, wordt gemandateerd en/of opgedragen aan de daarbij vermelde functionarissen dan wel aan hen hiervoor volmacht en/of machtiging wordt verleend;
- II.
dat de bijbehorende (onder)tekening wordt gemandateerd of opgedragen aan de daarbij vermelde functionarissen of hen hiervoor volmacht en/ of machtiging wordt verleend;
- III.
dat voor de uitoefening van de onder punt I. van dit besluit bedoelde bevoegdheden de bijzondere instructies of voorwaarden, zoals vermeld in het bij dit besluit behorende register, worden vastgesteld en daarop van toepassing verklaard;
- IV.
dat voor de uitoefening van de onder punt I. en II. van dit besluit bedoelde bevoegdheden de navolgende algemene instructies worden vastgesteld en daarop van toepassing verklaard:
Artikel 1 Begripsomschrijvingen
Dit besluit verstaat onder:
- a.
burgemeester: de burgemeester van de gemeente Zutphen;
- b.
college: het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Zutphen;
- c.
gemeente: gemeente Zutphen;
- d.
gemeentesecretaris: de gemeentesecretaris/algemeen directeur;
- e.
hoofd BHV: hoofd bedrijfshulpverlening;
- f.
machtiging: de bevoegdheid om in naam van een bestuursorgaan of de machtiginggever een feitelijke handeling te verrichten;
- g.
(onder)mandaat: de bevoegdheid om in naam van een bestuursorgaan een besluit te nemen;
- h.
opdracht: de mondelinge of schriftelijke last tot het volvoeren van een taak;
- i.
teamleider HRM: de teamleider van het team Human Resources Management;
- j.
volmacht: de bevoegdheid om in naam van de volmachtgever een privaatrechtelijke rechtshandeling te verrichten;
- k.
werknemer: werknemer als bedoeld in artikel 1:1 Cao gemeenten.
Artikel 2 Toepassing
Dit besluit is van toepassing op de bevoegdheden die betrekking hebben op:
- a.
personen die zijn of worden aangesteld als werknemer in dienst van de gemeente, met uitzondering van de griffier en griffiemedewerkers;
- b.
personen waarop het personeelshandboek van toepassing is verklaard.
Artikel 3 Beperking mandaat, volmacht, opdracht of machtiging
- 1.
Een bevoegdheid wordt altijd door het college of de burgemeester uitgeoefend, als de uitoefening leidt tot besluiten, rechtshandelingen of feitelijke handelingen:
- a.
die strijdig zijn met of afwijkend zijn van een algemeen verbindend voorschrift (verordening en/ of regeling), beleidsregel, reglement, richtlijn, instructie, algemene regel en/ of een privaatrechtelijke regeling, tenzij uitdrukkelijk anders is aangegeven;
- b.
die afwijken van een uitgebracht extern advies;
- c.
met financiële gevolgen waarvoor geen (toereikende) begrotingspost is.
- a.
- 2.
Een gemandateerde oefent een bevoegdheid niet uit als hij bij de te nemen beslissing een persoonlijk belang, als bedoeld in artikel 2:4, tweede lid Algemene wet bestuursrecht, heeft.
Artikel 4 Informeren mandaatgever
- 1.
Een gemandateerde legt een door hem te nemen beslissing voor aan de mandaatgever als:
- a.
advies nodig is van anderen en het advies niet aansluit op het eigen standpunt dan wel niet tot dezelfde uitkomsten leidt, of
- b.
de maatschappelijke, beleidsmatige, politieke, juridische of financiële omstandigheden daartoe aanleiding geven.
- a.
- 2.
Het niet voldoen aan de in het vorige lid bedoelde verplichting doet niet af aan de rechtsgeldigheid van de krachtens mandaat genomen beslissing.
- 3.
De gemandateerde informeert de mandaatgever onverwijld over een door hem genomen beslissing als het van belang is dat deze daar kennis van neemt.
Artikel 5 Overeenstemming
- 1.
Als het onderwerp van mandaat, volmacht, opdracht of machtiging meer dan één team aangaat, moet er tussen de teamleiders die het aangaat onderling overeenstemming bestaan over de wijze van afdoening.
- 2.
Bij het ontbreken van overeenstemming wordt geen gebruik gemaakt van het verleende mandaat, volmacht, opdracht of machtiging.
Artikel 6 Bevoegdheden gemeentesecretaris
De gemeentesecretaris is altijd bevoegd de aan de adjunct-directeur dan wel een teamleider gemandateerde of opgedragen bevoegdheden, dan wel de bevoegdheden waarvoor aan de adjunct-directeur dan wel een teamleider volmacht of machtiging is verleend, uit te oefenen.
Artikel 7 Ondermandaat
- 1.
De gemeentesecretaris kan de aan hem gemandateerde bevoegdheden, zonder schriftelijk akkoord van de mandaatgever, mandateren (ondermandaat).
- 2.
Overige personen aan wie een bevoegdheid is gemandateerd, kunnen deze gemandateerde bevoegdheid enkel en alleen na en met schriftelijk akkoord van de gemeentesecretaris mandateren (ondermandaat).
Artikel 8 Ondertekening
Bij de ondertekening wordt gebruik gemaakt van een gestandaardiseerde tekst.
Artikel 9 Vervanging bij afwezigheid
- 1.
De gemeentesecretaris wordt bij afwezigheid vervangen door een adjunct-directeur.
- 2.
De adjunct-directeuren vervangen elkaar in onderling overleg.
- V.
dat dit besluit treedt in werking op 1 januari 2020;
- VI.
dat het Algemeen mandaatbesluit rechtspositie personeel gemeente Zutphen 2016, zoals vastgesteld op 15 december 2015, wordt ingetrokken op 1 januari 2020;
- VII.
dat dit besluit wordt aangehaald als: Algemeen bevoegdhedenbesluit rechtspositie personeel gemeente Zutphen 2019.
Ondertekening
Aldus besloten op 17 december 2019.
Het college van burgemeester en wethouders,
de burgemeester, de secretaris,
Bevoegdhedenregister
01 BEVOEGDHEDENREGISTER RECHTSPOSITIE PERSONEEL
Besluit college d.d. |
Regeling |
Artikelen |
Aard wijziging |
Publicatie besluit d.d. |
Inwerkingtreding |
22-11-2022 |
|
|
Integrale vaststelling |
30-11-2022 |
1-12-2022 |
|
Omschrijving bevoegdheid |
Grondslag |
Alleen de artikelen |
Rechtsfiguur |
Van |
Aan |
Instructies of voorwaarden |
1.1 |
Aanwijzen gemeentearchivaris |
||||||
1.1.1 |
aanwijzen van de gemeentearchivaris |
Archiefwet |
32, lid 3 |
mandaat volmacht opdracht machtiging |
college |
gemeentesecretaris teamleider HRM |
|
1.2 |
Bedrijfshulpverlening |
||||||
1.2.1 |
aanwijzen als bedrijfshulpverlener |
Arbeidsomstandighedenwet |
15 |
volmacht opdracht machtiging |
college |
gemeentesecretaris teamleider HRM hoofd BHV |
|
1.3 |
Hypotheek |
||||||
1.3.1 |
uitvoering geven aan de gemeentelijke hypotheekregeling |
hypotheekregeling |
|
volmacht opdracht machtiging |
college burgemeester |
gemeentesecretaris teamleider HRM |
|
1.3.2 |
besluiten tot een privaatrechtelijke rechtshandeling en vertegenwoordigen van de gemeente buiten rechte |
Burgerlijk Wetboek Gemeentewet |
160, lid 1, onder d. en 171 |
volmacht opdracht machtiging |
college burgemeester |
gemeentesecretaris teamleider HRM |
|
1.4 |
Rechtspositie medewerker ambtelijke organisatie |
||||||
1.4.1 |
besluiten tot een privaatrechtelijke rechtshandeling en vertegenwoordigen van de gemeente in en buiten rechte |
Burgerlijk Wetboek Gemeentewet |
160, lid 1, onder d. en 171 |
volmacht opdracht machtiging |
college burgemeester |
gemeentesecretaris adjunct directeur teamleider |
Bij gemeentesecretaris en adjunct directeur:
Bij teamleider:
|
1.4.2 |
uitvoering geven aan het personeelshandboek |
Personeelshandboek |
|
volmacht opdracht machtiging |
college burgemeester |
gemeentesecretaris adjunct directeur |
Bij gemeentesecretaris en adjunct directeur:
Bij adjunct directeur:
|
1.4.3 |
toekennen van een gratificatie tot (een waarde van) € 500,- netto |
Personeelshandboek |
|
volmacht opdracht machtiging |
college burgemeester |
gemeentesecretaris adjunct directeur teamleider |
Bij gemeentesecretaris en adjunct directeur:
Bij teamleider:
|
1.5 |
Rechtspositie griffier en medewerker griffie |
||||||
1.5.1 |
ondertekenen van arbeidsovereenkomst met de griffier |
Burgerlijk Wetboek Gemeentewet |
171, lid 2 |
volmacht opdracht machtiging |
burgemeester |
voorzitter van de werkgeverscommissie |
|
1.5.2 |
ondertekenen van besluiten die zien op het aangaan, wijzigen en beëindigen van een arbeidsovereenkomst met medewerkers van de griffie |
Burgerlijk Wetboek Gemeentewet |
107e, lid 2 171, lid 2 |
volmacht opdracht machtiging |
burgemeester |
griffier |
|
1.6 |
Rechtspositie SW-medewerkers |
||||||
1.6.1 |
ondertekenen van besluiten die zien op het aangaan, wijzigen en beëindigen van een detacheringsovereenkomst met SW-medewerkers |
Burgerlijk Wetboek Gemeentewet |
160, lid 1, onder d. en 171 |
volmacht opdracht machtiging |
college burgemeester |
teamleider GelreWerkt! |
|
1.6.2 |
uitvoering geven aan de cao SW |
cao SW |
|
volmacht opdracht machtiging |
college burgemeester |
teamleider GelreWerkt! |
|
Ziet u een fout in deze regeling?
Bent u van mening dat de inhoud niet juist is? Neem dan contact op met de organisatie die de regelgeving heeft gepubliceerd. Deze organisatie is namelijk zelf verantwoordelijk voor de inhoud van de regelgeving. De naam van de organisatie ziet u bovenaan de regelgeving. De contactgegevens van de organisatie kunt u hier opzoeken: organisaties.overheid.nl.
Werkt de website of een link niet goed? Stuur dan een e-mail naar regelgeving@overheid.nl