Permanente link
Naar de actuele versie van de regeling
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR338239
Naar de door u bekeken versie
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR338239/1
Reglement basisregistratie personen
Geldend van 24-09-2014 t/m heden met terugwerkende kracht vanaf 06-01-2014
Intitulé
Reglement BRPBurgemeester en wethouders van de gemeente Zwartewaterland
Gelet op de
- ·
Artikelen 3.8 en 3.9 van de Wet basisregistratie personen
- ·
Wet bescherming persoonsgegevens
- ·
Gelet op artikel 156 Gemeentewet
- ·
Verordening basisregistratie personen van Zwartewaterland
BESLUIT:
Vast te stellen het volgende Reglement:
Reglement basisregistratie personen
Artikel 1: Verstrekkingen aan een orgaan van de gemeente
-
1. Met inachtneming van het besluit als bedoel in artikel 3.2 van de Wet basisregistratie personen, kunnen gegevens uit de basisregistratie aan organen van de gemeente Zwartewaterland worden verstrekt, voor zover deze organen deze nodig hebben voor de uitvoering van de hen opgedragen taken;
-
2. De verstrekkingen als bedoeld in lid 1, kunnen plaatsvinden door middel van rechtstreekse raadpleging van de basisregistratie personen (ad hoc verstrekkingen), door spontane verstrekkingen en selectie;
-
3. De organen van de gemeente aan wie gegevens worden verstrekt, de categorie van personen die het betreft, de gegevensset en de wijze van verstrekken zijn vermeld in bijlage 1.
Artikel 2: Verstrekkingen aan derden
-
1. Met inachtneming van het bepaalde in artikel 3, kunnen over een ingeschrevene die ingezetene is van de gemeente Zwartewaterland en over een overledene die op het moment van overlijden ingezetene van de gemeente Zwartewaterland was, gegevens uit de basisregistratie worden verstrekt aan derden die werkzaamheden uitvoeren met een gewichtig maatschappelijk belang voor de gemeente;
-
2. Over een ingezetene van de gemeente Zwartewaterland kunnen gegevens uit de basisregistratie worden verstrekt aan een derde, die voorafgaande schriftelijke toestemming heeft van de ingezetene wiens gegevens worden verstrekt;
-
3. De verstrekking als bedoeld in lid 1 van dit artikel vindt slechts plaats voor zover deze noodzakelijk is voor de behartiging van het gerechtvaardigde belang van de derde en het belang of de fundamentele rechten en vrijheden van de ingeschrevene niet aan de verstrekking in de weg staan;
-
4. De verstrekking als bedoeld in dit artikel kan uitsluitend betrekking hebben op algemene gegevens over de naam, het geslacht, de geslachtsnaam van de echtgenoot dan wel geregistreerde partner, de eerdere echtgenoot of eerdere geregistreerde partner, het gebruik door de ingeschrevene van de geslachtsnaam van de echtgenoot dan wel geregistreerde partner, de eerdere echtgenoot of eerdere geregistreerde partner, het adres, de bijhoudingsgemeente, de geboortedatum en de datum van overlijden.
Artikel 3: Aanwijzing gewichtige maatschappelijke belang en categorieën derden
-
1. Als werkzaamheden met een gewichtig maatschappelijke belangen worden aangewezen de werkzaamheden als genoemd in bijlage 2 van dit Reglement;
-
2. Als categorieën van derden die de in lid 1 genoemde werkzaamheden uitvoeren, worden aangewezen de categorieën als genoemd in bijlage 2.
Artikel 4 Inwerkingtreding en citeertitel
- 1.
Dit Reglement treedt in werking met ingang van 6 januari 2014.
- 2.
Dit Reglement kan worden aangehaald als: Reglement basisregistratie personen van de gemeente Zwartewaterland (Reglement BRP).
Aldus vastgesteld in de vergadering van 16 september 2014.
de secretaris, de burgemeester,
mr D. Leentjes, ing. E.J. Bilder
Algemeen
Sinds 1 januari 2010 zijn alle overheidsorganen, waaronder de gemeenten en haar organisatieonderdelen, verplicht om bij de verwerking van persoonsgegevens, de basisgegevens uit de Gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens (GBA) te betrekken. Burgers hoeven sindsdien ook niet meer de bij de basisregistratie bekende gegevens opnieuw te verstrekken bij contact met de overheid.
De wetgever vervangt met ingang van 6 januari 2014 het wettelijk kader voor de GBA door dat van de Wet basisregistratie personen (Wbrp). Voor de zeer korte termijn heeft dit als gevolg, dat het bestaande gemeentelijk kader voor de GBA-systemen aangepast moet worden aan de nieuwe wet en dat landelijk gegevens beschikbaar komen van personen die een relatie hebben met de Nederlandse overheid en/of niet in Nederland woonachtig zijn.
Onder de GBA diende het gemeentebestuur bij of krachtens verordening kaders te stellen voor het gebruik van GBA-gegevens binnen de eigen organisatie en de verstrekking van gegevens aan bepaalde derden. Op grond van de Wbrp is het verplicht kaders te stellen voor het verstrekken van gegevens aan derden.
De wetgever laat het aan het inzicht van het gemeentebestuur over, om dit al dan niet voor het intern gebruik van gegevens uit de basisregistratie te doen. Informatievoorziening, waaronder persoonsinformatie, heeft zich ontwikkeld tot een volwaardig bedrijfsmiddel, waarvan de gemeentelijke dienstverlening en bedrijfsvoering volledig afhankelijk zijn geworden. Vanuit dat belang, is het noodzakelijk dat de het gemeentebestuur meer in het algemeen kaders stelt voor beleid, organisatie en beheer van de informatievoorziening, waarvan de persoonsinformatievoorziening deel uitmaakt. Het onderhavige Reglement voorziet in een nadere invulling aan de verstrekking van gegevens uit de basisregistratie personen aan de organen van de gemeente Zwartewaterland.
Dit reglement voorziet daarnaast in de aanwijzing van door derden verrichte werkzaamheden met een gewichtig maatschappelijk belang voor de gemeente Zwartewaterland en van de categorieën van derden die dergelijke werkzaamheden verrichten ten behoeve waarvan gegevens uit de basisregistratie kunnen worden verstrekt. Daarmee voldoet de gemeente Zwartewaterland aan de vereisten zoals gesteld in de Wbrp.
De gemeenteraad heeft besloten de regeling van verstrekkingen aan derden en aan organen van de gemeente Zwartewaterland over te laten aan het college van burgemeester en wethouders. De regeling van de verstrekkingen aan derden heeft de raad gedelegeerd aan burgemeester en wethouders op grond van zijn bevoegdheid genoemd in artikel 156 Gemeentewet.
Begripsbepalingen
De begrippen uit de Wbrp die relevant zijn voor de inhoud van dit Reglement, zijn integraal overgenomen van artikel 1 Wbrp. Het betreft de begrippen basisregistratie, ingeschrevene, ingezetene en derde.
Basisregistratie
Juridisch gezien is sprake van één basisregistratie personen, die vooralsnog bestaat uit centrale door het rijk beheerde en lokale door de gemeente Zwartewaterland> beheerde voorzieningen. In de loop van de komende jaren zullen de lokale voorzieningen opgaan in één centrale voorziening.
Ingeschrevene en ingezetene
De ingeschrevene is een persoon van wie een persoonslijst is opgenomen in de basisregistratie. Dat kunnen personen zijn die niet in Nederland woonachtig zijn, maar wel een relatie hebben met de Nederlandse overheid. De ingezetene is de ingeschrevene die zijn woonplaats heeft in de gemeente Zwartewaterland.
Derde
Een derde is elke natuurlijke persoon niet zijnde een overheidsorgaan of een ingeschrevene en elke rechtspersoon die niet krachtens publiekrecht is ingesteld, noch met enig openbaar gezag is bekleed.
Artikelsgewijze toelichting
Artikel 1. Verstrekking aan een orgaan van de gemeente
De minister van BZK verstrekt de gemeente voor de uitvoering van haar taken, gegevens van personen die wel in de BRP zijn ingeschreven, maar niet in de gemeente Zwartewaterland woonachtig zijn. Deze systematische verstrekking van gegevens aan de gemeente is gebaseerd op een autorisatiebesluit van de minister van BZK voor de gemeente Zwartewaterland op grond van artikel 3.2 Wbrp.
Zolang de Wbrp door de gemeente Zwartewaterland wordt uitgevoerd met behulp van de systemen die zij al gebruikte onder het regime van de wet GBA, is er met betrekking tot de eigen inwoners nog geen sprake van systematische verstrekking van persoonsgegevens door de minister van BZK. De gemeente Zwartewaterland beschikt immers nog over de persoonsgegevens van haar eigen inwoners.
Voor het gebruik van gegevens van personen die in de BRP zijn ingeschreven, maar niet in de gemeente Zwartewaterland woonachtig zijn, dient de gemeente Zwartewaterland het autorisatiebesluit van de minister van BZK in acht te nemen.
Artikel 2. Gegevensverstrekking aan derden
Derden die werkzaamheden verrichten met gewichtig maatschappelijk belang
De wetgever heeft de verstrekking van gegevens uit de BRP aan een groot aantal derden reeds voorzien in de wet BRP. Desondanks kunnen er lokale maatschappelijke belangen zijn, waarin de wetgever niet heeft voorzien. In die gevallen is het gemeentebestuur bevoegd om werkzaamheden met een maatschappelijk belang, dat samenvalt met een gemeentebelang aan te wijzen als werkzaamheden waarvoor gegevens mogen worden verstrekt over inwoners van de gemeente Zwartewaterland. Die gegevens mogen worden verstrekt aan nader te bepalen categorieën derden die die werkzaamheden uitvoeren.
Derden met schriftelijke toestemming
Naast de mogelijkheid tot het verstrekken van gegevens aan derden die werkzaamheden uitvoeren met een maatschappelijk belang, is het ook mogelijk gegevens te verstrekken aan een derde, wanneer deze voorafgaande schriftelijke toestemming heeft verkregen van degene over wie gegevens worden gevraagd.
Beperkt set aan gegevens
Op grond van artikel 3.9, lid 4 van de wet kan de verstrekking uitsluitend betrekking hebben op algemene gegevens over de naam, het geslacht, de geslachtsnaam van de echtgenoot dan wel geregistreerde partner, de eerdere echtgenoot of eerdere geregistreerde partner, het gebruik door de ingeschrevene van de geslachtsnaam van de echtgenoot dan wel geregistreerde partner, de eerdere echtgenoot of eerdere geregistreerde partner, het adres, de bijhoudingsgemeente, de geboortedatum en de datum van overlijden.
Artikel 4 Inwerkingtreding en citeertitel
Het Reglement BRP, waarmee dit reglement kan worden geciteerd, treedt inwerking op de dag dat de Wbrp inwerking treedt. Gelet op de korte invoeringstermijn, is het noodzakelijk dit reglement met terugwerkende kracht vast te stellen.
BIJLAGE 1 , tabel 1
De binnengemeentelijke afnemer, Bestuurssecretariaat ontvangt voor de lokale taak, de persoonlijke felicitaties van de burgemeester, een kopie van de persoonskaarten van degenen die 50, 60, 65, 70 en 75 jaar gehuwd zijn en degenen die 100-jaar en ouder zijn,
BIJLAGE 1 , tabel 2
Lijst van binnengemeentelijke afnemers met een raadpleegmogelijkheid in de basisregistratie en de GBA-V
De medewerkers van de volgende organisatieonderdelen van de gemeente Zwartewaterland hebben rechtstreekse toegang tot de basisregistratie en tot de GBA-V, voor zover daartoe geautoriseerd op grond van het autorisatiebesluit. De bevoegdheid van rechtstreekse raadpleging van de GBA-V, is gebaseerd op het autorisatiebesluit van BZK
Organisatieonderdeel |
Wettelijk kader |
Gegevensset Basisregistratie |
Gegevensset GBA-V |
Beheer Openbare Ruimten |
Ter uitvoering van de opgedragen taken |
Persoonsgegevens, Verblijfplaatsgegevens, Huwelijksgegevens, overlijdensgegevens |
|
Burgerzaken |
Wet BRP Kieswet Besluit Burgerlijke stand Burgerlijk Wetboek Nationaliteitswetgeving Wet op de Lijkbezorging Vreemdelingenwet Paspoortwet Regelgeving Rijbewijzen Rampenbestrijding |
Alle gegevens zoals opgenomen in de persoonslijst |
Alle gegevens zoals die in de bijlagen behorende bij het Autorisatiebesluit BZK 20-03-2014 zijn opgenomen. |
Receptie |
Gevonden voorwerpen |
Persoonsgegevens, Verblijfplaatsgegevens, Huwelijksgegevens, overlijdensgegevens |
Alle gegevens zoals die in de bijlage 16 behorende bij het Autorisatiebesluit BZK 20-03-2014 zijn opgenomen |
Facilitair |
Postbehandeling, archivering en openbaarmaking van een archiefstuk Huwelijksjubilea en personen die in het lopende jaar 90 jaar of ouder worden Controle gegevens gedecoreerden |
Persoonsgegevens, verblijfplaatsgegevens, verwijsgegevens, Huwelijksgegevens overlijdensgegevens |
Alle gegevens zoals die in de bijlage 20 behorende bij het Autorisatiebesluit BZK 20-03-2014 zijn opgenomen |
Financiën |
Ter uitvoering van opgedragen taken |
Persoonsgegevens, verblijfplaatsgegevens, Huwelijksgegevens, verwijsgegevens en overlijdensgegevens |
|
GVR |
Artikel 216 Gemeentewet Invorderingswet Gemeentelijk WOZ verordening Ter uitvoering van de opgedragen taken |
Persoonsgegevens, verblijfplaatsgegevens, verwijsgegevens, huwelijksgegevens, kindgegevens, oudergegevens, overlijdensgegevens |
Alle gegevens zoals die in de bijlage 2, 3, behorende bij het Autorisatiebesluit BZK 20-03-2014 zijn opgenomen |
ICT |
Het waarborgen van een juiste werking van de computer, het netwerk en de applicaties |
Toegang tot alle in het systeem aanwezige gegevens |
Alle gegevens zoals die in de bijlagen behorende bij het Autorisatiebesluit BZK 20-03-2014 zijn opgenomen. |
OOV |
Winkeltijdenwet Drank-en Horecawet Wet op de Kansspelen Rampenbestrrijding |
Persoonsgegevens, verblijfplaatsgegevens, verwijsgegevens, nationaliteitsgegevens, huwelijksgegevens, kindgegevens, overlijdensgegevens, gezaggegevens en verblijfstitel |
Alle gegevens zoals die in de bijlage 6, 7a, 7b, 8 en 15, behorende bij het Autorisatiebesluit BZK 20-03-2014 zijn opgenomen |
Personeel en Organisatie |
Uitvoeren van personele regelingen Wachtgeldregelingen Pensioenen wethouders en ex-wethouder |
Alle gegevens zoals die in de bijlage 21, en 22 behorende bij het Autorisatiebesluit BZK 20-03-2014 zijn opgenomen |
|
Ruimte en Samenleving |
Leerplichtwet Wet bijzondere opnemingen in psychiatrische ziekenhuizen Ter uitvoering van de opgedragen taken |
Persoonsgegevens, verblijfplaatsgegevens, verwijsgegevens, huwelijksgegevens, kindgegevens, oudergegevens, overlijdensgegevens gezagsgegevens |
Alle gegevens zoals die in de bijlage 14a, 14b, 14c en 19, behorende bij het Autorisatiebesluit BZK 20-03-2014 zijn opgenomen |
Vergunningverlening |
Huisvestingswet WABO Wet Milieubeheer Besluit brandveilig gebruik bouwwerken APV Opsporen strafbare feiten of overtreding op gebied van de openbare ruimte |
Persoonsgegevens, verblijfsgegevens, verwijsgegevens, overlijdensgegevens |
Alle gegevens zoals die in de bijlage 4a, 4b, 10, 11 behorende bij het Autorisatiebesluit BZK 20-03-2014 zijn opgenomen |
Vastgoed |
Ter uitvoering van de opgedragen taken |
Persoonsgegevens, Verblijfplaatsgegevens, Huwelijksgegevens, overlijdensgegevens |
|
WWB/WMO |
WMO Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer (gehandicaptenparkeerkaart) Wet Sociale Werkvoorziening Wet Uitkering Werk en Bijstand Wet voorziening gehandicapten Verordening maatschappelijke ondersteuning |
Persoonsgegevens, verblijfplaatsgegevens, verwijsgegevens, huwelijksgegevens, kindgegevens, oudergegevens, overlijdensgegevens en verblijfstitel |
Alle gegevens zoals die in de bijlage 5, 5b, 12a, 12b, 13, behorende bij het Autorisatiebesluit BZK 20-03-2014 zijn opgenomen |
De verantwoordelijke (= het College van B&W) kan, indien noodzakelijk nadere aanwijzingen geven met betrekking tot beveiliging en ter bescherming van de persoonlijke levenssfeer.
Alle binnengemeentelijke afnemers beschikken hooguit over een beperkte gedeeltelijke inzage.
BIJLAGE 1 tabel 3
Interne koppelingen
Registratie |
Waarvoor |
Gegevensset |
Civision Makelaar |
||
Gegevens |
Het in verband brengen van de volgende gegevensverwerkingen: Gemeentelijke belastingen Leerplichtadministratie Waardering Onroerende zaken Invordering gemeentelijke belastingen Werk en bijstand Vergunningverlening Begraafplaatsadministratie Document management Geo-informatie |
Mutatiegegevens met alleen de gegevens die benodigd zijn voor het uitvoeren van de door de afdeling betreffende de publiekrechterlijke taak. |
Bijlage 2
Verstrekking blijft achterwege indien de betrokkene op grond van en met inachtneming van artikel 3.21 Wbrp verzocht heeft om geheimhouding.
Gewichtig maatschappelijk belang BRP |
Categorie derde BRP |
Bevorderen van culturele en maatschappelijke vaardigheden inwoners. Tegengaan analfabetische. |
Bibliotheken |
Terugvinden van nabestaanden i.v.m. begraven en cremeren |
Niet gemeentelijke crematoria en begraafplaatsen |
Maatschappelijke dienstverlening |
Instellingen die genoemde werkzaamheden verrichten op het terrein van maatschappelijke dienstverlening |
Algemene en geestelijke gezondheidszorg |
Instellingen die werkzaamheden verrichten op het terrein van algemene en geestelijke gezondheidszorg |
Kinderopvangwerk |
Instellingen die werkzaamheden verrichten op het terrein van kinderopvangwerk |
Jeugdwelzijnswerk |
Instellingen die werkzaamheden verrichten op het terrein van jeugdwelzijnswerk |
Ouderenzorg |
Instellingen die werkzaamheden verrichten op het terrein van ouderenzorg |
Gehandicaptenzorg |
Instellingen die werkzaamheden verrichten op het terrein van gehandicaptenzorg |
Sociale werkvoorziening |
Instellingen die werkzaamheden verrichten op het terrein van sociala werkvoorziening |
Sociaal - Juridische zorgverlening |
Instellingen die werkzaamheden verrichten op het terrein van Sociaal - Juridische zorgverlening |
Schuldhulpverlening |
Erkende schuldhulpverleningsinstanties |
Bevorderen inburgering |
Niet-gemeentelijke inburgeringbureaus |
Ouderenondersteuning |
Ouderenorganisaties |
Onderlinge hulp patiënten |
Patiëntenverenigingen |
Bevorderen van de zelfredzaamheid |
Thuiszorgorganisaties |
Bevordering vrouwenwelzijn |
Vrouwenorganisaties |
Eerlijke verdeling van sociale woonruimte en tegengaan woonfraude |
Woningcorporaties |
Patiëntenzorg, het verlenen van medische zorg en innen van rekeningen i.v.m. de verleende zorg |
Ziekenhuizen |
Uitvoering geven aan een verdrag of een besluit van een volkenrechtelijke organisatie dat in de verstrekking van gegevens voorziet. |
Een overheidsorgaan van, dan wel een persoon of organisatie gevestigd in een land buiten de Europese Unie |
Het dienen van een Nederlands publiek belang |
Een overheidsorgaan van, dan wel een persoon of organisatie gevestigd in een land binnen de Europese Unie |
Het dienen van een Nederlands publiek belang |
Buitenlandse Rechtspersonen voor bijvoorbeeld sociale zekerheid |
De aanvraag en informatieverstrekking moeten aan de volgende voorwaarden voldoen:
A.Een aanvraag om informatie dient schriftelijk te worden ingediend. B. In het verzoek dient duidelijk omschreven te zijn waarom de informatie wordt gevraagd. C. Geen informatie wordt verstrekt over niet met naam en toenaam genoemde personen. D. Indien niet met zekerheid kan worden vastgesteld welke persoon het verzoek behelst, wordt niet tot verstrekking overgegaan. E. Verstrekkingen vinden alleen plaats voorzover dit noodzakelijk is in het belang van de bescherming van betrokkene dan wel de rechten of vrijheden van anderen. F. Indien met verificatie van de in het verzoek vermelde personalia kan worden volstaan, gelet op het belang van de verzoeker, wordt niet tot aanvulling van gegevens overgegaan. G. Indien de informatie wordt gevraagd ten behoeve van een commercieel doel, vindt geen verstrekking plaats. H. Informatieverstrekking vindt alleen plaats wanneer na afweging van de belangen het belang van de verzoeker zwaarder weegt dan het privacybelang van betrokkene. I. Indien geen juiste belangenafweging kan worden gemaakt, kan de ingeschrevene worden gevraagd toestemming te verlenen om tot verstrekking over te gaan. J. Indien de ingeschrevene om geheimhouding heeft gevraagd, worden er geen gegevens verstrekt. K. Verzoeker kan worden gevraagd bewijsstukken te overleggen, waaruit het belang van de verzoeker blijkt. Bij het niet overleggen hiervan kan zonder opgave van reden worden geweigerd tot verstrekking over te gaan. L. In beginsel worden uitsluitend algemene en verwijsgegevens over de naam, de naam van de echtgeno(o)t(e) dan wel geregistreerde partner of de eerdere echtgeno(o)t(e) dan wel geregistreerde partner, het gebruik door de ingeschrevene van de geslachtsnaam van de echtgeno(o)t(e) dan wel geregistreerde partner of de eerdere echtgeno(o)t(e) dan wel geregistreerde partner, het adres, de gemeente van inschrijving, de geboortedatum en de datum van overlijden verstrekt. M. Indien het belang van verzoeker rechtvaardigt meer dan de onder L. genoemde gegevens te verstrekken, kan besloten worden tot verstrekking van andere gegevens over te gaan, voor zover de privacybelangen van de geregistreerde de verstrekking niet in de weg staan en waarna alle gegevens zullen worden geprotocolleerd. N. Bij verstrekkingen aan organisaties buiten de Europese Unie moet bij het College bescherming persoonsgegevens moet nagegaan worden of het beschermingsniveau voor verwerking van de persoonsgegevens in het land van de aanvragende organisatie passend is. Bij onvoldoende waarborging van het beschermingsniveau zullen de gegevens niet verstrekt worden.
Ziet u een fout in deze regeling?
Bent u van mening dat de inhoud niet juist is? Neem dan contact op met de organisatie die de regelgeving heeft gepubliceerd. Deze organisatie is namelijk zelf verantwoordelijk voor de inhoud van de regelgeving. De naam van de organisatie ziet u bovenaan de regelgeving. De contactgegevens van de organisatie kunt u hier opzoeken: organisaties.overheid.nl.
Werkt de website of een link niet goed? Stuur dan een e-mail naar regelgeving@overheid.nl