Regeling vervallen per 10-11-2016

Regeling bezwaarschriften Alkmaar 2015

Geldend van 13-01-2015 t/m 09-11-2016 met terugwerkende kracht vanaf 01-01-2015

Intitulé

Regeling bezwaarschriften Alkmaar 2015

Hoofdstuk I Inleiding

Artikel 1 Begripsbepalingen

In deze regeling wordt verstaan onder:

Artikel 2 Inleidende bepaling

  • 1.

    Deze regeling is van toepassing op de voorbereiding van de beslissing op bezwaar tegen besluiten van het college en de burgemeester.

  • 2.

    Deze regeling is niet van toepassing op de behandeling van bezwaarschriften in belastingzaken, Wet Waardering onroerende zaken en personele aangelegenheden.

  • 3.

    Het betreffende bestuursorgaan bepaalt conform de in bijlage I genoemde criteria in welke gevallen ter voorbereiding van de beslissing op bezwaar de externe commissie om advies wordt gevraagd.

Hoofdstuk II Ambtelijk horen

Artikel 3 Ambtelijk horen

  • 1.

    Advisering over bezwaarschriften aan het betreffende bestuursorgaan vindt ambtelijk plaats, tenzij een bezwaarschrift volgens de criteria in bijlage I ter advisering aan de externe commissie wordt voorgelegd.

  • 2.

    Alle proceshandelingen vanaf ontvangst van het bezwaarschrift tot en met een advies over het bezwaarschrift worden verricht door ambtenaren belast met de behandeling van bezwaarschriften.

  • 3.

    De ambtelijke hoorzitting wordt gehouden door een of twee ambtenaren, binnen de gemeente belast met het adviseren over bezwaar- en beroepschriften. In geval de hoorzitting door twee ambtenaren plaatsvindt, fungeert de een als voorzitter en de ander als secretaris. Desgewenst kan een ambtenaar van het domein of de unit waar het bestreden besluit is voorbereid worden uitgenodigd.

  • 4.

    In individuele gevallen kan een andere ambtenaar dan bedoeld in artikel 3, derde lid fungeren als secretaris.

Hoofdstuk III Externe commissie

Artikel 4 Externe commissie, samenstelling en zittingsduur

  • 1.

    De externe commissie bestaat uit een voorzitter en twee leden

  • 2.

    De voorzitter en de leden van de externe commissie worden door het college benoemd, geschorst en ontslagen.

  • 3.

    Het college benoemt een aantal plaatsvervangende leden

  • 4.

    De externe commissie regelt zelf de vervanging van de voorzitter.

  • 5.

    Benoeming vindt plaats voor een periode van 4 jaar met de mogelijkheid van herbenoeming.

  • 6.

    De voorzitter en de (plaatsvervangende) leden van de externe commissie kunnen op elk moment aftreden.

  • 7.

    De aftredende voorzitter en de aftredende (plaatsvervangende) leden van de externe commissie blijven hun functie vervullen totdat in de opvolging is voorzien.

Artikel 5 Externe commissie, werkwijze

  • 1.

    De externe commissie hoort partijen en adviseert aan het bestuursorgaan.

  • 2.

    De secretarissen van de commissie zijn de ambtenaren als bedoeld in artikel 3, tweede lid.

  • 3.

    De secretaris bepaalt, eventueel in overleg met de voorzitter, plaats en tijdstip van de zitting waarin de belanghebbenden en het verwerend orgaan in de gelegenheid worden gesteld zich door de externe commissie te doen horen.

  • 4.

    Voor het houden van een hoorzitting is vereist, dat in ieder geval de voorzitter, of zijn plaatsvervanger, en ten minste één lid aanwezig is.

  • 5.

    De voorzitter, diens plaatsvervanger en de leden van de externe commissie nemen niet deel aan de behandeling van een bezwaarschrift, indien daarbij hun onpartijdigheid in het geding kan zijn.

  • 6.

    De secretaris stelt het advies over bezwaarschrift op en tekent namens de voorzitter tussenliggende correspondentie.

Artikel 6 Externe commissie, advies

  • 1.

    De externe commissie beraadslaagt en beslist achter gesloten deuren over het door haar uit te brengen advies.

  • 2.

    De externe commissie beslist bij meerderheid van stemmen over het uit te brengen advies over het bezwaarschrift.

  • 3.

    Indien bij een stemming de stemmen staken, beslist de stem van de voorzitter.

  • 4.

    Het advies over het bezwaarschrift is gemotiveerd en omvat een voorstel voor de te nemen beslissing op het bezwaarschrift.

  • 5.

    Het advies over het bezwaarschrift wordt door de voorzitter en de secretaris van de externe commissie ondertekend.

Hoofdstuk IV Overige en slotbepalingen

Artikel 7 Alternatieve geschillenoplossing

Als blijkt dat de indiener van het bezwaar en het verwerend orgaan willen onderzoeken of er een andere geschikte manier is om het bezwaar, dan wel de achterliggende oorzaak daarvan, op te lossen, dan wordt in afwachting van de uitkomst van die alternatieve oplossing de bezwaarschriftprocedure opgeschort, tenzij de belangen van derde-belanghebbenden daardoor onevenredig worden geschaad.

Artikel 8 Overgangsbepaling

De bezwaarschriften die na 1 januari 2015 zijn ingediend worden volgens de nieuwe regeling afgehandeld.

De bezwaarschriften die voor 1 januari 2015 zijn ingediend en nog niet in handen zijn gesteld van de commissie bezwaarschriften Graft De Rijp en Schermer worden volgens de nieuwe regeling afgehandeld.

Over de bezwaarschriften die voor 1 januari 2015 zijn ingediend, waarbij reeds een hoorzitting door de commissie Graft De Rijp en Schermer heeft plaatsgevonden en waarbij alleen nog een advies hoeft te worden uitgebracht, brengt de commissie Graft De Rijp en Schermer ook na 31 december 2014 nog een advies uit. Dit advies is dan gericht aan het college van de nieuwe gemeente Alkmaar.

Artikel 9 Inwerkingtreding

Deze regeling treedt een dag na bekendmaking in de Officiële mededelingen in werking. De "Regeling behandeling bezwaarschriften Alkmaar” wordt ingetrokken.

Artikel 10 Citeertitel

Deze regeling kan worden aangehaald als "Regeling bezwaarschriften Alkmaar 2015"

Ondertekening

Aldus vastgesteld door:
Het college van burgemeester en wethouders respectievelijk de burgemeester van de gemeente Alkmaar op 06 januari 2015

Bijlage 1 Taakomschrijving externe commissie

Een bezwaarschrift wordt ter advisering aan de externe commissie voorgelegd, indien:

  • het een politiekgevoelige zaak betreft, zoals een politiek (beleids)keuzevraagstuk, een onderwerp dat leeft in de samenleving of een onderwerp dat veel media-aandacht heeft;

  • het een complexe zaak betreft, bijvoorbeeld bij complexe regelgeving of een omvangrijk dossier met diverse onduidelijkheden;

  • 5 of meer bezwaren tegen één besluit zijn ingediend;

  • het besluit een aanmerkelijk financieel belang vertegenwoordigt (uitgezonderd terugvorderingsbesluiten in het kader van WWB en Wmo);

  • het bezwaarschrift is ingediend door een medewerker van de gemeente Alkmaar.

Los van bovenstaande criteria kan in individuele gevallen besloten worden een bezwaar aan de externe commissie dan wel de ambtelijke commissie voor te leggen.