Regeling vervallen per 28-05-2020

Reglement Clientenraad Wmo Individuele Voorzieningen

Geldend van 12-08-2010 t/m 27-05-2020

Intitulé

Reglement Clientenraad Wmo Individuele Voorzieningen

Reglement Wmo Cliëntenraad Individuele Voorzieningen

Hoofdstuk 1 Algemene Bepalingen

Artikel 1 Begripsbepalingen

Dit Reglement verstaat onder:

  • a.

    Lid van de Wmo cliëntenraad Individuele Voorzieningen: een lid van de Wmo cliëntenraad Individuele Voorzieningen dat benoemd is door het College.

  • b.

    Het College: het college van burgemeester en wethouders van de Gemeente Amersfoort.

  • c.

    Coördinerend wethouder: de door het College aangewezen wethouder voor Zorg en Integratie.

  • d.

    Wmo: Wet maatschappelijke ondersteuning

Artikel 2 Instelling

De Wmo cliëntenraad IndividueleVoorzieningen is een commissie zoals bedoeld in artikel 84 van de Gemeentewet. In het verloop van de tekst van het reglement ook cliëntenraad genoemd.

Hoofdstuk II Uitwerking

Artikel 3 Taak en bevoegdheden

1 De cliëntenraad heeft tot taak het College gevraagd en ongevraagd te adviseren over voorbereiding en uitvoering van het gemeentelijk beleid op het gebied van de individuele voorzieningen op grond van de Wmo.

2 De cliëntenraad ontvangt van het college voldoende informatie om een gemotiveerd advies te kunnen geven.

3 Wanneer het College in haar besluitvorming afwijkt van het advies van de cliëntenraad, stelt het College de cliëntenraad hiervan schriftelijk op de hoogte. Daarbij wordt aangegeven op welke gronden van het advies wordt afgeweken.

4 Het College licht de cliëntenraad in over voorstellen die zij doet aan de gemeenteraad op het gebied van de individuele voorzieningen Wmo. Dit doet zij voordat de voorstellen aan de gemeenteraad worden gedaan.

5 De cliëntenraad brengt een schriftelijk advies uit binnen 6 weken nadat een schriftelijk verzoek daartoe is ontvangen. In overleg met het College kan van deze termijn worden afgeweken.

6 De gemeentesecretaris wijst een ambtenaar aan die fungeert als contactambtenaar voor de cliëntenraad.

7 De cliëntenraad is bij de uitoefening van zijn taken en bevoegdheden gebonden aan een jaarlijks door de gemeenteraad vast te stellen taakstellend budget. De afdeling WSO-MO-ZI van de gemeente Amersfoort is budgethouder. Besteding van middelen dient plaats te vinden conform de door de budgethouder goedgekeurde begroting.

8 De cliëntenraad brengt over zijn werk jaarlijks een schriftelijk verslag uit aan het College. Tevens wordt uiterlijk 3 maanden na afloop van het boekjaar een financieel verslag aan het College aangeboden.

Artikel 4 Samenstelling van de Cliëntenraad

1 De cliëntenraad bestaat uit minimaal 7 en maximaal 15 leden. Indien er een situatie ontstaat dat er minder dan 7 leden overblijven, besluit het College na overleg met de cliëntenraad over voortzetting van de cliëntenraad.

2 De leden hebben zitting in de cliëntenraad zonder last of ruggespraak.

3 De leden van de cliëntenraad maken zelf of anders degene met wie een lid direct danwel indirect een zorgrelatie heeft, gebruik van een individuele Wmo voorziening van de gemeente Amersfoort.

4 De cliëntenraad kiest uit zijn leden een voorzitter en een secretaris/penningmeester. De voorzitter en secretaris/penningmeester vormen het dagelijks bestuur.

5 Het dagelijks bestuur draagt zorg voor de organisatie van de cliëntenraad. Het dagelijks bestuur kan geen beslissingen nemen tenzij daartoe gemachtigd.

6 De cliëntenraad bevordert de diversiteit onder de leden.

7 De cliëntenraad voorziet in vacatures middels een procedure. De cliëntenraad draagt een nieuw lid bij het College voor ter benoeming.

8 Leden cliëntenraad ontvangen conform verordening/beleidsregel presentiegeld.

Artikel 5 Zittingsduur

1 De leden van de cliëntenraad worden benoemd door het College voor een periode van 3 jaar en zijn eenmaal herbenoembaar.

2 Het lidmaatschap eindigt door:

  • ·

    Het verloop van de in het eerste lid genoemde termijn

  • ·

    Ontslag op eigen verzoek

  • ·

    Overlijden

  • ·

    Vertrek uit de gemeente

  • ·

    Als een Wmo voorziening stopt, als bedoeld in artikel 4 lid 3 , eindigt het lidmaatschap uiterlijk na de lopende zittingsperiode.

Nb: Na een fase van 2 maanden absentie en inactiviteit van een lid van de cliëntenraad zonder afmelding en zonder dat er een verklaring te verkrijgen is wordt deze situatie ter beoordeling aan het College neergelegd. Het College beoordeelt dan of de benoeming van het desbetreffende lid in stand kan blijven.

De vergoeding stopt dan al wel in afwachting van de verdere afwikkeling.

3 Het ontslag van de leden wordt ingediend door de cliëntenraad bij het College.

Artikel 6 Vergaderingen en Werkwijze

1 De Wmo cliëntenraad vergadert tenminste 4 keer per jaar.

2 De vergaderingen zijn in principe openbaar, behalve in de situaties waarin de meerderheid van de cliëntenraad anders beslist.

3 In een vergadering kunnen besluiten genomen worden indien er minimaal 7 leden van de cliëntenraad aanwezig zijn.

4 De cliëntenraad is vrij om een huishoudelijk reglement in te stellen.

Artikel 7 Besluitvorming

1 Beslissingen worden met een gewone meerderheid van stemmen genomen.

2 Over personen wordt schriftelijk gestemd.

3 Beslissingen worden in de verslagen van de vergaderingen vastgelegd.

Artikel 8 Instellen van commissies

1 De cliëntenraad kan uit zijn midden een of meer commissies samenstellen.

Hoofdstuk III Slotbepalingen

Artikel 9 Citeertitel

Dit reglement wordt aangehaald als Reglement Wmo cliëntenraad Individuele Voorzieningen

Artikel 10 Inwerkingtreding

Dit reglement treedt in werking met ingang van de dag na zijn bekendmaking.

Vastgesteld in de vergadering van het College d.d. 27 juli 2010.

Publicatiedatum: 11 augustus 2010