Besluit van het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Amsterdam houdende regels omtrent subsidie (Subsidieregeling Amsterdamse Impuls Schoolpleinen 2019-2024)

Geldend van 28-02-2020 t/m heden

Intitulé

Besluit van het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Amsterdam houdende regels omtrent subsidie (Subsidieregeling Amsterdamse Impuls Schoolpleinen 2019-2024)

Burgemeester en wethouders van Amsterdam

Brengen ter algemene kennis dat zij in hun vergadering van 16 april 2019 hebben besloten:

  • 1.

    Vast te stellen de subsidieregeling AIS 2019-2024 en de binnengemeentelijke regeling AIS 2019-2024 zoals bedoeld in 2b.

  • 2.
    • a.

      In te stemmen met het convenant Amsterdamse Impuls Schoolpleinen 2019- 2024 als benoemd in ad 2c.

    • b.

      De wethouder Onderwijs te mandateren het onder 2a. genoemde convenant namens het college van B&W te ondertekenen.

  • 3.

    Vast te stellen de subsidieplafonds voor de subsidieregeling AIS 2019-2024 en de Binnengemeentelijke regeling AIS 2019-2024 op telkens €1.350.000, - voor de volgende subsidietijdvakken:

    • -

      1 december 2019-31 mei 2021

    • -

      1 december 2020-31 mei 2022

    • -

      1 december 2021-31 mei 2023

    • -

      1 december 2022-31 mei 2024

Subsidieregeling Amsterdamse Impuls Schoolpleinen 2019-2024

Hoofdstuk 1 Algemene bepalingen

Artikel 1 Begripsomschrijvingen

In deze subsidieregeling wordt verstaan onder:

  • a.

    adviescommissie

commissie bestaande uit experts van binnen de gemeente die het college adviseert over de besluitvorming betreffende de aanvragen op grond van deze subsidieregeling en de financiële bijdragen op grond van de binnengemeentelijke regeling;

  • b.

    Binnengemeentelijke regeling

Binnengemeentelijke regeling Amsterdamse Impuls Schoolpleinen regelt de aanspraak van stadsdeelbesturen bestuurscommissies op een extra binnen gemeentelijke bijdrage voor het (her-) inrichten van openbare schoolpleinen;

  • c.

    biodiversiteit

diversiteit in flora en fauna;

  • d.

    buitenles

een les uit het reguliere onderwijsprogramma die buiten wordt gegeven;

  • e.

    college

college van burgemeester en wethouders;

  • f.

    convenant

samenwerkingsafspraken tussen het college van burgemeester en wethouder, de afzonderlijke bestuurscommissies stadsdeelbesturen en schoolbesturen voor het primair onderwijs betreffende de (her-) inrichting en openstelling van schoolpleinen binnen de gemeente Amsterdam;

  • g.

    dagelijks bestuur

het dagelijks bestuur van de bestuurscommissie van een stadsdeel als bedoeld in artikel 83 van de Gemeentewet, die optreedt als verlengd lokaal bestuur van het college;

  • h.

    definitief ontwerp

een uitvoerbaar technisch ontwerp voor de (her-)inrichting van een groen, duurzaam en tot bewegen uitdagend schoolplein met een planning voor de uitvoering, inclusief een beplantingsplan, begroting en een financieel dekkings- en onderhoudsplan voor de komende 10 jaar;

  • i.

    duurzame materialen

materialen die lang meegaan, goed hergebruikt kunnen worden en een schoner productieproces kennen of gericht zijn op het opwekken van duurzame stroom in bijvoorbeeld speeltoestellen met geïntegreerde zonnepanelen;

  • j.

    educatieve visie

visie die een school heeft op de (her-)inrichting van het schoolplein als onderdeel van het onderwijs, vorming en de opvoeding waarbij het gaat om het stimuleren van bewegen en spelen, het gebruik als buiten(les)lokaal, de aspecten groen en duurzaamheid;

  • k.

    expertteam

ambtelijk expertteam samengesteld uit deskundigen op het gebied van landschapsontwerp, waterberging, groen en biodiversiteit, natuur- en milieu educatie, bewegen, duurzaamheid, ecologie en bodemonderzoek. Deze experts denken mee en adviseren de aanvragers hoe zij hun plannen kunnen optimaliseren;

  • l.

    groen, veilig en uitdagend schoolplein

een groene, leerrijke speel- en beweegplek die ook ingezet kan worden voor buitenlessen;

  • m.

    indicatoren sport en bewegen

indicatoren zoals opgenomen in de Amsterdamse Aanpak Gezond Gewicht en Actieplan Bewegen, onderdeel van Kansengelijkheid;

  • n.

    kansengelijkheid

gelijke kansen voor ieder kind om zich te ontwikkelen tot wie zij of hij kan of wil zijn, los van zijn of haar achtergrond;

  • o.

    kwalitatief groen

groen dat aansluit bij de onderwijsfunctie van het schoolplein en geschikt is voor intensief en duurzaam gebruik door leerlingen in de leeftijd van 0 tot 13 jaar;

  • p.

    NME

natuur- en milieueducatie;

  • q.

    openbare speelplein

plein dat eigendom is van de gemeente, dat door omliggende scholen gebruikt wordt als schoolplein en waarvoor Stadswerken zorg draagt voor onderhoud en inrichting;

  • r.

    ontwikkelbuurten

door de gemeente aangewezen buurten die vanwege hun sociaaleconomische problematiek en vaak achterstallig onderhoud aan gebouwen en openbare ruimte in de komende jaren extra ondersteuning en inzet ontvangen;

  • s.

    rainproof schoolplein

een schoolplein dat bestand is tegen steeds vaker voorkomende hoosbuien en het regenwater optimaal benut;

  • t.

    programma van eisen

de basis voor het ontwerp, waarin het schoolbestuur of de bestuurscommissie nauwkeurig omschrijft waaraan de (her-)inrichting van het schoolplein dient te voldoen mede in het licht van de educatieve visie van de school voor het gebruik van het plein;

  • u.

    schoolbestuur

bevoegd gezag van een in Amsterdam gelegen openbare of bijzondere school voor (speciaal) basisonderwijs, of van een nevenvestiging van een school waarvan de hoofdvestiging is gelegen in een andere gemeente;

  • v.

    schoolplein

gebouw van een school voor basisonderwijs of speciaal onderwijs, een nevenvestiging of een dislocatie daarvan gelegen op het grondgebied van de gemeente Amsterdam.

  • w.

    schoolplein van schoolbestuur

schoolplein in erfpacht of eigendom van schoolbestuur dat tevens verantwoordelijk is voor onderhoud en inrichting van het plein;

  • x.

    stadsdeelbestuur

het dagelijks bestuur van een stadsdeel die namens het college haar taken en bevoegdheden uitvoert;

  • y.

    veilig, groen en uitdagend schoolplein

een duurzaam groene, leerrijke speel- en beweegplek die ook bij diverse lessen kan worden ingezet als ‘groen leslokaal’;

  • z.

    speelplek

speeltuin, park of openbaar toegankelijk groen;

  • zz.

    versteend schoolplein

schoolplein dat voor minimaal 75% is bestraat.

Artikel 2 Toepasselijkheid Algemene Subsidieverordening Amsterdam 2013

De Algemene Subsidieverordening Amsterdam 2013 is van toepassing, tenzij daarvan in deze regeling uitdrukkelijk wordt afgeweken.

Artikel 3 Doel subsidieregeling

  • 1. Het doel van deze subsidieregeling is het stimuleren van Amsterdamse kinderen tot meer en veilig buitenspelen in de eigen buurt op uitnodigende speelpleinen met aandacht voor biodiversiteit.

  • 2. Dit doel wordt bereikt door:

    • a.

      het creëren van extra groene, veilige en uitdagende schoolpleinen, op een duurzame manier (her-)ingericht volgens de educatieve visies van scholen die gebruik maken van deze schoolpleinen tijdens schooltijd;

    • b.

      het (deels) openbaar toegankelijk te maken van deze schoolpleinen na schooltijd, tijdens de weekenden en de vakanties voor de kinderen uit de buurt.

Artikel 4 Subsidiabele activiteiten

  • 1. Het college kan een éénmalige subsidie verlenen van maximaal € 70.000, - als tegemoetkoming in de kosten verbonden aan de (her-)inrichting en het vergroenen van een schoolplein.

  • 2. Van het subsidiebedrag genoemd in het eerste lid is maximaal € 4.000, - bedoeld als bijdrage voor het opstellen van een op uitvoeringsniveau uitgewerkt definitief ontwerp voor de (her-)inrichting van het schoolplein en € 20.000, - bedoeld voor het extra vergroenen van minimaal 25% bovenop het al aanwezige groen op het schoolplein waarbij aandacht moet zijn voor biodiversiteit.

Hoofdstuk 2 Subsidieplafond

Artikel 5 Subsidieplafond

Het college stelt voor de activiteiten die volgens deze subsidieregeling voor subsidie en voor de activiteiten die volgens de Binnengemeentelijke regeling voor een financiële bijdrage in aanmerking komen een gemeenschappelijk subsidieplafond vast voor de volgende tijdvakken:

  • a.

    1 december 2019-31 mei 2021

  • b.

    1 september 2020-28 februari 2022

  • c.

    1 september 2021-28 februari 2023

  • d.

    1 september 2022-29 februari 2024

Artikel 6 Verdeelsleutel subsidieplafond

  • 1. Het college rangschikt de aanvragen die voor subsidie of een financiële bijdrage als bedoeld in artikel 4 van deze regeling in aanmerking komen op een prioriteitenlijst.

  • 2. Over de rangschikking en de hoogte van de te verlenen subsidie laat het college zich adviseren door een door hem in te stellen adviescommissie.

  • 3. De rangschikking wordt bepaald door het aantal punten dat wordt behaald op basis van de volgende criteria, in willekeurige volgorde:

    • a.

      Betreffende de huidige situatie van het schoolplein:

      • I.

        [vervallen]

      • II.

        de aanwezigheid van aantoonbare waterbergingsproblematiek of in hoeverre het schoolplein in een gebied met waterbergingsproblematiek ligt;

      • III.

        in hoeverre het schoolplein in een gebied met een lage score op indicatoren sport en beweging ligt;

      • IV.

        of het schoolplein in een ontwikkelbuurt ligt.

    • b.

      Betreffende de educatieve visie van de school als bedoeld in artikel 8 onder b. op het nieuw in te richten schoolplein:

      • I.

        De mate waarin de visie op het nieuw in te richten plein aansluit op het doel zoals bedoeld in artikel 3 van deze regeling en de mate waarin de beoogde functies van het nieuw in te richten schoolplein daarop aansluiten.

    • c.

      Betreffende het programma van eisen voor de (her-)inrichting van het schoolplein:

      • I.

        De mate waarin biodiversiteit en kwalitatief groen onderdeel uitmaakt van de (her-) inrichting van het schoolplein, bestaande uit speelgroen, educatief groen, eetbaar groen en mogelijk verticaal groen;

      • II.

        De mate waarin duurzaamheid een rol inneemt in de (her-)inrichting en gebruik van het schoolplein;

      • III.

        De mate waarin watergebruik onderdeel uitmaakt van de educatie.

      • IV.

        De mate waarin het schoolplein uitdaagt tot spel en beweging.

      • V.

        De mate waarin leerlingen, ouders, omwonenden en andere betrokkenen participeren bij het ontwerp.

  • 4. Voor de in het derde lid van dit artikel genoemde criteria kunnen het volgende aantal punten worden behaald:

    • a.

      bij punt a. maximaal 50 punten per criterium;

    • b.

      bij punt b. maximaal 60 punten per criterium;

    • c.

      bij punt c. maximaal 30 punten per criterium.

Hoofdstuk 3 Subsidieaanvraag

Artikel 7 De aanvrager

Subsidie kan uitsluitend worden aangevraagd door een schoolbestuur voor een schoolplein dat behoort bij een onder zijn gezag vallende school. De directeur van de school of zijn plaatsvervanger ondertekent het aanvraagformulier mede voor akkoord.

Artikel 8 Bij de subsidieaanvraag in te dienen gegevens

In aanvulling op artikel 5, tweede lid, van de ASA 2013 wordt bij de subsidieaanvraag een plan overgelegd waarin het volgende is opgenomen:

  • a.

    Een analyse van de huidige situatie van het schoolplein met daarin beschreven:

    • I.

      De afstand van het schoolplein naar een ander veilig bereikbaar speelgroen in de omgeving;

    • II.

      2 à 3 Foto’s van de huidige situatie van het schoolplein;

    • III.

      Een plattegrond waarop is aangegeven welk percentage van het schoolplein verhard/bestraat is.

  • b.

    Een educatieve visie van de school op het nieuw in te richten schoolplein:

    • I.

      Een beschrijving van de educatieve visie van de school;

    • II.

      Een beschrijving hoe de educatieve visie van de school gerelateerd is aan de wensen voor vernieuwing van het schoolplein;

    • III.

      Een beschrijving hoe de educatieve visie van de school vertaald wordt naar het ontwerp voor het vernieuwde schoolplein;

    • IV.

      Een beschrijving van welke functies het schoolplein moet hebben binnen deze visie.

  • c.

    Een Programma van Eisen voor de (her-)inrichting en het gebruik van het schoolplein dat aansluit op het gestelde in punt b., met daarin o.a. beschreven:

    • I.

      De mate waarin speelgroen, educatief groen, eetbaar groen, biodiversiteit en indien mogelijk verticaal groen onderdeel uitmaken van het ontwerp;

    • II.

      De (beoogde) samenwerking tussen de bestuurscommissie op wiens grondgebied het schoolplein is gevestigd en de school of scholen bij de totstandkoming van het (her-)inrichtingsplan van een (semi-)openbaar schoolplein;

    • III.

      De manier waarop duurzaamheid een rol inneemt in de (her-)inrichting en gebruik van het schoolplein;

    • IV.

      De manier waarop het schoolplein regenbestendig wordt ingericht;

    • V.

      De beoogde openingstijden van het (her-)ingerichte schoolplein en het daarbij benodigde toezicht;

    • VI.

      De wijze waarop ouders, leerlingen, omwonenden en mogelijke andere gebruikers zoals de Voor- en vroegschoolse educatie en de Buitenschoolse opvang betrokken worden bij het ontwerp van de (her-)inrichting van het schoolplein;

    • VII.

      De mate waarin het schoolplein uitdaagt tot spel en beweging.

Artikel 9 Aanvraagtermijn eenmalige subsidies

In afwijking van artikel 6 van de ASA 2013 geldt dat een aanvraag kan worden ingediend vanaf 1 april tot uiterlijk 1 juni voorafgaand aan een tijdvak als bedoeld in artikel 5 van deze subsidieregeling, waarvoor de aanvraag wordt ingediend.

Artikel 10 Beslistermijn

In afwijking van artikel 8, tweede lid, van de ASA 2013, beslist het college op aanvragen om een subsidie op grond van deze subsidieregeling binnen twaalf weken na de sluiting van de in artikel 9 gemelde termijn.

Hoofdstuk 4 Weigering van de subsidie

Artikel 11 Weigeringsgronden

In aanvulling op artikel 9, eerste lid, van de ASA 2013 weigert het college een subsidie te verlenen als:

  • a.

    het convenant Amsterdamse Impuls Schoolpleinen niet ondertekend is door de aanvrager;

  • b.

    het schoolplein voor minder dan 75% versteend is;

  • c.

    er in het programma van eisen als bedoeld in artikel 8 onder c. van deze subsidieregeling minder dan 25% vergroening is opgenomen;

  • d.

    het schoolplein dat grenst aan de openbare ruimte niet openbaar toegankelijk wordt gesteld, tenzij dat om fysieke of om veiligheidsredenen niet mogelijk is;

  • e.

    in het ontwerp niet wordt voorzien in waterberging, terwijl er sprake is van waterbergingsproblematiek op het schoolplein of het schoolplein ligt in een gebied met waterbergingsproblematiek;

  • f.

    Indien voor een school een renovatie staat gepland na afloop van het subsidietijdvak als genoemd in artikel 5, waarvoor de aanvraag is ingediend;

  • g.

    de school binnen vijfjaar gerekend vanaf de aanvraagdatum zal verhuizen naar een andere locatie en subsidie voor de huidige locatie wordt aangevraagd;

  • h.

    het schoolplein minder dan vijf jaar geleden voorafgaand aan de aanvraag is (her-)ingericht en niet in een regenwaterknelpunt ligt, dan wel aantoonbaar wateroverlast ervaart;

  • i.

    als een schoolbestuur voor de (her-)inrichting van het schoolplein in aanmerking komt voor een voorziening in het kader van de Verordening Onderwijshuisvesting, dan wel een andere subsidieregeling van de gemeente Amsterdam;

  • j.

    op grond van deze regeling al eerder een subsidie is verleend voor een andere bij de betreffende schoolgebouw behorend schoolplein dat eigendom is van het aanvragend schoolbestuur;

  • k.

    geen instemming heeft van de directeur van de school;

  • l.

    een aanvrager minder bijdraagt dan 20 % bovenop het aangevraagde subsidiebedrag, waarbij voor deze eigen bijdrage een maximum geldt van € 10.000, - ;

  • m.

    de aanvraag op een van de beoordelingscriteria genoemd onder artikel 6, derde lid b. en c. per criterium, nul punten scoort.

Hoofdstuk 5 Bevoorschotting

Artikel 12 bevoorschotting

Het college bevoorschot de verleende subsidie in twee termijnen:

  • a.

    een eerste termijn van € 4.000 op het moment van de verlening van subsidie. Het voorschot is bedoeld voor het opstellen van het ontwerp als bedoeld in artikel 4, tweede lid;

  • b.

    een tweede termijn van maximaal € 66.000 nadat het college heeft geoordeeld dat het door het schoolbestuur op grond van artikel 13, aanhef en onder b. ingediende definitieve ontwerp voldoet aan het doel van de subsidieregeling zoals bedoeld in artikel 3 en aan de educatieve visie en het programma van eisen zoals bedoeld in artikel 8 punten b. en c. en de overige in artikel 4 gestelde eisen.

Hoofdstuk 6 Verplichtingen van de subsidieontvanger

Artikel 13 Aanvullende verplichtingen

Naast de verplichtingen op grond van artikel 10 en 11 van de ASA 2013, zijn aan de subsidie de volgende verplichtingen verbonden:

  • a.

    de subsidieontvanger neemt deel aan de door de gemeente Amsterdam te organiseren workshops op het gebied van (her-)inrichting van schoolpleinen;

  • b.

    de subsidieontvanger verstrekt binnen 18 weken vanaf de datum van verlening van de subsidie aan het college het definitieve ontwerp als bedoeld in artikel 4, tweede lid ;

  • c.

    de subsidieontvanger voldoet met betrekking tot de aan te schaffen en aangeschafte speeltoestellen aan de wettelijk hiervoor gestelde veiligheidseisen betreffende certificering en onderhoud, zoals voorgeschreven in de Warenwetbesluit attractie- en speeltoestellen (Was);

  • d.

    de subsidieontvanger draagt er voor zorg dat na oplevering van het schoolplein, het plein rookvrij is en blijft.

Hoofdstuk 7 Verantwoording en vaststelling van de subsidie

Artikel 14 Verantwoording subsidies

In aanvulling op artikel 14, tweede lid, van de ASA 2013 bevat de aanvraag tot subsidievaststelling een foto van het (her-)ingerichte schoolplein.

Hoofdstuk 7 Slotbepalingen

Artikel 15 Overgangsbepaling

Een subsidie die is verleend op grond van Subsidieregeling Amsterdamse Impuls Schoolpleinen ,wordt vastgesteld volgens de bepalingen van voornoemde regeling.

Artikel 16 Citeertitel

Deze regeling wordt aangehaald als: Subsidieregeling Amsterdamse Impuls Schoolpleinen 2019-2024

Ondertekening

Burgemeester en wethouders voornoemd,

Femke Halsema,

burgemeester

Peter Teesink,

gemeentesecretaris

Toelichting bij de subsidieregeling

Toelichting bij de subsidieregeling

  • 1.

    Inleiding

 

Het college van burgemeester en wethouders wil de Amsterdamse Impuls Schoolpleinen (AIS) voortzetten. Het heeft daarom het geactualiseerde Beleidskader Amsterdamse Impuls Schoolpleinen op 29 mei 2019 vastgesteld tot 2024. Het jaar waarin de laatste schoolpleinen horend bij deze subsidieregeling worden opgeleverd. Voor de uitvoering van het beleidskader heeft het college de twee bij behorende regelingen vastgesteld. Deze twee regelingen zijn:

  • -

    De Subsidieregeling Amsterdamse Impuls Schoolpleinen op grond waarvan schoolbesturen een aanvraag in kunnen dienen voor een subsidie voor het opknappen van een schoolplein dat zij in eigendom of erfpacht hebben.

  • -

    De Binnengemeentelijke regeling Amsterdamse Impuls Schoolpleinen op grond waarvan stadsdelen in aanmerking komen voor een extra geoormerkt bedrag bovenop het jaarlijks voor het stadsdeel beschikbare bedrag op de gemeente begroting voor het onderhoud van de openbare ruimte. De extra financiële middelen zijn bedoeld voor het (her-)inrichten van openbare speelpleinen die door omliggende scholen tijdens de pauzes worden gebruikt als schoolplein. Het bijzondere aan deze regelingen is dat zij dezelfde toekenningscriteria hebben en hetzelfde budget of te wel subsidieplafond delen. Voor deze constructie is gekozen, omdat het hierdoor mogelijk wordt om ongeacht het eigendom van het schoolplein (schoolbestuur of gemeente) de aanvragen volgens dezelfde maatstaf te beoordelen.

 

Voor de uitvoering van beide regelingen stelt het college een aanvullend budget beschikbaar voor de continuering van de AIS van € 5,4 miljoen van 2019-2024, onder voorbehoud van goedkeuring van de begroting door de gemeenteraad over de betrokken jaren. Een deel van dat budget, €4,400.000,- komt uit de middelen onderwijs en € 1.000.000,- komt uit de duurzaamheid en groen. De bedoeling is dat hiermee in ieder geval 60 schoolpleinen zullen worden opgeknapt.

 

Met deze subsidieregelingen richt het college zich nadrukkelijk op scholen en leerlingen in de stad die dat het hardste nodig hebben. Het wil kinderen stimuleren om meer en veilig buiten te spelen in hun eigen buurt, omdat spelen en bewegen bijdraagt aan een gezonde ontwikkeling van een kind. Voortzetten van de Amsterdamse Impuls Schoolpleinen sluit aan bij ambities van het gemeentelijk bestuur op het gebied van ‘Kansengelijkheid’, ‘Een gezonde duurzame stad’ en ‘fijne buurten, leefbare stad’.

 

Deze ambities wil de gemeente bereiken door het creëren van meer uitdagende, veilige en groene speelplekken in de stad onder meer door het (her-)inrichten van zowel (semi-) openbare als besloten schoolpleinen. Deze (her-)inrichting gebeurt vanuit een educatieve visie van de scholen die gebruik maken van deze schoolpleinen.

 

Het schoolplein staat bij kinderen in de top drie van favoriete speelplekken. Op een goed ingericht schoolplein worden kinderen uitgedaagd om te spelen, op avontuur uit te gaan en veel te bewegen. Veel Amsterdamse schoolpleinen bleken niet over een dergelijke inrichting te beschikken. Om aan die situatie verbetering aan te brengen is de AIS subsidieregeling geïnitieerd.

 

Uitdagende en biodiverse schoolpleinen bieden kinderen meer mogelijkheden om vrij en avontuurlijk buiten te kunnen spelen zowel tijdens als na schooltijd. Spelen en bewegen draagt bij aan een gezonde ontwikkeling van het kind. Kennis van en zorg voor de natuur leert een kind om later te werken aan een duurzame samenleving 1 . Schoolpleinen kunnen duurzaam en groen ontwikkeld worden en zo bijdragen aan een beter milieu in de stad. Groen op pleinen zuivert lucht, dempt geluid, maakt het in de zomer koeler, vermindert de belasting van de riolering bij heftige regenval en heeft een positief effect op het welzijn van mensen. Een schoolplein met een goede waterafvoer kan bovendien een bijdrage leveren aan het oplossen van regenwaterknelpunten in de buurt.

 

Daarbij is het belangrijk dat er wordt gekozen voor niet-toxische materialen die goed hergebruikt (kunnen) worden, materialen die lang meegaan, een schoner productieproces kennen en FSC hout. Het kan ook gaan om het opwekken van duurzame stroom in bijvoorbeeld speeltoestellen met geïntegreerde zonnepanelen.

 

Er zijn bij het (her)inrichten van schoolpleinen vele factoren waarnaar gekeken moet worden: wettelijke eisen betreffende speeltoestellen en de inrichting van schoolpleinen, wettelijke aansprakelijkheid, de speelbaarheid, omgevingsvergunningen, beheer en onderhoud, afvoer van water, groen, visie van de school en het schoolbestuur op de schoolpleinen, wettelijke eis op beschikbaarheid van speelpleinen in de buurt, ligging van de schoolpleinen, afstemmen met omwonende en gebruikers van het plein enzovoorts. Deze factoren in combinatie met de verschillende juridische verantwoordelijkheden van de eigenaren van de diverse schoolpleinen maken de opgave, en daarmee de uitvoering van deze subsidieregelingen complex. Naast de subsidieregeling en de binnengemeentelijke regeling is daarom ook het convenant Amsterdamse Impuls Schoolpleinen tussen de schoolbesturen, de stadsdelen en de gemeente oorspronkelijk van 2016 geactualiseerd en opnieuw afgesloten. De subsidieaanvragers kunnen gebruik maken van een door de gemeente gefaciliteerde procesregisseur voor het maken van een kwalitatief sterk en kansrijke aanvraag.

 

De subsidieontvangers worden bij het omzetten van hun aanvraag in een uitvoerbaar ontwerp begeleid en ondersteund door een gemeentelijk expertteam. Dit team bestaat uit een ontwerper, een duurzaamheids- en groenexpert, een medewerker NME en een expert op het gebruik van het schoolplein. Het zijn experts die ervaring hebben of gespecialiseerd zijn in het denken vanuit het perspectief van de toekomstige jeugdige gebruikers. Zo nodig kan externe expertise ingezet worden.

 

  • 2.

    Artikelsgewijze toelichting subsidieregeling

 

Artikel 1 tot en met 4

Geen toelichting

 

Artikel 5 Subsidieplafond

Voor deze subsidieregeling wordt per te onderscheiden tijdvak een subsidieplafond vastgesteld door het college.

 

Artikel 6 Verdeelsleutel subsidieplafond

Het college rangschikt de aanvragen die voor een subsidie of een financiële bijdrage in aanmerking komen op een prioriteitenlijst. Daarover en over de hoogte van de te verlenen subsidie of bijdrage laat het college zich adviseren door een daarvoor speciaal ingestelde adviescommissie. Daarbij komt de aanvraag het eerst in aanmerking die het hoogste scoort op de beoordelingscriteria genoemd in het derde lid van dit artikel. Vervolgens worden de subsidies toegekend op basis van de volgorde die de aanvragen innemen op de prioriteitenlijst.

 

Artikel 7 De aanvrager

Geen toelichting.

 

Artikel 8 Bij de subsidieaanvraag in te dienen gegevens

In dit artikel staat voorgeschreven welke stukken aanvullend op artikel 5, tweede van de ASA 2013 dienen te worden overgelegd. Het ontwerp van het schoolplein hoeft daarbij nog niet te zijn gemaakt.

Een schoolbestuur ontvangt op grond van deze Subsidieregeling na verlening van de subsidie een voorschot van € 4.000, - voor het opstellen van een op uitvoeringsniveau uitgewerkt ontwerp voor de (her-)inrichting van een uitdagend en groen schoolplein. Wanneer deze voldoet aan de gestelde eisen wordt het restbedrag tot maximaal €66.000, - uitgekeerd. Zie verder de toelichting op artikel 12 van deze Subsidieregeling.

 

 Artikel 9 Aanvraagtermijn eenmalige subsidies

Voor deze subsidieregeling geldt één aanvraagtermijn per jaar.

 

Artikel 10 Beslistermijn

De termijn om te beslissen op een aanvraag voor de eenmalige subsidies is vergeleken met de ASA met vier weken verlengd in verband met de tijd die de adviescommissie nodig heeft om het college over de besluitvorming te adviseren.

 

Artikel 11 Weigeringsgronden

In artikel 11 zijn aanvullend op artikel 9, eerste lid van de ASA 2013 weigeringsgronden opgenomen. Omdat de aanpak van de schoolpleinen een collectieve verantwoordelijkheid is van de schoolbesturen, stadsdelen en de gemeente, hecht het college veel waarde aan de ondertekening van het Convenant. Als het Convenant niet is ondertekend door een schoolbestuur weigert het college de subsidie te verlenen. Dit zelfde geldt voor schoolpleinen die minder dan vijf jaar voorafgaand aan de aanvraag voor het eerst zijn ingericht dan wel volledig zijn gerenoveerd.

Indien het plein in een regenwaterknelpunt ligt, dan wel aantoonbaar wateroverlast ervaart, dan komt een aanvrager in laatstgenoemde gevallen overigens wel in aanmerking voor subsidie. Verder wordt een subsidie geweigerd als het aanvraagformulier niet mede ondertekend is door de betrokken schooldirecteur, dan wel zijn vervanger. Daarnaast wordt de subsidie geweigerd als de aanvrager aangeeft minder dan 20% bij te dragen bovenop het verleende subsidiebedrag tot maximaal € 10.000,-. De aanvraag wordt geweigerd, als de aanvrager minder dan 195 punten behaalt op de beoordelingscriteria als bedoeld in artikel 6, derde lid van de Subsidieregeling.

In deze geactualiseerde regeling zijn een aantal weigeringsgronden toegevoegd.

Om te voorkomen dat scholen te lang in de verbouwing zitten en onnodige kosten worden gemaakt is afstemming in planning van een schoolrenovatie en de herinrichting van het schoolplein gewenst. Een aanvraag kan geweigerd worden met het advies dit te doen in afstemming met de planning renovatie. Wanneer bekend is dat de school binnen vijf jaar gaat verhuizen, dan wordt het opknappen van het huidige schoolplein niet gehonoreerd

In de Verordening Onderwijs Huisvesting is opgenomen dat in de nieuwbouw primair onderwijs de schoolpleinen volgens de AIS eisen worden ingericht. In de verordening is bepaald dat scholen hiervoor €60.000,- krijgen boven op de normvergoeding. Scholen die in aanmerking komen voor nieuwbouw vallen daardoor vanaf 2020 niet meer onder de subsidieregeling AIS.

Hetzelfde geldt voor een aanvraag die in aanmerking komt voor een voorliggende voorziening en/of een andere regeling van de gemeente Amsterdam. Of een aanvraag die voor hetzelfde doeleinde een al subsidie krijgt.

 

Artikel 12 Bevoorschotting

De verleende subsidie wordt niet in een keer uitbetaald. Een schoolbestuur ontvangt een voorschot van € 4.000, - voor het maken van een ontwerp, nadat de aanvraag positief is beoordeeld door de adviescommissie en de subsidie door het college verleent. Het tweede gedeelte van het subsidievoorschot van maximaal € 66.000, wordt pas betaald, nadat het expertteam oordeelt dat het definitieve ontwerp voldoet aan de doelstelling van de subsidieregeling (artikel 3), de educatieve visie en programma van eisen (artikel 8, punten b. en c.) en aan de voor het ontwerp geldende vereisten, zoals vervat in artikel 4 van de regeling.

 

Artikel 13 Aanvullende verplichtingen

Tijdens de ontwerpfase geldt een verplichte deelname aan workshops die de gemeente organiseert voor alle subsidieontvangers. Tijdens deze workshops kunnen zij begeleiding krijgen van experts bij het maken van het ontwerp. Ook kunnen ze leren van elkaar. Deze verplichting is opgenomen in punt a. van dit artikel. Punt b. schrijft voor dat de subsidieontvanger binnen 18 weken na de verlening van de subsidie een ontwerp voor de (her-)inrichting van het schoolplein als bedoeld in artikel 4 van de subsidieregeling overlegt.

De verplichting betreffend veiligheidseisen van de speeltoestellen opgenomen onder punt c. geldt tevens voor de periode nadat de subsidie is vastgesteld. De subsidieontvanger moet namelijk ten aanzien van de aangeschafte speeltoestellen voldoen aan de hiervoor wettelijk gestelde veiligheidseisen betreffende certificering en onderhoud. In punt d. is tenslotte geregeld dat een schoolbestuur na oplevering van het schoolplein dient te zorgen voor een blijvend rookvrij schoolplein. Dit is overigens nog niet als verbod opgenomen in de tabakswet, maar hoort wel bij de politieke ambities van de gemeente Amsterdam.

 

Artikel 14 Verantwoording en vaststelling subsidies

Naast de normale verantwoordingseisen van de ASA 2013 dient de subsidieontvanger een foto van het heringerichte schoolplein te verstrekken.

  

Convenant Amsterdamse Impuls Schoolpleinen 2019 - 2024

Samenwerkingsafspraken tussen het college van burgemeester en wethouders, de afzonderlijke bestuurscommissies en schoolbesturen voor het primair onderwijs betreffende de (her)inrichting en openstelling van schoolpleinen in de gemeente Amsterdam.

 

Partijen:

  • 1.

    Het college van burgemeester en wethouders.

  • 2.

    De zeven bestuurscommissies.

  • 3.

    De schoolbesturen voor primair onderwijs.

 

Hierna gezamenlijk te noemen “partijen”

 

Overwegende dat:

  • -

    het voortzetten van de Amsterdamse Impuls Schoolpleinen aansluit bij ambities van het gemeentelijk bestuur op het gebied van ‘Kansengelijkheid’, ‘Een gezonde duurzame stad’ en ‘fijne buurten, leefbare stad’.

  • -

    In het Coalitieakkoord (2018) specifieke ambities over de vergroening en herinrichting van schoolpleinen benoemt: “We blijven investeren in schoolgebouwen met een goede luchtkwaliteit en groene schoolpleinen” en “We versterken sport op school met de inzet van vakleerkrachten, de uitbreiding van naschoolse sportactiviteiten, herinrichting van schoolpleinen, en schoolsportverenigingen”.

  • -

    schoolbesturen in de evaluatie van AIS 2016-2018 hebben aangegeven dat zij ‘de regeling graag gehandhaafd zien omdat nog niet alle pleinen op orde zijn en het zeer wenselijk wordt geacht dit mooie initiatief door te zetten.”

  • -

    de gemeente Amsterdam kinderen wil stimuleren om meer en veilig buiten te spelen in hun eigen buurt, omdat spelen en bewegen bijdraagt aan een gezonde ontwikkeling van een kind;

  • -

    de gemeente heeft geconstateerd dat er onvoldoende veilige, groene en uitdagende speelplekken zijn in de stad;

  • -

    het schoolplein bij kinderen in de top 3 staat van hun favoriete speelplekken[i] en een belangrijke functie vervult als speelplein waar kinderen worden uitgedaagd om te bewegen;

  • -

    de schoolpleinen verschillend van karakter zijn, waarbij het kan gaan om een openbaar speelplein dat onder schooltijd gebruikt wordt door de omliggende scholen, een plein dat grenst aan de openbare ruimte of om een plein dat besloten is op een binnenterrein van een school;

  • -

    het schoolbestuur doorgaans eigenaar is van de schoolpleinen en de gemeente eigenaar is van de openbare speelplekken in de stad;

  • -

    de bestuurscommissies op grond van de verordening op het lokaal bestuur van Amsterdam de taak hebben binnen de gemeente Amsterdam zorg te dragen voor het onderhoud van de openbare speelpleinen;

  • -

    de gemeente wil stimuleren dat zoveel mogelijk schoolpleinen, die eigendom zijn van een schoolbestuur, na schooltijd openbaar toegankelijk worden waardoor er meer speelplekken in de stad ontstaan;

  • -

    de gemeente tevens de ambitie heeft de school- en speelpleinen in de stad aantrekkelijker te maken voor het gebruik door de school, voor educatieve doeleinden en voor de kinderen zelf tijdens en buiten schooltijd;

  • -

    de gemeente de ambitie heeft om schoolpleinen rainproof te maken.

  • -

    de gemeenteraad de hiervoor genoemde ambities op 29 mei 2019 heeft vastgelegd in het beleidskader Amsterdamse Impuls Schoolpleinen 2019-2024 en vanuit de coalitiemiddelen Onderwijs en Duurzaamheid & Groen een budget van € 5.4000.000 gereserveerd heeft voor het opknappen van de speel- en schoolpleinen in de periode 2019 t/m 2024;

  • -

    gelet op de verschillende karakters van de school- en speelpleinen en de verschillende partijen die volgens dezelfde maatstaf in aanmerking komen voor de financiële bijdrage, heeft het college de bestuurscommissies en de schoolbesturen benaderd om de afspraken over het gezamenlijk realiseren van de Amsterdamse Impuls Schoolpleinen neer te leggen in dit convenant.

 

Komen overeen als volgt:

Artikel 1 Definities

In dit convenant wordt verstaan onder:

  • a.

    bestuurscommissie

in elk stadsdeel is er een bestuurscommissie als bedoeld in artikel 83 van de Gemeentewet. De bestuurscommissie treedt op als verlengd lokaal bestuur van het college;

 

  • b.

    binnengemeentelijke regeling

binnengemeentelijke regeling Amsterdamse Impuls Schoolpleinen regelt de aanspraak van bestuurscommissies op een extra binnen gemeentelijke bijdrage voor het (her)inrichten van openbare schoolpleinen;

 

  • c.

    biodiversiteit

variatie in groen in de vorm van bomen en struiken die bloeien en bes geven, variatie in beplanting (bolgewassen, vaste planten, struiken of kruiden) en variatie in biotopen (stapelmuurtjes, hagen, bloemrijk graslandje of een poeltje, nestkastje, bijenhotel). Een hogere variatie in bovengenoemde flora leidt tot een hogere variatie in leven;

 

  • d.

    BSO

buitenschoolse opvang;

 

  • e.

    college

college van burgemeester en wethouders;

 

  • f.

    definitief ontwerp

ontwerp voor de (her-)inrichting van een groen en uitdagend schoolplein inclusief een planning voor de uitvoering, begroting , een financieel dekkings- en onderhoudsplan voor de komende 10 jaar en een beplantingsplan, waarin een soortenindicatie van het groen en de groeiruimte en maatregelen om het groen tegen speeldruk te beschermen toegelicht;

 

  • g.

    duurzame materialen

materialen die lang meegaan, goed hergebruikt kunnen worden en een schoner productieproces kennen of gericht zijn op het opwekken van duurzame stroom in bijvoorbeeld speeltoestellen met geïntegreerde zonnepanelen;

 

  • h.

    expertteam

ambtelijk expertteam samengesteld uit deskundigen op het gebied van landschapsontwerp, waterberging, groen en biodiversiteit, natuur- en milieueducatie, bewegen, duurzaamheid, ecologie en bodemonderzoek. Deze experts denken mee en adviseren de aanvragers over hoe zij hun plannen kunnen optimaliseren.

 

  • i.

    groene, veilige en uitdagende schoolpleinen

een vergroende, leerrijke speel- en beweegplek die ook ingezet kan worden voor buitenlessen;

 

  • j.

    kansengelijkheid

gelijke kansen voor ieder kind om zich te ontwikkelen tot wie zij of hij kan of wil zijn, los van zijn of haar achtergrond;

 

  • k.

    NME

natuur- en milieueducatie;

  • l.

    openbaar schoolplein

plein dat eigendom is van de gemeente, dat door omliggende scholen gebruikt wordt als schoolplein en waarvoor de bestuurscommissie zorgdraagt voor onderhoud en inrichting. De middelen voor de uitvoer van het beheer ligt bij Stadswerken en de V&OR. Stadswerken zorgt voor de daadwerkelijke uitvoering van het beheer.;

 

  • m.

    ontwikkelbuurten

door de gemeente Amsterdam benoemde wijken die de komende jaren extra ondersteuning en inzet ontvangen;

 

  • n.

    rainproof schoolplein

een schoolplein dat bestand is tegen hoosbuien en het regenwater optimaal benut;

 

  • o.

    schoolbestuur

 

bevoegd gezag van een in Amsterdam gelegen openbare of bijzondere school voor (speciaal) basisonderwijs of van een nevenvestiging van een school waarvan de hoofdvestiging is gelegen in een andere gemeente;

 

  • p.

    schoolplein:

schoolplein in erfpacht of eigendom van schoolbestuur dat tevens verantwoordelijk is voor onderhoud en inrichting van het plein;

 

  • q.

    schoolplein van schoolbestuur

plein, eigendom van schoolbestuur. Schoolbestuur is tevens verantwoordelijk voor onderhoud en inrichting van het plein. Het gaat daarbij om zowel binnenpleinen (alleen toegankelijk via de school) als buitenpleinen die grenzen aan de openbare ruimte, waar (meestal) een hek omheen staat;

 

  • r.

    speelplek

speeltuin, park of openbaar toegankelijk groen met speelmogelijkheid;

 

  • s.

    subsidieregeling

subsidieregeling Amsterdamse Impuls Schoolpleinen;

 

  • t.

    veilig, groen en uitdagend schoolplein

een duurzaam vergroende, leerrijke speel- en beweegplek die ook bij diverse lessen kan worden ingezet als ‘groen leslokaal’;

 

  • u.

    versteend schoolplein

schoolplein dat voor minimaal 75% is bestraat.

 

 

Artikel 2 Doel

Het doel van dit uitvoeringsconvenant is het vastleggen van afspraken tussen partijen over het creëren van veilige, groene en uitdagende speelplekken in Amsterdam.

 

Artikel 3 Afspraken

  • 1.

    Dit doel realiseren partijen door enerzijds meer schoolpleinen na schooltijd openbaar toegankelijk te stellen en anderzijds te komen tot het (her)inrichten van zowel (semi-) openbare als besloten schoolpleinen tot veilige, groene en uitdagende speelpleinen.

  • 2.

    Partijen onderschrijven de noodzaak voor de gemeente om voor de Amsterdamse Impuls Schoolpleinen één budget te hanteren in de vorm van één subsidieplafond, met bijbehorend uniforme verdelingssystematiek. Dit stelt het college in staat om de juiste prioritering te kunnen aanbrengen tussen de verschillende ingediende plannen van schoolbesturen en bestuurscommissies, ongeacht wie het eigendom van het schoolplein heeft en wie en op welk tijdstip de gebruikers zijn.

  • 3.

    Het budget wordt verdeeld middels de Subsidieregelingen de Binnengemeentelijke regeling Amsterdamse Impuls Schoolpleinen. Partijen spreken af dat zowel in de subsidieregeling als de binnengemeentelijke regeling de nadruk ligt op het naschoolse gebruik van het schoolplein, hoewel voor het opknappen van besloten schoolpleinen ook een subsidie kan worden aangevraagd.

  • 4.

    Partijen spreken af dat zij bij de (her)inrichting van de schoolpleinen minimaal 25% extra groen aanleggen waarbij ze rekening houden met biodiversiteit, het zoveel mogelijk gebruiken van duurzame materialen en het rainproof maken van het schoolplein.

  • 5.

    Partijen maken nadere afspraken over de openstelling van schoolpleinen na schooltijd, waarbij rekening wordt gehouden met de bijzondere omstandigheden per school en het daarbij behorende schoolplein.

  • 6.

    Partijen dragen gezamenlijk zorg voor rookvrije schoolpleinen en maken voor het realiseren hiervan nadere afspraken.

 

Artikel 4 Taak van het college van burgemeester en wethouders

  • 1.

    Het college stelt het door de gemeenteraad in de begroting beschikbaar gestelde budget middels de subsidieregeling en de binnengemeentelijke regeling beschikbaar aan schoolbesturen, respectievelijk bestuurscommissies. De werkwijze van de subsidieregeling is uitgeschreven in een beleidskader.

  • 2.

    Het college stelt procesregisseurs beschikbaar die aanvragers begeleiden in het proces - van planvorming tot oplevering van het schoolplein.

  • 3.

    Het college faciliteert de uitvoering van dit convenant door een expertteam beschikbaar te stellen, bestaande uit een ontwerper openbare ruimte en experts op het gebied van duurzaamheid, groen, bewegen, het gebruik van het schoolplein en Rainproof. Indien nodig kan externe expertise ingezet worden.

  • 4.

    Het expertteam heeft tot taak om scholen en bestuurscommissies te adviseren en te ondersteunen bij de ontwikkeling van (her)inrichtingsplannen voor de pleinen en bij het uitvoeren van het definitief ontwerp.

  • 5.

    Namens het college voert de afdeling Onderwijs de coördinatie van het project Amsterdamse Impuls Schoolpleinen.

 

Artikel 5 Taak bestuurscommissie

  • 1.

    De bestuurscommissie inventariseert of de speel- en schoolpleinen, die onder haar bevoegdheid vallen, voldoen aan één of meer van de volgende criteria:

    • a.

      er is sprake van een versteend schoolplein;

    • b.

      er zijn weinig of geen uitdagende speelplekken in een straal van 250 meter rond de school;

    • c.

      het schoolplein heeft een aantoonbaar waterbergingsprobleem of ligt in een gebied met een waterbergingsprobleem;

    • d.

      het schoolplein ligt in een ontwikkelbuurt.

  • 2.

    De bestuurscommissie betrekt bij haar inventarisatie, zoals bedoeld in het eerste lid, tevens de schooldirecteuren en andere gebruikers (de leidinggevenden van de VVE en BSO, de buurt) die tijdens en na schooltijd gebruikmaken van de openbare speelpleinen.

  • 3.

    De bestuurscommissie streeft ernaar om die pleinen het eerst aan te pakken, die het hoogst scoren op de punten genoemd in het eerste lid onder a t/m d.

  • 4.

    De bestuurscommissie levert zelf ambtelijke capaciteit voor de planvorming en uitvoering van de (her)inrichting van haar eigen openbare speelruimtes, conform reguliere taken bij het herinrichten van openbare ruimte.

  • 5.

    De bestuurscommissie verstrekt aan de scholen, die gesitueerd zijn binnen haar grondgebied, ondersteuning in het maken van afspraken met omwonenden en het aanvragen van eventuele omgevingsvergunningen mits zij voldoen aan de daarbij behorende eisen.

  • 6.

    Indien een schoolplein van een schoolbestuur na schooltijd toegankelijk blijft voor kinderen, maakt de bestuurscommissie met het schoolbestuur afspraken over het onderhoud, het toezicht, en het schoonhouden van het speelterrein. De bestuurscommissie mandateert Stadswerken voor de uitvoering van het onderhoud van het schoolplein.

  • 7.

    De bestuurscommissie maakt indien nodig met de schoolbesturen afspraken over de aansprakelijkheid van het gebruik na schooltijd van het schoolplein van het schoolbestuur.

 

Artikel 6 Taak schoolbestuur

  • 1.

    Het schoolbestuur inventariseert of de schoolpleinen die bij de scholen horen die onder zijn bevoegd gezag vallen en waarvan hij het eigendom heeft, voldoen aan één of meer van de volgende criteria:

    • a.

      er is sprake van een versteend schoolplein;

    • b.

      er zijn weinig of geen uitdagende speelplekken in een straal van 250 meter rond de school;

    • c.

      het schoolplein heeft een aantoonbaar waterbergingsprobleem of ligt in een gebied met een waterbergingsprobleem;

    • d.

      het schoolplein ligt in een ontwikkelbuurt.

  • 2.

    Het schoolbestuur betrekt bij inventarisatie, zoals bedoeld in het eerste lid, tevens de schooldirecteuren en de overige gebruikers (de leidinggevenden van de VVE en de BSO, ouders en kinderen, de buurt) van de schoolpleinen en zoekt afstemming met de betreffende bestuurscommissie.

  • 3.

    Het schoolbestuur streeft ernaar om die pleinen het eerst aan te pakken, die het hoogst scoren op de punten genoemd in het eerste lid onder a t/m d en treedt hiertoe in overleg met de betrokken schooldirecteuren op.

  • 4.

    Nadat het heringerichte schoolplein met instemming van het schoolbestuur is opgeleverd, voorziet het schoolbestuur in het onderhoud hiervan, behoudens die schoolpleinen die ook na schooltijd toegankelijk blijven voor kinderen. Ten aanzien van deze schoolpleinen maakt het schoolbestuur met de bestuurscommissie op wiens grondgebied het schoolplein ligt, nadere afspraken over (de kosten verbonden aan) het schoonhouden, toezicht en het onderhoud van het plein.

  • 5.

    Het schoolbestuur maakt met de bestuurscommissie afspraken over de aansprakelijkheid van het gebruik na schooltijd van één of meer schoolpleinen van het schoolbestuur.

 

Artikel 7 Educatie

De gemeente verstrekt tijdens het ontwerpproces en voor de oplevering van het schoolplein aan scholen ondersteuning bij het implementeren van verschillende stedelijke educatieve programma’s gericht op schoolpleinen.

  

Artikel 8 Financiering

  • 1.

    De gemeenteraad stelt voor de periode 2019-2024 een bedrag beschikbaar van € 5.400.000,- als financiële tegemoetkoming voor het opknappen van 60 speel- en schoolpleinen in de stad. Deze tegemoetkoming wordt in de vorm van een incidentele subsidie op grond van de subsidieregeling of een financiële bijdrage op grond van de binnengemeentelijke regeling verstrekt alsmede in de vorm van ambtelijke ondersteuning in het proces van planvorming.

 

  • 2.

    Indien een schoolbestuur of een bestuurscommissie een subsidie ontvangt, respectievelijk een financiële bijdrage voor de (her)inrichting van een schoolplein, geldt voor hen een verplichting om in aanvulling hierop zelf een bedrag van minimaal 20% van het verleende bedrag tot een bedrag van maximaal € 10.000 te bekostigen. Deze cofinanciering kan afkomstig zijn uit bijdragen van andere fondsen.

 

Artikel 9 Looptijd en voortijdige beëindiging

  • 1.

    Dit convenant treedt in werking met ingang van 3 maart 2019 en eindigt, mits de gemeenteraad voldoende middelen beschikbaar stelt in de verschillende begrotingen in deze periode, op 1 juni 2024.

  • 2.

    De aanvraagperiode voor subsidieregeling is verdeeld in vier tranches in de periode 2019-2022, waarbij jaarlijks 1 tranche wordt gestart. De looptijd van een tranche is uiterlijk anderhalf jaar.

  • 3.

    Het convenant kan alleen met instemming van partijen tussentijds worden beëindigd.

 

Artikel 10. Communicatie

  • 1.

    Partijen informeren elkaar tijdig en volledig over alle zaken die van belang zijn voor de uitvoering van dit convenant.

  • 2.

    Externe communicatie over dit convenant vindt plaats onder regie van de gemeente en dient in samenspraak met alle ondertekenende partijen te geschieden.

 

Artikel 11. Geschillenregeling en toepasselijk recht

  • 1.

    Als partijen verschil van inzicht hebben over de uitleg dan wel de uitvoering van dit convenant, is sprake van een geschil zodra één van de partijen dit als zodanig verklaart. Dat standpunt kan pas aan de orde zijn als redelijk en goed overleg niet tot overeenstemming heeft geleid.

  • 2.

    Alle geschillen in verband met dit convenant of afspraken die daarmee samenhangen tussen één of meer schoolbesturen en de gemeente Amsterdam inclusief de bestuurscommissies, worden beslecht door een naar aanleiding van een geschil in te stellen commissie. Deze commissie bestaat uit drie leden, waarvan de gemeente en het Breed Bestuurlijk Overleg elk een lid aanwijzen en gezamenlijk een voorzitter. De geschillencommissie brengt binnen 8 weken aan de partijen die haar om advies hebben verzocht een bindend advies uit over het gerezen geschil.

  • 3.

    Op dit convenant is het Nederlandse recht van toepassing.

 

Artikel 12. Slotbepaling

Als bij de uitvoering van dit convenant blijkt dat zich omstandigheden voordoen waarin dit convenant niet voorziet, wordt daarmede op zodanige wijze omgegaan dat in de geest van dit convenant wordt gehandeld en voorts zodanig, dat op redelijke en billijke wijze wordt gehandeld.


Noot
1

Bron: www.springzaad.nl, CNV Onderwijs zorg primair no 1 2008