Regeling vervallen per 28-06-2017

Bevoegdhedenregeling gemeente Asten 2016

Geldend van 01-01-2016 t/m 27-06-2017

Intitulé

Bevoegdhedenregeling gemeente Asten 2016

Het college van burgemeester en wethouders, respectievelijk de burgemeester, de heffings- en invorderingsambtenaar van de gemeente Asten, ieder voor zover het zijn bevoegdheden betreft, overwegen dat:

  • -

    gelet op besluit van de raad van 25 april 2006 inzake vertegenwoordiging van de raad in procedures;

  • -

    gelet op het bepaalde in de Gemeentewet en hoofdstuk 10 van de Algemene wet bestuursrecht;

  • -

    gelet op het Organisatiebesluit Gemeente Asten 2015 en de Regeling Budgethouderschap en Aanwijzingsbesluit Budgethouders;

BESLUITEN:

  • I.

    In te trekken de Bevoegdhedenregeling gemeente Asten 2014, vastgesteld bij besluit van 15 juli 2014;

  • II.

    Vast te stellen de Bevoegdhedenregeling gemeente Asten 2016;

  • III.

    De uitoefening van de bevoegdheden die staan vermeld in het bij dit besluit behorende register te verlenen aan de daarin genoemde functionarissen onder de daarbij vermelde specifieke bepalingen;

  • IV.

    Ten aanzien van de uitoefening van de in dit besluit bedoelde mandaten, volmachten en machtigingen een aantal hieronder volgende algemene bepalingen vast te stellen.

Artikel 1 Begripsbepaling

De bevoegdhedenregeling verstaat onder:

  • 1.

    Mandaat: de bevoegdheid om in naam en onder verantwoordelijkheid van een bestuursorgaan een besluit te nemen in de zin van artikel 1:3 Awb.

  • 2.

    Volmacht: de bevoegdheid om in naam van de gemeente privaatrechtelijke rechtshandelingen te verrichten.

  • 3.

    Machtiging: de bevoegdheid om in naam van een bestuursorgaan feitelijke handelingen te verrichten, geen besluiten of privaatrechtelijke rechtshandelingen zijnde.

Artikel 2 Bevoegde functionaris

  • 1. De uitoefening van de bevoegdheden en handelingen, vermeld in het hierbij behorende bevoegdhedenregister, wordt opgedragen aan de daarbij vermelde functionaris.

  • 2. De genoemde functionaris maakt van de aan hen verleende bevoegdheid slechts gebruik ten aanzien van aangelegenheden die behoren tot zijn werkterrein.

  • 3. De direct leidinggevende(n) van de functionaris aan wie bij dit besluit bevoegdheden zijn opgedragen is eveneens bevoegd.

  • 4. Ingeval van afwezigheid van de clustermanager geldt de vervangingsregeling zoals de betreffende clustermanager deze op zijn/haar cluster is overeengekomen. De plaatsvervangend clustermanager heeft dezelfde bevoegdheden als de clustermanager die hij/zij vervangt.

  • 5. Indien een bevoegdheid is uitgeoefend door een plaatsvervanger, dient dit in de ondertekening tot uitdrukking te worden gebracht door gebruikmaking van de woorden of afkorting “bij afwezigheid/ba.” of “plaatsvervanger/plv.”.

Artikel 3 Ondermandaat

  • 1. Alleen directie en clustermanagers kunnen de hen verleende bevoegdheden ondermandateren.

  • 2. Schriftelijk verleende ondermandaten worden als bijlage toegevoegd aan het bevoegdhedenregister.

  • 3. Het ondermandaat vervalt indien:

    • a.

      de functionaris die het ondermandaat verleent, het ondermandaat intrekt;

    • b.

      het mandaat van de functionaris die het ondermandaat heeft verleend komt te vervallen.

Artikel 4 Reikwijdte

  • 1. Bij de uitoefening van bevoegdheden als bedoeld in het bijbehorend register wordt in acht genomen wat daaromtrent wordt gesteld bij of krachtens wetten, besluiten, verordeningen, circulaires, beleidsregels, regelingen, aanwijzingen en richtlijnen, hoe ook genaamd van Europese, rijks-, provinciale en gemeentelijke wetgevers of andere bestuursorganen.

  • 2. Een ieder dient bij de uitoefening van de bevoegdheden, als bedoeld in het bijbehorend register, artikel 21 van het Organisatiebesluit gemeente Asten 2016 in acht te nemen.

  • 3. Voor de uitoefening van bevoegdheden die financiële consequenties hebben, geldt dat daarvoor een toereikend bedrag moet zijn opgenomen in de begroting. De bevoegdheden in het kader van het budgethouderschap dienen in acht te worden genomen.

  • 4. Indien de inwerkingtreding van wetten en verordeningen niet leidt tot een verandering van de inhoud en reikwijdte van de in het register toegekende bevoegdheden, worden de bevoegdheden in het register tevens geacht te zijn toegekend op basis van de actuele wet- en regelgeving.

  • 5. Voor zover niet strijdig met de toepasselijke wetgeving blijft de oude bevoegdhedenregeling met bijbehorend register zoals deze gold vóór inwerkingtreding van deze bevoegdhedenregeling van toepassing voor de in mandaat te nemen besluiten met betrekking tot lopende dossiers waarvan de wettelijke grondslag in de nieuwe regeling niet meer is opgenomen.

Artikel 5 Inhoud bevoegdheid

  • 1. Indien het college c.q. de burgemeester, heffings- en invorderingsambtenaar mandaat, volmacht of machtiging verleent ten aanzien van (de uitvoering van) een bevoegdheid, geschiedt deze verlening in de ruimste zin des woords, met inachtneming van artikel 4. Naast het nemen van besluiten in positieve of negatieve zin wordt hieronder mede verstaan:

    • a.

      Het nemen van alle voorbereidende besluiten c.q. ontwerpbesluiten;

    • b.

      Het uitreiken van een gespecificeerd bewijs van ontvangst e.d.;

    • c.

      Het vaststellen van formulieren voor het indienen van aanvragen e.d.;

    • d.

      Verzoeken om (kostenloze) advisering aan derden;

    • e.

      Verdagen, opschorten en/of uitstellen;

    • f.

      Verzoeken om aanvullende informatie;

    • g.

      Het voeren van correspondentie, die direct te maken heeft met de opgedragen taken;

    • h.

      Het stellen van nadere voorwaarden en voorschriften;

    • i.

      Het toekennen van bedragen in termijnen;

    • j.

      Het toekennen van voorschotten;

    • k.

      Het afleggen van verantwoording aan het rijk;

    • l.

      Het bekend maken van besluiten/beschikkingen, daar waar de verplichting daartoe in de wetgeving is opgenomen;

    • m.

      Het toezenden van besluiten/beschikkingen, daar waar de verplichting daartoe in de wetgeving is opgenomen;

    • n.

      Alle andere besluiten die genomen moeten worden en alle andere handelingen die moeten worden verricht binnen het kader van de uitvoering van de verleende bevoegdheid

  • 2. Indien het college c.q. de burgemeester, heffings- en invorderingsambtenaar een bevoegdheid zelf uitoefent zijn algemene handelingen en correspondentie in het kader van de voorbereiding of uitvoering van te nemen en genomen besluiten opgedragen aan ambtenaren. Hieronder wordt mede verstaan:

    • a.

      Het schriftelijk verstrekken en toezenden van gegevens en informatie;

    • b.

      Het opvragen van inlichtingen, bescheiden en kosteloze adviezen aan derden;

    • c.

      Kennisgeving ter inzage legging besluit/aanvraag;

    • d.

      Het uitreiken van een algemeen bewijs van ontvangst;

    • e.

      Het toezenden/doorzenden van besluiten aan instanties, daar waar de verplichting daartoe in de wetgeving is opgenomen;

    • f.

      Het bekend maken van besluiten;

    • g.

      Verzoeken om aanvullende informatie;

    • h.

      Geven van algemene informatie, geen besluiten zijnde.

  • 3. Waar volmacht is verleend tot het verrichten van een privaatrechtelijke rechtshandeling wordt daarmee ook de bevoegdheid verleend tot bewaking van de uitvoering van die rechtshandeling, waartoe ook worden gerekend ingebrekestelling, ontbinding, vorderen van nakoming, opzegging van een overeenkomst en alle andere besluiten die hiermee verband (kunnen) houden.

Artikel 6 Ondertekening

  • 1. Daar waar door het bestuursorgaan een bevoegdheid is verleend tot het nemen van een besluit, wordt tevens de bevoegdheid tot ondertekening verleend, voor zover dit wettelijk niet is uitgesloten.

  • 2. Bij de uitoefening van mandaat worden besluiten van het college respectievelijk de burgemeester als volgt ondertekend:

    namens het college van burgemeester en wethouders van Asten,OF

    namens de burgemeester van Asten,

    handtekening functionaris

    naam functionaris

    werknaam functie

    naam team

  • 3. Indien het bestuursorgaan zelf een besluit heeft genomen kan de ondertekening van dit besluit ook plaatsvinden door directie en clustermanagers. In dat geval worden de besluiten als volgt ondertekend:

    overeenkomstig het door het college van Asten genomen besluit, of

    overeenkomstig het door de burgemeester van Asten genomen besluit,

    handtekening functionaris

    naam functionaris

    werknaam functionaris

    naam team

  • 4. Bij de uitoefening van mandaat worden stukken van de heffingsambtenaar respectievelijk de invorderingsambtenaar als volgt ondertekend:

    namens de heffingsambtenaar van Asten,

    namens de invorderingsambtenaar van Asten,

    handtekening functionaris

    naam functionaris

    werknaam functionaris

    naam team

Artikel 7 Slotbepaling

  • 1.

    Dit besluit wordt aangehaald als de “Bevoegdhedenregeling gemeente Asten 2016”.

  • 2.

    Deze regeling met de daarbij behorende bijlagen, treedt in werking op 1 januari 2016.

  • 3.

    Met ingang van de in het tweede lid genoemde datum komen eerder genomen mandaatregelingen met bijbehorende mandaatbesluiten met betrekking tot de vermelde bevoegdheden te vervallen, behoudens het bepaalde in artikel 4 leden 4 en 5.

Ondertekening

Aldus vastgesteld door de burgemeester, het college van burgemeester en wethouders, de heffings- en invorderingsambtenaar van de gemeente Asten op 22 december 2015.
College van burgemeester en wethouders van Asten,
mr. W.M.A. Verberkt
secretaris
mr. H.G. Vos
burgemeester

[Klik hier om het document te downloaden]

Burgemeester van Asten,

mr. H.G. Vos

Heffings- en invorderingsambtenaar gemeente Asten,

Clustermanager Middelen,

drs. G.J.M. van Zwet

Bijlage Register bevoegdhedenregeling 2016

Register bevoegdhedenregeling 2016