Regeling vervallen per 28-12-2023

Verordening bezwaar- en klachtencommissie

Geldend van 19-07-2018 t/m 27-12-2023

Intitulé

Verordening bezwaar- en klachtencommissie

Verordening bezwaar- en klachtencommissie

De raad, het college en de burgemeester van de gemeente Geldrop-Mierlo;

ieder voor zover het hun bevoegdheden betreft;

gelezen het voorstel van het college;

gelet op artikel 7:13 en artikel 9:14 van de Algemene wet bestuursrecht (Awb);

besluiten vast te stellen de volgende verordening:

Artikel 1 Begripsbepalingen

In deze verordening wordt verstaan onder:

  • a.

    verwerend orgaan: bestuursorgaan dat het bestreden besluit heeft genomen;

  • b.

    commissie: bezwaar- en klachtencommissie;

  • c.

    bezwaar: het gebruik maken van de ingevolge wettelijke voorschrift bestaande bevoegdheid, een voorziening aan te vragen bij het bestuursorgaan dat het besluit heeft genomen;

  • d.

    klacht: een uiting van ongenoegen over de wijze waarop een bestuursorgaan of een medewerker van de gemeente in de uitoefening van zijn of haar functie zich in een bepaalde gelegenheid jegens een natuurlijke of rechtspersoon heeft gedragen. Een gedraging van een bestuurder of medewerker van de gemeente wordt aangemerkt als een gedraging van dat bestuursorgaan;

  • e.

    Wet: de Algemene wet bestuursrecht;

  • f.

    Bestuursorgaan: de gemeenteraad, (een lid van) het college van burgemeester en wethouders of de burgemeester;

  • g.

    College: het college van burgemeester en wethouders;

  • h.

    Klachtencoördinator: een medewerker van het cluster Juridische zaken, die belast is met de afhandeling van klachten in de functie van secretaris van de bezwaar- en klachtencommissie en als zodanig hiertoe is aangewezen door het college van burgemeester en wethouders.

Artikel 2 Inleidende bepaling commissie

  • 1.

    Er is een commissie ter voorbereiding van de beslissing op bezwaren tegen besluiten van de raad, het college en de burgemeester.

  • 2.

    De commissie adviseert tevens over klachten als bedoeld en overeenkomstig de procedure genoemd in hoofdstuk 9 van de Awb.

  • 3.

    De commissie is niet bevoegd ten aanzien van bezwaarschriften die zijn ingediend tegen besluiten op grond van:

    • a.

      een wettelijk voorschrift inzake belastingen of de Wet waardering onroerende zaken;

    • b.

      de Participatiewet, onderdeel algemene bijstand

Artikel 3 Samenstelling van de commissie

  • 1.

    De commissie bestaat uit een voorzitter en ten minste twee leden.

  • 2.

    De voorzitter en de leden van de commissie maken geen deel uit van en zijn niet werkzaam onder de verantwoordelijkheid van een bestuursorgaan van de gemeente Geldrop-Mierlo.

  • 3.

    De voorzitter en de leden worden door het college benoemd, geschorst en ontslagen.

  • 4.

    De commissie regelt de vervanging van de voorzitter.

Artikel 4 Secretaris

  • 1.

    De commissie beschikt over één of meerdere secretarissen.

  • 2.

    De secretaris van de commissie is een door het college aangewezen ambtenaar.

Artikel 5 Zittingsduur

  • 1.

    De voorzitter en de leden van de commissie worden benoemd voor een termijn van vier jaar.

  • 2.

    Twee jaar na benoeming vindt een evaluatie plaats.

  • 3.

    Het college kan besluiten de voorzitter en leden éénmaal te herbenoemen voor een termijn van vier jaar.

  • 4.

    De voorzitter en de leden van de commissie kunnen op elk moment ontslag nemen. Zij doen daarvan schriftelijk mededeling aan het college.

  • 5.

    De aftredende of ontslag nemende voorzitter of leden van de commissie blijven hun functie vervullen totdat in de opvolging is voorzien.

Artikel 6 Ingediend bezwaarschrift of klacht

  • 1.

    Op het ingediende bezwaarschrift of klacht wordt de datum van ontvangst aangetekend.

  • 2.

    Het bezwaarschrift of de klacht met de daarbij overgelegde stukken wordt binnen zeven werkdagen in handen van de commissie gesteld.

Artikel 7 Bemiddeling

De commissie onderzoekt of de zaak in de minne kan worden geschikt alvorens de zaak in behandeling wordt genomen. De secretaris verricht daartoe de nodige handelingen.

Artikel 8 Uitoefening bevoegdheden

De bevoegdheden ingevolge de hierna genoemde artikelen van de Awb worden voor de toepassing van deze verordening uitgeoefend door de voorzitter van de commissie:

  • a.

    artikel 2:1, tweede lid; inzake het verlangen van een schriftelijke machtiging;

  • b.

    artikel 6:6; wat betreft het de indiener stellen van een termijn;

  • c.

    artikel 6:17; voor zover het de verzending van stukken betreft tijdens de behandeling door de commissie;

  • d.

    artikel 7:4, tweede lid; inzake ter inzagelegging van de stukken;

  • e.

    artikel 7:6, vierde lid; inzake het oordelen over geheimhouding en/of afzonderlijk horen van belanghebbenden.

Artikel 9 Vooronderzoek

  • 1.

    De voorzitter van de commissie, of namens hem de secretaris, is bevoegd rechtstreeks alle gewenste inlichtingen in te winnen of te laten inwinnen.

  • 2.

    De voorzitter, of namens hem de secretaris, kan uit eigen beweging of op verlangen van de commissie bij deskundigen advies of inlichtingen inwinnen en hen zo nodig uitnodigen daartoe op de hoorzitting te verschijnen. Indien daaraan kosten zijn verbonden, is vooraf machtiging van het college vereist.

Artikel 10 Hoorzitting

  • 1.

    De voorzitter, of namens hem de secretaris, van de commissie bepaalt plaats en tijdstip van de zitting waarin de belanghebbenden en het verwerend orgaan in de gelegenheid worden gesteld zich door de commissie te laten horen.

  • 2.

    De voorzitter beslist over de toepassing van artikel 7:3 en artikel 9:10 van de Awb.

  • 3.

    Indien de voorzitter op grond van het tweede lid besluit af te zien van het horen, doet hij daarvan mededeling aan de belanghebbenden en het verwerend orgaan.

Artikel 11 Uitnodiging zitting

  • 1.

    De voorzitter nodigt de belanghebbenden en het verwerend orgaan ten minste twee weken voor de zitting schriftelijk uit.

  • 2.

    Binnen drie dagen na de uitnodiging kunnen de belanghebbenden of het verwerend orgaan onder opgaaf van redenen de voorzitter verzoeken het tijdstip van de zitting te wijzigen.

  • 3.

    De beslissing van de voorzitter op dit verzoek wordt uiterlijk één week voor het tijdstip van de zitting aan de belanghebbenden en het verwerend orgaan meegedeeld.

  • 4.

    De voorzitter is bevoegd in bijzondere omstandigheden af te wijken of afwijking toe te staan van de termijnen die genoemd zijn in het eerste tot en met het derde lid.

Artikel 12 Quorum

Voor het houden van een zitting is vereist dat de meerderheid van het aantal leden, onder wie in elk geval de voorzitter, of zijn plaatsvervanger, aanwezig is.

Artikel 13 Niet-deelneming aan de behandeling

De voorzitter en de leden van de commissie nemen niet deel aan de behandeling van een bezwaarschrift of klacht indien daarbij hun onpartijdigheid in het geding kan zijn. Zij laten zich zo nodig vervangen.

Artikel 14 Openbaarheid zitting

  • 1.

    De zitting van de commissie is openbaar.

  • 2.

    In afwijking van het eerste lid zijn de hoorzittingen van de klachtencommissie besloten.

  • 3.

    In afwijking van het eerste lid zijn de hoorzittingen betrekking hebbend op bezwaarschriften op het terrein van Jeugdwet, leerlingenvervoer, Participatiewet, gehandicaptenparkeerkaarten en de Wet maatschappelijke ondersteuning besloten.

  • 4.

    De deuren kunnen worden gesloten indien de voorzitter van de commissie of een van de aanwezige leden het nodig oordeelt of indien een belanghebbende daartoe een verzoek doet.

  • 5.

    Indien de commissie vervolgens beslist dat gewichtige redenen aanwezig zijn die zich tegen openbaarheid van de zitting verzetten, vindt de zitting plaats achter gesloten deuren.

Artikel 15 Verslaglegging

  • 1.

    Het verslag als bedoeld in artikel 7:7 Awb vermeldt de namen van de aanwezigen en hun hoedanigheid.

  • 2.

    Het verslag houdt een zakelijke vermelding in van wat over en weer is gezegd en wat verder ter zitting is voorgevallen.

  • 3.

    Indien de zitting geheel of gedeeltelijk achter gesloten deuren plaatsvond, of indien belanghebbenden, respectievelijk hun gemachtigden niet in elkaars tegenwoordigheid zijn gehoord, maakt het verslag hiervan melding.

  • 4.

    Het verslag verwijst naar de op de zitting overgelegde bescheiden, die aan het verslag kunnen worden gehecht.

  • 5.

    Het verslag wordt ondertekend door de voorzitter en de secretaris van de commissie.

  • 6.

    In de plaats van schriftelijke verslaglegging kan de commissie besluiten tot digitale verslaglegging (audio verslag).

Artikel 16 Nader onderzoek

  • 1.

    Indien na afloop van de zitting maar voordat het advies wordt opgesteld, nader onderzoek wenselijk blijkt te zijn, kan de voorzitter uit eigen beweging of op verlangen van de andere commissieleden dit onderzoek houden.

  • 2.

    De uit het nader onderzoek verkregen informatie wordt in afschrift aan de leden van de commissie, het verwerend orgaan en de belanghebbenden toegezonden.

  • 3.

    De leden van de commissie, het verwerend orgaan en de belanghebbenden kunnen binnen een week na verzending van de nadere informatie aan de voorzitter van de commissie een verzoek richten tot het beleggen van een nieuwe hoorzitting. De voorzitter beslist op zo'n verzoek.

  • 4.

    Op een nieuwe hoorzitting zijn de bepalingen in deze verordening die betrekking hebben op de hoorzitting, zo veel mogelijk van overeenkomstige toepassing.

Artikel 17 Raadkamer en advies

  • 1.

    De commissie beraadslaagt en beslist achter gesloten deuren over het door haar uit te brengen advies.

  • 2.

    De commissie beslist bij meerderheid van stemmen over het uit te brengen advies.

  • 3.

    Indien bij een stemming de stemmen staken, beslist de stem van de voorzitter.

  • 4.

    Van een minderheidsstandpunt wordt bij het advies melding gemaakt indien die minderheid dat verlangt.

  • 5.

    Het advies is gemotiveerd en omvat een voorstel voor de te nemen beslissing op het bezwaarschrift of de klacht.

  • 6.

    Het advies wordt door de voorzitter en de secretaris van de commissie ondertekend.

Artikel 18 Uitbrengen advies en verdaging

Het advies wordt, onder medezending van het verslag, bedoeld in artikel 15 en eventueel door de commissie ontvangen nadere informatie en nader verslag, tijdig uitgebracht aan het bestuursorgaan dat op het bezwaarschrift of de klacht dient te beslissen.

Artikel 19 Jaarverslag

De commissie brengt jaarlijks vóór 1 juli aan de bestuursorganen van de gemeente verslag uit van haar werkzaamheden in het voorafgaande kalenderjaar.

Artikel 20 Financiële vergoeding

  • 1.

    De voorzitter en de leden ontvangen voor het bijwonen van een hoorzitting, waarin meerdere bezwaarschriften en klachten kunnen worden behandeld, een vergoeding.

  • 2.

    Het college stelt de vergoeding als bedoeld in het eerste lid vast.

  • 3.

    De bedragen in het tweede lid van dit artikel zijn niet bedoeld voor gemaakte reiskosten ingevolge artikel 96 lid 1 onder b van de Gemeentewet. Daarvoor ontvangen de commissieleden, per hoorzitting per kilometer afstand tussen hun woonplaats en de plaats waar de hoorzitting plaatsvindt, het bedrag per kilometer zoals genoemd in artikel 2 van de Reisregeling Binnenland, zoals dat voor elk jaar door de Minister van Binnenlandse Zaken wordt vastgesteld.

  • 4.

    Het gestelde in lid 1 geldt ook op het moment dat een commissielid uit hoofde van zijn functie als voorzitter of lid van de commissie om andere redenen reiskosten moet maken.

Artikel 21 Intrekking oude regeling

De Verordening Verordening commissie bezwaarschriften 2011 en Verordening klachtbehandeling Geldrop-Mierlo 2011 wordt ingetrokken per 19 juli 2018.

Artikel 21 Inwerkingtreding

Deze verordening treedt in werking op 19 juli 2018.

Artikel 22 Citeertitel

Deze verordening wordt aangehaald als: Verordening bezwaar- en klachtencommissie Geldrop-Mierlo.

Ondertekening

Aldus vastgesteld in de openbare raadsvergadering van 2 juli 2018,

G.A.A. van Luijn B.H.M. Link

griffier voorzitter

N.J.H. Scheltens B.H.M. Link

Secretaris burgemeester

B.H.M. Link

Burgemeester