Permanente link
Naar de actuele versie van de regeling
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR667034
Naar de door u bekeken versie
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR667034/1
Beleidsregel sanctiestrategie Alcoholwet
Geldend van 23-12-2021 t/m heden
Intitulé
Beleidsregel sanctiestrategie AlcoholwetDe burgemeester van de gemeente Hulst;
gelet op titel 4:3 van de Algemene wet bestuursrecht, de toepasselijke bepalingen van de Gemeentewet, de Algemene Plaatselijke Verordening Hulst 2017 (APV) en de Alcoholwet,
besluit
vast te stellen de navolgende sanctiestrategie Alcoholwet en de bijbehorende stappenplan en sanctietabel.
Wettelijke grondslag handhavingsbevoegdheid
De wettelijke bevoegdheid tot het doen naleven van wetten en regels is gelegen in artikel 125 van de Gemeentewet en in hoofdstuk 5 van de Algemene wet bestuursrecht (Awb), met name artikelen 5:21 en 5:32. In bijzondere gevallen is de handhavingsbevoegdheid geregeld in de desbetreffende wet. Dit is het geval voor de Alcoholwet en de APV. Verder zijn in de artikelen 172 t/m 178 van de Gemeentewet diverse bevoegdheden toegekend aan de burgemeester in het kader van handhaving van de openbare orde, waaronder het toezicht op openbare gelegenheden.
Uitgangspunten handhavend optreden
Bij het constateren van overtredingen van wet- en regelgeving wordt als algemeen uitgangspunt gesteld, dat er in beginsel altijd tegen overtredingen wordt opgetreden. Dit uitgangspunt geldt uiteraard voor zover de wettelijke bevoegdheden en de prioriteitenstelling dit toelaten. Daarnaast worden in dit kader de volgende uitgangspunten gehanteerd:
- •
Bij aanpak van overtredingen wordt het bijbehorende stappenplan gevolgd. Het gaat er daarbij om hoeveel stappen worden gezet, vóórdat de daadwerkelijke sanctie wordt opgelegd.
- •
Bij het beoordelen van een overtreding en het bepalen van de juiste sanctie wordt rekening gehouden met:
- -
de mogelijke gevolgen van die overtreding;
- -
de omstandigheden waaronder die overtreding is begaan;
- -
de houding en het gedrag van de overtreder;
- -
de voorgeschiedenis;
- -
het subsidiariteit- en proportionaliteitsbeginsel. Dit wil zeggen dat de sanctie moet worden toegepast die het minst ingrijpend is en/of het beste past om het gestelde doel te bereiken. Dit betekent dat bij een overtreding niet standaard één bepaalde interventie mogelijk is. De basis voor de bepaling van de sanctie is neergelegd in een bij deze beleidsregels horende sanctietabel. Hiervan kan gemotiveerd worden afgeweken.
- -
Overzicht sancties
De Awb, Alcoholwet en APV geven aan welke sancties het bevoegde gezag kan inzetten tegen het voorkomen of voortduren van overtredingen.
Deze zijn:
- •
het tijdelijk stilleggen van de alcoholverkoop in detailhandel (“Three strikes out”; art. 19a Alcoholwet): winkels de bevoegdheid te ontzeggen zwak-alcoholische drank te verkopen, indien 3x in 12 maanden overtreding van de leeftijdsgrenzen is geconstateerd;
- •
het intrekken van de vergunning (ingevolge art. 31 Alcoholwet);
- •
het schorsen van de Alcoholwetvergunning (art. 32 Alcoholwet);
- •
het ontzeggen van de toegang tot een ruimte indien in strijd met de Alcoholwet alcoholhoudende drank wordt verstrekt (art. 36 Alcoholwet);
- •
het opleggen van een bestuurlijke boete (art. 44a Alcoholwet;
- •
het opleggen van een last onder bestuursdwang, waarbij door feitelijk handelen de overtreding door of namens gemeente ongedaan wordt gemaakt (artikel 125 van de Gemeentewet en afd. 5.3 van de Awb). Hieronder valt ook het sluiten en verzegelen van gebouwen en terreinen. De kosten van het toepassen van bestuursdwang kunnen worden verhaald op de overtreder;
- •
het (tijdelijk) sluiten van de inrichting op grond van de APV (art. 2:29), Alcoholwet en/of art. 174 Gemeentewet;
- •
het intrekken van de exploitatievergunning op grond van de APV (art. 1:6);
- •
het opleggen van last onder dwangsom, waarbij onder dreiging van het invorderen van een geldbedrag de overtreding ongedaan moet worden gemaakt en/of voortduring en herhaling moet worden voorkomen; de last kan ook preventief worden opgelegd (afd. 5.4 van de Algemene wet bestuursrecht);
- •
het opleggen van een bestuurlijke strafbeschikking. Op grond van het Besluit OM-afdoening is een aantal feiten benoemd, gerelateerd aan de APV, waarvoor een strafbeschikking kan worden opgelegd. Het gaat bijvoorbeeld om het, ongeacht de leeftijd, het verbod tot het bij zich hebben van drank in door de gemeente aangewezen gebieden. Daarnaast kan op basis van een aantal artikelen in de Alcoholwet alleen strafrechtelijk worden opgetreden door middel van het opmaken van een proces-verbaal.
In alle gevallen, met uitzondering van het strafrecht, is de burgemeester bevoegd tot opleggen van deze sancties.
Juridische procedures en mogelijke gevolgen
Tegen alle bestuursrechtelijke maatregelen, staan bezwaar en beroep open. Indien de vergunninghouder bezwaar indient, schorst dit de werking van het genomen bestuursrechtelijke besluit niet. De vergunninghouder kan dit toch via de Rechtbank vragen, door een voorlopige voorziening in te dienen bij de Rechtbank.
De burgemeester is het bevoegd bestuursorgaan met betrekking tot de Alcoholwet en eveneens voor het handhaven van het horeca-exploitatievergunningenregime. De burgemeester heeft ter uitvoering van deze bevoegdheid een sanctiestrategie vastgesteld. De sanctiestrategie bestaat uit deze beleidsregel en de bijgevoegde stappen- en sanctietabel. De sanctiestrategie en het stappenplan is afgestemd met de overige Zeeuwse gemeenten. Op die manier geldt een zo uniform mogelijk beleid en wordt de handhaafbaarheid (door de toezichthouders) en de rechtsgelijkheid (tussen exploitanten) bevorderd.
Met het vaststellen en het openbaar bekend maken van de sanctiestrategie is het voor iedereen duidelijk en kenbaar hoe de burgemeester de Alcoholwet en het horeca-exploitatiestelsel handhaaft. In het Preventie- en Handhavingsplan 2022-2025 wordt verder ingegaan op (het belang van) handhaving van de regelgeving op alcoholgebied.
In de bijlage is het stappenplan per mogelijke overtreding van de Alcoholwet en de APV opgenomen. Er wordt artikelsgewijs aangegeven welke handhavingsacties er worden genomen na de eerste tot en met de derde constatering van een bepaalde overtreding. Bij de eerste constatering volgt er veelal een schriftelijke of mondelinge waarschuwing met een herstelmogelijkheid. De Alcoholwet verbindt aan een aantal overtredingen directe (imperatieve) gevolgen.
Tot slot moet worden opgemerkt dat van de hierboven omschreven werkwijze kan worden afgeweken indien sprake is van een spoedeisend belang. Denk daarbij aan situaties dat de openbare orde, de gezondheid, en zedelijkheid in gevaar dreigen te komen. In dat geval wordt niet gewaarschuwd maar direct opgetreden. De burgemeester kan, in het belang van de openbare orde, veiligheid, zedelijkheid of gezondheid of in geval van bijzondere omstandigheden, voor één of meer horecabedrijven tijdelijk andere sluitingstijden vaststellen of tijdelijke sluiting bevelen. In dat geval is direct handhavend optreden tegen overtreding van dit bevel gewenst.
Deze beleidsregel treedt in werking met ingang van de dag na die van de bekendmaking.
Ondertekening
Hulst, 25 november 2021
De burgemeester van Hulst,
J.F. Mulder
Bijlage 1
Regelgeving |
Overtreding |
Toel. |
Stap 1 |
Stap 2 |
Stap 3 |
Art. 3 AHW Art. 2:25 APV |
Exploitatie inrichting zonder (rechtsgeldige) vergunning |
Aanzegging dat inrichting onmiddellijk moet worden gesloten |
Indien nog geopend: bestuursdwang door sluiten pand |
||
Art. 3 AHW Art 2:25 APV |
Exploitatie inrichting door nieuwe ondernemingsvorm waarvoor (nog) geen vergunning is verleend |
Indien vergunning mogelijk: begunstigingstermijn van 2 weken voor het indienen aanvraag. Als vergunning niet mogelijk blijkt: directe aanzegging tot sluiting |
Indien nog geopend: bestuursdwang door sluiten pand |
||
Art. 8 AHW |
Leidinggevende voldoet niet meer aan eisen |
Imperatieve sanctie art. 31 AHW |
Intrekken vergunning |
Indien nog geopend: bestuursdwang door sluiten pand |
|
Art. 10 AHW |
Inrichting voldoet niet meer aan eisen |
Imperatieve sanctie art. 31 AHW |
Intrekken vergunning |
Indien nog geopend: bestuursdwang door sluiten pand |
|
Art. 12, lid 1 en 2 AHW |
Verstrekking alcoholhoudende drank in een niet op de vergunning vermelde lokaliteit |
Indien vergunning mogelijk: begunstigingstermijn 2 weken voor het indienen aanvraag. |
Bestuurlijke boete. Afschrift politie |
Intrekken vergunning |
|
Art. 13, lid 1 AHW |
verstrekking alcohol in horecabedrijf voor gebruik elders dan ter plaatse |
hersteltermijn bieden van een week |
Bestuurlijke boete. Afschrift politie |
Intrekken vergunning |
|
Art. 13, lid 2 AHW |
Verstrekking alcohol in slijtersbedrijf voor gebruik ter plaatse |
hersteltermijn bieden van een week |
Bestuurlijke boete. Afschrift politie |
Intrekken vergunning |
|
Art. 14, lid 1 AHW |
Andere bedrijfsactiviteit in slijtersbedrijf |
Hersteltermijn bieden van een week |
Bestuurlijke boete. Afschrift politie |
Toepassen bestuursdwang |
|
Art. 14, lid 2 en 15, lid 1 AHW |
Kleinhandel in horecalokaliteit of terras |
Hersteltermijn bieden van een week |
Bestuurlijke boete. Afschrift politie |
Toepassen bestuursdwang |
|
Art. 16 AHW |
Verbod automatenverkoop alcohol |
Hotels uitgezonderd |
Hersteltermijn bieden van een week |
Bestuurlijke boete. Afschrift politie |
Toepassen dwangsom |
Art. 17 AHW |
Verstrekken alcoholhoudende drank anders dan in gesloten verpakking |
Geldt voor supermarkten / slijterijen |
Hersteltermijn bieden van een week |
Bestuurlijke boete. Afschrift politie |
Toepassen dwangsom |
Art. 18, lid 1 en 2 AHW |
Verkoop zwak-alcoholische drank voor gebruik elders dan ter plaatse, anders dan in slijters- of levensmiddelenbedrijf |
Hersteltermijn bieden van een week |
Bestuurlijke boete. Afschrift politie |
Toepassen dwangsom |
|
Art. 18, lid 3 AHW |
Geen onderscheid tussen alcohol en alcoholvrij in levensmiddelenbedrijf |
Hersteltermijn bieden van een week |
Bestuurlijke boete. Afschrift politie |
Toepassen dwangsom |
|
Art. 19, lid 1 AHW |
Bestelservice sterke drank, tenzij slijterij of partijcateringbedrijf |
Hersteltermijn bieden van een week |
Bestuurlijke boete. Afschrift politie |
Toepassen dwangsom |
|
Art. 19, lid 2 AHW |
Bestelservice zwak-alcoholische drank, tenzij uitzondering als bedoeld in art. 19, lid 2 |
Hersteltermijn bieden van een week |
Bestuurlijke boete. Afschrift politie |
Toepassen dwangsom |
|
Art. 20, lid 1 AHW |
Alcoholverkoop personen < 18 jaar |
Bestuurlijke boete. Afschrift politie |
Bestuurlijke boete + waarschuwing intrekken vergunning. Afschrift politie |
Intrekken vergunning |
|
Art. 20, lid 2 AHW |
Geen leeftijdscontrole ingeval van niet onmiskenbaar 18 jaar |
Bestuurlijke boete. Afschrift politie |
Bestuurlijke boete + waarschuwing intrekken vergunning. Afschrift politie |
Intrekken vergunning |
|
Art. 20, lid 3 AHW |
Niet duidelijk aangeven leeftijdsgrenzen |
Hersteltermijn bieden van een week |
Bestuurlijke boete. Afschrift politie |
Toepassen dwangsom |
|
Art. 20, lid 4 AHW |
Toelaten personen dronken of onder invloed van drugs |
Voornemen last onder dwangsom. Afschrift politie |
Opleggen last onder dwangsom. Afschrift politie |
Verbeuren innen dwangsom |
|
Art. 20, lid 5 AHW |
Personen dronken of onder invloed drugs aan het werk |
Voornemen last onder dwangsom. Afschrift politie |
Opleggen last onder dwangsom. Afschrift politie |
Verbeuren innen dwangsom |
|
Art. 20a, lid 3 AHW |
Verkoop op afstand |
Bestuurlijke boete |
|||
Art. 20a lid 4 AHW |
Leeftijdsverificatie verkoop op afstand |
Bestuurlijke boete |
|||
Art. 21 AHW |
Alcoholverstrekking als dat leidt tot verstoring openbare orde/veiligheid |
Direct toepassen bestuursdwang (sluiten verkooppunt, geen begunstigingstermijn) |
|||
Art. 22, lid 1 en 2 AHW |
Alcoholverstrekking in tankstations e.d. |
Bestuurlijke boete Afschrift politie |
Opleggen last onder dwangsom |
Verbeuren/ innen dwangsom |
|
Art. 24, lid 1 en 2 |
Geen leidinggevende aanwezig |
Bestuurlijke boete. Afschrift politie |
Bestuurlijke boete + Waarschuwen intrekking vergunning. Afschrift politie |
Intrekken vergunning |
|
Art. 24, lid 3 AHW |
Verkoop alcohol/dienst door personen < 16 jaar |
Bestuurlijke boete Afschrift politie |
Bestuurlijke boete + Waarschuwen intrekking vergunning. Afschrift politie |
Intrekken vergunning |
|
Art. 25, lid 1 AHW |
Aanwezigheid alcohol in voor publiek geopende ruimte |
Hersteltermijn bieden van een week |
Bestuurlijke boete Afschrift politie |
Bestuurlijke boete Afschrift politie |
|
Art. 25, lid 2 AHW |
Toelaten alcoholgebruik in publieke ruimte zonder rechtmatige uitoefening horecabedrijf |
Bestuurlijke boete Afschrift politie |
Bestuurlijke boete + waarschuwen intrekking vergunning |
Intrekken vergunning |
|
Art. 29, lid 3 AHW |
Vergunning niet aanwezig |
Hersteltermijn bieden van een week |
Bestuurlijke boete |
Dwangsompro-cedure |
|
Art. 30 AHW |
Geen melding wijziging inrichting |
Imperatieve intrekkingsgrond |
Intrekken vergunning |
||
Art. 30a, lid 1 AHW |
Geen melding nieuwe leidinggevende of doorhaling |
Imperatieve intrekkingsgrond |
Intrekken vergunning |
||
Art. 31, lid 1, AHW |
Gevaar openbare orde, veiligheid, zedelijkheid bij van kracht blijven vergunning |
Imperatieve intrekkingsgrond |
Intrekken vergunning |
||
Art. 31, lid 2 AHW |
Strijd met voorschriften of regels Alcoholwet |
Facultatieve intrekkingsgrond |
Schorsing vergunning |
Intrekken vergunning |
|
Art. 31, lid 3 AHW |
Art. 3 Wet Bibob en 3e weigering bijschrijving |
Facultatieve intrekkingsgrond |
Schorsing vergunning |
Intrekken vergunning |
|
Art. 35, lid 1 |
Verstrekken zwak-alcoholische drank zonder ontheffing |
Direct toepassen bestuursdwang (sluiting alcoholverkoop) |
|||
Art. 35, lid 2 AHW |
Niet voldoen aan voorschriften ontheffing |
Bestuursdwang met korte begunstigingstermijn |
Bestuursdwang (sluiting verkooppunt) |
||
Art. 35 lid 4, AHW |
Ontheffing niet aanwezig |
Hersteltermijn bieden |
Bestuursdwang |
PARACOMMERCIE |
|||||
Overtreding |
Toel. |
Stap 1 |
Stap 2 |
Stap 3 |
|
Art. 2, 3 en 4 PC- verordening |
Schenktijden |
Hersteltermijn bieden van een week |
Bestuurlijke boete+ waarschuwen intrekken vergunning |
Intrekken vergunning |
|
Art. 5 PC- verordening |
Schenken sterke drank |
Hersteltermijn bieden van een week |
Bestuurlijke boete+ waarschuwen intrekken vergunning |
Intrekken vergunning |
|
Art. 9 PC- verordening |
Prijsacties, alcoholspelletjes |
Hersteltermijn bieden van een week |
Bestuurlijke boete+ waarschuwen intrekken vergunning |
Intrekken vergunning |
|
Beleidsregels PC |
Niet houden aan voorschriften ontheffing |
Waarschuwing weigeren Volgende ontheffing |
Weigeren ontheffing |
||
Art. 9 AHW |
Ontbreken registratie barvrijwilligers of reglement |
Hersteltermijn bieden van twee weken |
Bestuurlijke boete+ waarschuwen intrekken vergunning |
Intrekken vergunning |
ALCOHOL MATIGING |
|||||
Overtreding |
Toel. |
Stap 1 |
Stap 2 |
Stap 3 |
|
Art. 25a AHW |
Niet houden aan verbod of beperkingen verordening |
Indien verordening is vastgesteld |
Hersteltermijn bieden van een week |
Bestuurlijke boete+ waarschuwen intrekken vergunning |
Intrekken vergunning |
Art. 25d AHW |
Happy-hours prijsacties |
Indien verordening is vastgesteld |
Bestuurlijke boete Afschrift politie |
Bestuurlijke boete + waarschuwen Intrekken vergunning |
Intrekken vergunning |
Art. 45 |
Alcohol in openbare ruimte personen < 18 jaar |
Strafrechtelijke afdoening |
APV |
|||||
Overtreding |
Toel. |
Stap 1 |
Stap 2 |
Stap 3 |
|
Voorschriften exploitatievergunning |
Voornemen last onder dwangsom |
Opleggen last onder dwangsom |
Verbeuren en innen dwangsom |
||
Art. 2:26 |
Leidinggevende voldoet niet (meer) aan eisen |
Intrekken vergunning |
|||
Art. 2:28 |
Handel in inrichting |
Voornemen last onder dwangsom |
Opleggen last onder dwangsom |
Verbeuren en innen dwangsom |
|
Art. 2:29 |
Overtreding sluitingstijden |
Voornemen last onder dwangsom |
Opleggen last onder dwangsom |
Verbeuren en innen dwangsom |
Ziet u een fout in deze regeling?
Bent u van mening dat de inhoud niet juist is? Neem dan contact op met de organisatie die de regelgeving heeft gepubliceerd. Deze organisatie is namelijk zelf verantwoordelijk voor de inhoud van de regelgeving. De naam van de organisatie ziet u bovenaan de regelgeving. De contactgegevens van de organisatie kunt u hier opzoeken: organisaties.overheid.nl.
Werkt de website of een link niet goed? Stuur dan een e-mail naar regelgeving@overheid.nl