Regeling vervallen per 01-01-2019

Regeling systematische personeelsbeoordeling gemeente Leek

Geldend van 01-01-2009 t/m 31-12-2018

Intitulé

Regeling systematische personeelsbeoordeling gemeente Leek

Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Leek;

B E S L U I T :

vast te stellen de Regeling systematische personeelsbeoordeling gemeente Leek.

Hoofdstuk I Algemene bepalingen

Artikel 1

Voor de toepassing van deze regeling wordt verstaan onder:

  • a.

    ambtenaar: degene die door de gemeente is aangesteld om in openbare dienst werkzaam te zijn;

  • b.

    functie: het samenstel van werkzaamheden door de ambtenaar te verrichten krachtens en overeenkomstig hetgeen hem of haar door het bevoegd gezag is opgedragen;

  • c.

    beoordelingstijdvak: een tijdvak van ten hoogste een jaar, direct voorafgaand aan het tijdstip van de beoordeling;

  • d.

    beoordelingsformulier: formulier volgens een door burgemeester en wethouders vastgesteld model, waarvan gebruik wordt gemaakt bij de beoordeling;

  • e.

    informatieformulier: formulier waarvan door de teamcoördinator c.q. opzichter gebruik gemaakt wordt ter informatieverstrekking.

Artikel 2

  • 1. De beoordeling van een ambtenaar betreft de wijze waarop deze zijn functie gedurende het beoordelingstijdvak heeft uitgeoefend, zulks tegen de achtergrond van aan de functievervulling redelijkerwijze te stellen eisen.

  • 2. De beoordeling wordt opgemaakt ten dienst van het personeelsbeleid in het algemeen en het bezoldigingsbeleid in het bijzonder.

  • 3. De procesbegeleiding van de personeelsbeoordeling berust bij het team Personeel en Organisatie van de bestuursdienst.

Hoofdstuk II Beoordelingsfrequentie

Artikel 3

  • 1. Er wordt ieder jaar een beoordeling opgemaakt.

  • 2. De beoordeling moet zijn vastgesteld twee maanden voor het moment waarop een periodieke verhoging of een andere rechtspositionele maatregel in het geding is. Daarbij moet rekening worden gehouden met het feit dat de beoordeling c.q. het beoordelingsgesprek en het jaarlijks te houden functioneringsgesprek qua tijdsafstand redelijk uit elkaar worden gehouden om beïnvloeding over en weer tot een minimum te beperken.

Hoofdstuk III Procedure

Artikel 4

  • 1. De beoordeling wordt uitgevoerd door de leidinggevende. Daarbij wordt gebruik gemaakt van het beoordelingsformulier.

  • 2. Het ingevulde beoordelingsformulier wordt ter kennis gebracht van de beoordeelde ambtenaar.

  • 3. Binnen twee weken na de uitreiking van het beoordelingsformulier vindt een beoordelingsgesprek plaats. Bij dit gesprek zijn aanwezig de leidinggevende en de beoordeelde ambtenaar.

  • 4. Tijdens het beoordelingsgesprek wordt door de leidinggevende een toelichting op de behaalde scores gegeven alsmede de beoordeling in algemene zin. Daarbij maakt de leidinggevende betrokkene tevens kenbaar welke informatie is verkregen via informanten als genoemd in artikel 5.

  • 5. Binnen twee weken na het beoordelingsgesprek wordt het beoordelingsformulier voor akkoord aangeboden aan de gemeentesecretaris.

  • 6. Het beoordelingsformulier wordt na ondertekening in handen gesteld van het team Personeel en Organisatie, die voor archivering in het personeelsdossier zal zorg dragen. Zowel beoordelaar als ambtenaar ontvangen een afschrift.

Hoofdstuk IV Informant

Artikel 5

  • 1. De leidinggevende wordt voor het opmaken c.q. vaststellen van de beoordeling geïnformeerd door een informant (teamcoördinator of opzichter). De informant verstrekt de informatie schriftelijk aan de leidinggevende.

Hoofdstuk V Slotbepalingen

Artikel 6

  • 1. Burgemeester en wethouders beslissen in gevallen waarin deze regeling niet of niet in redelijkheid voorziet.

  • 2. Deze regeling, welke kan worden aangehaald als "Regeling systematische personeelsbeoordeling", treedt in werking met ingang van 1 januari 2009.

  • 3. Gelijktijdig wordt per 1 januari 2009 wordt de Regeling systematische Personeelsbeoordeling 1998 d.d. 1 januari 1998 ingetrokken.

Ondertekening

Leek, 18 maart 2008.
Burgemeester en wethouders van Leek,
  
B.C. Hoekstra, burgemeester H.K. Hofman, secretaris