Permanente link
Naar de actuele versie van de regeling
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR693932
Naar de door u bekeken versie
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR693932/1
Regeling vervallen per 16-05-2023
Deelverordening Energiekosten MKB & Maatschappelijke Organisaties gemeente Nunspeet 2023
Geldend van 03-04-2023 t/m 15-05-2023
Intitulé
Deelverordening Energiekosten MKB & Maatschappelijke Organisaties gemeente Nunspeet 2023Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Nunspeet;
overwegende dat,
- de provincie Gelderland uit het ‘Gelders Winterfonds’ aan de gemeente Nunspeet een subsidiebedrag van € 134.384 beschikbaar heeft gesteld om daarmee financiële steun te bieden aan maatschappelijke organisaties en MKB-ondernemingen die door de hoge energielasten in problemen zijn gekomen of dreigen te komen;
- de gemeente Nunspeet deze provinciale gelden graag wil aanwenden voor de aangegeven doelgroep en daarvoor een aantal criteria en regels wil vaststellen;
gelet op titel 4.2 van de Algemene wet bestuursrecht en artikel 2, tweede lid en artikel 4 van de Algemene subsidieverordening Nunspeet 2019;
b e s l u i t vast te stellen de:
Deelverordening Energiekosten MKB & Maatschappelijke Organisaties gemeente Nunspeet 2023
Artikel 1. Begripsomschrijving
- a.
ASV: Algemene subsidieverordening Nunspeet 2019.
- b.
College: het college van burgemeester en wethouders.
- c.
De-minimisverordening: een uitzonderingsbepaling volgens de Europese regelgeving voor het geven van staatssteun.
- d.
Energiekosten: kosten voor elektriciteit en gas.
- e.
Maatschappelijke organisatie: organisatie zijnde een stichting of vereniging, zonder winstoogmerk, die activiteiten op het gebied van sport, bewegen, cultuur, welzijn en/of ontmoeting, die gevestigd is in de gemeente Nunspeet of daar haar activiteiten uitvoert.
- f.
MKB: een organisatie die valt onder het midden- en kleinbedrijf (maximaal 250 fte in dienst (meerdere medewerkers kunnen 1 fte vervullen) én een netto omzet heeft van maximaal € 50 miljoen en/of een balanstotaal van maximaal € 43 miljoen).
- g.
Ondernemer/Onderneming: bedrijf welke staat ingeschreven bij de Kamer van Koophandel (KvK) en één of meer ondernemingen gevestigd heeft in de gemeente Nunspeet waarin totaal per onderneming twee tot vijftig personen -inclusief eigena(a)r(en)- werkzaam zijn.
- h.
Staatssteun: het direct of indirect verstrekken van financiële steun aan ondernemingen door de overheid, in dit geval gemeente Nunspeet.
- i.
Voorschotnota: de maandelijkse nota die de ondernemer of maatschappelijke organisatie van haar energieleverancier(s) ontvangt.
Artikel 2. Reikwijdte regeling
- 1.
Het bepaalde in deze regeling is enkel van toepassing op de verstrekking van een subsidie op aanvraag door het college voor activiteiten vallend onder het in artikel 3 beschreven doel.
- 2.
Op de subsidieverstrekking op grond van deze regeling zijn de bepalingen van de Algemene subsidieverordening Nunspeet 2019 van toepassing.
Artikel 3. Doel
Deze deelverordening heeft als doel om in de gemeente Nunspeet gevestigde en werkzame MKB-ondernemers en maatschappelijke organisaties met een hoge energierekening op korte termijn te ondersteunen door het verstrekken van een tegemoetkoming in de energiekosten. Deze regeling dient om de gestegen energiekosten eenmalig te compenseren voor de periode oktober 2022 tot en met maart 2023 voor MKB-ondernemers en maatschappelijke organisaties die in financiële problemen komen of dreigen te komen.
Artikel 4. Subsidieaanvrager
De subsidieaanvrager moet voldoen aan de volgende voorwaarden:
- a.
De organisatie is een maatschappelijke organisatie (een stichting of vereniging of andere instelling zonder winstoogmerk die een maatschappelijk doel nastreeft) of de organisatie valt onder het midden- en kleinbedrijf (maximaal 250 fte in dienst (meerdere medewerkers kunnen 1 fte vervullen) én heeft een netto omzet van maximaal € 50 miljoen en/of een balanstotaal van maximaal € 43 miljoen).
- b.
De organisatie is geen filiaal van een landelijke keten.
- c.
De organisatie staat ingeschreven bij de Kamer van Koophandel.
- d.
De organisatie is gevestigd in de gemeente Nunspeet en maakt gebruik van een gebouw / accommodatie in de gemeente Nunspeet.
- e.
De organisatie heeft een eigen energierekening voor het gebouw/accommodatie waar de activiteiten worden uitgevoerd (op naam van de betreffende (rechts)persoon).
- f.
ZZP’ers en eenmansbedrijven moeten een eigen energierekening op naam van het bedrijf hebben en dit bedrijf mag niet gevestigd zijn op hun woonadres.
- g.
De organisatie had in 2022 en 2023 (of een gedeelte daarvan) een variabel energiecontract (organisaties met nog een vast contract hebben geen last van de hogere energieprijzen).
- h.
De organisatie moet verklaren dat zij redelijkerwijs alle mogelijke inspanningen heeft verricht om het energiegebruik te verlagen.
Artikel 5. Subsidiabele activiteiten
- 1.
De volgende activiteit komt voor subsidie in aanmerking:
- a.
eenmalige subsidie voor de hogere energiekosten in de winterperiode van oktober 2022 tot en met maart 2023.
- a.
- 2.
Het subsidiebedrag wordt als volgt berekend:
- a.
Het verschil tussen de energiekosten in de maanden oktober 2021 tot en met maart 2022 en de maanden oktober 2022 tot en met maart 2023 met een maximum van € 5.000 voor het MKB en van € 10.000 voor een maatschappelijke organisatie.
- b.
Voor ondernemingen wordt gerekend met de notabedragen exclusief BTW. Voor maatschappelijke organisaties worden de notabedragen inclusief BTW gebruikt in de berekening.
- a.
Artikel 6. Subsidieaanvraag
Voor de subsidieaanvraag gelden de volgende eisen:
- 1.
De organisatie moet om in aanmerking te komen voor een subsidie een door de gemeente beschikbaar gesteld aanvraagformulier indienen;
- 2.
In het geval de aanvrager in de gemeente Nunspeet meerdere panden heeft waarin hij zijn activiteiten uitoefent, dient hij voor ieder pand (energieaansluiting) een separate subsidieaanvraag in te dienen;
- 3.
Op grond van artikel 7, zevende lid, van de ASV, bepaalt het college dat de aanvrager bij de aanvraag van subsidie de volgende gegevens indient:
- a.
een kopie van de inschrijving bij de Kamer van Koophandel. Voor ondernemers geldt dat op de inschrijving het aantal werkzame personen herkenbaar moet zijn en moet blijken dat het bedrijfspand gelegen is binnen de gemeente Nunspeet;
- b.
een kopie van een variabel energiecontract;
- c.
een kopie van de energienota’s van de maanden oktober 2021 tot en met maart 2022 en die van oktober 2022 tot en met maart 2023:
- d.
indien aanvrager een leverancier voor gas en een andere leverancier voor elektriciteit heeft, overlegt aanvrager van beide leveranciers de gevraagde nota’s. In geval van twee leveranciers worden de bedragen bij elkaar opgeteld;
- e.
voor MKB-ondernemingen: een naar waarheid ingevulde de-minimisverklaring.
- a.
Artikel 7. Weigeringsgronden
Onverminderd het bepaalde in artikel 5 en artikel 10 van de ASV wordt de subsidie in ieder geval geweigerd als:
- 1.
de activiteiten niet binnen de doelstelling en reikwijdte van deze regeling passen;
- 2.
de aanvraag wordt ingediend door een persoon die geen maatschappelijke organisatie of onderneming vertegenwoordigt;
- 3.
de aanvrager haar (bedrijfs)activiteiten (tijdelijk) stillegt of heeft gelegd (om energie te besparen);
- 4.
subsidieverstrekking in strijd is met de de-minimisverordening van de Europese Unie.
- 5.
Geen subsidie wordt verleend indien er door de organisatie voor de betreffende periode een beroep is of kon worden gedaan op een andere regeling of voorziening voor het compenseren van de sterk gestegen energielasten.
Artikel 8. Indieningstermijn
De aanvraag voor subsidie kan worden ingediend vanaf 3 april tot en met 15 mei 2023. Aanvragen die na 15 mei 2023 worden ingediend, worden niet meer in behandeling genomen.
Artikel 9. Maximaal subsidiebedrag per aanvraag
Per aanvraag wordt maximaal € 5.000 subsidie aan een MKB-onderneming en maximaal € 10.000 aan een maatschappelijke organisatie verleend.
Artikel 10. Beoordelen subsidieaanvraag
De aanvragen worden in behandeling genomen op volgorde van datum van ontvangst van de volledige aanvraag.
Artikel 11. Besluitvorming
Bij de besluitvorming geldt de volgende procedure:
- 1.
Wanneer aanvragen voldoen aan de eisen uit de Algemene wet bestuursrecht, de ASV en deze deelverordening, wordt de subsidie op basis daarvan vastgesteld. Er vindt geen verantwoording achteraf plaats.
- 2.
Wanneer de aanvrager krachtens artikel 4:5 van de Algemene wet bestuursrecht de gelegenheid heeft gehad de aanvraag aan te vullen, geldt als datum van ontvangst van de aanvraag de datum waarop de aanvraag volledig is aangevuld.
Artikel 12. Subsidieplafond
- 1.
Het subsidieplafond voor deze regeling wordt vastgesteld op: € 134.384.
- 2.
Bij overschrijding van het subsidieplafond vanwege het aantal aanvragen of vanwege het totaalbedrag dat wordt aangevraagd, wordt het bedrag dat per goedgekeurde aanvraag wordt uitgekeerd verlaagd met een zodanig (voor alle aanvragers gelijk) percentage dat het totaalbudget van € 134.384 niet wordt overschreden.
Artikel 13. Inwerkingtreding
Deze deelverordening treedt inwerking per 3 april 2023 en treedt uitwerking per 16 mei 2023.
Artikel 14. Hardheidsclausule
Burgemeester en wethouders kunnen bepalingen in deze deelverordening in individuele gevallen buiten toepassing laten of daarvan afwijken voor zover de toepassing van die bepalingen voor de subsidieaanvrager of -ontvanger gevolgen zou hebben die onevenredig zijn in verhouding tot de met de betrokken bepalingen te dienen doelen.
Artikel 15. Citeertitel
Deze regeling wordt aangehaald als ‘Deelverordening Energiekosten MKB & Maatschappelijke Organisaties gemeente Nunspeet 2023’.
Ondertekening
Aldus vastgesteld door het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Nunspeet in de vergadering van 21 maart 2023.
Het college van burgemeester en wethouders,
de burgemeester, C.W.J. Blom
de secretaris, mr. A. Heijkamp
Ziet u een fout in deze regeling?
Bent u van mening dat de inhoud niet juist is? Neem dan contact op met de organisatie die de regelgeving heeft gepubliceerd. Deze organisatie is namelijk zelf verantwoordelijk voor de inhoud van de regelgeving. De naam van de organisatie ziet u bovenaan de regelgeving. De contactgegevens van de organisatie kunt u hier opzoeken: organisaties.overheid.nl.
Werkt de website of een link niet goed? Stuur dan een e-mail naar regelgeving@overheid.nl