Beleidsregels nieuwbouw, uitbreiding en aanpassing van sociaal culturele accommodaties

Geldend van 14-08-2009 t/m heden

Intitulé

Beleidsregels nieuwbouw, uitbreiding en aanpassing van sociaal culturele accommodaties

  Doelstelling van de subsidie:

  • 1.

    Het behouden en versterken van de leefbaarheid en sociale cohesie in dorpen of kernen door het zorgdragen voor voldoende veilige en goed bereikbare sociaal-culturele accommodaties;

  • 2.

    Het geschikt maken van sociaal-culturele accommodaties voor multifunctioneel gebruik.

 

Procedure:

Aanvraag subsidie

Een aanvraag voor investeringssubsidie sociaal-culturele accommodaties moet vóór 1 januari van het jaar voorafgaand aan het jaar van realisatie van de plannen binnen zijn bij de gemeente.

Indien de aanvraag onvolledig is meldt het college dit vóór 15 januari aan de aanvrager.

Vóór 1 februari moeten de ontbrekende gegevens worden ingediend bij de gemeente.

Indien de ontbrekende gegevens niet vóór 1 februari binnen zijn meldt het college de aanvrager binnen 4 weken dat de aanvraag niet in behandeling wordt genomen.

Vóór 8 februari is er gelegenheid voor een aanpassing/toelichting van de aanvraag.

 

Beoordeling aanvraag

Indien de aanvraag compleet en tijdig binnen is toetst de betrokken ambtenaar deze aan de gestelde voorwaarden in de Algemene subsidieverordening en de Beleidsregels sociaal-culturele centra. Vervolgens verzamelt en verwerkt de betrokken ambtenaar alle aanvragen in een jaarlijks investeringsprogramma sociaal-culturele accommodaties.

Vóór 1 maart wordt het investeringsprogramma voorgelegd aan het college aangevuld met een ambtelijk advies betreffende instemming/afwijzing/prioritering.

In mei stelt de raad na inhoudelijke en financiële afweging de keuzes omtrent het investeringsprogramma op hoofdlijnen vast in de kadernota. Tijdens de vaststelling van de gemeentebegrotingvindt in november de definitieve besluitvorming plaats over de aanvragen en prioritering die in de kadernota zijn opgenomen.

 

Bij de aanvraag dienen de volgende gegevens te worden overlegd:

  • 1.

    een nauwkeurige omschrijving van de bestemming van de investering voorzien van:

  • -          een tekening (huidige en nieuwe situatie)

  • -          een bouwtechnische omschrijving of een bestek

  • 2.

    begroting met toelichting op de kosten van de investering;

  • 3.

    het dekking- en financieringsplan van de investering;

  • 4.

    een onderbouwing waarom de gewenste nieuwbouw, uitbreiding of aanpassing voor een langere periode noodzakelijk is (bijvoorbeeld het aantal uren toekomstig gebruik, de doelgroep waarom men zich wil richten, de normering die er (eventueel) aan ten grondslag ligt etc.);

  • 5.

    in geval van nieuwbouw of uitbreiding de te verwachten gebruiksbezetting van de te stichten accommodatie;

  • 6.

    een afschrift van de oprichtingsakte of de statuten van de aanvrager;

  • 7.

    de resultatenrekening en balans van het voorgaande verenigings- of kalenderjaar;

  • 8.

    meerjaren exploitatiebegroting van de te realiseren accommodatie inclusief een meerjarenonderhoudsplan;

  • 9.

    een inventarisatie van financiële mogelijkheden vanuit fondsenwerving en subsidiemogelijkheden vanuit het Rijk en de provincie Overijssel.

Subsidieverlening

Het college informeert de aanvrager uiterlijk zes weken na vaststelling van de kadernota over de besluitvorming in de kadernota.

De aanvrager ontvangt na uiterlijk zes weken na vaststelling van de begroting een beschikking.

Het college kan de besluitvorming met opgave van redenen uiterlijk acht weken verdagen.

 

Subsidievaststelling

Voor de subsidievaststelling zijn de voorwaarden zoals beschreven voor incidentele subsidie in artikel 16, 17, 18 en 19 uit de Algemene Subsidieverordening van toepassing.

 

Aanvullend hierop geldt dat als de investering gerealiseerd wordt tegen een lager of hoger bedrag dan het bedrag benoemd in de beschikking, bij de definitieve vaststelling van de subsidie wordt uitgegaan van het in de beschikking aangegeven bedrag. Indien de werkelijke investering dus lager uitvalt dan begroot door zelfwerkzaamheid of sponsoring, komt de besparing ten gunste van de aanvrager.

 

Subsidiabele kosten:

  • 1.

    Subsidiabel zijn investeringskosten voor nieuwbouw, uitbreiding en aanpassing van sociaal-culturele accommodaties die de gemeente noodzakelijk acht voor de uitvoering van sociaal-culturele activiteiten binnen de gemeentegrenzen. Hierbij wordt uitgegaan van het principe ‘sober en doelmatig’.

  • 2.

    Sociaal-culturele accommodaties zijn accommodaties waar ‘ontmoeting’ als primaire functie centraal staat als en waar activiteiten plaatsvinden vanuit een sociaal-culturele grondslag om de sociale cohesie te bevorderen.

  • 3.

    Een investering kan bijvoorbeeld van toepassing zijn op:

  • -          ontvangstruimte/ garderobe;

  • -          activiteitenruimte, media-bibliotheekruimte, ruimte voor peuterspeelzaalwerk, theaterzaal;

  • -          vergaderruimte;

  • -          horecagelegenheid (keuken/bar);

  • -          toiletruimte;

  • -          verwarmingsinstallaties t.b.v. deze ruimten;

  • -          etc.

  • 4.

    De kosten van nieuwbouw, uitbreiding of aanpassing van sociaal-culturele accommodaties worden zover als mogelijk gefinancierd met behulp van rijkssubsidies, provinciale subsidies en/of fondsen. Indien er geen of onvoldoende financiering/subsidiemogelijkheden zijn kan de gemeente een bijdrage/subsidie beschikbaar stellen.

  • 5.

    De gemeente neemt, na aftrek van rijkssubsidies, provinciale subsidies en middelen uit fondsenwerving, 100% van de investeringskosten in sociaal-culturele accommodaties in gemeentelijk eigendom voor rekening.

  • 6.

    Investeringen in sociaal-culturele accommodaties in eigendom van een stichting zijn (na aftrek van rijkssubsidies, provinciale subsidies en middelen uit fondsenwerving) subsidiabel voor ten hoogste 1/3 van de kosten.

  • Ten minste 2/3 deel van de investering wordt opgebracht door de aanvrager.

  • De aanvrager kan de inbreng uit eigen middelen beperken door zelfwerkzaamheid en/of waar mogelijk een beroep te doen op sponsoren.

  • 7.

    Investeringen in sociaal-culturele accommodaties in privaat eigendom (bijvoorbeeld een woningcorporatie) zijn in beginsel niet subsidiabel. De gemeente kan in bijzondere gevallen afwijken van deze bepaling indien betreffende investering noodzakelijk of van zeer groot belang is voor de maatschappelijke omgeving en zonder gemeentelijke subsidie niet haalbaar is, bijvoorbeeld in geval van realisatie van (grootschalige) multifunctionele accommodaties waarbij verschillende samenwerkingspartners betrokken zijn. De gemeente zal in dat geval altijd maatwerk toepassen binnen de geldende wet- en regelgeving over staatssteun. Ook stemt de gemeente in dat geval de hoogte van de subsidie af op de eisen die de gemeente stelt aan ‘maatschappelijke huurprijzen’.

  • 8.

    Niet subsidiabel zijn:

  • -          onderhoud- en renovatiekosten;

  • -          inrichtingskosten (zonwering, verlichtingsapparatuur, vloerbedekking, geluidsinstallatie, tapinstallatie, wandbekleding, alarmering etc.);

  • -          de kosten van luxe voorzieningen die naar oordeel van het college niet noodzakelijk zijn voor het dagelijkse gebruik van de accommodatie.

  • 9.

    Er is sprake van ‘aanpassing’ van een sociaal culturele accommodatie in geval van/indien:

  • -          de accommodatie anders niet geschikt is voor het uitoefenen van de beoogde functie(s);

  • -          verbouwing wordt beoogd om een dislocatie te kunnen afstoten;

  • -          functieverandering van ruimten wordt beoogd;

  • -          voorzieningen wenselijk zijn in verband met eisen voortkomend uit de wet- en regelgeving;

  • -          vervanging van een oliegestookte verwarmingsinstallatie;

  • -          aanbrengen van een traplift bij meerlaagse sociaal culturele accommodaties.

  • 10.

    Voor investeringen in nieuwbouw, uitbreiding en aanpassing van sporthallen/sportzalen/gymzalen die onder één dak zijn gecombineerd met sociaal-culturele accommodaties (inpandig) zijn de “beleidsregels nieuwbouw, uitbreiding en aanpassing sportaccommodaties” van toepassing.

 

Subsidievorm:

Incidentele subsidie

 

Grondslagen voor de berekening van de subsidie:

Uitgangspunt voor de berekening van de subsidie betreft het offertebedrag.

De regelgeving voor aanbesteding wordt hierbij nageleefd.

Aanvullende voorwaarden voor het verlenen/vaststellen van de subsidie

  • 1.

    De aanvraag moet passen binnen gemeentelijk vastgesteld beleid en kaders.

  • 2.

    Uitgangspunt is dat gebruikers uitwijken naar een andere (commerciële) zaalaanbieder indien de beschikbare ruimte van de sociaal-culturele accommodaties ontoereikend is. 

  • 3.

    Daar waar de beschikbare ruimte van de sociaal-culturele accommodaties ontoereikend is en gebruikers genoodzaakt zijn uit te wijken naar een andere (commerciële) zaalaanbieder, zal de gemeente ter compensatie van de extra kosten voor de betreffende gebruikers (verenigingen/organisaties zonder winstoogmerk) een compensatie van de extra huurkosten beschikbaar stellen. De hoogte van de financiële compensatie wordt jaarlijks bepaald bij de vaststelling van de gemeentebegroting op basis van marktconforme huurkosten.

  • 4.

    Bij nieuwbouw of uitbreiding moet een inventarisatie hebben plaatsgevonden naar mogelijkheden voor clustering en multifunctioneel gebruik, waarbij het aantal benodigde m2 tot een minimum wordt beperkt (geen exclusief gebruik, maar samen delen van de accommodatie en het combineren van verschillende functies).

  • 5.

    Indien er sprake is van een aanvraag voor uitbreiding dient er voldoende ruimte te zijn bij het complex waar de uitbreiding dient plaats te vinden.

  • 6.

    Een aanvraag voor nieuwbouw moet passen binnen het geldende bestemmingsplan. Indien een aanvraag niet past binnen het geldende bestemmingsplan beoordeelt de gemeente of vrijstelling van het bestemmingsplan wenselijk en haalbaar is.

  • 7.

    De te realiseren accommodatie moet goed bereikbaar en veilig zijn.

  • 8.

    De te realiseren accommodatie moet toegankelijk zijn voor mensen met een beperking;

  • 9.

    Er is een redelijke mate van zekerheid dat de exploitatie van de accommodatie zonder verdere bijdrage van de gemeente verzekerd is.

  • 10.

    Uitvoering van de nieuwbouw, uitbreiding of aanpassing van gemeentelijke sociaal-culturele accommodaties vindt plaats door of onder toezicht van de gemeente.

  • 11.

    Uitvoering van de nieuwbouw, uitbreiding of aanpassing van niet-gemeentelijke sociaal-culturele accommodaties vindt plaats in onderling overleg met de gemeente.

Aanvrager:

Rechtspersonen zonder winstoogmerk die statutair gevestigd zijn in de gemeente Olst-Wijhe. (eigenaren en gebruikers van sociaal-culturele accommodaties)

Subsidieplafond:

Het subsidieplafond is het in de gemeentebegroting opgenomen bedrag.

 

Bijzonderheden:

  • 1.

    Het college beschikt negatief op de aanvraag indien met de aanschaf en/of realisatie is gestart voordat het college heeft besloten tot het verstrekken van een investeringssubsidie sociaal-culturele accommodaties.

  • 2.

    Het college verstrekt na het besluit tot subsidieverlening een voorschot van 80% op de totaal te verlenen subsidie. De resterende 20% wordt verstrekt nadat de aanvrager aantoonbaar heeft gemaakt dat alle benodigde financieringsmiddelen (vanuit de aanvrager, sponsoren, fondsen etc.) beschikbaar zijn.

  • 3.

    Wanneer het gebruik van de accommodatie geheel of gedeeltelijk wordt onttrokken aan de bestemming op grond waarvan de bijdrage is verleend, kan het college de subsidie geheel of gedeeltelijk terug vorderen.