Regeling vervallen per 20-07-2016

Organisatieverordening van de raad van de gemeente Pijnacker-Nootdorp 2007

Geldend van 06-12-2012 t/m 19-07-2016

Intitulé

Organisatieverordening van de raad van de gemeente Pijnacker-Nootdorp 2007

De raad van de gemeente Pijnacker-Nootdorp;

gezien het voorstel van de fractievoorzitters van 20 december 2006;

gelet op de artikelen 107,107a, 107e en 155a van de Gemeentewet;

gelet op de Collectieve Arbeidsvoorwaardenregeling / Pijnackers-Nootdorpse Uitwerkingsovereenkomst (CAR/PNUWO);

gezien het besluit d.d. 27 februari 2003 artikelen 1 en 2 inzake de benoeming van de griffier en diens plaatsvervanger;

besluit:

vast te stellen de volgende verordening:

Organisatieverordening van de raad van de gemeente Pijnacker-Nootdorp 2007.

HOODSTUK 1 ALGEMEEN

Artikel 1.1. Begripsomschrijvingen

In deze verordening wordt verstaan onder:

  • a.

    ambtelijke organisatie: de ambtelijke ondersteuning van het college bestaande uit de gemeentesecretaris met de hem ten dienste staande organisatorische eenheden;

  • b.

    beheer: de zorg voor het dagelijks functioneren en de instandhouding van de griffie, of een onderdeel daarvan;

  • c.

    bestuur: de raad, het college en de burgemeester, ieder voor zover zijn bevoegdheid strekt;

  • d.

    bestuurlijke organisatie van de raad: de raad en de door hem ingestelde commissies;

  • e.

    college: het college van burgemeester en wethouders;

  • f.

    griffie: de griffier en de ambtelijke ondersteuning van de bestuurlijke organisatie van de raad;

  • g.

    griffier: de ambtenaar zoals bedoeld in artikel 107 van de Gemeentewet;

  • h.

    raadscommissie: een door de raad ingestelde commissie die de besluitvorming van de raad kan voorbereiden en met het college of met de burgemeester kan overleggen.

HOOFDSTUK 2 BESTUURLIJKE ORGANISATIE VAN DE RAAD

Artikel 2.1 Raadscommissies

De instelling, de samenstelling, werkterrein en werkwijze van raadscommissies worden geregeld in de Verordening Raadscommissies 2006.

Artikel 2.2 Het Presidium

  • 1.

    Er is een Presidium. Het taakveld van het presidium omvat het doen van inhoudelijke voorstellen.

  • 2.

    Het Presidium bestaat uit de fractievoorzitters van de in de Raad aanwezige fracties, de voorzitter en de plaatsvervangend voorzitter van de Raad. De Griffier is in elke vergadering van het Presidium aanwezig, tenzij gesproken wordt over het functioneren van personen.

  • 3.

    De fractievoorzitters wijzen elk een lid van de eigen fractie aan als plaatsvervanger.

  • 4.

    De leden hebben elk één stem in het Presidium. De voorzitter van de Raad heeft geen stemrecht met betrekking tot het gestelde in artikel 2.2.1. lid 1 sub a.

  • 5.

    De voorzitter van het Presidium kan voorstellen de gemeentesecretaris uit te nodigen voor een vergadering van het Presidium.

  • 6.

    Het Presidium wijst zelf uit zijn midden een voorzitter en een plaatsvervangend voorzitter voor het Presidium aan.

Artikel 2.3 Agendacommissie

  • 1.

    Er is een agendacommissie.

  • 2.

    De agendacommissie bestaat uit de voorzitters van de raadscommissies, de voorzitter en de vice-voorzitter van de raad. De griffier is in elke vergadering van de agendacommissie aanwezig.

  • 3.

    De leden van de agendacommissie wijzen uit hun midden de plaatsvervangende voorzitters van de raadscommissies aan.

  • 4.

    De agendacommissie heeft tot taak het voorlopig vaststellen van de agenda’s van de raadscommissies en de Raad.

  • 5.

    De voorzitter van de agendacommissie kan voorstellen de gemeentesecretaris uit te nodigen voor een vergadering van de agendacommissie.

  • 6.

    De leden hebben elk één stem in de agendacommissie.

  • 7.

    De plaatsvervangend voorzitter van de raad is tevens voorzitter van de agendacommissie en het plaatsvervangend voorzitterschap van de agendacommissie wordt door de voorzitter van de raad vervuld.

Artikel 2.4 Onderzoekscommissie

De instelling van een onderzoekscommissie als bedoeld in artikel 155a van de Gemeentewet wordt per apart voorstel geregeld.

Artikel 2.5 De voorzitter

De burgemeester is voorzitter van de raad. Het werkterrein en werkwijze worden geregeld in het Reglement van orde van de gemeenteraad.

HOOFDSTUK 2A WERKGEVERSCOMMISSIE

Artikel 2A.1 Taken en bevoegdheden

  • 1.

    De werkgeverscommissie oefent het werkgeverschap uit ten aanzien van de griffier en de overige op de griffie werkzame ambtenaren, zoals deze door de raad aan haar zijn gedelegeerd.

  • 2.

    Tot de bevoegdheid van de werkgeverscommissie behoren ook de voorbereiding en uitvoering van de overige tot het werkgeverschap van de raad behorende besluiten en regelingen.

  • 3.

    De werkgeverscommissie kan de aan haar overgedragen bevoegdheden ten aanzien van het griffiepersoneel mandateren aan de griffier.

Artikel 2A.2 Samenstelling

  • 1.

    De leden van de werkgeverscommissie worden door de raad uit zijn midden benoemd voor de duur van de zittingsperiode van de raad.

  • 2.

    Het lidmaatschap van de werkgeverscommissie eindigt:

    • a.

      op eigen verzoek met een schriftelijke mededeling aan de raad;

    • b.

      indien het lid aftreedt als lid van de raad;

    • c.

      indien de raad van oordeel is dat het lid niet langer geschikt is de functie van lid van de werkgeverscommissie te vervullen.

  • 3.

    De voorzitter van de raad kan de werkgeverscommissie gevraagd en ongevraagd van advies voorzien.

  • 4.

    De werkgeverscommissie benoemt uit haar midden een voorzitter.

Artikel 2A.3 Werkwijze

  • 1.

    De voorzitter draagt zorg voor:

    • a.

      het tijdig en periodiek bijeenroepen van de commissie;

    • b.

      het leiden van vergaderingen;

    • c.

      het doen naleven van deze verordening;

    • d.

      het ondertekenen van besluiten van de commissie;

    • e.

      de uitvoering van de besluiten van de commissie;

    • f.

      communicatie met de griffier en indien nodig andere medewerkers van de griffie.

  • 2.

    De werkgeverscommissie vergadert ten minste tweemaal per jaar en voorts zo vaak als door de werkgeverscommissie nodig wordt geacht.

  • 3.

    De griffier of een door de griffier aangewezen functionaris staat de werkgeverscommissie indien nodig ter zijde.

  • 4.

    Besluiten worden genomen bij meerderheid van stemmen, en alleen indien minimaal de helft van het aantal leden aanwezig is.

  • 5.

    De griffie(r) draagt zorg voor het opstellen van een besluitenlijst van elke vergadering, welke in de eerstvolgende vergadering wordt vastgesteld.

Artikel 2A.4 Beslotenheid

  • 1.

    De vergaderingen van de commissie worden in het belang als bedoeld in artikel 10, tweede lid, onder e of f van de Wet Openbaarheid van bestuur in beslotenheid gehouden.

  • 2.

    De agenda, stukken en besluitenlijsten van de commissie zijn openbaar tenzij de commissie beslist dat op basis van artikel 10 van de Wet openbaarheid van bestuur geheimhouding moet worden opgelegd.

  • 3.

    Indien een raadslid de stukken als bedoeld in het tweede lid wil inzien kan hij daartoe een verzoek indienen bij de voorzitter van de werkgeverscommissie. De voorzitter weigert een verzoek alleen als sprake is van strijd met het openbaar belang.

Artikel 2A.5 Verantwoording

  • 1.

    De werkgeverscommissie brengt met inachtneming van het bepaalde in artikel 2A.4 jaarlijks schriftelijk verslag uit aan de raad van haar werkzaamheden en bevindingen.

HOOFDSTUK 3 GRIFFIE

Artikel 3.1 Algemene ondersteuning

De griffie ondersteunt de griffier, de raad en de voorzitter van de raad in de uitvoering van hun werkzaamheden.

HOOFDSTUK 4 DE GRIFFIER

Artikel 4.1 Beheer

  • 1.

    Voor het verrichten van uitvoerende werkzaamheden op het gebied van financieel beheer, personeelsbeheer, rechtspositie van ambtenaren en raadsleden, informatievoorziening, bibliotheekzorg en juridische dienstverlening, maakt de griffier afspraken met de secretaris of een door hem aan te wijzen ambtenaar;

  • 2.

    Voor dienstverlening op het terrein van huisvesting, automatisering en overige facilitaire dienstverlening maakt de griffier, op basis van een dienstverleningscontract, afspraken met de secretaris of een door hem aan te wijzen ambtenaar.

Artikel 4.2 Algemene ondersteuning

De griffier draagt zorg voor een goede en doelmatige ondersteuning van de leden van de raad en de leden van de raadscommissies.

Artikel 4.3 Agendering

De griffier ondersteunt de raad en zijn commissies bij het vaststellen van de agenda van de raads- en commissievergaderingen.

Artikel 4.4 Bijstand raads- en commissievoorzitter

  • 1.

    De griffier staat de voorzitter van de raad terzijde bij zijn zorg voor een goede voorbereiding en een goed verloop van de vergaderingen van de raad.

  • 2.

    De griffier staat de voorzitters van de raadscommissies ter zijde bij hun zorg voor een goede voorbereiding en een goed verloop van de vergaderingen van de raadscommissies.

Artikel 4.5 Vergaderingen van de raad en raadscommissies

  • 1.

    De griffier is aanwezig bij de raads- en commissievergaderingen en draagt zorg voor een goede en tijdige verslaglegging van de vergaderingen.

  • 2.

    De griffier draagt zorg voor de verzending van de voorlopige agenda, notulen en overige stukken aan raadsleden.

  • 3.

    De griffier koppelt binnen 36 uur na afloop van de desbetreffende vergaderingen de resultaten schriftelijk terug naar de secretaris.

Artikel 4.6 Ondersteuning van het Presidium

Indien het Presidium aanvullende ondersteuning behoeft, draagt de griffier in overleg met de voorzitter er zorg voor dat deze gegeven wordt.

Artikel 4.7 Ondersteuning agendacommissie

De griffier is aanwezig bij de vergaderingen van de agendacommissie en draagt zorg voor het vastleggen van de voorlopige agenda van de raad en de raadscommissies.

Artikel 4.8 Ondersteuning onderzoekscommissie

Indien de raad een onderzoekscommissie als bedoeld in artikel 155a van de Gemeentewet instelt, ondersteunt de griffier deze commissie.

Artikel 4.9 Ambtelijke bijstand

De ambtelijke bijstand voor leden van de raad wordt geregeld in de Verordening op de ambtelijke bijstand en fractieondersteuning.

Artikel 4.10 Verhindering en vervanging

Indien de griffier verhinderd is zijn ambt te vervullen, doet deze daarvan tijdig mededeling aan de voorzitter van het Presidium. In zijn vervanging wordt voorzien door de plaatsvervangend griffier.

Artikel 4.11 Niet voorzienbare zaken

In alle gevallen waarin deze verordening niet voorziet, pleegt de griffier voor zover nodig overleg met de voorzitter van het Presidium.

HOOFDSTUK 5 SLOTBEPALINGEN

Artikel 5.1 Inwerkingtreding en citeerbepaling

  • 1.

    Deze verordening kan worden aangehaald als “Organisatieverordening van de raad van de gemeente Pijnacker-Nootdorp 2006” en treedt in werking op 21 december 2006.

  • 2.

    Deze verordening zal één jaar na inwerkingtreding worden geëvalueerd.

  • 3.

    De “Organisatieverordening van de raad van de gemeente Pijnacker-Nootdorp”, vastgesteld op 25 maart 2004, alsmede de nummers 3 t/m 7 van het raadsbesluit van 27 februari 2003 worden ingetrokken.

Ondertekening

Vastgesteld in de openbare vergadering van 21 december 2006
De griffier, De voorzitter,

HOOFDSTUKGEWIJZE TOELICHTING BIJLAGE

HOOFDSTUK 1. ALGEMEEN

In dit hoofdstuk zijn de diverse gebruikte begripsomschrijvingen nader gedefinieerd.

HOOFDSTUK 2. BESTUURLIJKE ORGANISATIE VAN DE RAAD

Dit hoofdstuk geeft een overzicht van organen van de raad van de gemeente Pijnacker-Nootdorp, zoals de raadscommissies, het Presidium, de agendacommissie en de onderzoekscommissie. De tekst van de Agendacommissie komt overeen met hetgeen is opgenomen in de “Verordening Raadscommissies 2006”.

Het taakveld van het presidium kan worden samengevat als: het doen van inhoudelijke voorstellen.

Ten aanzien van de taken van het Presidium kunnen deze worden samengevat in twee hoofdtaken:

  • a.

    Het doen van inhoudelijke voorstellen

  • b.

    Het werkgeversschap van de Raad

Ad. a.

Het Presidium houdt zich binnen deze taken bezig met het doen van inhoudelijke voorstellen, voorbereid door of in ieder geval in overleg met de griffie, over zaken die specifiek aan de raad zijn en die als zodanig ook door het Presidium richting commissie en raad dienen te worden gebracht en verdedigt.

Daarbij gaat het om:

  • a.

    De Organisatieverordening van de Raad

  • b.

    Reglement van Orde voor de vergadering van de Raad (art. 16 GW)

  • c.

    Instellen rekenkamerfunctie (hoofdstuk IVa GW)

  • d.

    Instelling raadscommissies (hoofdstuk V GW)

  • e.

    Initiatief tot voorstel invoering zgn burgerinitiatief(verordening)

  • f.

    Voorlichtingsbeleid raad (eventueel gemandateerd aan Griffier

  • g.

    Verordening op de ambtelijke bijstand (art. 33 GW)

  • h.

    Handvest actieve informatieplicht (art. 169 GW)

  • i.

    Verordening op de controle (art. 213 GW)

  • j.

    Keuze van de programma’s in de begroting (art. 189 GW)

daarnaast tevens:

Monitoren nevenfuncties raadsleden, Wethouders en Burgemeester (art. 12, lid 2, art. 41 b en art. 67 GW)

Zorg voor naleving gedragscode bestuurlijke integriteit (art. 15 lid 3, art. 41 c en art. 69 lid 2 GW).

Zorgdragen voor adequate verdediging van raadsvoorstellen voor zover niet voorbereid door college, bijvoorbeeld op het terrein van communicatie of ter uitvoering van een raadsprogramma.

Daarnaast dient het Presidium ook als een overlegplatform in vooral politiek gevoelige kwesties.

Ten aanzien van de hierboven genoemde voorstellen onder g tot en met j krijgt het College de gelegenheid wensen en bedenkingen in te brengen alvorens de voorstellen ter besluitvorming aan de Raad worden voorgelegd.

HOOFDSTUK 2A. WERKGEVERSCOMMISSIE

Dit hoofdstuk omschrijft de samenstelling, taken, bevoegdheden en werkwijze van de werkgeverscommissie. De werkgeverscommissie is een commissie van de raad en bestaat derhalve louter uit raadsleden. De burgemeester is geen lid van de commissie. Hij/Zij heeft geen stem in de besluitvorming van de commissie, maar heeft, gezien zijn dagelijkse ervaring met de werkzaamheden van de griffie(r), een adviseursrol (gevraagd en ongevraagd).

Gezien de wettelijke bepalingen opgenomen in de Gemeentewet kunnen de volgende bevoegdheden niet worden gedelegeerd en blijven deze in handen van de raad:

  • 1.

    De benoeming, schorsing en het ontslag van de griffier;

  • 2.

    De vervanging van de griffier

  • 3.

    De vaststelling van de organisatieverordening, de verordening op de werkgeverscommissie en de instructie voor de griffier

De werkgeverscommissie kan een deel van haar taken en bevoegdheden mandateren aan de griffier. Het gaat dan bijvoorbeeld om zaken als werving, selectie en benoeming van griffiemedewerkers, vakantie en verlof, beoordeling en beloning en eventuele disciplinaire maatregelen ten aanzien van deze medewerkers.

HOOFDSTUK 3. GRIFFIE

Dit hoofdstuk beschrijft de taken en verplichtingen van de griffie en heeft uiteraard een nauwe relatie met taken en bevoegdheden van de raad en het Presidium.

HOOFDSTUK 4. GRIFFIER

Verzoeken voor incidentele beheersmatige ondersteuning door de ambtelijke organisatie dienen altijd via de gemeentesecretaris te lopen.

Verzoeken voor dienstverlening op het gebied van huisvesting, automatisering en overige facilitaire zaken kan, op basis van een dienstverleningscontract, lopen eveneens via de secretaris. In de praktijk zal deze een ambtenaar aanwijzen die de griffier zal bijstaan.

De griffier is in zijn ondersteunende functie het eerste aanspreekpunt voor de raad en commissies. Voor inhoudelijke vragen, die beantwoord moeten worden door het college, communiceert hij uitsluitend met de gemeentesecretaris als hoofd van de ambtelijke organisatie. Uiteraard geschiedt de terugkoppeling vanuit de ambtelijke organisatie via de gemeentesecretaris naar de griffier.

Bewust wordt uitsluitend gesproken over "ondersteuning". Dit ter voorkoming van misverstanden over de rol in het duale stelsel van het college, waarbij ingevolge artikel 160 lid 1b van de Gemeentewet het college in ieder geval bevoegd is "beslissingen van de raad voor te bereiden en uit te voeren, tenzij bij of krachtens de wet de burgemeester hiermee is belast".

Uiteraard is het de raad gegeven om op eigen initiatief voorstellen in te dienen. E.e.a. is geregeld in artikel 147a van de Gemeentewet en in het Reglement van orde van de gemeenteraad. Ook burgers hebben het recht onderwerpen op de raadsagenda te plaatsen. Hiervoor de is Regeling burgerinitiatief Pijnacker-Nootdorp vastgesteld. De griffier biedt daarbij zonodig bijstand.

De ondersteuning van het Presidium geschiedt door de griffier, tenzij gesproken wordt over het functioneren van de griffier.

De vervanging van de griffier bij afwezigheid is geregeld in het raadsbesluit van 27 februari 2003 door de benoeming van een plaatsvervanger.

Indien noodzakelijk kan de raad uit de ambtelijke organisatie een vervanger van de griffier benoemen.

HOOFDSTUK 5.

Dit hoofdstuk behoeft geen toelichting.