Permanente link
Naar de actuele versie van de regeling
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR621454
Naar de door u bekeken versie
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR621454/1
Fiscale Beleidsregels
Geldend van 18-02-2019 t/m heden
Intitulé
Fiscale BeleidsregelsBurgemeester en wethouders van de gemeente Roosendaal;
gelet op artikel 18 van de Financiële Verordening Roosendaal 2017 en titel 4.3 van de Algemene wet bestuursrecht;
BESLUITEN
vast te stellen de Fiscale beleidsregels.
Inleiding
De gemeenteraad heeft in artikel 18 van de Financiële Verordening van de gemeente Roosendaal 2017 de zorg voor de financiële organisatie opgedragen aan het college van burgemeester en wethouders. Onder andere met onderstaande fiscale beleidsregels wordt hier invulling aan gegeven.
1.Definitie fiscaal beleid en de reikwijdte van dit begrip
Fiscaal Beleid
Fiscaal beleid wordt gedefinieerd als de wijze waarop de gemeente Roosendaal invulling geeft aan de rechten en verplichtingen die ontstaan op grond van nationale en internationale fiscale wetgeving.
Reikwijdte fiscaal beleid
Het fiscaal beleid zoals omschreven in deze regeling heeft betrekking op wetgeving op het gebied van Rijksbelastingen inclusief het BTW-compensatiefonds.
2.Fiscaal beleid
De gemeente stelt zich op als een integere overheidsinstantie en streeft naar het indienen van aanvaardbare aangiften1 . Als overheidsinstantie heeft de gemeente Roosendaal een maatschappelijke functie waarbij een goede reputatie van belang is. Hierbij hoort een terughoudend fiscaal beleid, waar geen ruimte is voor kunstmatige constructies met als enige doel het besparen van belastingen zonder dat er zakelijke gronden voor aanwezig zijn. Bij een optreden als integere overheid past ook geen fiscale grensverkenning2.
De gemeente is zich ervan bewust dat fiscale planning3 ook kansen biedt om binnen bestaande wet- en regelgeving belastinglasten te verminderen. De gemeente Roosendaal zal zich hierbij bewust zijn van haar maatschappelijke positie en geen gebruik maken van een agressieve belastingplanning (hiermee wordt o.a. bedoeld dat er geen constructies in het leven worden geroepen).
3. Risicomanagement
De gemeente wenst haar risico´s in algemene zin te beperken. Deze risico’s kunnen van financiële aard zijn maar kunnen uiteindelijk ook leiden tot imagoschade. Daarom zorgt de gemeente voor een systeem van interne beheersing en van interne en externe controle. Het fiscaal deel van dit systeem is een Tax Control Framework (hierna: TCF). De gemeente ontwikkelt een TCF vanuit de opgestelde fiscale beleidsregels met als doel het indienen van aanvaardbare aangiften. Of het TCF voldoende is, zal steeds opnieuw moeten blijken uit regelmatige interne en externe controles. Mocht blijken dat de maatregelen onvoldoende zijn dan zal het Tax Control Framework verder doorontwikkeld moeten worden. Deze cyclus van activiteiten moet zorgen voor het indienen van aanvaardbare aangiften.
4. Horizontaal Toezicht /Belastingdienst
De Belastingdienst heeft als één van haar taken om toe te zien op een juiste toepassing van fiscale regelgeving. Daarvoor heeft zij meerdere toezichtvormen ter beschikking. Horizontaal toezicht is een vorm van toezicht waarbij de Belastingdienst een grote verantwoordelijkheid neerlegt bij de belastingplichtige. Bij deze vorm van toezicht dient de belastingplichtige te laten zien, dat zij zodanig fiscaal in control is, dat zij in staat is om aanvaardbare aangiften in te dienen. De Belastingdienst zal haar toezicht aanpassen aan de mate waarin de fiscale processen op orde zijn. Bij een optimale werking van een TCF zal de Belastingdienst zich kunnen beperken tot het toezicht op het bestaan en de werking van de ingeregelde processen. De gemeente Roosendaal streeft naar een zo optimaal mogelijk TCF met als doel het aangaan van Horizontaal Toezicht met de Belastingdienst.
5. Fiscale werkgroep
Recent is het initiatief genomen tot de oprichting van een fiscale werkgroep. Deze werkgroep heeft als taak te bewaken dat in het fiscale besluitvormingsproces de hierboven genoemde fiscale beleidsregels worden toegepast. Onderwerpen die daarvoor aanleiding geven zullen door de werkgroep leden worden ingebracht in het fiscale werkgroep overleg. De werkgroep kan vervolgens onderwerpen ter besluitvorming voorleggen aan het college. Het gaat hierbij om onderwerpen waarbij discussie kan ontstaan over de vraag of sprake is van een (kunstmatige) constructie; fiscale grensverkenning dan wel of sprake is van een acceptabele fiscale planning.
De fiscale werkgroep coördineert de opbouw van het TCF. Een optimaal TCF zal leiden tot aanvaardbare aangiften en aangepast toezicht door de Belastingdienst (Horizontaal Toezicht).
Deze regeling treedt in werking op de derde dag na bekendmaking in het Gemeenteblad.
Ondertekening
Aldus besloten door burgemeester en wethouders van Roosendaal op 12 februari 2019,
de secretaris, de burgemeester,
Ziet u een fout in deze regeling?
Bent u van mening dat de inhoud niet juist is? Neem dan contact op met de organisatie die de regelgeving heeft gepubliceerd. Deze organisatie is namelijk zelf verantwoordelijk voor de inhoud van de regelgeving. De naam van de organisatie ziet u bovenaan de regelgeving. De contactgegevens van de organisatie kunt u hier opzoeken: organisaties.overheid.nl.
Werkt de website of een link niet goed? Stuur dan een e-mail naar regelgeving@overheid.nl