Permanente link
Naar de actuele versie van de regeling
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR697207
Naar de door u bekeken versie
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR697207/1
Aanwijzingsbesluit locaties ondergrondse containers Groeneweg te Schagen
Geldend van 13-06-2023 t/m heden
Intitulé
Aanwijzingsbesluit locaties ondergrondse containers Groeneweg te SchagenHet College van burgemeester en wethouders van de gemeente Schagen
Overwegende dat;
- •
de gemeenteraad van de gemeente Schagen bij raadsbesluit van 2 april 2019 heeft besloten tot de Afvalstoffenverordening gemeente Schagen 2019 (hierna: Afvalstoffenverordening);
- •
het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Schagen (hierna: het college) op grond van artikel 9 van de Afvalstoffenverordening de bevoegdheid heeft aan te wijzen met behulp van welk al dan niet van gemeentewege verstrekt inzamelmiddel of met behulp van welke inzamelvoorziening de inzameling van een bepaalde categorie huishoudelijke afvalstoffen ten behoeve van de gebruiker van een perceel plaatsvindt;
- •
het college eerder op basis van dit artikel op 12 april 2019 het Uitvoeringsbesluit Afvalstoffenverordening gemeente Schagen 2019 (hierna: Uitvoeringsbesluit) bekend heeft gemaakt;
- •
het college in artikel 4 onder a. van het Uitvoeringsbesluit voor restafval van huishoudens (onder andere) een verzamelcontainer als inzamelvoorziening heeft aangewezen;
- •
de gemeenteraad bij raadsbesluit van 11 mei 2021 kennis heeft genomen van het Afval & recycleplan gemeente Schagen 2021 – 2025 (hierna: Afval & recycleplan), welke vervolgens op 13 januari 2022 is bekendgemaakt;
- •
Uit paragraaf 5.1 van het Afval & recycleplan voortvloeit dat binnen de bebouwde kom het plaatsen van ondergrondse restafvalcontainers wordt voortgezet;
- •
artikel 9 van de Afvalstoffenverordening in combinatie met artikel 4 van het Uitvoeringsbesluit de basis vormt voor het aanwijzen van locaties voor een ondergrondse inzamelvoorziening. Deze aanwijzing plaatsvindt via een zogenaamd aanwijzingsbesluit van het college;
- •
bij het bepalen van de locaties voor de ondergrondse verzamelcontainers de navolgende randvoorwaarden worden gehanteerd:
- 1.
Streven is een maximale loopafstand van 275 meter van een perceelgrens tot de inzamelvoorziening. Met de facilitering van waardevolle (hoofd)afvalstromen (GFT, OPK en PMD) aan huis, is een loopafstand voor restafval van maximaal 275 meter redelijk en billijk. Enerzijds heeft een dergelijke loopafstand positief effect op het juiste scheidingsgedrag, anderzijds is de afstand ook weer niet onoverkomelijk. In uitzonderlijke situaties is het mogelijk om een (ondergrondse) verzamelcontainer te plaatsen op een locatie, waarbij de loopafstand groter is. Het gaat dan bijvoorbeeld om locaties die moeilijk toegankelijk zijn voor een inzamelvoertuig, locaties die verkeersonveilige situaties opleveren, locaties in ruim opgezette wijken of locaties waarbij het in verband met de grondgesteldheid of lintbebouwing niet mogelijk is om rekening te houden met een kortere loopafstand.
- 2.
Ongeveer 75-100 huishoudens maken gebruik van een (ondergrondse) verzamelcontainer. Het onderlinge netwerk van de diverse (ondergrondse) verzamelcontainers moet, kijkend naar de loopafstanden en het aantal woonhuisaansluitingen, met elkaar in balans zijn.
- 3.
Containerlocaties moeten goed en veilig bereikbaar zijn voor bewoners; voetgangers, minder validen en fietsers.
- 4.
De containerlocatie is voor de inzamelaar voldoende bereikbaar en toegankelijk. Achteruitrijden met het inzamelvoertuig wordt vermeden. Inzamelvoertuigen moeten veilig kunnen stoppen om de (ondergrondse) verzamelcontainers te legen. Tijdens het legen van de (ondergrondse) verzamelcontainers mogen er geen ontoelaatbare verkeersonveilige situaties of verkeersstremmingen optreden.
- 5.
De mogelijkheid tot parkeren wordt zoveel mogelijk gerespecteerd en aantasting van het groen wordt zoveel mogelijk beperkt. Er worden in principe geen bomen gekapt.
- 6.
Bij het bepalen van de containerlocaties wordt onderzoek gepleegd naar de aanwezigheid van ondergrondse obstakels, zoals kabels en leidingen en bovengrondse obstakels, zoals lichtmasten, verkeersborden e.d. Het omleggen van kabels en leidingen wordt zoveel mogelijk vermeden. Voor het verplaatsen van lichtmasten en verkeersborden bestaan er meer mogelijkheden.
- 7.
De situering van de (ondergrondse) verzamelcontainer moet in beginsel passen binnen het straatbeeld. Daarbij worden (ondergrondse) verzamelcontainers zoveel mogelijk buiten eventuele zichtlijnen van woningen geplaatst. Wel is enige mate van sociale controle op de locatie zeer gewenst, dit om vandalisme en bijplaatsingen tegen te gaan.
- 8.
De containerlocatie is gelegen in/op openbaar gebied. Voor de afstand tussen een (ondergrondse) verzamelcontainer en de voorgevel van een woning geldt een minimum afstand van drie meter. Met deze minimale afstand wordt voorkomen dat bewoners niet worden geconfronteerd met vandalisme of bijplaatsingen direct naast of zelfs tegen de gevel.
- 1.
- •
Aan de hand van deze randvoorwaarden hebben wij de voorlopige locaties bepaald en deze op de website van Schagen gepubliceerd. Bewoners zijn vervolgens uitgenodigd voor een informatieavond waar deze locaties zijn gepresenteerd. Bewoners konden vervolgens reageren op de locaties middels zienswijzen. De binnengekomen zienswijzen zijn betrokken in het uiteindelijke besluit. Een overzicht van de binnengekomen zienswijzen en onze antwoorden staan in de bij dit besluit behorende bijlage ‘Overzicht en beantwoording zienwijzen’;
- •
alles afwegende komt het college tot het volgende besluit.
Besluit
Het college besluit tot het plaatsen van 19 ondergrondse afvalcontainers (OC's) op de locaties zoals in de bijgevoegde situatietekeningen zijn aangegeven.
Situatietekening
Zie ‘bijlage Toekomstige Situatie’
Bezwaar
Op grond van de Algemene wet bestuursrecht kan een belanghebbende tegen dit besluit een bezwaarschrift indienen bij ons college. De termijn voor het indienen van een bezwaarschrift bedraagt zes weken. Deze termijn vangt aan op de dag na de dag waarop dit besluit is gepubliceerd.
Het bezwaarschrift moet ondertekend zijn en dient in ieder geval te bevatten:
- •
de naam en het adres van de indiener;
- •
de dagtekening;
- •
een aanduiding/omschrijving van het besluit waartegen bezwaar wordt gemaakt;
- •
de gronden van het bezwaar.
U stuurt het bezwaarschrift aan het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Schagen, Postbus 8, 1740 AA, Schagen.
Het indienen van een bezwaarschrift schorst niet de werking van het besluit waartegen het gericht is. Op grond van artikel 8:81 van de Algemene wet bestuursrecht kan aan de voorzieningenrechter van de Rechtbank Haarlem verzocht worden een voorlopige voorziening te treffen, indien "onverwijlde spoed, gelet op de betrokken belangen, dat vereist". U kunt alleen een voorlopige voorziening vragen aan de voorzieningenrechter van de rechtbank als ook een bezwaarschrift wordt ingediend. Het verzoek om een voorlopige voorziening moet gericht worden aan: De voorzieningenrechter van de Rechtbank Noord-Holland, sector Bestuursrecht, Postbus 1621, 2003 BR Haarlem.
Ondertekening
Namens burgemeester en wethouders van de gemeente Schagen
De heer K. Talsma
Projectleider
Team Ruimtelijke projecten
Datum 30 mei 2023
Bijlage Toekomstige Situatie
Bijlage Overzicht en beantwoording zienwijzen
Locatie S01 – Frans Halsstraat -Jan Steenstraat
Ontvangen zienswijze:
Op deze locatie zijn geen zienswijzen ingebracht.
Conclusie:
De voorgenomen locatie blijft ongewijzigd
Locatie S02 – Frans Halsstraat - Nicolaas Maesstraat
Ontvangen zienswijze:
Naam: (indiener zienswijze) (zie ook S03)
Straat en postcode: Joh. Vermeerstraat (huisnummer indiener zienswijze) 17 41 KK
De afstand vanuit de Vermeerstraat naar deze 2 locaties is te ver. Wordt er geen rekening gehouden met ouderen? Halverwege de V.straat kan ook een container komen.
Conclusie:
De OC’s liggen binnen de normering van 275 m. De locatie conflicteert daarmee niet met de randvoorwaarden en kan gewoonweg geplaatst worden.
Ontvangen zienswijze (ontvangen via mail, zie bijlage):
Naam: (indiener zienswijze)
Straat en postcode: Frans Halsstraat (huisnummer indiener zienswijze) 1741 KB
We hebben in het verleden jaar of 2 geleden met de Gemeente Schagen contact gehad, omdat we interesse hebben on de grond naast ons huis te huren of te kopen. Toen werd ons verteld dat het niet mogelijk was, omdat jullie groen willen houden. Nu wordt misschien ook een gedeelte groen weggehaald, en dat is een teleurstelling voor ons.
De reden van huren of kopen was voornamelijk dat wij erg last hebben van naaktslakken. Die vreten onze mooie tuin op en soms kruipen zij binnen in ons huis. Nu is er sprake van een ondergrondse container op die plek, waar wij ons weer bezorgd om maken. Onder andere om ongedierte: zoals vliegen en ook stank overlast.
Onze graag: is het mogelijk om een ondergrondse container nog te verplaatsen. Bijvoorbeeld bij het begin van de Johan Vermeer straat daar zijn de huizen ver van die plek.
Conclusie:
Er is geen alternatieve locatie beschikbaar voor deze OC, reden hiervoor zijn o.a. de bestaande K&L die op de alternatieve locatie in de weg liggen. En de OC voldoet aan de gestelde randvoorwaarden. De locatie conflicteert daarmee niet met de randvoorwaarden en kan gewoonweg geplaatst worden.
Locatie S03 – Rembrandtlaan
Ontvangen zienswijze:
Naam: (indiener zienswijze) (zie ook S02)
Straat en postcode: Joh. Vermeerstraat (huisnummer indiener zienswijze) 17 41 KK
De afstand vanuit de Vermeerstraat naar deze 2 locaties is te ver. Wordt er geen rekening gehouden met ouderen? Halverwege de V.straat kan ook een container komen.
Conclusie:
De OC’s liggen binnen de normering van 275 m. De locatie conflicteert daarmee niet met de randvoorwaarden en kan gewoonweg geplaatst worden.
Locatie S04 – Rozenlaan
Ontvangen zienswijze:
Op deze locatie zijn geen zienswijzen ingebracht.
Conclusie:
De voorgenomen locatie blijft ongewijzigd
Locatie S08 – Wilgenlaan - Goudenregenstraat
Ontvangen zienswijze:
Naam: (indiener zienswijze)
Straat en postcode: Doornenhof (huisnummer indiener zienswijze) 1741ZG
Te Ver.
Conclusie:
De OC’s liggen binnen de normering van 275 m. De locatie conflicteert daarmee niet met de randvoorwaarden en kan gewoonweg geplaatst worden.
Locatie S09 – Platanenweg
Ontvangen zienswijze:
Naam: (indiener zienswijze)
Straat en postcode: Iepenlaan (huisnummer indiener zienswijze)
Dit is een heel druk kruispunt.
Bewoners gaan daar stoppen met de auto om afval te dumpen.
De wijk heeft 2 ingangen (platanenweg / Berkenweg)
2/3 gebruikt de Platanweg.
Ik voorzie daar ongevallen.
Conclusie:
De voorgenomen locatie van de OC wordt als gevolg van de zienswijze gewijzigd naar de locatie zoals aangegeven op de onderstaande foto.
Locatie S11 – Abeelstraat - Esdoornstraat
Ontvangen zienswijze:
Op deze locatie zijn geen zienswijzen ingebracht.
Conclusie:
De voorgenomen locatie blijft ongewijzigd
Locatie S12 – Essenlaan - Notenhof
Ontvangen zienswijze:
Naam: (indiener zienswijze)
Straat en postcode: Essenlaan (huisnummer indiener zienswijze) 1741VL
Locatie voor ondergrondse container is niet goed gekozen,
Komt op de hoek Essenlaan – Notenhof
- -
Verkeersveiligheid
- -
Onoverzichtelijke kruising
- -
In een bocht
- -
Wordt hard gereden
- -
Veel loop verkeer door mensen die zakken gaan legen.
Conclusie:
Er is geen alternatieve locatie beschikbaar voor deze OC, reden hiervoor zijn o.a. de bestaande K&L die op de alternatieve locatie in de weg liggen. En de OC voldoet aan de gestelde randvoorwaarden. De locatie conflicteert daarmee niet met de randvoorwaarden en kan gewoonweg geplaatst worden.
Ontvangen zienswijze:
Naam: (indiener zienswijze)
Straat en postcode: Notenhof (huisnummer indiener zienswijze)
1 container is te weinig voor zo’n groot gebied.
Plaats meer bakken en er komt minder rotzooi naast de bakken
Conclusie:
Er is vastgesteld dat het aantal woonhuisaansluitingen gemiddelde per OC onder de 100 ligt. Daarom worden er geen extra OC’s geplaatst.
Locatie S13 – Iepenlaan
Ontvangen zienswijze:
Naam: (indiener zienswijze)
Straat en postcode: Iepenlaan (huisnummer indiener zienswijze) 1741TB
Wij vinden de locatie van S13 erg ongelukkig gekozen vlak achter onze tuin (nr. (huisnummer buren indiener zienswijze)) en bij de buren op (huisnummer buren indiener zienswijze) zelfs tegen de schutting aan
We maken ons zorgen om de overlast Geluid, stank, troep, drukte, troep in de bosschage, auto die staan te draaien
Conclusie:
De voorgenomen locatie van de OC wordt als gevolg van de zienswijze gewijzigd naar de locatie zoals aangegeven op de foto op de volgende pagina.
Ontvangen zienswijze:
Naam: (indiener zienswijze)
Straat en postcode: Iepenlaan (huisnummer indiener zienswijze)
Niet met de plek eens ! Staat ingetekend op mijn erfgrens, tuin Waar wij veel zitten. Of heel dichtbij
Conclusie:
De voorgenomen locatie van de OC wordt als gevolg van de zienswijze gewijzigd naar de locatie zoals aangegeven op de onderstaande foto.
Locatie S14 – Haagbeukstraat - Berkenweg
Ontvangen zienswijze:
Op deze locatie zijn geen zienswijzen ingebracht.
Conclusie:
De voorgenomen locatie blijft ongewijzigd
Locatie S15 – Meidoornstraat - Kastanjestraat
Ontvangen zienswijze:
Naam: (indiener zienswijze)
Straat en postcode: Kastanjestraat (huisnummer indiener zienswijze) 1741 WN Bas S15 staat absoluut verkeerd tegen de grens van de bewoners van het hoekhuis Kastanjestraat / Meidoornstraat
Conclusie:
De voorgenomen locatie van de OC wordt als gevolg van de zienswijze gewijzigd naar de locatie zoals aangegeven op de foto op de volgende pagina.
Ontvangen zienswijze:
Naam: (indiener zienswijze)
Straat en postcode: Kastanjestraat (huisnummer indiener zienswijze) 1741 WN
Locatie bak S15 maar de overkant in de Meidoornstraat !
Aanbieden vuil geen 24 uur ! BV tussen 23.00 en 07.00 uur geen stort
Conclusie:
De voorgenomen locatie van de OC wordt als gevolg van de zienswijze gewijzigd naar de locatie zoals aangegeven op de onderstaande foto.
Ontvangen zienswijze:
(indiener zienswijze) (zie ook S16)
Seringenhof (huisnummer indiener zienswijze) 1741 WB
Samenvatting zienswijze (gehele zienswijze in bijlage):
- -
Loopafstanden te lang
- -
Te weinig OC’s graag meer plaatsen.
Conclusie:
- -
De OC’s liggen binnen de normering van 275 m. De locatie conflicteert daarmee niet met de randvoorwaarden en kan gewoonweg geplaatst worden.
- -
Er is vastgesteld dat het aantal woonhuisaansluitingen gemiddelde per OC onder de 100 ligt. Daarom worden er geen extra OC’s geplaatst.
Locatie S16 – Meidoornstraat - Populierenlaan
Ontvangen zienswijze:
(indiener zienswijze) (zie ook S15)
Seringenhof (huisnummer indiener zienswijze) 1741 WB
Samenvatting zienswijze (gehele zienswijze in bijlage):
- -
Loopafstanden te lang
- -
Te weinig OC’s graag meer plaatsen.
Conclusie:
- -
De OC’s liggen binnen de normering van 275 m. De locatie conflicteert daarmee niet met de randvoorwaarden en kan gewoonweg geplaatst worden.
- -
Er is vastgesteld dat het aantal woonhuisaansluitingen gemiddelde per OC onder de 100 ligt. Daarom worden er geen extra OC’s geplaatst.
Locatie S17 – Populierenlaan - Eikenweg
Ontvangen zienswijze:
Op deze locatie zijn geen zienswijzen ingebracht.
Conclusie:
De voorgenomen locatie blijft ongewijzigd
Locatie S18 – A. Mauvestraat - Sportlaan
Ontvangen zienswijze:
Naam: (indiener zienswijze)
Straat en postcode: A. Mauvestraat (huisnummer indiener zienswijze)
Restafvalcontainerspunt hoek A. Mauvestraat - Sportlaan
- 1.
Alle huidige bewoners van de Sportlaan beschikken al over Een inzamelpunt voor restafval
- 2.
Toekomstige gebruikers van het geplande punt zijn allemaal woonachtig aan de A. Mauvestraat en Sierkersstraat.
Al deze mensen moeten hier een drukke en soms gevaarlijke T-splitsing oversteken --> onnodig risico
Zie daar ook de ouderen gaan met rollator en stok ?
Conclusie:
De voorgenomen locatie van de OC wordt als gevolg van de zienswijze gewijzigd naar de locatie zoals aangegeven op de foto op de volgende pagina.
Ontvangen zienswijze:
Naam: (indiener zienswijze)
Straat en postcode: A. Mauvestraat (huisnummer indiener zienswijze)
Waarom S18 op een hele druk kruispunt/T splitsing
Gevaarlijke situatie: veel verkeer,: auto’s Vrachtwagens, fietssers
Conclusie:
De voorgenomen locatie van de OC wordt als gevolg van de zienswijze gewijzigd naar de locatie zoals aangegeven op de onderstaande foto.
Ontvangen zienswijze:
Naam: (indiener zienswijze)
Straat en postcode: A. Mauvestraat (huisnummer indiener zienswijze)
Waarom op een druk kruispunt (Sportlaan / Mauvestraat)
Er rijden ambulances/vrachtwagens/bussenTATa.
Mensen rijden te hard, steken weinig tot niet handen (vingers) knipperlichten uit.
Mensen brengen met de auto zak(ken) weg Blijven daar staan
Ronduit gezegd: het is een gevaarlijke kruising en dat wordt alleen maar meer.
Conclusie:
De voorgenomen locatie van de OC wordt als gevolg van de zienswijze gewijzigd naar de locatie zoals aangegeven op de onderstaande foto.
Locatie S25 – Lijsterbesstraat - Beukenlaan
Ontvangen zienswijze:
Naam: (indiener zienswijze)
Straat en postcode: Lijsterbesstraat (huisnummer indiener zienswijze) 1741 SN
Locaties S18, S24 en S25 zitten relatief dicht bij elkaar. Er wonen vrij veel ouder mensen in de Lijsterbesstraat, wij doen ook de container van onze buurvrouw van nr. 20 van 95 jaar.
Conclusie:
Er wordt een extra OC geplaatst, deze wordt op Locatie S32 geplaatst in de Lijsterbesstraat.
Ontvangen zienswijze:
Naam: (indiener zienswijze)
Straat en postcode: Prunusstraat (huisnummer indiener zienswijze) 1741 SP
De steeg loop bij ons niet door (achterom) dus moeten wij met vuilnis door de voordeur niet ideaal !!
Conclusie:
Er wordt een extra OC geplaatst, deze wordt op Locatie S32 geplaatst in de Lijsterbesstraat.
Locatie S26 – A. Mauvestraat - A. Schelfhoutstraat
Ontvangen zienswijze:
Naam: (indiener zienswijze)
Straat en postcode: A. mauvesstraat (huisnummer indiener zienswijze) 1741 JJ
De Ondergrondse container staat te dicht bij,3.7 meter vanaf onze erfgrens/ hoek van het metalen hek rondom de woning.
De ondergrondse container wordt door 121 huishoudens gebruikt, wat volgens dhr. Talsma binnen de norm van 100 huishoudens ligt. Het deponeren van afval kan 24 uur per dag plaats vinden. Wij voorzien ernstige inbreuk op ons woongenot, dmv geluidsoverlast in huis door de ventilatieroosters aan de ramen aan zijkant van ons huis. Vanuit ons zij raam, voor raam en bovenraam voorzien wij uitzicht derving, geuroverlast. En niet geheel onbelangrijk maar wel heel realistisch als je kijkt in ander gemeentes last van dump afval. Helemaal als er op een ander termijn kosten aan het afval deponeren worden verrekend. In de zomer voorzien wij inbreuk op onze privacy als we na het werk in de zon in de voortuin willen zitten.
Conclusie:
De voorgenomen locatie van de OC wordt als gevolg van de zienswijze gewijzigd naar de locatie zoals aangegeven op de foto op de volgende pagina.
Ontvangen zienswijze:
Naam: (indiener zienswijze)
Straat en postcode: HW Mesdagstraat (huisnummer indiener zienswijze) 1741JM
Ik vind dat S26 te veel op huisnummer 60 van de A.Mauvestraat staat. Waarom niet aan de overzijde van de Mauvestraat. Dus in de strook van de Schelfhoutstraat. Daar is de bosschage nu ook weggehaald.
En S30 wordt niet geplaatst of ergens anders ?
Conclusie:
De voorgenomen locatie van de OC wordt als gevolg van de zienswijze gewijzigd naar de locatie zoals aangegeven op de onderstaande foto.
En S30 wordt in een later stadium geplaatst tijdens de ontwikkeling
Locatie S27 – Vincent van Goghlaan - Jozef Israëlsstraat
Ontvangen zienswijze (ontvangen via mail, zie bijlage):
Uw vraag of opmerking
locatie afvalcontainer S27
Waarom is er gekozen voor deze locatie die in het directe zicht van de tegenoverliggende woningen (NR 3,5 en 7)in een smalle straat waar geparkeerde voertuigen staan en naast de oprit naar het Piet Mondriaanpark. Tijdens het legen en plaatsen van de container zal het Mondriaanpark niet voor de hulpdiensten bereikbaar zijn. Er zijn meer geschiktere locaties in de buurt om de container te plaatsen zoals in de bocht van de Jozef Israëlstraat/ Vincent van Goghlaan, of ter hoogte van een van de doorlopen naar de Jacob Marisstraat of ter hoogte van de huidige standplaats van de vuilcontainers in de Jozef Israëlstraat? Geen van de andere locaties in de wijk staan zo dicht tegenover de woningen als die van de geplande S27.
De gekozen plek van S27 komt ook niet overeen de met aangegeven locatie op de overzichtskaart en in de tenaamstelling het Bewoners informatieboekje S27 Vincent van Goghlaan ter hoogte van NR.3
Conclusie:
De voorgenomen locatie van de OC wordt als gevolg van de zienswijze gewijzigd naar de locatie zoals aangegeven op de onderstaande foto.
Locatie S28 – Cornelis Bregmanstraat
Ontvangen zienswijze:
Op deze locatie zijn geen zienswijzen ingebracht.
Conclusie:
De voorgenomen locatie blijft ongewijzigd
Locatie S32 – Lijsterbesstraat
Ontvangen zienswijze:
Op deze locatie zijn geen zienswijzen ingebracht.
Conclusie:
Dit is een extra OC naar aanleiding van ontvangen zienswijze Locatie S25.
Ziet u een fout in deze regeling?
Bent u van mening dat de inhoud niet juist is? Neem dan contact op met de organisatie die de regelgeving heeft gepubliceerd. Deze organisatie is namelijk zelf verantwoordelijk voor de inhoud van de regelgeving. De naam van de organisatie ziet u bovenaan de regelgeving. De contactgegevens van de organisatie kunt u hier opzoeken: organisaties.overheid.nl.
Werkt de website of een link niet goed? Stuur dan een e-mail naar regelgeving@overheid.nl