MANDAAT- EN VOLMACHTBESLUIT GEMEENTE SCHOUWEN-DUIVELAND 2020

Geldend van 07-04-2022 t/m 12-06-2023

Intitulé

MANDAAT- EN VOLMACHTBESLUIT GEMEENTE SCHOUWEN-DUIVELAND 2020

Burgemeester en wethouders, respectievelijk de burgemeester van de gemeente Schouwen-Duiveland, ieder voor zover het de eigen bevoegdheden betreft;

gelet op de Gemeentewet, artikel 60 derde lid Boek 3 Burgerlijk Wetboek, en afdeling 10.1.1 van de Algemene wet bestuursrecht;

overwegende dat het om redenen van doelmatigheid en slagvaardig bestuur wenselijk is de daarvoor in aanmerking komende bevoegdheden te mandateren of volmacht te verlenen aan aan hen ondergeschikte ambtenaren;

b e s l u i t e n :

de uitoefening van de publiekrechtelijke bevoegdheden, zoals vermeld in de bij dit besluit behorende bijlagen, met inbegrip van de ondertekening van stukken, in naam en onder verantwoordelijkheid van het bevoegde bestuursorgaan op te dragen (te mandateren) aan de daarbij vermelde functionaris (gemandateerde) en daarop de in de bijlagen vermelde specifieke bepalingen van toepassing te verklaren,

een en ander met inachtneming van de volgende bepalingen en bedingen. Tevens wordt voor de uitoefening van privaatrechtelijke bevoegdheden volmacht verleend aan de genoemde functionarissen, onder de vermelde voorwaarden:

Artikel 1

1. Onder mandaat wordt in dit besluit verstaan: de bevoegdheid om in naam van een bestuursorgaan besluiten te nemen en deze besluiten te ondertekenen. In de bijlagen wordt geen onderscheid gemaakt tussen beslissings- en ondertekeningsbevoegdheid, tenzij anders vermeld.

2. Onder volmacht wordt in dit besluit verstaan: de bevoegdheid die een volmachtgever verleent aan een ander, de gevolmachtigde, om in zijn naam rechtshandelingen te verrichten.

3. Bij volmacht kan een onderscheid worden gemaakt tussen beslissingsbevoegdheid en ondertekeningsbevoegdheid.

4. Indien een mandaat of volmacht aan de afdelingshoofden is toegekend, geldt het mandaat of de volmacht ook voor het hoofd UOR, het hoofd Reiniging en het hoofd Loket Samenleving en Zorg tenzij anders is vermeld.

Artikel 2 Overeenkomstige toepassing op ondermandaat, reikwijdte mandaat

1. Dit besluit is van overeenkomstige toepassing op ondermandaat en mandaatbesluiten die in specifieke gevallen worden verleend aan functionarissen werkzaam onder verantwoordelijkheid van het college of de burgemeester.

2. Het mandaat tot uitoefening van een bevoegdheid heeft mede betrekking op alle handelingen die binnen het kader van de uitoefening van de bevoegdheid moeten worden verricht, zoals – bijvoorbeeld – het voeren van correspondentie, het verzoeken om (aanvullende) informatie, het vragen om of geven van advies, het verdagen van beslissingen, het verlenen van uitstel, het verstrekken van inlichtingen en het voldoen aan publicatieverplichtingen.

3. Het mandaat om te beslissen op een aanvraag omvat tevens de bevoegdheid een beslissing in te trekken of te wijzigen.

Artikel 3

Een door de gemandateerde binnen de grenzen van zijn bevoegdheid genomen besluit geldt als een besluit van de mandaatgever.

Artikel 4

De mandaten worden verleend binnen de toegekende budgetten en de begroting.

Artikel 5

In onderstaande gevallen worden bevoegdheden niet gemandateerd en zijn derhalve voorbehouden aan het bestuursorgaan, indien:

a. er sprake is van het vaststellen van algemeen verbindende voorschriften, het stellen van nadere regels, het vaststellen van beleidsregels en het aanwijzen van gebieden;

b. het besluit zou leiden tot afwijkingen van en/of strijdigheid met ingezet beleid, richtlijnen of voorschriften;

c. indien vereist, er een extern positief advies aanwezig dient te zijn;

d. er geen overeenstemming is tussen de bij het besluit of handeling betrokken afdelingen;

e. het een beslissing op een bezwaarschrift betreft;

f. het te nemen besluit de gemandateerde zelf betreft.

Artikel 6

Wanneer de gemandateerde of gevolmachtigde afwezig is, wordt de bevoegdheid uitgeoefend door zijn vervanger (horizontale vervanging).

Artikel 7

In alle gevallen waarin sprake is van een mandaat aan een medewerker, heeft tevens het afdelingshoofd het mandaat.

Artikel 8

Een krachtens mandaat genomen besluit vermeldt namens welk bestuursorgaan het besluit is genomen. Een ter uitvoering van het mandaat opgemaakt stuk wordt dan ook als volgt ondertekend:

Burgemeester en wethouders van Schouwen-Duiveland,

of

De burgemeester van Schouwen-Duiveland,

namens dezen,

of

namens hem,

(functie)

(handtekening)

(naam)

Artikel 9

Dit besluit kan worden aangehaald als ‘mandaatbesluit gemeente Schouwen-Duiveland 2020’. Het treedt in werking op 1 januari 2020. Op dat moment vervalt het ‘mandaatbesluit gemeente Schouwen-Duiveland 2006’ zoals vastgesteld door burgemeester en wethouders en de burgemeester in de vergadering van 18 juli 2016. Op dat moment vervalt eveneens het besluit ‘Volmacht en machtigingen Gemeente Schouwen-Duiveland 2018’ zoals vastgesteld door de burgemeester op 13 februari 2018.

Ondertekening

Ondertekening

Vastgesteld door burgemeester en wethouders van Schouwen-Duiveland in hun vergadering van 10 december 2019.

de secretaris, de burgemeester,

M.K. van den Heuvel, G.C.G.M. Rabelink

Vastgesteld door de burgemeester van Schouwen-Duiveland op 10 december 2019.

de burgemeester,

G.C.G.M. Rabelink

Bijlage 1.a Aangaan arbeidsovereenkomst, ontslag, rechtspositionele aangelegenheden

Nr.

Omschrijving bevoegdheid

Gemandateerde / volmachthouder

Specifieke bepalingen

1.

Aangaan arbeidsovereenkomst, leer-werkovereenkomst, aanstelling wet banenafspraak, re-integratieplaats, opnemen van wijzigingen in de arbeidsovereenkomst met wederzijdse instemming.

Manager A tot en met E

Mits binnen toegekende formatie betreffende afdeling. Bij externe inhuur (indien van toepassing) binnen raamcontract.

2.

Besluit tot inhuur van uitzendkrachten, gedetacheerden, payrollers en zzp’ers.

Tekenen bijbehorende overeenkomsten.

Tekenen declaraties en urenbriefjes.

Gemeentesecretaris

Manager A tot en met E

Coördinator of projectleider

Binnen door college toegestane formatie, binnen afdelingsbudget en (indien van toepassing) binnen raamcontract. Hoofd uitvoeringsbedrijf na toestemming gemeentesecretaris.

3.

Besluit op verzoek tot stage en het tekenen van de stageovereenkomst

Coördinator

4.

Besluit tot herplaatsing in andere functie

Manager A tot en met E

Het betreft een herplaatsing, mits binnen toegekende formatie betreffende afdeling. Het eenzijdig wijzigen van de arbeidsovereenkomst kan indien een drievoudige zorgvuldigheidstoets heeft plaatsgevonden.

5.

Verlenen eervol ontslag op eigen verzoek vast en tijdelijk personeel, bij bereiken pensioengerechtigde leeftijd

Manager A tot en met E

6.

Openstelling vacature boven formatie

Gemeentesecretaris

7.

Uitvoering Algemene Pensioenwet Politieke Ambtsdragers

Afdelingshoofd BV1

8.

Uitvoering rechtspositie burgemeester

Gemeentesecretaris

Afdelingshoofd BV1

9.

Uitvoering rechtspositie wethouders

Gemeentesecretaris

Afdelingshoofd BV1

10.

Uitvoering Verordening rechtspositie raads- en commissieleden

Gemeentesecretaris

Afdelingshoofd BV1

11.

Plicht tot (tijdelijk) aanvaarden andere betrekking binnen of buiten eigen organisatieonderdeel

Gemeentesecretaris

Het eenzijdig wijzigen van de arbeidsovereenkomst kan indien een drievoudige zorgvuldigheidstoets heeft plaatsgevonden.

Bijlage 1.b Salaris, emolumenten en andere vormen van beloning

Nr.

Omschrijving bevoegdheid

Gemandateerde / volmachthouder

Specifieke bepalingen

1.

Alle vormen van beloning en vergoedingen, mits uitvoering gevend aan rechtspositionele regelingen zoals de CAO Gemeenten en het Personeelshandboek

Manager A tot en met E

Ondermandaat aan de medewerker personeels- en salarisadministratie om declaraties te accorderen.

2.

Toekennen of weigeren schadevergoeding op grond van de artikelen 7:611 en 7:658 BW

Manager A tot en met E

3.

Stopzetten salaris vanwege nalaten dienstbetrekking te vervullen

Gemeentesecretaris

4.

Stopzetten salaris tijdens ziekte of treffen van sancties bij niet nakomen verplichtingen tijdens ziekte artikel 7:629 BW

Gemeentesecretaris

5.

Persoonlijk gebruik goederen en diensten, artikel 8 Gedragsregels ambtelijke integriteit

Manager A tot en met E

6.

Toekennen uitkering bij overlijden in en door de dienst artikel 10.20 CAO Gemeenten

Manager A tot en met E

7.

Schorsing als ordemaatregel of als sanctie

Gemeentesecretaris

Bijlage 1.c Verlof en overige zaken

Nr.

Omschrijving bevoegdheid

Gemandateerde / volmachthouder

Specifieke bepalingen

1.

Toekennen verlof, op andere grondslag dan hoofdstuk 6 CAO Gemeenten

Manager A tot en met E

2.

Toekennen verlof o.g.v. hoofdstuk 6 CAO Gemeenten

Coördinator

3.

Besluit op verzoek deelname aan symposium, congres e.d.

Coördinator

Mits passend binnen het toegekende opleidingsbudget en na afstemming met de Manager A tot en met E.

4.

Uitvoering hoofdstuk 8 CAO Gemeenten en Regeling Studiefaciliteiten persoonlijk ontwikkelingsplan

Manager A tot en met E

Binnen studiefaciliteitenregeling en passend binnen opleidingsplan.

5.

Toekennen seniorenmaatregelen conform CAO Gemeenten of Personeelshandboek

Manager A tot en met E

6.

Verzoek tot vermeerdering / vermindering arbeidsduur, toekenning gedeeltelijk ontslag n.a.v. dergelijk verzoek

Manager A tot en met E

Mits passend binnen door B en W toegekende formatie.

7.

Opleggen verbod tot of het opleggen van nadere voorwaarden i.v.m. nevenwerkzaamheden

Manager A tot en met E

8.

Vaststelling beoordeling na beoordelingsgesprek

Manager A tot en met E

9.

Besluiten tot verzuimbegeleiding, re-integratie, tweede spoor

Manager A tot en met E

10.

Afgeven werkgeversverklaringen

Medewerker personeels- en salarisadministratie/ senior salaris administrateur

 

Bijlage 1.d Overige mandaten hele organisatie

Nr.

Omschrijving bevoegdheid

Gemandateerde / volmachthouder

Specifieke bepalingen

1.

Wijziging substructuur afdeling

Gemeentesecretaris

2.

Aanbrengen van verschuivingen binnen door raad geautoriseerde budgetten

Budgethouder

m.u.v. rente en afschrijving. Mits budgetverschuiving niet sub-programma overschrijdend is, en binnen toegekende budget.

3.

Vertegenwoordiging in bezwaar, bestuursrechtelijke en civiele procedures, verrichten proceshandelingen

Afdelingshoofd, Beleidsmedewerker, Jurist juridische zaken, Adviseur

Afdelingshoofd kan medewerker machtigen om in een individueel geval het college of de burgemeester te vertegenwoordigen in bestuursrechtelijke en/of civiele procedures.

4.

Besluit tot tenuitvoerlegging besluit, rechterlijke uitspraak. Het nemen van een procesbesluit tot instellen van (hoger) beroep. Het indienen van een verzoekschrift tot verhaal in rechte.

Afdelingshoofd

Bij zaken met grote financiële belangen of politieke gevoeligheid is het college dan wel de burgemeester bevoegd.

5.

Beslissen op Woo verzoek en openbaar maken gevraagde documenten

Coördinator

De coördinator die het meest bij het verzoek is betrokken, is bevoegd.

6.

Beslissen op verzoek (Uitvoeringswet) AVG

Coördinator juridische zaken

7.

Beslissen op verzoek hergebruik informatie

Coördinator

Idem

8.

Beslissing op ingebrekestelling vanwege het niet tijdig nemen van een besluit en bepalen hoogte dwangsom

Afdelingshoofd

9.

Besluit tot en ondertekenen van overeenkomst tot verhuur, pacht of andere wijze van in gebruik geven van gemeentelijke eigendommen, voor zover voor bepaalde tijd aangegaan, inclusief periodieke aanpassing huur aan prijsindexcijfer

Afdelingshoofd van afdeling die zaak beheert;

Coördinator betreffende afdeling. Bij onroerende zaken: coördinator afdeling Ruimte en Milieu.

Bij onroerende zaken: beperkt tot verhuur en pacht overeenkomstig de bestemming van de onroerende zaak.

10.

Verlenen en vaststellen subsidie en andere primaire besluiten zoals buiten behandeling stellen van de aanvraag.

Medewerker subsidie

Tot € 2.500,00.

Zie ook mandaten WWL.

11.

Erkenning van rechtspersoon die tot budgetsubsidie gerechtigd is, en tot opneming in het register als bedoeld in de Algemene Subsidieverordening

Medewerker subsidie

12.

Sluiten uitvoeringsovereenkomsten, behorend bij of voortvloeiend uit subsidiebeschikking

Afdelingshoofd

13.

Beslissing tot verlenen budgetsubsidie met ten hoogste 4 weken opschorten, artikel 3.2, tweede lid ASV en opschorten besluit tot vaststelling artikel 3.5 tweede lid ASV

Afdelingshoofd

14.

Aanvragen Koninklijke Onderscheidingen, inclusief opvragen inlichtingen Wjsg

Medewerker kabinet en representatie

15.

Aangaan verwerkersovereenkomst

Coördinator

Met uitzondering van toestemming voor (sub)verwerking buiten Europese Economische Ruimte en met uitzondering van de primaire overeenkomst.

16.

Aanvragen subsidie ten behoeve van de gemeente

Afdelingshoofd

17.

Aangaan van overeenkomsten voor diensten, leveringen en werken

Medewerker: contractwaarde

≤ € 25.000,-

Afdelingshoofd/Hoofd UOR/Hoofd reiniging/coördinator Infra CBG: contractwaarde

> € 25.000,-

Na vastgelegde toestemming budgethouder en mits passend binnen het sub-programma.

18.

Aanbesteden van opdrachten

Medewerker

Na vastgelegde toestemming budgethouder en conform het inkoopbeleid.

Bijlage 2 Mandaten- en volmachtenlijst afdeling Bedrijfsvoering 1

Nr.

Omschrijving/bevoegdheid

Gemandateerde

Specifieke bepalingen

1.

Het toekennen van verzoeken tot schadevergoeding of nadeelcompensatie wegens door derden of door medewerkers van de gemeente geleden schade

Medewerker verzekeringen

Tot maximaal € 15.000,- per gebeurtenis.

2.

Afwijzen verzoeken tot schadevergoeding of nadeelcompensatie wegens door derden, of medewerkers van de gemeente geleden schade

Medewerker verzekeringen

3.

Het al dan niet toekennen van verzoeken tot schadevergoeding wegens door derden of door medewerkers van de gemeente geleden schade

Verzekeraar

Onbeperkt. Bij toekennen schadevergoeding eveneens onbeperkt, mits gedekt door polis, waarbij eigen risico buiten beschouwing wordt gelaten.

4.

Melden van schadegevallen bij assuradeuren alsmede correspondentie terzake

Medewerker verzekeringen

 

5.

Aansprakelijkstelling van derden voor schade toegebracht aan gemeentelijke eigendommen

Medewerker verzekeringen

Tot maximaal € 50.000, - per gebeurtenis.

6.

Besluiten tot voegen in een strafproces a.g.v. door gemeente geleden schade

Medewerker verzekeringen

7.

Werving en selectie, inclusief opdracht tot plaatsen advertenties

P&O adviseur

Binnen geldende regeling

8.

Buiten behandeling stellen van klachten o.g.v. artikel 9:8 Awb en/of artikel 2.5 van de Klachtenverordening gemeente Schouwen-Duiveland 2010

Klachtencoördinator

9.

Voorbereiding advies afhandeling klachten

Juridisch adviseur

Advies wordt door adviescommissie uitgebracht

10.

Besluiten tot het in gebruik geven of verhuur van (delen) gemeentehuis

Afdelingshoofd

Regeling ingebruikgeving aan derden. Betreft kortstondig gebruik of verhuur.

11.

Vernietigen van daarvoor in aanmerking komende bescheiden, berustend in de archiefbewaarplaats

Gemeentearchivaris

Vervanging door medewerker archief

12.

Geven van inzage in de niet-openbare delen van archieven van gemeente(n) en gemeenschappelijke regelingen

Gemeentearchivaris

Vervanging door medewerker archief

13.

Uitvoering archiefwet, zoals besluiten tot overbrengen van archiefbescheiden naar archiefbewaarplaats

Medewerkers documentmanagement

 
 

Bijlage 3 Mandaten- en volmachtenlijst afdeling Bedrijfsvoering 2

Nr.

Omschrijving/bevoegdheid

Gemandateerde

Specifieke bepalingen

1.

Vaststellen verplichting tot betaling van een geldsom op grond van afdeling 4.4.1 van de Algemene wet bestuursrecht

Afdelingshoofd

Geldt niet voor zover betrekking hebbend op bestuurlijke boetes en dwangsommen afdeling Openbare Werken

2.

Uitstel tot betaling, geheel of gedeeltelijk oninbaar verklaren van vorderingen en het invorderen van vorderingen bij niet-tijdige betaling, zowel privaatrechtelijke vorderingen als vorderingen o.g.v. titel 4.4 Awb

Invorderingsambtenaar

Oninbaar verklaarde vorderingen opnemen in debiteurenrapportage en overleggen aan college

3.

Sisa-verklaringen, belastingaangiften en opgaven t.b.v. ministeries

Afdelingshoofd

 

4.

Besluiten tot het verstrekken van informatie en/of afschriften uit archief, voor zover het betreft het deel dat nog niet aan de gemeentearchivaris is overgedragen, aan externen

Afdelingshoofd

5.

Vernietigen van archiefbescheiden in semi-statisch archief (Archiefwet)

Afdelingshoofd

Na instemming van gemeentearchivaris

6.

Tekenen van (digitale) betaalopdrachten

--

Persoonsgebonden machtiging, zoals afgegeven aan de bank

Bijlage 4 Mandaten- en volmachtenlijst afdeling Ruimte en milieu

Nr.

Omschrijving bevoegdheid

Gemandateerde / volmachthouder

Specifieke bepalingen

1.

Verlenen van inschrijvingen op bouwkavels

Verlenen van reserveringen en van opties op bouwkavels en het ondertekenen van de overeenkomst

Medewerker ontwikkelingsbedrijf

Coördinator; jurist ontwikkelingsbedrijf

Volgens de inschrijvingsregeling bouwgrond woningbouw; bouwgrond bedrijventerreinen.

Volgens de optieregeling bouwgrond woningbouw; bouwgrond bedrijventerreinen.

2.

Besluit tot en ondertekenen van de overeenkomst tot verkoop en overdracht bouwgrond, en uitgifte in erfpacht van bouwgrond, inclusief vertegenwoordigen gemeente bij transport notariële akte

Coördinator; jurist ontwikkelingsbedrijf

Voor zover in overeenstemming met: vastgesteld bestemmingsplan; vastgesteld verkavelingsplan; verkoopprijzen op basis van exploitatie-opzet; grondprijsbrief; algemene verkoopvoorwaarden onroerende zaken respectievelijk algemene voorwaarden tot uitgifte van erfpacht S-D.

3.

Besluit tot en ondertekenen van de overeenkomst tot vestigen en overdragen van zakelijke rechten ten laste van en ten dienste van gemeente-eigendommen, inclusief vertegenwoordigen gemeente bij transport notariële akte

Coördinator; jurist ontwikkelingsbedrijf

Voor zover de zakelijke rechten zich met de bestemming verdragen. Betreft: recht van erfpacht, vestigen erfdienstbaarheden, recht van overpad, opstalrecht (waaronder rioleringen) en dergelijke. Mandaat betreft niet vestigen hypotheken.

4.

Besluit tot en ondertekenen van de overeenkomst tot verkoop of verhuur van snippergroen en restpercelen, stuiten van de verjaring door aanmaning of mededeling ex art. 3:317 BW, besluit tot instellen van een revindicatie-vordering ex art.5:2 BW, besluit tot instemmen met inschrijving van de verjaring.

Coördinator; jurist ontwikkelingsbedrijf

Beleidsnotitie groenstroken en restpercelen. Volmacht tot aangaan overeenkomst verkoop, verhuur of bruikleen. Volmacht tot aangaan notariële akte.

5.

Besluiten tot en ondertekenen van de overeenkomst tot huren/ingebruikneming en verhuren/ingebruikgeving gemeentelijke opstallen en gronden en opstallen en gronden van derden.

Coördinator; jurist ontwikkelingsbedrijf

6.

Besluit tot en ondertekenen van de overeenkomst tot verhuren viswater/beëindigen huur viswater

Coördinator; jurist ontwikkelingsbedrijf

Algemene gebruiksvoorwaarden voor visrecht op ambachtsheerlijke gronden en viswateren Schouwen-Duiveland.

7.

Toepassen Wet geluidhinder, voor zover het betreft: -hoofdstuk V, zones rond industrieterreinen, m.u.v. par. 4, saneringsmaatregelen; -hoofdstuk VI, zones langs wegen, afd. 2, maatregelen m.b.t. nieuwe situaties in zones; afd. 3, maatregelen in bestaande situaties; Alsmede de volgende uitvoeringsbesluiten: -besluit grenswaarden binnen zones langs wegen; -besluit grenswaarden binnen zones rond industrieterreinen

Coördinator

 

8.

Ontheffingen, vergunningen, meldingen, aanwijsbesluiten ingevolge de Algemene plaatselijke verordening, zoals bedoeld in de volgende hoofdstukken van de Apv

Hoofdstuk 2 openbare orde en veiligheid

-straatartiest (2:9)

-voorwerpen op of aan de weg (2:10)

-(omgevings)vergunning aanleggen c.a. weg (2:11)

-(omgevings)vergunning maken c.a. uitweg (2:12)

-evenementen (2:25)

-plakken kladden (2:42)

-detectorverbod (2:47a)

-consumentenvuurwerk (2:72)

-bezigen consumentenvuurwerk (2:73)

Hoofdstuk 4 bescherming milieu, natuurschoon en zorg uiterlijk aanzien gemeente

-incidentele festiviteiten (4:3)

-overige geluidhinder (4:6)

-gebruik knalapparatuur (4:6a)

Hoofdstuk 5 andere onderwerpen huishouding gemeente

-parkeren voertuigen autobedrijf (5:2)

-kampeermiddelen (5:6)

-parkeren grote voertuigen (5:8)

-aantasting groenvoorzieningen (5:11)

-overlast fiets of bromfiets (5:12)

-inzameling geld of goederen (5:13)

-venten (5:15)

-standplaats (5:18)

-snuffelmarkt (5:23)

-gemotoriseerde watersport (5:30b)

-motorschepen en schepen op zee (5:30d)

-sportactiviteiten op strand (5:31b)

-verkeer in natuurgebieden (5:33)

-afvalstoffen verbranden of anderszins vuur stoken (5:34)

-verstrooiing van as (5:36)

Coördinator

Indien passend binnen beleid. Bij multidisciplinair optreden van diverse hulpverlenende instanties vooraf overleg met b. en w. en/of de burgemeester.

2:11- behoudens concessie nutsbedrijven

2:25- tenzij problemen worden voorzien of sprake is van afwijking van beleid

5:15- ook ventvergunning op strand

5:18- ook standplaatsvergunning op strand

9.

Primaire besluiten Wabo, Omgevingswet, Woningwet, Bouwverordening en Bouwbesluit, Erfgoedwet, Wet Milieubeheer (en alle in artikel 13.1 Wet Milieubeheer genoemde wetten en de daarop gebaseerde regelgeving, en milieubepalingen in de gemeentelijke verordeningen)

Coördinator

Incl. weigeren, wijzigen en intrekken van de beschikking.

Alle afwijkingen zijn gemandateerd indien passend binnen beleidsregels (wanneer deze van toepassing zijn), met uitzondering van de omgevingsvergunningen waarbij art. 2.12, eerste lid, onder a, sub 3o wordt (ontheffing bestemmingsplan) toegepast (de ondertekening hiervan is wel gemandateerd).

Erfgoedwet: met uitzondering van aanwijzing tot gemeentelijk monument.

10.

Besluiten op grond van Erfgoedverordening Schouwen-Duiveland met uitzondering van aanwijzing tot gemeentelijk monument

Coördinator

 

11.

Uitvoeren Wet kenbaarheid publiekrechtelijke beperkingen onroerende zaken

Baliemedewerker

 

12.

 Besluiten op grond van Telecommunicatieverordening

Afdelingshoofd, Projectleider

13.

Beheerder van de basisadministratie gebouwen, ex. artikel 10 BAG

BAG Registrator I, II en III

Er wordt onderscheid gemaakt tussen BAG Registrator I, BAG Registrator II (medewerkers administratie A, afdeling Ruimte en Milieu) en BAG Registrator III (beleidsmedewerker C, afdeling Ruimte en Milieu).

14.

Opstellen van ambtelijke verklaringen BAG

Beheerder basisregistraties adressen en gebouwen

15.

Het administratief verwerken van de juiste schrijfwijze dan wel het intrekken/benoemen van de openbare ruimten in de BAG-registratie.

BAG Registrator I,II en III/Beheerder basisregistraties adressen en gebouwen

16.

Afbakenen, vaststellen, intrekken en benoemen van nummeraanduidingen, panden, verblijfsobjecten, standplaatsen en ligplaatsen ex. art. 6 BAG

Beheerder basisregistraties gebouwen

Mandaat omvat ook de beslissing tot wijziging van registraties.

17.

Verlenen van inzage ex. art. 32, 1, sub a BAG

Beheerder basisregistraties gebouwen

 

18.

Besluit op verzoek ex. art. 38 BAG

Beheerder basisregistraties gebouwen

 

19.

Tekenen exploitatieovereenkomsten

Afdelingshoofd

Namens burgemeester ter uitvoering van eerder genomen besluit.

Als raming van kosten in gebied (6.2.5 Bro) minder dan € 10.000, = bedraagt.

20.

Aangaan exploitatieovereenkomst ex. artikel 6.24 Wro

Afdelingshoofd

Mandaat voor zover geraamde kosten voor aanleg van voorzieningen in het exploitatiegebied minder dan € 10.000, = bedragen. Mandaat voor zover B&W over ruimtelijk plan een positief principebesluit heeft genomen of besloten heeft tot starten ruimtelijke procedure.

21.

Ondertekenen van overeenkomst tussen gemeente en initiatiefnemers van een ruimtelijk plan t.b.v. de landschappelijke inpassing van een perceel of de uitvoering van een plan voor ruimtelijke kwaliteitswinst (verevening)

Afdelingshoofd

Namens burgemeester.

22.

Ondertekenen van overeenkomsten t.b.v. planschadeverhaal ex. artikel 6.4a Wro, inclusief uitvoeren planschaderegelingen

Afdelingshoofd

Namens burgemeester.

23.

Toepassing Bijlage II BOR (Besluit omgevingsrecht)

Coördinator

Betreft vergunningvrij verklaren. Anders onderdeel van omgevingsvergunning.

24.

Digitaal ondertekenen en waarmerken van ruimtelijke plannen ten behoeve van publicatie

Coördinator

Op basis van eerder genomen besluit.

25.

Melden aan de landelijke voorziening als bedoeld in art. 1.2.2, lid 2 van het Besluit ruimtelijke ordening van de vindplaats van plannen, besluiten en verordeningen op het gebied van ruimtelijke ordening

Coördinator

 

26.

Verstrekken termijnparkeervergunning bewoners, incidentele vergunningen voor bedrijven en dagvergunningen

Baliemedewerker bzbel

27.

Verstrekken gemeentelijke ontheffingen op grond van de parkeerverordening

Afdelingshoofd

28.

Begunstigende beschikkingen ingevolge artikel 2:28 Apv (exploitatie- en terrasvergunning). Weigeren en intrekken voorbehouden aan bestuursorgaan en als aanvraag leidt tot gebruikmaken uitgebreide Bibob-vragenlijst.

Coördinator

Passend binnen beleid.

Het mandaat geldt tot 1 oktober 2020 ook voor de terrasvergunningen die worden verleend conform de vastgestelde toetsingscriteria uitbreiding terrassen.

29.

Marktverordening (en nadere regels):

1.vergunning vaste plaats

2.vergunning standwerkersplaats

3.dagplaatsen/meeloopvergunning

4.ontheffing persoonlijke aanwezigheid

5.vergunning vervanging

1., 4. en 5.: Coördinator

2.en 3.: Marktmeester

Passend binnen beleid en waar nodig na advies overlegcommissie markt.

30.

Verlenen van toestemming voor exceptionele transporten op grond van artikel 149a en 149b Wegenverkeerswet en besluit ontheffing verlening exceptionele transporten.

Afdelingshoofd

31.

Wet op de kansspelen – vergunning kansspelautomaat hoogdrempelige inrichting

Coördinator

 

32.

Het verlenen van ontheffingen voor de afdeling 7, 8 en 14 van hoofdstuk 5 van de Regeling voertuigen, voor de eisen en voorwaarden aan de inrichting van deze voertuigen gesteld ten aanzien van het rijden met deze voertuigen waarvan de afmetingen en massa’s de wettelijke maxima overschrijden

Afdelingshoofd

33.

Plaatsen van wegafzettingen en tijdelijke verkeersmaatregelen in het kader van evenementen op de openbare weg

Coördinator

O.g.v. wegenverkeersreglement.

34.

Overige verkeersbesluiten op grond van de Wegenverkeerswet

Coördinator

35.

Het beslissen op een aanvraag om ontheffing vervoer gevaarlijke stoffen over andere wegen of weggedeelten dan die welke door B&W zijn aangewezen

Afdelingshoofd

36.

Begunstigende beschikkingen ingevolge de Alcoholwet

Coördinator

Aanvragen met gebruikmaking uitgebreide bibob lijst zijn niet gemandateerd. Weigeren en intrekken zijn niet gemandateerd.

37.

Aanstelling en intrekking van aanstelling evenementenverkeersregelaars als bedoeld in de Regeling verkeersregelaars

Medewerker APV

 

38.

Besluiten tot vaststellen branchelijsten voor weekmarkt Zierikzee en seizoensmarkt Renesse

Afdelingshoofd

 

39.

Beslissing over ontheffing verbod aantasting groenvoorziening (5:11 APV)

Coördinator

40.

Correspondentie binnen een aanvraag om vergunning of ontheffing en behandeling vooroverleg omgevingsvergun-ning, inclusief het opvragen van ontbrekende gegevens en het daarmee opschorten van de beslistermijn, exclusief de uitkomst van het vooroverleg omgevingsvergunning

Medewerker

41.

Verlengen beslistermijn bij de aanvraag om omgevingsvergun-ning

Medewerker

Coördinator in kennis gesteld.

42.

Ondertekenen van een anterieure overeenkomst waarin een verplichting tot het betalen van een bijdrage aan een Transitiefonds is opgenomen

Afdelingshoofd

Namens burgemeester.

Bijlage 5 Mandaten- en volmachtenlijst afdeling Openbare werken

Nr.

Omschrijving/bevoegdheid

Gemandateerde

Specifieke bepalingen

1.

Ontheffing artikel 10, eerste lid, Wegenverkeerswet 1994 (puzzelritten, wielerrondes e.d.)

Afdelingshoofd

2.

Overschrijven voertuig in kentekenregister RDW na aankoop of verkoop auto

Hoofd UOR

3.

Aanvragen van vergunningen voor het uitvoeren van werken

- Werkvoorbereider

- Hoofd UOR

 

4.

Besluiten tot het verlenen van toestemming voor het maken van een aansluiting op het gemeenteriool c.q. voor het lozen van afvalwater

Medewerker Infra CBG

Met inachtneming van vastgestelde procedures.

5.

Besluit tot tariefstelling alsmede op voorstellen inzake: landmeetkundig werk; plot- en tekenwerk; werken uitgevoerd door derden (uitritten, rioolaansluitingen e.d.)

Coördinator

In overleg met andere afdelingen. Toetsen aan legesverordening en afdelingsplan.

6.

Besluiten op grond van de brandbeveiligingsverordening

Directeur Veiligheidsregio Zeeland en coördinator Integrale veiligheid & handhaving

 

7.

Besluiten op grond van Besluit brandveilig gebruik en basishulpverlening overige plaatsen (Gebruiksbesluit)

Directeur Veiligheidsregio Zeeland; coördinator Integrale veiligheid & handhaving

 

8.

Opleggen last onder dwangsom, last onder bestuursdwang, bestuurlijke boete, geven van aanwijzingen en andere handhavende bevoegdheden op grond van hoofdstuk 5 Awb, Wabo, DHW en de APV.

Coördinator integrale veiligheid en handhaving

Alle toezichthoudende bevoegdheden uit bijvoorbeeld milieuwetgeving en Wabo vallen hieronder.

Handhavende bevoegdheden die drugsgerelateerd zijn of betrekking hebben op de openbare orde, zijn niet gemandateerd.

Handhavingsbesluiten die betrekking hebben op een exploitatievergunning zijn evenmin gemandateerd.

DHW niet gemandateerd indien het betreft een schorsing of intrekking van de vergunning.

Zie ook mandaatbesluit RUD.

9.

Vaststellen verplichting tot betaling van een geldsom op grond van afdeling 4.4.1 van de Algemene wet bestuursrecht, invorderingsbesluit, dwangbevel en nevengeschikte besluiten (zoals rente en dergelijke).

Coördinator integrale veiligheid en handhaving

Voor zover betrekking hebbend op bestuurlijke boetes, dwangsommen, bestuurlijke last.

(voor andere verplichtingen tot betaling geldsom zie mandaat nr. 1 van bedrijfsvoering 2).

10.

Aanpassen van handhavingsprotocollen

Coördinator integrale veiligheid en handhaving

11.

Wet informatie-uitwisseling ondergrondse netten

Hoofd UOR

Verstrekken leidinggegevens.

12.

Handhavingsbesluiten op grond van de milieuwetgeving en asbestwetgeving

Directeur RUD

Coördinator integrale veiligheid en handhaving

Zie ook besluit ondermandaat directeur RUD Zeeland 2018 van de GR RUD.

13.

Op grond van artikel 5.17 gelasten tot het staken van het bouwen, gebruiken of slopen van een bouwwerk, of beëindigen van gevaar voor de gezondheid of de veiligheid, danwel het nemen van maatregelen gericht op veiligheid en gezondheid.

Inspecteur handhaving a, b of c.

14.

Aanzeggingen, aanwijzingen, besluit tot stillegging, bestuurlijke boete en last onder dwangsom op grond van Wet kinderopvang

Coördinator integrale veiligheid en handhaving

15.

Toepassen en uitvoeren van de Wet veiligheidsregio’s

Ambtenaar Openbare Veiligheid/Officier van Dienst Bevolkingszorg

Binnen door de veiligheidsregio gestelde kaders.

16.

Toepassen en uitvoeren van de Algemene verordening ondergrondse infrastructuren (AVOI Zeeuwse gemeenten) incl. daarbij behorend Handboek kabels en leidingen

Coördinator

Gehoord de medewerker Infra.

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

17.

Afgeven verklaring van geen bezwaar luchtvaartwet

Coördinator integrale veiligheid en handhaving

 
 
 
 
 
 
 
 

18.

Afgeven verklaring van geen bedenkingen op grond van het Vuurwerkbesluit

Coördinator integrale veiligheid en handhaving

19.

Aangaan en ondertekenen van een koopovereenkomst inzake overdracht van wegen (inclusief restpercelen)

Afdelingshoofd

Koopovereenkomst vloeit voort uit een projectovereenkomst/ samenwerkingsovereenkomst.

20.

Besluiten in het kader van de afvalstoffen verordening

Afdelingshoofd, Beleidsmedewerker

Mandaat geldt niet voor invordering van gelden.

21.

Vergunning ex. artikel 29 Wet op de lijkbezorging

Beleidsadviseur

 

Bijlage 6: Mandaten- en volmachtenlijst afdeling Werken, wonen, leven

6.a Mandaten BRP, reisdocumenten en dergelijke

Nr.

Omschrijving bevoegdheid

Gemandateerde

Specifieke bepalingen

1.

Behandelen aanvraag, afgifte, vervangen of vernieuwen rijbewijzen, paspoorten en identiteitsbewijzen

Specialist BRP

Baliemedewerker burgerzaken

2.

Toepassen wegenverkeerswet 1994, voor zover geen afgifte, vervangen of vernieuwen rijbewijzen

Specialist BRP

Coördinator

3.

Legalisatie handtekeningen en waarmerken van kopieën van documenten, met uitzondering van diploma’s en getuigschriften

Specialist BRP,

Baliemedewerker burgerzaken

4.

Andere besluiten o.g.v. Paspoortwet en Paspoortinstructie

Specialist BRP

5.

Besluiten op grond van BRP

Specialist BRP

baliemedewerker

6.

Afgifte van: attestatie de vita, verklaring legalisatie handtekeningen, verklaring Nederlanderschap

Specialist BRP

Baliemedewerker burgerzaken

7.

Beslissen op verzoek tot naturalisatie op grond van de Rijkswet op het Nederlanderschap / het Besluit verkrijging en verlies Nederlanderschap

Specialist BRP

8.

Opmaken optieverklaringen voor de Nederlandse nationaliteit o.g.v. de Rijkswet op het Nederlanderschap

Specialist BRP

9.

Advisering i.v.m. naturalisatieverzoeken

Specialist BRP

10.

Besluiten o.g.v. Wet op de lijkbezorging, Beheersverordening gemeentelijke begraafplaatsen, Besluiten o.g.v. Wet op de lijkbezorging artikel 29, voor die aanvragen die betrekking hebben op de periode na afloop van de wettelijke grafrusttermijn van 10 jaar na begraving

Specialist BRP

11.

Omzetten oproepingskaart in kiezerspas en volmachtlegitimatiekaarten

Specialist BRP

Baliemedewerker burgerzaken

12.

Behandelen van verzoeken om wijziging van geslachtsnaam ingevolge BW

Specialist BRP

13.

Aanwijzing van ambtenaar van de burgerlijke stand voor één dag

Specialist BRP

14.

Aanwijzing tot (buitengewoon) ambtenaar burgerlijke stand

Afdelingshoofd

15.

Uitvoering en besluiten wet Algemene bepalingen BSN

Specialist BRP

16.

Beslissen op aanvragen om gehandicapten-parkeerkaart en verlenging daarvan

Baliemedewerker burgerzaken

17.

Verzoeken om verklaring omtrent gedrag

Baliemedewerker burgerzaken

6.b Mandaten Uitkeringen

Nr.

Omschrijving bevoegdheid

Gemandateerde

Specifieke bepalingen

1.

Primaire besluiten op grond van Participatiewet, hieruit voortvloeiende wet- en regelgeving (waaronder bijzondere bijstand en minimaregelingen), IOAZ, IOAW en onderliggende gemeentelijke verordeningen.

Klantmanager, Consulent minima

De bevoegdheid tot het verstrekken van een uitkering, impliceert ook de bevoegdheid tot beëindigen uitkering en schorsing van uitkering. Betreft alle primaire besluiten, behalve verhaal en invordering.

2.

Besluiten op enkelvoudige aanvragen op grond van de Participatiewet, Jeugdwet, Wmo 2015 en diverse minimaregelingen

Toegangsmedewerker

3.

Besluit tot kredietverstrekking op grond van Besluit Bijstandverlening Zelfstandigen en TOZO boven € 25.000

Afdelingshoofd

4.

Doen van aangifte bij vermoedelijke fraude

Afdelingshoofd

5.

Besluiten tot inkoop van individuele re-integratietrajecten

Klantmanager

6.

Besluiten tot deelname aan een participatietraject

Klantmanager

7.

Paspoortsignalering i.v.m. verhaal verstrekte uitkering

Klantmanager

8.

Primaire besluiten Wet gemeentelijke schuldhulpverlening

PLANgroep BV

9

Afgifte verklaring ex artikel 285 Faillissementswet

PLANgroep BV

10.

Besluiten op grond van de Wet Inburgering

Klantmanager

11.

Vertegenwoordiging gemeente bij het passeren van notariële akte inzake vestiging krediethypotheek

Afdelingshoofd

Namens burgemeester ter uitvoering van eerder genomen besluit.

12.

Uitstel tot betaling, besluiten tot verhaal, terugvordering, afzien van terugvordering, of het buiten invordering stellen. Betreft besluiten op grond van de Participatiewet, BBZ 2004, IOAW, IOAZ, Wmo, Burgerlijk wetboek, Wet inburgering en gemeentelijke minimaregelingen.

Medewerker terugvordering en verhaal, bij afwezigheid coördinator

Bij bedragen boven € 5.000, = is afdelingshoofd bevoegd.

13.

Uitstel tot betaling, besluiten tot terugvordering waarbij gelijktijdig wordt besloten tot herziening en/of afstemming van de uitkering in combinatie met terugvordering, afzien van terugvordering dan wel buiten invorderingsstelling

Medewerker terugvordering en verhaal, bij afwezigheid coördinator

14.

Opdracht geven tot beslaglegging / executie, uitvaardigen dwangbevel

Medewerker terugvordering en verhaal

Boven € 25.000, = na afstemming met afdelingshoofd.

15.

Toepassen van artikel 18a van de Participatiewet en artikel 20a van de IOAW/IOAZ en van de beleidsregels bestuurlijke boete

Klantmanager, medewerker terugvordering en verhaal

 

16.

Terugvordering van het persoonsgebonden budget volgens de Wet maatschappelijke ondersteuning

Medewerker terugvordering en verhaal

 

17.

Ambtshalve toekennen bijzondere bijstand bij aanspraak borgstelling

Medewerker terugvordering en verhaal

Bij bedragen boven € 5000,- is coördinator bevoegd.

18.

Indiening verantwoording (beeld van de uitvoering) over Participatiewet, BBZ 2004, IOAW, IOAZ etc. bij ministerie van SZW

Afdelingshoofd WWL. Bij afwezigheid afdelingshoofd WWL: manager LSZ.

6.c Mandaten Sociaal Domein Overig

Nr.

Omschrijving bevoegdheid

Gemandateerde

Specifieke bepalingen

1.

Primaire besluiten Wmo

Wmo-consulent

Betreft alle primaire besluiten, behalve verhaal en invordering.

2.

Primaire besluiten Jeugdwet

Consulent jeugd, procesregisseur sociaal domein.

3.

Indienen verzoek tot onderzoek bij de raad voor de kinderbescherming ex. artikel 3.1 lid 1 Jeugdwet

Consulent jeugd, procesregisseur sociaal domein

4.

Besluit ex. artikel 2.3, eerste lid Jeugdwet jº 1:265b, tweede lid, BW.

Consulent jeugd, procesregisseur sociaal domein

5.

O.g.v. artikel 2.3 Jeugdwet treffen individuele voorziening op het gebied van jeugdhulp en verblijf, niet zijnde verblijf bij een pleegouder (vrijwillig gesloten jeugdzorg), op grond van artikel:

- BW 1:254, lid 4

- BW 1:265b, lid 2

- 6:1:2 Jeugdwet, lid 5

- 6:1:9 lid 1 Jeugdwet

- 6:1:4 lid 3 Jeugdwet

Consulent jeugd, procesregisseur sociaal domein

Verzoekschrift aan rechtbank wordt ondertekend door burgemeester of gemeentesecretaris.

Aanwezig op zitting: procesregisseur sociaal domein.

6.

Machtigen van de aangewezen persoon om het college te vertegenwoordigen voor rechterlijke instanties

Consulent jeugd, procesregisseur sociaal domein

7.

Beslissing op aanvraag leerlingenvervoer

Loket Leerlingenvervoer

8.

Beslissen op aanvragen en declaraties van ESF

Consulent, klantmanager

9.

Besluiten op grond van Wet kinderopvang

Beleidsmedewerker onderwijs

Exclusief aanzeggingen, handhaving, bestuurlijke boete.

10.

Verstrekken van opdracht aan GGD Toezicht Wet kinderopvang

Afdelingshoofd

Mits de middelen die hiervoor gereserveerd zijn overeenkomen met de begroting van de inspecties voor dat jaar.

11.

Besluiten op grond van hoofdstuk 2 van de Verordening materiële en financiële gelijkstelling onderwijs

Afdelingshoofd

12.

Vaststellen opgaven huisvestingsaanvragen onderwijs

Afdelingshoofd

13.

Afgeven indicatie op sociaal medische gronden

Consulent jeugd, procesregisseur sociaal domein.

6.d Overige Mandaten

Nr.

Omschrijving bevoegdheid

Gemandateerde

Specifieke bepalingen

1.

Verlenen splitsingsvergunning of ontheffing verbod deeltijdwonen

Afdelingshoofd

Met uitzondering van toepassing hardheidsclausule.

2.

Besluiten op grond van Kieswet en Kiesbesluit

Specialist BRP

Met uitzondering van:

Ondertekenen proces verbaal uitslag verkiezingen.

3.

Besluiten tot verlenen, weigeren, verlengen en afwijzen verzoek om verlenging van een vergunning als bedoeld in de Leegstandswet

Afdelingshoofd

Betreft artikel 15 en 16 Leegstandswet.

4.

verhuurovereenkomsten met welzijnsorganisaties

Afdelingshoofd

5.

Uitvoeren van hoofdstuk 7 van de Verordening huisvestingsvoorzieningen onderwijs (gebruik gymn.ruimte voor basisonderwijs en (voortgezet) speciaal onderwijs

Afdelingshoofd

6.

Toepassen van de volgende artikelen van de Verordening voorzieningen huisvesting onderwijs: 15, lid 4 (tijdstip bekostigen), 16, lid 2 (instemming bouwplan en tijdstip bekostiging), 16, lid 6 (definitief bedrag en tijdstip bekostiging), 17 (beschikbaarstelling gelden in termijnen) 18, lid 3 (verlenging termijn), 36 (besluiten tot verhuur schoolgebouwen)

Afdelingshoofd

7.

Toekennen starterslening en blijverslening, artikel 4 Verordening VROM

Afdelingshoofd

8.

besluiten op grond van Verordening voorzieningen huisvesting onderwijs en

-hoofdstuk 1, titel IV, afdeling 3 van de Wet op het primair onderwijs;

-titel III, afdeling IA van de Wet op het voortgezet onderwijs;

-titel IV, afdeling 3 van de Wet op de expertisecentra (huisvestingsvoorzieningen)

Afdelingshoofd

9.

Besluiten o.g.v. hoofdstuk 2 van de Verordening materiële en financiële gelijkstelling onderwijs (voorzieningen en aanvullende voorzieningen)

Afdelingshoofd

10.

Besluiten op grond van de Leerplichtwet

Leerplichtambtenaar

11.

Beslissingen tegemoetkoming Wet kinderopvang

Beleidsmedewerker onderwijs

Behalve aanwijzingen, aanzeggingen, last onder dwangsom en bestuurlijke boete.

12.

Besluit op aanvraag mantelzorgondersteuning

Wmo consulent, jeugd-consulent, Proces-regisseur sociaal domein

13.

Vaststellen subsidie conform subsidieverlening

Afdelingshoofd

Tot € 2.500, =

14.

Volmacht tot aangaan basisovereenkomst bestuurlijke aanbesteding beschermd wonen

Burgemeester Vlissingen

Volmacht vervalt 1 januari 2023.

15.

Het aanwijzen van personen werkzaam bij of voor de GGD Zeeland als toezichthouders als bedoeld in artikel 6.1 van de Wet maatschappelijke ondersteuning 2015 belast met het toezicht op de naleving van het bepaalde bij of krachtens die wet

Directeur publieke gezondheid van de GGD Zeeland