Regeling vervallen per 18-04-2013

Reglement houdende bepalingen ten aanzien van de ambtenaren van de burgerlijke stand, de buitengewone ambtenaren van de burgerlijke stand en de openstelling van het bureau van de burgerlijke stand

Geldend van 01-02-2010 t/m 17-04-2013

Intitulé

Reglement houdende bepalingen ten aanzien van de ambtenaren van de burgerlijke stand, de buitengewone ambtenaren van de burgerlijke stand en de openstelling van het bureau van de burgerlijke stand

Burgemeester en wethouders van de gemeente Someren:

gelet op het bepaalde in artikel 16, Boek 1 van het Burgerlijk Wetboek en de artikelen 1 tot en met 4 van het Besluit Burgerlijke Stand 1994;

besluiten:

vast te stellen:

het reglement houdende bepalingen ten aanzien van de ambtenaren van de burgerlijke stand, de buitengewone ambtenaren van de burgerlijke stand en de openstelling van het bureau van de burgerlijke stand.

Artikel 1. Begripsbepaling.

Het reglement verstaat onder;

  • a.

    de wet:

  • Boek 1 van het Burgerlijk Wetboek;

  • b.

    het besluit:

  • Besluit burgerlijke stand 1994; (stb. 1994, 160) als gewijzigd bij besluit van 19 december 1994, stb 900)

  • c.

    ambtenaar van de burgerlijke stand (Abs):

  • een ambtenaar in dienst van de gemeente Someren of van een andere gemeente en als zodanig benoemd door burgemeester en wethouders;

  • d.

    buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand (Babs):

  • een persoon die geen ambtenaar in de gemeentelijke dienst is en als zodanig is benoemd door burgemeester en wethouders;

  • e.

    gemeentehuis:

  • het gemeentehuis gelegen aan het Wilhelminaplein 1.

Artikel 2. Ambtenaar van de burgerlijke stand, buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand.

  • 1

    Het minimum aan ambtenaren van de burgerlijke stand is drie.

  • 2

    Burgemeester en wethouders kunnen tot ambtenaar van de burgerlijke stand benoemen:

    • a.

      ambtenaren in dienst van de gemeente Someren:

    • b.

      ambtenaren in dienst van een andere gemeente.

  • 3.

    Burgemeester en wethouders kunnen buitengewone ambtenaren van de burgerlijke stand benoemen.

Artikel 3. Benoeming.

  • 1.

    De ambtenaar van de burgerlijke stand in dienst van de gemeente Someren geschied voor de periode waarin zij bij de gemeente Someren werkzaam zijn.

  • 2.

    De buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand wordt voor een in het benoemingsbesluit te bepalen periode benoemd. Er zijn twee soorten buitengewoon ambtenaren van de burgerlijke stand:

    • a)

      bezoldigd buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand:

    • deze wordt alleen benoemd voor het voltrekken van huwelijken en partnerschapregistraties voor de in het benoemingsbesluit vastgestelde periode;

    • b)

      onbezoldigd buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand:

    • een persoon die, op eigen verzoek of het verzoek van één of beide huwende partijen, voor een in het benoemingsbesluit vastgestelde periode tot buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand wordt benoemd. Voorwaarde hierbij is dat deze persoon benoemd is als een ambtenaar burgerlijke stand of buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand in een Nederlandse gemeente.

Artikel 4. Locatie.

  • 1.

    De ambtenaar van de burgerlijke stand en de buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand verrichten hun taken in het gemeentehuis.

  • 2.

    De ambtenaar van de burgerlijke stand en de buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand kunnen, voor zover daartoe gewichtige redenen bestaan, elders binnen de gemeente hun wettelijke taken verrichten.

  • 3.

    Op verzoek van een bruidspaar/partners kan de buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand zijn werkzaamheden op een andere locatie verrichten, indien aan de voorwaarden, vermeld in bijlage 1 wordt voldaan.

Artikel 5. Leiding van het bureau van de burgerlijke stand.

  • 1.

    De senior medewerker publiekszaken van de afdeling Burger en Bestuur is belast met de leiding van het bureau van de burgerlijke stand.

  • 2.

    Aan de senior medewerker publiekszaken wordt opgedragen:

    • a.

      het doen van voordrachten aan het college tot benoeming van de ambtenaren burgerlijke stand en de buitengewoon ambtenaren van de burgerlijke stand;

    • b.

      de verdeling van de werkzaamheden van de ambtenaren van de burgerlijke stand en de buitengewoon ambtenaren van de burgerlijke stand.

Artikel 6. Openstelling.

  • 1.

    Het bureau van de ambtenaar van de burgerlijke stand is voor het publiek geopend op maandag tot en met vrijdag op de tijden waarop Publiekszaken voor het publiek geopend is met uitzondering van de avondopenstelling. Verder is het bureau van de ambtenaar van de burgerlijke stand op afspraak geopend;

  • 2.

    Het bureau van de burgerlijke stand is gesloten indien een van de in lid 1 vernoemde dagen samenvalt met algemeen erkende of daarmee gelijk gestelde feestdagen in de zin van artikel 3 van de Algemene Termijnenwet of andere door burgemeester en wethouders aangewezen dagen waarop Publiekszaken niet of slechts gedeeltelijk is geopend;

  • 3.

    Het bureau van de burgerlijke stand kan op dagen dat de Publiekszaken gesloten is, voor het publiek beperkt geopend zijn op door burgemeester en wethouders, na voorafgaande bekendmaking, te bepalen uren;

  • 4.

    Het bureau van de burgerlijke stand kan op verzoek van een belanghebbende gedaan aan een ambtenaar van de burgerlijke stand, op een andere dag dan de in lid 1 genoemde dagen, worden geopend indien de belanghebbende aantoont dat met de te verrichten werkzaamheden niet kan worden gewacht tot de eerstvolgende openstelling van het bureau.

  • 5.

    Het bureau van de burgerlijke stand is voor het voltrekken van huwelijken dan wel het registreren van partnerschappen of het omzetten hiervan geopend op:

  • maandag tot en met vrijdag van 09.00 tot 16.00 uur; op zaterdag en andere door burgemeester en wethouders aangewezen dagen als bedoeld in lid 2 van 10.00 tot 15.00 uur.

  • Indien een van de in lid 4 vernoemde dagen samenvalt met algemeen erkende of daarmee gelijkgestelde feestdagen in de zin van artikel 3 van de Algemene Termijnenwet vindt op die dag geen openstelling plaats.

Artikel 7. Betaalde en kosteloze huwelijksvoltrekkingen en partnerschapregistraties.

  • 1.

    Voor het voltrekken van huwelijken en registreren van partnerschappen worden kosten in rekening gebracht welke zijn vastgelegd in de gemeentelijke legesverordening.

  • 2.

    Op verzoek van betrokken partijen kan de gemeente Someren overgaan tot het sluiten van een kosteloos huwelijk of een kosteloze partnerschapregistratie, mits aan de in lid 3 e.v. van dit artikel gestelde voorwaarden is voldaan.

  • 3.

    Tenminste een van de partners dient in de gemeentelijke basisregistratie als inwoner ingeschreven te staan in deze gemeente.

  • 4.

    Kosteloze huwelijken en partnerschapregistraties kunnen in de gemeente Someren worden aangevraagd bij de ambtenaar van de burgerlijke stand met behulp van het formulier ‘Verzoek kosteloze huwelijksvoltrekking / partnerschapregistratie’.

  • 5.

    Bij het vaststellen van het inkomen worden de middelen in aanmerking genomen conform het bepaalde in de Wet werk en bijstand.

  • 6.

    De vaststelling van inkomen en vermogen vindt plaats over de maand, voorafgaand aan die waarin de aanvraag wordt ingediend.

  • 7.

    De inkomensgrens, waartegen het berekende inkomen wordt afgezet, is 115% van de bijstandnorm.

  • 8.

    Wanneer aan de voorwaarden wordt voldaan zoals gesteld in lid 3, 4, 5, 6 en 7 van dit artikel, hebben partijen die een kosteloos huwelijk of geregistreerd partnerschap aangaan, dezelfde keuzemogelijkheden als betalende partijen met betrekking tot de invulling van de huwelijksceremonie of het geregistreerd partnerschap.(uitgezonderd het voltrekken op locatie)

  • 9.

    Indien het bruidspaar een persoonlijke toespraak, dan wel bijzondere activiteiten tijdens de huwelijksvoltrekking wenst, dient minimaal 8 weken voor de huwelijksvoltrekking de huwelijksaangifte te hebben plaatsgevonden.

Artikel 8. Slotbepalingen.

  • 1.

    Het reglement kan worden aangehaald als “Reglement burgerlijke stand 2010.

  • 2.

    Het reglement treedt op 1 februari 2010 in werking.

  • 3.

    Bij de inwerkingtreding van dit reglement wordt het Reglement Burgerlijke Stand 2009 vastgesteld op 10 juni 2008, ingetrokken

Ondertekening

Aldus vastgesteld door burgemeester en wethouders van Someren.
de secretaris, de loco-burgemeester,
Drs. A.P.M. de Kok A.M.F. v.d. Velden-Coolen

Bijlage 1.

Voorwaarden alternatieve trouwlocatie.

(daar waar gesproken wordt over trouwlocatie wordt ook het registreren van partnerschappen bedoeld)

  • Er kan op het gehele grondgebied van de gemeente Someren getrouwd worden, behalve op het water en in de lucht.

  • Een aanvraag om te trouwen op een alternatieve locatie dient minimaal 12 weken voor de beoogde huwelijksdatum bij de gemeente te zijn ontvangen.

  • De locatie dient een gebruiksvergunning te hebben.

  • Indien de locatie niet beschikt over een gebruiksvergunning dient men over een evenementenvergunning te beschikken.

  • De trouwlocatie dient te beschikken over een afgesloten ruimte waar de buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand (Babs) zich kan voorbereiden

  • Er dient een toiletruimte aanwezig te zijn

  • De trouwlocatie dient gedurende de werkzaamheden van de Babs rookvrij te zijn.

  • Tijdens de huwelijksplechtigheid is de locatie het gemeentehuis. Aanwijzigingen van de Babs dienen ten allen tijde te worden opgevolgd.

  • De gemeente is niet aansprakelijk voor onvoorziene omstandigheden.

  • Voor een gastheer/vrouw dient het bruidspaar zelf te zorgen.

  • De gemeente is geen partij tussen bruidspaar en beheerder/eigenaar van de locatie.

  • Huwelijksvoltrekking op een alternatieve locatie kan plaatsvinden op maandag t/m vrijdag van 09.00 uur tot 20.00 uur (aanvangstijd) Op zaterdag tussen 10.00 uur en 16.00 uur.

Toelichting op het reglement burgerlijke stand.

Artikel 1 Begripsbepaling.

In dit artikel worden de basisbegrippen uit het reglement opgesomd en beschreven. Met name het onderscheid tussen de ambtenaar van de burgerlijke stand en de buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand wordt hier expliciet gemaakt (artikel 16, Boek 1, Burgerlijk Wetboek).

Voor de ambtenaar van de burgerlijke stand gelden de volgende bepalingen:

  • de ambtenaar moet in dienst zijn van de gemeente of van een andere gemeente;

  • de ambtenaar is belast met het opnemen in onder hem berustende registers van de burgerlijke stand van akten en daaraan toe te voegen latere vermeldingen, alsmede al datgene wat de instandhouding van de registers en de zorg voor de toegankelijkheid van de daarin neergelegde gegevens betreft (artikel 16a, eerste lid, Boek 1 BW).

Voor de buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand gelden de volgende bepalingen:

  • de buitengewoon ambtenaar kan in dienst zijn van de gemeente of van een andere gemeente;

  • de buitengewoon ambtenaar kan een persoon zijn niet in dienst van de gemeente of van een andere gemeente;

  • de buitengewoon ambtenaar kan uitsluitend worden belast met de huwelijksvoltrekking (artikelen 59, 60, 63, 64, 65 en 67 van Boek 1 van het Burgerlijk Wetboek).

Artikel 2 Ambtenaar van de burgerlijke stand, buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand.

In dit artikel wordt bepaald welke (buitengewone) ambtenaren in de gemeente benoemd kunnen worden (artikel 16, Boek 1 Burgerlijk Wetboek).

In lid 1 wordt bepaald dat het college de mogelijkheid heeft ambtenaren van de burgerlijke stand te benoemen. Het betreft ambtenaren in dienst van de eigen gemeente (lid 1a) en ambtenaren in dienst van een andere gemeente (lid 1b). Met lid 1b wordt bepaald dat er ambtenaren van de burgerlijke stand in de gemeente kunnen zijn, die in dienst zijn bij een andere gemeente. Deze ambtenaren moeten worden benoemd door burgemeester en wethouders van de gemeente waar de ambtenaar zijn werkzaamheden als ambtenaar van de burgerlijke stand gaat verrichten.

In lid 2 wordt bepaald dat, conform artikel 16, lid 1 van Boek 1 van het Burgerlijk Wetboek, het minimum aantal ambtenaren van de burgerlijke stand, in dienst van de eigen en/of andere gemeente, twee is. Indien burgemeester en wethouders daartoe beslissen kan het aantal ambtenaren van de burgerlijke stand meer dan twee zijn. In de huidige regeling is “tenminste twee ambtenaren” opgenomen zodat dit onderdeel gewijzigd is. Met lid 3 wordt bepaald dat er buitengewone ambtenaren van de burgerlijke stand kunnen worden benoemd. Deze personen kunnen in dienst zijn van de eigen of een andere gemeente of buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand zijn binnen een andere Nederlandse gemeente.

Artikel 3 Benoeming.

In dit artikel is vastgelegd voor welke periode een (buitengewoon) ambtenaar van de burgerlijke stand kan worden benoemd (artikel 16, Boek 1, Burgerlijk Wetboek). Met lid 1 wordt bepaald dat een ambtenaar van de burgerlijke stand steeds voor een bepaalde periode dient te worden benoemd. Deze periode betreft maximaal de periode zijn dat de betreffende ambtenaar in dienst is van de gemeente of van een andere gemeente. Met lid 2 worden de soorten buitengewoon ambtenaren van de burgerlijke stand aangegeven. In dit artikel is geregeld dat buitengewoon ambtenaren burgerlijke stand, die voor een korte periode (bv. maximaal 24 uur) worden benoemd (bv. voor het afsluiten van een huwelijk van een kennis of familierelatie) hiervoor geen vergoeding ontvangen.

Artikel 4 Locatie.

In dit artikel wordt bepaald waar de (buitengewoon) ambtenaar van de burgerlijke stand zijn/ haar werkzaamheden moet verrichten. In lid 1 wordt bepaald dat de werkzaamheden in het gemeentehuis moeten worden verricht. In lid 2 wordt bepaald dat, indien daartoe gewichtige reden bestaan, de (buitengewoon) ambtenaar van de burgerlijke stand zijn werkzaamheden ook elders binnen de gemeente kan verrichten (artikel 1 Besluit burgerlijke stand 1994 en artikel 64 van Boek 1 van het Burgerlijk Wetboek).

Lid 4 opent de mogelijkheid voor het bruidspaar/partners om te kiezen voor een andere locatie dan het gemeentehuis voor het voltrekken van een huwelijk of het registreren van een partnerschap.

Artikel 5 Leiding van de dienst.

In dit artikel wordt bepaald wie belast is met de leiding van de burgerlijke stand (artikel 2 Besluit burgerlijke stand 1994).

Artikel 6 Openstelling.

In dit artikel wordt bepaald wanneer de burgerlijke stand is geopend (artikel 16c, Boek 1, Burgerlijk Wetboek). Dit is in overeenstemming met de huidige praktijk.

Artikel 7 Betaalde en kosteloze huwelijksvoltrekkingen en partnerschapregistraties.

In dit artikel wordt bepaald hoe de gemeente Someren omgaat met de invulling van huwelijksvoltrekkingen en partnerschapregistraties en de omgang met verzoeken tot het kosteloos voltrekken van huwelijken en partnerschapregistraties. In lid 1 wordt bepaald dat aan het voltrekken van huwelijken en partnerschapregistraties kosten zijn verbonden. Lid 2 bepaalt dat het mogelijk is om onder bepaalde voorwaarde een kosteloos huwelijk of kosteloze partnerschapregistratie te sluiten. In lid 3 worden de voorwaarden bepaald aan welke betrokkenen moeten voldoen om in aanmerking te komen voor het sluiten van een kosteloos huwelijk of partnerschapregistratie. Het overleggen van documenten waaruit blijkt dat de aanstaanden een inkomen hebben wat op of onder 115 % de gehuwdennorm conform de WWB ligt. In lid 4 wordt bepaald dat betrokkenen die in aanmerking komen voor een kosteloos huwelijk of partnerschapregistratie, dezelfde keuzevrijheid genieten voor wat betreft de invulling van de ceremonie, als bij een betaald huwelijk of partnerschapregistratie. Zij beschikken over dezelfde opties als betalende partijen. Dit houdt in dat onvermogende personen een gelijke behandeling genieten als vermogende personen. Aanvullende voorwaarde in tijd tussen huwelijksaangifte en huwelijksvoltrekking om de Babs voldoende gelegenheid te geven inlichtingen te verzamelen om een persoonlijke toespraak te kunnen houden.

Artikel 8 Slotbepalingen.

In dit artikel wordt bepaald onder welke naam het reglement moet worden aangehaald en wanneer het in werking treedt.