Permanente link
Naar de actuele versie van de regeling
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR695234
Naar de door u bekeken versie
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR695234/1
Instellingsbesluit commissie integriteit
Geldend van 26-04-2023 t/m heden
Intitulé
Instellingsbesluit commissie integriteitBurgemeester en wethouders van de gemeente Venlo;
gezien het voorstel van 18 april 2023 ;
gelet op de artikelen 83 en 170 lid 2 van de Gemeentewet;
mede gelet op artikel 4 lid 4 Ambtenarenwet 2017; ;
overwegende dat conform de Modelaanpak Basisnormen Integriteit Openbaar Bestuur en Politie het politiek verantwoordelijk of vertegenwoordigend orgaan wordt betrokken bij de ontwikkeling en de evaluatie/verantwoording van het integriteitbeleid;
besluiten:
tot vaststelling van onderstaand besluit “Instellingsbesluit Commissie integriteit”
Artikel 1
De gemeente Venlo heeft een Commissie integriteit
Artikel 2
- 1.
De Commissie integriteit wordt gevormd door de burgemeester, de gemeentesecretaris, de directeur organisatieontwikkeling en de strategisch adviseur integriteit.
- 2.
De burgemeester is, gelet op zijn verantwoordelijkheid voor integriteit, voorzitter van de Commissie integriteit.
- 3.
De gemeentesecretaris is, gelet op zijn verantwoordelijkheid voor de ambtelijke integriteit – namens het college van burgemeester en wethouders-, plaatsvervangend voorzitter.
- 4.
De leden van de Commissie integriteit worden benoemd, geschorst en ontslagen door burgemeester en wethouders.
- 5.
De strategisch adviseur integriteit is secretaris van de Commissie integriteit.
- 6.
De vergadering van de Commissie integriteit is niet openbaar.
- 7.
De Commissie integriteit vergadert minstens vier keer per jaar.
Artikel 3
Het doel van de Commissie integriteit is het bevorderen van integer gedrag door sturing te geven aan de ontwikkeling, de uitvoering en de naleving van een eenduidig ambtelijk en bestuurlijk integriteitsbeleid binnen de gemeente Venlo.
Artikel 4
De Commissie integriteit heeft de navolgende taken:
- 1.
Het adviseren van de burgemeester en de gemeentesecretaris (namens burgemeester en wethouders) over het integriteitsbeleid van de gemeente Venlo.
- 2.
Het bevorderen van het integriteitsbewustzijn binnen de gemeente Venlo.
- 3.
Het bespreken van actualiteit op het gebied van integriteit.
- 4.
Het jaarlijks opstellen van een verantwoording met betrekking tot de uitvoering van artikel 4 van de Ambtenarenwet 2017 ten behoeve van burgemeester en wethouders.
Artikel 5
- 1.
Dit besluit kan worden aangehaald als “instellingsbesluit Commissie integriteit” en treedt in werking op de dag na bekendmaking
- 2.
Op dat tijdstip genoemd wordt het “instellingsbesluit Commissie Integriteit 2019” zoals vastgesteld d.d. 27 augustus 2019 ingetrokken.
Ondertekening
Venlo, 18 april 2023
Burgemeester en wethouders van Venlo
de secretaris, de burgemeester
Twan Beurskens, Antoin Scholten
Ziet u een fout in deze regeling?
Bent u van mening dat de inhoud niet juist is? Neem dan contact op met de organisatie die de regelgeving heeft gepubliceerd. Deze organisatie is namelijk zelf verantwoordelijk voor de inhoud van de regelgeving. De naam van de organisatie ziet u bovenaan de regelgeving. De contactgegevens van de organisatie kunt u hier opzoeken: organisaties.overheid.nl.
Werkt de website of een link niet goed? Stuur dan een e-mail naar regelgeving@overheid.nl