Verordening cliëntenparticipatie Wet sociale werkvoorziening 2008

Geldend van 16-07-2007 t/m heden met terugwerkende kracht vanaf 01-07-2008

Intitulé

Verordening clientenparticipatie WSW

Hoofdstuk 1. Algemene bepalingen

Artikel 1. Begripsomschrijvingen.

In deze verordening wordt verstaan onder:

a.

de wet

de Wet sociale werkvoorziening

b.

de Wsw

de Wet socoale werkvoorziening

c.

cliënt

de persoon die:

in het werkgebied Walcheren woonachtig is en

blijkens een geldige (her)indicatiebeschikking behoort tot de doelgroep van de Wsw;

d.

cliëntenorganisaties

organisaties van cliënten en geïndiceerden, organisaties die mede de belangen van cliënten en geïndiceerden behartigen, werknemersorganisaties daaronder begrepen;

e.

cliëntenraad

een uit vertegenwoordigers van cliëntenorganisaties en cliënten dan wel geïndiceerden bestaande raad met taken en bevoegdheden zoals in deze verordening omschreven;

f.

het college

het college van burgemeester en wethouders van de gemeenten Middelburg, Veere of Vlissingen;

g.

het AB

het Algemeen Bestuur van LétÉ;

h.

het DB

het Dagelijks Bestuur van LétÉ;

i.

de wethouder

de wethouder voor Sociale Zaken en Werkgelegenheid van de gemeenten Middelburg, Veere of Vlissingen;

j.

de beleidsadviseur

de beleidsadviseur Wsw van de gemeenten Middelburg, Veere en Vlissingen.

Hoofdstuk 2. De cliëntenraad.

Artikel 2. Samenstelling

  • 1. De cliëntenraad telt ten hoogste negen leden, niet zijnde gemeenteraadsleden, leden in raadscommissies, leden van het college of leden van de ondernemingsraad van LétÉ.

  • 2. De cliëntenraad bestaat uit maximaal zes individuele cliënten uit de Wsw-doelgroep en maximaal drie leden van cliëntenorganisaties.

  • 3. De cliëntenorganisaties als bedoeld in het tweede lid moeten aan de volgende voorwaarden voldoen:

    • ·

      zij moeten mede de belangen van cliënten behartigen;

    • ·

      zij moeten kunnen terugkoppelen naar hun leden;

    • ·

      zij moeten door de leden terugroepbaar of aanspreekbaar zijn;

    • ·

      zij moeten hun werkterrein hebben in de provincie Zeeland;

    • ·

      zij moeten mede direct belang hebben bij het gemeentelijke beleid voor de sociale werkvoorziening

  • 4. De beleidsadviseurs zijn aanspreekpunt voor de cliëntenraad.

Artikel 3. Benoeming en zittingsduur leden cliëntenraad en voorzitter.

  • 1. Het DB benoemt de individuele cliënten op voordracht van de cliëntenraad en de vertegenwoordigers (alsmede hun plaatsvervangers) van de cliëntenorganisaties op voordracht van deze organisaties tot lid van de cliëntenraad.

  • 2. De cliëntenraad kiest uit haar midden een voorzitter, een secretaris en een plaatsvervangend voorzitter.

  • 3. De zittingsduur van de leden is, behoudens tussentijds aftreden, vier jaar.

  • 4. De leden zijn voor één periode herbenoembaar.

  • 5. Wanneer een individuele cliënt niet meer behoort tot de in artikel 1, eerste lid sub c. genoemde doelgroepen, dan eindigt zijn lidmaatschap van de cliëntenraad. Op zijn verzoek kan hij nog maximaal twee maanden lid van de cliëntenraad zijn.

  • 6. De voordracht ter voorziening van tussentijds opengevallen plaatsen geschiedt bij voorkeur binnen twee maanden na het ontstaan van de vacature.

  • 7. Elke vier jaar biedt het bestuur aan niet in de cliëntenraad vertegenwoordigde cliëntenorganisaties de gelegenheid zich aan te melden voor het lidmaatschap van de cliëntenraad. Na advies van de cliëntenraad en overleg met de aangemelde cliëntenorganisaties besluit het bestuur welke organisaties in de cliëntenraad kunnen worden vertegenwoordigd.

Artikel 4. Taken en bevoegdheden cliëntenraad

  • 1. De taak van de cliëntenraad bestaat uit het gevraagd of uit eigen beweging geven van adviezen over het gemeentelijk beleid ten aanzien van de uitvoering van de wet.

  • 2. Tot de in het eerste lid genoemde taak behoren geen klachten, bezwaarschriften en dergelijke aangelegenheden, die op individuele geïndiceerden betrekking hebben, maar wel de hierbij gehanteerde procedures, regelingen en andere aangelegenheden met een algemeen karakter.

  • 3. Tot de in het eerste lid genoemde taak behoort evenmin advisering over de verplichte uitvoering van wettelijke voorschriften, voor zover bij deze uitvoering geen ruimte voor gemeentelijk beleid bestaat.

  • 4. Tot de in het eerste lid genoemde taak behoort evenmin advisering over zaken die op grond van de Wet op de ondernemingsraden behoren tot de competentie van de ondernemingsraad van LétÉ.

  • 5. De cliëntenraad zal binnen een periode van vier weken na adviesaanvraag schriftelijk antwoorden op bij haar ingediende adviesaanvragen en verzoeken.

  • 6. De cliëntenraad kan een spreekuur houden.

  • 7. De cliëntenraad kan besluiten één of meer leden van de raad af te vaardigen naar landelijke, provinciale of regionale bijeenkomsten van overkoepelende organisaties, alsmede naar andere voor de cliëntenraad belangrijke bijeenkomsten.

  • 8. De cliëntenraad heeft tenminste eens per kwartaal overleg met de voorzitter van het DB en de directeur van LétÉ.

Artikel 5. Taken en bevoegdheden functionarissen

  • 1. Tot de taak van de voorzitter behoort:

    • a.

      het bepalen van dag en uur van de vergadering;

    • b.

      het leiden van de vergadering;

    • c.

      het handhaven van de orde;

    • d.

      het schorsen van een vergadering;

    • e.

      het peilen van meningen en het mededelen van uitslagen en stemmingen;

    • f.

      het vertegenwoordigen van de cliëntenraad naar buiten.

  • 2. Tot de taak van de secretaris behoort:

    • a.

      het zorg dragen voor de voorbereiding en de uitvoering van de besluiten;

    • b.

      het bewaken van de voortgang en afhandeling van de uitgebrachte adviezen;

    • c.

      het bewaken van het beschikbare budget.

    • d.

      het zorg dragen voor een goede ondersteuning van de cliëntenraad, opdat zij haar taak op een goede wijze kan uitvoeren;

    • e.

      het openbaar maken van de agenda;

    • f.

      het zorg dragen voor de notulen en rappellijst.

Artikel 6. Vergaderorde

  • 1. De leden hebben het recht schriftelijk voorstellen aan de cliëntenraad te doen, die bij de voorzitter of secretaris worden ingediend.

  • 2. De voorstellen worden zo spoedig mogelijk aan de leden toegezonden.

  • 3. Indien de cliëntenraad over de behandeling van deze voorstellen niet onmiddellijk beslist, heeft behandeling zoveel mogelijk in de eerstvolgende vergadering plaats.

  • 4. De leden hebben het recht een voorstel te doen betreffende de orde van de vergadering.

  • 5. De cliëntenraad kan een of meer medewerkers van de afdeling c.q. het uitvoeringsbedrijf uitnodigen om de vergadering bij te wonen voor het geven van toelichting of advies.

Artikel 7. Besluitvorming en notulen

  • 1. De cliëntenraad kan beraadslagen en besluiten indien tenminste een aantal van vijf leden ter vergadering aanwezig is, hetgeen blijkt uit de voor de aanvang van de vergadering ondertekende presentielijst.

  • 2. Alleen de leden van de cliëntenraad hebben stemrecht. Indien een lid zich laat vertegenwoordigen door een plaatsvervanger, dan heeft deze stemrecht. Stemmen bij volmacht is niet toegestaan.

  • 3. Alle besluiten worden genomen bij meerderheid van geldig uitgebrachte stemmen.

  • 4. Bij vaststelling van het resultaat van de stemming worden blanco stemmen dan wel onthoudingen geacht niet te zijn uitgebracht, behoudens het bepaalde in het vijfde lid.

  • 5. Een voorstel wordt geacht te zijn verworpen, indien het aantal blanco uitgebrachte stemmen of onthoudingen groter is dan het totaal aantal stemmen, dat voor en tegen het voorstel is uitgebracht.

  • 6. Bij staking van stemmen vindt in dezelfde vergadering op een door de voorzitter nader te bepalen tijdstip herstemming plaats. Indien ook in dat geval de stemmen staken, dan wordt het voorstel geacht te zijn verworpen, behoudens het bepaalde in het achtste lid.

  • 7. Stemming over zaken geschiedt door handopsteking.

  • 8. Stemming over personen geschiedt schriftelijk met gesloten en ondertekende stembiljetten. Leidt een herstemming, als gevolg van gelijkheid van het aantal uitgebrachte stemmen, niet tot een besluit, dan beslist het lot.

  • 9. Minderheidsstandpunten worden op verzoek toegevoegd aan de notulen. De notulen van een vergadering worden uiterlijk twee werkdagen voor de vergadering van de raadscommissie welzijn en binnen vijf werkdagen na de vergadering van de cliëntenraad aan de leden en voorzitter van de cliëntenraad, de leden van de raadscommissie en het bestuur toegestuurd.

Artikel 8. Faciliteiten

  • 1. Het DB en de afdelingen welke belast zijn met het Wsw-beleid van de drie Walcherse gemeenten dragen er zorg voor dat aan de cliëntenraad alle informatie wordt verstrekt die nodig is voor haar taakvervulling op een zodanig tijdstip dat er daadwerkelijk invloed mogelijk is op de beleidsvorming en besluitvorming.

  • 2. Het bestuur zorgt er voor dat de cliëntenraad kan beschikken over de middelen die noodzakelijk zijn om de in deze verordening geformuleerde taken naar behoren te kunnen uitvoeren. De cliëntenraad zal daartoe jaarlijks voor 1 april een begrotingsvoorstel indienen.

  • 3. De cliëntenraad brengt jaarlijks voor 1 april schriftelijk verslag uit over haar activiteiten aan het bestuur en de gemeenteraden.

Hoofdstuk 3. Slotbepalingen

Artikel 9. Zaken waarin de verordening niet voorziet

  • 1. In gevallen waarin deze verordening niet voorziet, beslist het bestuur na daarover advies te hebben ingewonnen bij de cliëntenraad.

  • 2. De cliëntenraad zal ten behoeve van haar werkzaamheden een huishoudelijk reglement vaststellen, uiterlijk drie maanden na installatie van de raad.

Artikel 10. Inwerkingtreding

Deze verordening treedt in werking met ingang van 1 juli 2008.

Artikel 11. Citeertitel

Deze verordening wordt aangehaald als de Verordening cliëntenparticipatie Wet sociale werkvoorziening 2008.

Aldus vastgesteld in de openbare vergadering van de raad der gemeente Vlissingen op 26 juni 2008.

de griffier, de voorzitter,

mr. F. Vermeulen drs. W.J.A. Dijkstra