Permanente link
Naar de actuele versie van de regeling
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR618605
Naar de door u bekeken versie
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR618605/1
Regeling gegevensverstrekking basisregistratie personen Waddinxveen 2018
Geldend van 25-12-2018 t/m 10-11-2020 met terugwerkende kracht vanaf 25-05-2018
Intitulé
Regeling gegevensverstrekking basisregistratie personen Waddinxveen 2018Burgemeester en wethouders van de gemeente Waddinxveen
Het besluit is genomen, met inachtneming van:
- -
de artikelen 3.8 en 3.9 van de Wet basisregistratie personen;
- -
de Algemene Verordening Gegevensbescherming;
- -
artikel 156 Gemeentewet;
- -
de Verordening gegevensverstrekking basisregistratie personen Waddinxveen 2018;
BESLUIT:
Besloten is om de volgende regeling vast te stellen:
Regeling gegevensverstrekking basisregistratie personen Waddinxveen 2018.
Artikel 1: Verstrekkingen aan een orgaan van de gemeente
-
1. Met inachtneming van het besluit als bedoeld in artikel 3.2 van de Wet basisregistratie personen, kunnen gegevens uit de basisregistratie aan organen van de gemeente Waddinxveen worden verstrekt, voor zover deze organen deze nodig hebben voor de uitvoering van de hen opgedragen taken.
-
2. De verstrekkingen als bedoeld in lid 1, kunnen plaatsvinden door middel van rechtstreekse raadpleging van de Basisregistratie Personen (ad hoc verstrekkingen), door spontane verstrekkingen en selecties.
-
3. De organen van de gemeente aan wie gegevens worden verstrekt, de categorie van personen die het betreft, de gegevensset en de wijze van verstrekken zijn vermeld in bijlage 1.
-
4. Het afdelingshoofd Publieksplein onder wiens verantwoordelijkheid verstrekking uit de basisregistratie personen plaatsvinden, kan wijzigingen aanbrengen in bijlage 1.
Artikel 2: Verstrekkingen aan derden
-
1. Met inachtneming van het bepaalde in artikel 3 kunnen, over een ingeschrevene die ingezetene is van de gemeente Waddinxveen en over een overledene die op het moment van overlijden ingezetene van de gemeente Waddinxveen was, gegevens uit de basisregistratie worden verstrekt aan derden die werkzaamheden van gewichtig maatschappelijk belang uitvoeren met een gewichtig maatschappelijk belang voor de gemeente.
-
2. Over een ingezetene van de gemeente Waddinxveen kunnen gegevens uit de basisregistratie worden verstrekt aan een derde, die voorafgaande schriftelijke toestemming heeft van de ingezetene wiens gegevens worden verstrekt.
-
3. De verstrekking als bedoeld in lid 1 van dit artikel vindt slechts plaats voor zover deze noodzakelijk is voor de behartiging van het gerechtvaardigde belang van de derde en het belang of de fundamentele rechten en vrijheden van de ingeschrevene niet aan de verstrekking in de weg staan.
-
4. De verstrekking als bedoeld in dit artikel kan uitsluitend betrekking hebben op algemene gegevens over de naam, het geslacht, de geslachtsnaam van de echtgenoot dan wel geregistreerde partner, de eerdere echtgenoot of eerdere geregistreerde partner, het gebruik door de ingeschrevene van de geslachtsnaam van de echtgenoot dan wel geregistreerde partner, de eerdere echtgenoot of eerdere geregistreerde partner, het adres, de bijhoudingsgemeente, de geboortedatum en de datum van overlijden.
Artikel 3: Aanwijzing gewichtig maatschappelijk belang en categorieën derden
-
1. Als werkzaamheden met een gewichtig maatschappelijk belang worden aangewezen de werkzaamheden als genoemd in bijlage 2 van deze regeling.
-
2. Als categorieën van derden die de in lid 1 genoemde werkzaamheden uitvoeren, worden aangewezen de categorieën als genoemd in bijlage 2 van deze regeling.
-
3. Het afdelingshoofd Publieksplein, onder wiens verantwoordelijkheid verstrekkingen van gegevens uit de basisregistratie personen aan derden plaatsvinden, kan wijzigingen aanbrengen in bijlage 2.
Artikel 4 Inwerkingtreding en citeertitel
-
1. Deze Regeling treedt in werking met ingang van de dag na haar bekendmaking en werkt terug tot en met 25 mei 2018.
-
2. Deze Regeling kan worden aangehaald als: Regeling gegevensverstrekking basisregistratie personen Waddinxveen 2018 (Regeling BRP Waddinxveen 2018). De Regeling gegevensverstrekking basisregistratie personen Waddinxveen 2014 (Regeling BRP Waddinxveen 2014) wordt met ingang van 25 mei 2018 ingetrokken.
Ondertekening
Aldus vastgesteld in de vergadering van 11 december 2018.
Burgemeester,
mr. E.J. Nieuwenhuis
De secretaris,
A.B. Blomme
Bijlage 1
Deze bijlage behoort bij artikel 1 van de Regeling gegevensverstrekking Basisregistratie personen gemeente Waddinxveen 2018 en bevat een opgave van de organisatieonderdelen en de taken die deze uitvoeren waarvoor gegevens uit de BRP kunnen worden verstrekt.
Tabel 1 Lijst van organisatieonderdelen van de gemeente Waddinxveen en taakuitvoerende organisaties. De medewerkers van deze organisatieonderdelen en organisaties hebben rechtstreekse toegang tot de basisregistratie personen. In de raadpleegprofielen zijn de persoonsgegevens uit de BRP opgenomen die geraadpleegd mogen worden, omdat die noodzakelijk zijn voor de uitvoering van hun taken.
Organisatieonderdeel |
Taak |
Doel |
Categorie personen |
Rechtmatige grondslag |
Raadpleeg-profielen Gegevensset BRP |
Afdeling Publieksplein |
|||||
Frontoffice |
BRP |
Bijhouden van de basisregistratie personen |
Ingeschrevenen die ingezetene zijn van Waddinxveen |
Wet BRP |
RPL Balie |
CRIB |
Registratie slachtoffers en relaties Alarmering bij rampen en calamiteiten |
Slachtoffers en relaties |
Wet op de veiligheids- regio Wet op Rampen en Zware ongevallen |
RPL Balie |
|
Receptie |
Uitreiken Rijbewijzen en Reisdocumenten |
Uitreiken Rijbewijzen en Reisdocumenten |
Aanvragers Inwoners |
Paspoortwet |
RPL Recept |
Bestuurssecretariaat |
Jubilea overzichten: 50, 60 en 65+ jarige huwelijken 100 en 100+ jarigen |
Felicitaties van burgemeester via brief of persoonlijk bezoek |
Personen die aan jubilea criteria voldoen |
Lokale taak |
RPL BSECR |
Afdeling Bedrijfsvoering |
|||||
Financieel beheer |
Invordering |
Invorderings- administratie lokale belastingen en leges |
Belastingdebiteuren |
Invorderingswet, Artikel 216 Gemeentewet |
RPL FIN |
Infomanagement |
Beheer BAG |
Voor het beheer van de basisadministratie adressen en gebouwen (BAG) |
Nieuwe of gewijzigde adressen huisnummer |
Wet BAG Gemeentelijk Beleid |
RPL BOR |
Beheer MKS |
Controleren overeenkomst gegevens MKS met BRP |
De gegevens die uit de uitvallijst gegenereerd worden |
Gemeentelijk beleid |
RPL BOR |
|
Afdeling Maatschappij |
|||||
Sociaal Team |
Inburgering |
Informeren van burgers over de inburgeringsplicht Faciliteren van inburgerings- voorziening Handhaven inburgeringsplicht |
(Mogelijke) inburgerings- plichtigen |
Inburgeringswet |
RPL SBO |
Maatschappelijke zorg |
Registratie en verwerking aanvragen |
Gehandicapte of oudere met een zorgaanvraag, die kan uitmonden in een aanvraag om een voorziening |
WMO WMO-Verordening Waddinxveen |
RPL ZORG |
|
Gehandicapten- parkeerkaart |
Behandeling verzoeken afgifte gehandicapten- parkeerkaart en –plaats |
Aanvragers |
Besluit administratieve bepalingen wegverkeer |
RPL ZORG |
|
Dienstverlening op het gebied van werk, inkomen en Verstrekkingen |
Afhandeling van verzoeken op het gebied van werk, inkomen en verstrekkingen en invordering |
Aanvrager van producten op het gebied van Werk, inkomen en verstrekkingen |
WWB, IOAW, IOAZ, BBZ en andere wetgeving op gebied van Sociale Zekerheid |
RPL WIV |
|
Ontplooiing |
Leerlingenvervoer |
Vergoeding kosten leerlingenvervoer en regelen van vervoer |
De leerling en zijn ouders, voogden, verzorgers |
Verordening leerlingen- vervoer |
RPL ONDERW |
Veiligheid |
Vergunningen drank- en horecawet (inclusief integriteitscontrole) |
Behandelen vergunningen drank- en horeca |
Aanvragers, ondernemers, beheerders van drank- en horeca-inrichtingen |
Drank- en horecawet Wet Bibob |
RPL MAATSC |
Vergunning- verlening |
Behandelen aanvragen om vergunningen |
Aanvragers vergunningen |
Gemeentewet Algemene plaatselijke verordening Drank- en horecawet, BIBOB, WABO, Woningwet, WRO etc. |
RPL MAATSC |
|
Afdeling Ruimte |
|||||
Projecten |
Woonruimte |
Uitvoeren woonruimte- verordening |
Aanvragers woonruimte- vergunning |
Woonruimte- verordening |
RPL SBOWP |
ODMH |
Omgevings-vergunning |
Behandelen aanvragen omgevings- vergunningen |
Aanvrager omgevings- vergunning |
Wet aanvragen Omgevings- vergunning |
RPL VERG |
Tabel 2 Lijst van organisatieonderdelen van de gemeente Waddinxveen. De medewerkers van deze organisatieonderdelen ontvangen op verzoek periodiek selecties.
Organisatieonderdeel |
Taak |
Doel |
Categorie personen |
Rechtmatige grondslag |
Gegevensset BRP |
Afdeling Publieksplein |
|||||
Wijkregie |
Wijkregie, enquêtes en statistiek |
Beleids- ontwikkeling Nieuwe Inwoners Informeren (Wekelijks) |
Personen die binnen de taken geselecteerd worden op basis van bepaalde selectiecriteria Nieuwe Inwoners |
Lokale beleids- ontwikkeling |
NAW gegevens |
Frontoffice |
CRIB |
Registratie slachtoffers en relaties |
Slachtoffers en relaties |
Wet op de veiligheids- regio |
NAW gegevens |
Management- ondersteuning |
Jubilea 50, 60 en 65+jarige huwelijken 100 en 100+ jarigen |
Felicitaties van burgemeester via brief of persoonlijk bezoek |
Personen die aan jubilea criteria voldoen |
Lokale taak |
NAW gegevens |
Afdeling Bedrijfsvoering |
|||||
Informatiemanagement |
Management- rapportages |
Inzicht in aantallen |
Alle inwoners |
Lokale taak |
NAW gegevens |
Afdeling Maatschappij |
|||||
Veiligheid |
Uitvoeren van woonwagenbeleid. |
Handhaven woonwagenbeleid |
Bewoners woonwagens |
Lokaal woonwagen- beleid |
NAW gegevens |
Administratie Sociale Team |
Overledenen |
Inhouden uitleenartikelen (Maandelijks) |
Personen die overleden zijn in vorige maand |
WMO |
NAW gegevens |
Afdeling Ruimte |
|||||
Projecten |
Projectuitvoering |
Uitvoeren van projecten in de openbare ruimte |
Personen die in kennis gesteld moeten worden van een project in hun omgeving |
Project- uitvoering Waddinxveen |
NAW gegevens |
Onderhoud |
Werkzaamheden in de openbare ruimte |
Mailing verzenden over de werkzaamheden |
Personen die in kennis gesteld moeten worden van werkzaamheden in hun omgeving |
Beheer openbare ruimte Waddinxveen |
NAW gegevens |
Ontwikkeling en Beleid |
Woonruimte- verordening |
Evenwichtige verdeling woonruimte |
Alle inwoners i.v.m. onderzoek naar woonbehoeften |
Lokale taak |
NAW gegevens |
Tabel 3 Lijst van organisatieonderdelen van de gemeente Waddinxveen. De medewerkers van deze organisatieonderdelen ontvangen op verzoek ad hoc telefonisch/schriftelijk gegevens uit de basisregistratie personen.
Organisatieonderdeel |
Taak |
Doel |
Categorie personen |
Rechtmatige grondslag |
Gegevensset BRP |
Afdeling Publieksplein |
|||||
Bestuurssecretariaat |
Jubilea 50, 60 en 65+ jarige huwelijken 100 en 100+ jarigen Koninklijke onderscheidingen |
Felicitaties van burgemeester via brief of persoonlijk bezoek Voorbereiden verlenen Koninklijke onderscheidingen |
Personen die aan jubilea criteria voldoen |
Lokale taak Wet instelling Orde van de Nederlandse Leeuw en Orde van Oranje-Nassau |
NAW gegevens |
Afdeling Bedrijfsvoering |
|||||
Financieel beheer |
Financieel beheer |
Debiteuren en crediteuren administratie |
Belastingdebiteuren |
Intern Beheer |
NAW gegevens |
Afdeling Maatschappij |
|||||
Veiligheid |
Rampenbestrijding |
Alarmering bij rampen en calamiteiten Registratie slachtoffers |
Slachtoffers en relaties |
Wet op de veiligheidsregio Wet rampen en zware ongevallen |
NAW gegevens |
Voor verstrekkingen aan de CiVision Makelaar Gegevens Makelaarsuite (MKS) wordt aangesloten bij het besluit Autorisaties van de Minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties http://publicaties.rvig.nl/Besluiten_en_modelautorisaties/Modelautorisaties. Gegevens die verstrekt worden aan MKS worden alleen verstrekt op grond van artikel 3, 5 en 6 van dit besluit en alleen de gegevens die genoemd worden in de bijlagen 2 tot en met 24b van dit besluit mogen - op grond van de taken behorende bij de bijlagen - worden verstrekt aan de afnemer via de MKS.
Bijlage 2
Deze bijlage behoort bij artikel 3 van de Regeling gegevensverstrekking basisregistratie personen gemeente Waddinxveen 2018. Derden aan wie gegevens worden verstrekt die werkzaamheden verrichten met een gewichtig maatschappelijk belang voor de gemeente Waddinxveen.
Gewichtig maatschappelijk belang |
Categorie derde BRP |
Bevorderen van culturele en maatschappelijke vaardigheden inwoners. Tegengaan analfabetisme. |
Bibliotheek de Groene Venen |
Ondersteunen van organisaties in de gemeente die goede doelen voor de inwoners nastreven |
Fondsenwervende organisaties met erkenning van het CBF |
Jeugdwelzijnswerk |
Instellingen die werkzaamheden verrichten op het terrein van Centrum voor Jeugd en Gezin |
Ouderenzorg/huisbezoek Ondersteuning signalerend. |
Instellingen die werkzaamheden verrichten op het terrein van Palet Welzijn |
Schulphulpverlening |
Schuldhulpverleningsinstanties |
Migrantenhulp |
Centrum voor Jeugd en Gezin |
Eerlijke verdeling van sociale woonruimte en tegengaan woonfraude |
Woningcorporaties |
Verstrekking op grond van artikel 2 lid 1 van deze regeling blijft achterwege indien de betrokkene op grond van en met inachtneming van artikel 3.21 Wbrp verzocht heeft om geheimhouding.
Ziet u een fout in deze regeling?
Bent u van mening dat de inhoud niet juist is? Neem dan contact op met de organisatie die de regelgeving heeft gepubliceerd. Deze organisatie is namelijk zelf verantwoordelijk voor de inhoud van de regelgeving. De naam van de organisatie ziet u bovenaan de regelgeving. De contactgegevens van de organisatie kunt u hier opzoeken: organisaties.overheid.nl.
Werkt de website of een link niet goed? Stuur dan een e-mail naar regelgeving@overheid.nl