Regeling vervallen per 01-01-2015

Verordening op de uitgangspunten voor het financieel beleid, alsmede voor het financieel beheer en voor de inrichting van de financiële organisatie van de gemeente Winterswijk ("Financiële verordening gemeente Winterswijk 2011")

Geldend van 31-10-2012 t/m 31-12-2014 met terugwerkende kracht vanaf 01-01-2012

Intitulé

Verordening op de uitgangspunten voor het financieel beleid, alsmede voor het financieel beheer en voor de inrichting van de financiële organisatie van de gemeente Winterswijk ("Financiële verordening gemeente Winterswijk 2011")

2011, nr. IV-4

De raad van de gemeente Winterswijk

gelezen het voorstel van Burgemeester en Wethouders van 18 april 2011, nr. IV-4;

gelet op artikel 212 van de Gemeentewet;

b e s l u i t :

vast te stellen de:

VERORDENING OP DE UITGANGSPUNTEN VOOR HET FINANCIEEL BELEID, ALSMEDE VOOR HET FINANCIEEL BEHEER EN VOOR DE INRICHTING VAN DE FINANCIËLE ORGANISATIE VAN DE GEMEENTE WINTERSWIJK("Financiële verordening gemeente Winterswijk 2011")

Artikel 1. Definities

In deze verordening wordt verstaan onder:

a. organisatie-eenheid

de organisatieverordening geeft de juiste definities, taken en verantwoordelijkheden van de organisatie-eenheden zoals in deze verordening benoemd.

b. administratie

het systematisch verzamelen, vastleggen, verwerken en verstrekken van informatie ten behoeve van het besturen, het functioneren en het beheersen van (onderdelen van) de organisatie van de gemeente Winterswijk en ten behoeve van de verantwoording die daarover moet worden afgelegd.

c. financiële administratie

het onderdeel van de administratie dat omvat het systematisch maken en verwerken van aantekeningen betreffende de financiële gegevens van (onderdelen van) de organisatie van de gemeente Winterswijk, teneinde te komen tot een goed inzicht in:

  • -

    de financieel-economische positie;

  • -

    het financiële beheer ;

  • -

    de uitvoering van de begroting;

  • -

    het afwikkelen van vorderingen en schulden;

  • -

    alsmede tot het afleggen van rekening en verantwoording daarover.

d. administratieve organisatie

het stelsel van organisatorische maatregelen gericht op het tot stand brengen en het in stand houden van de goede werking van de bestuurlijke en ambtelijke informatieverzorging ten behoeve van de verantwoordelijke leiding.

e. financieel beheer

het uitoefenen van bestuur over en toezicht op het beheer van middelen en het uitoefenen rechten van de gemeente Winterswijk.

f. rechtmatigheid

het in overeenstemming zijn met geldende wet- en regelgeving, waaronder

gemeentelijke verordeningen en raadsbesluiten.

g. doelmatigheid

het realiseren van bepaalde prestaties met een zo beperkt mogelijke inzet van middelen.

h. doeltreffendheid

de mate waarin de beoogde maatschappelijke effecten van het beleid ook

daadwerkelijk worden behaald.

Titel 1. Begroting en verantwoording

Kaderstellen

Artikel 2. Programmabegroting

  • 1. De raad stelt in ieder geval bij de aanvang van de nieuwe raadsperiode een programma-indeling vast.

  • 2. De raad stelt per programma vast:

    • -

      de beoogde maatschappelijke effecten (kwalitatief en kwantitatief);

    • -

      de wenselijke acties;

    • -

      de baten en lasten.

  • 3. Het college draagt zorg voor het verzamelen en vastleggen van gegevens over de maatschappelijke effecten, de acties en de financiële ontwikkeling opdat de doeltreffendheid van het beleid zoals vastgesteld door de raad, kan worden getoetst.

Artikel 3. Producten

  • 1. Bij iedere begroting en jaarstukken wordt een overzicht gegeven van de toedeling van de producten uit de productraming aan de programma's.

  • 2. De onderverdeling van de programma's in de producten staat voor de raadsperiode vast, tenzij er dringende redenen zijn tot wijzigen. Wijzigingen worden bij de begroting expliciet vermeld.

Artikel 4. Kaders begroting

De raad stelt uiterlijk 7 juli van het begrotingsjaar de uitgangspunten en de inhoudelijke beleidskaders vast voor het volgende begrotingsjaar en de drie opvolgende jaren.

Uitvoering

Artikel 5. Uitvoering begroting

  • 1. Het college stelt regels die waarborgen dat de uitvoering van de begroting rechtmatig, doelmatig en doeltreffend verloopt.

  • 2. Het college draagt ten aanzien van de productenraming er zorg voor dat:

    • a.

      de lasten en baten, door middel van kostentoerekening, eenduidig zijn toegewezen aan de producten van de productraming;

    • b.

      de budgetten uit de productraming en kredieten voor investeringen passen binnen de kaders zoals geautoriseerd bij de vaststelling van de uiteenzetting van de financiële positie;

    • c.

      de lasten van de producten niet dusdanig worden overschreden dat de realisatie van andere producten binnen hetzelfde programma onder druk komt.

  • 3. Het college draagt er zorg voor dat het saldo van baten en lasten van de programma's zoals geautoriseerd in de (gewijzigde) begroting niet worden overschreden.

Beheersing en Interne controle

Artikel 6. Interne controle

Het college draagt ten behoeve van het getrouwe beeld en de rechtmatigheid van de jaarrekening zorg voor de jaarlijkse interne toetsing van de getrouwheid van de informatieverstrekking, en de rechtmatigheid van de beheershandelingen.

Bij afwijkingen neemt het college maatregelen tot herstel.

Rapportage en Verantwoording

Artikel 7. Tussentijdse rapportage en informatie

  • 1. Het college informeert de raad door middel van tussentijdse rapportages over de realisatie van de begroting van de gemeente over de eerste drie maanden, de eerste acht en de eerste elf maanden van het lopende boekjaar.

  • 2. De tussenrapportages worden aan de raad aangeboden op de volgende tijdstippen:

    • -

      de driemaands rapportage vóór 15 mei van het lopende begrotingsjaar;

    • -

      de achtmaands rapportage vóór 15 oktober van het lopende begrotingsjaar;

    • -

      de elfmaands rapportage vóór 15 januari van het volgende begrotingsjaar.

  • 3. De inrichting van de tussentijdse rapportages sluit aan bij de programma-indeling van de begroting

  • 4. De rapportages gaan in op afwijkingen, zowel wat betreft de baten en de lasten, de wenselijke acties en indien daar aanleiding voor is de maatschappelijke effecten.

  • 5. Het college informeert in ieder geval vooraf de raad en neemt pas een besluit, nadat de raad in de gelegenheid is gesteld zijn wensen en bedenkingen ter kennis van het college te brengen voorzover het betreft niet bij begroting vastgestelde afzonderlijke verplichtingen inzake:

    • -

      investeringen groter dan € 100.000;

    • -

      aankoop van goederen en diensten groter dan € 100.000;

    • -

      het verstrekken van leningen, waarborgen en garanties.

  • 6. Het college informeert vooraf de raad en neemt pas een besluit nadat de raad in de gelegenheid is gesteld zijn wensen en bedenkingen ter kennis van het college te brengen indien het college nieuwe, niet bij de begroting vastgestelde, meerjarige verplichtingen aangaat waarvan de jaarlijkse lasten groter zijn dan € 10.000.

Artikel 8. Jaarstukken

  • 1. Het college draagt zorg voor een adequate vertaling van de verantwoording van de diensten naar de productenrealisatie en naar de programma verantwoording.

  • 2. Het college legt verantwoording af over de uitvoering van de programma's. In de verantwoording geeft het college aan:

    • a.

      welke doelen zijn bereikt;

    • b.

      welke acties zijn ondernomen;

    • c.

      wat de kosten zijn;

    • d.

      hoe de resultaten zich verhouden tot de in de begroting gestelde doelen.

  • 3. De raad bepaalt aan de hand van de uitvoering van de programma's of de beleidsdoelen van de programma's voor het lopende jaar bijstelling behoeven.

Titel 2. Financiële positie

Kaderstellen

Artikel 9. Financiële positie

  • 1. Het college draagt er zorg voor, dat al het beleid waartoe de raad heeft besloten, in de uiteenzetting van de financiële positie en de meerjarenramingen is opgenomen.

  • 2. De raad autoriseert met het vaststellen van de financiële positie in de begroting de investeringskredieten.

Artikel 10. Waardering & afschrijving vaste activa

  • 1. Kosten voor onderzoek en ontwikkeling voor een bepaald actief worden worden direct ten laste gebracht van de exploitatie.

  • 2. Kosten voor het afsluiten van geldleningen worden direct ten laste van de exploitatie gebracht.

  • 3. De materiële vaste activa met economisch nut, zoals bedoeld in artikel 35 van het Besluit begroting en verantwoording provincies en gemeenten, worden in principe lineair afgeschreven overeenkomstig economische levensduur en zoals opgenomen in de bijlage bij deze verordening.

    Activa met een verkrijgingsprijs van minder dan € 10.000 worden niet geactiveerd, uitgezonderd gronden en terreinen. Deze laatst genoemden worden altijd geactiveerd.

  • 4. a. Activa wordt afgeschreven met ingang van het jaar volgende op die waarin het actief is gerealiseerd.

    b. In uitzondering op lid 4a worden activa die betrekking hebben op automatisering afgeschreven met ingang van 1 januari van het jaar waarin het actief is gerealiseerd.

Artikel 11. Voorziening voor oninbare vorderingen

Voor openstaande vorderingen wordt een voorziening wegens oninbaarheid gevormd op basis van een beoordeling op inbaarheid.

Artikel 12. Financieringsfunctie

Het college vervult de financieringsfunctie zoals deze is vastgesteld in het treasurystatuut.

Artikel 13. Registratie bezittingen, activa en vermogen

  • 1. Het college draagt zorgt voor een actuele en volledige registratie van bezittingen.

  • 2. Het college draagt er zorg voor, dat de registratie en de ontwikkeling van de bezittingen en het vermogen van de gemeente systematisch worden gecontroleerd, met dien verstande dat de waardepapieren, de voorraden, de uitstaande leningen, de (debiteuren-)vorderingen, de liquiditeiten, de opgenomen leningen en de (crediteuren-)schulden jaarlijks worden gecontroleerd en registergoederen en bedrijfsmiddelen tenminste eenmaal in de vier jaar.

  • 3. Bij afwijkingen in de registratie van bezittingen neemt het college maatregelen voor herstel van de tekortkomingen. De resultaten van de controle en eventuele plannen van verbetering worden ter kennisgeving aan de raad aangeboden.

Titel 3. Paragrafen

Artikel 14. Lokale heffingen

  • 1. Voor het vaststellen van de hoogte van gemeentelijke tarieven, heffingen en prijzen door de raad verstrekt het college aan de raad een afzonderlijke verordening

  • 2. Bij de begroting en jaarstukken doet het college in de paragraaf lokale heffingen verslag van: de opbrengsten per lokale heffing; het volume en bedrag aan kwijt­scheldingen; de kostendekkendheid van de heffingen; de (ontwikkeling van de) lokale lastendruk voor eenpersoonshuishoudingen, meerpersoonshuishoudingen en bedrijven.

Artikel 15. Onderhoud kapitaalgoederen

  • 1. Het college biedt een nota over kapitaalgoederen wanneer een integrale heroverweging aan de orde is. Bijstelling van beleid gebeurt via de paragrafen in de begroting en de jaarrekening. In dit beleid wordt het kader gegeven voor de inrichting van het onderhoud en het beoogde onderhoudsniveau voor het open­baar groen, water, wegen, kunstwerken en straatmeubilair en eveneens de norm­kostensystematiek en het meerjarig budgettair beslag. In beheerplannen is dit beleid verder concreet uitgewerkt.

  • 2. Bij de begroting en de jaarstukken doet het college in de paragraaf onderhoud kapitaalgoederen verslag over de voortgang van het geplande onderhoud en het eventuele achterstallig onderhoud aan openbaar groen, water, wegen, kunstwer­ken, straatmeubilair, riolering, gebouwen.

Artikel 16. Bedrijfsvoering

  • 1. In de bedrijfsvoeringsparagraaf in de begroting wordt ingegaan op de tijdelijke en actuele onderwerpen die aandacht behoeven. In de bedrijfsvoeringsparagraaf in het jaarverslag wordt gerapporteerd over de bij de begroting bepaalde onderwerpen aangaande de bedrijfsvoering alsmede over nieuwe ontwikkelingen.

  • 2. Het college rapporteert in de bedrijfsvoeringsparagraaf van de begroting en jaarstukken over de voortgang van de onderzoeken naar de doelmatigheid en doeltreffendheid, bedoeld in artikel 213a Gemeentewet, en de uitputting van de bijbehorende budgetten.

Artikel 17. Verbonden partijen

  • 1. In de begroting en de jaarstukken wordt in de paragraaf verbonden partijen wordt van elk van de verbonden partijen weergegeven het openbaar belang, de bestuurlijke betrokkenheid en de wijze van financiële participatie: via jaarlijkse financiële bijdragen en/of via eigendomsverhoudingen.

  • 2. In de begroting en de jaarstukken wordt in de paragraaf verbonden partijen wordt ingegaan op nieuwe verbonden partijen, het beëindigen van bestaande verbonden partijen, het wijzigen van bestaande verbonden partijen en inclusief beleidsmatige en financiële ontwikkelingen c.q. eventuele problemen bij bestaande verbonden partijen.

Artikel 18. Grondbeleid

  • 1. Het college biedt een nota Grondbeleid aan wanneer een integrale afweging aan de orde is. In de begroting worden de strategische visie van het grondbeleid aangegeven en worden de kaders voor het grondbeleid jaarlijks geactualiseerd.

  • 2. In de paragraaf grondbeleid van de begroting en de jaarstukken wordt ingegaan op de uitvoering van het grondbeleid, met name de belangrijkste financiële ontwikkelingen zoals verlies/winstverwachtingen, de verwerving van gronden e.d. en de relaties van het grondbeleid met de programma's.

Titel 4. Financiële organisatie en administratie

Artikel 19. Administratie

De administratie is zodanig van opzet en werking, dat zij in ieder geval dienstbaar is voor:

  • -

    het sturen en het beheersen van activiteiten en processen in de gemeente als geheel en in de diensten;

  • -

    het verstrekken van informatie over ontwikkelingen in de omvang van activa met economisch nut, activa met maatschappelijk nut, voorraden, vorderingen en schulden, enzovoorts.;

  • -

    het verschaffen van informatie aan de budgethouders en voor het maken van kostencalculaties;

  • -

    het bevorderen van de rechtmatigheid, de doelmatigheid en de doeltreffendheid van het gevoerde bestuur in relatie tot de gestelde beleidsdoelen, de begroting en ter zake geldende wet- en regelgeving;

  • -

    het afleggen van verantwoording over de rechtmatigheid, de doelmatigheid en de doeltreffendheid van het gevoerde bestuur in relatie tot de gestelde beleidsdoelen, de begroting en ter zake geldende wet- en regelgeving;

  • -

    de controle van de registratie van gegevens als zodanig en van de daaraan ontleende informatie alsmede voor de controle op de rechtmatigheid, de doelmatigheid en de doeltreffendheid van het gevoerde bestuur in relatie tot de gestelde beleidsdoelen.

Artikel 20. Financiële administratie

Het college draagt er zorg voor dat:

  • -

    de inrichting en de werking van de financiële administratie voldoet aan het Besluit begroting en verantwoording provincies en gemeenten en andere relevante wet- en regelgeving;

  • -

    de vereiste informatie verstrekt wordt aan het rijk, de provincie en de Europese Unie, alsmede aan andere instellingen die specifieke verantwoordingsverplichtingen opleggen aan gemeenten.

Artikel 21. Financiële organisatie

Het college draagt de zorg voor en legt (in een besluit) vast:

  • -

    een eenduidige indeling van de gemeentelijke organisatie en een eenduidig toewijzing van de gemeentelijke taken aan de diensten

  • -

    een adequate scheiding van taken, functies, bevoegdheden, verantwoordelijkheden, zodat aan de eisen van interne controle wordt voldaan en de betrouwbaarheid van de verstrekte informatie aan beleids- en beheersorganen is gewaarborgd;

  • -

    de verlening van mandaten en volmachten voor het aangaan van verplichtingen ten laste van de toegekende budgetten en investeringskredieten;

  • -

    de regels voor de opdrachtverlening en de verrekening van leveringen tussen de diensten van de gemeente;

  • -

    de te maken afspraken met de diensten over de te leveren prestaties, de daarvoor beschikbare middelen en de wijze en frequentie van rapportage over de voortgang van de activiteiten en uitputting van middelen;

  • -

    de regels voor de verlening van décharge over het gevoerde beheer van de diensten.

Artikel 22. Aanbesteding en inkoop

Het college draagt zorg voor en legt (in een besluit) vast de interne regels (protocol) voor de inkoop en aanbesteding van werken en diensten. De regels waarborgen dat wordt gehandeld in overeenstemming met de regels terzake van de Europese Unie.

Titel 5. Slotbepalingen

Artikel 23. Inwerkingtreding

  • 1. Deze verordening treedt in werking per 1 mei 2011.

  • 2. De Financiële verordening zoals vastgesteld bij raadsbesluit van 9 december 2004, nr. XII-9 wordt ingetrokken.

Artikel 24. Citeertitel

Deze verordening kan worden aangehaald onder de naam "Financiële verordening gemeente Winterswijk 2011" .

Ondertekening

Aldus besloten door de raad van de gemeente Winterswijk in zijn openbare vergadering gehouden op 28 april 2011.
de griffier de voorzitter

Bijlage, behoort bij raadsbesluit gemeente Winterswijk, 2011, nr. IV-4, vastgesteld in de openbare vergadering op 28 april 2011.

Bijlage met de daarin voor de onderscheidene activa opgenomen afschrijvings­termijnen, op grond van het derde lid van artikel 10 van de Financiële verordening gemeente Winterswijk.

Onderwerp / Aantal jaren

Gronden 75

Terreinen 20

Hekwerken 20

Wegen incl. verkeersmaatregelen, rotondes etc.

algemeen 20

hoofdwegen, zware constructie 20

Riolering:

Bestaande riolering 55

mechanisch gedeelte drukriolering (pompen) 20

Riolering vrijverval ná 1 jan. 2006 60

Drukriolering ná 1 jan. 2006 45

Gebouwen:

Bestaande bouw 40

nieuwbouw ná 1 januari 2006 60 annuïtair

semi-permanente bouw 15

verbouwingen levensduurverlengend 25

verbouwingen niet levensduurverlengend 15

voegwerk 40

kozijnen 40

dakconstructie, dakbeschot 40

dakbedekking 20

dakpannen 40

cv-ketels, boilers 20

radiatoren, leidingen, riolering 40

goten, hemelwaterafvoeren, loodloketten 25

sanitair 25

tapijt 15

overige vloerbedekking 20

geluidsisolatie 10

telefooninstallatie 10

alarminstallaties 20

buitenzonwering 25

stalen buitentrappen 40

armaturen 25

energiebesparende maatregelen (installatietechnisch) 10

liften 20

Onderwijs:

renovatie schoolpleinen 30

leer- en hulpmiddelen 8

Meubilair 15

Sportaccommodaties:

tegelwerk binnen 25

tribunestoelen sporthal 25

renovatie houten sportvloeren 12

ballenvangers, doelen 20

sportvelden(aanleg) 30

toplaagrenovatie sportvelden 20

Openbaar groen:

renovatie 30

banken 10

Automatisering:

hardware 5

software 7

kantoormachines:

lichtdrukmachine 5

stempel-frankeermachine 10

enveloppeermachine 5

apparatuur afwerking huisdrukkerij 10

registratie-apparatuur 8

kasregister 10

Tractie, machines e.d. Technische Zaken

bestelwagens 5 of 6

tractor plantsoenen 8

aanhangers 5

graafmachine begraafplaats 10

transporteur begraafplaats 6

vrachtauto 8

containerbak en kraan 4

tractor wegen: 6

- rolbezem 8

- maaieenheid tractor 6

- harkmachine 6

wegschaaf 8

grondfrees 8

perscontainer 8

shovel 8

hoogwerker 8

kraakperswagens

- binnen de kom 8

- buiten de kom 6

kolkenzuiger (opbouw en chassis) 8

veegmachines 6

compressoren 8

machines timmerwerkplaats 10

steigermateriaal 10

hogedrukreinigers 6

schudzeef algemene begraafplaats 6

maaimachines 6

bladzuigers/-blazers 6

versnipperaar 5

onkruidborstel 6

breekhamers 5

bermmaaiers 5

rolbezem Gravely 5

motoraggregaat 6

trilstamper 5

trilplaten 6

waterpasinstrument 10

afkortzaag 8

kolomboormachine 8

zoutstrooiers, sneeuwploegen 10

zoutlader 8

mobilofoons 10

zuiger t.b.v. zwerfvuil 5

heetwaterwasser 5

geluidsinstallatie begraafplaats 10

Apparatuur afd. Vastgoed/Economische zaken

gedwongen centrering 7

portofoons 10

Apparatuur afd. Milieu

geluidmeetapparatuur 7

geluidsbron 10

Brandweer:

grote voertuigen 15

personenauto's 6

alarmontvangers 4

mobilofoons 10

portofoons 7

maskers 7

adembescherming 15

helmen 10

uitrukkleding 8

uitgaanstenue 10

persluchtflessen, testapparatuur 15

Overige:

restauratie monumenten 25

speeltoestellen 10

vloerreinigingsmachine 10

koffiezetapparatuur 8

koffiezetautomaten 5

bodemsanering 10

investeringssubsidies (algemeen) maximaal 20