Regeling vervallen per 01-07-2014

Reglement behandeling bezwaarschriften en klachten Zuid-holland 2010 (Reglement behandeling bezwaarschriften en klachten Provincie Zuid-Holand 2010)

Geldend van 29-07-2010 t/m 30-06-2014 met terugwerkende kracht vanaf 01-07-2010

Intitulé

Reglement behandeling bezwaarschriften en klachten Zuid-holland 2010 (Reglement behandeling bezwaarschriften en klachten Provincie Zuid-Holand 2010)

Besluit van Gedeputeerde Staten van 20 april 2010 tot vaststelling van het Reglement behandeling bezwaarschriften en klachten Zuid-Holland (Provinciaal blad, 2010, nr. 87), gewijzigd bij besluit van 28 september 2010 (Provinciaal blad, 2010, nr. 127).

Hoofdstuk 1 Begripsbepalingen

Artikel 1

In dit reglement wordt verstaan onder:

  • a. verwerend orgaan: (de vertegenwoordiging van) het bestuursorgaan dat het bestreden besluit heeft genomen of waartegen de klacht zich richt;

  • b. commissie: commissie van advies voor de behandeling van bezwaarschriften en klachten;

  • c. verenigingen van ambtenaren: de rechtspersoonlijkheid bezittende vereniging die op grond van artikel 3 van de Overlegverordening recht op vertegenwoordiging in de algemene commissie voor Georganiseerd Overleg in Ambtenarenzaken is toegekend;

  • d. secretaris: secretaris van de commissie.

Hoofdstuk 2 De commissie

Artikel 2

1.Er is een commissie van advies voor de behandeling van bezwaarschriften, gericht tegen besluiten van Gedeputeerde Staten, en voor de behandeling van klachten betreffende gedragingen van Gedeputeerde Staten of van personen werkzaam onder verantwoordelijkheid van Gedeputeerde Staten. 2.Op verzoek van Provinciale Staten, van de Commissaris van de Koningin, respectievelijk van gemeenschappelijke regelingen adviseert de commissie over bezwaarschriften, gericht tegen hun besluiten en klachten betreffende hun gedragingen.3.De commissie adviseert niet over bezwaarschriften op grond van de Algemene wet inzake rijksbelastingen.

Artikel 3 Samenstelling van de commissie

1. De commissie bestaat uit een voorzitter en ten minste 15 leden.2. De leden van de commissie worden benoemd door Gedeputeerde Staten, met dien verstande dat de helft van de commissieleden belast met de behandeling van bezwaarschriften gericht tegen rechtspositionele besluiten, worden benoemd op voordracht van de verenigingen van ambtenaren. 3. Gedeputeerde Staten benoemen de voorzitter en diens plaatsvervangers.4. Gedeputeerde Staten kunnen leden van de commissie schorsen en ontslaan, gehoord de voorzitter. Gedeputeerde Staten kunnen de voorzitter schorsen en ontslaan, gehoord een van diens plaatsvervangers.5. Geen lid van de commissie zijn leden van Provinciale Staten, leden van Gedeputeerde Staten en personen werkzaam onder verantwoordelijkheid van Provinciale Staten of Gedeputeerde Staten. Voornoemde personen zijn evenmin lid van de commissie indien nog geen vier jaren zijn verstreken na het einde van hun benoeming in die hoedanigheid of functie.6. Evenmin lid van de commissie zijn leden van bestuursorganen in de zin van de Algemene wet bestuursrecht gelegen op het grondgebied van de provincie Zuid-Holland.7. Bij het aanvaarden van een benoeming als lid van een van de bestuursorganen genoemd in het vijfde en zesde lid of als ambtenaar werkzaam onder verantwoordelijkheid van Provinciale Staten of Gedeputeerde Staten vervalt het lidmaatschap van de commissie van rechtswege.

Artikel 4 Instellen kamers

1.Gedeputeerde Staten kunnen de commissie verdelen in kamers, die belast worden met de behandeling van bezwaarschriften en klachten.2.Gedeputeerde Staten bepalen op voordracht van de secretaris het aantal kamers en regelen de verdeling van de bezwaarschriften en klachten over de kamers.

Artikel 5 Secretaris

1.De secretaris van de commissie is een door Gedeputeerde Staten aangewezen ambtenaar. Gedeputeerde Staten wijzen tevens een of meer plaatsvervangende secretarissen aan.2.De secretaris van de commissie treedt op als secretaris van de kamer.

Artikel 6 Zittingsduur

1.De voorzitter en leden van de commissie treden af op de dag van het aftreden van Provinciale Staten. Zij kunnen terstond worden herbenoemd.2.De voorzitter en leden van de commissie hebben een maximale zittingsduur van twee aaneengesloten zittingsperiodes. Gedeputeerde Staten kunnen in voorkomende gevallen hiervan afwijken.3.De voorzitter en leden van de commissie kunnen op ieder moment ontslag nemen.4.De aftredende voorzitter en leden van de commissie blijven hun functie vervullen totdat in de opvolging is voorzien.

Artikel 7 Integriteits- en geheimhoudingsbepaling

1.De voorzitter en leden van de commissie nemen niet deel aan de behandeling van een bezwaarschrift of klacht, indien daarbij sprake kan zijn van de schijn van belangenverstrengeling.2.De voorzitter en leden van de commissie nemen geheimhouding in acht ten opzichte van de inhoud van bezwaarschriften en klachten en daarop betrekking hebbende documenten.

Artikel 8 Verslag werkzaamheden

De commissie brengt jaarlijks voor 1 juli aan Gedeputeerde Staten verslag uit over haar werkzaamheden.

Hoofdstuk 3 Behandeling van bezwaarschriften en klachten

Artikel 9 Zitting

1.De secretaris bepaalt plaats en tijdstip van de zitting, waarin de commissie de belang hebbenden en het verwerend orgaan hoort.2.De voorzitter beslist over de toepassing van de artikelen 7:3 en 9:10, tweede lid, van de Algemene wet bestuursrecht.

Artikel 10 Uitnodiging zitting

1.De secretaris nodigt de belanghebbenden en het verwerend orgaan voor de zitting schriftelijk uit.2.Binnen zeven dagen na verzending van de uitnodiging kunnen de belanghebbenden of het verwerend orgaan onder opgaaf van redenen de secretaris verzoeken het tijdstip van de zitting te wijzigen.3.De secretaris beslist op het verzoek als bedoeld in het tweede lid.

Artikel 11 Quorum

Voor een zitting van de commissie is vereist dat minimaal twee leden, waaronder de voorzitter, aanwezig zijn.

Artikel 12 Openbaarheid zitting

1.De zitting van de commissie is openbaar.2.De deuren kunnen worden gesloten indien de voorzitter het nodig oordeelt of indien een belanghebbende daartoe een verzoek doet.3.De voorzitter beslist op het verzoek als bedoeld in het tweede lid.4.In afwijking van het eerste lid, zijn de zittingen van de commissie belast met de behandeling van klachten en bezwaarschriften tegen rechtpositionele besluiten niet openbaar.

Artikel 13 Deskundigen en getuigen

1.De secretaris kan advies of inlichtingen inwinnen bij deskundigen en getuigen en hen zo nodig uitnodigen daartoe op de zitting te verschijnen.2.De commissie kan deskundigen en getuigen horen. 3.Indien deskundigen en getuigen op uitnodiging door of vanwege de commissie ter zitting verschijnen, ontvangen zij desgevraagd een vergoeding voor reis- en verblijfkosten en wegens tijdsverzuim.

Artikel 14 Verslaglegging

1.Het verslag van de zitting is een verkorte weergave van wat ter zitting is verhandeld.2.Indien de zitting geheel of gedeeltelijk met gesloten deuren plaatsvindt, of indien belanghebbenden respectievelijk hun gemachtigden niet in elkaars tegenwoordigheid zijn gehoord, maakt het verslag hiervan melding.3.Het verslag verwijst naar de op de zitting overgelegde bescheiden, die aan het verslag worden toegevoegd.4.Het verslag wordt na akkoord van de voorzitter ondertekend door de secretaris.

 Artikel 15 Advies

1.De commissie beraadslaagt en beslist achter gesloten deuren over het door haar uit te brengen advies. Het advies wordt uitgebracht door drie leden van de commissie, waaronder de voorzitter.2.De commissie beslist bij meerderheid van stemmen over het uit te brengen advies. 3.Het advies wordt na akkoord van de voorzitter ondertekend door de secretaris.

Hoofdstuk 4 Overgangs- en slotbepalingen

Artikel 16 Intrekking

1.Het Reglement van de bezwarencommissie-Awb van 7 oktober 2003 (Provinciaal Blad 2003, 30), laatst gewijzigd bij besluit van 6 juni 2007 (Provinciaal Blad 2007, 54), wordt ingetrokken.2.Het Reglement van de bezwarencommissie-Rechtspositie provinciaal personeel 2004 van 14 december 2004 (Provinciaal Blad 2005, 6) wordt ingetrokken.

Artikel 17 Overgangsbepaling

1.De voorzitters en leden die op 1 juli 2010 lid zijn van de bezwarencommissie-Awb of van de bezwarencommissie-Rechtspositie provinciaal personeel worden aangemerkt als voorzitters en leden van de commissie bedoeld in artikel 2, tot het einde van de zittingsperiode van Provinciale Staten, welke is aangevangen in 2007.2.De indeling van de kamers zoals die is op 1 juli 2010, blijft gehandhaafd tot het einde van de zittingsperiode van Provinciale Staten, welke is aangevangen in 2007.

Artikel 18 Inwerkingtreding

Dit reglement treedt in werking op 1 juli 2010. Indien het Provinciaal Blad, waarin dit reglement wordt geplaatst, wordt uitgegeven na 30 juni 2010, treedt het reglement in werking met ingang van de dag na de datum van uitgifte van het Provinciaal Blad, waarin het reglement wordt geplaatst, en werkt het reglement terug tot en met 1 juli 2010.

Artikel 19 Citeertitel

Dit reglement wordt aangehaald als: Reglement behandeling bezwaarschriften en klachten Zuid-Holland 2010. 

Ondertekening

Den Haag, 20 april 2010 Gedeputeerde Staten van Zuid-Holland, J. FRANSSEN, voorzitter M.H.J. VAN WIERINGEN-WAGENAAR, secretaris