Regeling vervallen per 01-01-2020

Fietsregeling gemeente Almere

Geldend van 20-02-2007 t/m 31-12-2019 met terugwerkende kracht vanaf 01-02-2007

Intitulé

FIETSREGELING GEMEENTE ALMERE

Burgemeester en wethouders van Almere;

gelezen het voorstel van SVB/P&O d.d. 9 februari 2007;

gelet het standpunt van de commissie voor georganiseerd overleg;

B E S L U I T E N:

vast te stellen de navolgende Fietsregeling gemeente Almere

Artikel 1

Deze regeling is van toepassing op medewerkers in tijdelijke dienst voor minimaal één jaar of langer en in vaste dienst van de gemeente Almere, die in Almere wonen en kiezen voor het kopen van een fiets voor het woon-/werkverkeer in plaats van vergoeding van de kosten per openbaar vervoer; meerdere aanstellingen bij de gemeente Almere worden in dit kader als één aanstelling beschouwd, zodat ook in dát geval derhalve (periodiek) één fiets kan worden gekocht en vergoed, zoals bedoeld bij punt 2. De vrijwilliger van de brandweer die vanuit zijn hoofdbetrekking al deelneemt aan een fietsregeling, kan niet deelnemen aan deze regeling.

Artikel 2

De medewerker, die zelf een fiets koopt voor het woon-/werkverkeer, wordt de aankoopprijs van de fiets tot een maximum van € 749,- inclusief btw, belastingvrij door de werkgever vergoed. De medewerker kan zelf bepalen waar de fiets wordt aangeschaft.

Artikel 3

Indien de medewerker een fiets koopt met een lagere aankoopprijs dan € 749,- inclusief btw en de medewerker na de ingangsdatum van deze regeling eveneens een extra slot voor de nieuwe fiets heeft aangeschaft en/of een fietsverzekering (diefstal dan wel diefstal en schade) ten behoeve van de nieuwe fiets heeft afgesloten, vergoedt de werkgever via het salaris aan de medewerker de werkelijke kosten tot een maximum van € 749,- inclusief btw. Andere met de fiets samenhangende zaken komen niet voor vergoeding in aanmerking.

Artikel 4

De medewerker, die in het kader van deze regeling een fiets koopt, wordt geacht vier jaar van de fiets gebruik te maken voor het woon-/werkverkeer. Anders gezegd: de medewerker mag niet vaker dan eens in de vier jaar van deze fietsregeling gebruik maken. Indien de medewerker binnen drie jaar na aanschaf van de fiets de gemeentelijke dienst verlaat (zelf ontslag verzoekt dan wel ten gevolge van aan de medewerker zelf te wijten feiten of omstandigheden ontslag wordt verleend dan wel binnen die periode verhuist van Almere naar een andere woonplaats waardoor recht ontstaat op een andere vergoeding woon-werkverkeer), dan dient de medewerker een deel van de door de werkgever betaalde vergoeding terug te betalen. Deze terugbetaling geschiedt via automatische inhouding door de werkgever in één keer op het nettosalaris inclusief vakantietoelage van de medewerker.

Voor het bepalen van de hoogte van het terug te betalen bedrag geldt de volgende regeling: ontslag/verhuizing tot één jaar na aanschaf: 75% van de vergoeding; ontslag/verhuizing tussen één en twee jaar na aanschaf: 50% van de vergoeding; ontslag/verhuizing tussen twee en drie jaar na aanschaf: 25% van de vergoeding.

Artikel 5

Indien de medewerker gebruik wil maken van de fietsregeling en derhalve in aanmerking wil komen voor een vergoeding door de werkgever, dient de medewerker de zogenoemde “aanvraag fietsvergoeding” geheel in te vullen, te dateren en te ondertekenen en de originele aankoopnota(’s), voorzien van naam, adres en datum en met vermelding van merk en model/type bij de managementadviseur P en O van zijn dienst in te leveren.

Artikel 6

Bij de vaststelling wordt gelijktijdig de “Fietsregeling gemeente Almere” vastgesteld d.d. 26 november 2002 ingetrokken.

Artikel 7

Dit besluit treedt in werking op de datum vaststelling en werkt terug tot en met 1 januari 2007.

Ondertekening

Almere, 20 februari 2007
Burgemeester en wethouders voornoemd,
de secretaris, de burgemeester,
B.M. Arnold A. Jorritsma-Lebbink