Verordening Bestuurlijk Overleg Schoolbesturen Almere.

Geldend van 25-12-2004 t/m heden

Intitulé

Verordening Bestuurlijk Overleg Schoolbesturen Almere

De raad van de gemeente Almere;

gezien het voorstel van burgemeester en wethouders;

gelet op het bepaalde in de artikelen 147 en 149 van de Gemeentewet en de bepalingen over het op overeenstemming gerichte overleg in de Wet op het primair onderwijs, de Wet op het voortgezet onderwijs en de Wet op de expertisecentra;

BESLUIT:

  • 1.

    Verordening Bestuurlijk Overleg Primair Onderwijs Almere in te trekken;

  • 2.

    Verordening Bestuurlijk Overleg Voortgezet Onderwijs Almere in te trekken;

  • 3.

    Vast te stellen de

    Verordening Bestuurlijk Overleg Schoolbesturen Almere, luidende als volgt:

HOOFDSTUK 1 ALGEMENE BEPALINGEN

Artikel 1 Begripsbepalingen

In deze verordening wordt verstaan onder:

  • a.

    schoolbestuur: het bevoegd gezag van een volgens de wet bekostigde openbare of bijzondere school die gelegen is op het grondgebied van de gemeente;

  • b.

    burgemeester en wethouders: het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Almere

  • c.

    Onderwijsraad: de Onderwijsraad als bedoeld in artikel 2 van de Wet op de Onderwijsraad;

  • d.

    Advies: het advies van de Onderwijsraad als bedoeld in de wet;

  • e.

    Overleg: het Bestuurlijk Overleg Schoolbesturen Almere (BOSA)

Artikel 2 Functie overleg

Er is een Bestuurlijk Overleg Schoolbesturen Almere waarin burgemeester en wethouders met de vertegenwoordigers van de schoolbesturen voor primair en voortgezet onderwijs in Almere overleg voeren over die onderwerpen waarover in de onderwijswetgeving is geregeld dat daarover op overeenstemming gericht overleg dient plaats te vinden.

Artikel 3 Samenstelling

  • 1. De schoolbesturen kunnen zich individueel of gezamenlijk laten vertegenwoordigen in het overleg. Een schoolbestuur wijst daartoe maximaal twee vertegenwoordigers aan, die namens het schoolbestuur overleg voeren.

  • 2. De portefeuillehouder onderwijs, alsmede het hoofd van de afdeling Onderwijs, vertegenwoordigen burgemeester en wethouders in het overleg. De portefeuillehouder onderwijs fungeert als voorzitter, het hoofd van de afdeling Onderwijs als plaatsvervangend voorzitter.

  • 3. Ambtelijk secretaris van het overleg is een medewerker van de afdeling Onderwijs van de gemeente Almere.

Artikel 4 Openbaarheid en adviseurs

  • 1. De vergaderingen van het overleg zijn alleen toegankelijk voor de in het vorige lid bedoelde leden van het overleg.

  • 2. De leden van het overleg hebben het recht zich ter vergadering te laten bijstaan door adviseurs.

HOOFDSTUK 2 VOORBEREIDING OVERLEG

Artikel 5 Vergaderfrequentie en agenda

  • 1. Het overleg vergadert zo vaak als nodig en verder zo dikwijls de voorzitter dit nodig oordeelt of wanneer een delegatie van één of meer schoolbesturen dit schriftelijk verzoekt met vermelding van de onderwerpen waarvan behandeling wordt gevraagd.

  • 2. Voorafgaand aan elke vergadering kan een schoolbestuur onderwerpen, die in relatie staan tot het doel van het overleg, aandragen voor de agenda. Deze onderwerpen dienen zoveel mogelijk schriftelijk toegelicht te worden.

  • 3. Nadat de schoolbesturen in de gelegenheid zijn gesteld onderwerpen aan te dragen voor de agenda, stelt de voorzitter deze vast. De secretaris zorgt daarna voor de verspreiding van de agenda met bijbehorende stukken en voorts voor de verslaglegging van de vergaderingen. Deze zorgt ervoor dat de agenda met bijbehorende stukken ten minste twee weken voor de geplande vergadering aan de leden van het overleg wordt toegezonden.

HOOFDSTUK 3 UITVOERING OVERLEG

Artikel 6 Advies Onderwijsraad

  • 1. Indien één of meer schoolbesturen een advies van de Onderwijsraad wensen over een onderwerp, maken ze dit kenbaar in het overleg. Dit gebeurt aan de hand van een schriftelijk gemotiveerde omschrijving van het onderwerp waarover het advies wordt verwacht. Hierbij wordt tevens het verband aangegeven tussen het onderwerp en de vrijheid van richting en de vrijheid van inrichting van het onderwijs.

  • 2. Alle vertegenwoordigers in het overleg worden in de gelegenheid gesteld hun zienswijze naar voren te brengen over het verzoek om advies.

  • 3. Burgemeester en wethouders zijn belast met de indiening van een verzoek om advies. Zij doen dit uiterlijk twee weken na afloop van het overleg. Daarbij informeren zij tevens de Onderwijsraad over de in het vorige lid bedoelde zienswijzen.

  • 4. De wettelijke termijn voor het uitbrengen van advies wordt opgeschort met ingang van de dag waarop de Onderwijsraad burgemeester en wethouder uitnodigt het verzoek voor het uitbrengen van het advies aan te vullen met de gegevens die hij nodig heeft voor een goede vervulling van zijn taak, tot de dag waarop het verzoek is aangevuld.

  • 5. De raad neemt gedurende de termijn voor het uitbrengen van het advies geen besluit over het onderwerp waarover advies is gevraagd.

  • 6. Burgemeester en wethouders zenden zo spoedig mogelijk een afschrift van het uitgebrachte advies toe aan alle schoolbesturen. Indien het geheel of gedeeltelijk opvolgen van het advies zou leiden tot één of meer inhoudelijke bijstellingen van het voorstel over een onderwerp waarover advies is gevraagd, worden de schoolbesturen bij de toezending van het afschrift van het advies uitgenodigd voor nader overleg. In alle andere gevallen beoordelen burgemeester en wethouders of nader overleg over het advies noodzakelijk is. Zij geven dit aan bij de toezending van het afschrift van het advies.

  • 7. Het overleg als bedoeld in het vorige lid vindt binnen twee weken plaats nadat het advies is uitgebracht. Burgemeester en wethouders informeren de raad over dit overleg in de vorm van een aanvulling op het verslag als bedoeld in artikel 7.

Artikel 7 Besluitvorming

  • 1. Indien besluitvorming aan de orde is over zaken, waarvan besturen hebben aangegeven dat zij niet participeren in een gezamenlijke uitvoering, onthouden deze besturen zich over deze besluiten van stemming.

  • 2. Indien onderwerpen alleen het primair onderwijs aangaan, onthouden de schoolbesturenvan het voortgezet onderwijs zich van stemming. Indien onderwerpen alleen het voortgezet onderwijs aangaan, onthouden de schoolbesturen van het primair onderwijs zich van stemming.

  • 3. Besluitvorming geschiedt door middel van consensus. Indien dit niet wordt bereikt, worden de verschillende standpunten in de verslaglegging weergegeven.

  • 4. Indien leden van het overleg dit aangeven, wordt bij de besluitvorming een minderheidsstandpunt gemeld.

Artikel 8 Verslaglegging, informeren raad

  • 1.

    Van een vergadering van het overleg wordt door de ambtelijk secretaris een verslag gemaakt.

  • 2.

    Het verslag bevat een overzicht van de besproken onderwerpen, waarbij per onderwerp wordt aangegeven:

    • a.

      of volledige, geen volledige of geen overeenstemming is bereikt;

    • b.

      de door de voorzitter in het overleg toegezegde wijzigingen in het oorspronkelijke voorstel.

      Indien artikel 5, eerste lid, van toepassing is, wordt hiervan eveneens een weergave opgenomen in het verslag.

  • 3.

    De ambtelijk secretaris zendt het verslag om een reactie toe aan de schoolbesturen. Binnen tien dagen na de dag waarop het concept verslag is toegezonden, maken de schoolbesturen die deel hebben genomen aan het overleg schriftelijk hun opmerkingen over het concept kenbaar. De voorzitter stelt het verslag vast met inachtneming van de opmerkingen.

  • 5.

    Burgemeester en wethouders brengen het verslag gelijktijdig met het voorstel over het onderwerp ter kennis van de gemeenteraad. Voor zover burgemeester en wethouders afwijken van de tijdens het overleg naar voren gebrachte zienswijzen, wordt dit gemeld in het voorstel aan de raad. Daarbij geven zij de reden aan van het niet of niet geheel overnemen van deze zienswijzen.

HOOFDSTUK 4 OVERIGE BEPALINGEN

Artikel 10 Huishoudelijk reglement

Burgemeester en wethouders kunnen in overleg met het Bestuurlijk Overleg Schoolbesturen Almere een huishoudelijk reglement vaststellen.

Artikel 11 Uitleg

In gevallen waarin deze verordening of het huishoudelijk reglement niet voorziet of in geval van geschillen omtrent de uitleg van de bepalingen van de verordening of het huishoudelijk reglement, beslissen burgemeester en wethouders, gehoord het overleg.

Artikel 12 Citeertitel, wijziging, inwerkingtreding en intrekking

  • 1.

    Deze verordening kan worden aangehaald als "Verordening Bestuurlijk Overleg Schoolbesturen Almere".

  • 2.

    De verordening kan alleen worden gewijzigd indien het wijzigingsvoorstel is voorgelegd aan het overleg en het overleg in de gelegenheid is gesteld zijn zienswijze te geven.

  • 3.

    De verordening treedt in werking met ingang van de dag na die van bekendmaking.

  • 4.

    Op de dag waarop deze verordening in werking treedt, komen te vervallen de Verordening Bestuurlijk Overleg Primair Onderwijs en de Verordening Bestuurlijk Overleg Voortgezet Onderwijs.

Ondertekening

Aldus vastgesteld in de openbare vergadering van de gemeenteraad van de gemeente Almere, gehouden op 28 oktober 2004.
De raad voornoemd,
De griffier, de voorzitter,