Regeling vervallen per 01-01-2022

verordening ambtelijke bijstand

Geldend van 01-05-2010 t/m 31-12-2021

Intitulé

verordening ambtelijke bijstand

Vaststelling van de verordening ambtelijke bijstand.Nummer:7b.De Raad van de gemeente Boxmeer;gelezen het voorstel van het presidium d.d. 22 april 2010;gelet op het bepaalde in artikel 33 van de Gemeentewet;B E S L U I T :vast te stellen de navolgende verordening inzake het verstrekken van ambtelijkebijstand aan de gemeenteraad, elk van zijn leden en van de in de raadvertegenwoordigendegroeperingen (fracties), aan te halen als:Verordening ambtelijke bijstand. 

Artikel 1

  • 1  Er zijn twee ambtelijke organisaties.a. De griffie t.b.v. de raad.b. De secretarie t.b.v. het college van burgemeester en wethouders. 

  • 2 Als gevolg van wet Dualisme werken de twee organisaties strikt gescheiden. 

  • 3 De secretarie faciliteert, voor zover het noodzakelijk is voor de bedrijfsvoeringvan de griffie, de griffie op het gebied van inkoop, ICT, drukwerk, catering,huisvesting, personeelszaken, financiën, post en archief. De griffier sluitdaartoe dienstverleningsovereenkomsten af met het college. 

Artikel 2

Een raadslid wendt zich tot de griffier met een verzoek om:a. feitelijke informatie van geringe omvang;b. inzage in of afschrift van documenten die openbaar zijn;c. ambtelijke bijstand bij het opstellen van voorstellen, amendementen enmoties of andere bijstand. 

Artikel 3

Indien de gevraagde informatie of bijstand niet door de griffier of eenmedewerker van de griffie kan worden verleend, kan de griffier een beroep doenop de vakinhoudelijke en materiële medewerking van de ambtelijke organisatie. 

Artikel 4

Wanneer de griffier van oordeel is dat informatie of bijstand als bedoeld in artikel2, gewenst is, richt hij daartoe een verzoek aan het college. 

Artikel 5

  • 1 Het college bepaalt in een door hen vast te stellen regeling op welke wijze deinformatie of bijstand als bedoeld in artikel 2, wordt verstrekt. 

  • 2 De in het vorige lid genoemde regeling wordt na vaststelling door het collegein de eerstvolgende vergadering van de raad ter kennis gebracht.Verordening ambtelijke bijstand 

Artikel 6

Ambtelijke bijstand wordt verleend, tenzij:a. niet aannemelijk is gemaakt dat de bijstand betrekking heeft op dewerkzaamheden van de raad, een fractie of een raadslid;b. dit het belang van de gemeente kan schaden;c. de taakuitoefening van de betreffende functionarissen hierdoor aanmerkelijkzou worden belemmerd en de bijstand niet tot geringere, meer aanvaardbareproporties kan worden teruggebracht. 

Artikel 7

  • 1 Wanneer het college van oordeel is dat zich een geval voordoet waarin geenambtelijke bijstand kan of behoort te worden verleend, doet zij daarvangemotiveerd mededeling aan de griffier. 

  • 2 De griffier brengt de in het eerste lid bedoelde mededeling ter kennis aan deverzoeker(s) om bijstand en aan de Raad in zijn eerstvolgende vergadering. 

  • 3 Indien het verzoek om bijstand van een ambtenaar door het college wordtgeweigerd kan de griffier of het betrokken raadslid het verzoek voorleggenaan de burgemeester. De burgemeester beslist zo spoedig mogelijk op hetverzoek. 

Artikel 8

  • 1  Indien een raadslid niet tevreden is over de door een ambtenaar verleendeambtelijke bijstand kan hiervan mededeling worden gedaan aan het college.Het college stelt de afhandeling van deze klacht in handen van de secretaris. 

  • 2 Wanneer overleg met de secretaris niet leidt tot een voor beide partijenbevredigende oplossing leggen zij de zaak voor aan de burgemeester. Deburgemeester voorziet zo spoedig mogelijk in de kwestie. 

Artikel 9

Indien (leden van) het college informatie wensen over een verzoek om ambtelijkebijstand of de inhoud van het gegeven advies, wenden zij zich daartoerechtstreeks tot het betrokken raadslid. 

Artikel 10

Bij het vragen van informatie of bijstand mag degene die namens het college vandeze hulp verleent, niet tot geheimhouding worden verplicht. 

Artikel 11

De secretaris houdt een register bij van de verleende ambtelijke bijstand alsbedoeld in artikel 2, onderdeel c. 

Artikel 12

Deze verordening kan worden aangehaald als: “Verordening ambtelijke bijstand”.

Artikel 13

Deze verordening treedt in werking op 1 mei 2010.

Ondertekening

Aldus besloten door de Raad van de gemeente Boxmeerin zijn openbare vergadering van 29 april 2010.De Raad voornoemd,de Griffier, de Voorzitter,A.W.J.M. Cornelissen K.W.T van Soest