Regeling vervallen per 31-12-2020

Inkoop- en aanbestedingsbeleid 2016-2020 Duurzaam & Doelmatig

Geldend van 24-04-2016 t/m 30-12-2020

Intitulé

Inkoop- en aanbestedingsbeleid 2016-2020 Duurzaam & Doelmatig

Het College van de gemeente Bunnik,

Gelet op o.a. de Europese richtlijnen 2014/23/EU, 2014/24/EU en 2014/25/EU en de Aanbestedingswet;

Besluit de volgende beleidsregels vast te stellen

Inleiding

Binnen de overheid is de aandacht voor inkoop en aanbesteden de laatste jaren toegenomen. Dit komt door veranderende wetgeving en een toenemende mate van controle op de naleving. Zo is per 18 april 2016 de vernieuwde Aanbestedingswet van kracht geworden en doet de accountant jaarlijks een rechtmatigheidscontrole op inkoop.

De steeds sterkere financiële druk op de overheid dwingt diezelfde overheid om nog meer te letten op een efficiënte en doelmatige besteding van de overheidsgelden. Verder zijn de belangen van de markt groter geworden door de economische teruggang van de laatste jaren. Duidelijk is dat veel belang wordt gehecht aan de wijze waarop de overheid opdrachten aan derden verstrekt. Integriteit, betrouwbaarheid en transparantie van zowel opdrachtgever als opdrachtnemer zijn daarbij kernwaarden. Daarnaast is maatschappelijk verantwoord ondernemen en belangrijk aandachtsgebied binnen inkoop geworden.

Dit inkoop- en aanbestedingsbeleid is inmiddels de derde editie op dit vakgebied binnen de gemeente Bunnik. Deze nota is opgesteld naar inspiratie van zowel het voorgaande beleid als het VNG model Inkoop- en aanbestedingsbeleid.

Voor de goede leesbaarheid van dit beleidsstuk wordt soms alleen gesproken over ‘inkopen’, ook al wordt daar ook ‘aanbesteden’ bedoeld en vice versa.

Doel van de beleidsregels

Het inkoop- en aanbestedingsbeleid 2016-2020 Duurzaam en Doelmatig van de gemeente Bunnik heeft zowel juridische, ethische, economische als organisatorische uitgangspunten.

Dit zijn algemene uitgangspunten voor de inkoop die door de organisatie worden vastgesteld, en die door de medewerkers in alle beslissingen met betrekking tot het inkoopproces dienen te worden meegenomen.

Onderstaand zijn kort de uitgangspunten weergegeven:

Juridisch

  • 1.

    De gemeente leeft de relevante wet- en regelgeving na.

  • 2.

    Inkoop is maatwerk, waarbij de gemeente zoveel mogelijk uniforme documenten en voorwaarden toepast.

  • 3.

    Inkoop en contracteren vinden plaats met inachtneming van de vigerende mandaat- en budgethouders regeling.

Ethisch en ideëel

Integer en rechtmatig handelen van leveranciers, bestuurders en ambtenaren.

Inkoop vindt op maatschappelijk verantwoorde wijze plaats waarbij zo mogelijk duurzaamheid en social return worden toegepast.

De gemeente wil – waar mogelijk – innovatiegericht aanbesteden en inkopen.

Economisch

  • 1.

    De keuze voor een aanbestedingsprocedure is afhankelijk van de omvang, type en complexiteit van de opdracht, de transactiekosten en het karakter van de markt.

  • 2.

    Gunning van de opdracht vindt plaats op basis van vooraf vastgestelde selectie- en gunningscriteria. Opdrachten worden altijd aanbesteed op basis van het gunningscriterium EMVI, tenzij het voor partijen niet mogelijk of proportioneel is zich op andere onderdelen dan alleen de prijs te onderscheiden.

  • 3.

    De gemeente waarborgt een eerlijke mededinging.

  • 4.

    De gemeente stimuleert – waar mogelijk en wettelijk toegestaan – de lokale / regionale economie en het MKB.

Organisatorisch

  • 1.

    De gemeente participeert in samenwerkingsverbanden wanneer meerwaarde gecreëerd wordt.

  • 2.

    Binnen de gemeente is inkoop decentraal georganiseerd met een centrale ondersteuning en advisering.

  • 3.

    De gemeente streeft naar zo laag mogelijke administratieve lasten waarbij bewijslastverlichting en digitalisering van het volledige aanbestedingsproces belangrijke uitgangspunten zijn.

Wettelijk kader / Juridische uitgangspunten

Voor de gemeente gelden de volgende juridische inkoopkaders:

  • 1.

    Europese richtlijnen 2014/23/EU, 2014/24/EU en 2014/25/EU;

  • 2.

    Aanbestedingswet;

  • 3.

    Aanbestedingsbesluit;

  • 4.

    Aanbestedingsreglement Werken (ARW);

  • 5.

    Gids Proportionaliteit;

  • 6.

    Uniforme klachtenregeling van het Ministerie van Economische Zaken, Landbouw en Innovatie (uitgewerkt in een klachtenregeling aanbestedingen gemeente Bunnik opgenomen in bijlage 2 van deze nota).

Daarnaast zijn ook de volgende kaders van belang:

De Algemene Beginselen van Behoorlijk Bestuur (gelijkheids-, motiverings- en vertrouwensbeginsel);

Algemene Wet Bestuursrecht;

Gemeentewet;

Burgerlijk Wetboek;

De Mededingingswet;

Wet Bevordering Integriteitbeoordelingen door het Openbaar Bestuur (Wet BIBOB);

Wet Markt & Overheid;

Gemeentelijke regelgeving:

Inkoop- en aanbestedingsbeleid gemeente Bunnik 2016-2020;

Algemene inkoopvoorwaarden gemeente Bunnik 2014;

Mandaatregeling en Regeling Productverantwoordelijkheid;

Gedragscode ambtelijke integriteit Gemeente Bunnik.

Mocht tijdens de looptijd van dit inkoop- en aanbestedingsbeleid één van bovengenoemde documenten worden vervangen door nieuwe wetgeving, beleid of voorwaarden, dan vervangt deze het bovengenoemde document.

Bij elke Europese en nationale aanbestedingsprocedure zijn de onderstaande beginselen van kracht;

Gelijke behandeling: gelijke gevallen worden niet verschillend behandeld, tenzij dat verschil objectief gerechtvaardigd is.

Non-discriminatie: beoogt een gelijke behandeling van alle individuele personen te garanderen, ongeacht hun nationaliteit, geslacht, ras of etnische afstamming, godsdienst of overtuiging, handicap, leeftijd of seksuele geaardheid.

Transparantie: de gevolgde procedure is altijd navolgbaar en daarmee ook controleerbaar.

Proportionaliteit (evenredigheid): de gestelde eisen, voorwaarden en criteria aan de inschrijvers mogen niet onevenredig zijn in verhouding tot het voorwerp van de opdracht.

Wederzijdse erkenning (Europees): diensten en goederen van ondernemingen uit andere lidstaten van de Europese Unie worden toegelaten voor zover deze op gelijkwaardige wijze kunnen voorzien in de legitieme behoeften van de gemeente.

Rechtmatigheid

De jaarlijkse accountantscontrole ziet onder andere toe op rechtmatigheid van gemeentelijke uitgaven. Een toets op naleving van de juridische inkoopkaders maakt onderdeel uit van de controle. Niet rechtmatig gevoerde aanbestedingen kunnen bij overschrijding van de vastgelegde goedkeuringstoleranties leiden tot een afgekeurde accountantsverklaring bij de jaarrekeningen.

Daarnaast brengt het niet naleven van de aanbestedingsregels het risico met zich mee dat belanghebbenden een klacht indienen of een kort geding aanspannen. Mogelijke gevolgen zijn verplichte herbeoordeling, een heraanbesteding of betaling van schadevergoeding.

Naast de wettelijke verplichting is het voor de gemeente zelf ook belangrijk de regels te benutten. Gelijke kansen voor alle potentiële aanbieders leiden immers tot concurrerende aanbiedingen en daarmee tot een doelmatige besteding van het overheidsgeld.

Klachtenafhandeling

In geval van een meningsverschil of ontevredenheid tijdens een aanbestedingsprocedure die uitmondt in een klacht, geldt de klachtenregeling aanbestedingen uit bijlage 2.

Beleidsregels: Inkoop is maatwerk, waarbij de gemeente zoveel mogelijk uniforme documenten en voorwaarden toepast.

De gemeente streeft waar mogelijk naar het hanteren van de volgende uniforme – meestal landelijke – aanbestedingsreglementen, standaard bestekken en inkoopvoorwaarden, onder andere;

Uniform Europees Aanbestedingsdocument (Eigen Verklaring);

Aanbestedingsreglement Werken (ARW)

Algemene inkoopvoorwaarden gemeente Bunnik voor diensten en leveringen;

De Uniforme Administratieve Voorwaarden voor de uitvoering van werken (UAV en UAV-GC);

De Nieuwe Regeling voor ingenieurs- en architectdiensten (DNR);

Algemene Rijksvoorwaarden bij IT-overeenkomsten (ARBIT);

Rationalisering Automatisering Wegenbouw (RAW-bestek).

Uniformiteit in de uitvoering draagt bij aan eenduidigheid en duidelijkheid voor ondernemers. Tevens bevordert de uniformiteit samenwerking met andere aanbestedende diensten.

Mocht tijdens de looptijd van dit inkoop- en aanbestedingsbeleid één van bovengenoemde documenten worden vervangen door nieuwe wetgeving, beleid of voorwaarden, dan vervangt deze het bovengenoemde document.

Inkoop en contracteren vinden plaats met inachtneming van de vigerende mandaat en budgethoudersregeling.

De bevoegdheden wat betreft het aangaan van overeenkomsten zijn vastgelegd in het gemeentelijk mandaatbesluit en de budgethoudersregeling.

3 Ethische en ideële uitgangspunten Integer en rechtmatig handelen van leveranciers, bestuurders en ambtenaren.

Bestuurders en ambtenaren

Integriteit staat voorop. Er kan geen sprake zijn van belangenverstrengeling. Verkregen informatie wordt, waar vereist, vertrouwelijk behandeld. Voor bestuurders en ambtenaren geldt de Gedragscode ambtelijke integriteit Gemeente Bunnik.

Leveranciers

Leveranciers handelen conform wet- en regelgeving en overigens in overeenstemming met hetgeen in het maatschappelijk verkeer betaamt. De gemeente kan in dit kader de ‘Gedragsverklaring Aanbesteden’ als bewijsstuk opvragen.

BIBOB

Bij een grotere aanbesteding, voornamelijk binnen de aandachtsgebieden ICT, bouw en milieu, kan de gemeente het van belang achten gebruik te maken van het BIBOB instrumentarium. De wet BIBOB is er op gericht dat overheidsinstanties malafide en criminele organisaties tegen kunnen gaan. Bij een dergelijke toepassing wordt dit in de aanbestedingsstukken vermeld en geldt tevens het BIBOB beleid van de gemeente Bunnik.

Inkoop vindt op maatschappelijk verantwoorde wijze plaats waarbij zo mogelijk duurzaamheid en social return worden toegepast.

In lijn met het landelijk programma ‘Duurzaam Inkopen’ en de Millenniumcampagne heeft de gemeente de volgende doelstellingen:

het stellen van een voorbeeld voor anderen;

het bereiken van directe milieuwinst;

het stimuleren van arbeidsmogelijkheden voor mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt;

het weren van producten die onder niet aanvaardbare arbeidsomstandigheden tot stand zijn gekomen;

het beïnvloeden van de markt door vraag te creëren en te vergroten naar minder milieubelastende producten;

meewerken aan de ontwikkeling van een eerlijker handelssysteem.

Maatschappelijk Verantwoord

Hierbij spelen onderwerpen als arbeidsreïntegratie, arbeidsomstandigheden en – indien passend – social return een rol. De gemeente stimuleert - waar mogelijk en doelmatig - de participatie van arbeidsgehandicapten in het arbeidsproces.

Duurzaamheid

Duurzaam inkopen is het meenemen van zowel sociale als milieuaspecten in het totale inkoopproces. De gemeente wenst - waar mogelijk en doelmatig - deze mogelijkheden te gebruiken en de balans tussen people, planet & profit als volgt af te wegen:

Bij aanvang van een inkooptraject worden de mogelijkheden tot duurzaam inkopen verkend. In de praktijk betekent dit dat de gemeente bij de product- en marktanalyse, waar van toegevoegde waarde, inventariseert welke leveringen, diensten of werken op het gebied van duurzaamheid op de markt worden aangeboden en afweegt of en hoe deze een plek binnen de inkoop kunnen krijgen.

In de aanbestedingsstukken (bijvoorbeeld in de selectie-, minimum- en gunningscriteria) en in de overeenkomst worden waar mogelijk en van toegevoegde waarde duurzaamheidscriteria opgenomen.

Voor een aantal productgroepen zijn door de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland zogenaamde ‘duurzaamheidscriteria’ opgesteld. Deze zijn terug te vinden op (www.pianoo.nl). Hierbij kan gedacht worden aan bijvoorbeeld energiezuinige lichtbronnen in verkeersregelinstallaties, milieuvriendelijke materialen voor het vervaardigen van kantoormeubilair en energiezuinige vervoermiddelen.

Het CROW (nationaal kennisplatform voor infrastructuur, verkeer, vervoer en openbare ruimte) heeft daarnaast de duurzaamheidscriteria die betrekking hebben op de GWW-sector geschikt gemaakt voor toepassing in RAW-bestekken door middel van het opstellen van de ‘RAW-Catalogus Bepalingen – Duurzaam inkopen’.

De gemeente is sinds 2007 aangesloten bij het gezamenlijke overheidsprogramma duurzaam inkopen. In 2012 heeft Bunnik in dat kader het Manifest Professioneel Duurzaam Inkopen ondertekend om het duurzaam inkopen steeds meer te verankeren in de organisatie. Per afzonderlijke inkoop wordt dan ook gekeken welke criteria van toegevoegde waarde zijn op dit gebied, waarbij de duurzaamheidscriteria van het RVO als uitgangspunt gelden. Daar waar het hanteren van de duurzaamheidscriteria leidt tot onoverkomelijke technische of financiële bezwaren, kan worden afgezien van duurzaam inkopen.

Millennium- en Fair Trade gemeente

De gemeente wil (blijven) voldoen aan de uitgangspunten van de campagne ‘Fair Trade gemeente’ en ‘Millennium gemeente’. Daar waar mogelijk koopt de gemeente dan ook Fair Trade producten en in overeenstemming met de Millenniumdoelen in.

Social return

Social return houdt in dat een opdrachtgever (de gemeente) contractueel sociale voorwaarden stelt aan een opdrachtnemer om zo mensen met een achterstand tot de arbeidsmarkt kansen te bieden. De gemeente maakt hiervoor binnen de inkoop gebruik van de ‘bouwblokkenmethode’. Deze methode wordt door een groot deel van gemeenten gehanteerd.

Opdrachtnemers kunnen met deze methode zelf in samenspraak met het Werkgeversservicepunt Kromme Rijn Heuvelrug (Bureau Social Return) verschillende inspanningen combineren in een voor hen optimale mix. Zo kan een persoon met een WW-uitkering ingezet worden of een leerwerkplek geboden worden aan een MBO-student. De uitwerking van de ‘bouwblokkemethode’ en de daarbij horende kaders zijn opgenomen in bijlage 1 van deze nota (Aanpak Social Return).

Social werkvoorzieningsschap Bunnik

De gemeente heeft de Biga Groep B.V. aangewezen als preferred supplier. Opdrachten onder de Europese drempel op het gebied van groenonderhoud, schoonmaak en andere werkterreinen van de Biga worden als eerste aan hen aangeboden. Indien er geen, geen passende en/of niet-marktconforme aanbieding tot stand komt, wordt de opdracht alsnog op de markt gebracht.

Bij inkopen boven de Europese drempel worden de wettelijke mogelijkheden met betrekking tot het voorbehouden van gunning aan sociale werkvoorzieningsschappen per geval onderzocht. Ook de zogenaamde “percelenregeling” uit de Europese richtlijn biedt ruimte.

Total Cost of Ownership (TCO)

Total Cost of Ownership houdt in dat naast de aanschafprijs ook alle bijkomende kosten gedurende en na het gebruik ervan meegenomen worden in de beoordeling van de offertes. Per aanbesteding overweegt de gemeente of deze aanpak geschikt en gewenst is in relatie tot het beoogde eindresultaat.

De gemeente wil – waar mogelijk – innovatiegericht aanbesteden en inkopen.

De term innovatiegericht aanbesteden ziet zowel op het gevraagde product (innovatiegericht inkopen), het gebruik van innovatieve contractvormen als op vernieuwende aanbestedingsprocedures (innovatief aanbesteden).

Binnen het aanbestedingsproces kan de gemeente innovatieve aanbiedingen genereren door toestemming te geven aan inschrijvers om varianten op het standaardbestek toe te staan.

Ook kan de gemeente aanbesteden door middel van het principe van prestatie inkoop. Hierbij wordt bij een inkoop het einddoel en de verplichte kaders gegeven en van marktpartijen gevraagd om hiervoor de beste oplossing te bieden. De gemeente zal ook innovatieve contractvormen toepassen wanneer dit betere oplossingen biedt.

4 Economische uitgangspunten De keuze voor een aanbestedingsprocedure is afhankelijk van de omvang, type en complexiteit van de opdracht, de transactiekosten en het karakter van de markt.

Per opdracht bepaalt de gemeente welke aanbestedingsprocedure geschikt en proportioneel is.

Daarbij gelden onderstaande drempelbedragen als uitgangspunt:

Gemeentelijke drempelbedragen

Aanbestedingsprocedure

Werken

Diensten

Leveringen

Enkelvoudig onderhandse procedure

< € 75.000

< € 40.000

< € 40.000

Meervoudig onderhandse procedure

€ 75.000 - € 1.500.000

€ 40.000 - € 207.000

€ 40.000 - € 207.000

Nationale openbare procedure met of zonder voorselectie

€ 1.500.000 - € 5.186.000

N.v.t.

N.v.t.

Europese procedure met of zonder voorselectie

> € 5.225.000

> € 209.000

> € 209.000

N.B.

Bedragen zijn exclusief BTW.

Opdrachten mogen niet in deelopdrachten worden gesplitst enkel en alleen om een bepaalde aanbestedingsprocedure te ontlopen.

De vigerende drempelbedragen voor Europees aanbesteden worden elke twee jaar opnieuw vastgesteld door de Europese commissie. Bovenstaande gelden voor de jaren 2016 en 2017. Indien deze drempels gedurende de looptijd van dit beleid aangepast worden, vervangen deze uiteraard bovengenoemde bedragen.

Van de Europese aanbestedingsrichtlijnen en drempelbedragen kan in geen geval afgeweken worden.

Bij de definitieve keuze voor een aanbestedingsprocedure onder de Europese drempels dienen, naast de bovengenoemde financiële omvang, ook altijd de volgende aspecten in overweging genomen te worden:

transactiekosten voor de aanbestedende dienst en de inschrijvers;

aantal potentiële inschrijvers;

gewenst eindresultaat;

complexiteit en type van de opdracht;

karakter van de markt.

In sommige gevallen kan dit betekenen dat de bovengenoemde gemeentelijke drempelbedragen, exclusief de Europese drempels, niet gevolgd worden. In deze gevallen zal vooraf in overleg getreden worden met de inkoopadviseur.

Voorbeeld

In gevallen waar een opdracht qua financiële omvang via een meervoudig onderhandse procedure aanbesteed zou worden, maar het aantal potentiële inschrijvers zeer beperkt is of de inspanning voor een offerte onevenredig groot, kan de gemeente in het kader van proportionaliteit kiezen alsnog een enkelvoudig onderhandse aanbesteding te doen.

Afwijken van de gemeentelijke drempelbedragen onder de Europese drempel is verder, afhankelijk van de specifieke situatie, onder andere ook in de volgende gevallen denkbaar:

bij dwingende spoed als gevolg van onvoorziene omstandigheden;

vanwege de aard van de opdracht en de onzekere omstandigheden, waardoor de totale financiële omvang niet vooraf vast te stellen is;

indien het gaat om opdrachten die om artistieke, exclusieve of technische redenen slechts aan één bepaalde opdrachtnemer kunnen worden toevertrouwd;

bij vervolgopdrachten, indien de keuze van een andere opdrachtnemer onaanvaardbaar hoge kosten of technische moeilijkheden met zich zou brengen.

Aan een afwijking dient een gedegen en juridisch houdbare schriftelijke motivatie ten grond te liggen.

Gunning van de opdracht vindt plaats op basis van vooraf vastgestelde selectie- en gunningscriteria. Opdrachten worden altijd aanbesteed op basis van het gunningscriterium EMVI, tenzij het voor partijen niet mogelijk of proportioneel is zich op andere onderdelen dan alleen de prijs te onderscheiden.

Bij de beoordeling van offertes kunnen verschillende criteria gehanteerd worden, namelijk wat betreft:

de aanbieder: uitsluitingsgronden, geschiktheidseisen en selectiecriteria;

de inhoudelijke aanbieding/opdracht: minimumeisen en gunningscriteria.

Het is aan de gemeente te komen tot een optimale mix van bovenstaande criteria voor zowel de opdrachtgever als opdrachtnemer, waarmee het gewenste resultaat bereikt kan worden.

Om te bepalen welke ondernemer de meest geschikte partij voor de opdracht is en daarmee als eerste gegadigde voor de opdracht in aanmerking komt, worden gunningscriteria vastgesteld per aanbesteding. Daarbij heeft de gemeente de keuze uit de volgende EMVI criteria:

Beste prijs-kwaliteitverhouding: dit betekent dat er vooraf andere kwalitatieve gunningcriteria zijn benoemd naast het prijscriterium.

Laagste kosten berekend op basis van kosteneffectiviteit: zoals de levenscycluskosten.

Laagste prijs: het uitgangspunt is om de goedkoopste aanbieding te kiezen mits aan de vooraf vastgelegde selectiecriteria en minimumeisen is voldaan. Uitgangspunt bij de gunning is dus "de goedkoopste mits...".

Voorbeelden van kwalitatieve gunningscriteria zijn: doorlooptijd van de werkzaamheden, social return, duurzaam gebruik/verwerking van materialen, levertijd en garantie.

De Aanbestedingswet verplicht aanbestedende diensten overheidsopdrachten op grond van de naar haar oordeel Economisch Meest Voordelige Inschrijving (EMVI) te gunnen. Daarbij geldt dat in de basis gegund dient te worden op basis bovengenoemde criteria 1 of 2. Gunning op laagste prijs (criterium 3) is daarbij nog steeds toegestaan, mits de gemeente de keuze motiveert in de aanbestedingsstukken. Mocht het bijvoorbeeld voor partijen niet mogelijk of proportioneel zijn om zich te onderscheiden bij een standaard levering of standaard werk, dan kan de gemeente het gunningscriterium ‘laagste prijs’ toepassen.

De gemeente waarborgt een eerlijke mededinging.

De betrokken ondernemers bij een aanbestedingsprocedure verdienen ieder een eerlijke kans om de opdracht gegund te krijgen. Dat draagt ook bij aan een gezonde marktwerking.

Prijzen niet openbaar maken

De gemeente maakt geen gebruik meer van zogenaamde openbare openingen en maakt de geoffreerde prijzen bij prijs-kwaliteit aanbestedingen, niet bekend. Het bekend maken van de prijzen bij prijs-kwaliteit levert zowel de gemeente als inschrijvers geen bewezen voordelen op. Hiermee wordt beoogd de rechtmatige commerciële belangen van inschrijvers te beschermen.

De gemeente stimuleert - waar mogelijk en wettelijk toegestaan – de lokale / regionale economie en het MKB.

Waar mogelijk en wettelijk toegestaan, wil de gemeente lokale en regionale ondernemers kansen bieden. Naast de gemeente hebben de ondernemers hierbij ook een taak om zich te profileren. De gemeente streeft dan ook naar onderlinge samenwerking en kennisdeling om bovenstaand doel te bereiken.

Zo zal de gemeente lokale ondernemers ondersteunen door middel van onder andere workshops over de juridische en praktische aspecten van het aanbesteden.

In geval van een enkelvoudige of meervoudige onderhandse aanbesteding streeft de gemeente ernaar op zijn minst één lokale/regionale ondernemer uit te nodigen om een offerte uit te brengen.

De gemeente blijft te allen tijde op zoek naar de beste prijs-kwaliteitverhouding en laat dan ook niet onnodig nationale, Europese of mondiale kansen liggen. Bovenstaande stimulans mag ook niet tot enigerlei vorm van discriminatie leiden.

De kansen van het MKB vormen de rode draad van de Aanbestedingswet en de daarbij behorende Gids Proportionaliteit. Hierbij mag een eventuele stimulans ook niet tot discriminatie leiden. Kansen voor het MKB kunnen op de volgende manieren worden verhoogd:

gebruik maken van percelen in aanbestedingen;

de schaal van de opdracht zo inrichten dat het MKB in staat is de opdrachten uit te voeren en daarvoor een aanbieding kan doen;

het toestaan van het aangaan van combinaties en beroep op derden (onderaanneming) en aan hen geen onnodige extra eisen stellen;

het verminderen van de administratieve, organisatorische en financiële lasten;

voorkomen van het hanteren van onnodig zware selectie- en gunningcriteria.

5 Organisatorische uitgangspunten De gemeente participeert in samenwerkingsverbanden wanneer meerwaarde gecreëerd wordt.

De gemeente heeft oog voor inkoopsamenwerking. Dit geldt zowel voor samenwerkingen binnen de eigen organisatie alsook met andere (regionale) gemeenten of aanbestedende diensten. Het doel van samenwerken is het creëren van meerwaarde ten opzichte van wat de gemeente individueel tot stand kan brengen. Deze meerwaarde hoeft niet per definitie alleen tot een financieel voordeel te leiden, maar kan ook leiden tot efficiency-, kennis- en capaciteitsvoordelen.

Indien er samen met één of meerdere aanbestedende dienst(en) een aanbesteding op de markt wordt gebracht, wordt de wetgeving op het gebied van onnodig samenvoegen in ogenschouw genomen.

Binnen de gemeente is inkoop decentraal georganiseerd met een centrale ondersteuning en advisering.

Binnen de gemeente zijn afdelingen zelf budgetverantwoordelijk, wat maakt dat er een decentrale inkooporganisatie bestaat binnen de gemeente. Voor een optimaal resultaat is een combinatie van de vakinhoudelijke kennis op de afdelingen en de inkoop-technische en aanbestedingsrechtelijke kennis nodig.

De inkoopadviseur vervult een centrale advies-, ondersteunings- en controlefunctie op het brede vlak van de gemeentelijke inkopen en aanbestedingen. Dit wordt onder andere gedaan door het faciliteren van een intern inkoophandboek.

Om centraal inzicht in alle inkopen en aanbestedingen te bevorderen, moeten budgethouders voor inkopen met een raming hoger dan € 40.000 deze melden bij de inkoopadviseur door middel van de inkoopchecklist. Daarbij dient het inkoopdossier vastgelegd te worden in het digitale dossiersysteem van de gemeente.

De gemeente streeft naar zo laag mogelijk administratieve lasten waarbij bewijslastverlichting en digitalisering van het volledige aanbestedingsproces belangrijke uitgangspunten zijn.

Een aanbestedingsprocedure kenmerkt zich door vele administratieve handelingen die van zowel de gemeente als de inschrijvers gevraagd wordt. De gemeente streeft naar zo laag mogelijke administratieve lasten om zo de inspanningen voor een aanbesteding voor alle betrokkenen

proportioneel te houden. Daarbij zijn drie kernbegrippen van belang: standaardisatie, verlichting bewijslast en digitalisering. De standaardisatie is al bij uitgangspunt 2 toegelicht.

Verlichting bewijslast

Een onderdeel van de administratieve lastenverlichting betreft de bewijslast. De gemeente zal zoveel mogelijk de bewijsstukken alleen van de voorlopig gegunde partij opvragen. Daarbij dient de ondernemer bij inschrijving te verklaren te voldoen aan de gestelde eisen door middel van het Uniform Europees Aanbestedingsdocument (Eigen Verklaring).

Digitaal aanbesteden

Alle aanbestedende diensten zijn verplicht gebruik te maken van de publicatiemodule van TenderNed (www.tenderned.nl). De verplichting geldt onder meer voor het doen van (voor)aankondigingen, de mededeling van gunningsbeslissingen, rectificaties en de mededeling aan de Europese Commissie van het resultaat van de procedure.

De verplichting geldt voor opdrachten boven de Europese aanbestedingsdrempels en bij het vrijwillig openbaar bekendmaken ook van (nationale) opdrachten.

De gemeente Bunnik gebruikt Tenderned voor de bovengenoemde publicaties. Daarbij is het streven om in de komende periode, waar mogelijk, toe te werken naar het volledig digitaal doorlopen van alle aanbestedingsprocedures, van onderhands tot openbaar. Dit onder andere vanwege de aankomende wettelijke verplichting op dit gebied.

Evaluatie

Beleidsregels worden doorlopend op hun werking geëvalueerd. Mochten er aanpassingen gewenst zijn, zullen deze in het volgende inkoop- en aanbestedingsbeleid worden opgenomen.

Slotbepalingen

Deze beleidsregels zijn vastgesteld bij besluit van 24-04-2016.

Dit besluit treedt in werking na bekendmaking in het elektronisch gemeenteblad.

Het Inkoopbeleid gemeente Bunnik en gemeente Wijk bij Duurstede 2012 intrekken.

De citeertitel van deze beleidsregels is “Inkoop- en aanbestedingsbeleid

2016-2020 Duurzaam & Doelmatig”.

Ondertekening

Aldus besloten op 24-04-2016

ondertekening

De secretaris,

Of:

De burgemeester,