Regeling vervallen per 01-02-2018

Verordening Cliëntenparticipatie Sociale Zaken 2015

Geldend van 17-03-2015 t/m 31-01-2018 met terugwerkende kracht vanaf 01-01-2016

Intitulé

Verordening Cliëntenparticipatie Sociale Zaken 2015

De raad van de gemeente Capelle aan den IJssel;

gelezen het voorstel van het college van burgemeester en wethouders;

gelet op artikel 47 van de Participatiewet;

gezien het advies van de cliëntenraad Sociale Zaken van de gemeente Capelle aan den IJssel;

overwegende dat de gemeenteraad bij verordening regels stelt over de wijze waarop de personen, bedoeld in artikel 7, eerste lid, van de Participatiewet of hun vertegenwoordigers worden betrokken bij de uitvoering van deze wet;

besluit:

vast te stellen, de volgende verordening, vergezeld van de daarbij horende toelichting:

Verordening Cliëntenparticipatie Sociale Zaken 2015

Artikel 1 Begripsbepalingen

In deze verordening wordt verstaan onder:

  • a.

    afdeling: de afdeling Sociale Zaken van IJSSELgemeenten;

  • b.

    IJSSELgemeenten; de gemeenschappelijke regeling IJSSELgemeenten;

  • c.

    belangenorganisaties: organisaties van cliënten en Wsw-gerechtigden, alsmede organisaties die mede de belangen van cliënten en Wsw-gerechtigden behartigen, werknemersorganisaties en kerkelijke instellingen daaronder begrepen;

  • d.

    cliënt: de persoon die behoort tot de personenkring als omschreven in artikel 7, eerste lid van de Participatiewet, de persoon die een uitkering ontvangt op grond van de Wet inkomensvoorziening oudere en gedeeltelijk arbeidsongeschikte werkloze werknemers (IOAW) en de Wet inkomensvoorziening oudere en gedeeltelijk arbeidsongeschikte gewezen zelfstandigen (IOAZ) alsmede Wsw-gerechtigden;

  • e.

    cliëntenraad: een uit vertegenwoordigers van cliënten, belangenorganisaties en Wsw-gerechtigden bestaand adviesorgaan met taken en bevoegdheden, zoals in deze verordening omschreven;

  • f.

    college: het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Capelle aan den IJssel;

  • g.

    gemeenteraad: de raad van de gemeente Capelle aan den IJssel;

  • h.

    WSW gerechtigde: persoon die voor de Wsw geïndiceerd is of zijn wettelijke vertegenwoordiger

Artikel 2 Samenstelling cliëntenraad

  • 1. De cliëntenraad bestaat uit cliënten en Wsw-gerechtigden en vertegenwoordigers van belangenorganisaties.

  • 2. De cliëntenraad bestaat uit ten minste veertien en ten hoogste negentien leden.

  • 3. De cliëntenraad is, voor zover redelijkerwijs mogelijk, zodanig samengesteld dat deze een afspiegeling is van de cliënten en de belangenorganisaties.

  • 4. Indien een belangenorganisatie drie maanden na het ingaan van een nieuwe zittingstermijn van de cliëntenraad geen vertegenwoordiger heeft aangewezen, vervalt dat recht en zijn de overige wel in de cliëntenraad vertegenwoordigde belangenorganisaties bevoegd uit hun midden het aantal leden van de cliëntenraad aan te vullen. Hierbij dient het bepaalde in het eerste en derde lid van dit artikel in ogenschouw te worden genomen.

  • 5. De leden van de cliëntenraad benoemen uit hun midden een voorzitter en secretaris.

Artikel 3 Wijze van benoeming, zittingsduur, schorsing en beëindiging van het

Lidmaatschap

  • 1.

    De leden van de cliëntenraad worden op voordracht van de cliëntenraad benoemd door het college. De cliëntenraad benoemt hiervoor een benoemingscommissie bestaande uit drie van zijn leden. Deze commissie doet aan het college een bindende voordracht. Het werk van de benoemingscommissie is vertrouwelijk.

  • 2.

    De voorgedragen cliënten mogen gedurende een periode van drie jaren voorafgaand aan de benoeming geen boete of verlaging van de uitkering hebben gekregen wegens schending van de informatieplicht en/of de arbeidsplicht, noch mogen zij onderwerp zijn van een lopend fraudeonderzoek.

  • 3.

    De zittingsduur voor leden van de cliëntenraad bedraagt drie jaar. De leden kunnen eenmaal worden herbenoemd. Na een afwezigheid van drie jaren kan een lid dat tweemaal drie jaren zitting heeft gehad in de cliëntenraad, opnieuw worden benoemd.

  • 4.

    Een lid van de cliëntenraad kan op grond van disfunctioneren en/of het schaden van de werkzaamheden van de cliëntenraad bij het college voorgedragen worden voor schorsing. Een dergelijk besluit dient door de cliëntenraad met 2/3 van de aanwezige stemmen te worden genomen en wordt binnen 48 uur schriftelijk en gemotiveerd aan het lid meegedeeld.

  • 5.

    Het lidmaatschap van de cliëntenraad eindigt door:

    • a.

      het terugtrekken van een vertegenwoordiger door zijn belangenorganisatie dan wel het beëindigen van het lidmaatschap van de belangenorganisatie;

    • b.

      een wijziging in de situatie van een cliënt gedurende de zittingsperiode, zodanig dat deze niet langer voldoet aan het begrip cliënt.

Artikel 4 Taken van het college

Het college vraagt over beleidsvoornemens van de gemeenteraad en het college via de ambtelijk secretaris advies aan de cliëntenraad op een dusdanig tijdstip dat dit advies van wezenlijke invloed kan zijn op het te nemen besluit.

Artikel 5 Taken en bevoegdheden van de cliëntenraad

  • 1. De cliëntenraad heeft tot taak het gevraagd en ongevraagd adviseren van het college over alle onderwerpen die de ontwikkeling, de uitvoering, de controle en de evaluatie van het gemeentelijk beleid op het terrein van de afdeling Sociale Zaken van IJSSELgemeenten betreffen.

  • 2. Het advies als bedoeld in het eerste lid wordt uiterlijk 10 dagen voordat het college of de gemeenteraad voornemens is het beleid vast te stellen uitgebracht door toezending aan de afdeling.

  • 3. De cliëntenraad heeft geen bevoegdheden in zaken betreffende individuele klachten, bezwaarschriften of andere zaken met betrekking tot een individuele persoon.

  • 4. leder lid is bevoegd agendapunten aan te dragen. Dit dient te geschieden uiterlijk 10 dagen voorafgaand aan de vergadering door toezending aan de ambtelijk secretaris of voorzitter.

  • 5. De cliëntenraad kan geen besluit nemen indien niet tenminste de helft van het aantal stemgerechtigde leden aanwezig is. Alle besluiten worden met tweederde meerderheid van stemmen genomen.

  • 6. De vergadering is als regel openbaar. De cliëntenraad kan besluiten tot het houden van een besloten (gedeelte van de) vergadering.

Artikel 6 Taken en bevoegdheden van de voorzitter

  • 1. De leden van de cliëntenraad kiezen uit hun midden een voorzitter.

  • 2. De voorzitter:

    • a.

      Accordeert de conceptagenda.

    • b.

      Leidt de vergadering.

    • c.

      Brengt, namens de cliëntenraad, adviezen uit samen met de secretaris.

    • d.

      Vertegenwoordigt de cliëntenraad naar buiten.

Artikel 7 Taken en bevoegdheden van de secretaris

  • 1.

    De leden van de cliëntenraad kiezen uit hun midden een secretaris.

  • 2.

    De secretaris:

    • a.

      Overlegt met de ambtelijk secretaris over de organisatie van vergaderingen en

      andere bijeenkomsten.

    • b.

      Stelt het jaarverslag op van de cliëntenraad.

c. Ondersteunt de voorzitter bij overleg met ambtenaren, andere raden, werkgroepen

etcetera.

Artikel 8 Taken van de ambtelijk secretaris

1.Het college stelt een ambtenaar van de gemeente aan als ambtelijk secretaris om

te waarborgen dat de cliëntenraad in staat is zijn taken naar behoren te vervullen.

  • 2.

    De ambtelijk secretaris:

    • a.

      stelt voor aanvang van het kalenderjaar in overleg met de voorzitter van de cliëntenraad een vergaderkalender samen;

    • b.

      stelt in overleg met de voorzitter van de cliëntenraad voorafgaand aan iedere vergadering de agenda samen;

    • c.

      verzendt de uitnodigingen en, indien van toepassing, conceptbeleid en adviesverzoeken, met inachtneming van artikel 3, tweede lid, uiterlijk 7 dagen voordat de vergadering plaatsvindt aan de leden;

    • d.

      ziet erop toe dat adviesvragen en conceptbeleid de leden op een zodanig tijdstip bereiken dat zij hun rol effectief kunnen vervullen. Indien nodig last hij een tussentijds extra overleg in, en;

    • e.

      maakt een verslag van de vergaderingen en zendt deze gelijktijdig met de uitnodiging van de volgende vergadering aan de leden.

Artikel 9 Budget cliëntenraad

  • 1. Ten behoeve van de cliëntenraad wordt jaarlijks een budget beschikbaar gesteld.

  • 2. Ten laste hiervan kunnen, ter beoordeling van het college, onder meer kosten worden gebracht die verband houden met deskundigheidsbevordering, het inwinnen van advies, achterbanraadpleging en organisatiekosten.

Artikel 10 Presentiegeld

1.Voor het bijwonen van de vergadering van de cliëntenraad wordt, per vergadering, aan

cliënten die lid zijn van de cliëntenraad een presentiegeld toegekend.

  • 2.

    De hoogte van het presentiegeld wordt door het college vastgesteld.

  • 3.

    Het presentiegeld wordt uitbetaald door of onder verantwoordelijkheid van het hoofd van de afdeling.

  • 4.

    Het presentiegeld wordt niet in mindering gebracht op de uitkering van de cliënt.

Artikel 11 Jaarverslag

Jaarlijks vóór 1 april brengt de cliëntenraad aan het college verslag uit van zijn activiteiten en bevindingen over het voorgaande jaar. Daarbij wordt in een financieel verslag tevens verantwoording afgelegd over de besteding van het beschikbare budget.

Artikel 12 Nadere regelgeving en geschillen

  • 1. Het college kan met betrekking tot de uitvoering van deze verordening nadere regels stellen.

  • 2. In gevallen waarin deze verordening niet voorziet, besluit het college, na daartoe advies te hebben ingewonnen van de cliëntenraad.

  • 3. Het college beslist over geschillen die voortkomen uit de toepassing van deze

    verordening.

Artikel 13 Inwerkingtreding en intrekken oude verordening

  • 1. Deze verordening treedt in werking op 1 januari 2015.

  • 2. De verordening Cliëntenparticipatie Sociale Zaken 2010 wordt ingetrokken.

Artikel 14 Citeertitel

1.Deze verordening wordt aangehaald als: Verordening Cliëntenparticipatie Sociale Zaken 2015.

Vastgesteld in de openbare vergadering van 15 februari 2015-03-12

Toelichting

Algemeen

De regering hecht sterk aan actieve betrokkenheid van burgers die met de Participatiewet te maken krijgen. Om een goede werking van de cliëntenraad te waarborgen worden de leden van de cliëntenraad ondersteund en gefaciliteerd door de gemeente.

Met deze verordening wordt uitvoering gegeven aan artikel 47 van de Participatiewet. Dit artikel draagt de gemeenteraad op bij verordening regels vast te stellen over de wijze waarop personen als bedoeld in artikel 7, eerste lid, van de Participatiewet of hun vertegenwoordigers betrokken worden bij de ontwikkeling van het gemeentelijke beleid.

Artikelsgewijze toelichting

Enkel die bepalingen die nadere toelichting behoeven worden hier behandeld.

Artikel 1 Begripsbepaling

Dit artikel behoeft geen nadere toelichting

Artikel 2 Samenstelling cliëntenraad

Het college streeft naar een evenwichtige samenstelling van de cliëntenraad. Dit betekent dat niet alleen uitkeringsgerechtigden en Wsw-gerechtigden participeren, maar ook dat vertegenwoordigers van belangenorganisaties, waaronder begrepen werknemersorganisaties en kerkelijke instellingen, bij de cliëntenraad worden betrokken. Vandaar dat in de verordening een bepaling is opgenomen die de afspiegeling van de individuele cliënten en cliëntenorganisaties dient te waarborgen. Door deze samenstelling mag ervan uit gegaan worden dat alle taken die de cliëntenraad toebedeeld heeft gekregen naar behoren kunnen worden uitgevoerd. Ten einde een organisatorisch overzichtelijk geheel te houden is het maximum aantal leden van de cliëntenraad beperkt tot negentien personen. Een evenredige vertegenwoordiging van bovengenoemde groepen in de cliëntenraad is daarom het uitgangspunt van deze verordening. Dit voor zover dat redelijkerwijs mogelijk is. Dit uitgangspunt is in overeenstemming met het VN-verdrag inzake de rechten van personen met een handicap. De doelstelling van dit verdrag is het bevorderen, beschermen en waarborgen van het volledige genot door alle personen met een handicap van alle mensenrechten en fundamentele vrijheden op voet van gelijkheid en het bevorderen van de eerbiediging van hun inherente waardigheid.

Er is uitdrukkelijk voor gekozen om de cliëntenraad uit zijn midden de voorzitter en de secretaris te laten benoemen. Daarmee wordt gewaarborgd dat ook de voorzitter en secretaris voor en namens de benoemde doelgroep handelen.

Artikel 3 Wijze van benoeming, zittingsduur, schorsing en beëindiging van het Lidmaatschap

Lid 1

Gezien de speciale taak van de leden van de cliëntenraad, namelijk de advisering van het college, is benoeming door het college gewenst. De belangenorganisaties dragen rechtstreeks kandidaatleden voor aan de benoemingscommissie van de cliëntenraad. Het wen/en van cliënten voor de cliëntenraad vindt plaats via een advertentie in het plaatselijk huis-aan-huisblad. De benoemingscommissie van de cliëntenraad maakt een selectie uit de kandidaten die zich aanmelden.

Lid 2

Het spreekt voor zich dat cliënten en Wsw-gerechtigden die lid zijn van de cliëntenraad en het college moeten adviseren over belangrijke onderwerpen op het terrein van Sociale Zaken, zelf niet - al dan niet opzettelijk - in strijd met de wet mogen hebben gehandeld.

Lid 3

Benoeming geschiedt voor een termijn van drie jaar, met een mogelijke herbenoeming voor nog eens driejaar. Voor deze termijnen is gekozen teneinde zoveel mogelijk mensen de gelegenheid te bieden te kunnen participeren. Na een onderbreking van driejaar kunnen personen, die eerder deel uitmaakten van de cliëntenraad zich wederom beschikbaar stellen.

Lid 4

Indien een lid van de cliëntenraad de werkzaamheden van de cliëntenraad schaadt, niet dan wel niet behoorlijk functioneert, kan dat lid worden voorgedragen voor schorsing. Hiermee wordt voorkomen dat het naar behoren functioneren van de cliëntenraad en haar leden verder wordt geschaad.

Lid 5

Dit lid behoeft geen toelichting Artikel

4 Taken van het college

Het college zal over beleidsvoornemens van de gemeenteraad en het college via de ambtelijk secretaris advies vragen aan de cliëntenraad op een dusdanig tijdstip dat dit advies van wezenlijke invloed kan zijn op het te nemen besluit. Als de adviesaanvraag uiterlijk 14 dagen, voorafgaand aan de datum waarop het college of de gemeenteraad voornemens is het beleid vast te stellen, wordt toegezonden aan de cliëntenraad, dan kan het advies van de cliëntenraad van wezenlijke invloed zijn op het door de gemeenteraad of het college te nemen besluit.

Artikel 5 Taken en bevoegdheden van de cliëntenraad

De cliëntenraad is bevoegd gevraagd en ongevraagd advies te geven over het te ontwikkelen beleid. Het advies wordt uiterlijk 10 dagen voordat het college of de gemeenteraad voornemens is het beleid vast te stellen uitgebracht door toezending aan de betreffende beleidsafdeling.

Dit artikel regelt tevens uitdrukkelijk dat de cliëntenraad geen bevoegdheid heeft in individuele gevallen.

leder lid van de cliëntenraad is bevoegd agendapunten aan te dragen. Dit moet uiterlijk 10 dagen voorafgaand aan de vergadering gebeuren. De agendapunten moeten worden gezonden aan de ambtelijk secretaris of voorzitter.

Voor het overige behoeft dit artikel geen verdere toelichting.

Artikel 6

Dit artikel behoeft geen toelichting.

Artikel 7

Dit artikel behoeft geen toelichting.

Artikel 8 Taken van de ambtelijk secretaris

Op grond van artikel 47, onderdeel b, van de Participatiewet moet worden voorzien in ondersteuning om de cliëntenraad zijn rol effectief te kunnen laten vervullen. Om hierin te kunnen voorzien wordt een ambtelijk secretaris aan de cliëntenraad toegevoegd. Deze kan de communicatie tussen college en gemeenteraad enerzijds en de cliëntenraad anderzijds stroomlijnen.

De ambtelijk secretaris vormt de ambtelijke schakel tussen de gemeenteraad en het college en de cliëntenraad. Hij zal erop moeten toezien dat alle partijen informatie tijdig ontvangen of verstrekken, zodat alle partijen hun taak effectief kunnen vervullen. Doordat de ambtelijk secretaris (mede) is belast met de agendering en verslaglegging kan hij en/oor waken dat alle partijen naar evenredigheid aan bod komen. De ambtelijk secretaris verzendt de uitnodigingen aan de leden uiterlijk 7 dagen voordat de vergadering plaatsvindt.

Artikel 9 Budget cliëntenraad

Het budget is ter vrije besteding van de cliëntenraad. Ten laste hien/an kunnen onder meer kosten worden gebracht die verband houden met deskundigheidsbevordering, het inwinnen van advies, achterbanraadpleging en organisatiekosten (tweede lid). Deze kosten kunnen uitsluitend ten laste van het budget worden gebracht indien deze zijn beoordeeld en goedgekeurd door het college. Het ligt voor de hand dat het college dit beoordeelt voordat de kosten worden gemaakt. De cliëntenraad zal daarom vooraf om goedkeuring moeten vragen.

Artikel 10 Presentiegeld

Dit artikel behoeft geen nadere toelichting.

Artikel 11 Jaarverslag

De cliëntenraad stelt jaarlijks vóór 1 april een jaarverslag op. Ook moet de cliëntenraad jaarlijks achteraf verantwoording afleggen over de besteding van de middelen.

Artikel 12 Nadere regelgeving en geschillen

Dit artikel behoeft geen nadere toelichting

Artikel 13 Inwerkingtreding en intrekken oude verordening

Dit artikel behoeft geen nadere toelichting

Artikel 14 Citeertitel

Dit artikel behoeft geen nadere toelichting