Regeling Telewerken gemeente Capelle aan den IJssel 2003

Geldend van 20-02-2004 t/m heden met terugwerkende kracht vanaf 20-02-2004

Intitulé

Regeling Telewerken gemeente Capelle aan den IJssel 2003.

Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Capelle aan den IJssel;

gehoord de commissie voor Georganiseerd Overleg en de Ondernemingsraad;

b e s l u i t :

vast te stellen de Regeling Telewerken gemeente Capelle aan den IJssel 2003.

Artikel 1 Begripsbepalingen

In deze regeling wordt verstaan onder:

  • a.

    het college: het college van burgemeester en wethouders;

  • b.

    de ambtenaar: de ambtenaar in de zin van de CAR dan wel de medewerker met wie een arbeidsovereenkomst naar burgerlijk recht is aangegaan;

  • c.

    het afdelingshoofd: het hoofd van een afdeling dan wel van Bestuurs- en Managementondersteuning (BMO);

  • d.

    de arbodeskundige: de arbocoördinator van de gemeente Capelle aan den IJssel;

  • e.

    telewerken: het door de ambtenaar op grond van de aanstelling of arbeidsovereenkomst verrichten van werkzaamheden ten behoeve van de dienst vanuit de woning van de ambtenaar op telewerkdagen met behulp van informatie- en telecommunicatietechnologie;

  • f.

    de telewerkdagen: de dagen in de week waarop de ambtenaar werkzaamheden verricht door middel van telewerken;

  • g.

    de telewerkplek: de ruimte in de woning van de ambtenaar van waaruit hij op telewerkdagen werkzaamheden verricht;

  • h.

    het telewerkbesluit: het besluit op grond waarvan de ambtenaar zijn werkzaamheden door middel van telewerken verricht.

Artikel 2 Telewerken op initiatief van de ambtenaar

  • 1.

    De ambtenaar kan bij het college een aanvraag indienen om een of meer dagen per week structureel te mogen telewerken.

  • 2.

    Een aanvraag wordt door het college toegewezen indien het belang van de dienst daarbij is gebaat.

  • 3.

    Onverminderd het bepaalde in het tweede lid wordt een aanvraag alleen toegewezen, indien de ambtenaar beschikt over een telewerkplek die voldoet aan de eisen die daaraan worden gesteld door de Arbeidsomstandighedenwet 1998 en wanneer de ambtenaar reeds beschikt over een PC met randapparatuur en softwarelicentie die voldoet aan de door het college gestelde voorschriften.

  • 4.

    Een aanvraag kan door het college schriftelijk en gemotiveerd worden afgewezen indien het belang van de dienst niet is gebaat met telewerken.

Artikel 3 Telewerkbesluit

  • 1. Aan de ambtenaar die zijn functie door middel van telewerken uitoefent, worden in een telewerkbesluit aanwijzigingen gegeven met betrekking tot een of meer van de volgende onderwerpen:

    • a.

      de eisen die voortvloeien uit het bepaalde bij of krachtens de Arbeidsomstandighedenwet;

    • b.

      de bereikbaarheid van de ambtenaar;

    • c.

      de wijze van terugkoppeling met de gemeentelijke organisatie;

    • d.

      de te verrichten werkzaamheden;

    • e.

      de toetsbaarheid van het resultaat van de te verrichten werkzaamheden;

    • f.

      de telewerkvoorzieningen waarover de ambtenaar dient te beschikken;

    • g.

      de aan de ambtenaar te verlenen telewerkvoorzieningen;

    • h.

      de wijze waarop de telewerkvoorzieningen worden verleend;

    • i.

      de periode waarin de ambtenaar telewerkt;

    • j.

      het aantal dagen per week waarop de ambtenaar telewerkt;

    • k.

      de dagen in de week waarop de ambtenaar telewerkt;

    • l.

      de gevolgen van het telewerken voor de woon-werkvergoeding;

    • m.

      de gevolgen van de beëindiging van het telewerken voor de verleende telewerkvoorzieningen;

    • n.

      de informatiebeveiliging;

    • o.

      de privacyaspecten.

  • 2. Het college kan, indien het belang van de dienst dat vereist, de ambtenaar opdragen in afwijking van de in het eerste lid bedoelde aanwijzingen de werkzaamheden elders te verrichten. Het college stelt de ambtenaar hiervan zo spoedig mogelijk, maar uiterlijk 24 uur tevoren schriftelijk in kennis.

Artikel 4 Arbeidsomstandigheden

  • 1. De ambtenaar is verplicht voordat de aanvraag door het college wordt toegewezen, de arbodeskundige in de gelegenheid te stellen de telewerkplek te beoordelen of wordt voldaan aan de eisen gesteld in de Arbeidsomstandighedenwet 1998.

  • 2. De ambtenaar is verplicht ervoor te zorgen dat de telewerkplek blijft voldoen aan de eisen die worden gesteld in de Arbeidsomstandighedenwet 1998.

  • 3. De ambtenaar verleent medewerking aan een bezoek door de arbodeskundige indien dit noodzakelijk is om de arbeidsomstandigheden te controleren.

Artikel 5 Intrekken telewerkbesluit

  • 1. Het college kan het telewerkbesluit intrekken indien:

    • a.

      de telewerkplek niet of niet meer voldoet aan de eisen die daaraan worden gesteld door de Arbeidsomstandighedenwet 1998;

    • b.

      de ambtenaar weigert mee te werken aan een tijdig aangekondigd onderzoek van de telewerkplek door de arbodeskundige;

    • c.

      de ambtenaar de aanwijzingen die hem in het telewerkbesluit zijn gegeven niet of in onvoldoende mate opvolgt;

    • d.

      de ambtenaar in onvoldoende mate aan de gestelde eisen voldoet;

    • e.

      de ambtenaar van functie verandert;

    • f.

      de ambtenaar hierom verzoekt.

Artikel 6

Het college van burgemeester en wethouders kan, gehoord de commissie voor Georganiseerd Overleg en de Ondernemingsraad, voor de uitvoering van deze regeling nadere regels stellen.

Artikel 7

De regeling treedt in werking met ingang van 1 januari 2004.

Artikel 8

De regeling wordt aangehaald als Regeling Telewerken gemeente Capelle aan den IJssel 2003.

Artikel 9

De regeling treedt in werking op de dag van vaststelling.

Het college van burgemeester en wethouders, 20 februari 2004,

de secretaris, de burgemeester,

G.Kruijt. A.J. Moerkerke, loco.