Regeling vervallen per 19-07-2013

Nota Sandwich- en driehoeksbordenbeleid

Geldend van 18-01-2007 t/m 31-12-2012

INLEIDING

Sandwich- en driehoeksborden zijn tijdelijke reclameborden die bevestigd kunnen worden om straatmeubilair zoals lantarenpalen en bomen. Deze borden worden meestal gebruikt om een evenement publiekelijk aan te kondigen. Hierbij kan gedacht worden aan shows, tentfeesten, straatmarkten en circussen. Vanwege de onduidelijkheid over het gevoerde beleid voor sandwich- en driehoeksborden dat in de praktijk wordt gehanteerd, is er voor gekozen om het beleid op papier vast te stellen.

1. Probleemstelling

Voor het plaatsen van sandwich- en driehoeksborden is op grond van artikel 2.1.5.1. van de Algemene Plaatselijke Verordening (APV) een vergunning nodig van het college van burgemeester en wethouders. In het kader van de deregulering is het echter wenselijk om de vergunningsplicht voor het plaatsen van sandwich- en driehoeksborden af te schaffen.

Een ander probleem dat speelt is de wildgroei en (visuele) vervuiling van en door deze vorm van reclame, waardoor het een gevaar vormt voor het verkeer en de kwaliteit van de bermen. Sandwich- en driehoeksborden waren oorspronkelijk bedoeld voor het aankondigen van evenementen/activiteiten. De commercie stond daarbij niet voorop. Omdat onduidelijkheid bestond over de begripsbepaling “commercialiteit”, is hier in het verleden soepel mee omgegaan. In de huidige maatschappelijke opvattingen wordt het niet als een taak van de gemeente beschouwd om commerciële bedrijven de gelegenheid te bieden om op een zeer goedkope manier handelsreclame te laten maken. Daarvoor zijn voldoende andere media beschikbaar. Dit ligt anders bij niet-commerciële organisaties en plaatselijke evenementen/activiteiten.

2. Doelstelling

Het doel van deze notitie is enerzijds de voorwaarden voor het gebruik van sandwich- en driehoeksborden op papier vast te stellen en anderzijds de vergunningsplicht om te zetten in een meldingsplicht.

3. Beleid

In het verleden is de gemeente regelmatig geconfronteerd met de vraag of aan een bepaald verzoek tot het mogen plaatsen van sandwich- en driehoeksborden nu wel of geen medewerking diende te worden verleend. In het kader van duidelijke regelgeving en behoorlijk bestuur is het daarom van belang om criteria vast te stellen waaraan een aanvraag getoetst kan worden.

Binnen dit beleid is het volgende onderscheid gemaakt:

  • a.

    commercieel versus non-commercieel;

  • b.

    plaatselijke evenementen/activiteiten versus niet-plaatselijke evenementen/activiteiten.

De beleidscriteria zijn echter niet limitatief. Als in de praktijk blijkt dat er onduidelijkheden ontstaan, dan kan het beleid bijgesteld worden. Dit betekent dat in een situatie waarin het beleid niet voorziet het college kan beslissen.

3.1. Commercieel versus non-commercieel

Bij non-commerciële organisaties en activiteiten is het winststreven niet het eerste doel. Het doel van deze organisaties en de activiteit dient te worden gezocht in het nut of welzijn van (een bepaald deel van) de bevolking. Het voorstel is om dit soort aanvragen vergunningsvrij te maken en alleen te onderwerpen aan een meldingsplicht. Daar staat tegenover dat handelsreclame (zoals bedrijfs- en productreclame) van deze vorm van reclame wordt uitgesloten. Bovenstaande definiëring is op diverse manieren te interpreteren. Gevolg is dat het stellen van een grens om te bepalen of reclame binnen de criteria valt niet eenvoudig is. Daarom is hieronder een overzicht van diverse soorten non-commerciële reclame met een aantal praktijkvoorbeelden genoemd.

Onbaatzuchtige reclame

Onbaatzuchtige reclame is ongeveer het zelfde als ideële reclame. Deze reclames streven niet naar het verkopen van een product dus naar het streven van winst, maar naar inzameling van geld voor maatschappelijke of liefdadigheidsinstellingen. Een aantal voorbeelden hiervoor zijn de reclames van het Kankerfonds, het WNF, de Nierstichting, Hartstichting en Vluchtelingenhulp.

Ideële reclame

Ideële reclame wordt vaak uitgezonden door de overheid. Het heeft als doel invloed op je gedrag te maken. Voorbeelden hiervan zijn reclame uitingen tijdens oud en nieuw: "je bent een rund als je met vuurwerk stunt” en na de vakantieperiode: “wij gaan weer naar school”

Aankondigingen van evenementen/activiteiten door overheidsinstellingen (restcategorie)

Deze vorm van reclame is niet onder zekere categorie te brengen en is meer als restcategorie te beschouwen. Voorbeelden van aankondigingen van evenementen/activiteiten door overheidsinstellingen zijn:

  • Ø

    Aankondigingen door de plaatselijke openbare bibliotheek.

  • Ø

    Aankondiging startersdag van de kamer van koophandel.

Deze vormen van reclame behoren niet getoetst te worden aan de hierna te noemen toetsingscriteria en komen zonder meer in aanmerking voor het gebruik van sandwich- en driehoeksborden.

3.2. Plaatselijke evenementen/activiteiten versus niet-plaatselijke evenementen / activiteiten

Regelmatig bereiken de gemeente verzoeken om vergunningen te verlenen tot het plaatsen van sandwich- en driehoeksborden voor regionale en landelijke evenementen/activiteiten van algemene aard. Dit soort evenementen/activiteiten staan in geen enkele relatie tot de gemeente en haar inwoners. Het is daarom wenselijk om de mogelijkheid tot het voeren van evenementenreclame op driehoeks- en sandwichborden te beperken tot plaatselijke evenementen/activiteiten indien het voldoet aan een aantal criteria zoals hieronder is opgesomd.

3.2.1. Toetsingscriteria

De criteria waaraan het gebruik van sandwichborden- en driehoeksborden voor het aankondigen van plaatselijke evenementen en activiteiten voldaan dient te worden luiden als volgt:

  • A.

    De aankondiging dient betrekking te hebben op een plaatselijk(e) evenement/activiteit.

  • B.

    Het evenement of activiteit is van culturele aard.

  • C.

    Het evenement of activiteit dient een tijdelijk karakter te hebben.

  • D.

    Het evenement of activiteit dient voor een breed publiek toegankelijk te zijn.

  • E.

    Het evenement of activiteit dient in geen geval betrekking te hebben op een bepaald commercieel merk of product en op commerciële acties (op producten of een deel van het assortiment).

  • F.

    De hoofdaankondiging op het sandwich- of driehoeksbord moet betrekking hebben op het evenement of activiteit.

  • G.

    Het evenement of activiteit dient niet gericht te zijn op bedrijven.

Genoemde criteria kunnen op diverse manieren worden geïnterpreteerd. Daarom zijn een aantal praktijkvoorbeelden opgesomd, die in ieder geval in aanmerking komen voor het plaatsen van tijdelijke sandwich- driehoeksborden. Op deze manier kunnen aanvragen getoetst worden aan de algemene criteria en aan de lijst met praktijkvoorbeelden die hieronder is weergegeven:

  • Ø

    Plaatselijke evenementen/activiteiten voor een breed publiek: het circus, de kermis, AJOC festival, straattheaterfestival, Hollywood stuntshow, Nacht van Neptunus, jaar, kerst, en tuinmarkten, Dikke banden race, Zeilwedstrijd, Feestweek Vinkeveen (Zomerfeest Vinkeveen) en Wilnis festival.

  • Ø

    Culturele activiteiten van tijdelijke aard: open dagen van onderwijsinstellingen, aankondigingen: dansseizoen, theatervoorstelling, kunsttentoonstelling, open monumentendag en boekenbeurs.

Om een illustratie te geven van verzoeken met betrekking tot reclame op sandwich- en driehoeksborden die niet worden gehonoreerd, is hieronder een lijst met een aantal praktijkvoorbeelden opgesomd:

  • Ø

    Schouwburg in Amstelveen.

  • Ø

    Bioscoop in Woerden.

  • Ø

    Stuntreclames van plaatselijke en niet plaatselijke bedrijven.

3.2.2. Regels

Als de gebruiker voldoet aan bovenstaande criteria, dan kan met in achtneming van onderstaande regels de sandwich- en driehoeksborden worden geplaatst:

  • A.

    er mogen maximaal 40 sandwichborden in de gehele gemeente worden geplaatst met een maximum van 20 sandwichborden per kern (Mijdrecht, Wilnis en Vinkeveen).

  • B.

    er mag alleen gebruik worden gemaakt van losse solide borden, die op zodanige wijze dienen te worden aangebracht dat geen gevaar met betrekking tot de verkeersveiligheid kan ontstaan, alsmede dat geen schade wordt toegebracht aan het straatmeubilair.

  • C.

    de reclame mag geen afbreuk doen aan de verkeersveiligheid zowel door het belemmeren van het uizicht op kruispunten en rotondes, als door afleiding en de wijze van constructie.

  • D.

    de borden mogen niet langs de provinciale wegen worden geplaatst.

  • E.

    sandwichborden dienen bij plaatsing in grasbermen en op gazons minimaal 10 centimeter boven de grond te worden opgehangen.

  • F.

    de borden mogen maximaal 2 weken voor de aanvang van het evenement of de activiteit geplaatst te worden.

  • G.

    de borden dienen de eerstvolgende dag nadat het evenement of de activiteit heeft plaatsgevonden verwijderd te worden.

  • H.

    de gebruiker dient ten minste twee weken voor het plaatsen van de sandwich- en driehoeksborden het college van burgemeester en wethouders in kennis te stellen van de plaatsing van de borden via een daartoe vastgesteld meldingsformulier. (zie paragraaf 2.2).

3.3. Meldingsplicht

In het kader van de openbare orde en handhaving kan de gemeente door de afschaffing van de vergunningsplicht niet volledig gevrijwaard worden. Het gebruik van sandwich- en driehoeksborden zal enigszins gereguleerd moeten worden om de verkeersveiligheid en de kwaliteit van de bermen te waarborgen. De gebruiker zal aan de gemeente kenbaar moeten maken waar en hoeveel sandwich- driehoeksborden worden geplaatst en of deze voldoen aan de criteria. In concreto betekent dit dat de vergunningsplicht wordt omgezet in een meldingsplicht. Door middel van een zogeheten meldingsformulier meldt de gebruiker aan de gemeente dat zij/hij sandwichborden- en driehoeksborden zal plaatsen. Op dit meldingsformulier dat digitaal beschikbaar zal zijn, worden tevens de geldende regels en criteria genoemd zodat de gebruiker zijn vorm van reclame daaraan vooraf kan toetsen.

2.4. Wettelijk kader

Lid twee van artikel 2.1.5.1. van de APV bevat een reeks van voorwerpen die als uitzondering gelden op het verbod zoals gesteld in lid 1 waarin het gebruik van de weg(gedeelte) anders dan overeenkomstig de publieke functie een vergunning aangevraagd moet worden. Het gebruik van een sandwich- en driehoeksbord, dat voldoet aan de eerder omschreven criteria wordt tevens aan lid twee toegevoegd.

De tekst van het artikel zal als volgt gewijzigd worden (zie vetgedrukte tekst):

2.5. Handhaving

1.Het is verboden zonder vergunning van het college de weg of een weggedeelte anders te

gebruiken dan overeenkomstig de publieke functie daarvan.

2.Het verbod geldt niet voor:

  • a.

    vlaggen, wimpels of vlaggenstokken indien deze geen gevaar of hinder kunnen opleveren voor personen of goederen en niet voor commerciële doeleinden worden gebruikt;

  • b.

    zonneschermen, voorzover ze zijn aangebracht boven het voor voetgangers bestemde gedeelte van de weg en elk onderdeel dat zich hoger dan 2,2 meter boven dat gedeelte bevindt en elk onderdeel, in welke stand het scherm ook staat, zich nog meer dan 0.5 meter van het voor het rijverkeer bestemde gedeelte van de weg bevindt en elk onderdeel, in welke stand het scherm ook staat, minder dan 1.5 meter buiten de opgaande gevel reikt (nieuwe wijziging);

  • c.

    de voorwerpen of stoffen die noodzakelijkerwijze kortstondig op de weg gebracht worden in verband met laden of lossen ervan. Degene die de werkzaamheden verricht of doet verrichten draagt er zorg voor dat onmiddellijk na het beëindigen daarvan -in elk geval voor zonsondergang- de voorwerpen of stoffen van de weg verwijderd zijn en de weg daarvan gereinigd is (nieuwe wijziging);

  • d.

    voertuigen;

  • e.

    voorwerpen of stoffen waarop gedachten of gevoelens worden geopenbaard;

  • f.

    (gereserveerd);

  • g.

    terrassen als bedoeld in lid 5 van artikel 2.3.1.2;

  • h.

    het aanbrengen van sandwich- en driehoeksborden, mits de gebruiker ten minste twee w e ken voor aanvang het college van burgemeester en wethouders daarvan in kennis heeft g e steld. Het college van burgemeester en wethouders kan omtrent deze bepaling nadere regels vaststellen.

Om dit beleid te handhaven dient er gecontroleerd te worden. Dit kan op diverse manieren. Ten eerste kan er preventief worden gehandhaafd door de plaatselijke reclamebureaus op de hoogte te stellen van dit beleid. Daarnaast heeft het gemeentebestuur de bevoegdheid tot het doen wegnemen van niet toegestane reclame. De kosten die gemoeid zijn met deze bestuursdwang kunnen worden verhaald op de overtreder. In het kader van integrale handhaving zullen de handhavers van afdeling Bouw en Woningtoezicht toezicht houden op eventueel illegaal gebruik van sandwich- en driehoeksborden. Afdeling CIB is vervolgens verantwoordelijk voor het uitvoeren van de aanschrijvingen indien er een dergelijke overtreding is geconstateerd. De gemeentewet heeft beperkingen gesteld aan de toepassing van bestuursdwang. Teneinde snel en adequaat op te kunnen treden tegen verkeerd of illegaal geplaatste sandwich- en driehoeksborden, dient de besluitvormingsprocedure korter te duren door een mandaat van beschikkingsbevoegdheid aan medewerkers van afdeling CIB te verstrekken. Op deze manier kan zodra de adresgegevens van de overtreder bekend zijn ( en bij voorkeur op dezelfde dag dat de overtreding wordt geconstateerd) een aanschrijving richting de overtreder worden verzonden met het dringende verzoek de onrechtmatige toestand binnen 24 uur op te

heffen.