Regeling vervallen per 01-01-2021

Verordening Cliëntenraad Groningen 2015

Geldend van 01-05-2015 t/m 31-12-2020

Intitulé

VERORDENING CLIËNTENRAAD GRONINGEN 2015

DE RAAD VAN DE GEMEENTE GRONINGEN,

(4886844);

Gelezen het voorstel van het college van 17 maart 2015;

Gelet op artikel 47 van de Participatiewet en artikel 2, derde lid van de Wet sociale werkvoorziening;

HEEFT BESLOTEN:

de Verordening Cliëntenraad Groningen 2015 vast te stellen.

Artikel 1 Begripsbepaling

In deze verordening wordt verstaan onder:

  • 1.

    Cliëntenraad : het orgaan dat verantwoordelijk is voor het behartigen van belangen als bedoeld in artikel 47 van de Participatiewet en artikel 2, derde lid van de Wet sociale werkvoorziening (WSW);

  • 2.

    College : het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Groningen;

  • 3.

    Uitvoeringsorganisatie: het onderdeel van de gemeentelijke organisatie dat verantwoordelijk is voor de uitvoering van de taken op grond van de Participatiewet en de WSW en op het gebied van schuldhulpverlening;

  • 4.

    GMT : Groninger Management Team;

  • 5.

    Vakdirecteur : de hiervoor door het GMT aangewezen vakdirecteur;

  • 6.

    Cliënt : degene die aanspraak maakt of kan maken op voorzieningen in het sociale domein waarvan de uitvoering is opgedragen aan de uitvoeringsorganisatie.

Artikel 2 Taken

  • 1. De Cliëntenraad heeft tot taak desgevraagd of uit eigen beweging advies uit te brengen aan het college ten aanzien van: a. voorstellen tot beleidswijziging, en b. uitvoering van wet- en regelgeving met betrekking tot taken op grond van de Participatiewet en de Wet sociale werkvoorziening;

  • 2. De Cliëntenraad is niet bevoegd te adviseren over de hiernavolgende onderwerpen:

    • a.

      individuele klachten, individuele bezwaarschriften, en andere zaken die een individueel karakter dragen, dan wel betrekking hebben op individuele klanten;

    • b.

      verplichte uitvoering door de gemeentelijke organen van wettelijke voorschriften voor zover bij de uitvoering geen ruimte voor eigen gemeentelijk beleid aanwezig is;

    • c.

      zaken die betrekking hebben op de bedrijfsvoering van de uitvoeringsorganisatie, tenzij het zaken zijn die cliënten direct of indirect aangaan.

  • 3. Door het college wordt alle informatie verschaft, die de Cliëntenraad nodig heeft voor een goede uitoefening van zijn taak.

  • 4. De Cliëntenraad brengt de in het eerste lid bedoelde adviezen tevens ter kennis van de gemeenteraad.

Artikel 3 Samenstelling

  • 1. De Cliëntenraad bestaat uit ten minste vijf en ten hoogste vijftien leden en een voorzitter. Alle leden hebben stemrecht, uitgezonderd de voorzitter die geen stemrecht heeft.

  • 2. Tot voorzitter kan niet worden benoemd een persoon die op basis van een arbeidsovereenkomst of krachtens een gemeentelijke aanstelling als ambtenaar werkzaam is voor de gemeente Groningen.

  • 3. De leden dienen, al of niet op grond van hun eigen ervaring, deskundig te zijn op, of belangstelling te hebben voor, het werkterrein van uitkeringen voor levensonderhoud, de re-integratie van cliënten, voorzieningen in het sociale domein als bedoeld in artikel 1 onderdeel 6 en de uitvoering van de Wet sociale werkvoorziening.

  • 4. De Cliëntenraad bestaat maximaal uit drie leden die geen cliënt zijn, de voorzitter niet meegerekend.

Artikel 4 Werving en benoeming

  • 1. De Cliëntenraad is verantwoordelijk voor het werven van de leden.

  • 2. De vakdirecteur is verantwoordelijk voor het werven van de voorzitter.

  • 3. De voorzitter en de leden worden benoemd door het college op voordracht van de zittende leden van de Cliëntenraad en de vakdirecteur.

  • 4. Indien nog geen leden van de Cliëntenraad door het college zijn benoemd, draagt de vak- directeur de voorzitter en de leden ter benoeming door het college voor. De vakdirecteurstemt zijn voordracht af met de leden die voor het laatst als lid zitting hadden in de Cliëntenraad die was ingesteld bij het raadsbesluit van 2 juli 1998 en de Cliëntenraad voor de Wet sociale werkvoorziening die was ingesteld bij raadsbesluit van 18 juni 2008.

  • 5. Elk lid heeft op persoonlijke titel zitting in de Cliëntenraad.

Artikel 5 Zittingsduur

  • 1. De voorzitter en de leden worden benoemd voor een tijdvak van drie jaar.

  • 2. De voorzitter en de leden kunnen eenmaal voor een tijdvak van twee jaar worden herbenoemd.

  • 3. In afwijking van het bepaalde in het tweede lid, kan een lid voor een tweede tijdvak van twee jaar worden herbenoemd indien zijn of haar aanblijven onmisbaar is voor het behoud van de continuïteit en de kwaliteit in advisering door de Cliëntenraad.

  • 4. Een lid kan te allen tijde op eigen verzoek ontslag nemen.

  • 5. Het lidmaatschap eindigt in ieder geval:

    • a.

      door overlijden van het lid;

    • b.

      door ontslag ten gevolge van disfunctioneren;

    • c.

      door intrekking van de verordening waarbij de cliëntenraad is ingesteld.

Artikel 6 Faciliteiten

  • 1. Het college stelt aan de Cliëntenraad zodanige middelen ter beschikking dat het redelijkerwijs in staat kan worden geacht om in het kader van de uitvoering van deze verordening de belangen te behartigen van de in de gemeente woonachtige belanghebbenden.

  • 2. De middelen als bedoeld in het eerste lid worden jaarlijks toegekend op basis van een begroting.

  • 3. De Cliëntenraad heeft de beschikking over voldoende eigen ruimte binnen de huisvesting van de uitvoeringsorganisatie.

Artikel 7 Jaarverslag

Jaarlijks vóór 1 april brengt de Cliëntenraad aan het college verslag uit van zijn activiteiten en bevindingen over het voorgaande jaar. Daarbij wordt in een financieel verslag tevens verantwoording afgelegd over de besteding van het beschikbaar gestelde budget.

Artikel 8 Secretariële ondersteuning

Het college draagt er zorg voor dat de Cliëntenraad de beschikking heeft over secretariële ondersteuning.

Artikel 9 Vergoedingen

  • 1. De leden van de Cliëntenraad hebben recht op een onkostenvergoeding.

  • 2. De voorzitter heeft recht op vacatiegeld.

Artikel 10 Geen nadeel

De gemeente Groningen en de vakdirecteur garanderen dat de leden van de Cliëntenraad die daarnaast cliënt zijn, in geen enkel opzicht nadeel zullen ondervinden van hun werkzaamheden voor de Cliëntenraad.

Artikel 11 Werkwijze en overleg

  • 1. De Cliëntenraad vergadert ten minste vier keer per jaar.

  • 2. Ten minste twee keer per jaar vindt overleg plaats met de verantwoordelijke wethouder.

  • 3. De Cliëntenraad heeft eenmaal per zes weken overleg met de vakdirecteur, behalve wanneer zij hiervan in gezamenlijk overleg willen afwijken.

  • 4. De Cliëntenraad kan over gemeenschappelijke onderwerpen contact onderhouden met vergelijkbare cliëntenraden uit andere gemeentes.

Artikel 12 Overleg binnen de uitvoeringsorganisatie

  • 1. De vakdirecteur is voor de Cliëntenraad het eerste aanspreekpunt binnen de uitvoeringsorganisatie.

  • 2. Voorafgaand aan het periodieke overleg kunnen onderwerpen van bespreking via de voorzitter bij de vakdirecteur worden aangedragen.

Artikel 13 Advies

De Cliëntenraad wordt in elk geval door de vakdirecteur om advies gevraagd inzake:

  • 1.

    de beleidsplannen, de programmabegroting en de voor de uitvoeringsorganisatie opgestelde begroting, en de in de begroting opgenomen beleidsdoelstellingen;

  • 2.

    de evaluaties van de beleidsplannen;

  • 3.

    de verordeningen die op grond van door de uitvoeringsorganisatie uit te voeren wetgeving moeten worden opgesteld;

  • 4.

    overige beleidsvoornemens die grote gevolgen hebben voor de positie en/of bejegening van cliënten.

Artikel 14 Besluitvorming

  • 1. De adviezen van de Cliëntenraad worden gegeven in overeenstemming met de mening van de meerderheid van de Cliëntenraad. Op verzoek kan een minderheidsstandpunt in het advies worden opgenomen.

  • 2. In de vergadering van de Cliëntenraad heeft ieder lid het recht en de verplichting om per onderwerp één stem uit te brengen, uitgezonderd de voorzitter die geen stemrecht heeft.

Artikel 15 Afwijking van advies

Indien het college beslist in afwijking van het advies van de Cliëntenraad worden de redenen daarvan aan de Cliëntenraad meegedeeld. In het geval waarin het college in een voorstel aan de gemeenteraad afwijkt van het advies van de Cliëntenraad, wordt in het voorstel aangegeven op welke gronden van het advies wordt afgeweken.

Artikel 16 Huishoudelijk reglement

De Cliëntenraad stelt een huishoudelijk reglement op met inachtneming van de bepalingen uit deze verordening. Een afschrift van het huishoudelijk reglement wordt ter kennisneming gezonden aan het college en aan de vakdirecteur.

Artikel 17 Wijziging verordening

De Cliëntenraad wordt door het college in de gelegenheid gesteld advies te geven over elke aanvulling, wijziging of intrekking van deze verordening.

Artikel 18 Overgangsbepaling zittingsduur

  • 1. Voor de voorzitter en de leden die voor een bepaalde periode gedurende een eerste tijdvak van drie jaar zitting hadden in de Cliëntenraad ingesteld bij Verordening Cliëntenraad gemeentelijk WSW-beleid of de Cliëntenraad ingesteld bij Verordening Cliëntenparticipatie SOZAWE, wordt de termijn als bedoeld in artikel 5, eerste lid van deze verordening verminderd met de periode waarin ze zitting hebben gehad in de betreffende Cliëntenraad.

  • 2. Voor de voorzitter en de leden die na herbenoeming voor een bepaalde periode gedurende een tweede tijdvak van twee jaar zitting hadden in de Cliëntenraad ingesteld bij Verordening Cliëntenraad gemeentelijk WSW-beleid of de Cliëntenraad ingesteld bij Verordening Cliëntenparticipatie SOZAWE, wordt de termijn als bedoeld in artikel 5, tweede lid van deze verordening verminderd met de periode waarin ze na herbenoeming zitting hebben gehad in de betreffende Cliëntenraad.

  • 3. De voorzitter en de leden die op het moment waarop deze verordening in werking treedt, zitting hebben in de Cliëntenraad ingesteld bij de Verordening Cliëntenraad Groningen (GR 13.3687490), behouden hun lidmaatschap van de Cliëntenraad op grond van deze verordening.

  • 4. De bepalingen onder 1 en 2 over de vermindering van de termijn, zijn overeenkomstig van toepassing op de voorzitter en de leden voor wat betreft de zittingsperiode vanaf de inwerkingtreding van de vorige Cliëntenraad als bedoeld in het derde lid, tot de datum waarop deze verordening in werking treedt en de Verordening Cliëntenraad Groningen (GR 13.3687490) wordt ingetrokken.

Artikel 19 Slotbepalingen

  • 1. In alle gevallen waarin deze verordening niet voorziet, beslist het college.

  • 2. De Verordening Cliëntenraad Groningen (GR 13.3687490) wordt ingetrokken

  • 3. Deze verordening treedt in werking op 1 mei 2015.

  • 4. Deze verordening kan worden aangehaald als ‘Verordening Cliëntenraad Groningen 2015’.

Ondertekening

Gedaan te Groningen ter openbare raadsvergadering van 22 april 2015.
De griffier,
Toon Dashorst.
De voorzitter,
Peter den Oudsten.
 

Algemene toelichting

Algemeen toelichting

Artikelsgewijze toelichting

Artikelsgewijze toelichting