Permanente link
Naar de actuele versie van de regeling
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR30567
Naar de door u bekeken versie
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR30567/2
Regeling vervallen per 01-01-2020
VERORDENING BEHANDELING BEZWAARSCHRIFTEN ARA
Geldend van 27-10-2015 t/m 31-12-2019 met terugwerkende kracht vanaf 01-01-2014
Intitulé
VERORDENING BEHANDELING BEZWAARSCHRIFTEN ARAOp basis van een wijziging in de Gemeentewet is de bevoegdheid tot het vaststellen van verordeningen (personele aangelegenheden) gewijzigd van de raad naar het college.
Oorspronkelijk is de Verordening inzake de behandeling van bezwaarschriften ARA (met betrekking tot algemene rechtspositionele aangelegenheden van gemeentepersoneel) bij raadsbesluit van 1 juni 2004 vastgesteld.
BURGEMEESTER EN WETHOUDERS VAN DE GEMEENTE GRONINGEN
Gezien het voorstel van 11 mei 2004,
(DI 03.59779);
Gelet op de Algemene wet bestuursrecht en de Gemeentewet;
Gehoord de commissie voor Georganiseerd Overleg;
HEBBEN BESLOTEN:
de Verordening behandeling bezwaarschriften ARA (rechtspositie en functiewaardering) vast te stellen.
Artikel 1 Begrippen
In deze verordening wordt onder medewerkers verstaan:
(voormalig) personeel van de gemeente Groningen, daaronder in ieder geval begrepen personeel dat is aangesteld (geweest), dan wel een arbeidsovereenkomst heeft (gehad), op grond van:
- a.
Wetten en regelingen over de aanstelling van gemeenteambtenaren, daaronder in ieder geval begrepen de Arbeidsvoorwaardenregeling gemeente Groningen (ARG);
- b
Arbeidsvoorwaardenregeling Griffie gemeente Groningen (ARGG);
- c.
Wet sociale werkvoorziening.
Artikel 2 Inleidende bepaling
-
1. Er is een commissie voor bezwaarschriften over algemene rechtspositionele aangelegenheden.
-
2.a. Deze commissie is, voor zover het een medewerker betreft als bedoeld in artikel 1a en 1b, belast met het geven van een advies in de gevallen dat door deze medewerker op het gebied van de rechtspositie van personeel – daaronder mede begrepen functiewaardering – bezwaar wordt gemaakt als bedoeld in de hoofdstukken 6 en 7 van de Algemene wet bestuursrecht.
-
2.b. Deze commissie is, voor zover het een medewerker betreft als bedoeld in artikel 1c, belast met het geven van een advies bij geschillen op het gebied van de rechtspositie van personeel – daaronder niet begrepen over functiewaardering – als bedoeld in de Regeling Geschilbeslechtingcommissie WSW 2014.
Artikel 3 Samenstelling commissie
-
1. De commissie is paritair samengesteld en bestaat uit drie leden, die als volgt worden benoemd:
- a.
één lid en een of meer plaatsvervangende leden worden benoemd door het college;
- b.
een tweede lid en een of meer plaatsvervangende leden worden benoemd door de commissie voor Georganiseerd Overleg; de twee onder a en b genoemde leden benoemen gezamenlijk een derde lid en een of meer plaatsvervangende leden, die tevens als voorzitter respectievelijk plaatsvervangend voorzitter van de commissie zullen fungeren;
- c.
de twee onder a en b genoemde leden benoemen gezamenlijk een derde lid en een of meer plaatsvervangende leden, die tevens als voorzitter respectievelijk plaatsvervangend voorzitter van de commissie zullen fungeren;
- d.
wanneer omtrent de aanwijzing van het onder c genoemde lid of plaatsvervangende lid/leden geen overeenstemming wordt bereikt, benoemt het college dit lid of plaatsvervangend lid/leden, gehoord de commissie voor Georganiseerd Overleg.
- a.
-
2. De commissie kan kamers instellen die belast worden met de behandeling van bezwaarschriften. Indien zij daartoe overgaat, dan is het volgende van toepassing:
- a.
de commissie stelt voor elke kamer vast welke categorieën bezwaarschriften door haar zullen worden behandeld;
- b.
elke kamer bestaat uit drie leden, te weten een voorzitter en twee leden, door de commissie uit haar midden aangewezen, alsmede voor elk lid een plaatsvervanger, daarbij tevens rekening houdend met de paritaire samenstelling als bedoeld in het eerste lid;
- c.
met betrekking tot de werkwijze, bevoegdheden en faciliteiten van ingestelde kamers is het hierna voor de commissie bepaalde zoveel mogelijk van overeenkomstige toepassing.
- a.
-
3. De leden en plaatsvervangende leden maken geen deel uit van en zijn niet werkzaam onder verantwoordelijkheid van het bestuursorgaan.
-
4. De commissie wordt ondersteund door een secretaris. De secretaris is geen lid van de commissie en heeft geen stemrecht.
Artikel 4 Zittingsduur
-
1. De leden en de plaatsvervangende leden van de commissie worden benoemd voor een periode van vier jaar. Zij zijn terstond herbenoembaar.
-
2. De leden en de plaatsvervangende leden van de commissie kunnen te allen tijde ontslag nemen. Zij dienen het ontslag in bij het college. In een tussentijdse vacature wordt zo spoedig mogelijk voorzien.
-
3. Degene, die ter invulling van een tussentijdse ontstane vacature tot lid of plaatsvervangend lid van de commissie wordt benoemd, treedt af op het tijdstip waarop degene, wiens plaats hij vervult, zou zijn afgetreden.
Artikel 5 Gemachtigden
Van gemachtigden, die geen advocaten of medewerkers van vakbonden, bureaus voor rechtshulp en bureau sociaal raadslieden zijn, wordt een schriftelijke machtiging verlangd.
Artikel 6 Advies en inlichtingen
De voorzitter van de commissie kan advies of inlichtingen (doen) inwinnen bij belanghebbende, ambtenaren die bij de voorbereiding van dat besluit betrokken zijn geweest en deskundigen. Ambtenaren en deskundigen kunnen worden uitgenodigd om te worden gehoord.
Artikel 7 De hoorzitting
Het horen vindt plaats achter gesloten deuren.
Artikel 8 Beraadslaging over het advies
-
1. De beraadslaging over het advies vindt achter gesloten deuren plaats door de voltallige commissie.
-
2. De commissie beslist bij meerderheid van stemmen.
-
3. De commissie kan een reglement voor haar werkwijze vaststellen.
Artikel 9 Inwerkingtreding
Deze verordening kan worden aangehaald als Verordening behandeling bezwaarschriften ARA en treedt in werking met ingang van de dag van bekendmaking.
Ondertekening
Ziet u een fout in deze regeling?
Bent u van mening dat de inhoud niet juist is? Neem dan contact op met de organisatie die de regelgeving heeft gepubliceerd. Deze organisatie is namelijk zelf verantwoordelijk voor de inhoud van de regelgeving. De naam van de organisatie ziet u bovenaan de regelgeving. De contactgegevens van de organisatie kunt u hier opzoeken: organisaties.overheid.nl.
Werkt de website of een link niet goed? Stuur dan een e-mail naar regelgeving@overheid.nl